ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №1.380.2019.003004
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2019 року
м.Львів
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Крутько О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 , позивач) до Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області (далі відповідач) про визнання дій протиправними, зобов`язання до вчинення дій, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
-визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області щодо скасування ОСОБА_1 та членам його сім`ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива з 07.11.2015 року;
-зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 , та членам його сім`ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива без обмежень норм споживання, та без урахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї, виконавши для цього всі необхідні дії в межах його повноважень та здійснивши відшкодування витрат, з дати призупинення 07.11.2015 року і довічно.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що згідно довідки УМВС України у Львівській області фінансово-економічне управління №17811 від 23.02.2006р. він та члени його сім`ї мають довічне право на 50% знижку по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива відповідно до Закону України Про міліцію . В червні 2019р. позивач звернувся до відповідача із заявою про відновлення пільг по сплаті комунальних послуг, проте, відповідач повідомив його про те, що вказані пільги втратили чинність з 07.11.2015р. відповідно до п.1, п.5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про національну поліцію . Позивач вважає такі дії відповідача протиправними, так як вищезазначені пільги були встановлені йому та членами його сім`ї довічно відповідно до Закону України Про міліцію , а внесення змін та подальше скасування даного Закону не може бути підставою для скасування пільги в розмірі 50%, оскільки їх скасування не відповідає ст.22 Конституції України. Окрім того, позивач зазначає, що вказані соціальні гарантії були повернуті Урядом шляхом прийняття Закону України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей №900 від 23.12.2015р.
Ухвалою від 20.06.2019 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити в задоволенні позову. Заперечення обґрунтоване тим, що з 07.11.2015 втратив чинність Закон України "Про міліцію" та набрав чинність Закон України "Про Національну поліцію", однак таким законом ніяких пільг для поліцейських та членів їх сімей не передбачено. Зазначає, що Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької РДА як головний розпорядник бюджетних коштів здійснює тільки персоніфікований облік одержувачів за видами пільг та відшкодування підприємствам-надавачам послуг витрат за фактично надані пільги. Стверджує, що відповідач не вправі відмінити чи надати пільги з оплати житлово-комунальних послуг, так як такі послуги надаються підприємствами-надавачами послуг.
05.07.2019 року позивачем подано відповідь на відзив на позовну заяву. Зазначає, що позивачу як пенсіонеру ОВС вже була встановлена пільга з оплати комунальної послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій довічно, тому у відповідача відсутні правові підстави зупинити дію пільги, у зв`язку із внесенням змін до чинного законодавства, так як умова отримання пільги повинна застосовуватися лише щодо осіб, які мають право на її отримання, а не до тих осіб, яким така пільга вже встановлена довічно.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.
01.10.1990 року наказом Н-3 ЛССШМ МВС №514 о/с від 21.09.1990 року, ОСОБА_1 був прийнятий на службу в органи внутрішніх справ України.
Наказом управління Міністерства внутрішніх справ України в Львівській області від 10.07.2004 року №505 о/с позивач був звільнений з 10.07.2004 року із органів внутрішніх справ в запас Збройних Сил України та позивачу була призначена пенсія за вислугу років, згідно Закону України Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ .
Відповідно до пенсійного посвідчення від 22.03.2005 року №91/17811, виданого УМВСУ у Львівський області, ОСОБА_1 має пенсію за вислугу років із 10.07.2004 року, довічно.
Згідно з довідкою фінансового-економічного управління УМВС України у Львівській області від 23.02.2006 № 17811 ОСОБА_1 та члени його сім`ї мають право довічно відповідно до Закону Української РСР "Про міліцію" введеного в дію постановою Верховної Ради УРСР від 22.12.1990 № 585-ХІІ на 50-процентну знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива.
В червні 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про відновлення пільг по сплаті комунальних послуг, як працівнику міліції, що перебуває на пенсії.
Листом №05-582 від 04.06.2019р. Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області повідомило позивача про відсутність підстав для поновлення йому пільг, на які останній мав право відповідно до ст.22 Закону України Про міліцію , оскільки вказаний Закон втратив чинність з 07.11.2015р. у зв`язку з набранням чинності Закону України Про Національну поліцію , дія якого розповсюджується і на позивача та яким вказані пільги не передбачені, що підтверджується копією вказаного листа (а.с.15).
Вказаний спір виник у зв`язку із незгодою позивача із скасуванням відповідачем довічного права позивача та членів його сім`ї на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива з 07.11.2015р. та зобов`язання поновити таке право.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд приходить до висновку про наявність обґрунтованих правових підстав для задоволення позову, виходячи з наступного.
Правовий і соціальний захист працівників міліції до 07.11.2015р. було врегульовано Законом України Про міліцію №565 від 20.12.1990р. (далі Закон №565).
Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону України "Про міліцію" від 20.12.1990 № 565-XII (далі - Закон № 565-XII) працівникам міліції та членам їх сімей надається 50-процентна знижка по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива, в межах норм, встановлених законодавством.
Згідно з пунктами 68, 69 розділу ІІ Закону України від 28.12.2007 № 107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 107-VI) у статтю 22 Закону № 565-XII внесені зміни згідно з якими пільги по оплаті комунальних послуг надаються "в межах норм, встановлених законодавством" (доповнення до частини четвертої цієї статті); "Пільги на безплатне забезпечення житлом з опаленням і освітленням за встановленими нормами працівникам міліції, які живуть і працюють у сільській місцевості та в селищах міського типу, а також пільги працівникам міліції по оплаті жилої площі, комунальних послуг і палива з 50-процентною знижкою надаються за умови, якщо розмір наданих пільг у грошовому еквіваленті разом із середньомісячним сукупним доходом працівника міліції за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України" (нова частина шоста цієї статті). Частину першу статті 24 Закону України "Про Державну кримінально-виконавчу службу України" від 23.06.2005 № 2713-IV (надалі - Закон № 2713-IV) доповнено абзацом другим про те, що "Пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим Законом, надаються за рахунок і в межах бюджетних асигнувань на утримання відповідних бюджетних установ".
Проте, Конституційний Суд України Рішенням від 22.05.2008 № 10-рп/2008 положення пунктів 68, 69 розділу II Закону № 107-VI визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними)
Отже, положення статті 22 Закону № 565-XII і статей 23, 24 Закону № 2713-IV, у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин, давали право особам, на яких поширювалася дія цих Законів, на 50-процентну знижку по оплаті жилої площі, комунальних послуг, а також палива.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону України від 5 жовтня 2000 року № 2017-III Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії виключно законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв`язку та критерії їх надання.
Частиною другою статті 21 цього Закону визначено, що окремо визначаються нормативи коштів Державного бюджету України та місцевих бюджетів, що спрямовуються на покриття витрат підприємств, установ і організацій соціально-культурного, житлово-комунального та побутового обслуговування, які не покриваються виплатами населення.
Аналіз наведених норм права з урахуванням ретроспективного правового регулювання відносин у сфері соціального захисту громадян та системного і логічного з`ясування змісту цих норм дає підстави для висновку, що безпосередньому забезпеченню і судовому захисту підлягають законодавчо закріплені права громадян, зокрема й ті, які встановлюють певні соціальні пільги. Відшкодування витрат, пов`язаних із наданням пільг на оплату електроенергії працівникам міліції, державної кримінально-виконавчої служби та/чи іншій категорії осіб, встановленій законом, звільнених за віком, хворобою або вислугою років, має здійснюватися без обмежень норм споживання.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у Постанові Верховного Суду від 31.10.2018 року у справі №826/7972/16.
Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. Конституція України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.
Частиною 3 ст. 22 Конституції України передбачено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Законом України Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей від 23.12.2015 року (набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування) пункт 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" доповнено абзацом другим такого змісту:" За колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.
Внесення змін до ст. 22 Закону України Про міліцію та подальше скасування Закону України Про міліцію , у зв`язку з набранням чинності Закону України Про національну поліцію не може бути підставою для позбавлення позивача пільг щодо оплати за комунальні послуги в розмірі 50%, у зв`язку з тим, що відповідно до ст.22 Закону України Про міліцію , якою закріплено соціальний захист працівників міліції, держава гарантує працівникам міліції соціальний захист, а в ч. 6 цієї статті зазначено, що за працівниками міліції, звільненими зі служби за віком, хворобою, або вислугою років, зберігається право на пільги згідно з цим Законом.
У відповідності з вимогами Положення про Єдиний державний автоматизований реєстр осіб, які мають право на пільги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 29.01.03 р., саме Управління праці та соціального захисту населення організують збирання, систематизацію та зберігання інформації про пільговика, ведуть облік пільговиків.
Відповідно до ст. 152 Конституції України закони, інші нормативно-правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним судом України рішення про їх неконституційність.
Згідно п. 15 ч. 2 Закону України Про національну поліцію , за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цім законом для колишніх поліцейських, членів їх сімей, інших осіб.
Крім того, що Верховною Радою України внесено зміни в законодавство і соціальні гарантії були повернуті, шляхом прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх співробітників органів внутрішніх справ та членів їхніх сімей" від 23.12.2015 (набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування). Так, пункт 15 розділу XI "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про Національну поліцію" доповнено абзацом другим такого змісту: "За колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені цим Законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб." Зміни спрямовані на реалізацію конституційних принципів рівності, справедливості, пропорційності і недискримінації під час унормування законом соціального і правового захисту як поліцейських, так і колишніх працівників міліції, в тому числі пенсіонерів, інвалідів, а також членів їх сімей, інших осіб.
Таким чином, аналізуючи приписи законодавства у взаємозв`язку з обставинами даної справи, суд дійшов висновку, що дії відповідача є протиправними і порушене право позивача підлягає захисту шляхом зобов`язання Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 , та членам його сім`ї довічне право на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива без обмежень норм споживання, та без урахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї, виконавши для цього всі необхідні дії в межах його повноважень та здійснивши відшкодування витрат, з дати призупинення 07.11.2015 і довічно.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України та ч. 3 ст. 2 КАС України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положення ч.1 ст. 9 КАС України передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.78 вказаного Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Матеріали справи свідчать, що відповідні критерії відповідачем не дотримані, що зумовило звернення позивача за захистом порушених прав та інтересів до суду.
Таким чином, на підставі наявних у справі доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. 139 КАС України з Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної держаної адміністрації Львівської області за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 необхідно стягнути судовий збір в сумі 768,40 грн.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10,13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області щодо скасування ОСОБА_1 та членам його сім`ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива з 07.11.2015 року.
Зобов`язати Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної державної адміністрації Львівської області поновити ОСОБА_1 , та членам його сім`ї довічного права на 50-відсоткову знижку по оплаті житлової площі, комунальних послуг, а також палива без обмежень норм споживання, та без урахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї, виконавши для цього всі необхідні дії в межах його повноважень та здійснивши відшкодування витрат, з дати призупинення 07.11.2015 року і довічно.
Стягнути з Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької районної держаної адміністрації Львівської області (код ЄДРПОУ 22402302; вул. 22 січня, 41 м. Дрогобич, Львівська обл., 82100) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ; АДРЕСА_1 ), судовий збір в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Суддя Крутько О.В.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2019 |
Оприлюднено | 23.07.2019 |
Номер документу | 83170968 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Крутько Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні