ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.09.2019 року м.Дніпро Справа № 904/1912/19
м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 65, зал засідань 207
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Березкіної О.В. (доповідач),
суддів: Широбокова Л.П., Дарміна М.О.
секретар судового засідання Грачов А.С.
Представники сторін:
від позивача: Жежель С. С., довіреність №01-14/9/933вих від 12.06.2019 р., представник;
від відповідача: Тиховліс В. Р., довіреність №б/н від 20.12.2018 р., адвокат;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Кам`янської міської ради
на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 (суддя Манько Г.В.) у справі № 904/1912/19
за позовом Кам`янської міської ради, м. Кам`янське, Дніпропетровської області
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Кам`янська міська рада звернулась до Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг стейшн менеджмент" із позовом про внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №14015 від 05.05.2015р., (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 19.05.2015 №9720053), яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського,219 м. Кам`янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам`янською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент", з викладенням їх у наступній редакції:
" 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 20.02.2019р. становить 1807177,31 грн;
4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 216861,28 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 № 1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у задоволенні позову відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду, позивач - Кам`янська міська рада звернулась з апеляційною скаргою, в якій просила рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у справі № 904/1912/19 скасувати і ухвалити нове, яким позов задовольнити.
В обґрунтування своєї скарги апелянт посилається на те, що єдиною підставою для відмови в задоволенні позову судом зазначено те, що позивачем на адресу відповідача не було направлено письмової форми пропозиції (додаткової угоди) щодо зміни умов Договору, підписаної уповноваженою особою.
Отже, фактично позивачем не зроблено у належний спосіб пропозицію відповідачу щодо змін умов Договору.
Проте, судом не враховано, що надсилання відповідачеві пропозиції щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов`язком позивача, а тому недотримання ним вимог ч.2 ст. 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до суду із позовом про зміну умов договору.
Всі ці обставини, на думку апелянта, є підставами для скасування рішення господарського суду та задоволення позовних вимог.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 12.08.2019 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Кам`янської міської ради на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 (суддя Манько Г.В., повне рішення складено 22.07.2019) у справі № 904/1912/19, розгляд призначено на 19.09.2019 колегією суддів у складі: головуючий суддя - Березкіна О.В. (доповідач); судді : Широбокова Л.П., Дармін М.О.
В судовому засіданні 19.09.2019 року було оголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи, вислухавши представників сторін, перевіривши відповідність оскаржуваного рішення нормам діючого законодавства, Центральний апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
За приписами ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Відповідно до ч.1 ст.628 названого Кодексу зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
З матеріалів справи вбачається, що 05 травня 2015 року між Дніпродзержинською, на даний час - Кам`янською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент" на підставі рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.02.2015р. №1220-60/VI, був укладений договір оренди земельної ділянки № 14015, державна реєстрація права оренди земельної ділянки № 9720053 від 19.05.2015р., (Далі - Договір) загальною площею 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, розташованої за адресою: вул. Димитрова,219 (яка після перейменування - вул. М. Грушевського, 219), м. Дніпродзержинськ (який після перейменування є м. Кам`янське) для розміщення автозаправної станції.
Договір укладено строком до 27.02.2025 р. (п.3.1. Договору).
За актом прийому - передачі від 05.05.2015р. земельна ділянка за адресою: вул. М. Грушевського, 219 м. Кам`янське була передана Дніпродзержинською міською радою ТОВ "Філінг Стейшн Менеджмент".
Згідно витягу з державного реєстру речових, прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, право оренди земельної ділянки було зареєстровано у Державному реєстрі за № 9720053 від 19.05.2015р.
Відповідно до п.2.2 Договору № 14015, на момент 08.04.2015р. нормативно грошова оцінка земельної ділянки становила 1189863,75 грн.
Згідно п. 4.1. Договору від 05.05.2015р. № 14015: "орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 35695,91 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013р. № 842-38/VI"Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 26.12.2014 №1168-58/VI "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ".
Пунктом 4.4. Договору сторони передбачили умови перегляду орендної плати, а саме: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку; підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджено документами; прийняття "Орендодавцем" рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі; в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 9.6.14 Договору також зазначено, що: "Орендар зобов`язаний у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати протягом місяця з моменту прийняття такого рішення "Орендодавцем" або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта звернутись до "Орендодавця" із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати з цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної шати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів".
Відповідно до п. 9.2.3 Договору, "Орендодавець" має право вимагати від "Орендаря" збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.
За приписами п. 12.1. Договору, сторонами передбачено, що зміна умов Договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди, щодо зміни умов договору Спір вирішується у судовому порядку.
Відповідно до умов Договору № 14015 прийнятий для річної орендної плати була ставка 3,0% від нормативно-грошової оцінки за земельні ділянки, розпорядником яких є Дніпродзержинська міська рада.
Звертаючись до Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент" із позовом про внесення змін до п.2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки, позивач - Кам`янська міська рада, посилався на прийняття рішення про зміну розміру ставок (ставки) земельного податку, що у відповідності до умов договору є підставою для внесення змін в договір.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарський суд першої інстанції виходив з того, що підстави для внесення відповідних змін до Договору є, але порушення позивачем вимог чинного законодавства та умов Договору щодо обов`язкового направлення на адресу відповідача письмової форми пропозиції (додаткової угоди), підписаної уповноваженою особою позивача, є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог.
Проте, колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.
В ст.ст.288.1, 288.5 Податкового кодексу України зазначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статттею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст.15 Закону орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.
Згідно з ст.21 Закону розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Статтею 30 Закону передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно з ст.ст.651, 652 Кодексу зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Статтею 632 Кодексу встановлено, що у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Отже, нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору у випадках, встановлених договором або законом.
Рішенням Кам`янської міської ради від 12.07.2013 року № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське", затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 199 грн. 64 коп. та введено в дію з 01.01.2014р.
Згідно з приписами ст.ст. 26, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад. Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Нормами Податкового Кодексу України (п.284.1 ст. 284 ПКУ) визначено, що конкретні розміри ставок земельного податку встановлюють органи місцевого самоврядування за місцезнаходженням земельних ділянок.
Рішення про встановлення місцевих податків та зборів має бути офіційно оприлюднено органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду (пп.12.3.4 ст.12 ПКУ).
З матеріалів справи вбачається, що з метою раціонального та ефективного використання земель міста, забезпечення соціально-економічного розвитку міста, наповнення місцевого бюджету від плати за землю, відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" від 20.12.2016р. №1791-VIII, Кам`янською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення від 29.09.2017р. №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста".
З п.2 зазначеного рішення вбачається, що воно набирає чинності з 01 жовтня 2017 року.
Відповідно до п.3 вказаного рішення слід вважати таким, що втратив чинність п.1 рішення міської ради від 23.06.2017р. №725-17/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста" з 01 жовтня 2017 року.
Пунктом 5 Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотку від нормативної грошової оцінки, а саме:
5.3. Ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12 процентів від нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.289 Податкового кодексу України, нормативна грошова оцінка земель, яка використовується для обчислення розміру земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності, щороку має бути відкоригована на коефіцієнт індексації (Кi), що обчислюється на підставі інформації Держстату про індекс споживчих цін (І), який склався на 1 січня поточного року (Кi = І : 100). У разі, якщо індекс споживчих цін перевищує 115 %, то коефіцієнт індексації застосовується із значенням 115.
Пунктом 8 означеного рішення передбачена індексація нормативної грошової оцінки земель, коефіціент індексації якої застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.
На підставі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ( а.с. 34) вбачається, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки станом на 20.02.2019 року з урахуванням коефіціента індексації 1,897 складає 1 807 177,31 грн..
Згідно з ст.188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Як вбачається з умов договору, пунктом 4.4 передбачені випадки, коли розмір орендної плати переглядається, зокрема, при зміні розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції, зміни коефіціентів індексації, визначених законодавством, прийняття рішення Орендодавцем про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.
Пунктом 9.6.14 також передбачено, що у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок земельного податку, орендної плати Орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту зобов`язаний звернутися до орендодавця із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору, а тому зміна ставок земельного податку є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Слід зазначити, що у даній справі орендна плата за земельну ділянку розрахована позивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки, визначеної на підставі рішень Кам`янської міської ради Дніпропетровської області №842-38/VI від 12.07.2013р. і №816-19/VII від 29.09.2017р., які є чинними й обов`язковими до виконання, а тому позовні вимоги щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки є такими, що підлягають задоволенню.
При цьому, колегія суддів вважає необґрунтованими висновки суду першої інстанції про те, що порушення позивачем вимог чинного законодавства та умов Договору щодо обов`язкового направлення на адресу відповідача письмової форми пропозиції (додаткової угоди), підписаної уповноваженою особою позивача, є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог з огляду на наступне.
Рішенням Конституційного Суду України від 9 липня 2002 року № 15-рп/2002 (справа про досудове врегулювання спорів) визначено, що положення частини 2 статті 124 Конституції України стосовно поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб`єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист.
Обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов`язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує.
Отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов`язком позивача, тому недотримання позивачем вимог частини 2 статті 188 Господарського кодексу України щодо обов`язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.
Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що пунктом 9.6.14 договору сторони передбачили обов`язок саме орендаря у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати протягом місяця з моменту прийняття такого рішення або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту звернутися до орендодавця із заявою про внесення змін до п.4.1. договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі та подати цю додаткову угоду до податкових органів.
Частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, оскільки господарський суд Дніпропетровської області дав неналежну правову оцінку доказам, неправильно застосував норми матеріального права, що у відповідності до ст. 277 Господарського процесуального кодексу України є підставою для скасування рішення господарського суду та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог.
Керуючись ст.ст.275-282 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Кам`янської міської ради - задовольнити.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 16.07.2019 у справі № 904/1912/19 - скасувати.
Позовні вимоги Кам`янської міської ради - задовольнити.
Внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки 14015 від 05.05.2015р., (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 19.05.2015 №9720053), яка розташована за адресою: вул. М. Грушевського,219 м. Кам`янське, загальна площа 0,1864 га, кадастровий номер 1210400000:02:020:0209, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, укладеного між Кам`янською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент", виклавши їх у наступній редакції:
" 2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 20.02.2019р. становить 1807177,31 грн;
4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 216861,28 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 № 1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста".
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Філінг Стейшн Менеджмент" ( вул. М.Грушевського (Димитрова),219, м.Кам`янське, Дніпропетровська область,51912, код ЄДРПОУ 39400762) на користь Кам`янської міської ради Дніпропетровської області ( м-н Петра Калнишевського,2, м.Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931, код ЄДРПОУ 24604168) 1921,00грн. судового збору сплаченого до суду першої інстанції, 2881,50 судового збору сплаченого за подання апеляційної скарги.
Видачу відповідного наказу доручити господарському суду Дніпропетровської області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено та підписано 23.09.2019року.
Головуючий суддя О.В.Березкіна
Суддя М.О.Дармін
Суддя Л.П.Широбокова
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2019 |
Оприлюднено | 24.09.2019 |
Номер документу | 84419307 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Березкіна Олена Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні