РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 липня 2019 року справа № 580/989/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаращенка В.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Дорошенко Л.В.,
представника позивача: Попова А ОСОБА_1 В. - за ордером,
представника відповідача: Верстова Р.М. - за довіреністю,
розглянувши за правилами загального позовного провадження в місті Черкаси адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Технопартс до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області про скасування наказу та визнання протиправними дій, -
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Компанія Технопартс звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області, в якій просить:
- визнати дії Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області протиправними щодо призначення та проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Технопартс з питань дотримання вимог податкового законодавства по взаємовідносинах з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинах з ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482) за березень 2016, з ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) за травень, червень, липень, серпень, вересень та листопад 2016, з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275) за квітень 2017, з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) за травень 2017, ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109) за травень, червень, липень 2017, податку на прибуток за 2016 та їх відображення в показниках фінансової звітності за 2016 по взаємовідносинах з ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482), з ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) та податку на прибуток за 2017 та їх відображення в показниках фінансової звітності за 2017 по взаємовідносинах з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275), з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) та ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109).
- скасувати наказ Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області від 13.02.2019 №314 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Компанія Технопартс .
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не допустив посадових осіб ГУ ДФС у Черкаській області до проведення документальної позапланової виїзної перевірки, оскільки запит податкового органу в обов`язковому порядку повинен містити викладення визначених Податковим кодексом України підстав отримання інформації, зокрема, зазначення фактів порушення платником податків законодавства, однак у податковому запиті контролюючий орган конкретно не вказав жодної з підстав визначеної в п. 73.3 ст. 73 ПК України, для направлення такого запиту.
У запитах ГУ ДФС у Черкаській області не зазначено конкретних підстав для отримання податковим органом інформації у контексті походження та змісту податкової інформації, на підставі якої податковий орган дійшов висновку про можливі порушення товариством вимог податкового законодавства, не вказано за результатами аналізу якої саме інформації та в який спосіб отримані відомості про можливі порушення товариством вимог податкового законодавства, і взагалі не наведено, які конкретні факти свідчать про порушення ТОВ Компанія Технопартс податкового законодавства.
Позивач стверджує, що ГУ ДФС у Черкаській області не направлялися запити до ТОВ Компанія Технопартс з питань порушення позивачем законодавства з податку на прибуток по взаємовідносинах з контрагентом ТОВ Дорлідер за 2017 рік, тому ТОВ Компанія Технопартс звільнене від обов`язку надавати пояснення та документи на запити контролюючого органу, про що надані відповідні відповіді.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідачів у відзиві на адміністративний позов та в судовому засіданні просив у його задоволенні відмовити повністю, посилаючись на те, що п.п. 78.1.4 п.п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України містить імперативний припис щодо обов`язку податкового органу призначити позапланову перевірку у випадку виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на письмовий запит контролюючого органу протягом 15 днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Також, виявлені факти, які свідчать про можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства, є підставою для проведення перевірки для усунення сумнівів контролюючого органу, у випадку надіслання на адресу платника обов`язкового письмового запиту з пропозицією надати пояснення та їх документальні підтвердження, в якому зазначаються можливі порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства.
В порушення вимог податкового законодавства позивач в одному випадку проігнорував запит контролюючого органу і відповідь не надав, що вже слугує самостійною підставою для призначення документальної позапланової перевірки, в інших випадках направив відповіді про відмову надавати пояснення та підтверджуючі документи.
Доводи позивача про те, що запити контролюючого органу не відповідають положенням ст. 73 Податкового кодексу України спростовується їх змістом, у яких зазначено підстави надіслання із посиланням на конкретні норми чинного законодавства, інформації, яка це підтверджує, перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати, оформлені на бланках, підписані заступниками керівника контролюючого органу, містять печатку. Також, запити містять посилання на конкретні господарські операції з конкретними контрагентами за конкретні податкові періоди.
Щодо не направлення запитів до позивача з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на прибуток представник відповідача зазначив, що ГУ ДФС у Черкаській області при опрацюванні податкової інформації у відповідності до ст.72, 73, 74 ПК України встановило факт включення ТОВ Компанія Технопартс до складу податкового кредиту сум ПДВ за господарськими операціями по придбанню товарів у конкретних суб`єктів господарювання (контрагентів) згідно податкової звітності з ПДВ.
В той же час, без дослідження первинних документів та зведених реєстрів бухгалтерського обліку ТОВ Компанія Технопартс не можливо встановити порушення вимог податкового законодавства з податку на прибуток.
У зв`язку з чим, у запитах зазначається про порушення вимог законодавства по ПДВ та пропонується надати пояснення та документальне підтвердження з приводу зазначених у запитах фактах.
Враховуючи вищевикладене, представник відповідача вважає, що підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
В судовому засіданні встановлено, що за податковою адресою ТОВ Компанія Технопартс Головним управлінням ДФС у Черкаській області направлено запити:
- від 26.09.2017 №24825/23-00-14-0216 Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з відображення податкового кредиту ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109), що містяться у податковій декларації з податку на додану вартість за червень 2017 року;
- від 27.09.2017 №25065/23-00-12-0116 Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з відображення податкового кредиту з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) що містяться у податковій декларації з податку на додану вартість за травень 2017 року;
- від 28.09.2017 №25347/23-00-14-0814 Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з відображення податкового кредиту ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336), ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109) за травень-червень 2017 року;
- від 29.12.2018 №52615/23-00-14-1014 Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109) за травень-липень 2017 року;
- від 11.01.2019 №1157/23-00-14-0214 Про надання інформації (пояснень та їх документального підтвердження) по взаємовідносинах з відображення податкового кредиту з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275) за квітень 2017 року, ТОВ Галеон-Н (код за ЄДРПОУ 40930220) за березень 2017 року, ТОВ Європейський Стандарт ТПГ (код за ЄДРПОУ 41450228) за березень, серпень 2018 року, ТОВ Лайт - Грін (код за ЄДРПОУ 40947103) за липень, жовтень, листопад 2017 року, ТОВ Максимум Трейд Сервіс (код за ЄДРПОУ 41545733) за березень, липень, травень 2018 року, ТОВ Трейд Південь Торг (код за ЄДРПОУ 40117315) за липень 2017 року, ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482) за березень 2016 року, ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) за травень, червень - вересень та листопад 2016 року.
Листом №548 від 19.10.2017 ТОВ Компанія Технопартс , відповідаючи на запити від 26.09.2017 №24825/23-00-14-0216, від 27.09.2017 №25065/23-00-12-0116, від 28.09.2017 №25347/23-00-14-0814 надало пояснення щодо фактів господарських взаємовідносин з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336), ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109).
Листом №1072 від 04.02.2019 ТОВ Компанія Технопартс , відповідаючи на запит від 11.01.2019 №1157/23-00-14-0214 повідомило, що запит не містить інформацію, яка підтверджує сумнів та/або необхідність дослідження факту здійснення операцій, їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків ТОВ Компанія Технопартс по взаємовідносинах з ТОВ Прода-мир , ТОВ Галео-Н , ТОВ Європейський Стандарт ТПГ , ТОВ Лайт - Грім . ТОВ Максимум Трейд Сервіс , ТОВ Трейд Південь Торг , ПП Оитимагруп , ТОВ Боядера Компані .
Також, в листі позивач повідомив, що в запиті повинно бути зазначено реквізити укладених угод (контрактів), виписаних (оформлених) первинних документів (накладні, акти виконаних робіт, податкові накладні тощо), операції, що потребують надання інформації суб`єктом господарювання (із наведенням чітких питань, які зазначені у запиті органу ДФС - ініціатора, та переліку документів, копії та оригінали яких необхідно отримати для проведення звірки та дослідження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з`ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків).
Проте, запит не мітить жодної конкретної фінансово-господарської операції, по якій необхідно провести зустрічну звірку.
Крім того, як вбачається зі змісту листа №1072 від 04.02.2019, позивач повідомив, що всі первинні бухгалтерські документи за період з 12.11.2014 по 17.02.2017 вилучені на підставі ухвали Оболонського районного суду м. Києва від 09.02.2017 та протоколу обшуку від 17.02.2017, копії яких додано до листа.
В подальшому, наказом ГУ ДФС у Черкаській області №314 від 13.02.2019 призначено проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Компанія Технопартс (код за ЄДРПОУ 39489921), що знаходиться за адресою: 18029, м. Черкаси, вул. Руставі, буд. 4, з 13 лютого 2019 року тривалістю 5 робочих днів. Перевірку провести з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинах з ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482) за березень 2016 року, з ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) за травень, червень, липень, серпень, вересень та листопад 2016 року, з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275) за квітень 2017 року, з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) за травень 2017 року, ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109) за травень, червень, липень 2017 року, податку на прибуток за 2016 рік та їх відображення в показниках фінансової звітності за 2016 рік по взаємовідносинах з ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482), з ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) та податку на прибуток за 2017 рік та їх відображення в показниках фінансової звітності за 2017 рік по взаємовідносинах з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275), з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) та ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109).
Головним державним ревізором-інспектором відділу перевірок з окремих питань управління аудиту ГУ ДФС у Черкаській області Гордієнко М.Ю. складено акт №113/23-00-14-1007 від 13.02.2019 про відмову в допуску до проведення перевірки на підставі наказу ГУ ДФС у Черкаській області №314 від 13.02.2019.
Вирішуючи спір по суті, суд враховує, що відповідно до приписів підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.
В розумінні пп. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 Податкового кодексу України документальною перевіркою вважається перевірка, предметом якої є своєчасність, достовірність, повнота нарахування та сплати усіх передбачених цим Кодексом податків та зборів, а також дотримання валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Документальною виїзною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться за місцезнаходженням платника податків чи місцем розташування об`єкта права власності, стосовно якого проводиться така перевірка.
Відповідно до пп. 78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України документальна позапланова перевірка проводиться у разі якщо отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, якщо платник податків не надасть пояснення та їх документальні підтвердження на обов`язковий письмовий запит контролюючого органу, в якому зазначаються порушення цим платником податків відповідно валютного, податкового та іншого не врегульованого цим Кодексом законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту.
Відповідно до п. 78.4 ст. 78 Податкового кодексу України про проведення документальної позапланової перевірки керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає рішення, яке оформлюється наказом.
З наведених положень Податкового кодексу України слідує висновок, що передумовою видачі наказу про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки є отримання контролюючим органом інформації, що свідчить про порушення платником податків податкового, валютного та іншого законодавства.
Вказаним пунктом 78.1.1 п.78.1 ст.78 Податкового кодексу України також передбачено підставу для звільнення від обов`язку надавати відповідь на запит, який складено з порушенням вищенаведених вимог.
Як вбачається зі змісту вищезазначених запитів, підставою для їх направлення стало отримання відповідачем податкової інформації по постачальникам позивача, яка свідчить про можливе порушення ним вимог податкового законодавства чи іншого законодавства України, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Зазначені запити не відповідають вимогам п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України, оскільки в запитах не зазначено конкретних підстав для отримання податковим органом інформації у контексті походження та змісту податкової інформації, на підставі якої податковий орган дійшов висновку про можливі порушення ТОВ Компанія Технопартс вимог податкового законодавства, не вказано, за результатами аналізу якої саме інформації та в який спосіб отримані відомості про можливі порушення ТОВ Компанія Технопартс вимог податкового законодавства, і взагалі не наведено, які конкретні факти свідчать про порушення ТОВ Компанія Технопартс податкового законодавства.
За таких обставин, суд дійшов висновку, що позивач звільнений від обов`язку надавати пояснення та документи на запити відповідача, тому у відповідача відсутні законодавчо визначені підстави для призначення документальної позапланової перевірки ТОВ Компанія Технопартс відповідно до пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.
Суд вважає непереконливими посилання відповідача щодо необхідності одночасного проведення перевірки сплати податку на прибуток, оскільки предметом проведення позапланової перевірки можуть бути виключно питання необхідність з`ясування яких виникла.
Таким чином, направляючи запити про надання інформації по взаємовідносинах з відображення податкового кредиту, відповідач не мав права призначати проведення перевірки з податку на прибуток, оскільки запити з цього приводу позивачу не направлялись, а інформація про можливі порушення законодавства з податку на прибуток позивачу не повідомлялась.
З огляду на викладене та враховуючи, що ненадання відповіді на запит контролюючого органу, складеного з порушеннями пункту 73.3 статті 73 Податкового кодексу України не породжує жодних негативних наслідків для платника податків та не може бути підставою для проведення документальної позапланової виїзної перевірки платника податків, у зв`язку з чим наказ №314 від 13.02.2019 є протиправним та підлягає скасуванню, а дії Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області щодо призначення та проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Технопартс є протиправними.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 20 березня 2018 року у справі №810/1438/17 та від 27.02.2018 у справі №820/19845/14, які є обов`язковими для застосування відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України.
Підсумовуючи наведене, оцінивши наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, виходячи з системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України сплачені позивачем судові витрати слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. б, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними дії Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області щодо призначення та проведення документальної позапланової виїзної перевірки товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Технопартс з питань дотримання вимог податкового законодавства з податку на додану вартість по взаємовідносинах з ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482) за березень 2016, з ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) за травень, червень, липень, серпень, вересень та листопад 2016, з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275) за квітень 2017, з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) за травень 2017, ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109) за травень, червень, липень 2017, податку на прибуток за 2016 та їх відображення в показниках фінансової звітності за 2016 по взаємовідносинах з ПП Оптимагруп (код за ЄДРПОУ 36690482), з ТОВ Боядера Компані (код за ЄДРПОУ 40490500) та податку на прибуток за 2017 та їх відображення в показниках фінансової звітності за 2017 по взаємовідносинах з ТОВ Прода Мир (код за ЄДРПОУ 40863275), з ТОВ Дорлідер (код за ЄДРПОУ 40117336) та ТОВ Картель Альянс (код за ЄДРПОУ 40383109).
Наказ Головного управління Державної фіскальної служби у Черкаській області від 13.02.2019 №314 Про проведення документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ Компанія Технопартс визнати протиправним та скасувати.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби в Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 39392109) на користь товариства з обмеженою відповідальністю Компанія Технопартс (18029 м. Черкаси, вул. Руставі, 4, код ЄДРПОУ 39489921) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана з врахуванням особливостей закріплених п. 15.5 Перехідних пололсень КАС України протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення суду. Якщо в судовому засіданні проголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 30 липня 2019 року.
Суддя В.В. Гаращенко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.07.2019 |
Оприлюднено | 03.08.2019 |
Номер документу | 83400572 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.В. Гаращенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні