ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1183/19
29 липня 2019 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Тернопільського районного будинку культури про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області (далі - УДСНС України у Тернопільській області, позивач) звернулося до суду з позовом до Тернопільського районного будинку культури про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення експлуатації будівлі Тернопільського районного будинку культури, розташованої за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 , шляхом повного знеструмлення.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на положення Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V, зазначивши, що висновками акта перевірки, складеного за результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 22.02.2019 № 76, встановлено, що будівля Тернопільського районного будинку культури, яка розташована за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 , експлуатується з численними порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Це створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведення робіт з евакуації людей, що створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей.
Враховуючи те, що наведені в акті від 22.02.2019 порушення вимог безпеки відповідачем не усунуто, при цьому такі порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, є підстави для повного зупинення експлуатації будівлі Тернопільського районного будинку культури шляхом знеструмлення, що стало підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 29.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у цій справі, судовий розгляд справи постановлено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у письмовому провадженні.
Копію ухвали від 29.05.2019 про відкриття провадження у справі представник відповідача отримав 31.05.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (а.с.35).
11.06.2019 за вх.№8006/19 на адресу суду від представника відповідача надійшла заява про долучення документів до матеріалів справи (а.с.37) та додано копію витягу із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (а.с.38), лист Тернопільського районного будинку культури від 06.06.2019 №3, адресований начальнику відділу культури Тернопільської районної державної адміністрації Навольському В.М. (а.с.39).
Інших заяв по суті справи, крім позовної заяви, чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від учасників справи не надходило.
Судовий розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у строк, визначений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заяві по суті справи, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Будівля Тернопільського районного будинку культури, розташована за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 , знаходиться у комунальній власності Тернопільської районної ради (а.с.38).
Згідно з наказом УДСНС України у Тернопільській області від 04.02.2019 №64 та посвідченням на проведення перевірки від 18.02.2019 №94 (а.с.12), з 18.02.2019 по 22.02.2019 провідним інспектором Тернопільського міського відділу УДСНС України у Тернопільській області Барановським М.П . здійснено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Тернопільського районного будинку культури, який зареєстрований за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 .
За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт від 22.02.2019 № 76 (а.с.13-25). У висновках акта № 76 зазначено опис виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей (сторінки 13-15 акта), а саме:
1. Приміщення будинку культури не обладнані системою пожежної сигналізації.
2. Приміщення будинку культури не обладнані системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей.
3. Дерев`яні елементи горищного покриття будівлі будинку культури не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
4. Дерев`яні конструкції сценічної коробки, горючі декорації, сценічне оформлення у будинку культури не оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.
5. В приміщенні елекрощитової не встановлені протипожежні двері з класом вогнестійкості не менше ЕІ 30.
6. Не проведено перевірку пристроїв захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів.
7. Виходи із глядачевого залу, фойє та планшета сцени не обладнані світловими покажчиками з написом Вихід .
8. З другого поверху будівлі будинку культури не влаштовано другий евакуаційний вихід.
9. Система внутрішнього протипожежного водопостачання знаходиться в несправному стані.
10. Не проведено технічне обслуговування і перевірку на працездатність усіх пожежних кран-комплектів шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі технічного обслуговування (не рідше одного разу на рік).
11. Не проведено розгортання та згортання усіх пожежних рукавів, наявних в пожежних кран-комплектах (не рідше одного разу на шість місяців).
12. Пожежні кран-комплекти №1 та №2 не укомплектовані пожежними стволами.
13. Усі пожежні кран-комплекти не укомплектовані важелями для полегшення відкривання вентеля.
14. Шляхи евакуації по сходовій клітці з другого на перший поверх, а також фойє першого та другого поверхів облаштовані горючим оздобленням, без визначених показників пожежної безпеки.
15. В глядачевому залі не демонтовано заповнення віконних отворів будівельними матеріалами.
16. З`єднання жил електропроводів у розподільчих коробках у будинку культури здійснено не за допомогою опресування, зварювання або затискачів.
17. При вході в підвал та в підвальному приміщенні електролампи не закриті ковпаками (розсіювачами).
18. Приямки віконних прорізів підвального поверху не очищено від сторонніх предметів.
19. Відповідальною особою за пожежну безпеку не пройдено навчання з питань пожежної безпеки.
20. Не призначено особу з питань цивільного захисту за рахунок штатної чисельності.
21. Керівником закладу не пройдено функціональне навчання з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної безпеки.
22. Не проведено ідентифікацію об`єкта.
Встановлено ряд порушень до експлуатації протирадіаційного укриття №74878, №74879.
В описі виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначено вимоги законодавства, які були недотримано відповідачем із вказівкою на відповідні статті.
Відповідачем порушено вимоги Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки України, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417, Правил техногенної безпеки, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 05.11.2018 № 879, Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів, затверджене наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України № 14 від 16.08.2005.
Відповідно до даних акта останній захід державного нагляду (контролю) проводився планово у період з 17.04.2018 по 23.04.2018, за результатами якого видавався припис щодо усунення порушень, проте його вимоги не виконано (сторінка 2 акта).
Примірник акта, складеного за результатами планового заходу державного нагляду (контролю) №76 отримав директор Тернопільського районного будинку культури ОСОБА_2 , що підтверджується його підписом в акті (а.с.25 зворот).
З метою усунення виявлених під час планового заходу порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки УДСНС України у Тернопільській області 22.02.2019 був виданий припис №43 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, який отримав директор Тернопільського районного будинку культури ОСОБА_2 (а.с.26-28).
Крім того, щодо винної посадової особи директора Тернопільського районного будинку культури ОСОБА_2 за виявлені порушення було складено протокол ТЕ №008604 від 25.02.2019 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення (а.с.29). Постановою ТЕ №008604 від 25.02.2019 про накладення адміністративного стягнення директора Тернопільського районного будинку культури ОСОБА_2 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (а.с.30).
07.03.2019 директором Тернопільського районного будинку культури ОСОБА_2 було сплачено накладену на нього постановою ТЕ №008604 від 25.02.2019 суму штрафу, що підтверджується копією квитанції № 0.0.1289230959.1 (а.с.31). Проте будь-яких доказів на усунення порушень, виявлених заходом державного нагляду (контролю) не надано.
Наявність перелічених та не усунутих порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, стали підставою звернення УДСНС України у Тернопільській області до суду з даним адміністративним позовом для застосування запобіжних (попереджувальних) заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Тернопільського районного будинку культури, розташованої за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 , шляхом повного знеструмлення.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 1, підпункту 2 пункту 3 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052 Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; основними завданнями ДСНС є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (частина перша статті 4 Закону № 877-V).
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Матеріалами справи підтверджується, що перевірка відповідача проводилась відповідно до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Згідно з частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Частиною першою статті 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Пунктами 1, 2 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Згідно з частиною другою цієї статті повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на виявлені в акті № 76 від 22.02.2019 порушення, суд приходить до висновку, що подальша робота Тернопільського районного будинку культури, з наявними порушеннями створює загрозу життю та здоров`ю людей. Неусунення порушень створює ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що може спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки роботи Тернопільського районного будинку культури, безпеки його співробітників та відвідувачів у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту, на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі, на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
При цьому учасниками справи до суду не подано жодних доказів на усунення порушень, виявлених за результатами проведення планового заходу нагляду (контролю), які створюють реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Наданий відповідачем лист до начальника відділу культури Тернопільської районної державної адміністрації 06.06.2019 вих.№3 (а.с.39) із проханням сприяння щодо виділення коштів для усунення порушень, виявлених під час перевірки УДСНС у Тернопільській області, не свідчить про усунення допущених порушень.
Отже, враховуючи встановлені обставини, суд приходить до висновку, що існуюча загроза життю та здоров`ю громадян не може бути усунута в інший спосіб, ніж ліквідація передумов цих шкідливих наслідків шляхом застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Тернопільського районного будинку культури, розташованої за адресою: Тернопільська область , місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 , шляхом повного знеструмлення до усунення порушень пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною першою статті 9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до положень частин першої та другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Відповідач не спростував підстав для вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Суд, враховуючи встановлені обставини справи та положення чинного законодавства, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, приходить до переконання, що позовні вимоги підлягають до задоволення повністю.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача (юридичної особи) на користь позивача (суб`єкта владних повноважень) судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 72-77, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області до Тернопільського районного будинку культури про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Застосувати до Тернопільського районного будинку культури захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі Тернопільського районного будинку культури, розташованої за адресою: Тернопільська область, місто Тернопіль, вулиця Шкільна, 4 , шляхом повного знеструмлення - до усунення порушень пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд.
Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Тернопільській області, вулиця Лесі Українки, 6, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46011, ідентифікаційний код юридичної особи 38535547.
Відповідач: Тернопільський районний будинок культури, вулиця Шкільна, 4, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46005, ідентифікаційний код юридичної особи 24633135.
Повний текст рішення складено та підписано 29.07.2019.
Суддя Чепенюк О.В.
З оригіналом згідно:
Суддя Чепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2019 |
Оприлюднено | 30.07.2019 |
Номер документу | 83293894 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні