ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
У Х В А ЛА
"31" липня 2019 р. м. Київ Справа № 911/1348/19
Господарський суд Київської області у складі судді Колесника Р.М., за участю секретаря судового засідання Ковальової Л.В., розглянувши справу за позовом:
Першого заступника прокурора Київської області в інтересах держави в особі:
Державного агентства рибного господарства України (04053, м. Київ, вул. Січових Стрільців, 45-А, ЄДРПОУ: 37472282)
Державного підприємства Укрриба ( 04050, м. Київ, вул. Тургенєвська, 82-А, ЄДРПОУ: 25592421)
до
Северинівської сільської ради Таращанського району Київської області (09510, Київська область, Таращанський район, с. Северинівка, вул. Шевченка, буд.5, ЄДРПОУ: 04361031 )
про визнання незаконним та скасування рішень про державну реєстрацію права власності
ВСТАНОВИВ:
28.05.2019 до Господарського суду Київської області надійшла позовна заява першого заступника прокурора Київської області № 05/1-884вих19 від 27.05.2019 (вх. № 1402/19) про
- визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Буряк О.А. індексний номер 32256294 від 07.11.2016 про державну реєстрацію права комунальної власності за Северинівською сільською радою на нерухоме майно: гідротехнічна споруда (шахтний водоскид ставу «Центральний» ), який знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1078015432244;
- визнання незаконним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Буряк О.А. індексний номер 32252777 від 07.11.2016 про державну реєстрацію права комунальної власності за Северинівською сільською радою на нерухоме майно: гідротехнічна споруда (водоскидна споруда ставу «Зарічанський» ), яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 ), реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна:1077779532244.
В обґрунтування позову прокурор посилається на те, що рішенням Северинівської сільської ради від 22.10.2015 № 310-49-VI на баланс ради взято гідротехнічні споруди, які знаходяться на її території, а державним реєстратором - приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Буряк О.А. незаконно прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та проведено державну реєстрацію за відповідачем права комунальною власності на зазначені об`єкти. Але оскільки гідротехнічні споруди є державною власністю та зареєстровані за Державним агентством рибного господарства України та перебувають на балансі Державного підприємства Укрриба , державна реєстрація права власності за відповідачем була проведена завдяки штучній зміні назви гідротехнічних споруд, право комунальної власності на зазначені об`єкти у відповідача не виникло, а державна реєстрація такого права проведена незаконно, адже порушує право державної власності на зазначене майно.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 30.05.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження; проведення підготовчого засідання суду призначено на 26.06.2019.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 26.06.2019 розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 18.07.2019.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.07.2019 у задоволенні клопотання представника відповідача про відвід прокурора № б/н від 18.07.2019 відмовлено.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 18.07.2019 продовжено строк проведення підготовчого засідання на 30 днів; розгляд справи у підготовчому засіданні відкладено на 31.07.2019
31.07.2019 на адресу Господарського суду Київської області прокурором подано пояснення № 05/2-1830-19 від 31.07.2019, в яких прокурор навів додаткове обгрунтування визначення відповідачем у справі саме Северинівську сільську раду Таращанського району Київської області, без залучення до участі у справі державного реєстратора, законність рішення якого є предметом позову.
В судове засідання 31.07.2019 з`явився прокурор, представник Державного агентства рибного господарства України та представники відповідача.
Представники відповідача відзив на позовну заяву та докази на підтвердження своїх заперечень проти позову суду не надали, підтримали подане перед судовим засіданням письмове клопотання № б/н від 30.07.2019 про необхідність продовження підготовчого засідання для надання суду додаткових доказів, а також про витребування всіх оригіналів доказів, долучених до матеріалів справи.
Після роз`яснення представникам відповідача, що строк підготовчого провадження вже продовжений ухвалою Господарського суду Київської області від 18.07.2019, а витребування оригіналів доказів буде виправданим тоді, коли у суду чи у сторін з' являться сумніви, щодо відповідності наданих копій їх оригіналам, представники відповідача на розгляді поданого клопотання, наразі, не наполягали.
Представник відповідача - голова Северинівської сільської ради Таращанського району Київської області в судовому засіданні надав пояснення щодо заявлених позивачами позовних вимог та щодо розташування спірних ставів і гідротехнічних споруд на території с. Северинівка.
Прокурор в судовому засіданні підтримала позицію, викладену у письмовому поясненні № 05/2-1830-19 від 31.07.2019 та зазначила, що визначений на даний час склад сторін у справі обґрунтований тим, що саме Северинівська сільська рада Таращанського району Київської області була заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, внаслідок яких порушено право власності держави в особі Державного агентства рибного господарства та Державного підприємства Укрриба , у зв`язку з чим немає необхідності у залученні в якості співвідповідача - приватного нотаріуса Київського міського нотаріального округу Буряк О.А., яка припинила свою діяльність.
Проте, суд зазначає, що визначення належного складу сторін у справі є одним із завдань підготовчого засідання та має важливе значення для справедливого та неупередженого вирішення спору. Враховуючи те, що позовними вимогами у даній справі є скасування рішень про державну реєстрацію права власності, до участі у справі необхідно залучити державного реєстратора.
Відповідно до ч.1 ст. 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , державним реєстратором є, зокрема, нотаріус.
Згідно із ч. 2 ст. 1 Закону України Про нотаріат вчинення нотаріальних дій в Україні покладається на нотаріусів, які працюють в державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси) або займаються приватною нотаріальною діяльністю (приватні нотаріуси).
Відповідно до ст. 3 Закону України Про нотаріат , нотаріус - це уповноважена державою фізична особа, яка здійснює нотаріальну діяльність у державній нотаріальній конторі, державному нотаріальному архіві або незалежну професійну нотаріальну діяльність, зокрема посвідчує права, а також факти, що мають юридичне значення, та вчиняє інші нотаріальні дії, передбачені законом, з метою надання їм юридичної вірогідності.
Згідно із ч.1 ст. 6 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , організаційну систему державної реєстрації прав становлять: 1) Міністерство юстиції України та його територіальні органи; 2) суб`єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб`єкти; 3) державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).
Відповідно до ст. 7 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , Міністерство юстиції України:забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав; здійснює нормативно-правове регулювання у сфері державної реєстрації прав; забезпечує створення та функціонування Державного реєстру прав, є його держателем; організовує роботу, пов`язану із забезпеченням діяльності з державної реєстрації прав; здійснює контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав, у тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до цього Закону та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом; забезпечує доступ до Державного реєстру прав державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, визначених цим Законом, інших суб`єктів, право доступу яких визначено цим Законом, та приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених цим Законом; розглядає скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом; складає протоколи про адміністративні правопорушення у випадках, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення; організовує роботу з підготовки та підвищення кваліфікації державних реєстраторів; надає узагальнені роз`яснення щодо застосування законодавства з питань державної реєстрації прав; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
З матеріалів справи вбачається, що приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Буряк О.А., припинила свою нотаріальну діяльність та, відповідно, припинила виконувати делеговані їй Міністерством юстиції України повноваження з ведення реєстру.
Як визначено ч. 2 ст. 50 Господарського процесуального кодексу України якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору.
Згідно з ч. 4 ст. 50 Господарського процесуального кодексу України про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі.
Як вже зазначалося, оскільки саме Міністерство юстиції України забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері державної реєстрації прав, є держателем Державного реєстру прав та з огляду на припинення нотаріальної діяльності приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Буряк О.А., та відповідно, припинення нею функцій, як державного реєстратора, суд приходить до висновку, що рішення по справі може вплинути на права та обов`язки Міністерства юстиції України, що зумовлює висновки суду про необхідність залучення Міністерства юстиції України до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 50, 183, 234, 235 Господарського, суд
УХВАЛИВ :
1. Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Міністерство юстиції України (01001, м.Київ, вул. Городецького, 13).
2. Розгляд справи у підготовчому засіданні відкласти на "22" серпня 2019 р. о 10:00. Засідання відбудеться в приміщенні Господарського суду Київської області: м. Київ, вул. Симона Петлюри, 16/108, зал судових засідань № 6.
3. Зобов`язати прокурора, сторони протягом двох днів направити на адресу Міністерства юстиції України (01001, м.Київ, вул.Городецького, 13) усі заяви з процесуальних питань, що було подано в перебігу розгляду справи, зокрема позовну заяву із додатками, відзиви, пояснення, заперечення та т.і.
3. Зобов`язати Міністерство юстиції України надати письмові пояснення по суті заявлених позовних вимог, надіславши їх учасникам справи та суду у строк до 16.08.2019.
4. Інформацію по справі учасники справи можуть отримати на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет (http://court.gov.ua/fair/).
Ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення та оскарженню окремо від рішення суду не підлягає.
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини ухвали. Повний текст ухвали складено та підписано 01.08.2019.
Суддя Р.М. Колесник
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 02.08.2019 |
Номер документу | 83378151 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні