Рішення
від 05.08.2019 по справі 620/2276/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 серпня 2019 року м. Чернігів Справа № 620/2276/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Скалозуба Ю.О., суддів: Лобана Д.В., Падій В.В за участю секретаря Шевченко А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу

за позовомКандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 про за участю сторін: від позивача визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії ОСОБА_5, діє на підставі ордеру У С Т А Н О В И В:

Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 (надалі також - ОВК ОВО № 210, відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не розгляду заяви члена дільничної виборчої комісії № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 ОСОБА_3 та скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 - ОСОБА_4 ;

- зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 розглянути заяву члена дільничної виборчої комісії № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 ОСОБА_3 та скаргу довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 - ОСОБА_4 та прийняти відповідне рішення.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 23.07.2019, виявивши факти порушення виборчого законодавства, довірена особа кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 - ОСОБА_4 та 22.07.2019 (вхідна дата 23.07.2019) член дільничної виборчої комісії № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 ОСОБА_3 звернулись до відповідача зі скаргою та заявою про порушення Закону України Про вибори народних депутатів України , до яких долучено відповідні акти. Однак, всупереч вимог статті 111 Закону України Про вибори народних депутатів України відповідач не розглянув скаргу та заяву, чим допустив протиправну бездіяльність, що призвело до порушення права позивача, як суб`єкта виборчого процесу на чесні та справедливі вибори.

У встановлений судом строк відповідачем відзив на позов подано не було.

В судовому засіданні представник позивача підтримав позов та просив його задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позові.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату, час та місце судового розгляду повідомлявся в установленому статтею 268 Кодексу адміністративного судочинства України порядку, причини неявки суду не повідомив.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.07.2019 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження з урахуванням особливостей розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 01.08.2019 провадження у справі було зупинено до перегляду ухвали про відкриття провадження в апеляційному порядку.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03.08.2019 апеляційну скаргу Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 залишено без задоволення, а ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 31.07.2019 про відкриття провадження у справі - без змін.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.08.2019 поновлено провадження у справі.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.08.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання щодо залучення до участі у справі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача - кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_2 , оскільки вказане клопотання не обґрунтоване; матеріали справи також не містять жодних порушень прав та інтересів кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_2 .

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 04.08.2019, постановленою без виходу до нарадчої кімнати та занесеною секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, відмовлено в задоволенні клопотання представника відповідача щодо залишення без розгляду позовної заяви кандидата в народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 ОСОБА_1 зважаючи на таке.

Відповідно до частини 7 статті 111 Закону України Про вибори народних депутатів України скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, подана до виборчої комісії вищого рівня, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її подання.

Частиною 6 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п`ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Оскільки заява та скарга подані 23.07.2019, то відповідач протягом 24.07.2019 - 25.07.2019 зобов`язаний був розглянути зазначену заяву та скаргу відповідно до частини 7 статті 111 Закону України Про вибори народних депутатів України , отже п`ятиденний строк, встановлений частиною 6 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, починається з 26.07.2019 та закінчується 30.07.2019. До суду позивач з даним позовом звернувся 30.07.2019.

За таких обставин, суд дійшов висновку про необґрунтованість заяви відповідача щодо порушення позивачем строків звернення до суду з даною позовною заявою.

Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Указом Президента України Про дострокове припинення повноважень Верховної Ради України та призначення позачергових виборів від 21.05.2019 було припинено достроково повноваження Верховної Ради України восьмого скликання та пунктом 2 призначено позачергові вибори до Верховної Ради України на 21.07.2019.

Постановою Центральної виборчої комісії від 31.05.2019 № 919 Про утворення окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019 утворено окружні виборчі комісії з виборів народних депутатів України на позачергових виборах народних депутатів України 21.07.2019, зокрема, окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210.

Так, 21.07.2019 відбулося голосування з позачергових виборів народних депутатів України.

З огляду на матеріали справи 22.07.2019 членом дільничної виборчої комісії № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 ОСОБА_3 до Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 подано заяву, яка отримана членом ОВК № 210 23.07.2019 о 00:17 годині, що підтверджується копією зазначеної заяви, наявної в матеріалах справи (а.с. 33).

Також, 23.07.2019 довіреною особою кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 - ОСОБА_4 подано до відповідача скаргу про порушення Закону України Про вибори народних депутатів України , яка відповідно до відмітки відповідача отримана останнім 23.07.2019 о 23:45 годині, що підтверджується копією скарги, наявної в матеріалах справи (а.с. 12-13). До скарги було додано три акти про виявлені порушення та заява члена ДВК № 740243 ОВО № 210.

Позивач вказує, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність, оскільки скарга та заява не були розглянуті Окружною виборчою комісією з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, чим порушено права позивача, як суб`єкта виборчого процесу на чесні та справедливі вибори, що і стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Відповідно до частини 3 статті 77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється Законом.

Організація і порядок виборів народних депутатів України визначені Законом України Про вибори народних депутатів України (далі - Закон № 4061).

За змістом статті 15, 16 Закону № 4061 вибори депутатів можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними. Позачергові вибори депутатів призначаються Президентом України з підстав і в порядку, встановлених Конституцією України.

Статтею 11 Закону України Про вибори народних депутатів України визначено, що виборчий процес - це здійснення суб`єктами, визначеними статтею 12 цього Закону, виборчих процедур, передбачених цим Законом.

Пунктом 4 ч. 1 ст. 12 Закону № 4061 визначено, що суб`єктом виборчого процесу є кандидат у народні депутати, зареєстрований у порядку, встановленому Законом.

Як встановлено частинами 1, 3 статті 110 Закону № 4061 скарга до виборчої комісії подається у письмовій формі. Скарга повинна містити: 1) назву виборчої комісії, до якої вона подається; 2) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта звернення зі скаргою, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 3) прізвище, ім`я, по батькові (найменування) суб`єкта оскарження, його місце проживання (поштову адресу), а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти, якщо такі є; 4) суть порушеного питання; 5) виклад обставин і зазначення доказів, якими суб`єкт звернення обґрунтовує свої вимоги; 6) чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від виборчої комісії; 7) перелік документів і матеріалів, що додаються; 8) зазначення заінтересованих осіб, яких суб`єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги; 9) підпис суб`єкта звернення зі скаргою чи особи, яка його представляє відповідно до статті 108 цього Закону, із зазначенням дати підписання.

До скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що приєднуються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб`єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

З метою забезпечення однакового застосування виборчими комісіями Закону України Про вибори народних депутатів України при розгляді скарг, що стосуються виборчого процесу з виборів народних депутатів України (далі - вибори депутатів) розроблено Порядок розгляду скарг виборчими комісіями з виборів народних депутатів України, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 31 липня 2012 року № 133 (далі - Порядок № 133).

Пункт 1.2 Порядку № 133 встановлює, що під скаргою слід розуміти звернення, в якому міститься інформація щодо порушення законодавства України про вибори депутатів та вимога забезпечити реалізацію і захист виборчих прав, законних інтересів відповідних суб`єктів виборчого процесу, поновити порушені виборчі права.

Вимоги до скарги передбачені статтею 110 Закону № 4061 встановлені і в пункті 6.2. Порядку № 133.

Положеннями статті 111 Закону № 4061 встановлено порядок та строки розгляду скарг виборчими комісіями.

Так, частина 2 цієї статті Закону № 4061 встановлює, що скарга, оформлена без дотримання вимог статті 110 цього Закону, повертається відповідно Головою Центральної виборчої комісії або іншим членом Центральної виборчої комісії за дорученням Голови Центральної виборчої комісії чи головою або заступником голови окружної або дільничної виборчої комісії суб`єкту звернення зі скаргою без розгляду не пізніш як на наступний день після дня надходження скарги, а скарга, подана напередодні дня голосування, в день голосування чи наступного дня, - невідкладно. При поверненні скарги без розгляду зазначається вичерпний перелік недоліків, які перешкоджають розгляду скарги, і вказується на можливість повторного звернення із скаргою, оформленою відповідно до вимог статті 110 цього Закону, у передбачені цим Законом строки.

Згідно частини 4 статті 111 Закону № 4061 скарга, оформлена з дотриманням вимог статті 110 цього Закону, розглядається відповідною виборчою комісією на своєму засіданні не пізніш як на другий день з дня її отримання, за винятком випадків, передбачених частинами п`ятою - сьомою цієї статті.

Відповідно до частини 7 статті 111 Закону № 4061 скарга щодо порушення, яке мало місце у день голосування, під час підрахунку голосів на дільниці, подана до виборчої комісії вищого рівня, розглядається відповідною виборчою комісією у дводенний строк з дня її подання.

Частина 11 статті 111 Закону № 4061 встановлює, що виборча комісія приймає рішення про залишення скарги без розгляду по суті, якщо вона подана неналежним суб`єктом звернення зі скаргою, до неналежного суб`єкта розгляду скарги або з порушенням строків оскарження, встановлених статтею 109 цього Закону.

Відповідно до частини 1 статті 113 Закону № 4061 рішення виборчої комісії за результатами розгляду скарги повинно бути справедливим, законним і обґрунтованим. Частина 4 цієї статті передбачає, що при розгляді скарги по суті виборча комісія може задовольнити скаргу повністю або частково чи відмовити в її задоволенні. При цьому, згідно з частиною 10 статті 113 Закону № 4061 копія рішення виборчої комісії видається чи надсилається суб`єкту звернення зі скаргою, суб`єкту оскарження, заінтересованим особам, відповідній виборчій комісії, іншому суб`єкту, про якого йдеться у рішенні, не пізніше наступного дня після прийняття рішення, а у разі прийняття рішення напередодні, в день голосування або на наступний день - невідкладно. Рішення Центральної виборчої комісії та окружних виборчих комісій про розгляд скарг не пізніше наступного дня після прийняття рішення, а у разі прийняття рішення напередодні, в день голосування або на наступний день - невідкладно оприлюднюються на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії. Копія рішення окружної виборчої комісії повинна бути надіслана відповідною окружною виборчою комісією до Центральної виборчої комісії невідкладно після прийняття цього рішення.

У свою чергу, частина 3 статті 35 Закону № 4061 передбачає, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) час, дату та місце прийняття і порядковий номер постанови; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії, посиланнями на відповідні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи рішення суду, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 5) резолютивну частину.

Аналіз зазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що будь-яка скарга підлягає розгляду виборчою комісією з прийняттям відповідного рішення за результатами такого розгляду, навіть в разі, якщо скарга подана з порушенням вимог до її оформлення, передбачених Законом № 4061 та Порядком № 133.

Разом з тим, з моменту відкриття провадження у даній справі та встановлення відповідачу строку для надання відзиву на позов, а також копій усіх документів, що стосуються предмету позову та інших доказів, останнім не було надано жодного належного та допустимого доказу, в розумінні статті 74 Кодексу адміністративного судочинства України.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що відповідач, в порушення вимог Закону № 4061 не розглянув подану суб`єктом виборчого процесу скаргу та заяву з прийняттям відповідного рішення (постанови), чим допустив протиправну бездіяльність та, як наслідок порушення прав кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 .

Згідно статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно ч. 3 статті 3 Закону № 4061 усі кандидати у народні депутати України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі.

Статтею 3 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що Високі Договірні Сторони зобов`язуються проводити вільні вибори з розумною періодичністю шляхом таємного голосування в умовах, які забезпечують вільне вираження думки народу у виборі законодавчого органу. Права, гарантовані статтею 3 Першого протоколу, мають вирішальне значення для зміцнення і збереження засад ефективної та дієвої демократії, побудованої на принципі верховенства права.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При вказаних обставинах, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, дійшов висновку, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірності своєї бездіяльності щодо не розгляду скарги та заяви про порушення виборчого законодавства, що в сукупності дає підстави для висновку про задоволення позовних вимог в цій частині та, як наслідок, необхідності зобов`язання розглянути скаргу та заяву з прийняттям відповідного рішення, передбаченого Законом № 4061.

Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Даний позов містить дві вимоги немайнового характеру, одна з яких є похідною від першої.

Відповідно до статті 4 Закону України 08.07.2011 №3674-VI Про судовий збір за подання фізичною особою до адміністративного суду позову немайнового характеру сплачується судовий збір за ставкою, що становить 0,4 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Згідно зі ст. 7 Закону України від 23.11.2018 № 2629-VIII Про Державний бюджет України на 2019 рік з 1 січня 2019 року установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб у розмірі 1921,00 грн.

За приписами статті 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Враховуючи, що при поданні позову судовий збір позивачем сплачено не було, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду судового збору в розмірі 768,40 грн.

Керуючись статтями 139, 143, 227, 241-243, 246, 268, 269, 271, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 на позачергових виборах народних депутатів України 21 липня 2019 року ОСОБА_1 - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 щодо не розгляду заяви члена дільничної виборчої комісії № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 ОСОБА_3 від 22.07.2019 та скарги довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 - ОСОБА_4 від 23.07.2019.

Зобов`язати Окружну виборчу комісію з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 розглянути заяву члена дільничної виборчої комісії № 740243 одномандатного виборчого округу № 210 ОСОБА_3 від 22.07.2019, скаргу довіреної особи кандидата у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі № 210 ОСОБА_1 - ОСОБА_4 від 23.07.2019 та прийняти відповідне рішення, передбачене Законом України Про вибори народних депутатів України .

Стягнути з Окружної виборчої комісії з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210 до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Чернігівського окружного адміністративного суду (рахунок 34319206084033, отримувач - УК у м. Чернігові/м. Чернігів/22030101, код ЄДРПОУ - 38054398, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), МФО - 899998) судовий збір в сумі 768 (сімсот шістдесят вісім) грн 40 коп.

Рішення суду набирає законної сили в строк і порядку, передбачені частиною 1 статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення суду може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду за правилами, встановленими статтями 278, 297 та підпунктом 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, через Чернігівський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом 2 днів з дня його проголошення.

Позивач: Кандидат у народні депутати України в одномандатному виборчому окрузі №210 ОСОБА_1, АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Окружна виборча комісія з виборів народних депутатів України одномандатного виборчого округу № 210, вул. Київська, 281-а, м. Прилуки, Прилуцький район, Чернігівська область, 17500, код ЄДРПОУ 43040654.

Дата складення повного рішення суду - 05.08.2019.

Головуючий суддя Ю. О. Скалозуб

Суддя Д. В. Лобан

Суддя В. В. Падій

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2019
Оприлюднено06.08.2019
Номер документу83437415
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/2276/19

Постанова від 07.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Рішення від 05.08.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 04.08.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Скалозуб Ю.О.

Ухвала від 04.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Постанова від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 02.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Ухвала від 03.08.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні