Постанова
від 22.07.2019 по справі 818/1489/18
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Головуючий І інстанції: І.Г. Шевченко

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 липня 2019 р. Справа № 818/1489/18 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді Бершова Г.Є.,

Суддів: Ральченка І.М. , Катунова В.В. ,

розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2019, вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, повний текст складено 03.04.19 по справі № 818/1489/18

за позовом ОСОБА_1

до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області , Тернівської селищної ради Недригайлівського району Сумської області треті особи Сумська обласна державна адміністрація , Біжівська сільська рада Буринського району Сумської області , Сергіївська сільська рада Білопільського району Сумської області

про визнання протиправними та скасування рішень повністю та в частині,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду з позовною заявою до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області (далі - відповідач-1, Черепівська сільрада), Тернівської селищної ради Недригайлівського району Сумської області (далі - відповідач-2, Тернівська селищна рада), третя особа - Сумська обласна державна адміністрація (далі - третя особа-1, Сумська ОДА), в якій просив визнати протиправними та скасувати: рішення дев`ятої сесії Черепівської сільради від 12.09.2016 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради ; рішення десятої сесії Черепівської сільради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад ; рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад ; рішення дев`ятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині схвалення проекту рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни; рішення десятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині об`єднання з територіальними громадами селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни.

Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 року у задоволенні позовних вимог було відмовлено.

Позивач не погодився із таким рішенням суду першої інстанції та подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити.

Відповідно до ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, дослідивши матеріали справи, рішення суду першої інстанції, приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з такого.

Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що Тернівська селищна рада направила листа від 08.05.2015 №361-02-27 Про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад Черепівському сільському голові Буринського району Сумської області ОСОБА_2 , в якому висловила пропозицію щодо об`єднання, крім іншого, Черепівської сільради в Тернівську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в смт.Терни (т.1 а.с.189).

За результатами проведеного опитування громадян, що проживають на території Черепівської сільради (а.с.190-204), було встановлено, що громадяни виявили бажання об`єднатися в Буринську територіальну громаду (77%), а за об`єднання в Тернівську громаду виступило 23% громадян (т.1 а.с.190-204).

Листом від 25.06.2015 №02-28/204 Черепівська сільрада на запит Буринської районної державної адміністрації Сумської області від 17.06.2015 №01-11/1390 (а.с.205) повідомила, що за результатами громадського опитування жителів сільської ради громадяни виявили бажання об`єднатись до Буринської територіальної громади - 77%, до Тернівської громади Недригайлівського району - 23% (т.1 а.с.207).

На підставі рішення шостої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 12.05.2016, якою створено ініціативну групу у складі депутатського корпусу (т.3, а.с.37), було проведено опитування громадян в рамках громадського обговорення для визначення громадської думки щодо добровільного об`єднання громадян серед жителів селищної ради (т.2, а.с.84-120, т.3, а.с.40-76).

Розпорядженням Тернівського селищного голови від 01.07.2016 №61-ОД ініційовано добровільне об`єднання чотирьох територіальних громад, а саме Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради Буринського району Сумської області із адміністративним центром об`єднаної територіальної громади в смт.Терни (т.1 а.с.94, т.2, а.с.60-61).

28.07.2016 та 29.07.2017 в Тернівській селищній раді були проведені громадські обговорення, за результатами яких вирішено підтримати ініціативу Тернівського селищного голови про добровільне об`єднання (т.3, а.с.77-105).

Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 02.08.2016 Про надання дозволу на добровільне об`єднання територіальних громад надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради (т.1 а.с.95).

Рішенням сьомої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 02.08.2016 затверджено Порядок проведення громадських обговорень з питань добровільного об`єднання територіальних громад (т.1 а.с.96, 97-98).

Тернівська селищна рада за підписом голови направила листа від 03.08.2016 №747-02-27 Про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад Черепівському сільському голові Буринського району Сумської області ОСОБА_2 , Біжівському сільському голові Буринського району Сумської області ОСОБА_3 та Суховерхівському сільському голові Буринського району Сумської області ОСОБА_4 , в якому висловила пропозицію щодо об`єднання Тернівської селищної ради, Біжівської сільської ради, Суховерхівської сільської ради та Черепівської сільради в Тернівську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром в смт.Терни (т.1 а.с.99, т.2 а.с.58-59, 72-73).

12.09.2016 відбулось засідання дев`ятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради (т.1, а.с.182-183), на якому було прийнято рішенням дев`ятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради , яким було вирішено дати згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради в Тернівську територіальну громаду з центром у селищі Терни (т.1 а.с.14).

Розпорядженням Тернівського селищного голови від 23.09.2016 №94-ОД було утворено спільну робочу групу з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання громад (т.1 а.с.100).

23.09.2016 на засіданні спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад було вирішено підготувати проекти рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад до 28.09.2016 та доручено сільським головам, які увійшли до складу спільної робочої групи (а.с.100), забезпечити проведення обов`язкового громадського обговорення підготовлених проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад (а.с.101).

30.09.2016 відбулось засідання десятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради (т.1 а.с.184, т.2 а.с.212-213), на якому за результатами громадського обговорення було прийнято рішенням десятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким схвалено проект рішення Черепівської сільради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни та доручено Черепівському сільському голові подати проект рішення Черепівської сільради Про добровільне об`єднання територіальних громад до Сумської ОДА для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та Законам України (т.1 а.с.15).

30.09.2016 відбулось засідання дев`ятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради (т.1, а.с.242-244, т.2, а.с.74-77), на якому за результатами громадського обговорення (т.1, а.с.102) було прийнято рішення Про схвалення проекту рішення селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким схвалено проект рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради, Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни та доручено Тернівському селищному голові подати проект рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад до Сумської ОДА для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та Законам України (т.1 а.с.19, 103-104, т.2 а.с.78-83).

Розпорядженням голови Сумської ОДА від 03.10.2016 №497-ОД затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад , схваленого Тернівської селищною радою, Черепівської сільрадою, Біжівською сільрадою щодо об`єднання в Тернівську селищу об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни (т.1 а.с.65-66, 107-108, т.2 а.с.70-71).

04.10.2016 відбулось засідання одинадцятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради (т.1 а.с.185, т.2 а.с.216-218), на якому було прийнято рішення від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким вирішено об`єднатися з територіальними громадами селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни (т.1 а.с.16).

04.10.2016 відбулось засідання десятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради (т.1, а.с.245-247, т.2 а.с.62-67), на якому було прийнято рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад , яким вирішено об`єднатися з територіальними громадами селища міського типу Терни, сіл Бабакове, Володимирівка, Гострий Шпиль, Долина, Ківшик, Мазне, Шматове, Холодне, селищ Озерне та Черепівка Тернівської селищної ради, Недригайлівського району; сіл Біжівка, Болотівка, Голуби Біжівської сільської ради Буринського району; сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни, доручено Тернівському селищному голові звернутися до Сумської ОДА з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів Тернівської селищної ради Тернівської селищної об`єднаної територіальної громади та Тернівського голови в установленому законом порядку (т.1 а.с.20, 105-106, т.2, а.с.68-69).

Тернівський селищний голова звернувся до Сумської ОДА з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів Тернівської селищної ради об`єднаної територіальної громади та Тернівського селищного голови в установленому законом порядку, після чого Сумська ОДА листом від 07.10.2016 №01-17/6904 звернулася з відповідним зверненням до Центральної виборчої комісії.

Постановою Центральної виборчої комісії від 26.10.2016 №458 встановлено відсутність правових підстав для призначення перших виборів депутатів Тернівської селищної ради об`єднаної територіальної громади та Тернівського селищного голови і оголошення виборчого процесу відповідних місцевих виборів у зв`язку, зокрема, із наявністю двох населених пунктів у цій громаді з тотожними географічними назвами - село Черепівка Буринського району та село Черепівка Недригайлівського району, а також відсутністю відповідної постанови Верховної Ради України щодо зміни меж Недригайлівського та Буринського районів (т.1 а.с.68-69), про що листом від 01.11.2016 №01-1/7546 Сумська ОДА повідомила Тернівську селищну раду (т.1 а.с.67).

На зборах жителів села Черепівка Буринського району Сумської області 04.07.2017 було вирішено підтримати ініціативу сільського голови про скликання позачергової сесії сільської ради у зв`язку з результатами обходу жителів села з метою обговорення результатів подвірного обходу і прийняття відповідного рішення. В протоколі зборів відмічено, що в результаті обходу за приєднання до Буринської міської об`єднаної територіальної громади віддали підписи 356 чоловік, за приєднання до Тернівської громади - 17 чоловік, утрималися - 5 чоловік (т.1 а.с.24,25-39, 213-230).

Рішенням вісімнадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Черепівської сільради від 05.07.2017 внесено зміни до рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині зміни територіальної громади - об`єднати Черепівську сільраду (села Черепівка та Карпенкове) в Буринську міську об`єднану територіальну громаду з центром в м. Буринь (т.1 а.с.21).

Рішенням дев`ятнадцятої сесії сьомого скликання Черепівської сільради від 14.07.2017 (т.1 а.с.22) надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільради в Буринську міську об`єднану територіальну громаду з центром у м. Буринь та визнано такими, що втратили чинність, в тому числі всі оскаржувані Черепівської сільради рішення: 1) від 12.09.2016 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради ; 2) від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад ; 3) від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад ; 4) від 05.07.2017 Про внесення змін до рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 року Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Черепівської сільради від 11.12.2017 Про ініціювання добровільного приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району підтримано ініціативу щодо приєднання територіальних громад сіл Черепівської сільради до об`єднаної територіальної громади - Буринська міська рада (т.1 а.с.23).

Позивач не погодився із оскаржуваними рішеннями відповідачів та оскаржив їх до суду.

Суд першої інстанції, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що оскаржуваними рішеннями права позивача не порушені, а тому підстав для задоволення позову немає. Також зазначив, що станом на момент звернення з позовом до суду 14.07.2017 Черепівською сільрадою було прийнято рішення, яким всі оскаржувані рішення цієї ради, були визнані такими, що втратили чинність та надано згоду на добровільне об`єднання територіальних громад в Буринську міську об`єднану територіальну громаду, а також, що розпорядження голови Сумської ОДА від 03.10.2016 №497-ОД, яким затверджено висновок щодо відповідності Конституції та законам України проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад , схваленого Тернівської селищною радою, Черепівської сільрадою, Біжівською сільрадою щодо об`єднання в Тернівську селищу об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни станом на момент розгляду справи є чинним.

Колегія суддів не погоджується з рішенням суду першої інстанції та зазначає, що воно підлягає скасуванню з таких підстав.

Так, Порядок ініціювання та розгляду питання про добровільне об`єднання територіальних громад регулюється статтями 5-7 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин).

Ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад можуть бути, зокрема, відповідний сільський, селищний, міський голова, не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради (пункти 1, 2 частини першої статті 5 Закону № 157-VIII).

Пропозиція щодо ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад повинна, зокрема, містити перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів (пункт 1 частини другої статті 5 Закону № 157-VIII).

Така пропозиція підлягає громадському обговоренню у громаді, яка ініціює об`єднання. Забезпечує проведення громадського обговорення сільський, селищний, міський голова відповідної громади. Громадське обговорення проводиться протягом 30 днів; скорочення цього строку нормами закону не передбачене (частина третя статті 5 Закону № 157-VIII).

Порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених цим Законом, визначається сільською, селищною, міською радою (частина четверта статті 5 Закону № 157-VIII).

Сільський, селищний, міський голова громади - ініціатора об`єднання надсилає пропозицію про таке об`єднання сільським, селищним, міським головам громад, з якими пропонується утворити об`єднану громаду (частина перша статті 6 Закону № 157-VIII). Форма такої пропозиції законом не визначена.

Сільський, селищний, міський голова громади, яка отримала пропозицію, забезпечує громадське обговорення пропозиції. Громадське обговорення проводиться протягом 30 днів з дня надходження пропозиції; скорочення цього строку нормами закону не передбачене (частина друга статті 6 Закону № 157-VIII).

Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону № 157-VIII порядок проведення такого громадського обговорення визначається сільською, селищною, міською радою.

Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди (частина четверта статті 6 Закону № 157-VIII). Таким чином, сесія ради не може відбутися раніше ніж через 30 днів після надходження пропозиції.

Лише у разі прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад (тобто лише після прийняття такого рішення) сільський, селищний, міський голова, який ініціював об`єднання, приймає рішення про утворення спільної робочої групи з підготовки проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад. (абзац перший частини третьої статті 6 Закону № 157-VIII).

Спільна робоча група формується з однакової кількості представників від кожної територіальної громади, що об`єднується (абзац другий частини третьої статті 6 Закону № 157-VIII). Таким чином, до складу робочої групи обов`язково входять представники усіх територіальних громад, які надали згоду на об`єднання. До того часу, поки усі територіальні громади, яким була надіслана пропозиція, не приймуть рішення про її прийняття або відхилення, така робоча група не може бути утворена.

Проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів (пункт 1 частини першої статті 7 Закону № 157-VIII ).

Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад (абзац перший частини другої статті 7 Закону № 157-VIII). Підкреслимо, що це друге і обов`язкове громадське обговорення пропозиції про об`єднання територіальних громад.

Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що у кожній громаді, яка включається у процес об`єднання, обов`язково проводяться:

- два громадські обговорення (перше - протягом 30 днів, друге - протягом 60 днів);

- дві сесії відповідної ради (перша - після закінчення першого обговорення, друга - протягом 30 днів після закінчення другого обговорення).

Враховуючи встановлені строки, від моменту отримання пропозиції до остаточного рішення ради про надання згоди на об`єднання має пройти не менше 120 днів (реально - більше, враховуючи час роботи спільної робочої групи та інших підготовчих заходів).

Вказана правова позиція узгоджується із позицією, викладеною Верховним Судом у постанові від 16.05.2018 року по справі №367/6537/15-а.

З матеріалів справи колегією суддів встановлено, що пропозиція Тернівської селищної ради датована 03.08.2016 року. При цьому, доказів направлення даної пропозиції та її отримання Черепівською сільською радою матеріали справи не містять.

Разом із тим, 12.09.2016 року (тобто через 40 днів після пропозиції) Черепівська сільська рада вже приймає рішення про надання згоди на добровільне об`єднання.

На підставі даних обставин, колегія суддів приходить до висновку про порушення Черепівською сільською радою вимог статей 5-7 Закону № 157-VIII.

Окрім того, колегією суддів встановлено ще низку порушень Черепівської сільської ради у процесі добровільного об`єднання територіальних громад.

Так, всупереч ч.4 статті 5 Закону № 157-VIII, порядок проведення громадського обговорення головою Черепівської сільської ради не затверджувався.

На підтвердження проведення громадських обговорень Черепівською сільською радою було надано списки жителів, які виявили бажання добровільно об`єднатися 2016 рік. Проте, до вказаних списків колегія суддів ставиться критично, оскільки з них не вбачається, яким чином проводились дані опитування та в який період.

Також колегією суддів встановлено, що рішення від 12.09.2016 року "Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради" прийнято таємним голосуванням. З цього приводу колегія суддів зазначає таке.

Приписами частини 3 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено, що рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

Згідно з частиною 11 статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.

Частиною третьою статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації від 13.01.2011 №2939-VІ (далі - Закон України Про доступ до публічної інформації ) обумовлено, що проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.

При цьому пунктом 2 частини першої статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема, нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньо-організаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності. Інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації (ч.2 ст. 15 закону).

Згідно з п.п.3.1.5, 3.1.6 Регламенту роботи Черепівської сільради сьомого скликання, затвердженого рішенням ради від 03.12.2015 (т.2, а.с.196-205), рішення сільського голови про скликання сесії доводиться до відома депутатів і населення не пізніше як за 10 днів до сесії, а виняткових випадках - не пізніше як за день до сесії із зазначенням часу скликання Повідомлення про сесії вивішуються на дошці оголошень у відведених для цього місцях або попередженням депутатів особисто кожного усно або письмово.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що частиною першою статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації встановлено вичерпний перелік проектів рішень, що підпадають під дію цього Закону та підлягають оприлюдненню і обговоренню.

Оприлюднення рішень відповідно до п.3.6.6 Регламенту роботи Черепівської сільради сьомого скликання, затвердженого рішенням ради від 03.12.2015 (т.2, а.с.205, т.1, а.с.50), здійснюється шляхом надання за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .

Колегією суддів встановлено, що відповідачами було допущено порушення в частині оприлюднення проектів оскаржуваних рішень (доказів на спростовування вказаного не надано).

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що Черепівською сільською радою Буринського району Сумської області в процесі добровільного об`єднання територіальних громад допущено порушення вимог Законів України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" та "Про місцеве самоврядування в Україні", що є підставою для скасування оскаржуваних рішень Черепівської сільської ради від 12.09.2016 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради ; від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад ; від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Щодо рішень Тернівської селищної ради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині схвалення проекту рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовленого спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни та від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині об`єднання з територіальними громадами селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни, колегія суддів зазначає, що оскільки оскаржувані рішення Черепівської сільської ради судом апеляційної інстанції визнано протиправними та такими, що підлягають скасуванню, то і рішення Тернівської селищної ради від 30.09.2016 року та від 04.10.2016 року також підлягають скасуванню в частині, що оскаржується, оскільки вони були прийняті на підставі, серед іншого, оскаржуваних рішень Черепівської сільської ради.

Відповідно до ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Виходячи з наведеного, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального права, у зв`язку з чим підлягає скасуванню.

Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 317, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.

Рішення Сумського окружного адміністративного суду від 03.04.2019 по справі № 818/1489/18 скасувати.

Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення дев`ятої сесії Черепівської сільради від 12.09.2016 Про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради .

Визнати протиправним та скасувати рішення десятої сесії Черепівської сільради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення сільської ради Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Визнати протиправним та скасувати рішення одинадцятої сесії Черепівської сільради від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Визнати протиправним та скасувати рішення дев`ятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 30.09.2016 Про схвалення проекту рішення Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині схвалення проекту рішення Тернівської селищної ради Про добровільне об`єднання територіальних громад , підготовлений спільною робочою групою, разом із планом організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни.

Визнати протиправним та скасувати рішення десятої сесії сьомого скликання Тернівської селищної ради від 04.10.2016 Про добровільне об`єднання територіальних громад в частині об`єднання з територіальними громадами селища міського типу Терни та сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району в Тернівську селищну об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у селищі міського типу Терни.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Суддя-доповідач Г.Є. Бершов Судді І.М. Ральченко В.В. Катунов

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2019
Оприлюднено23.07.2019
Номер документу83174546
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1489/18

Постанова від 30.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 22.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 06.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 23.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 22.07.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 23.05.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 03.04.2019

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

І.Г. Шевченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні