Категорія 2.10
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
4 березня 2010 року Справа № 2а-28959/09/1270
Луганський окружний адмі ністративний суд у складі:
головуючого - судді Остр овської О.П.,
суддів: Гончарової І.А., Ципк о О.В.,
при секретарі - Смішливій І.М..,
розглянувши у відкритому с удовому засіданні адміністр ативну справу за адміністрат ивним позовом Товариство з о бмеженою відповідальністю « ВУГЛЕ-СХІД» до Міністерств а охорони навколишнього пр иродного середовища України про визнання неправомірним наказу від 24.11.2009р. N 626 про анулюва ння спеціальних дозволів на користування надрами в части ні скасування спеціального д озволу № 3523 від 25.11.2004р.,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з о бмеженою відповідальністю « Вугле-схід» (далі позивач), зв ернулось з позовом до Міністерства охорони на вколишнього природного сере довища України (далі відпові дач), про визнання неправомір ним наказу від 24.11.2009р. N 626 про анул ювання спеціальних дозволів на користування надрами в ча стині скасування спеціально го дозволу № 3523 від 25.11.2004р.
В обґрунтування позов у зазначив, що відповідачем, н а підставі рішення міжвідомч ої робочої групи з питань над рокористування, було прийня то Наказ N 626 від 24.11.2009 "Про анулюва ння спеціального дозволу № 3523 , про що позивача повідомили листом від 11.12.09 року за №25\09-9-1647. За значений наказ вважає протип равним, оскільки відсутні пе редбачені нормативними акта ми обставини для анулювання дозволу.
У судовому засіданні п редставник позивача підтрим ав позовні вимоги, надав пояс нення тотожні даним зазначен им в позовній заяві.
Представник відповідача Міністерства охорони нав колишнього природного серед овища неодноразово в судове засідання не з' являвся, про розгляд справи був повідомл ений належним чином, до почат ку судового засідання надав суду клопотання про перенес ення розгляду справи у зв' я зку із перебуванням представ ника у іншому судовому засід анні.
Як вбачається з мате ріалів справи, слухання по с праві призначалося кілька ра зів, справа судом неоднораз ово відкладалася слуханням за аналогічними клопотанням и представника відповідача.
Судом вказана причин а була визнана неповажною, ос кільки відповідач є юридично ю особою і перебування одног о представника у іншому судо вому засіданні не позбавляє цю юридичну особу можливості направити у якості представ ника будь-кого іншого з праці вників.
З урахуванням вим ог ст. 128 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справ у за відсутності відповідача , який повторно не з' явився у судове засідання, на підста ві наявних доказів які містя ть достатньо даних про права та обов' язки сторін.
Заслухавши поясненн я представника позивача, пер евіривши матеріали справи, р озглянувши справу в межах за явлених позовних вимог і над аних сторонами доказів, оцін ивши докази відповідно до ви мог ст. 69-72 КАС України, суд прий шов до наступного.
Ст. 19 Конституції України встановлює, що органи держав ної влади та органи місцевог о самоврядування, їх посадов і та службові особи зобов' я зані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосі б, що передбачені Конституці єю та Законами України .
Основний Закон гар антує кожному право на оскар ження в суді рішень, дій, чи бе здіяльності органів державн ої влади, місцевого самовряд ування, посадових і службови х осіб.
У відповідності зі ст. 2 КАС України у справах про оскарж ення рішень суб' єктів владн их повноважень адміністрати вні суди перевіряють, чи прий няті (вчинені) вони: на підстав і, у межах повноважень та у спо сіб, що передбачені Конститу цією України та Законами Укр аїни, з виконанням повноваже ння з метою, з якою це повноваж ення надано, обґрунтовано, то бто з урахуванням усіх обста вин, що мають значення для при йняття рішення (вчинення дії ), безсторонньо (неупереджено ), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівнос ті перед законом, запобігаюч и несправедливій дискриміна ції, пропорційно, зокрема з до триманням необхідного балан су між будь-якими несприятли вими наслідками для прав, сво бод та інтересів особи і ціля ми, на досягнення яких спрямо ване це рішення (дія), з урахув анням права особи на участь у процесі прийняття рішення, с воєчасно, тобто протягом роз умного строку.
Відповідно до ч.1 ст. 16 Коде ксу України «Про надра», с пе ціальні дозволи на користува ння надрами надаються спеціа льно уповноваженим централь ним органом виконавчої влади з геологічного вивчення та з абезпечення раціонального в икористання надр за погоджен ням з Міністерством охор они навколишнього природног о середовища України, як прав ило, на конкурсних засадах в п орядку, встановленому Кабіне том Міністрів України.
Згідно з п.1 Указу Презид ента України від 27 грудня 2005 р оку N 1842/2005 (далі Указ № 1842), Мініс терство охорони навколишн ього природного середовища У країни є спеціально уповнова женим центральним органом ви конавчої влади з питань охор они навколишнього природног о середовища, раціонального використання природних ресу рсів, екологічної безпеки, за повідної справи, поводження з відходами, геологічного ви вчення надр, а також топограф о-геодезичної та картографіч ної діяльності.
Постановою Кабінету Мі ністрів України № 1524 від 02.11.2006 ро ку, затверджено Положення пр о Міністерство охорони н авколишнього природного сер едовища України (далі Постан ова № 1524).
Відповідно до пунктів 15, Указу № 1842 та Постанови № 1524, ві дповідач, видає в установлен ому порядку спеціальні дозво ли на користування ділянками надр та у випадках, передбаче них законодавством, здійснює ліцензування відповідних ви дів господарської діяльност і.
Відповідно до статті 13 К одексу України про надра кор истувачами надр можуть бути підприємства, установи, орга нізації, громадяни України, а також іноземні юридичні осо би та громадяни.
Згідно зі статтею 16 Коде ксу України про надра спеціа льні дозволи на користування надрами в межах конкретних д ілянок надаються спеціалізо ваним підприємствам, що мают ь відповідну кваліфікацію, м атеріально-технічні й економ ічні можливості користуванн я надрами.
Судом встановлено, що 25.11. 2004 року відповідачем був вид аний позивачу спеціальний д озвіл на користування надрам и № 3523 (далі дозвіл № 3523, а.с.10).
Згідно з дозволом № 3523 в идами користування надрами п озивача є геологічне вивченн я, дослідно-промислова розро бка, видобування, та ін.
Дозволом № 3523 передбаче ні особливі умови дії дозвол у, серед яких:
Виконання умов Держуправл іння екоресурсів в Луганські й області, Мінпаливенерго, Де ржнаглядохоронпраці, обов' язкова своєчасна сплата плат ежів до бюджету та подача вст ановленої звітності.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 801 від 30.11.1994 року ( з подальшими з мінами), Державний геологічн ий контроль за веденням робі т по геологічному вивченню т а використанню надр України (далі державний геологічний контроль) здійснюється Мінпр ироди та його органами на міс цях. Органами державного гео логічного контролю є: Головн е управління державного геол огічного контролю за ведення м робіт по геологічному вивч енню та використанню надр, що утворюється в структурі Мін природи, територіальні інсп екції державного геологічно го контролю за веденням робі т по геологічному вивченню т а використанню надр, до яких в ідноситься Донецька територ іальна інспекція (Інспекція) .
У листопаді 2008 року ДО « ДТІ ДГК» було проведено відп овідну перевірку дотримання позивачем вимог надро користування, за результатам и якої тоді ж складено акт (дал і акт перевірки), яким рекоме ндовано винести питання щодо анулювання наданого позивач еві вказаного дозволу, на ро згляд міжвідомчої робочої г рупи з питань надрокористува ння, у відповідності з п.19 Поря дку надання у 2008 році спеціаль них дозволів на користування надрами, затвердженого пост ановою Кабінету Міністрів Ук раїни від 27 лютого 2008 року № 273.
Акт перевірки не є роз порядчим документом та не ос каржувався позивачем оскіль ки носить рекомендаційний ха рактер.
Наказом відповідача N 626 від 24.11.2009 року, анульовано дію спеціального дозволу № 3523 у зв ' язку із припиненням робіт передбачених дозволом, більш як на два роки.
Вказані обставини підтв ерджуються наказом відповід ача N 626 від 24.11.2009 року.
Суд вважає, що у відповіда ча не було підстав для виданн я вказаного наказу та анулюв ання зазначеного спеціально го дозволу на користування п озивачем надрами.
Судом встановлено, що при прийнятті оскаржуваног о наказу відповідач керувавс я Порядком надання дозволів та їх анулювання у 2009 році, затв ердженим постановою Кабіне ту Міністрів України N 608 від 17.06. 2009 р. "Про затвердження Порядку надання в 2009 році спеціальних дозволів на користування на драми» (далі Постанова № 608).
Відповідно до п.п.13 пункту 20 Постанови № 608 відповідач ану лює дозвіл у разі припинення робіт, передбачених дозволо м, більш як на два роки.
Однак суд вважає, що у дано му випадку цей пункт супереч ить п.6 ст. 26 Кодексу Укра їни «Про надра», а тому не пови нен застосовуватися.
Крім того, приймаючи о скаржуваний наказ, відповіда ч помилково керувався Порядком надання дозволів т а їх анулювання у 2009 році, затве рдженим постановою Кабінет у Міністрів України N 608 від 17.06.2009 р. "Про затвердження Порядку н адання в 2009 році спеціальних д озволів на користування надр ами», оскільки його дія пошир юється тільки на випадки над ання дозволів та їх анулюван ня, виявлені у 2009 році.
Правовідносини щодо порядку видачі та анулюванн я спеціальних дозволів на ко ристування надрами регулюют ься Кодексом України про над ра та постановою КМУ від 27.02.2008 р оку N 273 про затвердження Поряд ку надання у 2008 році спеціальн их дозволів на користування надрами. Порядок видачі дозв олів у 2004 році, коли було видано позивачеві спірний спеціал ьний дозвіл, регламентувавс я Постановою Кабінету Мініст рів України від 2 жовтня 2003 р. N 1540 Про затвердження Порядку на дання спеціальних дозволів н а користування надрами (далі Постанова № 1540), яка втратила ч инність на підстави Постанов и Кабінету Міністрів № 273 від 27. 02.2008 року.
Тому питання анулювання дозволу позивачеві, відпові дач мав вирішувати на підста ві попереднього зазначеного Порядку надання таких дозво лів у 2008 році.
Відповідно до статті 19 К одексу надра надаються у кор истування підприємствам, уст ановам, організаціям та гром адянам лише за наявності у ни х спеціального дозволу на ко ристування ділянкою надр.
Вичерпний перелік під став анулювання спеціальног о дозволу на користування на драми визначений у Кодексі У країни про надра та п. 19 Порядк у надання у 2008 році спеціальни х дозволів на користування н адрами.
Пункт 19 Порядку наданн я у 2008 році спеціальних дозвол ів на користування надрами, з атвердженого постановою Каб інету Міністрів України від 27 лютого 2008 року № 273, встановлює виключний перелік підстав, з а наявності яких Мінприроди може анулювати дозвіл: відсу тність потреби у користуванн і надрами; ліквідація надрок ористувача, якому надано доз віл; подання надрокористувач ем свідомо неправдивих відом остей; користування надрами із застосуванням методів і с пособів, що негативно вплива ють на стан надр, призводять д о забруднення навколишнього природного середовища або ш кідливих наслідків для здоро в' я людей; використання над р не за призначенням; визнанн я аукціону, за результатами я кого був наданий дозвіл, неді йсним; неодноразове порушенн я надрокористувачем умов доз волу або угоди про умови кори стування ділянкою надр; визн ання дозволу недійсним у суд овому порядку; невжиття надр окористувачем заходів для ус унення причин зупинення дії дозволу; вилучення в установ леному законодавством поряд ку наданої у користування ді лянки надр; коли суб' єкт гос подарської діяльності протя гом двох років, а для нафтогаз оперспективних площ, родовищ нафти і газу - 180 календарних дн ів, з початку дії спеціальног о дозволу не приступив до кор истування ділянкою надр без поважних причин; дострокове розірвання договору про орен ду цілісних майнових комплек сів для підприємств, яким був наданий дозвіл відповідно д о абзацу дев' ятого пункту 7 ц ього Порядку.
Таким чином, пп.11 п.19 Постан ови № 273 передбачає право відп овідача анулювати дозвіл, як що суб'єкт господарської дія льності протягом двох років, з початку дії спеціального д озволу не приступив до корис тування ділянкою надр без по важних причин. Зазначена нор ма кореспондується з п.6 ст. 26 Ко дексу України «Про надра».
З системного аналізу за значених нормативних актів у бачається, що пункт 6 статті 26 К одексу та пункт 19 Постанови № 273 пов'язують можливість анул ювання спеціального дозволу на користування надрами та п рипинення права користуванн я надрами тільки з відсутніс тю факту початку користуванн я надрами надрокористувачем , а не із фактом припинення роб іт способами, якими він прист упив до користування надрами , і тільки Постановою № 608 таке а нулювання пов' язано з прип иненням користувачем робіт, що суперечить вказаним полож енням Кодексу України «Про н адра», який має вищу юридичну силу стосовно Постанови № 608, т а, як зазначено вище, не перед бачає анулювання дозволу у р азі припинення робіт .
Крім того, відповідачем п орушено порядок розгляду пит ання про анулювання спеціал ьного дозволу.
Стаття 20 Закону Україн и „Про ліцензування певних в идів господарської діяльнос ті" встановлює, що контроль за додержанням ліцензіатами лі цензійних умов здійснюють ор гани ліцензування та спеціал ьно уповноважений орган з пи тань ліцензування в межах св оїх повноважень шляхом прове дення планових і позапланови х перевірок. Орган, що здійсню є перевірку, за результатами перевірки складає акт у двох примірниках. Один примірник акта видається керівнику су б'єкта, який перевірявся, друг ий - зберігається органом, яки й здійснив перевірку. Орган л іцензування або спеціальний уповноважений орган з питан ь ліцензування не пізніше де сяти робочих днів з дати скла дання акта перевірки порушен ь ліцензійних умов видає роз порядження про усунення пору шень ліцензійних умов або ор ган ліцензування приймає ріш ення про анулювання ліцензії .
Стаття 21 Закону Украї ни „Про ліцензування певних видів господарської діяльно сті" також передбачає, що розг ляд питання про анулювання л іцензії на підставі акта про виявлення недостовірних від омостей у документах, подани х суб'єктом господарювання д ля одержання ліцензії, здійс нюється органом ліцензуванн я з обов'язковим запрошенням ліцензіата або його предста вників.
Однак, представники позивача не запрошувалися д о Мінприроди, про скасування спеціального дозволу дізнал ися випадково.
Відповідно до ст. 26 цьог о Кодексу України «Про надра » право користування надрам и припиняється в разі: якщо ві дпала потреба у користуванні надрами; закінчення встанов леного строку користування н адрами; припинення діяльност і користувачів надр, яким їх б уло надано у користування; ко ристування надрами з застосу ванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забрудне ння навколишнього природног о середовища або шкідливих н аслідків для здоров' я насел ення; використання надр не дл я тієї мети, для якої їх було н адано, порушення інших вимог , передбачених спеціальним д озволом на користування діля нкою надр; якщо користувач бе з поважних причин протягом д вох років, а для нафтогазопер спективних площ та родовищ н афти та газу - 180 календарних дн ів не приступив до користува ння надрами; вилучення у вста новленому законодавством по рядку наданої у користування ділянки надр.
Крім того, відпові дно до частини другої статті 26 Кодексу право користування надрами припиняється органо м, який надав надра у користув ання, а у випадках, передбачен их пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у р азі незгоди користувачів, - у с удовому порядку. При цьому пи тання про припинення права к ористування земельною ділян кою вирішується у встановлен ому земельним законодавство м порядку.
Судом встановлено, що питання припинення користу вання позивачем надрами у вс тановленому порядку не вирі шувалося, відповідач н е звертався з такою пропозиц ією до позивача, а останній не давав згоди на припинення пр ава користування надрами, у с удовому порядку таке питання не розглядалося, а тому у від повідача не було повноважень для прийняття спірного нака зу № 626.
Суд критично оцінює посилання відповідача на ви сновки зазначеного акту пере вірки, оскільки, незважаючи н а викладені у акті порушення , зазначений акт не позбавляє відповідача обов' язків ви конувати вимоги Кодексу «Про надра» при вирішенні питань про анулювання спеціальног о дозволу.
Суд критично оцінює посилання відповідача на не обхідність на даний час отри мання висновку Державної ге ологічної служби, оскільки о скаржене рішення приймалось за відсутності висновку, а то му його наявність чи відсутн ість на даний час не впливає на повноваження відповідач а стосовно прийняття зазначе ного рішення стосовно позива ча.
За таких обста вин суд вважає, що відповідач не довів правомірність свої х дій та прийнятого рішення щ одо анулювання спірного дозв олу, його заперечення спрост овані матеріалами справи та поясненнями представника по зивача, тому суд дійшов висно вку, що позовні вимоги є обґру нтованими, та підлягають зад оволенню повністю.
На підставі ч.3 ст.160 КАС Укр аїни в судовому засіданні 04 бе резня 2010 року проголошено вст упну та резолютивну частини постанови. Виготовлення пост анови у повному обсязі відкл адено на 09 березня 2010 року, про щ о повідомлено сторонам після проголошення вступної та ре золютивної частини постанов и в судовому засіданні з урах уванням вимог ч.4 ст.167 КАС Украї ни.
Керуючись ст. ст. 17, 18, 94, 1 58-163 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд,
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги Товарис тва з обмеженою відповідальн істю «ВУГЛЕ-СХІД» до Мініст ерства охорони навколишнь ого природного середовища Ук раїни про визнання неправомі рним наказу від 24.11.2009р. N 626 про ану лювання спеціальних дозволі в на користування надрами в ч астині скасування спеціальн ого дозволу № 3523 від 25.11.2004р. задов ольнити.
Визнати протиправним та с касувати наказ Міністерст ва охорони навколишнього п риродного середовища Україн и від 24 листопада 2009 року N 626 в час тині анулювання спеціальног о дозволу на користування на драми № 3523 від 21.11.2004 р. наданого То вариству з обмеженою відпові дальністю «Вугле-Схід», Луга нська область, Антрацитівськ ий район, с.Рафайлівка, вулиця Підлісна, 27 «А», ідентифікаці йний код 32260897.
Постанова суду може бути оскаржена до Донецького апе ляційного адміністративног о суду. Заява про апеляційне о скарження постанови суду пер шої інстанції подається про тягом десяти днів з дня її п роголошення, а в разі складен ня постанови у повному обсяз і відповідно до ст.160 цього Код ексу - з дня складення в повн ому обсязі. Апеляційна скарг а на постанову суду першої ін станції подається протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарж ення. Апеляційна скарга може бути подана без попередньог о подання заяви про апеляцій не оскарження, якщо скарга по дається у строк, встановлени й для подання заяви про апеля ційне оскарження.
Постанова суду першої і нстанції набирає законної си ли після закінчення строку п одання заяви про апеляційне оскарження, встановленого Ко дексом адміністративного су дочинства України, якщо таку заяву не було подано. Якщо бу ло подано заяву про апеляцій не оскарження, але апеляційн а скарга не була подана в стро к, встановлений цим Кодексом , постанова суду першої інста нції набирає законної сили п ісля закінчення цього строку .
Повний текст пос танови складено та підписа но 9.03.2010 року.
Головуючий - суддя:
Судді
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2010 |
Оприлюднено | 26.03.2010 |
Номер документу | 8340004 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Островська Олена Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні