Рішення
від 19.07.2019 по справі 360/2078/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

19 липня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2078/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Секірської А.Г.,

за участю секретаря судового засідання Вакуленка А.В.,

представника позивача - Чернобая С.С., ордер серії АА № 058342;

Бєєвої Т.І., довіреність від 02.05.2019;

представників відповідача -Леонової З.Є., довіреність від 25.01.2019 № 750/9/12-32-10-00-29;

Зарубєй І.В., довіреність від 12.07.2019 № 2-2426/14/12-32-00;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Дюніс до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 12.02.2019 № 0000401412, -

ВСТАНОВИВ:

25.04.2019 до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фермерського господарства Дюніс (далі - позивач, ФГ Дюніс ) до Головного управління ДФС у Луганській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Луганській області) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень.

Ухвалою суду від 02.05.2019 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків (т.1 арк.спр. 226).

Позивачем усунуто недоліки позовної заяви (т.1 арк.спр.227-233).

Ухвалою суду від 17.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, роз`єднано позовні вимоги ФГ Дюніс у самостійні провадження, зокрема, з позовними вимогами про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 12.02.2019 № 0000401412 (т.1 арк.спр.223-225).

Ухвалою суду від 20.05.2019 прийнято до провадження справу за позовом ФГ Дюніс до ГУ ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 12.02.2019 № 0000401412, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи на суму 13029,05 грн, за основним платежем 10423,24 грн, за штрафними санкціями 2605,81 грн (т.1 арк.спр. 1-2).

Ухвалою суду від 18.06.2019 витребувано докази від ГУ ДФС у Луганській області та запропоновано ФГ Дюніс надати документи (т.2 арк.спр. 39-40).

Уточнений адміністративний позов обґрунтовано тим, що на підставі акта ГУ ДФС у Луганській області від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678 прийнято спірне податкове повідомлення-рішення.

Позивач не погоджується з висновками контролюючого органу щодо заниження позивачем єдиного податку четвертої групи в сумі 10423,24 грн, у тому числі за 2018 рік (01.01.2018 по 30.09.2018), а саме - заниження нормативної грошової оцінки одного гектара угідь (ріллі), з таких підстав.

На сторінці 53 акта зазначено, що платник податків подав до контролюючого органу декларацію платника єдиного податку четвертої групи з невірним визначенням бази оподаткування, а саме нормативної грошової оцінки 1 га ріллі за 2018 рік. Згідно інформації від Головного управління Держгеокадастру у Луганській області нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі по Луганській області станом на 01.01.2018 складає 27078,28 грн, а згідно поданої декларації 1 га ріллі за 2018 рік складає 25419,09 грн.

Позивач зазначив, що в 2017 році нормативна грошова оцінка 1 га ріллі індексується на коефіцієнт 1,124 відповідно до листа Міністерства фінансів України від 19.01.2017 № 31-11150-09+-10/1342.

Головне управління Держгеокадастру у Луганській області в листі від 19.02.2018 зазначає, що в 2018 році не проводилась нормативно грошова - оцінка земельних ділянок не проводилась, а відповідно до консультації редактора юридичного направлення журналу Баланс Агро від 14.01.2019 стара нормативно - грошова цінка земель не втрачає силу, а діє поки не проведуть нову нормативно - грошову оцінку, а отже позивач вірно застосував нормативно - грошову оцінку земель (ріллі).

На підставі викладеного позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 12.02.2019 № 0000401412, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи на суму 13029,05 грн, за основним платежем 10423,24 грн, за штрафними санкціями 2605,81 грн.

Представники позивача у судовому засіданні підтримали позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.

Представники відповідача у судовому засіданні заперечували проти задоволення позовних вимог з підстав, викладених у відзиві від 18.06.2019 (т.1 арк.спр. 243-245) та письмових поясненнях від 19.07.2019 (т.5 арк.спр. 51-53). Так, зазначили, що в ході перевірки, крім іншого, встановлено порушення ФГ Дюніс п.292.2-1 статті 292-2 Податкового кодексу України, в результаті чого за період з 01.10.2018 по 30.09.2018 занижено єдиний податок четвертої групи за період у сумі 10423,24 грн. У зв`язку з цим складено акт від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678, який отримано головою ФГ Дюніс , про що свідчить його підпис. 12.02.2019 прийнято оскаржуване податкове повідомлення - рішення, яке отримано особисто посадовою особою ФГ Дюніс Давиденком Ю.М. 12.02.2019, про що свідчить його підпис.

З посиланням на норми пункту 292-1.2 статті 292-1, пункту 277.1 статті 277 Податкового кодексу України представники позивача зазначили, що пунктом 4 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547, встановлено, що у разі застосування статті 277 Податкового кодексу України щодо визначення ставок земельного податку від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК або по області за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по АРК або по області приймається згідно з додатком 1 (пункту 4 розділу ІІ) до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення станом на 01.01.2018 (у редакції наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547) по Луганській області.

На підставі підпункту 20.1.3 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України з метою забезпечення повноти оподаткування єдиного податку четвертої групи ГУ ДФС у Луганській області направлено до ГУ Держгеокадастру у Луганській області запит від 26.11.2018 № 8186/9/12-32-14-12-11 щодо надання відомостей про наявні земельні ділянки, які знаходяться в користуванні (володіння, власність та оренда), інформації про проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок господарства та визначення розміру їх нормативно грошової оцінки.

Листом ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 19.12.2018 № 11-12-0.2-10108/2-18 повідомлено про те, що відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок, котрі обліковувались за ФГ Дюніс , не проводилась. Нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнтів індексації) станом на 01.01.2018 складала 27078,28 грн.

Під час проведення документальної перевірки ФГ Дюніс було встановлено, що відповідно до поданих декларацій єдиного податку четвертої групи ФГ Дюніс вказано нормативно грошову оцінку земельної ділянки 1 га ріллі за 2018 рік - 25419,09 грн за 941,6568 га та 25593,28 за 6,51 га, замість 27078,28 грн. Тобто, платником занижено єдиний податок за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 в загальній сумі 10423,24 грн.

Також представники відповідача зазначили, що постановою КМУ від 07.02.2018 № 105 Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанов КМУ відповідно до пункту 11 розділу Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік встанолено: затвердити Порядок проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, що додається; провести у 2018 році загальнонаціональну (всеукраїнську) нормативну грошову оцінку земель сільськогосподарського призначення.

Пунктом 11 розділу Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік визначено установити, що у 2018 році за рішенням та в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, проводиться загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення - оцінка земель сільськгосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території країни. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок застосовується у строки, встановлені відповідно до пункту 271.1 статті 271 ПКУ з урахуванням вимог цієї статті щодо затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки без прийняття рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Крім того, постановою КМУ від 14.01.2015 № 15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, відповідно до якого Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері торографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості грунтів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25.10.2016 за № 1391/29521, затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, яке є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане. Тому відповідач вважає довідку відділу Держземагенства у Кремінському районі від 26.01.2015 № 06-22/97 нечинною на період 2018 року та інформацію, наведену у листі Головного управління Держгеокадастру від 19.12.2018 № 11-12-02-10108/2-18 про те, що відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок ФГ Дюніс не проводилась, використану у перевірці за період з 01.01.2018 по 30.09.2019 достовірною.

На підставі викладеного представник відповідача просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-77 КАС України, суд дійшов наступного.

Судом встановлено, що Фермерське господарство Дюніс , код ЄДРПОУ 31757678, зареєстровано як юридична особа 13.03.2002, 10.12.2004, № запису 1 366 120 0000 000095, перебуває на обліку у Рубіжанській ОДПІ (Кремінське відділення) ГУ ДФС у Луганській області, місцезнаходженням юридичної особи є: 92922, Луганська область, Кремінський район, с. Бараниківка, вул. Зарічна, буд. 123, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 14.06.2019 за № 1005450459 (т.1 арк.спр. 239-241).

08.11.2018 ФГ Дюніс подано до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2018 року (№ 9244783199), в якій за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 ФГ Дюніс задекларовано єдиний податок четвертої групи в сумі 161560,16 грн, з застосуванням бази оподаткування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (рілля) за 1 га - 25419,09 грн (941,6568 га) та 25593,28 (6,51 га) (т.2 арк.спр. 15-17).

На підставі наказу ГУ ДФС у Луганській області від 19.11.2018 № 1296 (т.1 арк.спр. 246 зв.), згідно з повідомленням від 19.11.2018 № 425 (т.1 арк.спр. 247), отриманих представником платника 23.11.2018 (т.2 арк.спр. 1), начальником відділу аудиту платників Кремінського району, міста Рубіжне управління аудиту ГУ ДФС у Луганській області, радником податкової та митної справи ІІ рангу Паненко Іриною Вікторівною, головним державним ревізором - інспектором відділу аудиту платників Кремінського району, м. Рубіжне управління аудиту ГУ ДФС у Луганській області, інспектором податкової та митної справи IV рангу Колодочкою Оленою Миколаївною, головним державним ревізором - інспектором відділу аудиту платників Кремінського району, м. Рубіжне управління аудиту ГУ ДФС у Луганській області, інспектром податкової та митної справи IV рангу Зарубєй Іриною Вікторівною , головним державним ревізором - інспектором відділу контрольно - перевірочної роботи юридичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Луганській області, радником податкової та митної справи ІІ рангу Орловою Ларисою Вікторівною, головним державним ревізором - інспектором відділу контрольно - перевірочної роботи юридичних осіб управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Луганській області, інспектором податкової та митної справи ІІ рангу Мерляновим Євгеном Сергійовичем , відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20, підпункту 75.1.2 пункту 75.1 статті 75, статті 77, статті 79, статті 82 Податкового кодексу України, пункту 2 статті 13 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та згідно з планом - графіком документальних перевірок на 2018 рік (т.2 арк.спр. 55), проведено планову невиїзну документальну перевірку ФГ Дюніс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за наслідками якої складено Акт від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678 (т.1 арк.спр. 20-125).

В ході проведення перевірки ГУ ДФС у Луганській області направлено до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області запит від 26.11.2018 № 8186/9/12-32-14-12-11 (т.2 арк.спр. 53).

26.12.2018 за вх. № 9034/10 до ГУ ДФС у Луганській області надішов лист Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 19.12.2018 № 11-12-0.2-10108/2-18 Щодо надання інформації , в якому зазначено, що згідно з наявними даними структурних підрозділів та згідно з даними державної статистичної звітності з кількісного обліку земель форми 6-зем Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності , встановленою наказом Держкомстату від 05.11.1998 № 377 Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) (втрата чинності з 01.01.2016 згідно з наказом Державної служби статистики України від 19.08.2015 № 190), станом на 01.01.2015, 01.01.2016 за ФГ Дюніс обліковувалися 896,8351 га (з них: 835,0800 га - рілля, 60,0000 га - пасовища, 0,9551 - під господарськими будівлями і дворами, 0,5000 га - під господарськими шляхами і прогонами, 0,3000 га - полезахисні лісові смуги), з них на праві державної власності - 50,8000 га, на праві довгострокової оренди - 415,5201 га, на праві короткострокової оренди - 430,5150 га, що розташовані на території Бараниківської сільської ради Кремінського району Луганської області.

Відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка вищезазначених земельних ділянок не проводилась. Слід зазначити, що нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнтів індексації) станом на 01.01.2018 складає 27078,28 грн (т.2 арк.спр. 37).

З метою отримання документів та пояснень до ФГ Дюніс направлено запит від 21.12.2018 (лист від 21.12.2018 № 58/12-32-14-12-05) щодо надання документів та пояснень (т.2 арк.спр. 50-51).

Листом ФГ Дюніс від 16.01.2019 № 4 контролюючому органу надано необхідні документи за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, а саме - головні книги, оборотно - сальдові відомості по рахунку 101 Земельні ділянки , 6413 Розрахунки за податками (Оренда землі у Бараниківській сільській раді), 672 Розрахунки за іншими виплатами (Земельні паї); договори оренди землі, витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, нормативну грошову оцінку станом на 01.01.2015 по відділу Держземагентства у Кремінському районі, акти приймання - передачі земельних ділянок, розрахунки розміру орендної плати за земельну ділянку.

Надання зазначених документів платником на виконання запиту визнається сторонами і не є спірним питанням у даній справі.

Також платником надано контролюючому органу листом від 16.01.2019 № 4 пояснення, в яких зазначено, що нормативна грошова оцінка станом на 01.01.2015 за 1 га становить рілля - 22614,85 грн, про що свідчить довідка Держземагентства у Кремінському районі від 26.01.2015 № 06-22/97. Нормативна грошова оцінка без збільшення її на індекс споживчих цін за 2015 рік застосовується платниками єдиного податку при поданні декларації за 2016 рік згідно пункту 5 підрозділу 8 ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та листа ДФС від 02.02.2016 № 3253/7/99-99-15-03-01-1. В 2017 році нормативна грошова оцінка земель індексується на коефіцієнт 1,124 згідно листа Міістерства фінансів України від 19.01.2017 № 32-11150-09-10/1342. Станом на 01.01.2018 значення коефіцієнту індексації нормативно грошової оцінки сільськогосподарських угідь становить 1,0 згідно листа Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Про індексацію нормативно грошової оцінки земель від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18 (т.2 арк.спр. 52).

Згідно з пунктом 6 висновків Акта від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678 Про результати документальної планової невиїзної перевірки ФГ Дюніс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування перевіркою встановлено порушення ФГ Дюніс пункту 292.2-1 статті 292-1 Податкового кодексу України від 02.10.2010 № 2755-VI (із змінами і доповненнями) платником податків, в результаті чого занижено єдиний податок четвертої групи у сумі 10423,24 грн, у тому числі за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 30.09.2018) на суму 10423,24 грн (т.1 арк.спр.122).

У розділі 3.1.4 Єдиний податок четвертої групи Акта від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678 зазначено, зокрема, що за період з 01.10.2015 по 30.09.2018 ФГ Дюніс задекларовано єдиного податку четвертої групи в сумі 579167,74 грн, у тому числі за період з 01.10.2015 по 31.12.2015 в сумі 26634,94 грн, за 2016 рік в сумі 167878,77 грн, за 2017 рік в сумі 223093,87 грн, за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 30.09.2018) в сумі 161560,16 грн.

Перевіркою повноти нарахування єдиного податку четвертої групи встановлено його заниження за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 30.09.2018) на суму 10423,24 грн.

Перевіркою достовірності відображених показників у поданих податкових деклараціях єдиного податку четвертої групи за період з 01.10.2015 по 30.09.2018 ФГ Дюніс на підставі податкових декларація єдиного податку четвертої групи, статутних документів, головних книг, оборотно - сальдових відомостей по рахунку 101 Земельні ділянки , 6413 Розрахунки за податками (оренда землі у Бараниківській сільській раді), 672 Розрахунки за іншими виплатами (Земельні паї), договорів оренди землі, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, встановлено заниження задекларованих суб`єктом господарювання показників колонки 6 рядка 3 Декларації платника єдиного податку четвертої групи Річна сума податку за 2018 рік в загальній сумі 10423,24 грн, у тому числі за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 на суму 10423,24 грн.

Перевіркою встановлено, що на порушення підпункту 292.2-1 статті 292 Податкового кодексу України ФГ Дюніс занижено базу оподаткування, а саме нормативну грошову оцінку одного гектара угідь (ріллі), що призвело до заниження річної суми єдиного податку за 2018 рік на загальну суму 10423,24 грн.

Під час проведення документальної перевірки ФГ Дюніс було встановлено, що для обчислення єдиного податку четвертої групи та подання податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2018 рік (реєстраційний номер 9244783199 від 08.11.2018) підприємством застосовано базу оподаткування - нормативна грошова оцінка земельної ділянки (рілля) за 1 га - 25419,09 грн (941,6568 га) та 25593,28 грн (6,51 га).

На підставі підпункту 20.1.3 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України з метою забезпечення повноти оподаткування єдиного податку четвертої групи ГУ ДФС у Луганській області направлено до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області запит від 26.11.2018 № 8186/9/12-32-14-12-11 щодо надання відомостей про наявні земельні ділянки, які знаходяться в користуванні (володіння, власність та оренда), і згідно наданої інформації від Головного управління Держгеокадастру у Луганській області нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі по Луганській області станом на 01.01.2018 складає 27078,28 грн.

Таким чином, ФГ Дюніс до контролюючого органу подано податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи з невірним визначенням бази оподаткування, а саме нормативно грошової оцінки 1 га угідь (ріллі) за 2018 рік.

Відповідно до поданих декларацій єдиного податку четвертої групи ФГ Дюніс вказано нормативна грошова оцінка земельної ділянки 1 га ріллі за 2018 рік - 25419,09 грн за 941,6568 га та 25593,28 за 6,51 га, замість 27078,28 грн. Тобто, ФГ Дюніс занижено єдиний податок за 2018 рік в загальній сумі 10423,24 грн, у тому числі за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 на суму 10423,24 грн.

Зведені дані щодо задекларованих та встановлених в ході проведення перевірки сум єдиного податку четвертої групи ФГ Дюніс за перевіряємий період надано у додатку № 7 (т.1 арк.спр. 168-172).

Розрахунок задекларованих та встановлених у ході проведення перевірки сум єдиного податку четвертої групи ФГ Дюніс за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 надано у додатку № 7а (т.1 арк.спр.173-174).

На підставі акта перевірки від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678 ГУ ДФС у Луганській області винесено податкове повідомлення - рішення від 12 лютого 2019 року № 0000401412, яким Фермерському господарству Дюніс визначено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи, код платежу 18050500, на 13 029,05 грн (тринадцять тисяч двадцять дев`ять гиивень 05 коп.), в тому числі за податковими зобов`язаннями 10423,24 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 2605,81 грн (т.1 арк.спр. 18-19).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.

Спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності (пункт 291.2 статті 291 Податкового кодексу України).

Згідно із підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України до четвертої групи платників єдиного податку відносяться сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.

ФГ Дюніс є платником єдиного податку четвертої групи, що зафіксовано в акті перевірки і не заперечується сторонами.

Відповідно до пункту 292-1.1 статті 292 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.

Спірними питаннями у даній справі є, зокрема, правильність висновку контролюючого органу щодо невірного визначення ФГ Дюніс у податковій декларації платника єдиного податку четвертої групи від 08.11.2018 бази оподаткування - нормативно грошової оцінки 1 га угідь (ріллі) за 2018 рік; правомірність застосування контролюючим органом інформації щодо нормативно грошової оцінки одного гектара ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнта індексації) станом на 01.01.2018 у розмірі 27078,28 грн, наданої Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області, та прийняття на підставі такої інформації оскаржуваного податкового повідомлення - рішення.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначено Законом України від 11.12.2003 № 1378-IV Про оцінку земель (далі - Закон № 1378).

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (абзац 13 частини першої статті 1 Закону № 1378).

Згідно із положеннями статті 13 Закону № 1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (стаття 18 Закону № 1378).

При цьому суд враховує, що існуючим законодавством не визначено наслідків непроведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок у визначені статтею 18 Закону № 1378 строки, тобто проведена нормативна грошова оцінка земельних ділянок є чинною до проведення нової.

Абзацом першим пункту 292-1.2 статті 292 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування податком для платників єдиного податку четвертої групи для сільськогосподарських товаровиробників є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за станом на 1 січня базового податкового (звітного) року відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.

Щодо посилань відповідача на необхідність застосування до спірних правовідносин пункту 277.1 статті 277 Податкового кодексу України суд зазначає таке.

Відповідно до пункту 277.1 статті 277 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Пунктом 4 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547, встановлено, що у разі застосування статті 277 Податкового кодексу України щодо визначення ставок земельного податку від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК або по області за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по АРК або по області приймається згідно з додатком 1 (пункту 4 розділу ІІ) до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення станом на 01.01.2018 (у редакції наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547) по Луганській області.

Разом з тим, судом встановлено, що під час проведення перевірки ФГ Дюніс надавалася довідка начальника відділу Держземагентства у Кремінському районі від 26.01.2015 № 06-22/37 про розмір площі земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у власності, постійному користуванні, оренді ФГ Дюніс згідно даних державного земельного кадастру, в якій також зазначено, що грошова оцінка по Бараниківській сільській раді станом на 01.01.2015 1 га становить: рілля - державна власність (постійне користування) - 22614,85; оренда приватної власності - 22 614,85 (т.2 арк.спр. 66).

Тобто, нормативна грошова оцінка земельних ділянок (рілля), які перебувають у користуванні ФГ Дюніс та які розташовані на території Бараниківської сільської ради, раніше була проведена.

При цьому судом встановлено, що довідку від 26.01.2015 № 06-22/37 враховано контролюючим органом при проведенні перевірки правильності визначення платником бази оподаткування єдиним податком четвертої групи за попередні роки (2015-2017), що визнано представниками відповідача у судовому засіданні, і порушень з боку ФГ Дюніс за зазначені періоди не встановлено. Тобто контролюючим органом фактично визнано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок раніше проводилася, проте у 2018 році вона не застосовна.

Як у попередні роки, так і у спірному 2018 році нормативну грошову оцінку земельних ділянок ФГ Дюніс проіндексовано з застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (рілля) у відповідності до вимог абзацу першого пункту 292-1.2 статті 292-1 Податкового кодексу України, зауваження з боку контролюючого органу з приводу правильності визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнтів індексації, за 2015-2017 роки відсутні.

Правильність кумулятивно застосованих платником коефіцієнтів індексації у 2018 році підтверджується відомостями зі ЗМІ Баланс - Агро від 29.01.2018 щодо коефіцієнтів індексації для платників єдиного податку четвертої групи у 1996 - 2017 роках з посиланням на лист Держгеокадастру від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18, та у 2018 році - 1,124 (т.2 арк.спр. 69).

Тобто, в ході судового розгляду справи встановлено, що ФГ Дюніс у податковій декларації від 08.11.2018 правильно визначено базу оподаткування єдиним податком четвертої групи для сільськогосподарських товаровиробників - нормативну грошову оцінку одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі) за три квартали 2018 року, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за станом на 1 січня базового податкового (звітного) року відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, що відповідає вимогам абзацу першого пункту 292-1.2 статті 292 Податкового кодексу України.

Крім того, суд зауважує, що в листі Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 17.01.2018 № 1-12-0.10-270/2-18 Про індексацію нормативної грошової оцінки земель , який надійшов на адресу ГУ ДФС у Луганській області 22.01.2018 за вх. № 349/10, зазначено, що у разі застосування статті 277 Податкового кодексу України щодо визначення ставок земельного податку від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Луганській області за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнтів індексації) станом на 01.01.2018 складає 27078,28 грн (т.2 арк.спр. 70).

Тобто, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнтів індексації) станом на 01.01.2018 у розмірі 27078,28 грн застосовується для визначення ставок земельного податку саме щодо земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, в той час як нормативно грошова оцінка земельних ділянок, що перебувають у користуванні ФГ Дюніс на підставі договорів оренди земельних ділянок, зареєстрованих у встановленому законом порядку (т.2 арк.спр. 76-250, т.3 арк.спр. 1-250, т. 4 арк.спр. 1-250, т.5 арк.спр. 1-47), проведена раніше.

Доводи відповідача з посиланням на постанову КМУ від 07.02.2018 № 105 Про проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та внесення змін до деяких постанови Кабінету Міністрів України відповідно до пункту 11 розділу Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік , пункт 11 розділу Прикінцеві положення Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік , та на Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру від 14.01.2015 № 15, затверджене постановою КМУ від 14.01.2015 № 15, що довідка відділу Держземагентства у Кремінському районі від 26.01.2015 № 06-22/97 є нечинною на період 2018 року, суд вважає безпідставними, оскільки зазначеними актами не обумовлено втрату чинності нормативних грошових оцінок, проведених раніше, а зміст цих актів не нівелює той факт, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводилася раніше, і є чинною до проведення нової.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що відповідно до частини третьої статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

При зверненні до суду з позовом позивачем платіжним дорученням від 19.04.2019 № 2243 сплачено судовий збір у сумі 5364,94 грн (т.1 арк.спр. 3).

Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог, судові витрати належить відшкодувати на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача пропорційно до задоволеної частини вимог.

Так, ціна первісного позову становить 357 663,11 грн (100%), задоволена частина вимог - 13 029,05 грн (3,64 %).

Таким чином, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Луганській області на користь ФГ Дюніс підлягають судові витрати в сумі 195,28 грн (5 364,94 грн х 3,64%).

Керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 19, 20, 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Фермерського господарства Дюніс до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 12 лютого 2019 року № 0000401412, прийняте Головним управлінням ДФС у Луганській області, яким Фермерському господарству Дюніс визначено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи, код платежу 18050500, на 13 029,05 грн (тринадцять тисяч двадцять дев`ять гиивень 05 коп.), в тому числі за податковими зобов`язаннями 10423,24 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 2605,81 грн.

Стягнути на користь Фермерського господарства Дюніс (92922, Луганська область, Кремінський район, с. Бараниківка, вул. Зарічна, буд. 123, ідентифікаційний код юридичної особи 31757678) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Луганській області (93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Енергетиків, 72, ідентифікаційний код юридичної особи 39591445) витрати зі сплати судового збору у розмірі 195,28 грн (сто дев`яносто п`ять гривень 28 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 23 липня 2019 року.

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.07.2019
Оприлюднено25.07.2019
Номер документу83212302
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2078/19

Ухвала від 14.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 15.10.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Постанова від 15.10.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 23.09.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Компанієць Ірина Дмитрівна

Рішення від 19.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Рішення від 19.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні