ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
31 липня 2019 року № 826/16250/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Пащенка К.С., за участю секретаря судового засідання Чемериса М.С. (за дорученням судді), розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Санкапіталінтелектенержі доДержавної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у м. Києві, Комісії Головного управління ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації провизнання протиправним та скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії
представники сторін:позивача - Самборський Т.М. , відповідача-1 - Кульков В.С., відповідача -2 - Кульков В.С. , відповідача-3 - не з`явився, ВСТАНОВИВ:
04.10.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю Санкапіталінтелектенержі (надалі - позивач) звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Державної фіскальної служби України (надалі - відповідач-1), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 02.07.2018 № 823526/40518850 щодо відмови в реєстрації податкової накладної № 1 від 07.06.2018;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань розгляду скарг від 16.07.2018 № 19123/40518850/2;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 07.06.2018, подану Товариством з обмеженою відповідальністю Санкапіталінтелектенержі датою її отримання.
В якості підстав позову позивач зазначив, що 04.06.2018 між позивачем та ТОВ Біоекотек Інвест було укладено договір поставки № 1, відповідно до якого позивач зобов`язався виготовити та поставити покупцю модульний енерготехнологічний комплекс багатофункціонального призначення в кількості 2 шт. загальною вартістю 4 073 160,00 грн.; 07.06.2018 покупець здійснив попередню оплату за товар, перерахувавши на рахунок позивача 2 036 580,00 грн.; після отримання передплати позивач склав та направив на реєстрацію податкову накладну № 1 від 07.03.2018; реєстрацію податкової накладної було зупинено із посиланням на п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку; на виконання вимог п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПК України позивач надав фіскальному органу пояснення та копії документів, що підтверджують реальність здійснюваних операцій; натомість податковий органі відмовив позивачу в реєстрації податкової накладної; позивач оскаржив рішення № 823526/40518850 від 02.07.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 07.06.2018; проте рішенням Комісії з питань розгляду скарг № 19123/40518850/2 від 16.07.2018 скаргу позивача було залишено без задоволення; такі дії контролюючого органу суперечать положенням ст. 201 ПК України, п.п. 6, 7, 10 Порядку роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого постановою КМУ № 117 від 21.02.2018; позивач не підпадає під дію жодного із Критеріїв ризиковості платників податків; позивачем своєчасно було подано пояснення та всі первинні документи, що підтверджують реальність господарської операції, реєстрацію податкової накладної по якій було зупинено.
Справу відповідно до протоколу автоматизованого розподілу було передано судді Пащенку К.С.
12.10.2018 ухвалою суду було відкрито провадження в адміністративній справі № 826/16250/18 та призначено підготовче судове засідання на 22.11.2018.
В судовому засіданні 22.11.2018 суд заслухав пояснення представника позивача та поставив на обговорення питання щодо залучення Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві та Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, до участі у справі в якості співвідповідачів.
Представник позивача не заперечував щодо залучення Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві та Комісії Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, до участі у справі в якості співвідповідачів.
Ухвалою від 22.11.2018 суд залучив Головне управління Державної фіскальної служби у м. Києві та Комісію Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, до участі у справі в якості співвідповідачів.
Розгляд справи було відкладено на 22.01.2019.
В судовому засіданні 22.01.2019 суд заслухав представників сторін, закрив підготовче провадження та перейшов до розгляду справи по суті. Представник позивача підтримав позовні вимоги, представник відповідача-1 та відповідача-2 проти позову заперечував. Суд, заслухавши виступи представників сторін та оглянувши матеріали справи, поставив на обговорення питання про розгляд справи в порядку письмового провадження. Представники сторін не заперечували проти розгляду справи в порядку письмового провадження. Суд ухвалив відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України розглядати справу в порядку письмового провадження.
11.02.2019 до суду від відповідача-1 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-1 проти позову заперечував. В обґрунтування своїх вимог зазначив, що реєстрацію податкової накладної № 1 від 07.06.2018 було зупинено, оскільки вона відповідає вимогам п.п. 1.6 Критеріїв ризиковості платників податків; 26.06.2018 позивач надав контролюючому органу документи на підтвердження реальності господарської операції, реєстрацію податкової накладної по якій було зупинено; втім, в порушення п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 117 від 21.02.2018, позивачем не було надано технічно-проекту документацію обладнання, штатний розпис, складські документи, а також документи щодо узгодження ціни, наявності виробничих потужностей; відсутність вказаних документів не дає можливості підтвердити реальність господарської операції, що, в свою чергу, є підставою для відмови в реєстрації податкової накладної.
13.02.2019 до суду від відповідача-2 надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач-2 просив суд відмовити в задоволенні позову, навівши аналогічне обґрунтування.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
04.06.2018 між ТОВ Санкапіталінтелектенержі (постачальник) та ТОВ Біотек Інвест (покупець) було укладено договір поставки № 1, відповідно до п.п. 1.1., 2.1., 4.1. якого постачальник зобов`язується виготовити та комплектно поставити, а покупець - прийняти та оплатити модульний енерготехнологічний комплекс багатофункціонального призначення Bioecotec-Universal в кількості 2 шт. загальної вартістю 4 073 160,00 грн., в т.ч. ПДВ 678 860,00 грн.; строк відвантаження товару складає 45 робочих днів з моменту отримання постачальником на свій розрахунковий рахунок попередньої оплати згідно із п. 4.1.1. даного договору та погодження сторонами технічних характеристик товару, що постачається, проте у будь-якому випадку після отримання повної суми оплати згідно із п. 4.1.2. даного договору; оплата товару проводиться покупцем шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок постачальника наступним чином: покупець перераховує на розрахунковий рахунок постачальника 50% вартості товару, що складає 2 036 580,00 грн. в якості попередньої оплати по факту підписання даного договору, але не пізніше 3-х банківських днів з дати його підписання; 50% вартості товару, що залишились, що становить 2 036 580,00 грн., покупець сплачує на підставі наданого постачальником рахунку, але не пізніше 3-х банківських днів з дня отримання рахунку; відвантаження товару не здійснюється до моменту його повної оплати.
На виконання умов вказаного договору 06.06.2018 ТОВ Санкапіталінтелектенержі виставило ТОВ Біотек Інвест рахунок № 1 на загальну суму 2 036 580,00 грн.
07.06.2018 ТОВ Біотек Інвест перерахувало позивачу попередню оплату за товар в розмірі 2 036 580,00 грн., що підтверджується наявною в матеріалах справи копією банківської виписки за 07.06.2018.
За вказаною господарською операцією, 07.06.2018 позивач склав податкову накладну на загальну суму 2 036 580,00 грн., в т.ч. ПДВ - 339 430,00 грн., та надіслав її до податкового органу для проведення реєстрації.
Податкову накладну прийнято ДФС, реєстрацію податкової накладної зупинено, оскільки податкова накладна відповідає вимогам п.п. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивач звернувся до контролюючого органу із поясненнями щодо господарської операції, в яких зазначив, що ТОВ Санкапіталінтелектенержі було створено з метою впровадження нових енерго-екологічних технологій; засновники товариства разом із науковцями розробили енерготехнологічний комплекс виробництва водобітумних та мазутних емульсій з місткістю води 30-70% як вид альтернативного палива; вказана технологія була запатентована одним із засновників товариства; починаючи з 2017 року засновники товариства вирішили розпочати роботи по формуванню необхідних елементів багатофункціонального енерготехнологічного комплексу, до складу якого входить таке обладнання, як: агрегат ємності водяної фази, агрегат ємності бітумної (мазутної) фази, агрегат ємності для водобітумної (мазутної) емульсії, установка виготовлення водо-бітумних мазутних емульсій, апарат дозування бітумної та мазутної фази, гомогенеруючий млин, котельня з пальником та високочастотним генератором, система очистки димових газів, електрична частина; вказана технологія зацікавила ТОВ Біотек Інвест , з яким було укладено відповідний договір поставки.
На підтвердження реальності господарської операції позивач надав контролюючому органу копію договору поставки № 1 від 04.06.2018, укладеного позивачем із ТОВ Біотек Інвест , згідно із яким позивач взяв на себе зобов`язання виготовити та поставити модульний енерготехнологічний комплекс багатофункціонального призначення Bioecotec-Universal в кількості 2 шт. загальної вартістю 4 073 160,00 грн., в т.ч. ПДВ 678 860,00 грн.
Додатково позивач надав контролюючому органу:
- копію договору поставки № 7 від 21.08.2017, укладеного між ТОВ Завод Укрбудмаш (постачальник) та ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець), за умовами якого постачальник зобов`язується поставити, а покупець - прийняти та оплатити контейнер (2295*11340*2170) в кількості 2 шт. загальною вартістю 526 332,96 грн.;
- копію договору № 10/18 від 04.06.2018 укладеного між ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник) та ТОВ НВП Енсол (виконавець), за умовами якого замовник доручає, а виконавець бере на себе виробництво та передачу замовнику одного пальника дизельного блочного автоматичного MD-О-30-В; копію технічного завдання до вказаного договору; копію рахунку фактури № РФ-015 від 04.06.2018 на суму 120 000,00 грн.; копію видаткової накладної № РН-0000004 від 04.07.2018, якою підтверджується факт поставки пальника дизельного блочного автоматичного MD-О-30-В вартістю 120 000,00 грн.;
- копію договору поставки № 6 від 26.06.2017, відповідно до якого ТОВ Завод Укрбудмаш (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) установку змішуючу швидкодіючу типу УПВМ-2, продуктивністю 2 м3/год в кількості 2 шт. загальною вартістю 1 031 160,00 грн.; копію видаткової накладної № 141 від 26.06.2018, яка підтверджує, що ТОВ Завод Укрбудмаш (постачальник) поставив, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняв установку змішуючу швидкодіючу типу УПВМ-2, продуктивністю 2 м3/год, в кількості 2 шт. загальною вартістю 1 031 160,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 2805 від 13.11.2017, яка підтверджує, що ТОВ Темпус Плюс (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) на підставі договору № 9/11/2017 від 10.11.2017 прийняло цифровий осцилограф та цифровий мультиметр загальною вартістю 27 456,00 грн.;
- копію договору № 100717 надання послуги на виконання ОКР та створення досвідного примірника продукції від 10.07.2017, укладеного між ПП Вел (виконавець) та ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник), за умовами якого виконавець зобов`язаний розробити багатофункціональний високовольтний високочастотний резонансний генератор та створити досвідний примірник Шифр ОКР Тесла-2 ; копію погодженого сторонами календарного плану робіт та копію акту здачі-приймання досвідної конструкторсько-технічної продукції від 20.12.2017 до вказаного договору;
- копію видаткової накладної № 18 від 18.06.2018, яка підтверджує, що ТОВ Тепло-майстер (постачальник) передало, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло лічильник тепла Sharky 775/50-15/Pt34/гільза в кількості 2 шт. загальною вартістю 40 001,00 грн.;
- копію заявки № 1 від 20.06.2018 на перевезення вантажів автомобільним транспортом і транспортно-експедиційне обслуговування, в якій замовником зазначено ТОВ Санкапіталінтелектенержі , вантажовідправником - ТОВ Завод Укрбудмаш , а виконавцем-експедитором - ТОВ Солді-Транс ; копію акту надання послуг № 56 від 27.06.2018, який підтверджує, що ТОВ Солді-Транс надало, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі прийняло транспортно-експедиційні послуги по маршруту м. Полтава-с.Требухів, загальною вартістю 13 900,00 грн.;
- копію договору № 01/06-2018 на установку та монтаж обладнання від 05.06.2018, укладеного між ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник) та ТОВ Науково-виробничий центр Ковчег (виконавець), за умовами якого виконавець зобов`язується змонтувати модульний енерготехнічний комплекс багатофункціонального призначення Bioecotec-Universal в кількості 2 шт, загальна вартість робіт по монтажу становить 432 900,00 грн.;
- копію видаткової накладної № РН-0000723 від 18.06.2018, яка підтверджує, що ТОВ Комел-Електро (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло насос циркулярний в кількості 4 шт. загальною вартістю 11 928,00 грн.;
- копію договору поставки № 25/09/2017 від 25.09.2017, за умовами якого ТОВ Навітас (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) котел NAVI III 240 у кількості 2 шт. загальною вартістю 147 818,00 грн.; копію видаткової накладної № 110 від 20.11.2017, яка підтверджує, що ТОВ Навістас (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло котел NAVI III 240 у кількості 2 шт. загальною вартістю 147 818,00 грн.;
- копію договору № 126 від 25.09.2017, за умовами якого ТОВ Ресурс Технологія Бізнес (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) вимірювач вологи Поток в кількості 2 шт. загальною вартістю 11 936,67 грн.; копію видаткової накладної № 29 від 27.10.2017, яка підтверджує, що ТОВ Ресурс Технологія Бізнес (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло вимірювач вологи Поток в кількості 2 шт. загальною вартістю 11 936,67 грн.;
- копію видаткової накладної № 192 від 18.06.2018, якою підтверджується, що ПП Елітон-Плюс (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло термометр бім, аксі, Cewal PST 63 P, в кількості 6 шт, загальною вартістю 784,80 грн.;
- копію видаткової накладної № 10 від 18.10.2017, якою підтверджується, що ТОВ Виробниче підприємство Славкерамоогнеупор (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло трубки МКР загальною вартістю 6 986,64 грн.;
- копію видаткової накладної № 10/08/2 від 10.08.2017, якою підтверджується, що ТОВ Науково-виробнича фірма Термо-Інжиніринг (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло клей ТИ-1К-Х, в кількості 3 кг, загальною вартістю 216,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 30 від 04.07.2018, якою підтверджується, що ТОВ Торговий дім Мустанг (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло насос НШ 16 2.2 кВт, в кількості 2 шт., загальною вартістю 14 800,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 66 від 19.06.2018, якою підтверджується, що ФОП ОСОБА_3 (постачальник) поставив, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло термостат Auraton S14, в кількості 2 шт, загальною вартістю 2 918,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 1925 від 19.10.2017, якою підтверджується, що ТОВ АВ Трейдинг (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло прут молибден, в кількості 1 кг, загальною вартістю 2 060,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 26756 від 14.11.2017, якою підтверджується, що ТОВ СЕА Електронікс Україна (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло пробник Т3100, в кількості 2 шт, загальною вартістю 965,88 грн.;
- копію видаткової накладної № ПС-0000514 від 19.06.2018, якою підтверджується, що ТОВ Прогрес Сталь (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло кран верхній 1/2" NBR AISI304L, в кількості 6 шт, кран рівнеміру нижній NBR AISI 304L в кількості 6 шт, загальною вартістю 14 465,66 грн.;
- копію видаткової накладної № ВН-17/00168 від 15.06.2018, якою підтверджується, що ТОВ НВП Сінор (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло димосос побутовий ZEVS Dp-200, в кількості 2 шт, загальною вартістю 15 264,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 657 від 16.11.2017, якою підтверджується, що ТОВ Грінголд (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло лабораторний автотрансформатор Ruself ЛАТР LТC-5000, в кількості 2 шт, загальною вартістю 5 268,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 178 від 12.09.2017, якою підтверджується, що ФОП ОСОБА_4 (постачальник) поставив, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло лічильник тепла Sharky 775/32 , в кількості 1 шт, загальною вартістю 11 500,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 27906 від 18.10.2017, якою підтверджується, що ФОП ОСОБА_5 (постачальник) поставив, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло ЕЛІМ Україна ЛАТР-3-15 , в кількості 1 шт, загальною вартістю 15 660,00 грн.;
- копію договору № 18-011 від 06.06.2018, за умовами якого ТОВ Монтажник-К (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) буферні ємності БЕМ-3 500л синя, БЕМ-3 500л жовта, БЕМ-3 1000л коричнева, загальною вартістю 72 200,00 грн.;
- копію договору № 203-17 на проведення випробувань від 26.09.2017, за умовами якого Український науково-дослідний інститут цивільного захисту (виконавець) бере на себе зобов`язання провести випробування з визначення температури спалаху у закритому тиглі згідно із п. 4.4. ГОСТ 12.1.044-89 зразків водоемульсійних сумішей (50% води та 50% відпрацьованого технічного масла і 70% води та 30% відпрацьованого технічного масла) відібраних з резервуару палива промислової площадки АТП 17461 та наданих ТОВ Санкапіталінтелектенержі , а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник) зобов`язується прийняти такі роботи та оплатити їх;
- копії банківських виписок на підтвердження оплат за отримані товари та послуги.
На підставі поданих позивачем документів, відповідачем-2 було прийнято рішення № 823526/40518850 від 02.07.2018 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 07.06.2018.
Підставою відмови у вказаному рішенні зазначено: ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні .
Позивач оскаржив рішення про відмову в реєстрації податкової накладної в адміністративному порядку.
За результатами розгляду скарги позивача, Комісією з питань розгляду скарг було прийнято рішення № 19123/40518850/2 від 16.07.2018, яким скарга позивача залишена без задоволення, а рішення про відмову в реєстрації податкової накладної - без змін.
На погоджуючись із такими рішеннями фіскального органу, позивач звернувся із відповідним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 6 та ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В свою чергу відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює ПК України.
Відповідно до пп. 16.1.2, 16.1.3 п. 16.1 ст. 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або п. 192.1 ст. 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п. 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Відповідно до п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Такий Порядок був затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246).
Згідно із п. 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку № 1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 117), згідно із п. 5 якого податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п. 6 Порядку № 117).
Пунктом 13 Порядку № 117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація податкової накладної, наданої позивачем, була зупинена у зв`язку з відповідністю податкової накладної підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків .
Відповідно до підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податків, комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
У той же час, згідно із п.14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;\
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Аналіз наведених правових норм у їх сукупності дає підстави для висновку про те, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити чітку підставу для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
Незважаючи на те, що рішення про зупинення реєстрації податкової накладної № 1 від 07.06.2018 не є предметом розгляду в рамках даного спору, суд вважає за необхідне відзначити, що таке рішення фіскального органу не містить в собі визначення конкретного критерію ризиковості платника податку, а містить лише посилання на підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку, який є доволі змістовним. До того ж, рішення про зупинення реєстрації податкової накладної не містить вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Тим не менше, позивачем були подані до контролюючого органу пояснення і первинні документи для підтвердження реальності вчинення господарської операції, копії яких наявні в матеріалах справи.
Так, на підтвердження реальності господарської операції із контрагентом ТОВ Біотек Інвест , позивачем було подано до контролюючого органу:
- копію договору поставки № 1 від 04.06.2018, укладеного позивачем із ТОВ Біотек Інвест , згідно із яким позивач взяв на себе зобов`язання виготовити та поставити модульний енерготехнологічний комплекс багатофункціонального призначення Bioecotec-Universal в кількості 2 шт. загальної вартістю 4 073 160,00 грн., в т.ч. ПДВ 678 860,00 грн.;
- копію договору поставки № 7 від 21.08.2017, укладеного між ТОВ Завод Укрбудмаш (постачальник) та ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець), за умовами якого постачальник зобов`язується поставити, а покупець - прийняти та оплатити контейнер (2295*11340*2170) в кількості 2 шт. загальною вартістю 526 332,96 грн.;
- копію договору № 10/18 від 04.06.2018 укладеного між ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник) та ТОВ НВП Енсол (виконавець), за умовами якого замовник доручає, а виконавець бере на себе виробництво та передачу замовнику одного пальника дизельного блочного автоматичного MD-О-30-В; копію технічного завдання до вказаного договору; копію рахунку фактури № РФ-015 від 04.06.2018 на суму 120 000,00 грн.; копію видаткової накладної № РН-0000004 від 04.07.2018, якою підтверджується факт поставки пальника дизельного блочного автоматичного MD-О-30-В вартістю 120 000,00 грн.;
- копію договору поставки № 6 від 26.06.2017, відповідно до якого ТОВ Завод Укрбудмаш (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) установку змішуючу швидкодіючу типу УПВМ-2, продуктивністю 2 м3/год в кількості 2 шт. загальною вартістю 1 031 160,00 грн.; копію видаткової накладної № 141 від 26.06.2018, яка підтверджує, що ТОВ Завод Укрбудмаш (постачальник) поставив, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняв установку змішуючу швидкодіючу типу УПВМ-2, продуктивністю 2 м3/год, в кількості 2 шт. загальною вартістю 1 031 160,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 2805 від 13.11.2017, яка підтверджує, що ТОВ Темпус Плюс (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) на підставі договору № 9/11/2017 від 10.11.2017 прийняло цифровий осцилограф та цифровий мультиметр загальною вартістю 27 456,00 грн.;
- копію договору № 100717 надання послуги на виконання ОКР та створення досвідного примірника продукції від 10.07.2017, укладеного між ПП Вел (виконавець) та ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник), за умовами якого виконавець зобов`язаний розробити багатофункціональний високовольтний високочастотний резонансний генератор та створити досвідний примірник Шифр ОКР Тесла-2 ; копію погодженого сторонами календарного плану робіт та копію акту здачі-приймання досвідної конструкторсько-технічної продукції від 20.12.2017 до вказаного договору;
- копію видаткової накладної № 18 від 18.06.2018, яка підтверджує, що ТОВ Тепло-майстер (постачальник) передало, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло лічильник тепла Sharky 775/50-15/Pt34/гільза в кількості 2 шт. загальною вартістю 40 001,00 грн.;
- копію заявки № 1 від 20.06.2018 на перевезення вантажів автомобільним транспортом і транспортно-експедиційне обслуговування, в якій замовником зазначено ТОВ Санкапіталінтелектенержі , вантажовідправником - ТОВ Завод Укрбудмаш , а виконавцем-експедитором - ТОВ Солді-Транс ; копію акту надання послуг № 56 від 27.06.2018, який підтверджує, що ТОВ Солді-Транс надало, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі прийняло транспортно-експедиційні послуги по маршруту м. Полтава - с.Требухів, загальною вартістю 13 900,00 грн.;
- копію договору № 01/06-2018 на установку та монтаж обладнання від 05.06.2018, укладеного між ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник) та ТОВ Науково-виробничий центр Ковчег (виконавець), за умовами якого виконавець зобов`язується змонтувати модульний енерготехнічний комплекс багатофункціонального призначення Bioecotec-Universal в кількості 2 шт, загальна вартість робіт по монтажу становить 432 900,00 грн.;
- копію видаткової накладної № РН-0000723 від 18.06.2018, яка підтверджує, що ТОВ Комел-Електро (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло насос циркулярний в кількості 4 шт. загальною вартістю 11 928,00 грн.;
- копію договору поставки № 25/09/2017 від 25.09.2017, за умовами якого ТОВ Навітас (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) котел NAVI III 240 у кількості 2 шт. загальною вартістю 147 818,00 грн.; копію видаткової накладної № 110 від 20.11.2017, яка підтверджує, що ТОВ Навістас (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло котел NAVI III 240 у кількості 2 шт. загальною вартістю 147 818,00 грн.;
- копію договору № 126 від 25.09.2017, за умовами якого ТОВ Ресурс Технологія Бізнес (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) вимірювач вологи Поток в кількості 2 шт. загальною вартістю 11 936,67 грн.; копію видаткової накладної № 29 від 27.10.2017, яка підтверджує, що ТОВ Ресурс Технологія Бізнес (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло вимірювач вологи Поток в кількості 2 шт. загальною вартістю 11 936,67 грн.;
- копію видаткової накладної № 192 від 18.06.2018, якою підтверджується, що ПП Елітон-Плюс (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло термометр бім, аксі, Cewal PST 63 P, в кількості 6 шт, загальною вартістю 784,80 грн.;
- копію видаткової накладної № 10 від 18.10.2017, якою підтверджується, що ТОВ Виробниче підприємство Славкерамоогнеупор (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло трубки МКР загальною вартістю 6 986,64 грн.;
- копію видаткової накладної № 10/08/2 від 10.08.2017, якою підтверджується, що ТОВ Науково-виробнича фірма Термо-Інжиніринг (постачальник) поставило, а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло клей ТИ-1К-Х, в кількості 3 кг, загальною вартістю 216,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 30 від 04.07.2018, якою підтверджується, що ТОВ Торговий дім Мустанг (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло насос НШ 16 2.2 кВт, в кількості 2 шт., загальною вартістю 14 800,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 66 від 19.06.2018, якою підтверджується, що ФОП ОСОБА_3 (постачальник) поставив, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло термостат Auraton S14, в кількості 2 шт, загальною вартістю 2 918,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 1925 від 19.10.2017, якою підтверджується, що ТОВ АВ Трейдинг (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло прут молибден, в кількості 1 кг, загальною вартістю 2 060,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 26756 від 14.11.2017, якою підтверджується, що ТОВ СЕА Електронікс Україна (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло пробник Т3100, в кількості 2 шт, загальною вартістю 965,88 грн.;
- копію видаткової накладної № ПС-0000514 від 19.06.2018, якою підтверджується, що ТОВ Прогрес Сталь (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло кран верхній 1/2" NBR AISI304L, в кількості 6 шт, кран рівнеміру нижній NBR AISI 304L в кількості 6 шт, загальною вартістю 14 465,66 грн.;
- копію видаткової накладної № ВН-17/00168 від 15.06.2018, якою підтверджується, що ТОВ НВП Сінор (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло димосос побутовий ZEVS Dp-200, в кількості 2 шт, загальною вартістю 15 264,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 657 від 16.11.2017, якою підтверджується, що ТОВ Грінголд (постачальник) поставило, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло лабораторний автотрансформатор Ruself ЛАТР LТC-5000, в кількості 2 шт, загальною вартістю 5 268,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 178 від 12.09.2017, якою підтверджується, що ФОП ОСОБА_4 (постачальник) поставив, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло лічильник тепла Sharky 775/32 , в кількості 1 шт, загальною вартістю 11 500,00 грн.;
- копію видаткової накладної № 27906 від 18.10.2017, якою підтверджується, що ФОП ОСОБА_5 (постачальник) поставив, ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) прийняло ЕЛІМ Україна ЛАТР-3-15 , в кількості 1 шт, загальною вартістю 15 660,00 грн.;
- копію договору № 18-011 від 06.06.2018, за умовами якого ТОВ Монтажник-К (постачальник) зобов`язується поставити ТОВ Санкапіталінтелектенержі (покупець) буферні ємності БЕМ-3 500л синя, БЕМ-3 500л жовта, БЕМ-3 1000л коричнева, загальною вартістю 72 200,00 грн.;
- копію договору № 203-17 на проведення випробувань від 26.09.2017, за умовами якого Український науково-дослідний інститут цивільного захисту (виконавець) бере на себе зобов`язання провести випробування з визначення температури спалаху у закритому тиглі згідно із п. 4.4. ГОСТ 12.1.044-89 зразків водоемульсійних сумішей (50% води та 50% відпрацьованого технічного масла і 70% води та 30% відпрацьованого технічного масла) відібраних з резервуару палива промислової площадки АТП 17461 та наданих ТОВ Санкапіталінтелектенержі , а ТОВ Санкапіталінтелектенержі (замовник) зобов`язується прийняти такі роботи та оплатити їх.
- копії банківських виписок на підтвердження оплат за отримані товари та послуги.
Пунктом 21 Порядку № 117 встановлено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Таким чином, незважаючи на подання позивачем копій первинних документів на підтвердження факту господарської операції, відповідачем-3 було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної. При цьому, причиною відмови відповідач-3 зазначив: ненадання платником податку копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні .
Аналогічний висновок продубльований і в рішенні Комісії з питань розгляду скарг №11923/40518850/2 від 16.07.2018, в якому підставою для відмови в задоволенні скарги зазначено: відсутні копії документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/чи можливість надання послуг, виконання робіт; відсутні копії документів, що підтверджують факт реалізації товарів (робіт, послуг) та/або документи надано не в повному обсязі .
За таких обставин є можливим дійти висновку, що в даному випадку відповідач-3 жодним чином не здійснював аналіз наданих позивачем документів на предмет їх належності, а в рішенні про відмову в реєстрації податкової накладної не конкретизував, які саме документи не надані платником податків.
Суд зазначає, що рішення відповідача-3 є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії - це виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржуване рішення фіскального органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
При цьому, з матеріалів справи вбачається, що позивачем було виконано покладений на нього обов`язок щодо складання та направлення на реєстрацію податкової накладної та надання копій документів, достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних; зворотного відповідачами в процесі розгляду даної адміністративної справи не доведено.
Суд звертає увагу, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Проте, в межах розгляду даної адміністративної справи відповідачі покладений на них приписами ст. 77 КАС України обов`язок щодо доказування правомірності своїх рішень не виконали та не надали суду жодних доказів на обґрунтування законності вчинених дій щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 1 від 07.06.2018.
До того ж суд звертає увагу, що Критерії ризиковості платника податку, на які посилається відповідач-3 в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, встановлені листом ДФС України від 21.03.2018 № 959/99-99-07-18.
Втім, листи міністерств, інших органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до ст. 7 КАС України.
Наведеної позиції притримується і Верховний Суд у постанові від 02.04.2019 по справі № 822/1878/18 (адміністративне провадження № К/9901/4668/19).
Отже, оцінюючи вищевикладені обставини в сукупності, суд приходить до висновку, що рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування, в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову в реєстрації податкової накладної №823526/40518850 від 02.07.2018, а також рішення Комісії з питань розгляду скарг № 19123/40518850/2 від 16.07.2018 про залишення скарги позивача без задоволення є протиправними, внаслідок чого позовні вимоги про скасування таких рішень підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві здійснити реєстрацію податкової накладної № 1 від 07.06.2018, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 19, пункту 20 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Аналогічні за змістом норми містяться і в пункті 28 Порядку №117, відповідно до якого податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Тобто законодавець передбачив обов`язок суду змусити суб`єкта владних повноважень до правомірної поведінки, а не вирішувати питання, які належать до функцій і виключної компетенції останнього (дискреційні повноваження), тому що втручання в таку діяльність є формою втручання в дискреційні повноваження наведеного органу та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Обрана судом форма захисту порушених прав у даному випадку не є втручанням у дискреційні повноваження відповідачів.
Відповідно до ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини практика Європейського суду з прав людини підлягає застосуванню судами як джерело права.
Згідно з судовою практикою Європейського суду з прав людини (рішення по справі Олссон проти Швеції від 24.03.1988) запорукою вірного застосування дискреційних повноважень є високий рівень правової культури державних службовців, водночас, суди повинні відновлювати порушене право шляхом зобов`язання суб`єкта владних повноважень, у тому числі колегіальний орган, прийняти конкретне рішення про надання можливості, якщо відмова визнана неправомірною, а інших підстав для відмови не вбачається.
При цьому, суд застосовує висновки Європейського суду з прав людини, викладені в рішенні від 01.07.2003 по справі "Суомінен проти Фінляндії", відповідно до яких, саме орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Крім того, суд враховує правову позицію, висловлену в рішенні Європейського Суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України", в якому Суд зазначив, що принцип "належного урядування", зокрема передбачає, що державні органи повинні діяти в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому, на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість уникати виконання своїх обов`язків.
В даному випадку, задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві здійснити реєстрацію податкової накладної № 1 від 07.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.
Згідно з вимогами ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Частиною 1 ст. 72 КАС України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими, речовими і електронними доказами; висновками експертів; показаннями свідків.
Відповідно до ст. 73 КАС України, належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами ст. 74 КАС України, суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно із положеннями ст. 75 КАС України, достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. При цьому, в силу положень ст. 76 КАС України, достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності та проаналізувавши матеріали справи, суд дійшов до висновку, що позовні вимоги є доведеними і обґрунтованими, а відтак - підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки в даному випадку суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, то судові витрати підлягають відшкодуванню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Керуючись ст.ст. 1, 2, 9, 72-78, 241-246, 250 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Санкапіталінтелектенержі - задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним і скасувати Рішення Комісії Головного управління ДФС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, від 02.07.2018 № 823526/40518850 про відмову в реєстрації податкової накладної № 1 від 07.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
3. Визнати протиправним і скасувати Рішення Комісії Державної фіскальної служби України з питань розгляду скарг від 16.07.2018 № 19123/40518850/2.
4. Зобов`язати Державну фіскальну службу України (ідентифікаційний код 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 1 від 07.06.2018, подану Товариством з обмеженою відповідальністю Санкапіталінтелектенержі (ідентифікаційний код 40518850, адреса: 03179, м. Київ, проспект Перемоги, 131), датою її фактичного отримання.
5. Стягнути з Державної фіскальної служби України (ідентифікаційний код 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Санкапіталінтелектенержі (ідентифікаційний код 40518850, адреса: 03179, м. Київ, проспект Перемоги, 131), на будь-який рахунок, виявлений державним виконавцем під час виконання рішення суду, судові витрати у сумі 5 286 грн. (п`ять тисяч двісті вісімдесят шість гривень).
Рішення, відповідно до ст. 255 КАС України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма часниками справи, якщо таку скаргу не було подано, а у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного ухвали.
Відповідно до пп. 15.5 п. 1 Розділу VII Перехідні положення КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Окружний адміністративний суд міста Києва.
Суддя К.С. Пащенко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 02.08.2019 |
Номер документу | 83374295 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мельничук Володимир Петрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Файдюк Віталій Васильович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Пащенко К.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні