ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 жовтня 2019 року справа №360/2078/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Компанієць І.Д. (суддя-доповідач),
суддів Міронової Г.М., Сіваченка І.В.,
за участю секретаря судового засідання Сухова М.Є.,
представника позивача Чернобая С.С.,
розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2019 року у справі №360/2078/19 (головуючий І інстанції Секірська А.Г.) за позовом фермерського господарства Дюніс до Головного управління ДФС у Луганській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 12.02.2019 року № 0000401412, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому, з врахуванням ухвали суду першої інстанції від 17.05.2019 року про роз`єднання позовних вимог, уточнених позовних вимог (а.а.223-225 т.1) просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 12.02.2019 № 0000401412, яким збільшено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи на суму 13029,05 грн, за основним платежем 10423,24 грн, за штрафними санкціями 2605,81 грн.
В обгрунтування позову зазначив, що є помилковими висновки контролюючого органу про заниження позивачем нормативної грошової оцінки одного гектара угідь (ріллі) за 2018 рік.
Так, як в акті перевірки зазначив відповідач, за інформацією Головного управління Держгеокадастру у Луганській області нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі по Луганській області станом на 01.01.2018 складає 27078,28 грн, а згідно поданої декларації 1 га ріллі за 2018 рік - 25419,09 грн.
Проте, в 2017 році нормативна грошова оцінка 1 га ріллі індексується на коефіцієнт 1,124 відповідно до листа Міністерства фінансів України від 19.01.2017.
Головне управління Держгеокадастру у Луганській області зазначає, що в 2018 році нормативно грошова - оцінка земельних ділянок не проводилась, при цьому стара нормативно - грошова цінка земель не втрачає силу, а діє до проведення нової нормативно - грошової оцінку.
Таким чином позивач вірно застосував нормативно - грошову оцінку земель (ріллі).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2019 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення - рішення від 12 лютого 2019 року № 0000401412, прийняте Головним управлінням ДФС у Луганській області, яким Фермерському господарству Дюніс визначено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи, код платежу 18050500, на 13 029,05 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями 10423,24 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 2605,81 грн.
Не погодившись з судовим рішенням, відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти постанову, якою відмовити у задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Обґрунтування апеляційної скарги.
При розгляді справи в суді першої інстанції не було спростовано інформацію, викладену в листі ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 19.12.2018 року про те, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, які обліковувалися за ФГ Дюніс не проводилася.
Як під час перевірки, так і під час судового розгляду позивач не надав витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, договору про проведення грошової оцінки чи рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про проведення такої оцінки.
Таким чином, за наявності суперечлививх доказів, судом першої інстанції надано перевагу довідці відділу Держземагенства у Кремінському районі від 26.01.2015 року, при цьому не з`ясовано наявність документів, які б на виконання ст.ст.15,20 ЗУ Про оцінку земель підтверджували інформацію, зазначену в цій довідці.
В судовому засіданні представник позивача заперечував проти задоволення апеляційної скарги.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників судового процесу, вивчивши матеріали справи, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, суд встановив наступне.
Фактичні обставини справи.
Фермерське господарство Дюніс , код ЄДРПОУ 31757678, зареєстровано як юридична особа 13.03.2002, 10.12.2004, № запису 1 366 120 0000 000095, перебуває на обліку у Рубіжанській ОДПІ (Кремінське відділення) ГУ ДФС у Луганській області, місцезнаходженням юридичної особи є: 92922, Луганська область, Кремінський район, с. Бараниківка, вул. Зарічна, буд. 123 (т.1 арк.спр. 239-241).
08.11.2018 ФГ Дюніс подано до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи за 2018 року (№ 9244783199), в якій за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 позивачем задекларовано єдиний податок четвертої групи в сумі 161560,16 грн із застосуванням бази оподаткування нормативної грошової оцінки земельної ділянки (рілля) за 1 га - 25419,09 грн (941,6568 га) та 25593,28 (6,51 га) (т.2 арк.спр. 15-17).
На підставі наказу ГУ ДФС у Луганській області від 19.11.2018 № 1296 (т.1 арк.спр. 246 зв.), згідно з повідомленням від 19.11.2018 № 425 (т.1 арк.спр. 247), згідно з планом - графіком документальних перевірок на 2018 рік (т.2 арк.спр. 55), посадовими особами податкового органу проведено планову невиїзну документальну перевірку ФГ Дюніс з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, правильності нарахування, обчислення та сплати військового збору за період з 01.10.2015 по 30.09.2018, а також по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за наслідками якої складено акт від 24.01.2019 № 50/12-32-14-12/31757678 (т.1 арк.спр. 20-125).
В ході проведення перевірки відповідачем направлено до Головного управління Держгеокадастру у Луганській області запит від 26.11.2018 № 8186/9/12-32-14-12-11 (т.2 арк.спр. 53), на який отримано відповідь від 19.12.2018 № 11-12-0.2-10108/2-18, що станом на 01.01.2015, 01.01.2016 за ФГ Дюніс обліковувалися 896,8351 га (з них: 835,0800 га - рілля, 60,0000 га - пасовища, 0,9551 - під господарськими будівлями і дворами, 0,5000 га - під господарськими шляхами і прогонами, 0,3000 га - полезахисні лісові смуги), з них на праві державної власності - 50,8000 га, на праві довгострокової оренди - 415,5201 га, на праві короткострокової оренди - 430,5150 га, що розташовані на території Бараниківської сільської ради Кремінського району Луганської області. Відповідно до вимог Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка вищезазначених земельних ділянок не проводилась. При цьому нормативна грошова оцінка одного гектара ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнтів індексації) станом на 01.01.2018 складає 27078,28 грн (т.2 арк.спр. 37).
На запит контролююючого органу від 21.12.2018 (т.2 арк.спр. 50-51), позивачем надано витребувані документи за період з 01.10.2015 по 30.09.2018 та пояснення, що нормативна грошова оцінка станом на 01.01.2015 за 1 га становить рілля - 22614,85 грн, про що свідчить довідка Держземагентства у Кремінському районі від 26.01.2015 № 06-22/97.
Нормативна грошова оцінка без збільшення її на індекс споживчих цін за 2015 рік застосовується платниками єдиного податку при поданні декларації за 2016 рік згідно пункту 5 підрозділу 8 ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України та листа ДФС від 02.02.2016 № 3253/7/99-99-15-03-01-1. В 2017 році нормативна грошова оцінка земель індексується на коефіцієнт 1,124 згідно листа Міістерства фінансів України від 19.01.2017 № 32-11150-09-10/1342. Станом на 01.01.2018 значення коефіцієнту індексації нормативно грошової оцінки сільськогосподарських угідь становить 1,0 згідно листа Головного управління Держгеокадастру у м. Києві Про індексацію нормативно грошової оцінки земель від 11.01.2018 № 6-28-0.22-244/2-18 (т.2 арк.спр. 52).
За пунктом 6 висновків акту перевірки від 24.01.2019 встановлено порушення ФГ Дюніс пункту 292.2-1 статті 292-1 Податкового кодексу України від 02.10.2010 № 2755-VI (із змінами і доповненнями) платником податків, в результаті чого занижено єдиний податок четвертої групи у сумі 10423,24 грн, у тому числі за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 30.09.2018) на суму 10423,24 грн (т.1 арк.спр.122).
У розділі 3.1.4 Єдиний податок четвертої групи акту перевірки зазначено, зокрема, що за період з 01.10.2015 по 30.09.2018 ФГ Дюніс задекларовано єдиного податку четвертої групи в сумі 579167,74 грн, у тому числі за період з 01.10.2015 по 31.12.2015 в сумі 26634,94 грн, за 2016 рік в сумі 167878,77 грн, за 2017 рік в сумі 223093,87 грн, за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 30.09.2018) в сумі 161560,16 грн.
Перевіркою повноти нарахування єдиного податку четвертої групи встановлено його заниження за 2018 рік (за період з 01.01.2018 по 30.09.2018) на суму 10423,24 грн.
Перевіркою достовірності відображених показників у поданих податкових деклараціях єдиного податку четвертої групи за період з 01.10.2015 по 30.09.2018 ФГ Дюніс на підставі податкових декларація єдиного податку четвертої групи, статутних документів, головних книг, оборотно - сальдових відомостей по рахунку 101 Земельні ділянки , 6413 Розрахунки за податками (оренда землі у Бараниківській сільській раді), 672 Розрахунки за іншими виплатами (Земельні паї), договорів оренди землі, витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, встановлено заниження задекларованих суб`єктом господарювання показників колонки 6 рядка 3 Декларації платника єдиного податку четвертої групи Річна сума податку за 2018 рік в загальній сумі 10423,24 грн, у тому числі за період з 01.01.2018 по 30.09.2018 на суму 10423,24 грн.
При цьому для обчислення єдиного податку четвертої групи та подання податкової декларації платника єдиного податку четвертої групи за 2018 рік (реєстраційний номер 9244783199 від 08.11.2018) підприємством застосовано базу оподаткування - нормативна грошова оцінка земельної ділянки (рілля) за 1 га - 25419,09 грн (941,6568 га) та 25593,28 грн (6,51 га), замість 27078,28 грн. (т.1 арк.спр. 168-172).
Розрахунок задекларованих та встановлених у ході проведення перевірки сум єдиного податку четвертої групи ФГ Дюніс за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 надано у додатку № 7а (т.1 арк.спр.173-174).
За результатами перевірки ГУ ДФС у Луганській області прийнято податкове повідомлення - рішення від 12 лютого 2019 року № 0000401412, яким фермерському господарству Дюніс визначено суму грошового зобов`язання за платежем єдиний податок четвертої групи, код платежу 18050500, на 13 029,05 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями 10423,24 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями 2605,81 грн (т.1 арк.спр. 18-19).
Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, що перебувають у користуванні ФГ Дюніс на підставі договорів оренди земельних ділянок, зареєстрованих у встановленому законом порядку, проведена раніше, тому податковим органом неправильно застосовано нормативно-грошову оцінку одиниці площі ріллі по Луганській області станом на 01.01.2018 року відповідно до листа ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 17.01.2018 року, оскільки зазначений показник застосовується щодо земельних ділянок, нормативно-грошову оцінку земельних ділянок яких взагалі не проведено.
Оцінка суду.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України до четвертої групи платників єдиного податку відносяться сільськогосподарські товаровиробники, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий (звітний) рік дорівнює або перевищує 75 відсотків.
ФГ Дюніс є платником єдиного податку четвертої групи.
Відповідно до пункту 292-1.1 статті 292 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування для платників єдиного податку четвертої групи є площа сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень) та/або земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ), що перебуває у власності сільськогосподарського товаровиробника або надана йому у користування, у тому числі на умовах оренди.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначено Законом України від 11.12.2003 № 1378-IV Про оцінку земель (далі - Закон № 1378).
На підставі статті 13 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру земельного податку.
Згідно статті 18 Закону №1378 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Відповідно до статті 15 Закону №1378 підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Підставами для проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки є договір, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом, а також рішення суду.
Статтею 20 Закону №1378 визначено, що за результатами (…) нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація (…)
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Таким чином, аналіз вищезазначених норм дає підстави для висновку, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок є чинною до проведення наступної нормативно-грошової оцінки.
Абзацом першим пункту 292-1.2 статті 292 Податкового кодексу України передбачено, що базою оподаткування податком для платників єдиного податку четвертої групи для сільськогосподарських товаровиробників є нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за станом на 1 січня базового податкового (звітного) року відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом.
Податковий орган вважає, що нормативно-грошову оцінку земельних ділянок, якими користується позивач не проведено, тому підлягають застосуванню норми п.2771. ст.277 Податкового кодексу України, відповідно до яких ставка податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів або в межах населених пунктів, встановлюється у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від нормативної грошової оцінки площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.
Пунктом 4 розділу ІІ Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547, встановлено, що у разі застосування статті 277 Податкового кодексу України щодо визначення ставок земельного податку від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по АРК або по області за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по АРК або по області приймається згідно з додатком 1 (пункту 4 розділу ІІ) до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення станом на 01.01.2018 (у редакції наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 23.05.2017 № 262, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 31.05.2017 за № 679/30547) по Луганській області.
Між тим, свідчить довідка начальника відділу Держземагентства у Кремінському районі від 26.01.2015 № 06-22/37 про розмір площі земель сільськогосподарського призначення, які перебувають у власності, постійному користуванні, оренді ФГ Дюніс згідно даних державного земельного кадастру, - грошова оцінка по Бараниківській сільській раді станом на 01.01.2015 1 га становить: рілля - державна власність (постійне користування) - 22614,85; оренда приватної власності - 22 614,85 (т.2 арк.спр. 66).
Таким чином, нормативна грошова оцінка земельних ділянок (рілля), які перебувають у користуванні ФГ Дюніс та які розташовані на території Бараниківської сільської ради, вже проводилася раніше.
Крім того, як правильно визначено судом першої інстанції, цю довідку податковим органом вже було враховано при проведенні перевірки правильності визначення платником бази оподаткування єдиним податком четвертої групи за попередні - 2015-2017 роки і порушень з боку позивача за ці періоди не встановлено.
При цьому за 2015-2017 роки нормативну грошову оцінку земельних ділянок ФГ Дюніс проіндексовано з застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (рілля) у відповідності до вимог абз.1 п.292-1.2 ст.292-1 Податкового кодексу України, зауваження з боку контролюючого органу з приводу правильності визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнтів індексації, за ці роки відсутні.
Аналогічно за 2018 рік позивачем проіндексовано нормативну грошову оцінку земельних ділянок з застосуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь (рілля) у відповідності до вимог податкового законодавства.
Зазначене спростовує доводи апелянта про не підтвердження позивачем проведення нормативно-грошової оцінки земельних ділянок раніше та доводи щодо необгрунтованого надання судом першої інстанції переваги доказам - довідці Держземагенства у Кремінському районі від 26.01.2015 року.
Підсумовуючи викладене, суд вважає, що ФГ Дюніс у податковій декларації від 08.11.2018 правильно визначено базу оподаткування єдиним податком четвертої групи для сільськогосподарських товаровиробників - нормативну грошову оцінку одного гектара сільськогосподарських угідь (ріллі) за три квартали 2018 року, з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного за станом на 1 січня базового податкового (звітного) року відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, що відповідає вимогам абзацу першого пункту 292-1.2 статті 292 Податкового кодексу України.
Суд вважає безпідставними доводи апелянта, що позивачем не спростовано інформацію, викладену в листі ГУ Держгеокадастру у Луганській області від 19.12.2018 року про не проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, які обліковувалися за ФГ Дюніс , оскільки ця інформація спростовується як довідкою Держземагенства у Кремінському районі від 26.01.2015 року, так і договорами оренди земельних ділянок, зареєстрованих у встановленому законом порядку (т.2 арк.спр. 76-250, т.3 арк.спр. 1-250, т. 4 арк.спр. 1-250, т.5 арк.спр. 1-47),
Посилання податкового органу на лист Головного управління Держгеокадастру у Луганській області від 17.01.2018 № 1-12-0.10-270/2-18 є недоречним, оскільки в ньому зазначена нормативна грошова оцінка одиниці площі ріллі по Луганській області (з урахуванням коефіцієнтів індексації) станом на 01.01.2018 в сумі 27078,28 грн щодо земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких взагалі не проведено (т.2 арк.спр. 70)
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
За приписами пункту 1 частини 1 статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвали судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Оскільки судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення є обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування постанови суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Луганській області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2019 року у справі №360/2078/19 - залишити без задоволення.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 липня 2019 року у справі №360/2078/19 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття 15 жовтня 2019 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 15 жовтня 2019 року.
Головуючий суддя І.Д. Компанієць
Судді Г.М. Міронова
І.В. Сіваченко
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.10.2019 |
Оприлюднено | 17.10.2019 |
Номер документу | 84921865 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні