Постанова
від 05.08.2019 по справі 560/186/19
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 560/186/19

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Майстер П.М.

Суддя-доповідач - Сапальова Т.В.

05 серпня 2019 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Сапальової Т.В.

суддів: Мацького Є.М. Смілянця Е. С. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Колісниченко Ю.В.,

представника позивача: Стороженка Ю.В. ,

представника відповідача: Андрійчук І.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська інвестиційна компанія" на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська інвестиційна компанія" до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третя особа - Сатанівська селищна рада Городоцького району Хмельницької області про визнання незаконним та скасування Витягу від 16.05.2018 р. № 291/0/196-18,

В С Т А Н О В И В :

в січні 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю "Подільська інвестиційна компанія" звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, третя особа - Сатанівська селищна рада Городоцького району Хмельницької області, в якому з урахуванням заяви про збільшення підстав позову, просить визнати незаконним та скасувати витяг, сформований 16.05.2018 року за № 291/0/196-18 у Городоцькому районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6821255500:01:024:0015 , в якому вказано, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3761267,49 грн.

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року в задоволенні позову відмовлено.

Не погодившись з прийнятим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та задовольнити позовні вимоги. В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначає наступне:

- по-перше, об`єктами нормативної грошової оцінки є не лише сформовані земельні ділянки, а й частини цих земельних ділянок. Оскільки згідно з п.2 договору оренди землі від 10.02.2011 року в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,8477 га, в тому числі під складами 0,0291 га, під проходами та дворами 0,6981 га, під капітальними спорудами 0,1205 га, тому відповідач помилково застосував коефіцієнт Кф 2,5 до всієї земельної ділянки;

- по-друге, Сатанівська селищна рада не замовляла та не затверджувала нову технічну документацію, яка була б розроблена відповідно до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489, тому відповідач протиправно застосував новий Порядок нормативно-грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489.

Відповідач у відзиві на апеляційну скаргу заперечив проти її доводів і зазначив, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, у зв`язку з чим просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відзив третьої особи на апеляційну скаргу на адресу Сьомого апеляційного адміністративного суду не надходив, що відповідно до ч.4 ст.304 КАС України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти доводів апеляційної скарги, у зв`язку з чим просив залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Третя особа повноважних представників в судове засідання не направила, хоча повідомлялася про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що 10 лютого 2011 року між Сатанівською селищною радою Городоцького району Хмельницької області (орендодавець) та ТОВ "Подільська інвестиційна компанія" (орендар) укладено договір оренди землі. Згідно з п.1 договору орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку викупленого комплексу будівель та споруд ринку, яка знаходиться в смт. Сатанів по вул.Базарна площа, 13, Городоцького району, Хмельницької області . Згідно з п.2 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,8477 га. Відповідно до п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1000625,08 грн. Згідно з п.10 договору обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнта індексації, визначених законодавством, затверджених КМУ формами, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

В подальшому, згідно з рішенням сорок шостої сесії селищної ради VI скликання Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області №2 від 15 липня 2015 року "Про затвердження технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель смт.Сатанів", вирішено: 1) затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель смт. Сатанів Городоцького району Хмельницької області; 2) встановити базову вартість 1м.кв. землі в смт. Сатанів - 83,41 грн.

16.05.2018 року на запит Городоцької місцевої прокуратури заступник начальника відділу в Городоцькому районі сформував Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №291/0/196-18, згідно з яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки, кадастровий номер 6821255500:01:024:0015 , за адресою: Хмельницька обл., Городоцький р-н, смт. Сатанів, вул. Базарна площа, 13 , складає 3761267,49 грн.

У вказаному Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 291/0/196-18 від 16.05.2018 року зазначено:

місце розташування земельної ділянки: смт. Сатанів, вул. Базарна площа,13, Городоцького району Хмельницької області ;

категорія земель: землі житлової та громадської забудови;

цільове призначення земельної ділянки: 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;

площа земельної ділянки 8477,00 м.кв., середня (базова) вартість земель населеного пункту, грн/м.кв. - 83,41, коефіцієнт К м.кв. - 1,03, нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 3761267,49 грн.

Не погоджуючись зі сфомованим витягом, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що застосування Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області в оскаржуваному витягу коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2,5, який визначено відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 року, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 року за №1647/29777 є правомірним.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті заявлених позовних вимог, виходячи з наступного.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 року №1378-ІV (далі - Закон №1378-ІV) нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно зі ст.5 Закону №1378-ІV нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Статтею 13 Закону №1378-ІV передбачені випадки обов`язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі:

визначення розміру земельного податку;

визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності;

визначення розміру державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом;

визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва;

розробки показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;

відчуження земельних ділянок площею понад 50 гектарів, що належать до державної або комунальної власності, для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд.

Згідно з ч.1 ст. 15 Закону №1378-ІV підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.18 Закону №1378-ІV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Згідно з ч.ч.1,2 ст. 20 Закону №1378-ІV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до ч.ч.1,3 статті 23 Закону №1378-ІV технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Таким чином, відповідно до Закону №1378-ІV процедура встановлення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту включає наступні етапи:

- прийняття уповноваженим органом влади рішення про проведення нормативної грошової оцінки земель;

- розробка технічної документації з нормативної грошової оцінки спеціалізованою установою;

- погодження технічної документації органами влади, прийняття відповідною радою рішення про затвердження технічної документації.

Водночас, дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки формуються на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

В обґрунтування апеляційної скарги позивач зазначив про те, що при оформленні оскаржуваного витягу відповідач протиправно застосував новий Порядок нормативно-грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 року №489.

Колегія суддів вважає, що вказані доводи не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, виходячи з наступного.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №489 від 25.11.2016 року затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів" (далі - Порядок №489).

П.3 вказаного наказу встановлено, що наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01 січня 2017 року.

Водночас, Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів від 27.01.2006 № 18/15/21/11, що діяв до набрання чинності Порядком №489, втратив чинність 17.02.2017 року згідно з Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Національна академія аграрних наук України від 30.12.2016 № 592/341/428.

З матеріалів справи встановлено, що оскаржуваний витяг (т.1, а.с.12) сформовано 16.05.2018 року, тобто після набрання чинності Порядком №489, тому станом на момент формування витягу у відповідача були відсутні застосовувати порядок, який втратив чинність.

Оцінюючи доводи апеляційної скарги в частині неправомірного застосування коефіцієнту Кф 2,5 до всієї земельної ділянки, колегія суддів виходить з наступного.

Згідно з п.5 Порядку №489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306 (додаток 1).

Таким чином, коефіцієнт Кф визначається на підставі даних про цільове призначення земельної ділянки.

Відповідно до ст.79-1 Земельного кодексу України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру земельна ділянка з кадастровим номером 6821255500:01:024:0015 площею 0,8477 га є сформованою як об`єкт цивільних прав, відомості про неї внесено до Державного земельного кадастру, цільове призначення - Роздрібна торгівля та комерційні послуги.

Відповідно до п.16 Договору оренди землі від 10 лютого 2011 року (т.1, а.с.8-11) цільове призначення земельної ділянки: 1.11.3. Роздрібна торгівля та комерційні послуги.

Вказаний пункт договору не містить застережень про те, що окремі частини орендованої земельної ділянки мають інше цільове призначення.

Водночас, п.2 вказаного договору, на який посилається позивач, визначає площу орендованої земельної ділянки, яка зайнята об`єктами нерухомого майна та іншими об`єктами інфраструктури, і не змінює цільового призначення земельної ділянки.

Отже, доводи апеляційної скарги про те, що окремі частини земельної ділянки з кадастровим номером 6821255500:01:024:0015 площею 0,8477 га мають різне цільове призначення, спростовуються встановленими у справі обставинами.

Згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель (далі - КВЦПЗ) земельна ділянка відноситься до виду цільового призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (код КВЦПЗ 03 - Землі громадської забудови (землі, які використовуються для розміщення громадських будівель і споруд (готелів, офісних будівель, торговельних будівель, для публічних виступів, для музеїв та бібліотек, для навчальних та дослідних закладів, для лікарень та оздоровчих закладів), інших об`єктів загального користування)), підрозділ 03.07 - Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі.

Відповідно до Наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 листопада 2010 року за №1011/18306, передбачено, що до підрозділу 03.07 (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі) застосовується коефіцієнт 2.5.

Таким чином, оскільки земельна ділянка площею 0,8477 га з кадастровим номером 6821255500:01:024:0015 є сформованою та відповідно до інформації з Державного земельного кадастру щодо всієї земельної ділянки вказано вид цільового призначення - 03.07 Для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, то відповідач під час формування витягу від 16.05.2018 року № 291/0/196-18 правомірно застосував коефіцієнт Кф 2.5.

З матеріалів справи встановлено, що 15.07.2015 року Рішенням сорок шостої сесії селищної ради VI скликання Сатанівської селищної ради Городоцького району Хмельницької області №2 затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель смт. Сатанів Городоцького району Хмельницької області. Відповідно до розробленої документації, встановлено базову вартість 1 м. кв. землі (Цн) - 83,41 грн.

Таким чином, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 16.05.2018 р. № 291/0/196-18 сформовано на підставі грошової оцінки земель смт.Сатанів Городоцького району Хмельницької області, затвердженої Рішенням 46 сесії 6-го скликання Сатанівської селищної ради №2 від 15.07.2015 року із застосуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) - 2.5, визначеному відповідно до Порядку №489.

З урахуванням наведеного колегія суддів дійшла висновку про те, що доводи апелянта щодо штучного збільшення відповідачем нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,8477 га з кадастровим номером 6821255500:01:024:0015 є необґрунтованими.

Отже, доводи апеляційної скарги не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини, та повністю спростовуються встановленими у справі обставинами.

Відповідно до статті 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі вищевикладеного колегія суддів дійшла висновку про те, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а відтак рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року слід залишити без змін.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Подільська інвестиційна компанія" залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 11 квітня 2019 року - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати прийняття відповідно до ч.1 ст.325 КАС України.

Згідно з ч.1 ст. 329 КАС України касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Постанова суду складена в повному обсязі 07 серпня 2019 року.

Головуючий Сапальова Т.В. Судді Мацький Є.М. Смілянець Е. С.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2019
Оприлюднено08.08.2019
Номер документу83494071
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/186/19

Постанова від 05.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 04.10.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 09.09.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 05.08.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 22.05.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Рішення від 11.04.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

Ухвала від 14.03.2019

Цивільне

Дубровицький районний суд Рівненської області

Отупор К.М.

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Майстер П.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні