Постанова
від 18.07.2019 по справі 461/4181/18
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 461/4181/18 Головуючий у 1 інстанції: Юрків О.Р.

Провадження № 22-ц/811/1617/19 Доповідач в 2-й інстанції: Приколота Т. І.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 липня 2019 року м.Львів

Справа № 461/4181/18

Провадження № 22ц/811/1617/19

Львівський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого - Приколоти Т.І.,

суддів : Мікуш Ю.Р., Савуляка Р.В.,

секретар Іванова О.О.

з участю ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

ОСОБА_3 , ОСОБА_4

розглянув апеляційні скарги Львівської міської ради та Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради

на рішення Галицького районного суду м. Львова, ухвалене у м. Львові 2 квітня 2019 року (суддя Юрків О.Р.)

у справі за позовом Обслуговуючого кооперативу Площа Ринок, 43 , ОСОБА_4 до Львівської міської ради, Виконавчого комітету Львівської міської ради, з участю третіх осіб: Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Площа Ринок, 43 , Обмеженого партнерства Аерілліа , Приватного підприємства Занзібар Холдинг , про визнання протиправними та скасування актів і рішень,-

встановив:

Позивачі звернулися з позовом про визнання протиправними та скасування пунктів 1 та 2 Переліку об`єктів комунальної власності м. Львова, які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні, затвердженого Ухвалою Львівської міської ради № 2277 від 29 червня 2017 року Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Львова, які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні ; пунктів 1.2 Ухвали Львівської міської ради № 2822 від 21 грудня 2017 року Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Львова на площі Соборній, 17 , площі Ринок, 43, вулиці Т. Копистинського, 16, вулиці Замарстинівській, 71-а , які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні ; Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 331 від 8 травня 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на площі Ринок, 43 ; Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 848 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на площі Ринок, 43 ; Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 849 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл . Ринок, 43 ; Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 850 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на площі Ринок, 43 ; Рішення виконавчого комітету Львівської міської ради № 1043 від 10 листопада 2017 року Про вирішення питання балансового обліку нежитлових приміщень на площі Ринок, 43 . В обґрунтування позову посилаються на те, що вказаними рішеннями Виконавчого комітету Львівської міської ради вирішено зареєструвати за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на допоміжні приміщення багатоквартирного житлового будинку в„– 43 на площі Ринок у м. Львові , вирішено питання балансового обліку цих приміщень, а ухвалами Львівської міської ради затверджено приміщення до приватизації способом продажу на аукціоні. Цими допоміжними приміщеннями мали право розпоряджатися виключно співвласники багатоквартирного житлового будинку в„– 43 на площі Ринок в м. Львові . Просить позов задовольнити.

Рішенням Галицького районного суду м. Львова від 2 квітня 2019 року позов задоволено.

Визнано незаконними та скасовано:

- пункти 1 та 2 Переліку об`єктів комунальної власності м. Львова, які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні, затвердженого Ухвалою Львівської міської ради № 2277 від 29 червня 2017 року Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Львова, які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні ;

- пункт 1.2 Ухвали Львівської міської ради №2822 від 21 грудня 2017 року Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Львова на пл. Соборній, 17 , пл . Ринок, 43, вул. Т. Копистинського, 16, вул. Замарстинівській, 71-а , які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні про затвердження об`єкту комунальної власності який підлягає приватизації способом продажу на аукціоні, нежитлового приміщення 1-го поверху загальною площею 24,5 кв. м на пл. Ринок , 43 ;

- рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради № 331 від 8 травня 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл . Ринок , 43

- рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради № 848 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл . Ринок, 43 ;

- рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради № 849 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл . Ринок, 43 ;

- рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради № 850 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл . Ринок, 43 ;

- рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради № 1043 від 10 листопада 2014 року Про вирішення питання балансового обліку нежитлових приміщень на пл . Ринок , 43

Рішення суду оскаржують Департамент економічного розвитку Львівської міської ради та Львівська міська рада.

Львівська міська рада вважає рішення суду незаконними та необґрунтованими, винесеним з порушенням норм матеріального права.Просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову. Зазначає, що спірні приміщення не виконують функції допоміжного приміщення, так як не призначені для забезпечення належної експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців, а є нежитловими приміщеннями, які є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин, мають ізольований від житлового будинку вхід, були об`єктами оренди, зокрема використовувались як офіси, приміщення пошти.

Департамент економічного розвитку Львівської міської ради, не погодившись з рішенням суду, просить його скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.Зазначає, що спірні приміщення зареєстровані на праві приватної власності, а оскаржувані рішення не можуть вплинути на таку реєстрацію і не порушують права приватної власності на приміщення. Через перебування приміщень в іпотеці, оскаржувані ухвали Львівської міської ради про включення зазначених об`єктів до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, не можуть бути реалізовані, а тому не порушують прав позивачів. Вказує, що спірні приміщення є нежитловими, в статусі нежитлових були зареєстровані на праві власності територіальної громади м. Львова, і не мають допоміжного статусу, оскільки є самостійними об`єктами цивільно-правових відносин, зокрема були самостійними об`єктами оренди.

1 липня 2019 року ОК Площа Ринок, 43 подав відзиви на апеляційні скарги, у яких просить залишити без задоволення апеляційні скарги Львівської міської ради та Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, посилаючись на законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції.

Заслухавши суддю-доповідача, учасників справи, перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційних скарг колегія суддів вважає, що апеляційні скарги належить відхилити.

Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

На підставі ст.ст. 76-81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень належними, допустимими, достовірними та достатніми доказами, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Згідно зі ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданням цивільного судочинства.

Відповідно до ст. 264 ЦПК України під час ухвалення рішення суд вирішує такі питання: 1) чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовуються вимоги і заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; 2) чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження; 3) які правовідносини сторін випливають із встановлених обставин; 4) яка правова норма підлягає застосуванню до цих правовідносин; 5) чи слід позов задовольнити або в позові відмовити; а також питання щодо розподілу судових витрат, допуску рішення до негайного виконання, скасування заходів забезпечення позову.

Рішення суду першої інстанції мотивовано наступним.

Встановлено, що рішенням №1 установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку № 43 на площі Ринок від 10 грудня 2011 року, в яких брали участь співвласники квартир та нежитлових приміщень будинку, створено ОСББ Площа Ринок, 43 .

На підставі розпорядження Галицької районної адміністрації Львівської міської ради від 7 лютого 2012 року № 82, у зв`язку із створенням в житловому будинку в„–43 на площі Ринок Об`єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку, зобов`язано ЛКП Старий Львів передати будинок в„– 43 на площі Ринок у місті Львові на баланс ОСББ Площа Ринок, 43 та скласти акт приймання-передачі.

Згідно Акту прийняття-передачі житлового будинку з балансу Львівської міської ради на баланс ОСББ Площа Ринок, 43 від 29 лютого 2012 року, комісія ОСББ Площа Ринок, 43 провела обстеження житлового будинку за адресою: площа Ринок, 43 , що передається з балансу ЛКП Старий Львів на баланс ОСББ Площа Ринок, 43 , і встановила, що площа допоміжних приміщень будинку становить 187,6 кв.м, у тому числі Укрпошта - 68.5 в.м, ЛМГО Львів. інститут освіти - 19,8 кв.м, ТзОВ Солодка вишиванка - 48,2 кв.м, ПП Європейка - 24,5 кв.м, ЛКП Старий Львів - 26,6 кв.м. Площа підвалів становить 199,0 кв.м, горищ - 96,2 кв.м.

Акт підписано без зауважень усіма членами комісії. Додатками до Акту є технічний паспорт на будинок, поверховий план, домові книги.

Акт затверджено Наказом Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради № 120 від 26 березня 2012 року.

Оскаржуваними рішеннями виконавчого комітету Львівської міської ради та Ухвалами Львівської міської ради вирішено:

- Ухвалою Львівської міської ради № 2277 від 29 червня 2017 року Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Львова, які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні для приватизації способом продажу на аукціоні затверджено нежитлове приміщення першого і другого поверхів загальною площею 19,8 кв. м на пл. Ринок, 43, та нежитлове приміщення першого поверху загальною площею 68,5 кв. м на пл. Ринок, 43;

- Ухвалою Львівської міської ради № 2822 від 21 грудня 2017 року Про затвердження переліку об`єктів комунальної власності м. Львова на пл. Соборній, 17, пл . Ринок, 43, вул. Т. Копистинського, 16, вул. Замарстинівській, 71-а , які підлягають приватизації способом продажу на аукціоні , для приватизації способом продажу на аукціоні затверджено нежитлове приміщення 1-го поверху загальною площею 24,5 кв. м на пл. Ринок, 43;

- Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 331 від 8 травня 2014 року вирішено зареєструвати за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на окремий об`єкт - нежитлові приміщення першого поверху (індекси частин приміщення 14-1, 14-2, 14-3, 14-4, 14-5) загальною площею 68,5 кв.м на пл. Ринок, 43 згідно з технічним паспортом, складеним Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 25 листопада 2010 року за інвентарним № 862;

- Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 848 від 7 листопада 2014 року вирішено зареєструвати за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлове приміщення першого поверху під індексом ХІІІ загальною площею 19,4 кв.м на пл. Ринок, 43 згідно з технічним паспортом, складеним Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 17 вересня 2014 року за інвентарним № 862, виділивши вказане приміщення в окремий об`єкт;

- Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 849 від 7 листопада 2014 року вирішено зареєструвати за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлове приміщення першого поверху під індексом 1-1 та другого поверху під індексом 4-1 загальною площею 19,8 кв.м на пл. Ринок, 43 згідно з технічним паспортом, складеним Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 17 вересня 2014 року за інвентарним № 862, виділивши вказане приміщення в окремий об`єкт;

- Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 850 від 7 листопада 2014 року вирішено зареєструвати за територіальною громадою м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлове приміщення першого поверху під індексом 1 загальною площею 24,5 кв.м на пл. Ринок, 43 згідно з технічним паспортом, складеним Обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки 17 вересня 2014 року за інвентарним № 862, виділивши вказане приміщення в окремий об`єкт;

- Рішенням Виконавчого комітету Львівської міської ради № 1043 від 10 листопада 2017 року Про вирішення питання балансового обліку нежитлових приміщень на пл . Ринок , 43 , вирішено Львівському комунальному підприємству Агенція ресурсів Львівської міської ради взяти на баланс у місячний термін нежитлові приміщення у будівлі під літерою А-4 на пл. Ринок, 43: першого поверху від індексом ХІІІ загальною площею 19,4 кв. м, першого поверху під індексами 14-1, 14-2, 14-3, 14-4, 14-5 загальною площею 68,5 кв.м, першого поверху під індексом 1 загальною площею 24,5 кв.м, першого поверху під індексом 1-1, другого поверху під індексом 4-1 загальною площею 19,8 кв.м.

Надалі, на підставі Протоколу № 26/12/17 від 26 грудня 2017 року загальних зборів співвласників багатоквартирного житлового будинку на площі Ринок, 43 прийнято рішення про реєстрацію права власності на допоміжні приміщення будинку на площі Ринок, 43 за ОСББ Площа Ринок, 43 , зокрема вирішено згідно Акту прийняття-передачі житлового будинку в„– 43 на пл. Ринок з балансу міської ради на баланс об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Площа Ринок, 43 , складеного 29 лютого 2012 року, зареєструвати за Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку Площа Ринок, 43 право власності на допоміжне приміщення житлового будинку загальною площею 68,5 кв.м згідно технічного паспорта, допоміжне приміщення житлового будинку загальною площею 19,4 кв.м згідно технічного паспортуа, допоміжне приміщення загальною площею 19,8 кв.м згідно технічного паспорта, допоміжне приміщення загальною площею 24,5 кв.м згідно технічного паспортау.

Рішенням загальних зборів співвласників багатоквартирного житлового будинку на площі Ринок, 43, оформленим Протоколом № 06/04/18 від 6 квітня 2018 року, вирішено з метою належного утримання будинку та використання допоміжних приміщень: допоміжні приміщення будинку, а саме: допоміжні приміщення житлового будинку загальною площею: 68,5 кв.м, 19,4 кв.м, 19,8 кв.м, 24,5 кв.м в рахунок паю члена кооперативу передати у власність Обслуговуючого кооперативу Площа Ринок, 43 , членом якого є ОСББ Площа Ринок, 43 .

За Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 зареєстровано право власності на допоміжне приміщення № 1 загальною площею 19,8 кв.м, позначене на поверхових планах першого та другого поверхів будинку під номером І-1 (на першому поверсі 9 кв.м на другому поверсі 10,8 кв.м), нежитлове приміщення, допоміжне приміщення № 2 загальною площею 19,4 кв.м, позначене на поверховому плані першого поверху будинку під номером ХІІІ, допоміжне приміщення № 3 загальною площею 68,5 кв.м, позначене на поверховому плані першого поверху будинку під номерами ІІІ-1 (39,4 кв.м), ІІІ-2 (8,6 кв.м), ІІІ-3 (5,9 кв.м.), ІІІ-4 (2,1 кв.м.), ІІІ-5 (12,5 кв.м.), допоміжне приміщення № 4 загальною площею 24.5 кв.м, позначене на поверховому плані першого поверху будинку під номером IV.

Встановлено, що спір між сторонами існує щодо тих самих приміщень. Оскаржувані положення Ухвал Львівської міської ради та Рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради прийняті стосовно тих самих приміщень, які на підставі Акту прийняття-передачі житлового будинку в„– 43 на пл. Ринок з балансу міської ради на баланс Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Площа Ринок, 43 від 29 лютого 2012 року та Протоколу загальних зборів співвласників багатоквартирного житлового будинку на площі Ринок, 43 № 26/12/17 від 26 грудня 2017 року зареєстровані за ОСББ Площа Ринок, 43 , надалі- згідно рішення загальних зборів співвласників багатоквартирного житлового будинку на площі Ринок, 43, оформленим Протоколом № 06/04/18 від 6 квітня 2018 року.

Згідно із ч. 2 ст. 382 ЦК України власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.

Відповідно до ст. 5 ЦК України, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи. Якщо цивільні відносини виникли раніше і регулювалися актом цивільного законодавства, який втратив чинність, новий акт цивільного законодавства застосовується до прав та обов`язків, що виникли з моменту набрання ним чинності.

Діюча на час складання Акту прийняття-передачі житлового будинку в„– 43 на пл. Ринок з балансу міської ради на баланс оОб`єднання співвласників багатоквартирного будинку Площа Ринок, 43 від 29 лютого 2012 року редакція Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , передбачала, що допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення); загальне майно - частина допоміжних приміщень житлового комплексу, що можуть використовуватися згідно з їх призначенням на умовах, визначених у статуті об`єднання (кладові, гаражі, в тому числі підземні, майстерні тощо); нежиле приміщення - приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин (стаття 1 Закону).

Відповідно до ст. 19 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , (в редакції на 29 лютого 2012 року), спільне майно співвласників багатоквартирного будинку складається з неподільного та загального майна. Загальне майно перебуває у спільній частковій власності співвласників багатоквартирного будинку. Власники приміщень володіють, користуються і розпоряджаються спільним майном у встановлених законом межах.

Згідно із ч. 2 ст. 10 Закону України Про приватизацію державного житлового фонду власники квартир багатоквартирних будинків є співвласниками допоміжних приміщень будинку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов`язані брати участь у загальних витратах, пов`язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.

Відповідно до рішення Конституційного Суду України від 2 березня 2004 року, допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні і т. ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків, при цьому підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього.

Відповідно до ст. 4 ЖК України до житлового фонду не входять нежилі приміщення в жилих будинках, призначені для торговельних, побутових та інших потреб.

Є встановленим, що спірні приміщення, щодо яких Львівською міською радою та її Виконавчим комітетом приймались оскаржувані положення ухвал та рішення, є допоміжними приміщеннями багатоквартирного житлового будинку.

Згідно із Висновком експерта про результати проведення будівельно-технічної експертизи за замовленням Обслуговуючого кооперативу Площа Ринок, 43 № 83/18 від 5 листопада 2018 року, виконаної судовим експертно-розрахунковим бюро ТзОВ Серб , приміщення загальною площею 19,4 кв.м, позначене в технічному паспорті, виданому Обслуговуючому кооперативу Площа Ринок, 43 , під номером ХІІІ, зареєстроване на праві власності як нежитлове приміщення, допоміжне приміщення № 2 за Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 ; приміщення загальною площею 19,8 кв.м, позначене в технічному паспорті, виданому Обслуговуючому кооперативу Площа Ринок, 43 , під номерами І-1, І-2 (перший поверх І-1 9,0 кв.м, другий поверх І-2 10,8 кв.м), зареєстроване на праві власності, як допоміжне приміщення № 1 за Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 , приміщення загальною площею 24,5 кв.м, позначене в технічному паспорті, виданому Обслуговуючому кооперативу Площа Ринок, 43 , під номером IV, зареєстроване на праві власності, як допоміжне приміщення № 4 за Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 ; приміщення загальною площею 68,5 кв.м, позначене в технічному паспорті, виданому Обслуговуючому кооперативу Площа Ринок, 43 , під номерами ІІІ-1 (площа 39,4 кв.м), ІІІ-2 (площа 8,6 кв.м), ІІІ-3 (площа 5,9 кв.м), ІІІ-4 (площа 2,1 кв.м), ІІІ-5 (площа 12,5 кв.м), зареєстроване на праві власності, як допоміжне приміщення № 3 за Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 , які знаходяться в багатоквартирному житловому будинку за адресою: м. Львів, площа Ринок, 43 , за своїми функціональними призначеннями підпадають під визначення допоміжні приміщення багатоквартирного будинку, а отже належать до допоміжних приміщень багатоквартирного будинку.

Відповідно до ст. 110 ЦПК України, висновок експерта для суду не має заздалегідь встановленої сили, і оцінюється судом разом з іншими доказами за правилами, встановленими статтею 80 цього Кодексу. Відхилення судом висновку експерта повинно бути мотивоване в судовому рішенні.

Суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що такий висновок експерта узгоджується з іншими зібраними по справі доказами.

В Акті прийняття-передачі житлового будинку в„– 43 на пл. Ринок з балансу міської ради на баланс Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Площа Ринок, 43 від 29 лютого 2012 року комісія, до складу якої входили, в тому числі і представники виконавчих органів Львівської міської ради, її комунального підприємства - ЛКП Старий Львів , провівши обстеження багатоквартирного житлового будинку, визначила спірні приміщення допоміжними. Акт затверджено Наказом Департаменту житлового господарства та інфраструктури Львівської міської ради № 120 від 26 березня 2012 року. На виконання Наказу, Акт зареєстровано в ОКП ЛОР БТІ та ЕО , що підтверджується заявою ОСББ Площа Ринок, 43 за № 01-04 від 11 квітня 2012 року та листом ЛКП БТІ та ЕО , яким останнє повідомляє про внесення змін в інвентаризаційну справу на підставі акту приймання-передачі будинку.

Є встановленим, що спірні приміщення мають статус допоміжних, що підтверджується наявними в інвентаризаційній справі поверховими планами будинку, експлікаціями внутрішніх площ по плану жилої будівлі, згідно яких спірні приміщення позначені в інвентаризаційній справі як допоміжні.

Відповідно до висновку судового експерта № 30/18 від 2 січня 2018 року спірні приміщення за функціональним призначенням належать до допоміжних приміщень багатоквартирного будинку і на момент проведення експертного дослідження у приміщенні загальною площею 19,8 кв.м, позначеному на поверхових планах першого та другого поверхів будинку під номером І-1 (на першому поверсі 9,0 кв.м, на другому поверсі 10,8 кв.м), зареєстроване на час проведення експертизи, як допоміжне приміщення № 1 за Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 у приміщенні загальною площею 68,5 кв.м, позначеному на поверховому плані першого поверху будинку під номерами ІІІ-1 (39,4 кв.м), ІІІ-2 (8,6 кв.м), ІІІ-3 (5,9 кв.м), ІІІ-4 (2,1 кв.м), ІІІ-5 (12,5 кв.м), зареєстроване на час проведення експертизи як допоміжне приміщення № 3 за Обслуговуючим кооперативом Площа Ринок, 43 , багатоквартирного житлового будинку на пл. Ринок, 43 у м. Львові розташовані загальнобудинкові інженерні мережі газо-, водо- та електропостачання.

З протоколу огляду місця події від 31 жовтня 2018 року вбачається, що приміщення загальною площею згідно поверхового плану БТІ 68,5 кв.м., фактично складається з п`яти кімнат, позначених номерами ІІІ-1 (площа 34,9 кв.м), ІІІ-5 (площею 12,5 кв.м), ІІІ-2 (площею 8,6 кв.м), ІІІ-3 (площею 5,9 кв.м), ІІІ-4 (площею 2,1 кв.м). В приміщенні під номером ІІІ-1 при вході розміщена металева шафа із табличкою з написом КШН . Згідно довідки ПрАТ Львівобленерго № 270-9744 від 30 жовтня 2018 року комунікаційна шафа 0,4 кВт КШН-1 інв. № 20313003943, яка знаходиться у власності ПрАТ Львівобленерго . В приміщенні під номером ІІІ-5 знаходиться лічильник марки Novator , серійний № 0644366, який є загальнобудинковим водомірним вузлом. Згідно цього протоколу, у приміщенні І-1 площею 9 кв.м над дверним пройомом закріплено зачинений металевий ящик жовтого кольору з написом ГАЗ Вогненебезпечно (газорозподільний пункт). Приміщення, позначене номером І-2 (площею 10.8 кв.м) використовується мешканцями будинку як комора для зберігання продуктів. Приміщення під номером ХІІІ загальною площею 19,4 кв.м, яке знаходиться на 1-му поверсі будинку, використовується як технічне, у ньому зберігаються різноманітні будівельні матеріали та інструменти. З правого боку від входу в дане приміщення знаходяться металеві двері, на яких написано Зал засідань ОСББ та через які здійснюється вхід у приміщення площею 24.5 кв.м, яке позначене номером IV. Дане приміщення використовується для проведення загальних зборів співвласників будинку, роботи адміністрації ОСББ Площа Ринок, 43 та зберігання документів ОСББ Площа Ринок, 43 . На час проведення огляду в приміщенні не завершені ремонтні роботи. Також у ньому знаходиться металевий сейф для зберігання документів, робочий стіл та крісла, зберігаються будівельні матеріали.

Листом ПАТ Львівобленерго за № 270-9744 від 30 жовтня 2018 року підтверджується, що в допоміжному приміщенні № 3 загальною площею 68.5 кв.м на першому поверсі цього будинку проходять загальнобудинкові мережі, а також розміщена комутаційна шафа 0,4 кВ КШН-1 інв. № 20313003943, яка знаходиться у власності ПрАТ Львівобленерго . Це приміщення використовується для потреб всього будинку.

Встановлено, що спірні приміщення є допоміжними приміщеннями багатоквартирного житлового будинку, призначеними для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців, фактично використовуються за цим призначенням.

Згідно Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна, затвердженої Наказом Держбуду України від 24 травня 2001 року № 127 коридори спільного користування, а також міжквартирні приміщення допоміжного призначення (спільного користування) нумеруються римськими цифрами і в журналі внутрішніх обмірів проставляються їх площі, на кожному поверсі. Нумерація сходових кліток та інших допоміжних приміщень спільного загальнобудинкового користування та неопалювальних приміщень позначається римськими цифрами. У наданих Львівською міською радою копіях технічних паспортів на нежитлові приміщення площею 19,4 кв. м, 19,8 кв.м, 24,5 кв.м збережено римську нумерацію приміщень, що свідчить про те, що вони є допоміжними приміщеннями. Нумерація у нежитловому приміщенні площею 68.5 кв.м проведена арабськими цифрами, що не відповідає поверховим планам на будинок, які є додатками до Акту приймання-передачі будинку з балансу на баланс від 29 лютого 2012 року та матеріалам інвентаризаційної справи, у яких вказані приміщення пронумеровано римськими цифрами.

Передача приміщення в оренду не є підставою визнати спірні приміщення нежитловими, що не мають статусу допоміжних.

Договори оренди укладено до передачі житлового будинку на баланс ОСББ Площа Ринок, 43 . До цього часу житловий будинок в„– 43 на площі Ринок в м. Львові перебував на балансі Львівської міської ради та обслуговувався ЛКП Старий Львів .

Відповідно до ст. 10 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку , в редакції, що діяла станом на 29 лютого 2012 року, до виключної компетенції загальних зборів членів об`єднання належало прийняття рішень про передачу в оренду об`єктів, які перебувають у спільній власності членів об`єднання, фізичним і юридичним особам.

Згідно із ст. 21 цього Закону, кошти об`єднання могли складатись, в тому числі, з коштів, одержаних об`єднанням у результаті здачі в оренду допоміжних приміщень. Чинне до 2012 року законодавство не забороняло передачу в оренду допоміжних приміщень житлового будинку. Передача в оренду не передбачала зміну статусу приміщення з допоміжного на нежитлове. Тимчасове здавання в оренду цих приміщень виконавчими органами Львівської міської ради не може бути підставою для зміни функціонального призначення приміщень та позбавлення мешканців житлового будинку прав на допоміжні приміщення.

На час прийняття оскаржуваних рішень Виконавчого комітету Львівської міської ради № 331 від 8 травня 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл. Ринок , 43 ; № 848 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл. Ринок , 43 ; № 849 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл. Ринок , 43 ; № 850 від 7 листопада 2014 року Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на пл . Ринок , 43 спірні приміщення були передані ОСББ Площа Ринок, 43 за Актом приймання- передачі будинку з балансу на баланс від 29 лютого 2012 року, та на час прийняття оскаржуваних рішень фактично використовувались як допоміжні приміщення багатоквартирного будинку, зокрема для розміщення загальнобудинкового обладнання та мереж, забезпечення побутових потреб мешканців будинку, діяльності ОСББ Площа Ринок, 43 .

У згаданому Акті прийняття-передачі відомості про допоміжні приміщення будинку, інші відомості про будинок, площі житлового будинку, його обладнання, відомості про благоустрій прибудинкової території, формування переліку додатків, а також дата складання акту виконані від руки, чорнильною ручкою, а не шляхом комп`ютерного набору.

Твердження відповідачів про повне виконання Акту шляхом комп`ютерного набору (за винятком відомостей про допоміжні приміщення), не відповідає дійсності.

З урахуванням встановленого, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що спірні приміщення за своїм призначенням є допоміжними, використовуються для обслуговування будинку, з яким вони поєднані спільними комунікаціями. Право розпоряджатися цими приміщеннями належить всім співвласникам багатоквартирного будинку на площі Ринок, 43 у м. Львові.

Спірні приміщення на момент прийняття оскаржуваних ухвал та рішень були зайняті, а тому у відповідачів і з цих підстав не було права ними розпоряджатись.

Відповідно до ч.1 ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Згідно із ч. 4 ст. 10 ЦПК України, суд застосовує при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.

Відповідно до рішення Європейського суду з прав людини від 20 жовтня 2011 року по справі Рисовський проти України державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються. У контексті скасування помилково наданого права на майно принцип належного урядування може не лише покладати на державні органи обов`язок діяти невідкладно, виправляючи свою помилку, а й потребувати виплати відповідної компенсації чи іншого виду належного відшкодування колишньому добросовісному власникові.

Оскаржувані положення ухвал Львівської міської ради та рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради, прийняті з порушенням принципу належного урядування та позбавляють позивачів легітимних сподівань на мирне володіння майном (допоміжними приміщеннями), яке передано за результатами роботи комісії, створеної, в тому числі, з представників виконавчих органів Львівської міської ради, на підставі Акту приймання-передачі будинку з балансу на баланс, затвердженого Наказом департаменту житлового господарства та інфраструктури № 120 від 20 березня 2012 року, який також є виконавчим органом Львівської міської ради. Оскаржувані положення Ухвал Львівської міської ради та рішення її виконавчого комітету позбавляють Обслуговуючий кооператив Площа Ринок, 43 , переданих йому на підставі рішення співвласників будинку допоміжних приміщень, позбавляють ОСОБА_4 як співвласника багатоквартирного будинку, права спільно з іншими співвласниками розпоряджатися спільним майном співвласників будинку, і спрямовані на розпорядження цим майном органами місцевого самоврядування шляхом продажу на аукціоні, без волі та згоди законного власника майна, становлять собою незаконне втручання у право позивачів на мирне володіння майном, гарантоване їм ст. 1 Першого протоколу Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод.

Відповідно до ст. 21 ЦК України, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

З урахуванням встановленого, суд першої інстанції прийшов до вірного висновку, що оскаржувані положення Ухвал Львівської міської ради та рішення її виконавчого комітету є незаконними та порушують законні права та інтереси позивачів.

Наведені в апеляційних скаргах доводи не спростовують висновків суду.

З висновками суду першої інстанції належить погодитися, оскільки ним правильно визначено характер спірних правовідносин та встановлено дійсні обставини справи.

Підстави для скасування рішення суду відсутні.

Керуючись ст. 367, п.1 ч.1 ст.374, ст.ст. 375, 381-384, 388-391 ЦПК України, суд,-

п о с т а н о в и в:

Рішення Галицького районного суду м. Львова від 2 квітня 2019 року залишити без змін, апеляційні скарги Львівської міської ради та Управління комунальної власності Департаменту економічного розвитку Львівської міської ради залишити без задоволення.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.

Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст судового рішення складено 22 липня 2019 року.

Головуючий

Судді

Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено24.07.2019
Номер документу83201027
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —461/4181/18

Постанова від 22.01.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 22.01.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 13.12.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 19.09.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Ухвала від 30.08.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Синельников Євген Володимирович

Постанова від 18.07.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Постанова від 18.07.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 10.06.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 03.06.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

Ухвала від 03.06.2019

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Приколота Т. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні