Постанова
від 03.08.2019 по справі 620/2229/19
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 620/2229/19 Головуючий у І інстанції: Лобан Д.В., судді: Клопот С.Л., Падій В.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 серпня 2019 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Пилипенко О.Є.

суддів - Бєлової Л.В. та Епель О.В.,

при секретарі - Кузик О.С.,

за участю:

представника позивача: - ОСОБА_1 ,

представників відповідача: - Соколовської О.В.,

- Чернишенко Н.С.,

представників третіх осіб: - ОСОБА_7.,

- ОСОБА_16.,

- ОСОБА_17.,

- ОСОБА_18.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210, кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року у справі за адміністративним позовом кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210, треті особи - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 , Центральна виборча комісія про визнання протиправними і скасування рішень, визнання протиправними дій та бездіяльності,

В С Т А Н О В И Л А :

27 липня 2019 року - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210, третя особа - кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 про визнання протиправними і скасування рішень, визнання протиправними дій та бездіяльності, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просив:

- визнати протиправною та скасувати постанову № 28 Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 23.07.2019 року про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210;

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не оприлюднення рішення про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці №740080 одномандатного виборчого округу № 210;

- визнати протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 по складанню протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210;

- зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 провести повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740073, № 740247, № 740273, № 740283, № 740299, № 740308, № 740311, № 740323, № 740595, № 740598, № 740608, № 740612, № 740613, № 740618, № 740639, № 740950, № 740951, № 740954, № 740957, № 740972, № 740976 одномандатного виборчого округу № 210;

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не розгляду заяв довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_3 - ОСОБА_4 та офіційного спостерігача Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України - ОСОБА_5 щодо порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , під час транспортування до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів виборчими дільницями № 740309, № 740311, № 740590, № 740595, № 740640, № 740607, № 740617, № 740299, № 740624, № 740583, № 740601, № 740243, № 740635, № 740972, № 740618, № 740600, № 740625 одномандатного виборчого округу № 210;

- зобов`язати Окружну виборчу комісію одномандатного виборчого округу № 210 здійснити повторний підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях № 740309, № 740590, № 740640, № 740607, № 740617, № 740624, № 740583, № 740601, № 740243, № 740635, № 740600, № 740625 одномандатного виборчого округу № 210 з підстав порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , під час транспортування до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів;

- визнати протиправною та скасувати постанову Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 24.07.2019 року № 29 про повернення скарги без розгляду;

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 стосовно не розгляду на власному безперервному засіданні по встановленню підсумків голосування акту члена дільничної виборчої комісії № 740613 щодо порушення виборчого законодавства у вигляді зарахування голосів виборців від одного кандидата іншому.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року адміністративний позов задоволено повністю.

Не погоджуючись з судовим рішенням, Окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу №210 та кандидатом у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 було подано апеляційні скарги, в яких апелянти просять суд апеляційної інстанції скасувати рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 відмовити в повному обсязі.

Свої вимоги апелянти обґрунтовують тим, що судом першої інстанції при постановленні оскаржуваного рішення було неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, порушено норми матеріального та процесуального права, апелянтами наголошено, що Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 діяла в межах повноважень, встановлених Законом України Про вибори народних депутатів України .

У судовому засіданні представники апелянтів вимоги апеляційних скарг підтримали в повному обсязі.

Представник кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 проти задоволення апеляційних скарг заперечував з підстав, наведених у відзиві на апеляційні скарги та відповідно до наданих пояснень у судовому засіданні.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року було задоволено заяву Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 про залучення третьої особи у справі, залучено до участі у справі № 620/2229/19 Центральну виборчу комісію в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Крім того, ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 серпня 2019 року було задоволено клопотання уповноваженої особи кандидата в народні депутати України ОСОБА_2 . ОСОБА_7 про витребовування доказів та зобов`язано Центральну виборчу комісію надати оригінали та належним чином завірені протоколи ДВК № 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976.

У судовому засіданні суду апеляційної інстанції представником Центральної виборчої комісії було надано для огляду оригінали вищевказаних протоколів та належним чином завірені копії протоколів ДВК № 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, що були долучені судом до матеріалів справи.

Крім того, під час апеляційного розгляду справи було долучено, відповідно до клопотання Вх.№28647, flash накопичувач, на якому містяться відеозаписи підсумкового засідання дільничної виборчої комісії № 740613 одномандатного виборчого округу № 210, відповідно до усних клопотань сторін відомості про надходження дільничних протоколів (ОВО) Чернігівська обл.., округ № 210, журнал реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму (ОВК № 210), додаткові письмові пояснення представника Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210.

Відповідно до ч.ч.1, 2, 3 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

У відповідності до ст.. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Приймаючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції виходив з того, що Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, у відповідності до вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , не було вжито усіх необхідних та можливих заходів для дослідження та перевірки заявлених суб`єктами виборчого процесу порушень, які мали місце під час підрахунку голосів та проведення голосування, для встановлення законних результатів голосування на виборчих дільницях, з метою того, щоб у жодного суб`єкта виборчого процесу не виникало сумнівів у їх достовірності, що, окрім наявних в матеріалах справи доказів, підтверджується також постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 липня 2019 року у справі № 620/2151/19, відповідно до змісту якої було встановлено факт систематичного порушення Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 норм Закону України Про вибори народних депутатів України , не встановлення місця знаходження виявлених зайвих 112 бюлетенів виборців.

Колегія суддів вважає вказаний висновок суду першої інстанції необґрунтованим, рішення суду таким, що прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права та без з`ясування усіх обставин справи, з огляду на наступне.

Як встановлено судом та вбачається з наявних матеріалів справи, указом Президента України Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів від 21.05.2019 року було припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та пунктом 2 призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 року № 919 Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року, зокрема, Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (далі - ОВК).

Кандидат у народні депутати Приходько Борис Вікторович зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 210 постановою Центральної виборчої комісії № 1116 від 21.06.2019 року, безпартійний, самовисуванець; кандидат у народні депутати ОСОБА_2 зареєстрований в одномандатному виборчому окрузі № 210 постановою Центральної виборчої комісії № 1096 від 20.06.2019 року, безпартійний, самовисуванець.

Постановою ОВК від 05.07.2019 року № 10 було утворено дільничні виборчі комісії з виборів народних депутатів України звичайних та спеціальних виборчих дільниць одномандатного виборчого округу № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 року.

Цим рішенням, зокрема, було створено такі звичайні дільничні виборчі комісії (далі - ДВК) №: 740080, 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740595, 740640, 740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625.

21.07.2019 року відбулося голосування з позачергових виборів народних депутатів України. За наслідком голосування та відповідного підрахунку голосів виборців вказаних вище ДВК, 22.07.2019 року було складено протоколи про підрахунок голосів виборців на звичайних виборчих дільницях (том 1, а.с. 149-236).

23.07.2019 року ОВК було складено акт про встановлені порушення ДВК № 740080 вимог ст. 87 Закону України Про вибори народних депутатів України (далі - Закон № 4061) (копію акту надано у судовому засіданні представником відповідача).

На підставі цього акту, 23.07.2019 року ОВК було прийнято постанову № 27 про проведення повторного підрахунку голосів на виборчій дільниці № 740080 (копію якої надано у судовому засіданні представником відповідача).

У подальшому, 23.07.2019 року ОВК було прийнято постанову № 28 про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210 (копію якої надано у судовому засіданні представником відповідача).

23.07.2019 року актом офіційного спостерігача ОСОБА_9 про порушення виборчого законодавства зафіксовані порушення під час підрахунку голосів на ДВК № 740613, відповідно до яких було зараховано кандидатові ОСОБА_2 голоси виборців за інших кандидатів ( т. 1, а.с. 248).

24.07.2019 року кандидат у народні депутати України в ОВО № 210 ОСОБА_3 звернувся із письмовою заявою до відповідача щодо системних, грубих порушень Закону України Про вибори народних депутатів України при проведенні повторного підрахунку голосів на ДВК № 740080 та 740311, які полягали у відсутності кворуму, повторному підрахунку голосів одночасно з прийняттям документів ДВК, не оголошенням результатів повторного підрахунку голосів, вибірковим рахуванням бюлетенів, не повідомленням всіх членів ДВК про проведення повторного підрахунку голосів, що є порушенням ч. 13. ст. 94 Закону № 4061 (т. 1, а.с. 245-247).

Постановою ОВК № 29 від 24.07.2019 року скарга довіреної особи кандидата у народні депутати України в ОВО № 210 ОСОБА_3 - ОСОБА_4 на дії ДВК № 740613 повернута без розгляду на підставі ст. 110, 111 Закону № 4061 (том 1, а.с. 251-253).

25.07.2019 року офіційним спостерігачем Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України - ОСОБА_5 були зафіксовані факти протиправного зберігання виборчої документації в приміщенні ОВК ОВЛ № 210 без дотримання процедури прийому виборчої документації ОВК від дільничних виборчих комісій, визначеної статтею 94 Закону України Про вибори народних депутатів України . У зв`язку з вказаними порушеннями офіційний спостерігач звернувся до ОВК ОВО № 210 із відповідною заявою, до якої було долучено акти з копіями витягів з паспортів виборців, якими ці акти були підписані (том 1, а.с. 29-113).

Крім того, 25.07.2019 року довіреною особою позивача ОСОБА_4 було направлено до ОВК заяву щодо порушення виборчого законодавства (том 1, а.с. 114), до якої долучено відповідні акти про встановлення зазначених у заяві порушень вимог ч. 1, 5 ст. 94 Закону № 4061 (том 1, а.с. 116, 118, 120).

Не дивлячись на вищезазначене, 25.07.2019 року ОВК було прийнято рішення про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 у формі протоколу (том 1, а.с. 123-147). До протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування в одномандатному виборчому окрузі від 25.07.2019 року долучено окрему думку члена ОВК ОСОБА_19 щодо допущених порушень під час підрахунку голосів (том 1, а.с. 238-244), з викладенням обставин, з якими остання була не згодна при підписанні протоколу з огляду на всі вищезазначені порушення. Вважаючи, що Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 грубо порушено вимоги Закону України Про вибори народних депутатів України , позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, висновкам суду першої інстанції та доводам апелянтів, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ч.3 ст. 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється Законом.

Організацію і порядок проведення виборів народних депутатів України визначає Конституція України та Закон України Про вибори народних депутатів України № 4061-VI (далі - Закон № 4061- VI), а також прийняті відповідно до них інші нормативно-правові акти.

За змістом статті 15, 16 Закону України Про вибори народних депутатів України вибори депутатів можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними. Позачергові вибори депутатів призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України.

Статтею 11 Закону України Про вибори народних депутатів України визначено, що виборчий процес - це здійснення суб`єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Згідно із частиною 3 статті 91 Закону № 4061-VI до протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в одномандатному окрузі, поданих за кандидатів у депутати в одномандатному окрузі, прописом та цифрами заносяться:

1) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, одержаних дільничною виборчою комісією або виготовлених нею з дозволу Центральної виборчої комісії;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, погашених дільничною виборчою комісією;

3) кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці (на момент закінчення голосування);

4) кількість виборців, внесених на виборчій дільниці до витягу із списку виборців для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування;

5) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування;

6) кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі за місцем перебування;

7) сумарна кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі на виборчій дільниці;

8) кількість виборчих бюлетенів, що виявилися у кожній виборчій скриньці (із зазначенням номера скриньки);

9) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, що не підлягають врахуванню;

10) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі у приміщенні для голосування;

11) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі за місцем перебування;

12) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні в одномандатному окрузі на виборчій дільниці;

13) кількість виборчих бюлетенів для голосування в одномандатному окрузі, визнаних недійсними;

14) кількість голосів виборців, поданих за кожного кандидата одномандатного округу.

Порядок прийняття та розгляду документів дільничних виборчих комісій окружною виборчою комісією визначений статтею 94 Закону № 4061-VI.

Відповідно до ч.1 ст. 94 Закону № 4061-VI з моменту закінчення голосування окружна виборча комісія розпочинає засідання, яке продовжується безперервно до встановлення підсумків голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі.

Згідно із частиною 3 статті 94 Закону № 4061-VI засідання окружної виборчої комісії, зазначене у частині першій цієї статті, оформляється протоколом безперервного засідання, який підписується головою або головуючим на засіданні, а також секретарем виборчої комісії або членом виборчої комісії, який виконував на зазначеному засіданні обов`язки секретаря. До протоколу приєднуються (за наявності) окремі думки членів виборчої комісії, які брали участь у засіданні і не згодні з прийнятим окружною виборчою комісією рішенням.

Частиною 4 даної статті передбачено, що на засіданні окружної виборчої комісії, зазначеному в частині першій цієї статті, голова окружної виборчої комісії приймає запечатані пакети з протоколами дільничних виборчих комісій, розпечатує їх та оголошує зміст протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на відповідних виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, а також приймає запечатані пакети з іншими виборчими документами, передбаченими частиною дванадцятою статті 91 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколів дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, перелік прийнятих виборчих документів і занесені до протоколу про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Відповідно до частини 5 даної статті, при прийнятті документів дільничної виборчої комісії окружна виборча комісія перевіряє комплектність документів та цілісність упаковки усіх пакетів з виборчими документами. При цьому кожний член комісії має право оглянути кожний пакет з документами. У разі повної комплектності виборчих документів та цілісності упаковки усіх пакетів відкриваються почергово пакети з протоколами про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі та оголошуються відомості, зазначені у них. За результатами розгляду документів дільничної виборчої комісії та скарг про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та підрахунку голосів на виборчій дільниці, а також під час транспортування виборчих документів до окружної виборчої комісії, що надійшли до окружної виборчої комісії на момент прийняття документів дільничної виборчої комісії, окружна виборча комісія окремо по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі приймає одне з рішень:

1) прийняти виборчі документи від дільничної виборчої комісії та врахувати відомості протоколів про підрахунок голосів на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі при встановленні підсумків голосування в межах виборчого округу;

2) відмовити у прийнятті виборчих документів по загальнодержавному округу в межах одномандатного округу та (або) одномандатному округу від дільничної виборчої комісії та зобов`язати дільничну виборчу комісію виправити виявлені недоліки шляхом складання протоколу (протоколів) з поміткою "Уточнений";

3) провести повторний підрахунок голосів на виборчій дільниці в порядку, встановленому цим Законом по виборах у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) в одномандатному окрузі.

Частиною 6 статті 94 Закону № 4061-VI визначено, що рішення, передбачене частиною п`ятою цієї статті, приймається шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії і фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Відповідно до частини 7 цієї же статті протоколи дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та в одномандатному окрузі почергово, в порядку відкриття пакетів з відповідними протоколами, розглядаються окружною виборчою комісією після оголошення відомостей, зазначених у відповідному протоколі.

У разі виявлення у протоколі дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі виправлень, помилок, неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів, окружна виборча комісія своїм рішенням може зобов`язати дільничну виборчу комісію внести зміни до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці шляхом складання протоколу (протоколів) про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі з поміткою "Уточнений" відповідно до пункту 2 частини п`ятої цієї статті, про що зазначається у протоколі засідання окружної виборчої комісії. Протягом часу розгляду цього питання дільничною виборчою комісією подані до окружної виборчої комісії примірники протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та одномандатному окрузі, виборчі бюлетені та інші виборчі документи, зазначені у частині дванадцятій статті 91 цього Закону, зберігаються в окружній виборчій комісії.

У разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Таке рішення додається до протоколу дільничної виборчої комісії.

Восьмою частиною визначено, що дільнична виборча комісія зобов`язана у строк, визначений окружною виборчою комісією, розглянути питання про внесення змін до відповідного протоколу без перерахунку виборчих бюлетенів. Протокол (протоколи) з поміткою "Уточнений" транспортується до окружної виборчої комісії в порядку, встановленому статтею 93 цього Закону. Час прийняття окружною виборчою комісією протоколу (протоколів) дільничної виборчої комісії з поміткою "Уточнений" і занесені до цього протоколу (цих протоколів) відомості фіксуються у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

За наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі. (ч. 10 ст. 94 Закону № 4061-VI)

У разі неможливості усунення без перерахунку виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі та (або) одномандатному окрузі неточностей у протоколі (протоколах) дільничної виборчої комісії у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також у разі наявних ознак розпечатування пакетів із запакованими документами дільничної виборчої комісії по загальнодержавному округу та (або) одномандатному округу окружна виборча комісія зобов`язана прийняти рішення про повторний підрахунок голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі. (ч. 11 ст. 94 Закону № 4061-VI)

Частинами 13 та 14 ст. 94 Закону № 4061-VI встановлено, що повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці здійснюється окружною виборчою комісією з обов`язковою участю членів дільничної виборчої комісії, які передають виборчу документацію, після розгляду і прийняття протоколів та інших документів від усіх дільничних виборчих комісій. У повторному підрахунку окружною виборчою комісією голосів виборців на виборчій дільниці мають право бути присутніми усі члени цієї дільничної виборчої комісії; при цьому можуть бути присутніми кандидати у депутати, їх довірені особи, уповноважені особи партій, офіційні спостерігачі. Окружна виборча комісія за результатами повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці складає протокол про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Порядком № 350 визначені правила документування діяльності виборчих комісій та комісій з референдумів, крім Центральної виборчої комісії, і встановлює єдиний порядок роботи з документами, пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами з моменту їх створення або надходження до відправлення чи передачі на зберігання до відповідної державної архівної установи.

Згідно п. 3.1. даного порядку обговорення питання і рішення, що розглядається та приймається на засіданні комісії, фіксуються у протоколі засідання комісії, який оформляється на підставі записів, зроблених під час засідання секретарем комісії чи секретарем засідання комісії за дорученням комісії.

Пунктом 3.2. Порядку № 350 передбачено, що протокол має містити такі реквізити: назву документа; порядковий номер; назву виду діяльності комісії - засідання; назву комісії; дату і місце проведення засідання; загальну кількість членів комісії, кількість присутніх на засіданні членів комісії, кількість осіб, які беруть участь у засіданні на запрошення комісії та без дозволу або запрошення (у разі потреби до протоколу додається реєстраційний листок); порядок денний з формулюванням питань у називному відмінку. Текст протоколу складається з трьох частин, що починаються словами: "Слухали", "Виступили", "Вирішили" ("Постановили"). У протоколі повинні бути відображені зміст та номер постанови, протокольного рішення, протоколу чи акта, які були відповідно прийняті або складені на засіданні комісії.

Протокол засідання комісії оформляє секретар комісії або у передбачених законом випадках - обраний на засіданні зі складу комісії секретар засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів цього засідання. (пункт 3.3.Порядку № 350)

Пунктами 4.1 та 4.2 цього порядку встановлено, що рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають відповідному оформленню. Крім рішень зазначених у пункті 2.2., 2.3 цього Порядку, комісія складає акти та протоколи. Акт комісії засвідчує певний факт або подію, виявлені і визнані комісією. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією.

Відповідно до пункту 4.3. Порядку № 350, акти і протоколи комісії складаються на її засіданні у кількості примірників та у випадках, передбачених законом, і підписуються всіма присутніми на засіданні членами комісії, підписи яких скріплюються печаткою комісії. Перший примірник акта чи протоколу мають право підписати присутні на засіданні кандидати, особи, визначені відповідним законом про вибори та референдуми.

Приписами пункту 4.4. Порядку № 350 визначено, що постанова, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підлягають подальшому оформленню для підписання, надсилання і оприлюднення (у разі якщо документ підлягає оприлюдненню відповідно до закону або за рішенням комісії) протягом одного дня після засідання, якщо інше не встановлено законом.

Пунктом 4.7. Порядку № 350 передбачено, що постанову, протокольне рішення, прийняті на засіданні комісії, підписує головуючий на засіданні комісії.

Рішення комісії також підписує секретар комісії (секретар відповідного засідання комісії), якщо це передбачено відповідним законом України про вибори, референдум.

Порядок № 954 розроблено з метою забезпечення публічності та відкритості виборчого процесу з виборів народних депутатів України, спостереження за ходом і результатами голосування, своєчасного отримання та оприлюднення Центральною виборчою комісією передбаченої Законом України "Про вибори народних депутатів України" інформації, надання інформаційно-аналітичної підтримки суб`єктам виборчого процесу.

Відповідно до пункту 1.1 частини 1 Порядку № 954 окружна виборча комісія використовує ІАС Вибори народних депутатів України під час здійснення нею, зокрема, таких повноважень як встановлення підсумків голосування в межах одномандатного виборчого округу.

Згідно із пунктами 4.1 - 4.5 Порядку № 954 з моменту закінчення голосування та початку прийняття окружною виборчою комісією протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі в межах одномандатного виборчого округу та (або) протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях в одномандатному виборчому окрузі окружна виборча комісія засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" надає Центральній виборчій комісії оперативну інформацію про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях одномандатного виборчого округу.

Для перевірки правильності заповнення протоколу, повноти та коректності внесених до нього відомостей окружна виборча комісія своїм рішенням визначає члена (членів) комісії, відповідального (відповідальних) за таку перевірку. Під час цієї перевірки, крім візуального контролю, здійснюється контроль відомостей протоколу засобами ІАС "Вибори народних депутатів України".

Невідкладно після оголошення головою окружної виборчої комісії (головуючим на засіданні комісії) змісту протоколу голова (головуючий на засіданні) або визначений комісією член комісії оголошує системному адміністратору (оператору) відомості протоколу та, за наявності, відповідних актів з метою введення ним цих відомостей до бази даних системи та перевірки засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" правильності заповнення протоколу.

У приміщенні, де відбувається введення та перевірка відомостей протоколу, мають право перебувати системний адміністратор, оператори ІАС "Вибори народних депутатів України", голова, заступник голови та секретар окружної виборчої комісії, члени цієї комісії, кандидати в народні депутати України, їх довірені особи, уповноважені особи політичних партій, офіційні спостерігачі. Присутність інших осіб у цьому приміщенні забороняється.

У разі правильності заповнення протоколу системний адміністратор (оператор) повинен: роздрукувати інформацію про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці, підписати та подати її для підпису голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу. Ця інформація про підрахунок голосів виборців зберігається в окружній виборчій комісії до припинення її повноважень; засобами ІАС "Вибори народних депутатів України" передати інформацію про підрахунок голосів виборців до Центральної виборчої комісії.

Указані відомості невідкладно оприлюднюються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Якщо за результатами проведеної перевірки у протоколі виявлено неточності чи технічні описки, окружна виборча комісія приймає одне з рішень, передбачених пунктами 2, 3 частини п`ятої статті 94 Закону.

Колегія суддів вважає за необхідне наголосити, що системний аналіз викладених вище правових норм, надає підстави вважати, що ОВК під час прийняття від ДВК протоколів про підрахунки голосів та у разі виявлення у протоколі виправлень, помилок та неточностей, які можливо усунути без повторного підрахунку голосів та які не потребують внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці, окружна виборча комісія приймає рішення, передбачене пунктом 1 частини п`ятої цієї статті із зазначенням про виявлені виправлення, помилки та неточності. Будь-яке рішення з цього питання приймається лише шляхом голосування усіх членів окружної виборчої комісії більшістю від загального складу комісії, про що обов`язково фіксується у протоколі засідання окружної виборчої комісії.

Отже, члени комісії перед голосуванням повинні бути обізнані про зміст виправлень, помилок та неточностей, щоб вирішити питання чи можуть такі недоліки бути усунути без повторного підрахунку голосів, та не потребують чи вони внесення змін до встановлених результатів голосування виборців на виборчій дільниці.

Про наявність помилок та неточностей, про їх сутність доводиться до відома членів комісії на підставі інформації системного адміністратора (оператор), який повинен роздрукувати інформацію про підрахунок голосів на відповідній виборчій дільниці, особисто її підписати, подати інформацію голові окружної виборчої комісії (головуючому на засіданні) та члену цієї комісії, відповідальному за перевірку правильності заповнення протоколу для підпису.

Після голосування в протоколі засідання комісії, який оформляє секретар комісії, зазначається про результати голосування та прийняте рішення, і таке рішення підлягає відповідному оформленню.

Отже, відповідно до пункту третього та четвертого Порядку № 350 протокольні рішення, прийняті на засіданні комісії, також підлягають подальшому відповідному оформленню та підписуються головуючим та секретарем засідання комісії.

Відповідно до частини першої статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ст.77 КАС України).

Разом з тим, ані під час розгляду судом першої інстанції, ані під час апеляційного розгляду справи, Окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу №210, на неодноразові запитання колегії суддів та можливість надати додаткові докази у справі, в том числі підтвердити дотримання приписів ст.. 94 Закону України № 4061-VI, спростувавши доводи позивача про відсутність голосування та прийняття відповідних рішень по кожному спірному протоколу ДВК, не було надано жодного належного та допустимого доказу, в розумінні статті 74 КАС України.

Разом з тим, представником позивача наголошено, що головою Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210 Соколовською О.В., що останньою в судовому засіданні було підтверджено, неодноразово оголошувалась перерва (на нічний час), разом з тим, протоколи від ДВК залишались у приміщенні ОВК без прийняття останніх у встановленому законом порядку, з проведенням голосуванням та прийняттям відповідних рішень по кожному спірному протоколу ДВК.

У судовому засіданні головою Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210 Соколовською О.В. було надано роздруківку, в якій відображено час підписання протоколів ДВК та реєстрації останніх у БД, разом з тим, на переконання колегії суддів, та у зв`язку з викладеними вище нормами права доказом того, що відповідач виконав положення норм виборчого законодавства, може бути лише протокол (витяг) засідання комісії та інших документів, якими би підтверджувалось дотримання відповідачем чіткої послідовності алгоритму дій щодо прийняття та опрацювання протоколів від кожної спірної ДВК.

Такі докази суду апеляційної інстанції не було надано і відповідач не переконав судову колегію у правомірності своїх дій та відсутності бездіяльності, всупереч положенням Закону України № 4061-VI.

Варто також зазначити, що представником кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 у позові, відзивах на апеляційні скарги та письмових (усних) поясненнях було зазначено, що дані, які оголошувались на засіданні ОВК в порівнянні з сайтом Центральної виборчої комісії не співпадали (у зв`язку з чим, було зареєстровано звернення гр.. ОСОБА_12 в Журналі єдиного обліку в Прилуцькому відділі поліції Головного управління Національної поліції в Чернігівській області за № 7708).

Управлінням регламентного забезпечення діяльності Комісії Секретаріату Центральної виборчої комісії було надано суду роздруківку відомостей про надходження дільничних протоколів (ОВО) Чернігівська обл.., округ № 210, відповідно до відомостей якої, в графі дата та час підписання протоколу , дата та час заведення до системи оператором відносно протоколів, в тому числі 740585, 740636, 740606, 740968, 740639, 740960, 740088, 740605, 740981, 740967, 740086, 70959 та багатьох інших стоїть нічний час, тобто після 00:00, в той час як засідання ОВК вже не проводилось (оголошено технічну перерву), крім того дата та час обробки в ЦВК по протоколам 740619, 740633, 740621, 740628, 740632, 740968, 740632 та інших зазначено час після 00:00.

Представники Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210 не змогли надати суду обґрунтовані докази правомірності своїх дій при прийнятті протоколів ДВК № 740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740959, 740640,740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625.

Варто також наголосити, що відповідно до постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 липня 2019 року, що набрала законної сили, встановлено факт систематичного порушення Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 норм Закону України Про вибори народних депутатів .

Відповідно до ч.4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній чи адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таке рішення суду має преюдиційне значення у цій справі та приймається судовою колегією до уваги.

Як зазначалось раніше, під час апеляційного розгляду до матеріалів справи було долучено, відповідно до клопотання Вх.№28647, flash накопичувач, на якому містяться відеозаписи підсумкового засідання дільничної виборчої комісії № 740613 одномандатного виборчого округу № 210, проте такий доказ колегія суддів не може брати до уваги, з огляду на наступне.

Так, відповідно до ч.1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 2 статті 74 КАС України передбачено, що обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Разом з тим, статтею 99 КАС України передбачено спеціальні вимоги до електронних доказів, а саме відповідно до частини 2 вказаної норми електронні докази подаються в оригіналі або в електронній копії, засвідченій електронним цифровим підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України Про електронний цифровий підпис . Законом може бути визначено інший порядок засвідчення електронної копії електронного доказу.

Водночас, Закон України Про електронний цифровий підпис втратив чинність 07.11.2018 року на підставі Закону України Про електронні довірчі послуги від 05.10.2017 р. № 2155-VIII (далі - Закон № 2155-VIII), який на момент розгляду цієї справи судом визначає правові та організаційні засади надання електронних довірчих послуг та здійснення електронної ідентифікації.

Так, у ч. 5 ст. 17 Закону № 2155-VIII закріплено, що здійснення правосуддя з використанням кваліфікованого електронного підпису чи печатки або інших засобів електронної ідентифікації вчиняється в порядку, встановленому законом.

Частиною 1 статті 7 Закону Про електронні документи та електронний документообіг від 22.05.2003 р. № 851-IV (далі - Закон № 851-IV) передбачено, що оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами , у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону 2155-VIII.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності ( ч. 3 ст. 90 КАС України).

Відповідно до Акту від 02.08.2019 року, складеного заступником начальника Відділу інформаційно-технічного забезпечення Дегтярем С.М. , заступником керівника апарату Квятковською К.Ю., секретарем судового засідання Кузик О.С., разом зі справою до суду надійшов флеш-носій USB, який містить 13 відеофайлів та 1 фотографію.

Файл електронного цифрового підпису на зазначеному флеш-носії USB відсутній.

З огляду на викладене, надані представником третьої сторони відеозаписи не завірені у встановленому законодавством порядку цифровим електронним підписом, не відповідають вимогам ч.2 ст.99 КАС України, а отже не є допустимими та належними доказами у справі і судом до уваги не приймаються.

Відповідно до частини 2 ст. 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Враховуючи вищенаведені норми закону та встановлені обставини справи, колегія суддів вважає за необхідне застосувати частини 2 статей 9 та 308 КАС України та для ефективного захисту прав, свобод, інтересів позивача визнати протиправною бездіяльність ОВК щодо не прийняття рішень по всім спірним протоколам ДВК з дотриманням положень статті 94 Закону № 4061-VI та пунктів 4.1- 4.5 Порядку № 954 та зобов`язання відповідача прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740959, 740640,740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625.

Відповідно до ч.1 - 3 ст. 95 Закону України 4601-VI, окружна виборча комісія після прийняття і розгляду протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу, у тому числі з поміткою "Уточнений", на підставі протоколів дільничних виборчих комісій про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та повідомлень про зміст таких протоколів дільничних виборчих комісій, переданих за допомогою технічних засобів зв`язку з спеціальних виборчих дільниць, утворених на суднах, що перебувають у день голосування у плаванні під Державним Прапором України, на полярній станції України, а у разі повторного підрахунку голосів виборців - також протоколу окружної виборчої комісії про повторний підрахунок голосів виборців на відповідній виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу встановлює:

1) кількість виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, одержаних окружною виборчою комісією;

2) кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, погашених окружною виборчою комісією;

3) кількість виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, одержаних дільничними виборчими комісіями одномандатного округу;

4) кількість виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, виготовлених дільничними виборчими комісіями одномандатного округу;

5) кількість невикористаних виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, погашених дільничними виборчими комісіями одномандатного округу;

6) загальну кількість виборців, внесених до списків виборців на виборчих дільницях одномандатного округу;

7) кількість виборців, внесених до витягів із списку виборців на виборчих дільницях одномандатного округу;

8) кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі у приміщенні для голосування;

9) кількість виборців, що отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі, за місцем перебування;

10) сумарну кількість виборців, які отримали виборчі бюлетені для голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу;

11) кількість виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, що не підлягають врахуванню, виявлених на виборчих дільницях одномандатного округу;

12) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному окрузі у приміщенні для голосування;

13) кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному окрузі за місцем перебування;

14) загальну кількість виборців, які взяли участь у голосуванні у загальнодержавному окрузі, в межах одномандатного округу;

15) кількість виборчих бюлетенів для голосування у загальнодержавному окрузі, визнаних недійсними;

16) кількість голосів виборців, поданих за кандидатів у депутати, включених до виборчого списку кожної партії.

Відомості про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу цифрами і прописом заносяться до протоколу окружної виборчої комісії про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу, форму якого встановлено Центральною виборчою комісією. Відомості, зазначені у пунктах 3 - 16 частини першої цієї статті, вносяться до протоколу цифрами по кожній виборчій дільниці, що входить до складу одномандатного округу, а також сумарно цифрами і прописом по одномандатному округу.

Протокол про підсумки голосування у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу складається окружною виборчою комісією у кількості примірників, на три більшій, ніж кількість осіб, які входять до складу окружної виборчої комісії. Примірники протоколу нумеруються і мають однакову юридичну силу.

З урахування того, що колегією суддів визнано протиправними дії відповідача по прийняттю протоколів №740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740959, 740640,740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625 без дотримання норм виборчого законодавства та зобов`язано ОВК з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740959, 740640,740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625, позовна вимога про визнання протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 по складанню протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210 також підлягає задоволенню, адже є похідною (відомості до протоколу підсумків голосування заносять на підставі прийнятих протоколів ДВК).

Приходячи до такого висновку, суд також враховує правовий висновок ЄСПЛ, викладений в рішенні Petkov та інші проти Болгарії , де зазначено, що у питаннях проведення виборів тільки ті засоби правового захисту, які здатні забезпечити належне функціонування демократичного процесу, можна вважати ефективним.

Разом з тим, необґрунтованими, на переконання суду є позовні вимоги позивача щодо визнання протиправною та скасування постанови № 28 Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 23.07.2019 про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210; визнання протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не оприлюднення рішення про визнання недійсним результатів голосування на виборчій дільниці №740080 одномандатного виборчого округу № 210, огляду на наступне.

Згідно з ч. 16 ст. 94 Закону України № 4061VI, окружна виборча комісія може прийняти рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним лише у разі виявлення при повторному підрахунку голосів виборців на відповідній виборчій дільниці обставин, зазначених у частині першій статті 92 цього Закону.

Так, при повторному підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №740080, окружною виборчою комісією було встановлено порушення дільничною виборчою комісією вимог частини першої статті 92 Закону та прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.

Таке рішення прийнято відповідачем на підставі п.1 ч.1 ст. 92 Закону Україин 4061-VI, відповідно до положень якого, дільнична виборча комісія може визнати голосування на виборчій дільниці недійсним у разі встановлення нею порушень вимог цього Закону, внаслідок яких неможливо достовірно встановити результати волевиявлення виборців, лише за таких обставин, в тому числі, виявлення фактів незаконного голосування (опускання виборчого бюлетеня до виборчої скриньки за виборця іншою особою, крім випадків, передбачених частиною дев`ятою статті 85 цього Закону; голосування особами, які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до списку виборців на цій виборчій дільниці або включені до нього безпідставно ; голосування виборцями, яким на підставі частини третьої статті 7 Закону України "Про Державний реєстр виборців" тимчасово змінено місце голосування (без зміни виборчої адреси) на іншу виборчу дільницю поза межами одномандатного округу, до якого вони відносяться на підставі відомостей Державного реєстру виборців про їх виборчу адресу, що внесені до списку виборців на відповідній виборчій дільниці та безпідставно отримали виборчі бюлетені для голосування в одномандатному окрузі; голосування виборцем більше ніж один раз) у кількості, що перевищує п`ять відсотків кількості виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці.

Як вбачається з матеріалів справи та відповідно до пояснень відповідача, 23 липня 2019 року о 20:50 Окружною виборчою комісією складено акт про те, що спостерігачем ОСОБА_2 . ОСОБА_14 була подана заява про видачу списку виборців для голосування за місцем перебування у списку виборців на виборчій дільниці у графі "підпис виборця" секретар дільничної виборчої комісії робить запис "голосує за місцем перебування".

Під час проведення повторного підрахунку голосів, ОВК №210 встановлено, що жодного рішення про включення до списку виборців осіб, що не здатні самостійно пересуватися, відсутнє. Також відсутні належні та допустимі докази включення таких осіб до списку виборців у кількості 22. Кількість виборців, внесених до списку виборців на виборчій дільниці становить 294 (двісті дев`яносто чотири). Також встановлено відсутність оформленого належним чином витягу із списку виборців. Отже, встановлено факт незаконного голосування виборців у кількості, що перевищує п`ять відсотків виборців, які отримали виборчі бюлетені на виборчій дільниці виборці.

З даного приводу головою ОВК № 210, заступником голови та Секретарем ДВК було складено Акт від 23.07.2019 року, що наявний в матеріалах справи.

На підставі Акта Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 було прийнято поставно у № 27 від 23.07.2019 року Про проведення повторного підрахунку голосів виборців .

Враховуючи вищевикладене, на момент вчинення окружною виборчою комісією одномандатного виборчого округу №210 відповідних дій та прийняття рішень 23.07.2019 року, були визначені Законом підстави для проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці №740080 та прийняття рішення про визнання голосування на цій дільниці недійсним (постанова Про визнання недійсним голосування на виборчій дільниці № 740080 одномандатного виборчого округу № 210 ), що свідчить про обґрунтованість та законність постанови окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210.

Доводи позивача в частині не оприлюднення Постанови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 № 28 спростовані матеріалами справи, а саме - Актом про оприлюднення постанови ОВК від 23.07.2019 року, складеного Головою ОВК № 210, заступником голови ОВК та Секретарем ОВК № 210 про те, що постанова Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 23.07.2019 року № 28 була оприлюднена для загального ознайомлення на стенді офіційних матеріалів ОВК № 210, у відповідності до вимог ч.5 ст. 35 Закону України Про вибори народних депутатів України .

Посилання позивача на заяву про видачу копії постанови, що, за словами позивача залишилась без розгляду не може братися колегією суддів до уваги з огляду на те, що досліджений у судовому засіданні Журнал реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму (ОВК № 210) не містить вхідного номеру такої заяви та підпису особи, що зареєструвала заяву.

Необґрунтованою на переконання суду також є позовні вимоги щодо визнання протиправною бездіяльності Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не розгляду заяв довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_3 - ОСОБА_4 та офіційного спостерігача Всеукраїнської громадської організації Комітет виборців України - ОСОБА_5 щодо порушення вимог Закону України Про вибори народних депутатів України , визнання протиправною та скасування постанови Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 від 24.07.2019 № 29 про повернення скарги без розгляду; визнання протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 стосовно не розгляду на власному безперервному засіданні по встановленню підсумків голосування акту члена дільничної виборчої комісії № 740613 щодо порушення виборчого законодавства у вигляді зарахування голосів виборців від одного кандидата іншому, з огляду на наступне.

Процедура розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України врегульована статтями 108 - 113 Закону України № 4061-VI та Порядком розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок), відповідно до пункту 1.2. якого під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори депутатів та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів відповідних суб`єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.

Відповідно до статті 110 Закону та розділу 6 Порядку скарга до виборчої комісії подається у письмовій (паперовій) формі. Скарга повинна містити:

1) назву виборчої комісії, до якої вона подається;

2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;

3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є;

4) суть порушеного питання;

5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення обґрунтовує свої вимоги;

6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії;

7) перелік документів і матеріалів, що додаються;

8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;

9) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 108 Закону, із зазначенням дати підписання.

Разом з тим, з аналізу змісту скарги (заяви) довіреної особи кандидата у народні депутати України в ОВК №210 ОСОБА_3 - ОСОБА_4 вбачається, що заявником не зазначено суб`єкта оскарження, заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення із скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду справи, до скарги не додано її копій, доказів, зазначених у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що постанова ОВК №210 від 24 липня 2019 року №29 про повернення скарги без розгляду є законною та правомірною, тому що скаржником не була додержана форма та зміст поданої скарги (заяви), більше того постановою №29 від 24 липня 2019 року була надана можливість звернутися із вказаною скаргою після усунення недоліків, однак заявник (скаржник) цим не скористався.

Щодо бездіяльності та не здійснення повноважень ОВК №210, передбачених п.10 ст.94 Закону №4061-VI щодо обов`язку розглянути на власному засіданні акт офіційного спостерігача на дільничній виборчій комісії №740613 щодо порушення виборчого законодавства у вигляді зарахування голосів виборців від одного кандидата іншому, варто зазначити наступне.

Акт про порушення Закону України Про вибори народних депутатів України складено 23 липня 2019 року ОСОБА_9 про можливі порушення допущені під час перерахунку голосів по ДВК №740613.

Проте, пунктом 6 частини 9 статті 78 Закону України Про вибори народних депутатів України передбачено, що акт про виявлення порушення цього Закону, що підписується офіційним спостерігачем, має бути підписаний не менш як двома виборцями, які засвідчують факт цього порушення, із зазначенням їх прізвищ, імен, по батькові, місця проживання та адреси житла.

Варто наголосити, що Акт про порушення Закону України Про вибори народних депутатів України від 23 липня 2019 року складено за відсутності двох свідків, а отже, вказаний Акт є неналежним та таким, що складений з порушенням норм чинного законодавства України, у зв`язку з чим є неналежним доказом.

Крім того, відповідно до п. 5.4. Порядку ведення діловодства у виборчих комісіях та комісіях з референдумів (затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 15 вересня 2010 року N 350), документи, заяви, скарги реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму (додаток 3). Особа, яка подає документи до виборчої комісії, складає розписку, в якій вказує своє прізвище, ім`я, по батькові, короткий опис поданих документів із зазначенням кількості аркушів, дату та час їх подання. Розписка зберігається разом із поданими документами.

У свою чергу, згідно з п. 5.5. Порядку, у правій нижній частині першого аркуша документа, заяви, скарги або на іншому вільному від тексту місці цього аркуша (крім місця, визначеного для підшивки) зазначаються реєстраційний (вхідний) номер, що відповідає порядковому номеру запису в журналі реєстрації документів, заяв і скарг, та дата надходження.

Проте, Акт про порушення Закону України Про вибори народних депутатів України від 23 липня 2019 року не було зареєстровано у встановленому законом порядку, що підтверджується відсутністю відмітки про реєстрацію на самому акті, а також записами зробленими у Журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії та комісії з референдуму від 21 липня 2019 року ОВК №210.

Щодо невиконання ОВК №210 обв`язку передбаченого п.10 ст.94 Закону України Про вибори народних депутатів України щодо обов`язку розглянути на власному засіданні акт офіційного спостерігача на дільничній виборчій комісії №740613 варто зазначити наступне.

Так, пунктом 10 ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України передбачено, що за наявності заяв або скарг, підтверджених відповідно оформленими актами, складеними кандидатами у депутати, їх довіреними особами, уповноваженими особами партій, офіційними спостерігачами, виборцями, про порушення вимог цього Закону під час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, що ставлять під сумнів результати підрахунку голосів виборців на цій виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі, а також за наявності акта або письмової заяви чи скарги осіб, зазначених у частині першій статті 93 цього Закону, про порушення вимог цього Закону під час транспортування до окружної виборчої комісії протоколів про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці та інших документів окружна виборча комісія може прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці у загальнодержавному окрузі в межах одномандатного округу та (або) одномандатному окрузі.

Таким чином, посилання суду першої інстанції на п.10 ст. 94 Закону України Про вибори народних депутатів України в межах даних правовідносин є необґрунтованим, оскільки акт не являється скаргою чи заявою, а законодавством не передбачено обов`язку Окружної виборчої комісії приймати рішення за результатами розгляду акту про правопорушення.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального права з підстав, викладених у даному рішенні.

Окремо слід зазначити про порушення судом першої інстанції норм процесуального права в частині не залучення до участі у справі Центральної виборчої комісії в якості третьої особи, що є порушенням норм п.4 ч.3 ст. 317 КАС України, використання як доказу відеозапису, що не є належним доказом у справі, оскільки, як наголошено сторонами, даний відеозапис не містить електронного цифрового підпису.

Щодо решти аргументів сторін, суд звертає увагу, що згідно з усталеною практикою Європейського суду з прав людини, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін проти України , § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).

У зв`язку з викладеним вище, колегія суддів вважає за необхідне апеляційні скарги Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210 та кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 - задовольнити частково, рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 - задовольнити частково.

Керуючись ст..ст. 241, 242, 272, 273, 308, 310, 317, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги Окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу №210 та кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_2 - задовольнити частково.

Рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 30 липня 2019 року - скасувати.

Адміністративний позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_3 - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не прийняття рішень у відповідності до положень статті 94 Закону України Про вибори народних депутатів України та пунктів 4.4, 4.5. Порядку використання окружними виборчими комісіями з виборів народних депутатів України інформаційно-аналітичної системи Вибори народних депутатів України Єдиної інформаційно-аналітичної системи Вибори № 954 при прийнятті протоколів ДВК №№740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740959, 740640,740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625.

Визнати протиправними дії Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, всупереч положень статті 98 Закону України Про вибори народних депутатів України щодо складання протоколу підсумків голосування в одномандатному виборчому окрузі № 210.

Зобов`язати Окружну виборчу комісію одномандатного виборчого округу №210 прийняти рішення про проведення повторного підрахунку голосів на дільничних виборчих комісіях №740073, 740247, 740273, 740283, 740299, 740308, 740311, 740323, 740595, 740598, 740608, 740612, 740613, 740618, 740639, 740950, 740951, 740954, 740957, 740972, 740976, 740309, 740311, 740590, 740959, 740640,740607, 740617, 740299, 740624, 740583, 740601, 740243, 740635, 740972, 740618, 740600, 740625.

У задоволенні інших позовних вимог - відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту її проголошення та не підлягає оскарженню.

Головуючий суддя: О.Є.Пилипенко

Суддя: Л.В.Бєлова

О.В.Епель

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.08.2019
Оприлюднено04.08.2019
Номер документу83427265
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2229/19

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 05.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Постанова від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

Ухвала від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Парінов Андрій Борисович

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Пилипенко Олена Євгеніївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні