ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 липня 2019 року Справа № 160/898/19 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: судді Дєєва М.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Головного управління ДФС у Дніпропетровській області
до Державного реєстратора Приватного нотаріуса Кобельницького Сергія Івановича
треті особи Товариство з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК , голова комісії з припинення або ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК Малєєва Любов Олександрівна
про скасування реєстраційної дії, -
ВСТАНОВИВ :
29.01.2019 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління ДФС у Дніпропетровській області до Державного реєстратора Приватного нотаріуса Кобельницького Сергія Івановича, треті особи - Товариство з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК , голова комісії з припинення або ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК Малєєва Любов Олександрівна про скасування реєстраційної дії державного реєстратора, які здійснював приватний нотаріус Кобелецький Сергій Іванович, а саме Державну реєстрацію припинення юридичної особи ТОВ КЛОВІНДЕК в результаті ліквідації.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що державним реєстратором було здійснено реєстраційну дію про внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу ТОВ КЛОВІНДЕК (податковий номер 41986830) щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації. Позивачем було отримано відомості типу 111 - Державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації. Спосіб припинення - припинення за принципом мовчазної згоди, після чого позивачем було призначено перевірку ТОВ КЛОВІНДЕК та вжито заходи щодо здійснення податкового контролю платника податків. Позивач вважає дії державного реєстратора, щодо внесення запису державна реєстрація припинення юридичної особи в результаті ліквідації 06.12.2018 року (реєстраційний запис №12241110003084647) протиправними, а реєстрація такою, що підлягає скасуванню, оскільки вказаний запис внесено відповідачем без одержання інформації від ГУ ДФС у Дніпропетровській області, що також унеможливлює належне виконання контролюючим органом податкового контролю, що враховуючи наявність значних обсягів товарно-матеріальних цінностей, порушує інтереси держави. З огляду на вказане позивач просив задовольнити позовні вимоги.
30.01.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було залишено позовну заяву без руху через невідповідність вимогам ст. ст. 160, 161 КАС України та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.
На виконання вимог ухвали від 30.01.2019 року позивач усунув недоліки позовної заяви у встановлений судом строк.
13.02.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було відкрито спрощене позовне провадження без виклику (повідомлення) сторін.
06.03.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було залишено позовну заяву без руху відповідно до ч.13 ст.171 КАС України та встановлено позивачу строк для усунення недоліків.
На виконання вимог ухвали від 06.03.2019 року позивач усунув недоліки позовної заяви у встановлений судом строку.
15.03.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було продовжено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву.
21.03.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - голову комісії з припинення або ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК Малєєву Любов Олександрівну .
16.04.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду було продовжено строк для вчинення процесуальних дій до 03.05.2019 року та витребувано у Дніпропетровської дирекції ПАТ Укрпошта інформацію щодо вручення поштової кореспонденції відповідачу.
14.05.2019 року ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче судове засідання.
29.05.2019 року представником третьої особи-2 надано до суду письмові пояснення, відповідно до яких вказано, що станом на проведення оскаржуваної реєстраційної дії у відповідача були відсутні правові підстави для відмови у проведенні державної реєстрації припинення юридичної особи ТОВ КЛОВІНДЕК , оскільки не надходили відомості про наявність у ТОВ КЛОВІНДЕК заборгованості зі сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, заборгованості зі сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування, у зв`язку з чим третя особа-2 просила відмовити у задоволенні позовних вимог.
29.05.2019 року у підготовчому судовому засіданні було закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.
13.06.2019 року у судовому засіданні було задоволено клопотання третьої особи-2 та відкладено розгляд справи.
27.06.2019 року у судовому засіданні було долучено до матеріалів справи подані позивачем додаткові докази по справі, у зв`язку з чим було відкладено розгляд справи.
У судове засідання призначене на 31.07.2019 року сторони належним чином повідомленні про дату, час та місце судового розгляду не з`явились, від представника третьої особи -2 надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Відповідно до ч.9 ст.205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Отже, судом було відмовлено у задоволенні клопотання третьої особи-2 та вирішено продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.
Відповідачем у встановлений судом строк відзив на позовну заяву не надано, суд вирішує даний спір за наявними матеріалами на підставі ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, з наступних підстав.
Судом встановлено, що державним реєстратором здійснено реєстраційну дію про внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу ТОВ КЛОВІНДЕК (податковий номер 41986830) щодо припинення юридичної особи в результаті ліквідації 06.12.2018 року реєстраційний запис №12241110003084647.
Позивач не погоджується із вказаною реєстраційною дією та вважає її такою, що вчинена в супереч вимогам чинного законодавства, а отже підлягає скасуванню, що і стало підставою для звернення з даною позовною заявою до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів. (пункт 67.2 статті 67 Податкового кодексу України).
Згідно з частиною 1 статті 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів.
Відповідно до пункту 10 частини 2 статті 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб, зокрема і місцезнаходження юридичної особи.
Частинами 1, 11 статті 13 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань передбачено, що інформаційна взаємодія між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів у випадках, визначених цією статтею, здійснюється інформаційно-телекомунікаційними засобами в електронній формі у порядку, визначеному Міністерством юстиції України спільно з відповідними державними органами. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, забезпечує передачу до Єдиного державного реєстру відомостей про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, які не були надані заявником відповідно до цього Закону.
Частинами13, 14 статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань передбачено, що для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого учасниками юридичної особи або відповідного органу юридичної особи, а у випадках, передбачених законом, - рішення відповідних державних органів, або судового рішення про припинення юридичної особи, не пов`язаного з її банкрутством, після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 2) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню.
Для державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації після закінчення процедури припинення, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами, подаються такі документи: 1) заява про державну реєстрацію припинення юридичної особи в результаті її реорганізації; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) розподільчого балансу - у разі припинення юридичної особи в результаті поділу; 3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення, злиття або приєднання; 4) довідка архівної установи про прийняття документів, що відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню, - у разі припинення юридичної особи в результаті поділу, злиття або приєднання; 5) документи для державної реєстрації створення юридичної особи, визначені частиною першою цієї статті, - у разі припинення юридичної особи в результаті перетворення; 6) документи для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, визначені частиною четвертою цієї статті, - у разі припинення юридичної особи в результаті приєднання.
Положеннями частини 1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , підстави для відмови у державній реєстрації: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників, зокрема за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів за наявності заборгованості з відповідних платежів понад три місяці, крім випадку збільшення розміру такої частки; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, повязаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим Законом; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду; в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу; щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" ;щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження; щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.
З аналізу зазначених норм права вбачається, що державному реєстратору не надано право вимагати додаткових документів, які не передбачені вказаним Законом, а підстави для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи є чітко визначеними.
Однією з таких підстав є надходження відомостей про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Приписами підпункту 2 пункту 2 наказу Міністерства юстиції України Про інформаційну взаємодію між Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань й інформаційними системами Державної фіскальної служби України від 18.03.2016 № 759/5/371 (далі - Наказ) передбачено, що до запровадження обміну документами в електронній формі між Реєстром та інформаційними системами Державної фіскальної служби України щодо подання запитів державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і передачі до Реєстру відомостей про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати податків і зборів, про відсутність (наявність) заборгованості зі сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, про узгодження плану реорганізації юридичної особи такі відомості передаються Державною фіскальною службою України до Реєстру з урахуванням технічних можливостей Реєстру та інформаційних систем Державної фіскальної служби України, зокрема, про наявність заборгованості зі сплати податків і зборів - шляхом надсилання повідомлень про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП.
Тобто, Наказом визначено, що повідомлення за формою № 27-ОПП надсилається із обов`язковим зазначенням причин заперечень контролюючого органу щодо здійснення державної реєстрації припинення юридичної особи, а саме, наявність заборгованості зі сплати податків і зборів.
Судом встановлено, що 09.11.2018 року позивачем було винесено наказ Про проведення документальної позапланової перевірки ТОВ КЛОВІНДЕК №6419-п.
Підставою для винесення вказаного наказу зазначено, у зв`язку з отриманням інформації про внесення до ЄДР запису про рішення засновників (учасників) ТОВ КЛОВІНДЕК щодо припинення юридичної особи.
Разом з тим, перевірка проведена не була, оскільки посадовими особами позивача було здійснено вихід за адресою товариства та складено акт від 12.11.2018 року №65026/04-36-14-08/41988630 про не знаходження ТОВ КЛОВІНДЕК за юридичною адресою.
Також, судом встановлено, що будь-яких звернень Головного управління ДФС у Дніпропетровській області до відповідача, у тому числі повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи за формою № 27-ОПП та доказів існування заборгованості на час вчинення реєстраційної дії не було, у зв`язку з чим державний реєстратор на час вчинення реєстраційної дії не мав підстав для відмови у державній реєстрації припинення юридичної особи.
Суд звертає увагу, що відповідно до статті 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань принцип мовчазної згоди у сфері державної реєстрації (далі - принцип мовчазної згоди) - принцип, згідно з яким державний реєстратор набуває право на проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій без одержання від державних органів у порядку та випадках, визначених цим Законом, відповідних документів (крім судових рішень та виконавчих документів) або відомостей, за умови, що відповідні державні органи у встановлений цим Законом строк не направили до державного реєстратора такі документи або відомості.
Також, суд вважає за необхідне зазначити, що законодавство України не покладає на державного реєстратора обов`язок під час вчинення реєстраційної дії припинення юридичної особи в результаті ліквідації на підставі рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками, перевіряти відповідність майнового стану підприємства звіту про ліквідацію суб`єкта господарювання та інші обставини, що зазначені податковим органом у позовній заяві.
З іншого боку, позивач, отримавши запит від реєстратора та маючи обов`язок перевірити наявність та/або відсутність заборгованості особи, що припиняється, обмежившись виходом за юридичною адресою такої особи, будь-яких інших дій не вчинив, пояснюючи вказане недосконалим законодавством та технічними можливостями, таким чином, створив небезпечні умови, за яких будь-яка особа матиме можливість безперешкодно уникати відповідальності за порушення податкового законодавства шляхом припинення юридичної особи за мовчазною згодою податкового органу.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Позивачем не доведено та судом не встановлено наявності підстав для скасування оскаржуваної реєстраційної дії.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління ДФС у Дніпропетровській області (49600, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 39394856) до Державного реєстратора Приватного нотаріуса Кобельницького Сергія Івановича ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ), третя особа - Товариство з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК (49000, м.Дніпро, вул.Калинова, б.1, код ЄДРПОУ 41986830), голова комісії з припинення або ліквідатор Товариства з обмеженою відповідальністю КЛОВІНДЕК Малєєва Любов Олександрівна (49000, м.Дніпро, вул.Калинова, б.1) про скасування реєстраційної дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені ст. ст.295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя М.В. Дєєв
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2019 |
Оприлюднено | 08.08.2019 |
Номер документу | 83491854 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Дєєв Микола Владиславович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні