ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Провадження № 22-ц/803/146/19 Справа № 171/332/17 Суддя у 1-й інстанції - Семенова Н.М. Суддя у 2-й інстанції - Барильська А. П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2019 року м.Кривий Ріг
Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого судді - Барильської А.П.,
суддів - Бондар Я.М., Зубакової В.П.,
секретар судового засідання - Євтодій К.С.,
сторони:
позивач - Прокурор Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області,
відповідачі - ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кривому Розі, в порядку спрощеного позовного провадження, в режимі відеоконференції, апеляційну скаргу Прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області на рішення Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 19 січня 2018 року, яке ухвалено суддею Семеновою Н.М. у місті Апостолове Дніпропетровської області та повне судове рішення складено 24 січня 2018 року, -
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2017 року Прокурор Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області звернувся до суду з позовними заявами до ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 про визнання недійсними свідоцтв про право власності на нерухоме майно та повернення земельних ділянок.
Позовні заяви мотивовано тим, що органом, який здійснює розпорядження земельними ділянками державної форми власності сільськогосподарського призначення на території Апостолівського району у Дніпропетровській області є Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Вказаним органом не здійснено необхідних заходів на захист інтересів держави в галузі земельних відносин, тому прокурор звернувся до суду, обґрунтовуючи необхідність захисту таких інтересів наступним.
Розпорядженнями голови Апостолівської районної державної адміністрації: № 52-р-12 від 11.01.2012 року - ОСОБА_7 , № 181-р-12 від 15.03.2012 року - ОСОБА_2 , № 576-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_3 , № 60-р-12 від 11.01.2012 року - ОСОБА_4 , № 236-р-12 від 19.03.2012 року - ОСОБА_5 , № 575-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_6 , надано дозволи на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства на території Мар`янської сільської ради Апостолівського району.
Розпорядженнями голови Апостолівської районної державної адміністрації № 229-р-12 від 19.03.2012 року, № 226-р-12 від 19.03.2012 року, № 237-р-12 від 19.03.2012 року, № 243-р-12 від 19.03.2012 року, № 236-р-12 від 19.03.2012 року, № 238-р-12 від 19.03.2012 року внесені зміни до вищевказаних розпоряджень відповідно, а саме слова Мар`янської сільської ради замінено словами Кам`янської сільської ради .
На підставі вказаних розпоряджень відповідачами замовлено розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області у землевпорядній організації та на їх замовлення виготовлено відповідні проекти землеустрою.
Позивач вказує, що розпорядженням голови Апостолівської районної державної адміністрації № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею по 2 га у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту, на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області.
На підставі вказаного розпорядження було вчинено наступні дії:
12.08.2013 року, згідно з рішенням № 4934447 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_7 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_7 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_2 ;
14.08.2017 року, згідно з рішенням № 5005893 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_3 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_2 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4 ;
08.08.2013 року, згідно з рішенням № 4853625 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_5 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_3 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_6 ;
07.08.2013 року, згідно з рішенням № 4818591 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_7 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_4 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_8 ;
14.08.2013 року, згідно з рішенням № 5006478 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_5 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_9 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_5 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_10 ;
15.08.2013 року, згідно з рішенням № 5075645 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_11 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_6 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_12 .
Прокурор зазначає, що постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року частково задоволено позов ОСОБА_8 , визнано протиправним та скасовано розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення та надання у власність земельних ділянок відповідачам, оскільки встановлено факт перетину вищевказаних земельних ділянок, переданих відповідачам, із земельною ділянкою, що перебуває у ОСОБА_8 на праві постійного користування, згідно з Державним актом на право постійного користування землі № 229 від 12 жовтня 1993 року.
Позивач вважає, що оскільки вищезазначена постанова адміністративного суду має преюдиційне значення, то обставини, встановлені вказаним рішенням, не підлягають доказуванню при розгляді даної справи.
Вказує, що до даних правовідносин слід застосувати положення глави 83 ЦК України, яка регулює правовідносини щодо набуття, збереження майна без достатньої правової підстави, зокрема, ст.1212 ЦК України, оскільки власником спірної ділянки на момент прийняття розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року була держава та вказане розпорядження про відчуження спірних земельних ділянок відповідачам скасоване постановою суду, тому відсутні правові підстави збереження цього майна за відповідачами.
На підставі наведеного вище позивач просив суд визнати недійсними свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а саме:
№ НОМЕР_2, видане 12.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства;
№ НОМЕР_4 , видане 14.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_3 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства;
№ НОМЕР_6 , видане 08.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_9 П. на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_5 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства;
№ НОМЕР_8 , видане 07.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_7 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства;
№ НОМЕР_10 , видане 14.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_9 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства;
№ НОМЕР_12 , видане 16.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_6 . на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_11 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
Зобов`язати ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 повернути передані їм у власність для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання-передачі.
Ухвалами Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 10 жовтня 2017 року залучено до участі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, ОСОБА_8 .
Ухвалою Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 10 жовтня 2017 року позови прокурора в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , третя особа - ОСОБА_8 , про визнання недійсними свідоцтв про право власності на нерухоме майно та повернення земельних ділянок об`єднані в одне провадження.
Рішенням Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 19 січня 2018 року в задоволенні позовних вимог відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач, Прокурор Дніпропетровської області, в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, просить скасувати рішення суду та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи та невірне застосування судом норм матеріального права. Зокрема, прокурор вважає, що суд дійшов помилкового висновку щодо недоведеності прокурором порушень прав Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, адже п. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності , який набув чинності з 01.01.2013 року, до земель державної власності відносяться всі землі за межами населених пунктів, а згідно п. 12 ч. 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру, саме цей орган розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення. Оскільки Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не було вчинено дій щодо повернення у державну власність земельних ділянок, які незаконно вибули із державної власності, прокурор, в межах своїх повноважень, звернувся до суду за захистом прав держави. При цьому, прокурор вважає, що незаконність вибуття спірних земельних ділянок з державної власності вже встановлена постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.10.2014 року, якою визнано протиправним та скасовано розпорядження Голови Апостолівської РДА від 29.12.2012 року №1371-р-12 в частині виділення земельних ділянок відповідачам, у зв`язку з чим земельні ділянки мають бути повернуті її власнику, тобто державі. Прокурор вважає, що, оскільки свідоцтва про право власності на земельні ділянки є правовстановлюючими документами, які видаються на підставі рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування, вимоги про визнання недійсним свідоцтв про право власності на земельні ділянки є похідними й залежать від доведеності незаконності рішення органу, на підставі якого видані оспорювані свідоцтва, у зв`язку з чим, суд першої інстанції повинен був задовольнити позовні вимоги з урахування обставин, встановлених постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.10.2014 року щодо незаконності розпорядження Голови Апостолівської РДА від 29.12.2012 року №1371-р-12 в частині передачі спірних земельних ділянок відповідачам.
Крім того, суд не взяв до уваги та не надав належної оцінки листу відділу ГУ Держгеокадастру від 27.11.2017 року №9-4-0.27-625/101-17, згідно з яким перетин спірних земельних ділянок із земельною ділянкою ОСОБА_8 не є помилкою, так як реєстрація спірних земельних ділянок відбулася згідно виготовлених проектів на підставі розпорядження Голови Апостолівської РДА. Оскільки, внесення відомостей про зміну межі земельної ділянки здійснюється Державним кадастровим реєстратором на підставі оригіналу документації із землеустрою, прокурор вважає, що суд першої інстанції повинен був визначити правові підстави для внесення відомостей до Державного земельного кадастру. Також, позивач зазначає, що відповідачі зобов`язані повернути земельні ділянки державі, оскільки здійснюють їх використання без належної правової підстави. Також, позивач не погоджується й з висновком суду першої інстанції в частині відмови в задоволенні позовних вимог у зв`язку з відсутністю висновку судової експертизи, оскільки така експертиза призначається виключно у разі дійсної потреби, чого в даному випадку не було, адже обґрунтовуючи свої вимоги, прокурор зазначив про скасування волевиявлення власника на розпорядження індивідуально визначеним майном, яке змінити не можливо без розроблення документального оформлення такого волевиявлення і затвердження нової землевпорядної документації, що є підставою для визнання документального оформлення такого волевиявлення та повернення у власність держави спірного майна у порядку, передбаченому ст. 1212 ЦК України.
У відзиві на апеляційну скаргу, до якого додано докази надсилання копій відзиву та доданих до нього документів іншим учасникам справи, відповідач ОСОБА_4 , від імені та в інтересах якого діє адвокат Рубан О.М., зазначає, що оскаржуване судове рішення є законним та обґрунтованим, в процесі розгляду справи суд не порушив норм ні матеріального, ні процесуального права, а тому рішення суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу - без задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, представника прокуратури Дніпропетровської області - Міщук Н.П., в режимі онлайн на відеозв`язку, представника Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області - Книгу Я.Ю., третю особу ОСОБА_8 та її представника - Яковченко В.І., які, кожен окремо, підтримали доводи апеляційної скарги та просили її задовольнити, представника відповідача ОСОБА_4 - ОСОБА_10 , який заперечував проти задоволення апеляційної скарги та просив залишити без змін рішення суду першої інстанції, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах заявлених позовних вимог, доводів апеляційної скарги та відзиву на апеляційну скаргу, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом та вбачається із матеріалів справи, розпорядженнями голови Апостолівської районної державної адміністрації: № 52-р-12 від 11.01.2012 року - ОСОБА_7 , № 181-р-12 від 15.03.2012 року - ОСОБА_2 , № 576-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_3 , № 60-р-12 від 11.01.2012 року - ОСОБА_4 , № 577-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_5 , № 575-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,0 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Мар`янської сільської ради Апостолівського району (а.с.10-11- т.1; а.с.10-11 - т. 2, а.с.9-10 - т.3, 10-11 - т. 4, 10-11 - т.5, 10-11 - т. 6).
Розпорядженнями голови Апостолівської районної державної адміністрації № 229-р-12 від 19.03.2012 року, № 226-р-12 від 19.03.2012 року, № 237-р-12 від 19.03.2012 року, № 243-р-12 від 19.03.2012 року, № 236-р-12 від 19.03.2012 року, № 238-р-12 від 19.03.2012 року, внесені зміни до вищевказаних розпоряджень відповідно, а саме слова Мар`янської сільської ради замінено словами Кам`янської сільської ради (а.с.12- т.1; а.с.12 - т.2; а.с.11 - т.3, а.с. 12 - т.4, а.с. 12 - т.5, а.с. 12 - т.5).
Згідно розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надані земельні ділянки площею по 2,0 га сільськогосподарського призначення (рілля) у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту, на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області (а.с.13-16 - т.6).
На підставі вказаного розпорядження: 12.08.2013 року, згідно з рішенням № 4934447 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_7 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_7 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_2 .
14.08.2013 року, згідно з рішенням № 5005893 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_3 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_2 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4 .
08.08.2013 року, згідно з рішенням № 4853625 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_5 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_3 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_6 .
07.08.2013 року, згідно з рішенням № 4818591 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_7 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_4 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_8 .
14.08.2013 року, згідно з рішенням № 5006478 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_5 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_9 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_5 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_10 .
16.08.2013 року, згідно з рішенням № 5075645 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_11 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_6 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № 8096498; (а.с.17-18 - т.1; а.с.17-18 - т.2; 16-17 - т.3, а.с. 17-18 - т.4, а.с. 17-18 - т.5, а.с. 17-18 - т.6).
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року, справа № 804/1222/14, встановлено, що ОСОБА_8 у січні 2014 року звернулася в адміністративний суд за захистом свого права з адміністративним позовом до Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, відділу Держемагенства в Апостолівському районі Дніпропетровської області про визнання неправомірним розпорядження. Третіми особами в указаній справі в порядку адміністративного судочинства виступали відповідачі по даній справі. На підставі рішення Апостолівської районної та Кам`янської сільської Рад народних депутатів Дніпропетровської області від 17.04.1992 року та 04.06.1993 року ОСОБА_8 була надана у постійне користування земельна ділянка площею 34,8 га, що знаходиться на території Кам`янської сільської Ради народних депутатів для ведення селянського (фермерського) господарства та видано Державний акт на право постійного користування землею № 229 від 12.10.1993 року на право користування земельною ділянкою. Прийнятим Апостолівською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області розпорядженням від 29.12.2012 року №1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області , що призвело до перетину земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ОСОБА_8 із земельними ділянками, переданим у власність 21 фізичній особі, зокрема, відповідачам по даній справі, порушено права користувача земельної ділянки. Тхнічною документацією із землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам, зокрема, які є відповідачами у даній справі, встановлено, що в кадастрових планах земельних ділянок, що передавалися у власність вказаним громадянам, відсутні відомості про перетин земельних ділянок із земельною ділянкою, що належить на праві користування ОСОБА_8 . У зв`язку із встановленням адміністративним судом в ході розгляду справи невідповідності відомостей, що містяться в Державному земельному кадастрі щодо земельних ділянок, що знаходяться у користуванні ОСОБА_8 та громадян, що є, зокрема, відповідачами у даній справі, адміністративним судом вказано, що такі відомості повинні бути виправлені шляхом внесення змін до електронної бази Державного земельного кадастру (а.с.19-32, т. 6).
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року визнано протиправним та скасовано розпорядження Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 29.12.2012 року № 1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам, зокрема, ОСОБА_7 площею 0,3791 га, ОСОБА_2 площею 0,1002 га, ОСОБА_3 площею 0,2927, ОСОБА_4 площею 0,2225, ОСОБА_5 площею 0,3036 га, ОСОБА_6 площею 0,2819.
Вказаною постановою адміністративного суду зобов`язано відділ Держземагенства в Апостолівському районі Дніпропетровської області виправити помилки у відомостях про земельні ділянки в Державному земельному кадастрі, що знаходяться на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області та які належать на праві власності громадянам, зокрема, ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , щодо перетину вказаних земельних ділянок із земельною ділянкою площею 34,8 га, яка знаходиться на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області та на підставі Державного акта на право постійного користування землею № НОМЕР_13 , виданого 12.10.1993 року Апостолівською районною Радою народних депутатів знаходиться у користуванні ОСОБА_8 (а.с. 19-32 т. 6).
Звертаючись до суду з даним позовом позивач посилався на те, що оскільки постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року скасовано розпорядження голови райдержадміністрації від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам, зокрема, ОСОБА_7 площею 0,3791 га, ОСОБА_2 площею 0,1002 га, ОСОБА_3 площею 0,2927, ОСОБА_4 площею 0,2225, ОСОБА_5 площею 0,3036 га, ОСОБА_6 площею 0,2819, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, земельні ділянки, що були видані ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 мають бути визнані недійсними.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачі, реалізуючи свої права, звернувшись з клопотаннями до райдержадміністрації з метою одержання у власність земельних ділянок, покладалися на легітимність добросовісних дій відповідних державних органів в галузі земельних відносин, тому, ризик помилки державних органів у даних правовідносинах не повинен покладатися на відповідачів.
Проте, колегія суддів не може повністю погодитись з таким висновком суду першої інстанції, з наступних підстав.
Згідно статті 13 Конституції України, земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до статті 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно з частинами 2 і 3 ст.2 Земельного кодексу України, суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені конституцією України.
Підстави набуття права на землю із земель державної та комунальної власності визначені у ст.116 Земельного кодексу України.
Згідно ст.116 ЗК України, громадяни набувають право власності на земельні ділянки із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону; безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян, одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Порядок передачі земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи земельних ділянок комунальної власності у державну власність визначено статтею 117 ЗК України.
Так, передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
До земель державної власності, які не можуть передаватися у комунальну власність, належать земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у комунальну власність.
До земель комунальної власності, які не можуть передаватися у державну власність, належать земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій, крім випадків передачі таких об`єктів у державну власність.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами визначений у ст.118 ЗК України.
Так, відповідно до ч.ч.6-9 ст.118 ЗК України встановлено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до вимог ст. 121 ЗК України встановлюються норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам становлять, зокрема, для ведення особистого селянського господарства така норма становить не більше 2,0 га.
Як вбачається із матеріалів справи, розпорядженнями голови Апостолівської районної державної адміністрації: № 52-р-12 від 11.01.2012 року - ОСОБА_7 , № 181-р-12 від 15.03.2012 року - ОСОБА_2 , № 576-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_3, № 60-р-12 від 11.01.2012 року - ОСОБА_4 , № 577-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_5 , № 575-р-11 від 04.11.2011 року - ОСОБА_6 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок площею 2,0 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Мар`янської сільської ради Апостолівського району.
Розпорядженнями голови Апостолівської районної державної адміністрації № 229-р-12 від 19.03.2012 року, № 226-р-12 від 19.03.2012 року, № 237-р-12 від 19.03.2012 року, № 243-р-12 від 19.03.2012 року, № 236-р-12 від 19.03.2012 року, № 238-р-12 від 19.03.2012 року, внесені зміни до вищевказаних розпоряджень відповідно, а саме слова Мар`янської сільської ради замінено словами Кам`янської сільської ради .
Згідно розпорядження голови Апостолівської районної державної адміністрації № 1371-р-12 від 29 грудня 2012 року Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок та надані земельні ділянки площею по 2,0 га сільськогосподарського призначення (рілля) у власність для ведення особистого селянського господарства, за межами населеного пункту, на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району Дніпропетровської області.
На підставі вказаного розпорядження: 12.08.2013 року, згідно з рішенням № 4934447 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_7 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_1 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_7 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_2 .
14.08.2013 року, згідно з рішенням № 5005893 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_3 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_2 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4 .
08.08.2013 року, згідно з рішенням № 4853625 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_3 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_5 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_3 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_6 .
07.08.2013 року, згідно з рішенням № 4818591 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_4 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_7 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_4 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_8 .
14.08.2013 року, згідно з рішенням № 5006478 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_5 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_9 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_5 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_10 .
16.08.2013 року, згідно з рішенням № 5075645 Апостолівського районного управління юстиції, за ОСОБА_6 зареєстровано право власності на земельну ділянку (кадастровий номер НОМЕР_11 ) для ведення особистого селянського господарства, а також видано ОСОБА_6 свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_12 .
Отже, відповідачі у даній справі, реалізуючи свої права, відповідно до вищезазначених норм земельного законодавства, звернулися з клопотаннями до райдержадміністрації з метою одержання безоплатно у власність земельної ділянки та на підставі вищезазначеного розпорядження від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 відповідачам видані вищевказані свідоцтва про право власності на нерухоме майно.
Натомість, як вбачається із Постанови Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року (справа № 804/1222/14), у січні 2014 року до адміністративного суду звернулась ОСОБА_8 за захистом свого права з адміністративним позовом до Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, відділу Держемагенства в Апостолівському районі Дніпропетровської області про визнання неправомірним розпорядження. Третіми особами в указаній справі в порядку адміністративного судочинства виступали відповідачі по даній справі.
Вказаною постановою встановлено, що на підставі рішення Апостолівської районної та Кам`янської сільської Рад народних депутатів Дніпропетровської області від 17.04.1992 року та 04.06.1993 року ОСОБА_8 була надана у постійне користування земельна ділянка площею 34,8 га, що знаходиться на території Кам`янської сільської Ради народних депутатів для ведення селянського (фермерського) господарства та видано Державний акт на право постійного користування землею № 229 від 12.10.1993 року на право користування земельною ділянкою.
Прийняте Апостолівською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області розпорядженням від 29.12.2012 року №1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області , призвело до перетину земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні ОСОБА_8 із земельними ділянками, переданим у власність відповідачам ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , чим порушено права користувача земельної ділянки - ОСОБА_8
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 жовтня 2014 року (справа № 804/1222/14) визнано протиправним та скасовано розпорядження Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області в частині затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам, зокрема, ОСОБА_7 площею 0,3791 га, ОСОБА_2 площею 0,1002 га, ОСОБА_3 площею 0,2927, ОСОБА_4 площею 0,2225, ОСОБА_5 площею 0,3036 га, ОСОБА_6 площею 0,2819.
Відповідно до ч. 4 ст. 82 ЦПК України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Отже, на час передачі земельних ділянок по 2 га відповідачам по справі, частини цих ділянок перебували у власності ОСОБА_8 , зокрема передані ОСОБА_7 - 0,3791 га, ОСОБА_2 - 0,1002 га, ОСОБА_3 - 0,2927, ОСОБА_4 - 0,2225, ОСОБА_5 - 0,3036 га, ОСОБА_6 - 0,2819 га, а тому передача цих часток у власність відповідачів відбулася з порушенням діючого законодавства, що, у відповідності до ст. 21 ЗК України, є підставою для визнання недійсною реєстрації права власності на ці земельні ділянки за вказаними громадянами.
При цьому колегія суддів вважає, що свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а саме на земельні ділянки, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства, які були видані відповідачам, підлягають скасуванню в повному обсязі, оскільки неможливо визнати частково недійсним таке свідоцтво.
При цьому слід зауважити, що відповідачі по справі не позбавлені в установленому законом порядку отримати свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а саме на земельні ділянки, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства в межах, що визначені розпорядженням Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області за виключенням часток, які належать ОСОБА_8 .
При цьому колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що Конституційний Суд України у Рішенні від 2 листопада 2004 року № 15-рп/2004 акцентував: Верховенство права - це панування права в суспільстві. Верховенство права вимагає від держави його втілення у правотворчу та правозастосовну діяльність, зокрема у закони, які за своїм змістом мають бути проникнуті передусім ідеями соціальної справедливості, свободи, рівності тощо . Цей принцип забезпечує пріоритетність прав і свобод людини та громадянина, справедливість і гуманність при постановленні судових рішень.
До цих правовідносин підлягає застосуванню стаття 1 Першого Протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Перший протокол до Конвенції), відповідно до якої кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права. Проте, попередні положення жодним чином не обмежують право держави вводити в дію такі закони, які вона вважає за необхідне, щоб здійснювати контроль за користуванням майном відповідно до загальних інтересів або для забезпечення сплати податків чи інших зборів або штрафів.
Перший протокол до Конвенції ратифікований Законом України 17 липня 1997 року № 475/97-ВР й із огляду на приписи частини першої статті 9 Конституції України, статті 10 ЦК України застосовується судами України, як частина національного законодавства. При цьому, розуміння змісту норм Конвенції та Першого протоколу, їх практичне застосування відбувається через практику (рішення) Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ), яка згідно зі статтею 17 Закону України від 23 лютого 2006 року № 3477-IV Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини застосовується українськими судами як джерело права.
Відповідно до сталої практики ЄСПЛ (рішення ЄСПЛ у справах Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року, Джеймс та інші проти Сполученого Королівства від 21 лютого 1986 року, Щокін проти України від 14 жовтня 2010 року, Сєрков проти України від 07 липня 2011 року, Колишній король Греції та інші проти Греції від 23 листопада 2000 року, Трегубенко проти України від 02 листопада 2004 року та інші) напрацьовано три критерії, які слід оцінювати на предмет сумісності заходу втручання в право особи на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу, а саме: чи є втручання законним; чи переслідує воно суспільний , публічний інтерес; чи є такий захід (втручання в право на мирне володіння майном) пропорційним визначеним цілям. ЄСПЛ констатує порушення статті 1 Першого протоколу, якщо хоча б одного критерію не буде додержано.
Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону - нормативно-правового акту, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм. Сам лише факт, що правова норма передбачає більш як одне тлумачення, не означає, що закон непередбачуваний. Сумніви щодо тлумачення закону, що залишаються, враховуючи зміни в повсякденній практиці, усувають суди в процесі здійснення правосуддя.
Втручання держави в право власності особи є виправданим, якщо воно здійснюється з метою задоволення суспільного , публічного інтересу, при визначенні якого ЄСПЛ надає державам право користуватися значною свободою (полем) розсуду . Втручання держави в право на мирне володіння майном може бути виправдане за наявності об`єктивної необхідності у формі суспільного, публічного, загального інтересу, який може включати інтерес держави, окремих регіонів, громад чи сфер людської діяльності.
Принцип пропорційності передбачає, що втручання у право власності, навіть якщо воно здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення статті 1 Першого Протоколу, якщо не було дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов`язаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. Справедлива рівновага передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що передбачається для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотриманий, якщо особа несе індивідуальний і надмірний тягар .
За таких обставин суспільним , публічним інтересом звернення прокурора до суду з вимогою повернути спірні земельні ділянки у власність ОСОБА_8 є задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання - захист суспільних інтересів та права власності на землю.
ЄСПЛ, оцінюючи можливість захисту права особи за статтею 1 Першого Протоколу, загалом перевіряє доводи держави про те, що втручання в право власності відбулося в зв`язку з обґрунтованими сумнівами щодо законності набуття особою права власності на відповідне майно, зазначаючи, що існують відмінності між тією справою, в якій законне походження майна особи не оспорюється, і справами стосовно позбавлення особи власності на майно, яке набуте злочинним шляхом або стосовно якого припускається, що воно було придбане незаконно (наприклад, рішення та ухвали ЄСПЛ у справах Раймондо проти Італії від 22 лютого 1994 року, Філліпс проти Сполученого Королівства від 5 липня 2001 року, Аркурі та інші проти Італії від 5 липня 2001 року, Ісмаїлов проти Російської Федерації від 06 листопада 2008 року).
Таким чином, стаття 1 Першого Протоколу гарантує захист право на мирне володіння майном особи, яка законним шляхом, добросовісно набула майно у власність, і для оцінки додержання справедливого балансу в питаннях позбавлення майна мають значення обставини, за якими майно було набуте у власність та поведінка особи, з власності якої майно витребовується.
Отже, відповідачі не могли законно набути право приватної власності на частини спірних земельних ділянок, оскільки ці частини належали ОСОБА_8 . Натомість вони набули такого права власності в спосіб, який за формальними ознаками має вигляд законного, а юридичне оформлення права власності відповідачів на частину землі, а саме набуття ОСОБА_7 - 0,3791 га земельної ділянки, ОСОБА_2 - 0,1002 га земельної ділянки, ОСОБА_3 - 0,2927 земельної ділянки, ОСОБА_4 - 0,2225 земельної ділянки, ОСОБА_5 - 0,3036 га земельної ділянки, ОСОБА_6 - 0,2819 га земельної ділянки, стало можливим у результаті прийняття органом виконавчої влади низки незаконних рішень.
З огляду на характер спірних правовідносин, враховуючи установлені судом обставини та застосовані правові норми, колегія суддів не вбачає невідповідності заходу втручання держави в право власності ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , критеріям правомірного втручання в право особи на мирне володіння майном, сформованим у сталій практиці ЄСПЛ зважаючи на те, що вони не позбавлені права у встановлений законом спосіб, отримати свідоцтва про право власності на нерухоме майно, а саме на земельні ділянки, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства в межах, що визначені розпорядженням Апостолівської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 29.12.2012 р. № 1371-р-12 Про затвердження проектів землеустрою та надання земельних ділянок у власність для ведення особистого селянського господарства громадянам на території Кам`янської сільської ради та Апостолівської міської ради, Апостолівського району, Дніпропетровської області за виключенням часток, які належать ОСОБА_8 .
На підставі наведеного вище колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов помилкового висновку про те, що відповідачі, реалізуючи свої права, звернувшись з клопотаннями до райдержадміністрації з метою одержання у власність земельних ділянок покладалися на легітимність добросовісних дій відповідних державних органів в галузі земельних відносин, тому, ризик помилки державних органів у даних правовідносинах не повинен покладатися на відповідачів, оскільки на час передачі земельних ділянок по 2 га відповідачам по справі, частини цих ділянок перебували у користуванні ОСОБА_8 , зокрема, передані ОСОБА_7 - 0,3791 га, ОСОБА_2 - 0,1002 га, ОСОБА_3 - 0,2927, ОСОБА_4 - 0,2225, ОСОБА_5 - 0,3036 га, ОСОБА_6 - 0,2819 га, а тому передача цих часток у власність відповідачів відбулася з порушенням діючого законодавства, що, у відповідності до ст. 21 ЗК України, є підставою для часткового задоволення позовних вимог позивача та визнання недійсною реєстрації права власності на ці земельні ділянки за вказаними громадянами шляхом визнання недійсними свідоцтв про право власності на нерухоме майно на спірні земельні ділянки, що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
При цьому колегія суддів вважає, що позовні вимоги щодо зобов`язання відповідачів повернути передані їм у власність для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки, що розташовані на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, Головному управлінню Держгеокадастру у Дніпропетровській області за актом приймання-передачі задоволенню не підлягають, оскільки такі позовні вимоги є передчасними та суду не надано доказів порушення права в цій частині.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню, як таке, що ухвалено з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням матеріального закону та належного дослідження обставин справи, з ухваленням нового рішення у справі про часткове задоволення позовних вимог та визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_2 , видане 12.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4 , видане 14.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_3 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_6 , видане 08.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_5 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_8 , видане 07.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_7 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_10 , видане 14.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_9 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства, визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_12 , видане 16.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_6 . на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_11 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
В іншій частині в задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Відповідно до вимог ст. 141 ЦПК України, з кожного відповідача на користь Прокуратури Дніпропетровської області необхідно стягнути судові витрати, понесені на сплату судового збору за подання позовної заяви у розмірі по 1 600 грн. (том.1 а.с.1, том.2 а.с.1, том.3 а.с.1, том.4 а.с.1, том.5 а.с.1, том.6 а.с.1,) та по 2400 грн., за подання апеляційної скарги (том 6 а.с.156).
Керуючись статтями 367, 374, 376, 382, 384 ЦПК України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області- задовольнити частково.
Рішення Апостолівського районного суду Дніпропетровської області від 19 січня 2018 рокускасувати та ухвалити нове рішення.
Позовні вимоги прокурора Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області до ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , третя особа - ОСОБА_8 , про визнання недійсними свідоцтв про право власності на нерухоме майно та повернення земельних ділянок - задовольнити частково.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_2 , видане 12.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_7 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_1 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_4 , видане 14.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_3 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_6 , видане 08.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_3 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_5 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_8 , видане 07.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_4 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_7 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_10 , видане 14.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_5 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_9 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
Визнати недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно № НОМЕР_12 , видане 16.08.2013 року реєстраційною службою Апостолівського районного управління юстиції Дніпропетровської області ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 2,0 га (кадастровий номер НОМЕР_11 ), що розташована на території Кам`янської сільської ради Апостолівського району, для ведення особистого селянського господарства.
В задоволенні інших позовних вимог - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 на користь Прокуратури Дніпропетровської області судові витрати, понесені на сплату судового збору за подання позовної заяви у розмірі по 1 600 грн., з кожного.
Стягнути з ОСОБА_7 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 на користь Прокуратури Дніпропетровської області судові витрати, понесені на сплату судового збору за подання апеляційної скарги у розмірі по 2 400 грн., з кожного.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови складено 05 серпня 2019 року.
Головуючий:
Судді
Суд | Дніпровський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 07.08.2019 |
Номер документу | 83481086 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Дніпровський апеляційний суд
Барильська А. П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні