ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10 липня 2019 року 12:25Справа № 280/1760/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі судді Бойченко Ю.П., за участю секретаря судового засідання Гавриленко А.О. та представників
позивача: Щербань Т.М.
відповідача: Муріної В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Стафф Компані
до Головного управління ДФС у Запорізькій області
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
18.04.2019 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Стафф Компані (далі - позивач) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 20.08.2018 №0104504902/826 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;
зобов`язати відповідача зарахувати у рахунок позивача майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування суму в розмірі 20 408 грн. 85 коп.
Ухвалою суду від 22.04.2019 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю Стафф Компані залишено без руху. Надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви строком 10 днів від дня одержання ухвали суду про залишення позовної заяви без руху. В межах встановленого строку позивачем недоліки усунуто.
Ухвалою суду від 26.04.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі №280/1760/19 та призначено судове засідання на 08.05.2019.
Протокольною ухвалою суду від 08.05.2019 відкладено розгляд справи до 12.06.2019.
Ухвалою суду від 12.06.2019, за клопотанням представників сторін, зупинено провадження у справі до 10.07.2019 для надання їм часу для примирення.
Ухвалою суду від 10.07.2019 поновлено провадження у справі.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що рішенням від від 20.08.2018 №0104504902/826 позивачу нараховано штраф у розмірі 15 869,62 грн. та пеню у розмірі 4 539,23 грн. за несвоєчасну сплату єдиного внеску. Вказує, що єдиний внесок сплачено ним своєчасно, проте помилково здійснено перерахування на рахунок Шевченківського відділення Запорізької ОДПІ замість Олександрівського відділення Запорізької ОДПІ. Вважає, що штраф та пеню нараховано протиправно, оскільки кошти своєчасно та в повному обсязі перераховано до Державного бюджету України, а також позивачем самостійно вжито заходи щодо виправлення помилки. Вказує, що рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені має виноситися за результатами перевірки; доказів проведення перевірки відповідачем не надано. Просить задовольнити позовні вимоги.
Відповідач позов не визнав, надав відзив (вх. від 10.07.2019 №28320), в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог, оскільки суми єдиного внеску сплачено відповідачем на невідповідний рахунок, внаслідок чого виникла недоїмка, на яку нараховано пеню та штрафні санкції.
Розгляд справи здійснювався за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу Акорд .
У судовому засіданні 10.07.2019 на підставі ст. 250 КАС України судом проголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальність Стафф Компані (код ЄДРПОУ 38191625) зареєстровано в якості юридичної особи та перебуває на обліку в Головному управлінні ДФС у Запорізькій області (Олександрівське управління у м. Запоріжжі).
Рішенням уповноваженої особи ГУ ДФС у Запорізькій області - начальника Олександрівського управління у м. Запоріжжі ГУ ДФС у Запорізькій області про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 20.08.2018 №0104504902/826 позивачу нараховано штраф у розмірі 20% в сумі 15 869,62 грн. та пеню за період з 21.10.2016 по 17.01.2017 у сумі 4 539,23 грн. (0,1% від суми недоїмки).
Позивач не погодився з вищевказаним рішенням, проте з метою уникнення негативних наслідків для господарської діяльності підприємства, платіжним дорученням від 28.11.2018 №168 сплатив нараховану суму в загальному розмірі 20 408,85 грн., що відображено в інтегрованій картці платника податків.
В подальшому ТОВ Стафф Компані звернулось до суду з даним адміністративним позовом, із вимогами щодо визнання протиправним та скасування вказаного рішення та зобов`язання відповідача зарахувати у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування суму в розмірі 20 408 грн. 85 коп.
Вирішуючи спір по суті, суд керується наступними мотивами.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 № 2464-VI (далі по тексту - Закон № 2464-VI; тут та надалі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до підпункту 1 частини першої статті 4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
З огляду на вищезазначене, ТОВ Стафф Компані є страхувальником в розумінні Закону №2464 та платником єдиного внеску.
Згідно підпункту 1 частини другої статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Абзацом першим частини восьмої статті 9 Закону № 2464-VI встановлено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Відповідно до абзацу першого частини шостої статті 9 Закону № 2464-VI для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску.
Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку (частина сьома статті 9 Закону № 2464-VI).
За приписами пункту першого частини десятої статті 9 Закону № 2464-VI днем сплати єдиного внеску вважається: у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.
Частинами 11, 12 статті 9 Закону № 2464-VI передбачено, що у разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.
Відповідно до підпункту 6 частини першої статті 1 Закону № 2464-VI недоїмка - сума єдиного внеску, своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена органом доходів і зборів у випадках, передбачених цим Законом.
Пунктом 6 частини першої статті 13 Закону № 2464-VI визначено, що органи доходів і зборів мають право застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом.
Згідно частини 10 статті 25 Закону № 2464-VI на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно (частина 13 статті 25 Закону № 2464-VI).
Орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум (пункт 2 частини одинадцятої статті 25 Закону № 2464-VI).
За правилами, встановленими абзацом першим частини чотирнадцятої статті 25 Закону № 2464-VI, про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Як встановлено з матеріалів справи, позивач наступними платіжними дорученнями здійснював перерахування єдиного внеску, із зазначенням призначення платежу ;101;_;ЄСВ , отримувач: Запорізька ОДПІ (Шевченківське відділення), на розрахунковий рахунок 37199201020830 , а саме: від 04.10.2016 №587 на суму 28 685,33 грн.; від 20.10.2016 №590 на суму 141,22 грн.; від 02.11.2016 №601 на суму 29 969,59 грн.; від 08.11.2016 №604 на суму 171,19 грн.; від 01.12.2016 №614 на суму 29 969,59 грн.; від 08.12.2016 №619 на суму 1 076,16 грн.; від 04.01.2017 №1 на суму 30 738,21 грн.
В подальшому, виявивши помилку у розрахунковому рахунку (рахунок 37199201020830 належить Шевченківському відділенню Запорізької ОДПІ, вірний рахунок - 37192201020826 , належить Олександрівському відділенню Запорізької ОДПІ, у якому і перебуває на обліку позивач), ТОВ Стафф Компані подало до Шевченківського відділення Запорізької ОДПІ заяву вих. від 16.01.2017 №1, в якій просить перерахувати помилково сплачені кошти в сумі 120 751,29 грн. на вірний рахунок.
З наведених вище законодавчих приписів можна дійти висновку, що платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Виконання такого обов`язку відбувається шляхом вчинення платником єдиного внеску дій, спрямованих на своєчасне перерахування єдиного внеску, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування. При цьому допущення платником під час перерахування єдиного внеску в строк, встановлений Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , помилки, яка полягає у перерахуванні єдиного внеску на відповідний рахунок одного органу доходів і зборів, відкритий в органі Державної казначейської служби України з відповідним призначенням, замість іншого відповідного рахунку, що належить органу доходів і зборів, в якому перебуває на обліку платник, у разі вжиття платником заходів для виправлення такої помилки, не є підставою для висновку про невиконання останнім обов`язку зі сплати єдиного внеску у встановлений зазначеним Законом строк. У такому разі у платника не виникає заборгованості з єдиного внеску і відсутні підстави для застосування до нього відповідальності, передбаченої у частині десятій та пункті 2 частини одинадцятої статті 25 зазначеного Закону.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 23.10.2018 по справі №822/3521/17.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку про наявність підстав для скасування рішення відповідача від 20.08.2018 №0104504902/826 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, а тому позовні вимоги ТОВ Стафф Компані в даній частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
При винесенні рішення суд не бере до уваги доводів позивача про те, що винесенню спірного рішення мало передувати проведення перевірки, оскільки відповідно до пп. 2 п. 2 р. VII Інструкції про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженої Наказом Міністерства фінансів України 20.04.2015 № 449, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення, починаючи з 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції.
Тобто, жодних посилань на необхідність попереднього проведення перевірки, ані Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, ані Закон № 2464-VI не містить, що свідчить про хибність тверджень позивача.
Щодо позовних вимог ТОВ Стафф Компані про зобов`язання відповідача зарахувати у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування суму в розмірі 20 408 грн. 85 коп., суд зазначає про таке.
Відповідно до п. 1 п. 4 р. V Порядку ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 07.04.2016 № 422, працівники підрозділів адміністративного/судового оскарження органу ДФС, до компетенції яких належать розгляд скарг при проведенні процедури адміністративного оскарження або супроводження справ у судах при проведенні процедури судового оскарження прийнятих податкового повідомлення-рішення/рішення/вимоги та/або рішення щодо єдиного внеску, в установленому порядку відповідно до вимог регламентів використання відповідних інформаційних систем забезпечують внесення даних до інформаційних систем, які забезпечують відображення результатів адміністративного та/або судового оскарження, у день отримання чи складання відповідних документів або отримання інформації з подальшим збереженням даних та встановленням зв`язків записів зазначених інформаційних систем із записами підсистеми, що відображає результати КПР.
За правилами, встановленими пунктом 4 Порядку зарахування у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування або повернення надміру та/або помилково сплачених коштів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 16.01.2016 № 6, у випадку надмірної сплати сум єдиного внеску на рахунок 3719 органом доходів і зборів здійснюється зарахування цих Коштів у рахунок майбутніх платежів за тим самим рахунком відповідно до встановленого розміру єдиного внеску та у порядку календарної черговості виникнення зобов`язань Платника з цього платежу.
Тобто, нормами вказаних Порядків передбачений подальший порядок дій контролюючого органу, який включає, зокрема, внесення до даних інформаційних систем інформації про скасування рішення від 20.08.2018 №0104504902/826, що, з урахуванням сплати позивачем визначених у ньому сум, призведе до обліку в інтегрованій картці надмірно сплачених коштів (переплати), яка зараховуватиметься у рахунок майбутніх платежів.
Таким чином, вказане питання врегульовано на законодавчому рівні, подальші дії контролюючого органу мають вчинятися ним автоматично, та у суду відсутні підстави вважати, що відповідач ухилятиметься від вчинення даних дій, отже визнання протиправним та скасування спірного рішення, на думку суду, забезпечить повне відновлення порушених прав ТОВ Стафф Компані , а тому позовні вимоги в частині зобов`язання відповідача зарахувати у рахунок майбутніх платежів єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування суму в розмірі 20 408 грн. 85 коп. є передчасними та задоволенню не підлягають.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись статтями 139, 241, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Стафф Компані задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області від 20.08.2018 №0104504902/826 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
4. Судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня 00 копійок присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Стафф Компані (69002, м. Запоріжжя, пр-т Леніна/Леппіка, буд. 68/24, код ЄДРПОУ 38191625) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення в повному обсязі виготовлено та підписано 19.07.2019.
Суддя Ю.П. Бойченко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.07.2019 |
Оприлюднено | 28.07.2019 |
Номер документу | 83265031 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Бойченко Юлія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні