ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2019 р. м. Чернівці справа № 824/114/19-а
Суддя Чернівецького окружного адміністративного суду Левицький В.К., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Держаної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю "Триан" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
В С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України (далі - позивач) звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3448 від 11.10.2004 р. товариству з обмеженою відповідальністю Триан .
В обґрунтування позовних вимог позивач вказував, що 11.10.2004 р. товариству з обмеженою відповідальністю Триан надано спеціальний дозвіл на користування надрами №3448 від 11.10.2004 р. з метою видобування піску, придатного для будівельних розчинів і дорожнього будівництва та пісковику придатного для виготовлення побутового каменю та щебеню, строком дії на 20 років.
З моменту отримання дозволу № 3448 від 11.10.2004 р. у надрокористувача виникли права та обов`язки передбачені цим дозволом, угодою про умови користування надрами, Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами №615 від 30.05.2011 р.
Однак, як зазначив позивач у адміністративному позові, надрокористувач взятих на себе зобов`язань не виконує та порушує норми законодавства у сфері надрокористування, а саме п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин від 22.12.1996 р. № 865.
Крім того, позивач зазначив, що ним 29.05.2018 р. проведено планову перевірку ТОВ Триан , за результатами якого складено акт перевірки №02-01/10/2018-20/п-60, яким зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) та припис №234-18/02 на усунення зазначених в акті порушень.
Однак, у встановлені приписом строки ТОВ Триан виявлені при проведенні перевірки порушенням умов надрокористування не усунуло, що є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3448 від 11.10.2004 р. ТОВ Триан ).
Товариство з обмеженою відповідальністю Триан (далі - відповідач, ТОВ Триан ) подало до суду відзив на адміністративний позов, у якому зазначило, що позовні вимоги є безпідставним і не підлягають задоволенню з огляду на те, що спеціальний дозвіл користування надрами надано не Держаною службою геології та надр України, а Державним комітетом природних ресурсів України. Крім того, угоду про умови користування надрами укладено також з Державним комітетом природних ресурсів України, а тому не зрозуміло на яких підставах Держана служба геології та надр України отримала права позивача у даній справі, адже, ні в позовній заяві, ні у додатках до неї не наведено жодного доказу на підтвердження належності позивача.
Окрім того, відповідач зазначав, що порушення вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) виникли не з вини надрокористувача, а наданий термін (30 днів) для усунення вказаних в приписі порушень не ґрунтується на вимогах Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1994 р. № 865.
11.02.2019 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 27.02.2019 р. клопотання позивача задоволено та призначено розгляд справи № 824/114/19-а за правилами загального позовного провадження, замінивши засідання для розгляду справи по суті підготовчим засіданням.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 10.04.2019 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
08.05.2019 р. ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду витребувано додаткові докази від Державної служби геології та надр України та від ТОВ Триан .
В судове засідання призначене на 27.06.2019 р. учасники справи не прибули, водночас подали до суду клопотання про розгляд адміністративної справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, за їх відсутності.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Враховуючи положення ч. 3 ст. 194 КАС України та подання учасниками справи заяв про розгляд справи за їх відсутності, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю Триан (село Горішні Шерівці, Заставнівський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 31598417) зареєстроване як юридична особа 08.08.2001 р.
Згідно відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, позивач здійснює наступні види діяльності: код КВЕД 08.12 - добування піску, гравію, глин і каоліну (основний); код КВЕД 09.90 - надання допоміжних послуг у сфері добування інших корисних копалин і розроблення кар`єрів (Т. 1 а.с. 48 - 52).
11.10.2004 р. Державним комітетом природних ресурсів України видано Спеціальний дозвіл на користування надрами № 3448 з метою видобування піску, пісковику у Горішнє-Шерівецькому родовищі та корисних копалин у адміністративній області - Чернівецька, адміністративний район - Заставнівський, прив`язка на місцевості - східна околиця села Горішні - Шерівці. Площа об`єкту, території: 12,0 га.
Мета надрокористування: видобування піску, придатного для будівельних розчинів і дорожнього будівництва та пісковику придатного для виготовлення бутового каменю і щебеню. Строк дії дозволу 20 років (Т. 1 а.с. 13).
11.10.2004 р. між Державним комітетом природних ресурсів та надрокористувачем ТОВ Триан укладено угоду про умови користування надрами № 3448 в межах Горішньо-Ширівецького родовища з метою видобування будівельних пісків, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу (Т. 1 а.с. 14 - 16, Т. 2 а.с. 103-108).
Наказом Державної служби геології та надр України № 438 від 23.12.2015 р. зобов`язано Державне науково-виробниче підприємство Державний інформаційний геологічний фонд України спільно з Державною комісією України по запасах корисних копалин провести аналіз Державного балансу запасів корисних копалин України щодо подання на повторну державну експертизу матеріалів геолого-економічної оцінки відповідних родовищ корисних копалин (Т. а.с. 17).
На виконання вказаного наказу, Державною комісією України по запасах корисних копалин 15.02.2015 р. листом надано перелік родовищ у яких термін затвердження запасів перевищує 5 років (Т.1 а.с. 18).
Наказом №287 від 01.09.2016 р. Державна служба геології та надр України Про встановлення термінів для усунення порушень , надала відповідачу 30 календарних днів для усунення порушення, а саме проведення повторної державної експертизи відповідно до п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.1996 р. № 865 (Т. 2 а.с. 149).
Про прийнятий наказ позивач повідомив відповідача листом № 18500/13/14-16 від 03.10.2016 р., який отримано останнім 17.10.2016 р. (Т. 2 а.с. 150, 150 на звороті).
У зв`язку з наявністю підстав щодо зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування, керуючись п. 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. № 615, 19.12.2016 р. Державна служба геології та надр України видала наказ "Про встановлення термінів для усунення порушень" № 489, яким зупинила дію спеціального дозволу № 3448, а надрокористувачу ТОВ Триан надала 30 календарних днів для усунення порушення (проведення повторної експертизи та оцінки запасів корисних копалин).
Про необхідність усунення порушень та прийняття вказаного наказу позивач повідомив відповідача листом № 24404/13/14-16 від 27.12.2016 р., який отримано останнім 13.01.2017 р. (Т. 1 а.с. 20, 20 на звороті).
Враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол №2/2017 від 01.03.2017 р.) наказом Державної служби геології та надр України № 127 від 14.03.2017 р. внесено зміни до додатку наказу Держгеонадр від 19.12.2016 р. №489 в частині відтермінування дати зупинення дії спеціального дозволів на користування надрами згідно з додатком до цього наказу, а саме відтерміновано відповідачу дату зупинення до 01.02.2018 р. (Т. 1 а.с. 21, 21 на звороті).
Листом № 8036/13/14-17 від 07.04.2017 р. позивач повідомив відповідача про те, що йому продовжено терміни проведення експертизи і відтерміновано зупинення дії спеціального дозволу № 3448 від 01.02.2018 р. Крім того, відповідача повідомлено про те, що у разі ненадання інформації щодо проведення експертизи, дія спеціального дозволу буде зупинена з 01.02.2018 р. Вказаний лист отримано відповідачем 19.04.2017 р., що підтверджується матеріалами справи (Т. 1 а.с. 22, 22 на звороті).
28.11.2017 р. наказом Державної служби геології та надр України № 523 Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 р. затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 р. (Т. 1 а.с. 23).
Відповідно до витягу з річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) державною службою геології та надр України на 2018 р., заплановано здійснення заходу державного нагляду (контролю) відносно відповідача, дата початку проведення заходу встановлено 28.05.2018 р., строки проведення 10 днів (Т. 1 а.с. 23 на звороті).
Наказом Державної служби геології та надр України №121 від 10.04.2018 р. Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у травні 2018 року наказано провести планові перевірки надрокористувачів зазначених у переліках надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися контроль у травні 2018 р. (п. 1 наказу).
Наказано залучити в установленому порядку вчених та фахівців, працівників центральних і місцевих центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, в тому числі тих, що входять до сфери управління Державної служби геології та надр України (за погодженням з керівниками) до участі в перевірках (п. 2 наказу) (Т. 1 а.с. 24).
Згідно з витягу надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися контроль у травні 2018 р., відповідача включено до вказаного переліку. Предмет перевірки - додержання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (Т. 1 а.с. 24 на звороті).
12.04.2018 р. Державною службою геології та надр України листом за вих. № 6362/02/14-18 направлено на адресу ТОВ Триан повідомлення про проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування у строк з 28 травня по 08 червня 2018 р. посадовими особами Державної служби геології та надр України (Т. 1 а.с. 25).
Вказане повідомлення отримано ТОВ Триан 20.04.2018 р., що підтверджується повідомленням про вручення рекомендованого відправлення (Т. 1 а.с. 25 на звороті).
Враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол №5/2018 від 18.04.2018 р.), 24.04.2018 р. Державною службою геології та надр України видано наказ "Про поновлення, зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами та встановлення термінів для усунення порушень" № 132 (Т. 2 а.с. 158).
Згідно Витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, якими надано дотаткові терміни для усунення порушень до Додатку 3 наказу Держгеонадра від 24.04.2018 р. № 132, відповідачу надано термін 10 днів для усунення порушення (Т. 2 а.с. 158 на звороті).
На підставі наказу Державної служби геології та надр України від 10.04.2018 р. №121, 27.04.2018 р. Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України видано направлення №170-18/02 на проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері надрокористування ТОВ Триан (Т. 1 а.с. 26).
Вказане направлення отримано в.о. директора ТОВ Триан Бешлеєм В.Я. , що підтверджується його особистим підписом в направленні (Т. 1 а.с. 26).
У період з 28.05.2018 р. по 30.06.2018 р. Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) ТОВ Триан , за результатами якої складено акт перевірки №02-01/10/2018-20/п-60 від 29.05.2018 р. (Т. 1 а.с. 27-33).
З метою усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час державного геологічного контролю, Західним міжрегіональним відділом Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складно припис № 234-18/02 від 29.05.2018 р., яким встановлено відповідачу термін для усунення порушень до 29.06.2018 р. (Т. 1 а.с. 34-35).
У звязку з не усуненням відповідачем порушень, наказом Державної служби геології та надр України №266 від 02.08.2018 р. Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів в т.ч. частково змінено підстави для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 р. №615, зокрема надано надрокористовачу (відповідачу) 30 днів для усунення порушень (Т. 1 а.с. 36, 36 на звороті).
Про надання 30-денного строку для усунення порушень, Державна служба геології та надр повідомила відповідача листом №15389/03/14-18 від 08.08.2018 р. Вказаний лист отримано відповідачем 13.08.2018 р., що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення (Т. 1 а. 37, 37 на звороті).
02.11.2018 р. Державна служба геології та надр України направила на адресу відповідача лист за вих. №22003/03/14-18, в якому просила надати у 15-денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами №3448 від 11.10.2004 р. (Т. 1 а.с. 38, 38 на звороті, 105).
Вказаний лист отримано відповідачем 12.11.2018 р., що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення (Т. 1 а. 38 на звороті).
Листом №20 від 19.11.2018 р. та №23 від 22.11.2018 р. відповідач повідомив позивача про те, що він не надає згоду на припинення права користування надрами, згідно дозволу №3448 від 11.10.2014 р.
В листах відповідач повідомив про те, що ним виконано повторну експертизу та оцінку родовищ корисних копалин та на даний момент матеріали експертизи та оцінки родовищ перебувають на доопрацюванні в ДЗК України. Повторно направлений протокол № 4359 доопрацьований з листом пояснення Державній службі геології та надр України в жовтні 2018 р.
Крім того, відповідач просив відтермінувати спеціальний дозвіл на користування надрами №3448 від 11.10.2014 р. (Т. 1 а.с 39, 103-104).
За наведених обставин та враховуючи те, що у встановлені приписом строки відповідач виявлені при проведенні перевірки порушенням умов надрокористування не усунув, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом України про надра від 27.07.1994 р. № 132/94-ВР (далі - КУпН), Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V), Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. № 615, Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності від 09.09.2005 р. № 2806-IV (далі - Закон № 2806-IV), в редакціях чинних на час виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до ст. 2 КУпН завданням цього Кодексу є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Згідно з ст. 16 КУпН переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Статтею 60 КУпН встановлено, що державний контроль і нагляд за веденням робіт по геологічному вивченню надр, їх використанням та охороною спрямовані на забезпечення додержання всіма державними органами, підприємствами, установами, організаціями та громадянами встановленого порядку користування надрами, виконання інших обов`язків щодо охорони надр, встановлених законодавством України.
Згідно з положеннями ч. 1 ст. 61 КУпН державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1174 (далі - Положення № 1174) Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Згідно з пп.12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що Державна служба геології та надр України уповноважена здійснювати геологічний контроль суб`єктів господарювання у формі планових та позапланових перевірок, які проводяться з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.
Статтею 14 КУпН встановлено, що надра надаються у користування, зокрема, для видобування корисних копалин.
Згідно ст. 19 КУпН надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. № 615 (далі - Порядок № 615).
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначено Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 р. № 615 (далі - Порядок № 615, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Пунктом 5 цього Порядку встановлено, що дозволи надаються на такі види користування надрами:
геологічне вивчення родовищ корисних копалин;
геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин загальнодержавного значення;
видобування корисних копалин;
геологічне вивчення нафтогазоносних надр, у тому числі дослідно-промислова розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ);
будівництво та експлуатація підземних споруд, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі споруд для підземного зберігання нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захоронення шкідливих речовин і відходів виробництва, скидання стічних вод;
створення геологічних територій та об`єктів, що мають важливе наукове, культурне, санітарно-оздоровче значення (наукові полігони, геологічні заповідники, заказники, пам`ятки природи, лікувальні, оздоровчі заклади тощо);
виконання робіт (здійснення діяльності), передбачених угодою про розподіл продукції.
Відповідно до п. 22 Порядку № 615 (в редакції на дату зупинення дії спеціального дозволу 19.12.2016 р.) дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі:
1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;
3) наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів;
4) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню аварійної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
У разі визнання судом незаконним зупинення дозволу строк дії дозволу вважається таким, що автоматично продовжений на строк незаконного зупинення.
Зі змісту наведених правових норм вбачається, що однією з підстав зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр є порушення надрокористувачем умов та порядку користування надрами, невиконання обов`язків, визначених ст. 24 КУпН, а також невиконання у встановлений строк приписів контролюючого органу щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування. Державна служба геології та надр України уповноважена приймати рішення щодо зупинення дії спеціального дозволу у разі виявлення порушення надрокористувачем встановленого порядку користування надрами.
Судом встановлено, що у період з 28.05.2018 р. по 30.06.2018 р. Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено перевірку дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин (металічні руди, неметалічні корисні копалини, горючі тверді корисні копалини) ТОВ Триан , за результатами якої складено акт перевірки №02-01/10/2018-20/п-60 від 29.05.2018 р. (Т. 1 а.с. 27 - 33).
Під час перевірки виявлено наступні порушення вимог законодавства, виявлені під час державного геологічного контролю:
1) пункт 10 постанови Кабінету Міністрів України № 615 Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами , а саме у надрокористувача відсутня угода про умови користування надрами, що містить програму робіт;
2) стаття 51 Кодексу України про Надра, ст. 24 Гірничого Закону України, а саме розробка Горішнє-Шерівецького родовища провадиться згідно з незатвердженим проектом, а саме Робочий проект розроблений з оцінкою впливу на навколишнє середовище Горішнє-Шерівецького родовища будівельного піску і пісковику не погоджений в установленому порядку центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці;
3) пункт 6, пункт 1.3 ст. 40 Кодексу України про Надра, постанову Кабінету Міністрів України №114, НПАОН 00.0-1.01-85 "Єдині правила охорони надр при розробці родовищ твердих корисних копалин", зокрема Горішнє-Шерівецьке родовище не передано в промислове освоєння, а саме акт про проведення розвіданого Львівською геологорозвідувальною експедицією ДП Західукргеолдогія Горішнє-Шерівецького родовища у промислове освоєння відсутній;
4) статті 51, пункт 2 ст. 53 Кодексу України про Надра, постанову Кабінету Міністрів України № 1099, а саме розробка Горішнє-Шерівецького родовища не проводиться згідно з проектом, показники проекту розробки родовища не дотримуються, а саме Робочим проектом розробки та з оцінкою впливу навколишнє середовище Горішнє-Шерівецького родовища будівельного піску і пісковику пункту 1.4.3 Календарний план-графік видобувних робіт передбачено видобуток корисних копалин по роках розробки:
- 9 рік (2017) піску в кількості 50,00 тим м. куб.;
- 9 рік (2017) пісковику в кількості 3,0 тис. м. куб., а фактично за даними Звітного балансу запасів корисних копалин за 2017 р. (форми 5 - ГР) та довідки надрокористувача від 29.05.2018 р. № 9 (в частині видобутку за 2017 ), фактичний видобуток корисних копалин з Горішнє-Шерівецького родовища у 2017 році становив:
- піску в кількості 14,4 тис. м куб. (28,8% від проектних);
- пісковику в кількості 1,1 тис. м. куб. (36,7 % від проектних);
5) статтю 51, п. 2 ст. 53 Кодексу України про Надра, постанову Кабінету Міністрів України №1099, а саме розробка Горішнє-Шерівецького родовища не провадиться згідно з проектом, вимоги проекту розробки родовища не дотримуються, а саме Робочим проектом розробки та з оцінкою впливу на навколишнє середовище Горішнє-Шерівецького родовища будівельного піску і пісковику пункт 1.3.6 Система розробки передбачено, зокрема, що робочий відкос уступу по видобувних роботах повинен бути 30 градусів - а фактично обстеженням родовища при проведенні перевірки встановлено, що робочий відкос уступу значно перевищує встановлену Проектом величину і має кут нахилу близький до 90 градусів;
6) статті 51 Кодексу України про Надра, п. 1.3, 1.9 НПАОН 00.0-1.01-85, ст. 19 Гірничого Закону України, а саме розробка Горішнє-Шерівецького родовища у 2017 році не провадилася згідно із затвердженим планом робіт, а саме Планом розвитку гірничих робіт на 2017 р. було передбачено видобуток піску в кількості 25,0 тис. м куб. піску та 1,0 тис. м куб пісковику, а фактично у 2017 р. за даними звітності Звітний баланс запасів корисних копалин за 2017 рік та довідки надрокористувача від 29.05.2018 р. № 9, у 2017 р. видобуток піску становив 14,4 тис. м куб та піску становив 1,1 тис. м. куб;
7) статті 16, 19 Кодексу України про Надра, ст. 24 Гірничого Закону України, а саме у період з 01.02.2018 р. (дата зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р., встановлена наказом Держгеонадр від 14.03.2017 р. № 127) до дня проведення перевірки (на день проведення перевірки дія спеціального дозволу на користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р. не поновлена) надрокористувачем здійснюється незаконне видобування корисних копалин, а саме згідно довідки надрокористувача від 29.05.2018 р. № 9, у період з 01.02.2018 р. по 29.05.2018 р. видобуток надрокористувачем піску становив в кількості 3,6 тис. м. куб.;
8) статті 46, 53 Кодексу України про Надра, п. 10 постанову Кабінету Міністрів України № 58, а саме акт списання запасів корисних копалин з обліку гірничобудувного підприємства не складається в установленому порядку, зокрема акт списання запасів корисних копалин з обліку ТзОВ Триан за 2017 р. відсутній.
З актом перевірки ознайомлено в.о. директора ТОВ Триан Бешлея В.Я. , який отримав примірник акту 29.05.2018 р., що підтверджується його особистими підписами в акті.
З метою усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час державного геологічного контролю, Західним міжрегіональним відділом Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складно припис № 234-18/02 від 29.05.2018 р., яким встановлено відповідачу термін для усунення порушень до 29.06.2018 р. (Т. 1 а.с. 34-35).
Вказаний припис 29.05.2018 р. отримано в.о. директора ТОВ Триан Бешлеєм В.Я. , що підтверджується його особистим підписом в приписі.
Як зазначив позивач у адміністративному позові, 27.06.2018 р. до Західного міжрегіонального відділу надійшов лист від відповідача без дати та номера, в якому були відсутні матеріали, які підтверджують факт усунення всіх виявлених перевіркою порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: не усунуто порушення п. 10 Порядку №615, оскільки у надрокористувача відсутня Угода про умови користування надрами, що містить діючу програму робіт; розробка Горішнє-Шерівецького родовища не проводиться згідно з проектом, показники розробки родовища не дотримуються.
Крім того, як зазначив позивач, враховуючи те, що дію спеціального дозволу № 3448 від 11.10.2004 р. було зупинено у зв`язку з ненаданням відповідачем інформації щодо повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, відповідач у період з 01.02.2018 р. до дня перевірки здійснював незаконне видобування корисних копалин, а саме згідно довідки надрокористувача від 29.05.2018 р. № 9, у період з 01.02.2018 р. по 29.05.2018 р. видобуток відповідачем піску становив 3,6 тис. м куб., чим порушив ст. 16, 19 Кодексу України про надра.
З матеріалів справи видно, що 27.06.2018 р. начальник Західного міжрегіонального відділу Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України звернувся до директора Департаменту Державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України із поданням № 351-18/02 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р. (Т. 2 а.с. 170 - 171).
Із змісту подання № 351-18/02 від 27.06.2018 р. видно, що 27.06.2018 р. до Західного міжрегіонального відділу надійшов лист надрокористувача без дати та без номеру, в якому відсутні всі матеріали, які підтверджують факт усунення виявлених перевіркою порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме п. 4 та 5, які зазначені в акті перевірки та приписі. Зокрема, стосовно п. 4 виявлених порушень надрокористувач повідомив, що в подальшому планує вносити зміни в Програми робіт, однак інформації щодо робіт по внесенню змін до Програми робіт не надано. Щодо п. 4 виявлених порушень надрокористувач повідомив, що на даний час фактичний відкос уступу перевищує 45 градусів. Однак, жодних підтверджуючих матеріалів (маркшейдерських зйомок, фото чи відеоматеріалів тощо) не пред`явлено.
Враховуючи наведене, керуючись п.п. 4 п. 22 Порядку № 615, у зв`язку з невиконанням ТОВ "Триан" в установлений строк припису від 29.05.2018 р. № 234-18/02 щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування, Західний міжрегіональний відділ у поданні просив розглянути питання щодо внесенні змін до наказів Держгеонадра від 19.12.2016 р. № 489 та від 14.03.2017 р. № 127 в частині підстав, що стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р.
02.08.2018 р. Державною службою геології та надр України видано наказ №266 Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів , яким в т.ч. наказано на часткову зміну підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, доповнити перелік порушень та підстав для зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами згідно з Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 р. № 615, виклавши стовпчики 8 та 9, в редакції, що додається у додатку 4 до цього наказу (Т.1 а.с. 36).
Дослідженням Витягу з переліку спеціальних дозволів на користування надрами, яким доповнено підстави зупинення, що є додатком 4 до наказу Держгеонадра від 02.08.2018 р. №266 встановлено, що вказаним наказом внесено зміни до п. 7 додатка наказу Держгеонадра від 19.12.2016 р. №489 та надано надрокористовачу (відповідачу) 30 днів для усунення порушень, зокрема п. 25 Положення № 865; ст. ст. 24, 51 Кодексу України про надра, абз. 3 ст. 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Підстава зупинення дії спеціального дозволу № 3448 від 11.10.2004 р.: п.п. 1, 4 п. 22 Порядку № 615 (Т. 1 а.с. 36 на звороті).
Про надання 30-денного строку для усунення порушень, Державна служба геології та надр повідомила відповідача листом №15389/03/14-18 від 08.08.2018 р. Вказаний лист отримано відповідачем 13.08.2018 р., що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення (Т. 1 а. 37, 37 на звороті).
Як стверджував позивач у позові, відповідач не прийняв до уваги направлене повідомлення та порушення, у встановлений Держгеонадра строк, не усунув.
Враховуючи наведене, та за відсутності згоди відповідача на припинення дії дозволу, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 25 КУпН права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України. Збитки, завдані порушенням прав користувачів надр, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до законодавчих актів України.
Згідно зі ст. 56 КУпН до основних вимог в галузі охорони надр є:
забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр;
додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами;
раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів;
недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд;
охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку;
запобігання необгрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей;
запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод;
додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до ч. 1 ст. 57 КУпН, у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
Частиною 7 ст. 4-1 Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності № 2806-IV (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:
1) встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;
2) здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Законом можуть передбачатися інші підстави для анулювання документа дозвільного характеру.
Відповідно до ч. 7, 8, 11 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 р. №877-V (далі - Закон №877-V, редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.
Статтею 12 Закону № 877-V встановлено, що невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.
Відповідно до п. 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Статтею 26 КУпН передбачено, що право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Відповідно до ч. 3 ст. 26 КУпН законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку, що анулювання раніше зупиненого дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для зупинення дії дозволу.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ТОВ "Триан" не вжито заходів для усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р. згідно наказу Держгеонадр № 266 від 02.08.2018 р.
Зокрема, із акту перевірки № 02-01/10/2018-20/п-60 від 29.05.2018 р., припису № 234-18/02 від 29.05.2018 р., наказу Держгеонадр № 266 від 02.08.2018 р. видно, що відповідачем в установлені приписом та наказом строки не виконано пункти 4, 5, а саме розробка Горішнє-Ширівського родовища не проводиться згідно з проектом, показники та вимоги проекту розробки родовища не дотримуються.
З матеріалів справи видно, що на виконання припису відповідач направив на адресу позивача лист про усунення недоліків. Зокрема, стосовно п. 4 виявлених порушень надрокористувач (відповідач) повідомив, що в подальшому планує вносити зміни в Програми робіт, однак інформації щодо робіт по внесенню змін до Програми робіт не надав. Щодо п. 5 виявлених порушень надрокористувач повідомив, що на даний час фактичний відкос уступу перевищує 45 градусів. Однак, жодних підтверджуючих матеріалів (маркшейдерських зйомок, фото чи відеоматеріалів тощо) не пред`явлено.
Не надав таких доказів відповідач і під час розгляду справи по суті.
Відтак, наявними у справі доказами підтверджуються обставини щодо порушення відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування, які виявлені актом перевірки № 02-01/10/2018-20/п-60 від 29.05.2018 р. та дійсно мали місце, і незважаючи на надання строку для їх усунення, не були усунуті ним у добровільному порядку в установлені строки, що є підставою для застосування наслідків передбачених п. 5 ст. 26 КУпН щодо припинення права користування надрами.
За наведених обставин, суд приходить до висновку про обґрунтованість позову Державної служби геології та надр України та наявність підстав для його задоволення.
Суд критично оцінює посилання позивача щодо не виконання та порушення відповідачем норм законодавства у сфері надрокористування, а саме п. 25 Положення про порядок проведення державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин від 22.12.1996 р. № 865 у зв`язку з ненаданням інформації щодо повторної державної експертизи та оцінки запасів корисних копалин, оскільки таке порушення не було встановлено під час державного геологічного контролю, з цього приводу не виносився припис № 234-18/02 та наказ № 266 від 02.08.2018 р. Однак, наведена обставина, на переконання суду, не впливає на наявність підстав для задоволення позову.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Статтею 6 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Відповідно до положення ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються письмовими, речовими і електронними доказами, висновками експертів, показаннями свідків.
Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно ст. ст. 74 та 75 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.
Відповідно до ч. 2 ст. 76 КАС України питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Під час розгляду справи по суті відповідач не довів належними та допустимими доказами усунення порушень, які стали підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р. згідно наказу Держгеонадра № 266 від 02.08.2018 р.
Суд звертає увагу, що ні припис № 234-18/02 від 29.05.2018 р., ні наказ Держгеонадра № 266 від 02.08.2018 р. відповідач не оскаржували в судовому порядку та є чинним.
Посилання відповідача про усунення порушень виявлених геологічним контролем шляхом направлення 28.08.2018 р. повідомлення №12/1 суд критично оцінює, оскільки ним до повідомлення не додано належні та допустимі докази щодо виконання п. 5 припису № 234-18/02 від 29.05.2018 р. в частині приведення стану укосів у кар`єрі відповідно до "Робочого проекту розробки та рекультивації з оцінкою впливу на навколишнє середовище Горішнє-Ширівського родовища будівельного піску і пісковику в Заставнівському районі Чернівецької області".
Направлені на адресу позивача разом з повідомленням фотоматеріали стану укосів, які досліджені під час розгляду справи по суті, не є належними та допустимими докази, оскільки не містять будь-яких відомостей щодо часу та місця їй виготовлення, об`єкту що фіксувався, робіт, які виконувались на цьому об`єкті.
На підтвердження виконаних робіт на усунення п. 5 припису № 234-18/02 від 29.05.2018 р. відповідач не надав маркшейдерську зйомку.
Крім того, суд звертає увагу, що згадане повідомлення від 28.08.2018 р. №12/1 про усунення порушень не містить будь-яких відомостей та доказів про виконання відповідачем п. 4 припису № 234-18/02 від 29.05.2018 р.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Оцінюючи докази, які є в справі, а також достатність і взаємний зв`язок у їх сукупності, суд приходить до висновку, що позивач, довів обґрунтованість позову, відтак наявні підстави для його задоволення.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає.
Частиною 2 ст. 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи відсутність витрат у суб`єкта владних повноважень із залученням свідків та проведенням експертиз, суд приходить до висновку, що судові витрати не підлягають стягненню.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 9, 77, 139, 243, 245, 246 та 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3448 від 11.10.2004 р., виданого товариству з обмеженою відповідальністю Триан .
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Повне найменування сторін:
позивач - Державна служба геології та надр України (вулиця Антона Цедіна, 16 м. Київ, код ЄДРПОУ 37536031);
відповідач - товариство з обмеженою відповідальністю "Триан" (село Горішні Шерівці, Заставнівський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 31598417).
Суддя Левицький В.К.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2019 |
Оприлюднено | 01.08.2019 |
Номер документу | 83350647 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні