Постанова
від 16.07.2007 по справі а16/107-07
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

 

 

ГОСПОДАРСЬКИЙ

СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ

ОБЛАСТІ

 

ІМЕНЕМ

УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

 

03.07.07р.

 

Справа № А16/107-07

За позовом  Комунального закладу освіти

Дніпропетровського   ліцею інформаційних

технологій при Дніпропетровському 

національному університеті,             

м. Дніпропетровськ         

до   Дніпропетровського  обласного відділення Фонду соціального

страхування з тимчасової  втрати

працездатності, м. Дніпропетровськ

третя особа: Головне управління

державного казначейства України у Дніпропетровської області, м.

Дніпропетровськ    

про

скасування рішення  від 16.03.07р.

№231/02

 

        Суддя  

ЗАГИНАЙКО Т.В.

                    Секретар судового засідання

БЕЗРЕБРА А.Ю.    

        Представники:

 

від позивача: Волинець Т.В. -представник, дов. від 23.01.07р. №84/22;

 Свічкар І.М. -представник, дов. від

03.07.2007р. №84/372;

        від відповідача: Губуйдуллін О.Ф.

-спеціаліст І категорії, дов. від 15.01.07р.            №07-08/131;

  

Хоменко Т.І. -представник, дов. від 16.05.07р. №07-04/2793;

  

Паплик С.А. -головний спеціаліст-юрист, дов. від 05.06.2007р.      №07-08/3156;

 

від третьої особи: Акіменко І.Г. -представник, дов. від 14.11.2006р.

№09-29/38.

CУТЬ СПОРУ:

Позивач просить  скасувати рішення  відповідача від 16.03.07р. №231/02 про застосування

та зарахування до бюджету Фонду соціального страхування з тимчасової  втрати працездатності, відображення у звіті

(Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат,

донарахованих  сум внесків та пені за

порушення законодавства про загальнообов'язкове 

державне  соціальне страхування.

Позивач в поясненнях на позов

(вх.№9691 від 06.06.07р.) зазначає, що: - підлягає  скасуванню 

рішення відповідача  від

16.03.07р. №231/02  в частині

застосування штрафу в розмірі заниженої 

заробітної плати  в сумі 24 098

грн. 78 коп., оскільки  відповідач не

довів факт такого заниження, в акті перевірки, на підставі якого

виносилося  вищеназване рішення не

зазначено, за який  період, в якому

розмірі та яким співробітникам  не було

нараховано заробітну плату; - наявні документи - відомості нарахування, що були

надані для перевірки, свідчать  про

хибність та безпідставність таких висновків.    

Відповідач у відзиві на позов (вх.

№9718 від 06.06.07р) позовні вимоги не визнає та просить в позові відмовити

посилаючись на те, що: - на суми виплат, які  

нараховані  і виплачені  у відповідності до "Порядку погашення

кредиторської заборгованості Державного бюджету педагогічним і

науково-педагогічним  працівникам  навчальних закладів та установ освіти з виплати  надбавки 

за вислугу років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної

відпустки", затвердженого 

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2005р. №934, страхові

внески на загальнообов'язкове   державне

соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та

витратами, зумовленими народженням та похованням  не нараховуються починаючи тільки з

02.06.06р.;  - доводи позивача  в 

позовній заяві не знаходять свого підтвердження.

Третя  особа в письмових поясненнях (вх. №11450 від

02.07.2007р.) пояснює, що з метою забезпечення контролю за цільовим

спрямуванням бюджетних коштів органи Державного казначейства здійснюють

попередній контроль - на-етапі взяття зобов'язань та поточний контроль -у

процесі оплати рахунків розпорядників та одержувачів бюджетних коштів на

підставі підтверджуючих документів, які надаються бюджетними установами; - по

платіжним документам, які надаються неналежно оформленими або з порушенням

встановленого порядку використання коштів загального або спеціального фондів не

можуть бути здійснені проплати; - в такому випадку відповідно до пункту 4.8

Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів” надається відмова в

оплаті рахунків.

В судовому засіданні оголошено

вступну та резолютивну частини постанови згідно положень статті 160 Кодексу

адміністративного судочинства України.

Дослідивши матеріали справи,

вислухавши пояснення представників сторін та третьої особи, оцінивши докази в

їх сукупності, господарський суд, -

 

ВСТАНОВИВ :

- позивач

-Комунальний заклад освіти Дніпропетровський ліцей інформаційних технологій при

Дніпропетровському національному університеті - зареєстрований як юридична

особа комунальної форми власності, код ЄДРПОУ 21930588, та є платником

страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати

працездатності;

- відповідачем -Дніпропетровським

обласним відділенням Фонду соціального страхування з тимчасової втрати

працездатності проведено планову перевірку 

правильності нарахування страхових внесків до Фонду із виплат педагогічним

і науково-педагогічним працівникам надбавок за вислугу років і допомоги на

оздоровлення за    1997-2002р.р., за

результатами якої складено акт від 03.03.2007р. №71;

- зазначеною перевіркою

встановлено, що в періоді, що перевірявся, не нараховані страхові внески на

виплати, передбачені статтею 57 Закону України „Про освіту” педагогічним і

науково-педагогічним працівникам надбавки за вислугу років та допомоги на

оздоровлення при наданні щорічної відпустки, фактична виплата яких не

здійснювалася на протязі 1997-2002 р.р. у зв'язку з відсутністю належного

фінансування;    - зазначені виплати

(надбавка за вислугу років і допомога на оздоровлення) відносяться до фонду

оплати праці і включаються до складу загального місячного оподатковуваного

доходу та є базою (об'єктом) для нарахування збору до Пенсійного фонду України

і внесків до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування; -

в порушення частини 1 статті 1 Закону України „Про розмір внесків на деякі види

загальнообов'язкового державного соціального страхування” фонд оплати праці для

нарахування та утримання страхових внесків занижено на суму 23 240 грн. 41

коп., у зв'язку з не включенням до фонду оплати праці нарахованих виплат згідно

Закону України „Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених

статтею 57 Закону України „Про освіту” за 1997р.-1999р.;

на підставі акту перевірки від 03.03.2007р. №71 відповідачем прийнято

рішення від 16.03.2007р. №231/02 про застосування та зарахування до бюджету

Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, відображення

у звіті (Ф4-ФСС з ТВП) сум фінансових (штрафних) санкцій, неправомірних витрат,

донарахованих сум внесків та пені за порушення законодавства про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування;

- згідно вказаного рішення

позивачу  донараховано страхових внесків

у сумі                      858 грн.37

коп., а також нараховано штраф в розмірі 

100% сум виплат, що становить         

23 240 грн. 41 коп.;

- позивач вважає рішення

відповідача незаконним; відповідач проти цього заперечує.

Враховуючи вищевикладене суд

доходить висновку про необґрунтованість вимог позивача, виходячи з наступного:

         - надбавки за вислугу років і допомога

на оздоровлення при наданні щорічної відпустки передбачені статтею 57 Закону

України «Про освіту»та визначені даним Законом як гарантії держави

педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних

закладів;

- нормативно-правовим актом, який

чітко визначає поняття і структуру заробітної плати є Закон України від

24.03.1995р. №108  «Про оплату праці», у

відповідності до статті 2 якого структура заробітної плати складається з

основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних і компенсаційних

виплат;

         - додаткова заробітна плата - це винагорода

за працю понад встановлені норми, за трудові успіхи та винахідливість і за

особливі умови праці; вона включає доплати, надбавки, гарантії і компенсаційні

виплати, передбачені чинним законодавством, премії, пов'язані з виконанням

виробничих завдань і функцій;

- отже, оскільки законодавець

визначив надбавки за вислугу років і допомогу на оздоровлення при наданні

щорічної відпустки як гарантії держави, передбачивши їх в Законі України «Про

освіту», то, відповідно до частини 2 статті 2 Закону України “Про оплату праці”

дані надбавки і допомога є додатковою заробітною платою та входять в структуру

заробітної плати;

- таким чином, надбавки за вислугу

років і допомога на оздоровлення при наданні щорічної відпустки педагогічним та

іншим категоріям працівників навчальних закладів за своєю природою є заробітною

платою і незалежно від того, в який період і з якою затримкою вони

нараховуються і сплачуються, дані надбавки і допомога залишаються заробітною

платою і включаються до фонду оплати праці;

        - заробітна плата педагогічним,

науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів

виплачується з Державного бюджету; будь-яка затримка у виплаті заробітної плати

(як основної, так і додаткової) викладачам, є заборгованістю Державного бюджету;

- виплата надбавок і допомоги,

передбачених Законом України „Про освіту” педагогічним, науково-педагогічним та

іншим категоріям працівників навчальних закладів, була призупинена протягом

1997-2002 р.р. законами про Державний бюджет на відповідні роки; у зв'язку з

чим виникла заборгованість по даним виплатам, а оскільки, згідно із Законом

України «Про освіту»дані виплати є гарантією (зобов'язанням) Держави і

здійснюється за рахунок Державного бюджету, то вони автоматично стали Державним

боргом, що знайшло своє відображення в постанові Верховної Ради України від

21.06.2001р. №2551 «Про стан, напрями реформування і фінансування освіти в

Україні»;

- відповідно до пункту 16 частини 1

статті 2 Бюджетного кодексу України державним боргом є загальна сума заборгованості

держави, яка складається з усіх випущених і непогашених боргових зобов'язань

держави, включаючи боргові зобов'язання держави, що вступають в дію в

результаті виданих гарантій за кредитами, або зобов'язань, що виникають на

підставі законодавства або договору;

- отже, зазначене свідчить, що мова

не йде про зміну статусу сум зобов'язань, які були гарантовані Державою та

виникли на підставі чинного законодавства, але з будь-якої причини не були

виплачені, ставши Державним боргом, тобто надбавки і допомога, передбачені

Законом України «Про освіту»педагогічним, науково-педагогічним та іншим

працівникам навчальних закладів, не змінили свого статусу як додаткової

заробітної плати через невиплату їх у 1997-2002 р.р. і продовжують входити до

фонду оплати праці;

- крім того, статтею 5 Закону

України «Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57

Закону України «Про освіту»педагогічним, науково-педагогічним та іншим

категоріям працівників навчальних закладів»передбачено, що кредиторська заборгованість

сплачується працівникам разом з виплатою поточної заробітної плати; тобто,

законодавець ототожнює кредиторську заборгованість із заробітною платою,

конкретизуючи їхнє положення за часом - виплата поточної зарплати і виплата

заробітної плати за попередні періоди;

- той факт, що кошти на виплати по

статті 57 Закону України «Про освіту»були віднесені на КЕК 1343 (інші поточні

трансферти населенню), а не на КЕК 1110 (Заробітна плата) не змінює природи цих

виплат, вони продовжують входити до фонду оплати праці;

- таким чином, оскільки надбавки і

допомоги є оплатою праці, то при включенні цих виплат відповідними законами

України про Державний бюджет України, вони продовжують залишатися заробітною

платою і входять до фонду оплати праці з випливаючими з цього зобов'язаннями

щодо нарахування страхових внесків на соціальне страхування з тимчасової втрати

працездатності;

- вказівка в Законі України «Про

реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених статтею 57 Закону

України «Про освіту» педагогічним, науково-педагогічним та іншим категоріям

працівників навчальних закладів»на те, що кредиторська заборгованість

Державного бюджету України погашається протягом п'яти років рівними частинами

шляхом включення цих витрат відповідними законами України про Державний бюджет

у вигляді окремих цільових субвенцій з Державного бюджету, не забороняє

застосування надалі, після їх нарахування і виплати, законодавства по

соціальному страхуванню;

- відповідно до пункту 37 статті 2

Бюджетного Кодексу України субвенції - це міжбюджетні трансферти для

використання на певну мету в порядку, визначеному тим органом, який прийняв

рішення про надання субвенції;

- тобто, в даному випадку субвенція

дається на погашення кредиторської заборгованості державного бюджету по

додатковій заробітній платі, у вигляді надбавок і допомоги; порядок її

використання встановлений в пункті 4 “Порядку погашення кредиторської

заборгованості державного бюджету педагогічним і науково-педагогічним

працівникам навчальних закладів та установ освіти з виплати надбавки за вислугу

років та допомоги на оздоровлення при наданні щорічної відпустки”,

затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.09.2005р. №934,

згідно якого відрахування, передбачені законодавством з виплат, здійснюється в

установленому порядку;         

        - статтею 27 Закону України "Про

загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою

втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та

похованням"  на страхувальника

покладено обов'язок нараховувати  і  сплачувати 

в  установлені  строки 

та  у повному обсязі страхові

внески;

- таким чином, ні Конституцією

України, ні Бюджетним кодексом України, ні Законом України «Про освіту», ні

Законом України «Про реструктуризацію заборгованості з виплат, передбачених

статтею 57 Закону України «Про освіту»педагогічним працівникам,

науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів», ні

будь-якими іншими Законами з бюджетного законодавства прямо не скасовано

обов'язок сплати страхових внесків з сум додаткової заробітної плати у вигляді

надбавки і допомоги, передбачених Законом України «Про освіту»педагогічним,

науково-педагогічним та іншим категоріям працівників навчальних закладів;

- за приписами статті 30 Закону

України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку

з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та

похованням" страхувальник-роботодавець несе  відповідальність за несвоєчасність  сплати та неповну сплату страхових внесків, у

тому числі  страхових  внесків, 

що  сплачують застраховані особи

через рахунки  роботодавців,  а 

також за порушення порядку використання страхових  коштів;

         - у разі несвоєчасної сплати страхових

внесків  страхувальником або неповної їх

сплати  страхувальник  сплачує 

суму  донарахованих   контролюючим органом  страхових 

внесків  (недоїмки),  штраф 

та  пеню;

- за неповну   сплату  

страхових   внесків  на 

страхувальника накладається 

штраф  у   розмірі  

прихованої   (заниженої)   суми заробітної плати,  на яку відповідно до цього Закону

нараховуються страхові внески,  а в разі

повторного порушення  -  у 

трикратному розмірі зазначеної суми;

        - позивачем не відображено спірні суми

в своїх звітах, що надавалися ним відповідачу, страхові внески на них не

нараховано та не сплачено, тобто занижено на суму вказаних виплат суму

заробітної плати;

- суд не може прийняти до уваги

посилання позивача на спільне роз'яснення від 01.12.2005р. №1/9-685

Міністерства освіти і науки, Міністерства фінансів, Міністерства праці та

соціальної політики та Державного казначейства України, оскільки відповідно до

пунктів 2,3 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує

справи на підставі Конституції та законів України, а також міжнародних договорів,

згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує

інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах

повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;

зазначене спільне роз'яснення не є нормативно-правим актом, яке може бути

застосовано при вирішенні даного спору;

- таким чином, відповідачем

правомірно нараховано позивачу штраф в розмірі прихованої  (заниженої) суми додаткової заробітної

плати,  на яку нараховуються страхові

внески,  у сумі - 23 240 грн. 41 коп. та

донараховано страхові внески у сумі                      858 грн. 37 коп.

З урахуванням викладеного позовні

вимоги необґрунтовані і задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 94  Кодексу адміністративного судочинства України

судові витрати у справі  слід віднести за

рахунок позивача.

Керуючись статтями 94, 160-163,

186, 254, пунктом 6 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Кодексу

адміністративного судочинства України, господарський суд,

ПОСТАНОВИВ :

В позові відмовити.

Судові витрати у справі віднести за

рахунок позивача.

Постанова може бути оскаржена до

Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду в порядку та строки,

встановлені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова набирає законної

сили  відповідно до статті 254 Кодексу

адміністративного судочинства України.

 

         

СУДДЯ                                                     

Т.В.ЗАГИНАЙКО

 

Дата

виготовлення постанови у повному обсязі

        „09”  липня 2007р.

         

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення16.07.2007
Оприлюднено22.08.2007
Номер документу833842
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —а16/107-07

Ухвала від 01.04.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Т.В.

Ухвала від 06.06.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Т.В.

Постанова від 16.07.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Т.В.

Ухвала від 16.05.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Т.В.

Ухвала від 16.05.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Т.В.

Ухвала від 23.04.2007

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні