Рішення
від 29.07.2019 по справі 500/1796/19
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1796/19

29 липня 2019 рокум.Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:

головуючого судді Мандзія О.П. , судді Осташа А. В. , судді Хрущ В.Л.

за участю:

секретаря судового засідання Канюка Н.В.

представників позивача ОСОБА_1 , ОСОБА_2

представників відповідача Козорог В.В., Гаврищук В. В.

представника третьої особи ОСОБА_14

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №164 ОСОБА_4 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №164, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_5 , про визнання дій незаконними, скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_4 як кандидат в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №164 (далі - позивач) 27.07.2019 року звернувся до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №164 (далі - відповідач, ОВК №164), в якому просить:

визнати протиправними дії ОВК №164 щодо прийняття та опрацювання виборчої документації та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на дільничних виборчих дільницях в межах всього одномандатного виборчого округу №164;

визнати протиправними дії ОВК №164 щодо встановлення підсумків голосування з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164;

визнати протиправними та скасувати в повному обсязі протокол Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 від 24.07.2019 року (час складання 15:30);

зобов`язати ОВК №164 невідкладно вчинити дії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 21.07.2019 року відбулись позачергові вибори народних депутатів України. За результатами проведення процедури голосування дільничними виборчими комісіями на виконання вимог ст.93 Закону України "Про вибори народних депутатів України" здійснювалось транспортування і передача виборчих документів до окружної виборчої комісії, а окружною виборчою комісією відповідно - прийняття та розгляд документів дільничних виборчих комісій.

Проте, відповідачем проігноровано масові та суттєві порушення вимог законодавства з боку членів дільничних виборчих комісій, а також не забезпечено дотримання вимог законодавства щодо транспортування документації та її схоронності. Дані протоколів дільничних виборчих комісій масово та суттєво відрізняються від відомостей протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 та даних, оприлюднених на сайті Центральної виборчої комісії. При цьому, для заповнення протоколу про підсумки голосування наявний склад ОВК №164 здійснив обрання секретаря на засіданні з числа членів ОВК №164, що чітко і недвозначно свідчить про незаконність такого протоколу.

За таких обставин, на думку позивача, під час проведення прийому виборчої документації дільничних виборчих комісій, складання відповідних протоколів дільничних виборчих комісій та протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі порушено його права, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом

Ухвалою від 27.07.2019 року суд прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження у справі та призначив справу до розгляду на 28.07.2019 року о 16:00 год. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №164 ОСОБА_5 (далі - третя особа).

Витребувано в ОВК №164 оригінали чи належним чином засвідчені копії:

протоколів дільничних виборчих комісій з виборів народних депутатів України про підрахунок голосів на виборчих дільницях №610369, №610347, №610341, №610622, №610624, №610628, №610643, №610648, №610647, №610663, №610774, №610757, №610753, №610545, №610551, №610554, №610557, №610567, №610572, №610576, №610586, №610613, №611051, №611043, №611036, №611062, №611070, №611056;

протокол окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164;

витягу із протоколу безперервного засідання ОВК №164 щодо прийняття виборчої документації дільничних виборчих комісій.

На виконання вимог вказаної ухвали, 28.07.2019 року ОВК №164 подано до суду відзив на позовну заяву та витребувані документи.

У відзиві на позов відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, послався на ведення протоколу безперервного засідання окружної виборчої комісії із фіксуванням у ньому відомостей відповідно до вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України".

Як правило, у протоколах дільничних виборчих комісій були виключно технічні помилки, що не були підставою для прийняття рішень про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці. Крім цього, зауважив, що окружна виборча комісія відповідно до вимог законодавства про вибори встановлює підсумки голосування, а не результати виборів.

З огляду на викладене, вважає позовні вимоги безпідставними, а оскаржувані рішення про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 від 24.07.2019 року прийняте тими у відповідності до вимог чинного митного законодавства України та з урахуванням всіх обставин.

Ухвалою суду від 28.07.2019 року, постановленою в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), викликані за ініціативою позивача свідки: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , та за ініціативою представника третьої особи свідок ОСОБА_10 .

Ухвалою суду від 28.07.2019 року, постановленою в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 КАС України, закінчено підготовче провадження та розпочато судовий розгляд справи по суті у той самий день у відповідності до ч.7 ст.181 КАС України.

Ухвалою суду від 28.07.2019 року, постановленою в судовому засіданні без виходу до нарадчої кімнати, згідно ч.7, 8 ст.243 КАС України, оголошено перерву в судовому засіданні до 29.07.2019 року о 13:00 год.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, наведених в позовній заяві. Вказують, що члени дільничної виборчої комісії переписували протоколи у приміщенні, де знаходиться ОВК №164, що є грубим порушенням виборчого законодавства України.

Вважають, що враховуючи невідповідність загальної кількості голосів виборців, поданих за кандидатів у народні депутати України одномандатного виборчого округу та кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, з урахуванням кількості бюлетенів, визнаних недійсними, при підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях №610369, №610347, №610341, №610622, №610624, №610628, №610643, №610648, №610647, №610663, №610774, №610757, №610753, №610545, №610551, №610554, №610557, №610567, №610572, №610576, №610586, №610613, №611051, №611043, №611036, №611062, №611070, № 611056 в одномандатному виборчому окрузі №164 неможливо усунути без проведення повторного підрахунку голосів виборців.

Більше того, порушення законодавства про вибори не тільки ставить під сумнів результати підрахунку голосів виборців на певних дільницях, але й свідчать про невірне визначення переможця в окрузі. Такі істотні сумніви можливо усунути тільки шляхом здійснення проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164.

Представники відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнали, з мотивів викладених у відзиві, просили у задоволенні позову відмовити. Зазначили, що позивач зі скаргами щодо невідповідності даних протоколів дільничних виборчих комісій, які приймалися у запечатаних пакетах, як і про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у одномандатному окрузі, не звертався. Тобто, жодних належним чином складених скарг чи актів про порушення щодо вказаних позивачем дій комісії, його представниками подано не було.

Також наголосили на відсутності будь-яких підстав для обов`язкового прийняття відповідачем рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців як під час прийняття документів відповідачем від дільничних виборчих комісій, так і на момент затвердження протоколу ОВК про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_5 в судовому засіданні позовні вимоги не визнав. Повідомив, що дані Центральної виборчої комісії України, опубліковані на офіційному сайті, є відомості щодо кількості бюлетенів, які отримали виборці, кількості виборців, які взяли участь у голосуванні, та кількості виборчих бюлетенів визнаних недійсними по кожній звичайній виборчій дільниці. При цьому, жодних арифметичних помилок або недоліків у підрахунку голосів, а також наявності недоліків щодо іншої інформації немає. Відомості щодо спотворення результатів голосування безпосередньо за кандидатів позивачем не наведено.

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_10 - член ОВК №164, пояснив, що після прийняття ним присяги 21.07.2019 року від був присутній на безперервному засіданні ОВК №164 на якому завжди був кворум для прийняття рішень комісією. Повідомив, що до ОВК №164 не надходили належними чином оформленні скарги чи акти про порушення виборчого законодавства ДВК чи ОВК, також членам комісії не було відомо, де перебували члени дільничних виборчих комісії перед подачею протоколів з відповідних ДВК.

Вказав, що при встановленні невірного заповнення протоколів ДВК, такі рішенням комісії були направленні для уточнення та прийнятті з позначкою Уточнений . Фактів, які б давали підстави для прийняття рішення проведення повторного підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому Законом по виборах в одномандатному окрузі №164, членами комісії не встановлено. Неточності у протоколах ДВК стосувались заповнення пунктів, які не впливали на підсумки голосування по кандидатам у народні депутати.

Свідчив, що скарга ОСОБА_8 по суті не розглядалась, оскільки була подана з порушенням встановлених Законом вимог, щодо форми та змісту. Вирішення скарги здійснювалося після прийняття документів від дільничних виборчих комісій, до затвердження протоколів про підсумки голосування.

Свідок повідомив, що починаючи з 4 год. 22.07.2019 року голова комісії ОСОБА_9 фактично за станом здоров`я не міг належним чином здійснювати свої обов`язки, а згодом зник без попередження. На час його відсутності головування засіданням комісії здійснювалось заступником.

Секретар комісії зник фактично ще на початку безперервного засідання ОВК №164, що зумовило необхідність обрання нового секретаря з числа членів ОВК.

Викликаний судом за ініціативою позивача свідок ОСОБА_11 , яка є довіреною особою кандидата у народні депутати України ОСОБА_4 в одномандатному виборчому округу №164, повідомила про заповнення протоколу однієї з дільничних виборчих комісій у вбиральні приміщення ОВК №164, що зафіксовано відеоматеріалами. Також вказала на відсутність голови та секретаря ОВК №164 під час складення та підписання протоколу щодо підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 від 24.07.2019 року.

Бачила, як члени ДВК здійснювали записи у протоколах в сторонніх приміщеннях ОВК, та на її зауваження вони ховалися.

Точну назву документів, які заповнювали такі члени ДВК, не вказала, і до яких вони відносились дільниць не встановила, оскільки цим займались працівники національної поліції.

Згідно свідчень ОСОБА_7 , він бачив як члени двох ДВК заповнювали чистий протокол. Точну назву документів, які заповнювали такі члени ДВК не повідомив. З приводу чого викликав поліцію та поїхав перевіряти наявність членів ДВК №610584 у м. Кременець, яких так і не було.

Свідок ОСОБА_8 , який є кандидатом в народні депутати по одномандатному виборчому окрузі №164, повідомив, що підчас безперервного засідання ОВК бачив різні порушення, про що ним було написано скаргу. Однак скарга ОСОБА_8 по суті не розглядалась, оскільки була подана з порушенням встановлених Законом вимог, щодо форми та змісту, що було уже предметом розгляду у справі за позовом кандидата в народні депутати України ОСОБА_8 до Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №164 про визнання протиправною бездіяльності ОВК 164 одномандатного виборчого округу та зобов`язати ОВК одномандатного виборчого округу №164 розглянути подану ним скаргу

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_9 , повідомив, що він був головою ОВК №164 по 25.07.2019 року за квотою політичної партії Всеукраїнське об`єднання Свобода .

Ним зачитано біля 200 протоколів ДВК про встановлення підсумків голосування, що дуже погіршило стан його здоров`я. Повідомив факт неналежної організації ним прийому членів ДВК з підсумками голосування, оскільки перебував під впливом інших членів ОВК №164. Ранком 22.07.2019 року вийшов з приміщення ОВК прогулятись по м. Збараж, та 24.07.2019 року вирішив продовжити лікування на стаціонарі.

Де зник 21.07.2019 року секретар комісії йому не відомо.

До протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 примітки " З окремою думкою" не вказав, письмового викладу окремої думки не здійснював.

Заслухавши учасників судового процесу, дослідивши демонстрацію відеозапис, покази свідків, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Указом Президента України № 303/2019 від 21.05.2019 року "Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів", призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019 року.

Позивач, ОСОБА_4 , є кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №164, висунутий політичною партією "Всеукраїнське об`єднання "Свобода", що підтверджується посвідченням №КД-2260 від 22.06.2019 року.

21.07.2019 року відбулись позачергові вибори народних депутатів України.

За результатами проведення процедури голосування дільничними виборчими комісіями, на виконання вимог ст.93 Закону України "Про вибори народних депутатів України", здійснювалось транспортування і передача виборчих документів до окружних виборчих комісій, а окружними виборчими комісіями - прийняття та розгляд документів дільничних виборчих комісій згідно порядку визначеного ст. 94 вищевказаного Закону.

Згідно протоколу № 9 (а.с. 202 - 205) 21.07.2019 року розпочато безперервне засідання ОВК №164. Підчас якого здійснено обрання нового секретаря комісії з числа членів комісії, а саме ОСОБА_12 .

Зафіксовано факт головування заступником голови після зникнення голови комісії, зокрема, при встановленні підсумків голосування. Також розглянуто питання прийняття скарг від суб`єктів виборчого процесу.

Окремі думки членів ОВК №164 не надходили.

Підсумком проведення голосування на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року став протокол окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 від 24.07.2019 року, час складання 15 год. 30 хв. (а.с. 159- 180).

Кількість членів які проголосували та підписали вказаний протокол - 13.

Окремих думок членів комісії не вказано.

З дослідженому у судовому засіданні відеозапису на носії №1 (DVD-R ) у порядку ст.220 КАС України, видно інформацію про обставини приватного характеру, який знято невідомою особою у вбиральні, у невідомий час, без вказання носія фіксування інформації.

Відеозапис з іншого носія №2 (DVD-R ) містить відеозображення завершальної стадії засідання ОВК №164, та порядок розгляду скарг суб`єктів виборчого процесу, зауважень щодо відповідності якого сторонами не вказано.

Зокрема, з даного відеозапису чітко видно обрання членами ОВК №164 секретаря комісії до затвердження протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164.

На думку позивача, ОВК №164 було допущено протиправні дії під час проведення прийому виборчої документації дільничних виборчих комісій, складання відповідних протоколів дільничних виборчих комісій та протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі, що ставить під сумнів та впливає на результати виборів.

До спірних правовідносин суд застосовує наступні правові норми.

Згідно ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України "Про вибори народних депутатів України" від 17.11.2011 року №4061-VI (далі - Закон №4061-VI).

Порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією визначений ст.94 Закону №4061-VI.

Відповідно до ч.1 ст.94 Закону №4061-VI з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі. На цей час члени окружної виборчої комісії не можуть залучатися до виконання інших функцій, крім участі в засіданні виборчої комісії.

Згідно ч.3-11 ст.94 Закону №4061-VI засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

На засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

При прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі. У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії. У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений окружною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол (протоколи) з поміткою "Уточнений" транспортується до окружної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 93 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколу (протоколів) дільничної виборчої комісії з поміткою "Уточнений" і занесені до цього протоколу (цих протоколів) відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

З моменту початку прийняття окружною виборчою комісією документів дільничних виборчих комісій окружна виборча комісія почергово, після ухвалення рішення про врахування відомостей протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному окрузі, на підставі відповідних протоколів дільничних виборчих комісій (у тому числі з поміткою "Уточнений") та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку із спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а в разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці, через автоматизовану інформаційно-аналітичну систему передає Центральній виборчій комісії оперативну інформацію про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу (із зазначенням усіх відомостей, що містяться у відповідних протоколах дільничних виборчих комісій). Центральна виборча комісія невідкладно оприлюднює зазначені відомості на своєму офіційному веб-сайті.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Таким чином, положеннями Законом України "Про вибори народних депутатів України" чітко визначені випадки, у яких окружною виборчою комісією здійснюється повторний перерахунок голосів: за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у ч.1 ст.93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів; а також у разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу.

Згідно із п.4 ч.2 ст.129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Доказами в адміністративному судочинстві, за визначенням ч.1 ст.72 КАС України, є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Згідно ч.1 ст.72 КАС України ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.

Належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування (ч.1 ст.73 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

При цьому, згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В силу приписів ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Щодо обґрунтувань позивача та доказів вказаних у позові суд зазначає наступне.

В ході розгляду даної справи позивачем не було представлено, а судом не встановлено, жодних належних доказів порушення цілісності пакетів, в яких знаходились протоколи дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у одномандатному окрузі та фактів їх неналежного транспортування.

Що стосується скарги про виявлення відкритого пакувального конверта протоколів дільничної виборчої комісії № 610758, поданої 22.01.2019 року до ОВК №164 кандидатом в народні депутати України ОСОБА_8 , то така була повернута скаржнику без розгляду у зв`язку з невідповідністю вимогам ст.110 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

Серед іншого, зазначена скарга була предметом судового розгляду Тернопільським окружним адміністративним судом у справі 500/1778/19, в якій рішенням від 26.07.2019 року в задоволенні позову відмовлено. Вказане рішення згідно відомостей Єдиного державного реєстру судових рішень набрало законної сили 29.07.2019 року.

З приводу твердження про ігнорування відповідачем порушення умов транспортування, то таке не відповідає дійсності, оскільки про факт недотримання вимог ст.93 Закону України "Про вибори народних депутатів України" окружну виборчу комісію №164 у письмовій формі не повідомлено та у судове засідання належних доказів не представлено.

Крім того, суд відзначає, що представники кандидата в народні депутати України ОСОБА_4 , з метою захисту інтересів суб`єкта виборчого процесу, мали право супроводжувати транспортування виборчої документації від дільничної виборчої комісії до окружної виборчої комісії. Проте, вказаним правом не скористались у повному обсязі.

Щодо показів свідків ОСОБА_8 , ОСОБА_7 , ОСОБА_11 , ОСОБА_9 то вони не містять чітких індифікуючих даних щодо виявлених порушень (точної назви заповнених документів, номеру ДВК, прізвищ осіб, які на думку свідків вчинили порушення).

Також колегія суддів відзначає, що суду не надано жодних належних, допустимих та доказів, що свідками було вжито залежних від них заходів щодо належного фіксування виявлених порушень з відповідним складанням актів, скарг та звернення з такими до ОВК №164, як до моменту вирішення питань про прийняття виборчих документів від дільничних виборчих комісій (22.07.2019 року), так і після цього - до затвердження протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №167 (24.07.2019 року).

Не надано суду позивачем і належних, в розумінні ст.73 КАС України, доказів того, що під час проведення прийому виборчої документації дільничних виборчих комісій були виявлені порушення та складалися відповідні акти.

Колегія суддів не погоджується з доводами позивача про різницю даних протоколів ДВК з даними оприлюдненими на сайті ЦВК.

Зокрема, посилання позивача на розбіжності даних по виборчих дільницях: №610369, №610347, №610341, №610622, №610624, №610628, №610643, №610648, №610647, №610663, №610774, №610757, №610753, №610545, №610551, №610554, №610557, №610567, №610572, №610576, №610586, №610613, №611051, №611043, №611036, №611062, №611070, №611056, при співставленні відомостей з протоколів дільничних виборчих комісій з протоколом про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 та з даними, які опубліковані на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії, не знайшли свого підтвердження у судовому розгляді справи.

За наслідками дослідження належних чином завірених копій протоколів дільничних виборчих комісій, які прийняті ОВК №164 ( т. 1, а.с.206 -251, т. 2 а.с. 1-16) не встановлено розбіжностей між даними вказаними в протоколах ДВК №610369, №610347, №610341, №610622, №610624, №610628, №610643, №610648, №610647, №610663, №610774, №610757, №610753, №610545, №610551, №610554, №610557, №610567, №610572, №610576, №610586, №610613, №611051, №611043, №611036, №611062, №611070, №611056 за даними вказаними на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії та даними в протоколом ОВК №164 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164.

До того ж, в ході розгляду справи представником позивача не було вказано та, відповідно, не надано належних доказів про конкретні порушення відповідачем вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" при проведенні підрахунку голосів в одномандатному виборчому окрузі №164.

Відповідно до ч.4-5 ст.91 Закону №4061-VI протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі складаються дільничною виборчою комісією у кількості примірників, яка на чотири більша, ніж кількість осіб, які входять до складу дільничної виборчої комісії відповідно. Примірники протоколів нумеруються і мають однакову юридичну силу.

У протоколах про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами дільничної виборчої комісії. Кожен примірник протоколу підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами дільничної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії. Член дільничної виборчої комісії, присутній на засіданні дільничної виборчої комісії, зобов`язаний підписати протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. У разі своєї незгоди із результатами підрахунку голосів, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу чи одномандатному окрузі. У разі відсутності підпису члена дільничної виборчої комісії у протоколі підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці навпроти його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Цей протокол підписується членами дільничної виборчої комісії та засвідчується печаткою дільничної виборчої комісії лише після його остаточного заповнення.

Згідно ч.8-10 ст.91 Закону №4061-VI якщо після підписання протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі, але до відправлення цих протоколів разом із виборчою документацією до окружної виборчої комісії, дільнична виборча комісія виявила в одному з них або в обох неточності (описку чи помилку у цифрах), вона на тому ж засіданні розглядає питання про внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складення нового (нових) протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі з усуненням неточностей, на якому (яких) робиться помітка "Уточнений". При цьому перерахунок виборчих бюлетенів не проводиться. Протокол з поміткою "Уточнений" складається у кількості примірників, зазначеній у частині четвертій цієї статті, та підписується у порядку, встановленому частинами п`ятою та шостою цієї статті. Про складення протоколу з поміткою "Уточнений" зазначається у протоколі засідання дільничної виборчої комісії.

Перший і другий примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі, а за наявності - і відповідні примірники кожного протоколу з поміткою "Уточнений" запаковуються до пакетів зі спеціальною системою захисту у порядку, встановленому частиною шостою статті 87 цього Закону. На пакетах робляться відповідно написи "Протокол загальнодержавного округу", "Протокол одномандатного округу". Треті примірники протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі (протоколу з поміткою "Уточнений") зберігаються у секретаря дільничної виборчої комісії, четверті примірники зазначених протоколів - невідкладно вивішуються для загального ознайомлення в приміщенні дільничної виборчої комісії, а решта по одному примірнику протоколу надаються членам дільничної виборчої комісії.

Кандидатам у депутати, їх довіреним особам, уповноваженим особам партій, офіційним спостерігачам, які були присутні при підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, на їх прохання невідкладно видаються копії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, у тому числі з поміткою "Уточнений", засвідчені на кожній сторінці головою і секретарем дільничної виборчої комісії та скріплені печаткою виборчої комісії, з розрахунку не більш як по одній копії протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу для кожної партії, кандидати у депутати від якої зареєстровані у загальнодержавному окрузі, протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі для кожного кандидата у депутати в одномандатному окрузі та не більш як по одній копії кожного протоколу для кожного офіційного спостерігача.

При цьому, як зазначено вище, відповідно до ч.7 ст.94 Закону №4061-VI протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений окружною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол (протоколи) з поміткою "Уточнений" транспортується до окружної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 93 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколу (протоколів) дільничної виборчої комісії з поміткою "Уточнений" і занесені до цього протоколу (цих протоколів) відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії (ч.8 ст.94 Закону №4061-VI).

Досліджені колегією суддів представлені представниками позивача оригінали інших примірників протоколів ДВК №610369, №610347, №610341, №610622, №610624, №610628, №610643, №610648, №610647, №610663, №610774, №610757, №610753, №610545, №610551, №610554, №610557, №610567, №610572, №610576, №610586, №610613, №611051, №611043, №611036, №611062, №611070, №611056 ( т. 2 а.с. 17 - 72) не є належними доказами прийняття ОВК №164 відомостей вказаних у них.

Оскільки досліджені належним чином завірені перші примірники протоколів ДВК, які прийняті ОВК №164 ( т. 1, а.с.206 -251, т. 2 а.с. 1-16) містять усю вірну інформацію про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі.

Так, у представлених позивачах копіях примірників протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №610369, №610347, №610622, №610624, №610757, №610545, №610551, №610572, №610576, №611062, №611070, №611056 не вказано номер примірника, що є обов`язковим реквізитом протоколу підсумків результатів виборів на ДВК, а отже не є належним доказом.

Надані копії примірників протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях №610624,№610628, №611043,№611062, взагалі отримані до складення уточненого протоколу, і не є носієм даних, які були взяті до уваги ОВК №164. Оскільки згідно протоколу ОВК №164 дані протоколи відправлені на уточнення та прийнятті з позначкою Уточнений (т. 1 а.с.204).

Суд відмічає, що позивачем представлено 2 оригінали примірника протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчі дільниці №610576 (т. 2 а.с.17-20 ) з різними даними і виправленнями, що свідчить про неналежне заповнення саме членами ДВК інших примірників протоколів ДВК, які були видані на вимогу суб`єктів виборчого процесу.

Важливим є той факт, що у жодному з примірників протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, які були предметом розгляду даної справи, не встановлено розбіжності у п. 14 протоколу, в якому зазначаються кількість голосів виборців, поданих за кожного з кандидатів у народні депутати України одномандатного виборчого округу.

Тобто, навіть позивач, кандидат в народні депутати України в одномандатному окрузі №164 ОСОБА_4 , не спростовує факт належного документування кількості голосів виборців, поданих за кожного з кандидатів у народні депутати України одномандатного виборчого округу, що є основою встановлення підсумків голосування.

Водночас, ч.1 ст.97 Закону №4061-VI передбачено, що Центральна виборча комісія на своєму засіданні розглядає та приймає окремо протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та протоколи окружних виборчих комісій про підсумки голосування в одномандатному окрузі. Відомості зазначених протоколів на засіданні Центральної виборчої комісії оголошуються головою чи заступником голови відповідної окружної виборчої комісії. Час прийняття Центральною виборчою комісією протоколу окружної виборчої комісії і занесені до протоколу відомості фіксуються у протоколі засідання Центральної виборчої комісії.

Відповідно до ч.2 ст.97 Закону №4061-VI у разі виявлення у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу або у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей Центральна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу в порядку, встановленому частиною сьомою статті 94 цього Закону, про що зазначається у протоколі засідання Центральної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання окружною виборчою комісією подані до Центральної виборчої комісії примірники протоколів про підсумки голосування в межах одномандатного округу та додані до нього документи зберігаються в Центральній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які не потребують змін до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу, Центральна виборча комісія приймає відповідні протоколи із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності у протоколі засідання.

Отже, Центральна виборча комісія уповноважена на встановлення дійсного волевиявлення виборців в одномандатному виборчому окрузі №164, і у разі виявлення у протоколі окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, може зобов`язати окружну виборчу комісію внести зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу в порядку, встановленому ч.7 ст.94 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

За сукупністю наведених обставин, враховуючи відсутність рішення Центральної виборчої комісії зобов`язального характеру щодо внесення зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу, суд приходить до висновку про відсутність у позивача об`єктивних підстав для посилання на порушення ОВК №164 порядку прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій, як і встановлення підсумків голосування з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164, викладених у протоколі від 24.07.2019 року, та визнає його таким, що прийнятий відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України.

Як вже було зазначено, ні позивачем, ні його довіреною особою жодного акту про невідповідність даних протоколів дільничних виборчих комісій не оформлювалось.

Актів, які б засвідчували будь-які інші порушення відповідачем вимог Закону України "Про вибори народних депутатів України" під час підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на відповідних дільницях, позивачем також не представлено.

При цьому, суд зважає на те, що позивачем вказується фактично на порушення, які, на його думку, мали місце з боку членів дільничних виборчих комісій, а не про порушення, допущені відповідачем.

Однак, протоколи дільничних виборчих комісій, на підставі яких окружною виборчою комісією встановлено підсумки голосування на виборчих дільницях, позивачем не оскаржувалися ні до виборчої комісії вищого рівня, ні до суду.

Колегія суддів відзначає, що рішення відповідача прийняті згідно п. 1 ч. 5 ст. Закону №4061-VI стосовно прийняття документів від дільничних виборчих комісій на момент їх прийняття та розгляду на безперервному засіданні ОВК №164, не оскаржувались та є чинним на час розгляду судом даного адміністративного спору.

Таким чином, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, колегія суддів приходить до висновку, що оскільки позивачем не надано доказів, а судом не встановлено обставин що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях, порушення вимог законодавства про вибори під час транспортування протоколів до окружної виборчої комісії, пошкоджень цілісності пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії, а також неналежного розгляду скарг та актів суб`єктів виборчого процесу, то позовні вимоги про визнання протиправними дій ОВК №164 щодо прийняття та опрацювання виборчої документації та врахування відомостей протоколів про підрахунок голосів на дільничних виборчих дільницях в межах всього одномандатного виборчого округу №164, є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.

Що стосується позовних вимог про визнання протиправними дій щодо встановлення підсумків голосування з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164 та скасування протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 від 24.07.2019 року, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Згідно ч.5 ст.96 Закону №4061-VI протокол про підсумки голосування в одномандатному окрузі підписується головою, заступником голови, секретарем та іншими членами окружної виборчої комісії, які присутні на засіданні виборчої комісії, та засвідчується печаткою окружної виборчої комісії. У протоколі зазначаються дата і час (година і хвилини) його підписання членами окружної виборчої комісії. Член виборчої комісії, присутній на засіданні, зобов`язаний підписати протокол про підсумки голосування. У разі своєї незгоди із встановленими підсумками голосування, зафіксованими у протоколі комісії, член комісії підписує протокол із приміткою "З окремою думкою". Письмовий виклад окремої думки додається до протоколу про підсумки голосування. У разі відсутності у протоколі підпису члена окружної виборчої комісії біля його прізвища зазначається причина відсутності підпису. Перший примірник протоколу мають право підписати кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі від партій, кандидатів у депутати, громадських організацій, які були присутні при встановленні підсумків голосування в одномандатному окрузі.

При цьому, ч.1 ст.33 Закону №4061-VI визначено, що виборча комісія є колегіальним органом. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Відповідно до ч.8 ст.33 Закону №4061-VI засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник; у разі невиконання ними цієї функції або у разі їх відсутності, у тому числі у день голосування, зокрема, при підрахунку голосів на виборчій дільниці, встановленні підсумків голосування в межах території одномандатного округу комісія на кожному такому засіданні визначає із свого складу головуючого на засіданні з числа членів комісії.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Законом, після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії (ч.10 Закону №4061-VI).

Із наведених законодавчих норм слідує, що зміна головуючого та обрання секретаря на безперервному засіданні з числа членів ОВК №164 забезпечує встановлення окружною виборчою комісією підсумків голосування в у мовах швидкоплинності виборчого процесу та незворотності процесу.

Посилання позивача на незаконність протоколу про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 від 24.07.2019 року у зв`язку з відсутністю голови ОВК №164 Шеремети Є.М. та секретаря Шелетин О.М. з даного приводу є безпідставними та необґрунтованими.

Як встановлено судом, секретар комісії Шелетин О.М. фактично не брав участі у безперервному засіданні ОВК №164, та зник без повідомлення причин неявки.

Суд враховує, що голова ОВК №164 ОСОБА_9 починаючи з ранку 22.07.2019 року фізично не здійснював свої функції і лише 23.07.2019 року повідомив про незадовільний стан свого здоров`я.

Поряд з цим, як встановлено судом, незважаючи на відсутність голови та секретаря ОВК №164 протягом тривалого часу, - заступником голови ОВК №164 та рядом інших членів комісії було забезпечено як безперервність роботи комісії та її функціонування протягом безперервного засідання у період з 21.07.2019 року по 24.07.2019 року, у тому обсязі, який визначений Законом України Про вибори народних депутатів України , та з дотриманням обов`язкових вимог щодо розгляду питань, які підлягали з`ясуванню ОВК до підрахунку голосів та затвердження відповідних протоколів.

Вказані обставини з огляду на безперервність і швидкоплинність процесу підрахунку голосів, на думку колегії суддів є достатніми обставинами для ведення засідання виборчої комісії її заступником при відсутності голови, та обранні нового секретаря ОВК №164 при зникненні попереднього.

Щодо позовної вимоги про визнання та скасування протоколу ОВК з виборів народних депутатів України про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164 суд відзначає наступне.

У безперервному засіданні оскаржуване рішення приймалось відкритим голосуванням за участі більшості членів окружної виборчої комісії, з яких "за" проголосувало 13 з 18 членів ОВК №164.

При цьому, із встановленими підсумками голосування, зафіксованими у протоколі комісії, жодним із членами комісії, в тому числі головою та секретарем ОВК №164, примітки "З окремою думкою" не вказано, письмового викладу окремої думки не здійснено.

За сукупністю наведених обставин, враховуючи відсутність рішення Центральної виборчої комісії зобов`язального характеру щодо внесення зміни до встановлених підсумків голосування виборців у межах відповідного одномандатного округу, колегія суддів приходить до висновку про відсутність у позивача об`єктивних підстав для посилання на порушення ОВК №164 порядку прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій, як і встановлення підсумків голосування з виборів народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164, викладених у протоколі від 24.07.2019 року, та визнає його таким, що прийнятий відповідно до вимог ч. 2 ст. 2 КАС України.

Також колегія суддів вважає, що вимоги про зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №164 невідкладно вчинити дії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164, не ґрунтуються на вимогах ст.94 Закону України Про вибори народних депутатів України , оскільки проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому можливе лише на окремо визначених виборчих дільницях, а не усього округу загалом.

Враховуючи встановлення факту відсутність розбіжностей між даними вказаними в протоколах ДВК №610369, №610347, №610341, №610622, №610624, №610628, №610643, №610648, №610647, №610663, №610774, №610757, №610753, №610545, №610551, №610554, №610557, №610567, №610572, №610576, №610586, №610613, №611051, №611043, №611036, №611062, №611070, №611056 та даними вказаними на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії та даними в протоколом ОВК №164 про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі №164, колегія суддів дійшла висновку, що жодних підстав, вказаних у ст. 96 Закону №4061-VI для проведення повторного підрахунку голосів на вказаних виборчих дільницях в порядку встановленому законом - немає, що обумовлює відмову у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №164 невідкладно вчинити дії щодо проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборах народних депутатів України в одномандатному виборчому окрузі №164.

Вказані позовні вимоги фактично ґрунтувалися позивачем на протиправних діях відповідача щодо порушення вимог виборчого законодавства та неможливості достовірного встановлення результатів виборів, що не знайшло свого підтвердження в ході судового розгляду в межах заявлених позовних вимог.

При цьому, позивачем не зазначено будь-яких інших законодавчо визначених підстав для прийняття рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців в одномандатному виборчому окрузі.

Окрім того, як вже було зазначено вище, в ході розгляду справи, жодною зі сторін, в тому числі, і позивачем, не спростовувався факт належного документування кількості голосів виборців, поданих за кожного з кандидатів.

Враховуючи вищенаведені обставини справи та досліджені докази суд дійшов до наступних висновків, які стали мотивами для відмови у задоволенні позову, а саме:

- допущені, на думку позивача, порушення виборчого законодавства не зафіксовані у належний спосіб, строки, та в порядку, які визначенні Законом України Про вибори народних депутатів України ;

- позивачем не обґрунтовано, що порушення вимог виборчого законодавства були допущенні саме ОВК №164 чи її членами;

- відсутність фактів подання у встановленому законом порядку, скарг, актів суб`єктів виборчого процесу про порушення виборчого законодавства після прийняття ними рішень про прийняття виборчих документів - свідчить про відсутність в ОВК №164 обов`язку та підстав для прийняття визначених ч.5, 10 ст.94 Закону України Про вибори народних депутатів України рішень про повторний підрахунок голосів.

Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення заявленого позову повністю, за встановленої судом безпідставності його вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до ч.1 ст.4 вказаного Закону судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Також, пп.1 п.3 ч.2 ст.4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах, зокрема, за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2019 рік" від 23.11.2018 року № 2629-VIII встановлено прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2019 року у розмірі 1921 гривня.

Таким чином, за подання до адміністративного суду фізичною особою позову з однією вимогою немайнового характеру ставка судового збору становить 768,40 грн.

Згідно з ч.3 ст.6 Закону України "Про судовий збір" у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.

Враховуючи наведені норми процесуального права та зважаючи на те, що позовну заяву подано без сплати судового збору і в задоволенні позову відмовлено повністю, суд приходить до висновку про наявність підстав для стягнення з позивача до Державного бюджету України судового збору за дві позовні вимоги немайнового характеру у розмірі 1536,80 грн.

Керуючись ст. 72, 73, 77, 94, 139, 241-246, 250, 268-273 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №164 ОСОБА_4 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу №164 (місцезнаходження: 47302, Тернопільська область, Збаразький район, місто Збараж, вулиця Незалежності, будинок 8, ЄДРПОУ: 43041993), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_5 (місце проживання: АДРЕСА_2 ) про визнання дій незаконними, скасування протоколу, зобов`язання вчинити дії - відмовити.

Стягнути з кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №164 ОСОБА_4 (місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ) в користь Державного бюджету України судовий збір в розмірі 1536 (одна тисяча п`ятсот тридцять шість) гривень 80 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 29 липня 2019 року.

Головуючий суддя Мандзій О.П.

судді Осташ А.В.

судді Хрущ В.Л.

копія вірна

Суддя Мандзій О.П.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2019
Оприлюднено31.07.2019
Номер документу83318407
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/1796/19

Постанова від 02.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 29.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Рішення від 29.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

Ухвала від 27.07.2019

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій Олексій Петрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні