Рішення
від 18.07.2019 по справі 500/1068/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1068/19

18 липня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючої судді Мірінович У.А.

за участю:

секретаря судового засідання Хоменко Л.В.

позивача ОСОБА_1

представника відповідача Зафігурної Л.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС про визнання протиправним рішення відповідача від 03.05.2019 про відмову у реєстрації позивача та зобов`язання відповідача внести інформацію про позивача до реєстру підписувачів АЦСК ІДД ДФС, -

ВСТАНОВИВ:

До Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС про визнання протиправним рішення відповідача від 03.05.2019 про відмову у реєстрації позивача та зобов`язання відповідача внести інформацію про позивача до реєстру підписувачів АЦСК ІДД ДФС.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 03.05.2019 звернувся до сектору реєстрації користувачів при ГУ ДФС у Тернопільській області управління (центру) сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС для отримання послуг з реєстраційною карткою. Однак, 03.05.2019 адміністратор реєстрації відмовив позивачу у наданні електронних довірчих послуг у зв`язку з тим, що останній не надав належним чином засвідченні копії документів, а саме: фотокопії паспорту та РНОКПП.

Позивач вважає, що відповідач усупереч вимогам чинного законодавства протиправно відмовив у такій реєстрації, внаслідок чого звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою суду від 20.05.2019 провадження у справі відкрито за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, у якій встановлено строк подання відповідачем відзиву на позовну заяву, в тому числі сторонам клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін.

Ухвалою суду від 06.06.2019 вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 № 2747-IV (далі - КАС), у зв`язку з чим призначено судове засідання на 18.06.2019.

Ухвалами суду від 18.06.2019, від 26.06.2019, від 12.07.2019, в тому числі відповідною довідкою суду від 03.07.2019 розгляд справи відкладався та оголошувалась перерва відповідно до статей 205, 223 КАС.

Ухвалою суду від 18.07.19 відмовлено в задоволені клопотання відповідача про закриття провадження у справі відповідно до пункту 1 частини першої статті 238 КАС.

У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі, з мотивів, викладених у позовній заяві та відповіді на відзив (арк. справи 71-72), просив позовні вимоги задовольнити.

Представник відповідача, заперечуючи проти позову, суду пояснила, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні електронних довірчих послуг, оскільки останній не надав належним чином засвідченні копії документів, а саме: фотокопії паспорту та РНОКПП, так як на них проставлено лише підпис.

З огляду на зазначене та посилаючись на відзив на позов (арк. справи 34-38) та заперечення на відповідь на відзив (арк. справи 80-83), просила у задоволенні позовних вимог відмовити.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Як слідує з матеріалів справи, що позивач 03.05.2019 звернувся до сектору реєстрації користувачів при ГУ ДФС у Тернопільській області управління (центру) сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС для отримання послуг з реєстраційною карткою (арк. справи 42).

Однак, 03.05.2019 адміністратор реєстрації відмовив позивачу у наданні електронних довірчих послуг у зв`язку з тим, що останній не надав належним чином засвідченні копії документів, а саме: фотокопії паспорту та РНОКПП (арк. справи 42).

Визначаючись щодо позовних вимог, суд виходить з того, що відповідно до частини другої статті 2 КАС у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 3 Закону України "Про електронні довірчі послуги" від 05.10.2017 № 2155-VIII (далі - Закон № 2155-VIII) відносини, пов`язані з наданням електронних довірчих послуг та електронною ідентифікацією, регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України, законами України "Про інформацію", "Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах", "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про захист персональних даних", цим Законом, а також іншими нормативно-правовими актами.

Частиною першою статті 13 Закону № 2155-VIII визначено, що кваліфіковані надавачі електронних довірчих послуг мають право, зокрема, отримувати документи, необхідні для ідентифікації особи, ідентифікаційні дані якої міститимуться у сертифікаті відкритого ключа.

Відповідно до частин першої та другої статті 22 Закону № 2155-VIII формування та видача кваліфікованого сертифіката відкритого ключа без ідентифікації особи, ідентифікаційні дані якої міститимуться у кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, не допускаються. Ідентифікація фізичної особи, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється за умови її особистої присутності за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи, відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи.

Водночас, підрозділом 5.1 розділу 5 Регламенту Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно - довідкового департаменту ДФС, погодженого першим заступником Голови Держспецзв`язку та затвердженого Головою Державної фіскальної служби України 10.08.2016 (далі - Регламент) визначено, що ідентифікація заявника - це встановлення заявника, підписувача (підписувачів), перевірка наданих заявником даних, що включаються у посилений сертифікат, його повноважень, на підставі наданих документів.

Реєстрація заявника - внесення інформації про заявника та підписувача (підписувачів) до реєстру підписувачів АЦСК ІДД ДФС. Перед реєстрацією заявник (представник, відповідальна особа) повинен ознайомитись з умовами обслуговування посилених сертифікатів, передбачених Регламентом АЦСК ІДД ДФС.

Адміністратор реєстрації АЦСК ІДД ДФС виконує процедуру ідентифікації особи, яка звернулася до АЦСК ІДД ДФС, шляхом її встановлення за паспортом громадянина України, а за його відсутності паспортом громадянина іншої країни із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову, посвідкою на тимчасове/постійне проживання, посвідченням біженця або паспортом громадянина України для виїзду за кордон з відміткою про постійне місце проживання в іноземній державі.

Копії документів та витяги з них, що подаються на реєстрацію, крім нотаріально засвідчених, засвідчуються відповідно до діючого законодавства. Додатково, копії документів (усіх сторінок), оригінали яких було надано для ідентифікації, засвідчуються власноручним підписом адміністратора реєстрації.

Відповідно до підрозділу 5.7 розділу 5 Регламенту адміністратор реєстрації приймає рішення про відмову в реєстрації, зокрема, у разі подання неналежно засвідчених копій документів. У випадку відмови в реєстрації один примірник реєстраційної картки з додатками та позначкою адміністратора реєстрації про відмову із зазначенням підстав повертається заявнику, а другий з такою ж позначкою залишається у ВПР.

Аналізуючи зазначені норми права, суд дійшов висновку, що копії документів, що подаються на реєстрацію, повинні засвідчуватися відповідно до діючого законодавства, крім нотаріально засвідчених. При цьому, у разі подання неналежно засвідчених копій документів адміністратор реєстрації приймає рішення про відмову в реєстрації із зазначенням підстав.

Водночас, правила засвідчення копій документів, визначені Національним стандартом України "Державна уніфікована система документації. Уніфікована система організаційно-розпорядчої документації. Вимоги до оформлювання документів ДСТУ 4163-2003", затвердженим наказом Держспоживстандарту України від 07.04.2003 № 55, Правилами організації діловодства та архівного зберігання документів у державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах і організаціях, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 18.06.2015 № 1000/5, які зареєстровані в Міністерстві юстиції України 22.06.2015 за № 736/27181 (далі - Правила № 1000/5).

Відповідно до пункту 8 глави 10 розділу ІІ Правил № 1000/5 копія набуває юридичної сили лише в разі її засвідчення в установленому порядку. Напис про засвідчення копії складається зі слів "Згідно з оригіналом", назви посади, особистого підпису особи, яка засвідчує копію, її ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення копії. Напис про засвідчення копії скріплюється відбитком печатки відповідного структурного підрозділу установи або печатки "Для копій". У випадках, визначених законодавством, копії документів засвідчуються відбитком печатки установи. На лицьовому боці у верхньому правому куті першого аркуша документа проставляється відмітка "Копія".

Оскільки під засвідченням копії документа слід розуміти саме засвідчення відповідності копії оригіналу відповідного документу, відсутність на копії напису про її засвідчення "Згідно з оригіналом" чи в іншому словесному виразі дає підстави вважати її такою, що не посвідчена в установленому порядку.

Така позиція узгоджується з висновками, наведеними у постанові Верховного Суду від 08.05.2019 у справі № 160/7887/18, а тому відповідно до статті 242 КАС суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд встановив та не заперечується відповідачем, що позивач 03.05.2019 звернувся до сектору реєстрації користувачів при ГУ ДФС у Тернопільській області управління (центру) сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС для отримання послуг з реєстраційною карткою, надавши до реєстраційної картки фотокопії паспорту та РНОКПП на яких проставлено лише підпис, без слів "Згідно з оригіналом" та ініціалів (ініціалу імені) та прізвища, дати засвідчення копії, а тому такі документи вважаються незасвідчені належним чином відповідно до пункту 8 глави 10 розділу ІІ Правил № 1000/5 (арк. справи 40-41, 43).

Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статей 9, 77 КАС кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд згідно статті 90 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

При цьому в силу положень частини другої статті 77 КАС, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Також, суд враховує, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського Суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Таким чином, враховуючи те, що позивач до реєстраційної картки не надав належним чином засвідченні копії документів, а саме: фотокопії паспорту та РНОКПП, суд дійшов висновку, що відповідач правомірно відмовив позивачу у наданні електронних довірчих послуг на підставі підрозділу 5.7 розділу 5 Регламенту, а тому позовні вимоги позивача є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, то відповідно до статті 139 КАС судові витрати стягненню не підлягають на користь позивача.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволені позовних вимог ОСОБА_1 до Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС про визнання протиправним рішення відповідача від 03.05.2019 про відмову у реєстрації позивача та зобов`язання відповідача внести інформацію про позивача до реєстру підписувачів АЦСК ІДД ДФС, - відмовити в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 .

Відповідач: Акредитований центр сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту ДФС, місцезнаходження: Львівська пл., 8, м. Київ, 04655, код ЄДРПОУ: 39384476.

Повне судове рішення складено 23.07.2019.

Головуючий суддя Мірінович У.А.

копія вірна

Суддя Мірінович У.А.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.07.2019
Оприлюднено25.07.2019
Номер документу83213286
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/1068/19

Постанова від 21.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 17.01.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 21.12.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 18.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Рішення від 18.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 18.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

Ухвала від 06.06.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мірінович Уляна Анатоліївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні