Рішення
від 26.06.2019 по справі 925/361/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 червня 2019 року

м. Черкаси справа № 925/361/19 Господарський суд Черкаської області в складі головуючого - судді Довганя К.І., з секретарем судового засідання Дяченко Т.В., за участю представників сторін: позивача - Кулика В.Б. адвоката за довіреністю, Вікторука А.Ф. керівника, відповідача - Коваль Д.П. за довіреністю, розглянувши у судовому засіданні в м. Черкаси справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Редакція газети "Шполянські вісті" до Шполянської міської ради об"єднаної територіальної громади Черкаської області про визнання незаконими та скасування рішень,-

ВСТАНОВИВ:

Заявлено позов про визнання незаконними та скасування рішень Шполянської міської ради об"єднаної територіальної громади Черкаської області №27-25.30/VIII від 06.11.2018 "Про припинення права постійного користування земельною ділянкою" та №32-64.31/VIII від 20.12.2018 "Про скасування рішення Шполянської міської ради".

В обґрунтування заявлених вимог позивач послався на те що спірні рішення були прийняті з порушенням вимог чинного законодавства, а тому є незаконними та підлягають скасуванню.

Справа розглядається в порядку загального позовного провадження.

Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити.

У відзиві на позов та у судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечував. Заперечення вмотивовано тим, що після проведеної реорганізації позивач втратив право постійного користування земельною ділянкою і йому необхідно було звернутися до органу виконавчої влади або місцевого самоврядування для переоформлення права користування земельними ділянками на умовах оренди землі. Однак позивач цього не зробив, в зв`язку з чим і були прийняті спірні рішення.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши наявні у справі докази, встановив наступне.

Рішенням сесії Відповідача №27-25.30/VIII від 06.11.2018 року припинено права постійною користування земельними ділянками 0,0530 га та земельною ділянкою 0,0053 га за адресою м. Шпола, вул.. Лозуватська, 55 . Державний акт

на право постійного користування земельними ділянками (серія ЯЯ в„–347782 ), який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди від 04.01.2005 року № 030579900001 визнано таким, що втратив чинність.

Також цим рішенням 1 Відповідач наполегливо пропонує Позивачу оформити право оренди на земельні ділянки площами 0,0053 га (кадастровий номер 7125710100:01:001:0828 ), та 0,0530 га (кадастровий номер 7125710100:01:003:1102 ), які розташовані за адресою вул. Лозуватська, 55, м. Шпола, Черкаської області .

Також рішенням № 32-64.31/VІІІ від 20.12.2018 року Про скасування рішення Шполянської міської ради скасовано рішення Шполянської міської ради від 12.10.2004 року №21-11/15 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання в постійне користування.

30 жовтня 1930 року засновано газету ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ .

У 1993 році видано свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації газета ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ .

20.01.2001 року до ЄДРПОУ внесено запис про комунальне підприємство Редакція районної газети ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ (код ЄДРПОУ: 02475894).

Засновниками підприємства були: Шполянська районна державна адміністрація Черкаської області (код ЄДРПОУ: 04061346), Шполянська районна рада (код ЄДРПОУ: 25213079), Шполянська міська рада (код ЄДРПОУ: 04061576), трудовий колектив Редакції районної газети ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ .

27.02.2004 року зареєстровано право власності за редакцією газети Шполянські вісті (код ЄДРПОУ: 02475894) на нежиле приміщення, що знаходиться за його місцем державної реєстрації: вул. Лозуватська, 55, м. Шпола, Черкаської області .

На підставі рішення Шполянської міської ради від 12.10.2004 року №21-11/15 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання в постійне користування 04.01.2005 року Відповідач видав Державний акт.

Згідно Державного акту редакції районної газети Шполянські вісті у постійне користування Відповідачем передано земельні ділянки площами:

- 0,0053 га, кадастровий номер 7125710100:01:001:0828 ;

- 0,0530 га, кадастровий номер7125710100 :01:003:1102 ,

які розташовані за адресою вул. Лозуватська, 55, м. Шпола, Черкаської області .

20.03.2017 року Редакцію районної газети ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ (код ЄДРПОУ: 02475894) в порядку перетворення, відповідно до положень Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації припинено та утворено товариство з обмеженою відповідальністю Редакцію газети ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ (код ЄДРПОУ: 02475894).

Засновниками (учасниками) Позивача з 20.03.2017 року є фізичні особи: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 .

За приписами ст.. ст. 8, 9 ЗУ Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації :

Перетворення редакції членами її трудового колективу у суб`єкт господарювання здійснюється відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України.

Розподіл часток майна між засновниками (співзасновниками) суб`єкта господарювання здійснюється за рішенням загальних зборів суб`єкта господарювання з урахуванням балансової вартості майна.

У разі виходу із складу засновників (співзасновників) суб`єкта господарювання його частка майна, отримана ним під час реформування редакції, не підлягає поверненню зазначеному засновнику (співзасновнику), а розподіляється між іншими засновниками суб`єкта господарювання.

У процесі реформування майно (крім приміщень і земельних ділянок), що на момент набрання чинності цим Законом перебувало на балансі редакції (майно, надане редакції засновниками (співзасновниками) друкованого засобу масової інформації та редакції у користування, та майно, придбане трудовим колективом редакції), передається у власність зазначеному суб`єкту господарювання безоплатно, за умови забезпечення функціонування друкованого засобу масової інформації, збереження його назви, цільового призначення, мови видання і тематичної спрямованості.

Приміщення, що перебувають у державній або комунальній власності, у яких на час реформування розташовувалися редакції, передаються в оренду строком не менше ніж на 15 років з розміром орендної плати, установленим для бюджетних організацій. Договір оренди укладається між редакцією та Фондом державного майна України (його регіональним відділенням) або відповідним органом місцевого самоврядування.

Ст. 92 ЗК України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають:

а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності;

б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації;

в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності;

г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування";

ґ) заклади освіти незалежно від форми власності;

д) співвласники багатоквартирного будинку для обслуговування такого будинку та забезпечення задоволення житлових, соціальних і побутових потреб власників (співвласників) та наймачів (орендарів) квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку.

За приписами перехідних положень до ЗК України громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Ст. 141 ЗК України містить наступні приписи.

Підставами припинення права користування земельною ділянкою є:

а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою;

б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом;

в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій;

г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам;

ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням;

д) систематична несплата земельного податку або орендної плати;

е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці;

є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Згідно п. г ч. 3 ст. 152 ЗК захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: ... визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;... .

Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (надалі - Закон) визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції та законів України.

Згідно ст. 4 Закону - місцеве самоврядування здійснюється на принципах законності.

Ст. 10 Закону передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.

Відповідно до ст. 25 Закону - сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими : іконами до їх відання.

Статтею ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до пункту 5 Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування), органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону).

Оцінивши доводи сторін, фактичні обставини справи та приписи наведеного вище законодавства, суд приходить до наступних висновків.

Позивач був створений в результаті перетворення комунального підприємства Редакція районної газети ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ (код ЄДРПОУ: 02475894), відповідно до положень Закону України Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації . За приписами цього закону до позивача не могло перейти право на постійне користування земельною ділянкою (п. 1 ст.9 Закону).

Крім того, за приписами Закону України позивач не відноситься до суб`єктів права постійного користування земельних ділянок і був зобов`язаний переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на земельні ділянки, що перебували на праві постійного користування у його правопопередника.

Оскільки з моменту реорганізації позивач таких дій не вчинив, то відповідач, у відповідності до своїх повноважень прийняв 06.11.2018 року рішення № 27-25.30/УIII, яким припинено право постійною користування земельними ділянками 0,0530 Га та земельною ділянкою 0,0053 Га за адресою АДРЕСА_1 за Редакцією районної газети ШПОЛЯНСЬКІ ВІСТІ у зв`язку із припиненням останньої.

Що стосується спірного рішення відповідача № 32-64.31/УІІІ від 20.12.2018 року Про скасування рішення Шполянської

міської ради від 12.10.2004 року №21-11/15 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання в постійне користування , то суд виходить із наступного.

Ст. 59 ЗУ Про місцеве самоврядування передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Відповідно до пункту 5 Рішення Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року №7-рп/2009 у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо інформаційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частини першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування), органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону).

Постановою Касаційного господарського суду Верховного суду у справі №904/2083/18 від 10 квітня 2019 року вказано, що …Враховуючи рішення Коституційного суду України №7-рп/2009 від 14.06.2009, яким визначено, що ненормативні акти передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію; ненормативні правові акти є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені після їх виконання… .

Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.

Рішення Шполянської міської ради від 12.10.2004 року №21-11/15 Про затвердження проекту відведення земельної ділянки та надання в постійне користування виконано 04.01.2005 року шляхом видачі Державного акту.

Таким чином спірне рішення прийняте відповідачем з перевищенням його повноважень, визначених ЗУ Про місцеве самоврядування , є протиправним, а тому підлягає скасуванню.

Позивач просив також відшкодувати йому судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 3842,00 грн. а також витрат на правову допомогу в сумі 37280 грн.

Позивачем в ході розгляду справи на підтвердження понесених витрат на правову допомогу подано копії наступних документів: довіреність на представництво від імені позивача адвокату Кулику В.Б., договір від 20.03.2019 про надання правової допомоги, укладений позивачем та адвокатським бюро`Кулик і Альянс Партнерів , акт приймання передачі по договору від 20.03.2019 про надання правової допомоги, свідоцтво на право зайняття адвокатською діяльністю Кулика В.Б .

Доказів оплати наданої правової допомоги позивач до суду не подав.

Відповідно до приписів ст.ст. 123, 126 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.

Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать, зокрема, витрати на професійну правничу допомогу.

Витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.

За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.

Для цілей розподілу судових витрат:

1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою;

2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.

3. Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.

Так як позивачем не подано суду доказів оплати вартості правової допомоги, то суд позбавлений можливості вирішити питання про розподіл цих судових витрат.

Оскільки суд прийшов до висновку про часткове задоволення позову, то понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору, підлягають стягненню з відповідача на користь позивача, пропорційно задоволених вимог.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 129, ст. ст.232, 233, 236-241 ГПК України суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати незаконним та скасувати рішення Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області № 32-64.31/VII від 20.12.2018 "Про скасування рішення Шполянської міської ради".

В решті позову відмовити.

Стягнути з Шполянської міської ради об`єднаної територіальної громади Черкаської області (вул. Лозуватська, 59, м. Шпола, Черкаська область, 20603, код 04061576) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Редакція газети "Шполянські вісті" (вул. Лозуватська, 55, м. Шпола, Черкаська область, 20603, код 02475894) - 1921,00 грн. судових витрат по сплаті судового збору.

Рішення може бути оскаржене до Північного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 22.07.2019.

СУДДЯ К.І. Довгань

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення26.06.2019
Оприлюднено29.07.2019
Номер документу83287415
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/361/19

Ухвала від 03.02.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Постанова від 15.01.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 28.11.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Мачульський Г.М.

Ухвала від 22.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Постанова від 09.10.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 11.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Ухвала від 20.08.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Яковлєв М.Л.

Рішення від 26.06.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 21.06.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

Ухвала від 02.05.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Довгань К.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні