Постанова
від 31.07.2019 по справі 812/1167/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2019 року

Київ

справа №812/1167/18

провадження №К/9901/58289/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Желєзного І.В., провівши попередній розгляд справи за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного акціонерного товариства "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені, за касаційною скаргою Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів на рішення Луганського окружного адміністративного суду у складі судді Секірської А.Г. від 31 травня 2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сіваченка І.В., Гайдара А.В., Шишова О.О. від 10 липня 2018 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У квітні 2018 року Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" про стягнення адміністративно - господарських санкцій за незайняті робочі місця, призначені для працевлаштування інвалідів, та пені у сумі 26446,54 грн.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

2. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 31 травня 2018 року, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

3. Рішення судів мотивовано тим, що відповідачем вжито всі належні заходи щодо працевлаштування осіб з інвалідністю, що виключає підстави для застосування санкцій, передбачених статтею 20 Закону № 875-XІI.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

4. Не погоджуючись із судовим рішеннями судів попередніх інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 29 січня 2018 року на виконання вимог Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70, Приватним акціонерним товариством "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" до Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2017 рік, у якому зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 44 особи, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 1; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) - 2; фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн) - 1161,70; середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн) - 26402,27; сума адміністративно - господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн) - 26402,27 грн.

06 лютого 2018 року за вих. № 03-10/138 позивачем на адресу Приватного акціонерного товариства "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" направлено лист з проханням своєчасно здійснити сплату адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у 2017 році до 15 квітня 2018 року, не допускаючи нарахування пені за звернення до суду за примусовим стягненням боргу.

07 лютого 2018 року позивач направив на адресу Сєвєродонецького міського центру зайнятості населення запит № 04-02/143, чи надавалися Приватним акціонерним товариством "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" до Сєвєродонецького міського центру зайнятості відомості про вільні робочі місця (вакансії), на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, а також про випадки відмови роботодавцем у працевлаштуванні осіб з інвалідністю, які направлялися центром зайнятості, протягом 2017 року; чи здійснювалося ним замовлення до Сєвєродонецького міського центру зайнятості на професійне навчання або підготовку особи з інвалідністю у разі відсутності фахівців з потрібними професіями серед зареєстрованих у державній службі зайнятості осіб з інвалідністю.

27 лютого 2018 року Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів отримало відповідь Лисичанського міського центру зайнятості від 14 лютого 2018 року№ 13/04-404 з інформацією про надання протягом 2017 року звітності за формою 3-ПН, з зазначенням того, що замовлень до Сєвєродонецького міського центру зайнятості на професійне навчання або підготовки осіб з інвалідністю від Приватного акціонерного товариства "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" не було.

Позивачем встановлено не виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2017 році, у зв`язку з чим нарахована адміністративно-господарська санкція у сумі 26402,27 грн та пеня в сумі 44,27 грн за її несвоєчасну сплату.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

6. Касаційна скарга Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів мотивована тим, що відповідачем не було вжито усіх належних заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а створення робочих місць для інвалідів та подання до центру зайнятості інформації про наявність вакансій є лише шляхами пошуку осіб з інвалідністю для працевлаштування. Ненаправлення органами державної служби зайнятості осіб з інвалідністю для працевлаштування не є підставою, яка звільняє відповідача від обов`язку сплатити адміністративно-господарські санкції та пеню.

7. У відзиві на касаційну скаргу Приватне акціонерне товариство "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування", посилаючись на законність судових рішень, просить залишити їх без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

8. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

9. Положенням про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14 квітня 2011 року №129 передбачено, що Фонд соціального захисту інвалідів відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за виконанням підприємствами нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплатою ними адміністративно-господарських санкцій і пені.

10. Відповідно до частини першої статті 19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

11. При цьому, частиною другою статті 19 Закону №875-XII визначено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

12. Частиною першою статті 20 Закону №875-ХІІ встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

13. Так, відповідно до частини першої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

14. Частиною другою наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

15. Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, а тому є адміністративно-господарськими санкціями. Про це також вказано у статті 20 Закону № 875-ХІІ.

16. Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України "Про зайнятість населення" № 5067 роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

17. Відповідно до пункту 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31 січня 2007 року інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

18. Наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 затверджено Форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", яка подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше 10-ти робочих днів з дати відкриття вакансії(й). Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

19. Відповідно до частини першої статті 350 КАС суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій

20. Наведене свідчить про те, що обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати таких осіб на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в частині першій статті 18 Закону № 875-ХІІ.

21. Однак на підприємство покладається обов`язок створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформувати про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування.

22. Судами встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідно до Порядку подання форми звітності № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) , затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за № 988/23520 (в редакції, яка діяла протягом 2017 року), Приватне акціонерне товариство "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" протягом 2017 року подавало до Сєвєродонецького міського центру зайнятості звітність форми № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 28 грудня 2016 року про наявність 1-єї вакансії інженера 1 категорії та 1-єї вакансії охоронника для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 27 січня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії та 1 вакансії охоронника для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 лютого 2017 року про наявність 1 вакансій інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 29 березня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 квітня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 29 травня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 29 червня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 липня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 серпня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 вересня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 27 жовтня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 листопада 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю, від 28 грудня 2017 року про наявність 1 вакансії інженера 1 категорії для працевлаштування осіб з інвалідністю.

Тобто, у січні 2017 року на підприємстві було дві вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю, про що подано звіт 3-ПН від 27 січня 2017 року, 02 лютого 2017 року на підставі наказу № 7-к По особовому складу прийнято ОСОБА_1 з 03 лютого 2017 року, на підтвердження чого відповідачем надано копію наказу від 02 лютого 2017 року № 7-К, копію довідки до акта огляду МСЕК, копію направлення на працевлаштування від 02 лютого 2017 року № 12131702020009001.

Зазначені обставини підтверджуються також листом Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 08 травня 2018 року № 8/05-1426 Про надання інформації , направленим на виконання вимог ухвали суду від 23 квітня 2018 року, у в якому, зокрема, повідомлено, що від Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів протягом 2017 року до Сєвєродонецького міського центру зайнятості не надходило інформації про невиконання Приватним акціонерним товариством "Сєвєродонецький науково-дослідний та конструкторський інститут хімічного машинобудування" нормативу щодо працевлаштування інвалідів у 2017 році.

Протягом 2017 року Сєвєродонецьким міським центром зайнятості були проведені семінари на тему Шляхи співпраці у сприянні працевлаштуванню соціально незахищених категорій громадян . В ході заходу підприємство ознайомлено з професійно-кваліфікаційним складом безробітних осіб з інвалідністю, правові аспекти працевлаштування ВПО, у тому числі осіб з особливими потребами, надана інформація про надання дотацій за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у Державній службі зайнятості.

Відповідачем вживалися інші заходи щодо працевлаштування інвалідів у вигляді участі у Ярмарку вакансій для осіб з інвалідністю 03 березня 2017 року, 05 травня 2017 року, 08 вересня 2017 року, 01 грудня 2017 року, який проводився Сєвєродонецьким міським центром зайнятості.

25. Підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно розробило необхідні заходи по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало інваліда з причин незалежних від нього: відсутність інвалідів, відмова інваліда від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню інвалідів.

26. За наведених обставин колегія суддів погоджується з висновками судів про вжиття відповідачем заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та недопущення правопорушення, яке є підставою для застосування до нього штрафних санкцій, визначених статтею 20 Закону № 875-XІI.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

27. Колегія суддів приходить до висновку про те, що рішення судів попередніх інстанцій не підлягають скасуванню, оскільки суди всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, висновки судів є правильними, а доводи касаційної скарги їх не спростовують.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів залишити без задоволення, а рішення Луганського окружного адміністративного суду від 31 травня 2018 року та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 10 липня 2018 року - без змін.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Н.В. Коваленко

Суддя Я.О. Берназюк

Суддя І.В. Желєзний

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено02.08.2019
Номер документу83379312
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1167/18

Постанова від 31.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Ухвала від 20.08.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Коваленко Н.В.

Постанова від 10.07.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 19.06.2018

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 31.05.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 17.05.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 24.04.2018

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні