Рішення
від 30.07.2019 по справі 280/2422/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 липня 2019 року Справа № 280/2422/19 м.Запоріжжя

Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Новікової І.В., розглянувши за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Ексім-Трейдінг до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Запорізькій області, про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

23 травня 2019 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю Ексім-Трейдінг (далі - позивач) до Головного управління ДФС у Запорізькій області (далі - відповідач 1, ГУ ДФС у Запорізькій області), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач 2, ДФС України), в якому позивач просить суд:

1. Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/роз рахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації:

від 05.04.2019 №1134222/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 25.02.2019 №22, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 10.04.2019 №1137903/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 01.03.2019 №29, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 10.04.2019 №1137930/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 01.03.2019 №30, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 10.04.2019 №1137944/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 14.03.2019 №36, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 17.04.2019 №1143947/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 12.03.2019 №31, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 17.04.2019 №1143960/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 12.03.2019 №32, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 24.04.2019 №1149554/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 12.03.2019 №33, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 24.04.2019 №1149537/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 12.03.2019 №34, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 25.04.2019 №1150354/37255588 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових наклад них податкової накладної від 12.03.2019 №35, складеної ТОВ Ексім-Трейдінг (код 37255588) на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

2. Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю Ексім-Трейдінг (код 37255588):

від 25.02.2019 №22 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 01.03.2019 №29 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 01.03.2019 №30 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 14.03.2019 №36 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат (код 01882551);

від 12.03.2019 №31 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 12.03.2019 №32 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 12.03.2019 №33 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 12.03.2019 №34 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794);

від 12.03.2019 №35 на адресу покупця (отримувача) товарів/послуг - ПАТ Мотор Січ (код 14307794).

Ухвалою суду від 28.05.2019 вищевказану позовну заяву залишено без руху. У встановлений судом строк позивачем до суду надано документи на виконання вимог ухвали суду.

Ухвалою суду від 18.06.2019 відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено підготовче засідання на 16.07.2019.

В підготовчому засіданні 16.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено розгляд адміністративної справи по суті на 30.07.2019.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ТОВ Ексім-Трейдінг направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкові накладні №22 від 25.02.2019, №29 від 01.03.2019, №30 від 01.03.2019, №36 від 14.03.2019, №31 від 12.03.2019, №32 від 12.03.2019, №33 від 12.03.2019, №34 від 12.03.2019, №35 від 12.03.2019, проте, позивачем було отримано квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, в яких зазначено, що документи прийнято, але реєстрація зупинена. Зазначає, що підставою для зупинення реєстрації податкових накладних стало те, що податкові накладні відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з чим позивачу запропоновано надати додаткові документи та пояснення по вказаним накладним. Вказує, що позивач скористався наданим правом та подав пояснення щодо підстав складання та направлення на реєстрацію спірних податкових накладних, а також надав окремі пакети документів, проте, отримав відмову у реєстрації спірних податкових накладних в ЄРПН.

Позивач вважає прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН необґрунтованими, протиправними та такими, що суперечать вимогам чинного законодавства України, оскільки оскаржуване рішення не містять підкреслень тих документів, які на думку відповідачів не надані, що в свою чергу робить ці рішення формальними та такими, що не ґрунтуються на результатах аналізу пакету документів платника податків. Крім того, позивач вказав і на ту обставину, що підприємство-позивач не підпадає під критерії ризиковості, що визначені пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, а також надав на адресу відповідача всі необхідні документи, які підтверджують законність здійснення позивачем господарської діяльності та реальне виконання операцій, за якими складені податкові накладні, проте, відповідачем не надано належної оцінки поданим документам.

Представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі, а адміністративну справу просив розглядати в порядку письмового провадження.

Відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечили. В обґрунтування заперечень представник відповідачів послався на те, що реєстрація податкових накладних виписаних ТОВ Ексім-Трейдінг №22 від 25.02.2019, №29 від 01.03.2019, №30 від 01.03.2019, №36 від 14.03.2019, №31 від 12.03.2019, №32 від 12.03.2019, №33 від 12.03.2019, №34 від 12.03.2019, №35 від 12.03.2019 зупинена у зв`язку з тим, що податкові накладні відповідали критеріям оцінки ступеня ризиків, встановлених відповідно до п.74.2 ст.74 ПК України та визначених пунктом 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН. Зазначають, що за результатами аналізу наданих документів було встановлено, що платником податку не у повному обсязі надані документи, надання яких передбачено пунктами 13, 14 Постанови КМУ №117. Вважає, що відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації спірних податкових накладних.

Представник відповідачів підтримав позицію викладену в письмових запереченнях, просив відмовити в задоволенні позовних вимог.

Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи судом встановлено, що 14.01.2019 між ТОВ Ексім-Трейдінг - Продавець та ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат - Покупець укладено договір №П.А.17, відповідно до пункту 1.1 якого, Продавець зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити Товар, в номенклатурі, кількості, якості та за цінами, згідно зі Специфікацією: запірна арматура - 500 шт., обладнання - 200 шт. Вартість, номенклатура та кількість Товару по договору може бути змінено шляхом підписання сторонами Специфікацій, додаткових угод, додатків, але у будь-якому разі сума всіх Специфікацій не може перевищувати загальної суми договору (а.с.35-39, т.1).

20.02.2019 ТОВ Ексім-Трейдінг контрагенту ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат виставлено рахунок №27 на оплату товару - засувка шиберна ножова міжфланцева (а.с.49).

25.02.2019 ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат здійснено передоплату за рахунком на оплату товару, що підтверджується платіжним дорученням (а.с.46).

Також, судом встановлено, що для виконання зазначеного договору ТОВ Ексім-Трейдінг укдено з ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) Договір на поставку продукції №15/01-П від 15.01.2019, який діяв з урахуванням додаткової угоди №1 від 16.01.2019, за яким ФОП ОСОБА_1 є постачальником, а ТОВ Ексім-Трейдінг - покупцем (а.с.40-41).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат податкову накладну №22 від 25.02.2019 (а.с.42, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №22 від 25.02.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 05.04.2019 №1134222/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №22 від 25.02.2019 (а.с.44, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №22 від 25.02.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 05.04.2019 №1134222/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Крім того, судом встановлено, що в рамках договору №П.А.17, 01.03.2019 позивачем виставлено ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат виставлено рахунок №32 на оплату товару - затвор дисковий поворотний Bray (а.с.59).

Того ж дня, 01.03.2019, ТОВ Ексім-Трейдінг оформлено видаткову накладу та здійснено відвантаження товару на ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат .

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат податкову накладну №29 від 01.03.2019 (а.с.53, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №29 від 01.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 10.04.2019 №1137903/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №29 від 01.03.2019 (а.с.55, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №29 від 01.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 10.04.2019 №1137903/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Також, судом встановлено, що в рамках договору №П.А.17, 01.03.2019 позивачем виставлено ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат виставлено рахунок №33 на оплату товару - затвор дисковий поворотний Bray (а.с.69).

Того ж дня, 01.03.2019, ТОВ Ексім-Трейдінг оформлено видаткову накладу №23 та здійснено відвантаження товару на ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат .

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат податкову накладну №30 від 01.03.2019 (а.с.63, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №30 від 01.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 10.04.2019 №1137930/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №30 від 01.03.2019 (а.с.65, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №30 від 01.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 10.04.2019 №1137930/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Також, судом встановлено, що в рамках договору №П.А.17, 20.02.2019 позивачем виставлено ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат виставлено рахунок №27 на оплату товару - засувка шиберна ножова міжфланцева (а.с.82).

14.03.2019 ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат здійснено передоплату за рахунком на оплату товару, що підтверджується платіжним дорученням (а.с.78).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат податкову накладну №36 від 14.03.2019 (а.с.74, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №36 від 14.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 10.04.2019 №1137944/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №36 від 14.03.2019 (а.с.76, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №30 від 01.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 10.04.2019 №1137944/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків.

Також, судом встановлено, що 12.12.2018 між ПАТ Мотор Січ - Покупець та ТОВ Ексім-Трейдінг - Постачальник укладено договір №0769/19-Д (УГметр), відповідно до п.1.1 якого, Постачальник зобов`язується передати у власність продукцію - метрологічні прилади, обладнання, запасні частини та комплектуючі до них, а Покупець - прийняти та оплатити його на умовах даного договору (а.с.85-86).

Судом встановлено, що на виконання зазначеного договору ТОВ Ексім-Трейдінг поставлено в адресу ПАТ Мотор Січ товар - двоточковий нутромір та ричвжний мікрометр (а.с.95).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПАТ Мотор Січ податкову накладну №31 від 12.03.2019 (а.с.91, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №31 від 12.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 17.04.2019 №1143947/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №31 від 12.03.2019 (а.с.91, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №31 від 12.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 17.04.2019 №1143947/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Крім того, в рамках виконання договору №0769/19-Д (УГметр), ТОВ Ексім-Трейдінг поставлено в адресу ПАТ Мотор Січ товар - міра 25мм, ричажний мікрометр Tesa (а.с.106).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПАТ Мотор Січ податкову накладну №32 від 12.03.2019 (а.с.91, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №32 від 12.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 17.04.2019 №1143960/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №32 від 12.03.2019 (а.с.91, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №31 від 12.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 17.04.2019 №1143960/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Також, в рамках виконання договору №0769/19-Д (УГметр), ТОВ Ексім-Трейдінг поставлено в адресу ПАТ Мотор Січ товар - мікрометр електронний Tesa, магнітний штатив Tesa, набір проволочок для вимірювання різьби Tesa, угольник плаский, універсальний штатив (а.с.117).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПАТ Мотор Січ податкову накладну №33 від 12.03.2019 (а.с.113, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №33 від 12.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 24.04.2019 №1149554/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №33 від 12.03.2019 (а.с.91, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №33 від 12.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 24.04.2019 №1149554/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Крім того, в рамках виконання договору №0769/19-Д (УГметр), ТОВ Ексім-Трейдінг поставлено в адресу ПАТ Мотор Січ товар - вимірювальний штатив Interapid, кутомір Tesa, магнітний штатив, малогабаритний вимірювальний штатив Interapid, електронний важільний індикатор Tesa (а.с.128).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПАТ Мотор Січ податкову накладну №34 від 12.03.2019 (а.с.124, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №34 від 12.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 24.04.2019 №1149537/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №34 від 12.03.2019 (а.с.126, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №34 від 12.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 24.04.2019 №1149537/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Також, в рамках виконання договору №0769/19-Д (УГметр), ТОВ Ексім-Трейдінг поставлено в адресу ПАТ Мотор Січ товар - штангельциркуль електронний Twin-Cal (а.с.142).

На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем, як підприємством яким постачався товар, виписано на ім`я ПАТ Мотор Січ податкову накладну №35 від 12.03.2019 (а.с.138, т.1), яку направлено до реєстрації в ЄРПН.

Згідно квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, податкову накладну №35 від 12.03.2019 прийнято, але реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема вказано, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена ПН/РК відповідає критеріям пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Рішенням комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 25.04.2019 №1150354/37255588 відмовлено у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №35 від 12.03.2019 (а.с.140, т.1).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної №34 від 12.03.2019 в рішенні комісії ГУ ДФС у Запорізькій області від 25.04.2019 №1150354/37255588 зазначено: Ненадання платником податків копій документів: первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити).

Позивач, не погодившись з відмовою відповідачів в реєстрації спірних податкових накладних, звернувся з позовом до суду.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Суд зазначає, що відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Згідно з пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

У відповідності до пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У разі якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

З 01.01.2017 набули чинності зміни до Податкового кодексу України, якими запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю (Закон - № 1797-VIII від 21.12.2016).

У свою чергу, відповідно до пункту 74.2 статті 74 Податкового кодексу України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з положеннями пункту 20.2 статті 20 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з підпунктом 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

З аналізу даних норм законодавства вбачається, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Згідно з положеннями підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику (підпункт 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України).

Зазначена комісія приймає рішення про: - реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; - відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація податкових накладних №22 від 25.02.2019, №29 від 01.03.2019, №30 від 01.03.2019, №36 від 14.03.2019, №31 від 12.03.2019, №32 від 12.03.2019, №33 від 12.03.2019, №34 від 12.03.2019, №35 від 12.03.2019 була зупинена у зв`язку з їх відповідністю, як зазначено контролюючим органом, пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

У Листі Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 "Критерії ризиковості платника податку", зокрема, зазначено: " 1.Платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: … 1.6. комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України ; наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.".

Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, фіскальний орган був зобов`язаний у Квитанціях чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп.1.6 п.1 Критеріїв №959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Крім того, відповідачем також не надано суду ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.

Належної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пп.1.6 п.1 Листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21.03.2018 оскаржувані рішення не містять.

Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії Державної фіскальної служби України повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуваними рішеннями комісії ГУ ДФС у запорізькій області від 05.04.2019 №1134222/37255588, від 10.04.2019 №1137903/37255588, від 10.04.2019 №1137930/37255588, від 10.04.2019 №1137944/37255588, від 17.04.2019 №1143947/37255588, від 17.04.2019 №1143960/37255588, від 24.04.2019 №1149554/37255588, від 24.04.2019 №1149537/37255588, від 25.04.2019 №1150354/37255588, відмовлено у реєстрації спірних податкових накладних. Підставою даного рішення зазначено неподання платником податку копій документів, проте, з даного рішення не можливо встановити, які саме документи не подано.

Тому суд зазначає, що відповідач по справі, обмежився лише загальною оцінкою наданих позивачем документів, не встановивши конкретно, які з них складені з порушенням законодавства, як зазначено у спірних рішеннях, і в чому саме полягають ці порушення.

Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) та Протоколи до неї є частиною національного законодавства України відповідно до статті 9 Конституції України, як чинний міжнародний договір, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України. Ратифікація Конвенції відбулася на підставі Закону України від 17 липня 1997 року №475/97-ВР та вона набула чинності для України 11 вересня 1997 року.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Аналізуючи оскаржувані рішення, суд вказує, що принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, відповідно до ч.2 статті 2 КАС України, має на увазі, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі Суомінен проти Фінляндії (Suominen v. Finland), №37801/97, п. 36, від 01 липня 2003 року, яке, відповідно до ч. 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини , підлягає застосуванню судами як джерело права, вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.

У рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України Європейський суд з прав людини вказав, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.

При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Разом з тим, приймаючи рішення або вчиняючи дію, суб`єкт владних повноважень не може ставати на сторону будь-якої з осіб та не може виявляти себе заінтересованою стороною у справі, виходячи з будь-якого нелегітимного інтересу, тобто інтересу, який не випливає із завдань цього суб`єкта, визначених законом.

Прийняття рішення, вчинення (не вчинення) дії вимагає від суб`єкта владних повноважень діяти добросовісно, тобто з щирим наміром щодо реалізації владних повноважень та досягнення поставлених цілей і справедливих результатів, з відданістю визначеним законом меті та завданням діяльності, передбачувано, без корисливих прагнень досягти персональної вигоди, привілеїв або переваг через прийняття рішення та вчинення дії.

Таким чином, висновки та рішення суб`єкта владних повноважень можуть ґрунтуватися виключно на належних, достатніх, а також тих доказах, які одержані з дотриманням закону.

Разом з тим, як встановлено в ході судового розгляду справи відповідачем зазначених вище принципів при прийнятті рішень дотримано не було.

В свою чергу, представником позивача до матеріалів адміністративної справи надано документи первинної податкової та бухгалтерської звітності по взаємовідносинах з ПрАТ Рубіжанський картонно-тарний комбінат та ПАТ Мотор Січ , які свідчать про реальність здійснених господарських операції та вказують на наявність у позивача ділової мети, визначення якої наведено у пп.14.1.231 п.14.1 ст.14 ПК України, як причина, яка може бути наявна лише за умови, що платник податків має намір одержати економічний ефект у результаті господарської діяльності.

Також, з наданих до матеріалів справи документів та документів, які надавались контролюючому органу, було можливо встановити підстави для складання та направлення на реєстрацію спірної накладної.

Крім того, як зазначалось судом вище, платника податків не було належним чином повідомлено про те, що саме стало підставою для відмови у реєстрації спірної податкової накладної, а тому платник податків не мав змоги, до прийняття спірного рішення, усунути виявленні недоліки.

При цьому, суд вважає за необхідне зазначити, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.

Оцінюючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку, що рішення від 05.04.2019 №1134222/37255588, від 10.04.2019 №1137903/37255588, від 10.04.2019 №1137930/37255588, від 10.04.2019 №1137944/37255588, від 17.04.2019 №1143947/37255588, від 17.04.2019 №1143960/37255588, від 24.04.2019 №1149554/37255588, від 24.04.2019 №1149537/37255588, від 25.04.2019 №1150354/37255588 є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовних вимог про реєстрацію спірних податкових накладних, слід зазначити, що відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:

а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;

б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Відтак, оскільки рішення Комісії ГУ ДФС у Запорізькій області про відмову у реєстрації податкової накладної від 05.04.2019 №1134222/37255588, від 10.04.2019 №1137903/37255588, від 10.04.2019 №1137930/37255588, від 10.04.2019 №1137944/37255588, від 17.04.2019 №1143947/37255588, від 17.04.2019 №1143960/37255588, від 24.04.2019 №1149554/37255588, від 24.04.2019 №1149537/37255588, від 25.04.2019 №1150354/37255588 підлягають скасуванню то, відповідно, з урахуванням положень підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201, пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, пункту 19, пункту 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 №1246, суд приходить до висновку про задоволення позову в частині зобов`язання ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №22 від 25.02.2019, №29 від 01.03.2019, №30 від 01.03.2019, №36 від 14.03.2019, №31 від 12.03.2019, №32 від 12.03.2019, №33 від 12.03.2019, №34 від 12.03.2019, №35 від 12.03.2019.

Стосовно інших посилань доводів наведених відповідачами у письмових поясненнях, то суд критично оцінює такі з огляду на їх необґрунтованість, та зазначає, що згідно п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Крім того, судом враховується, що згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Всупереч наведеним вимогам відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, не доведено правомірності винесення оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації спірної податкової накладної.

Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню повністю.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За таких умов, судовий збір сплачений позивачем в розмірі 17289,00 грн., стягується відповідно до ч.1 статті 139 КАС України на його користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, яким прийнято протиправне рішення про відмову в реєстрації спірної податкової накладної, а саме - ГУ ДФС у Запорізькій області.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Ексім-Трейдінг (69001, м.Запоріжжя, вул.Героїв Сталінграду, буд.10, кв.106, код ЄДРПОУ 37255588) до Державної фіскальної служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 39232197), Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166, код ЄДРПОУ 39396146), про скасування рішень та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації від 05.04.2019 №1134222/37255588, від 10.04.2019 №1137903/37255588, від 10.04.2019 №1137930/37255588, від 10.04.2019 №1137944/37255588, від 17.04.2019 №1143947/37255588, від 17.04.2019 №1143960/37255588, від 24.04.2019 №1149554/37255588; від 24.04.2019 №1149537/37255588, від 25.04.2019 №1150354/37255588.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складені Товариством з обмеженою відповідальністю Ексім-Трейдінг податкові накладні: №22 від 25.02.2019, №29 від 01.03.2019, №30 від 01.03.2019, №36 від 14.03.2019, №31 від 12.03.2019, №32 від 12.03.2019, №33 від 12.03.2019, №34 від 12.03.2019, №35 від 12.03.2019.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Ексім-Трейдінг судовий збір в розмірі 17289,00 грн. (сімнадцять тисяч двісті вісімдесят дев`ять гривень 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя І.В. Новікова

Дата ухвалення рішення30.07.2019
Оприлюднено06.08.2019

Судовий реєстр по справі —280/2422/19

Ухвала від 19.03.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 26.09.2019

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 30.07.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 18.06.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 28.05.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні