Рішення
від 31.07.2019 по справі 905/667/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

31.07.2019 Справа № 905/667/19

Господарський суд Донецької області у складі судді Сковородіної О.М.

секретар судового засідання Корецька А.П.

у справі за позовом: Керівника Краматорської місцевої прокуратури (84333, Донецька область, м. Краматорськ, вул. Рум`янцева, 4а) в інтересах держави в особі Дружківської міської ради (84205, Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна, 16, код ЄДРПОУ 04052761)

до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» (84205, Донецька область, м. Дружківка, вул. Педагогічна, 18, код ЄДРПОУ 32616997)

про: 1) зобов`язання відповідача привести земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована поблизу мікрорайону Донський, м. Дружківка у стан, що відповідає умовам проекту рекультивації шляхом здійснення відповідних дій; 2) зобов`язання відповідача повернути за актом приймання-передачі територіальній громаді в особі Дружківської міської ради земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_2 0299, загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована за межами населеного пункту поблизу мікрорайону Донський у м. Дружківка

за участю представників сторін:

від прокуратури: Владимерець А.О.

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

Керівник Краматорської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Дружківської міської ради звернувся з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» про: 1) зобов`язання відповідача привести земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована поблизу мікрорайону Донський, м. Дружківка у стан, що відповідає умовам проекту рекультивації шляхом здійснення відповідних дій; 2) зобов`язання відповідача повернути за актом приймання-передачі територіальній громаді в особі Дружківської міської ради земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_2 0299, загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована за межами населеного пункту поблизу мікрорайону Донський у м. Дружківка.

В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору оренди землі від 01.11.2005р. щодо повернення земельної ділянки після припинення дії договору.

06.05.2019р. на адресу суду від відповідача надійшла заява №189 від 26.04.2019р. про залишення позову без розгляду на підставі того, що Дружківська міська рада має повноваження для самостійного звернення до суду.

Також, відповідачем було надано клопотання №187 від 26.04.2019р. про розгляд справи за відсутністю свого представника.

06.05.2019р. на адресу суду від відповідача надійшов відзив №188 від 26.04.2019р., в якому останній просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Вказує, що після спливу строку дії договору відповідачем спірна земельна ділянка фактично була повернута позивачу, також, позивачем не доведено обов`язок відповідача здійснити рекультівацію після спливу строку дії договору.

23.05.2019р. на адресу суду від прокурора надійшла відповідь на відзив, в якій останній заперечував щодо доводів відповідача та просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

23.05.2019р. на адресу суду від прокурора надійшла відповідь на заяву №01/1-39-983вих-19 від 16.05.2019р., в якій прокурор зазначає, що представництво інтересів міської ради є правомірним та просить суд відмовити у задоволенні заяви відповідача про залишення позову без розгляду.

23.05.2019р. на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній заперечував щодо доводів відповідача та просив суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Прокурор у судове засідання з`явився, просив суд задовольнити позовні вимоги.

Представники позивача та відповідача у судове засідання не з`явились, про час, дату та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином.

Дослідивши документи, наявні в матеріалах справи, судом встановлено наступне.

Рішенням голови Дружківської міської ради від 20.04.2005 № 4/23-6 надано дозвіл ТОВ Дружківський фарфоровий завод на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду в мкр. Донський м. Дружківка для розробки смітникового полігону відходів фарфорового виробництва у зв`язку з необхідністю вивезення, зберігання й переробки відходів порцелянового виробництва та забезпечення стабільної роботи підприємства.

На замовлення ТОВ Дружківський фарфоровий завод , приватною виробничо-комерційною фірмою Земля було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ Дружківський фарфоровий завод на підставі договору № 31 від 14.05.2005 року, який в подальшому був затверджений Дружківським міським відділом земельних ресурсів, відповідно до умов № 198 надання земельної ділянки.

Так, згідно з п. 12 зазначеного документу обов`язковою умовою є проведення рекультивації земельної ділянки.

07.07.2005 року Торецькою державною регіональною екологічною інспекцією було надано висновок № 32/64, яким погоджено відведення земельної ділянки для смітникового полігону відходів порцелянового виробництва в мкр. Донський м. Дружківка.

Донецьким державним проектно-вишукувальним інститутом залізничного транспорту Донзалізничпроект в 2005 році розроблено робочий проект Розробка та рекультивація полігону з відходів фарфорового виробництва ТОВ Дружківський фарфоровий завод в м. Дружківка на підставі рішення Дружківської міської ради. Проект розроблено відносно земельної ділянки загальною площею 3,0049 га для смітникового полігону відходів порцелянового виробництва для ТОВ ДФЗ . В зазначеному документі п. 3.2 визначено рекультивацію перероблених відходів, а відповідно до п. 1.1.3 при закінченні робіт необхідно виконати рекультивацію ділянки робіт.

Вказаний проект погоджено:

Висновком № 31-05 від 08.07.2005 року відділу містобудування та архітектури Дружківського комунального архітектурно-планового підприємства.

Висновком № 44 від 26.08.2005 року відділу культури виконавчого комітету Дружківської міської ради.

Висновком № с-05.09.249 від 26.09.2005 року Державного управління екології та природних ресурсів в Донецькій області.

Після отримання зазначених вище документів 01.11.2005 року між Дружківською міською радою (далі - позивач або орендодавець) та ТОВ Дружківський фарфоровий завод (далі - відповідач або орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір), який 01.11.2005 зареєстровано у Дружківському відділі ДРФ ДП Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті по земельних ресурсах , про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040517200050.

Відповідно до п. 1, предметом вказаного договору є земельна ділянка несільськогосподарського призначення, що знаходиться у м АДРЕСА_1 Дружківка мкр АДРЕСА_2 , кадастровий номер НОМЕР_1 загальною площею 3,0049 га, у тому числі 3,049 га - для видалення відходів.

ТОВ Дружківський фарфоровий завод отримало земельну ділянку з цільовим призначенням для смітникового полігону відходів порцелянового виробництва.

Договір укладено на 5 років, строком дії до 01.11.2010 року.

Згідно з п. 30 договору, передбачено що після припинення дії договору орендар повертає земельну ділянку у стані не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав в оренду. У разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних зі зміною її стану, орендодавець має право на відшкодування збитків у розмірі визначеному сторонами, а також обов`язком орендаря є повернення земельної ділянки після закінчення строку оренди.

Відповідно до п. 34 Договору, дія договору припиняється, зокрема, у разі закінчення строку на який його було укладено. Договором оренди не передбачено його пролонгації після закінчення строків дії договору, у зв`язку з необхідністю проведення рекультивації, відповідно до робочого проекту.

Договір підписано та скріплено печатками сторін без зауважень.

У подальшому, Дружківська міська рада звернулась листом № 12-2623- 01 від 09.10.2017 до ГУ Держгеокадастру в Донецькій області з проханням вжити передбачені законодавством заходи щодо проведення перевірки з дотримання вимог земельного законодавства України на зазначеній земельній ділянці кадастровий номер НОМЕР_1 загальною площею 3,0049 га.

Звернення вмотивоване тим, що невід`ємною частиною проекту землеустрою для полігону відходів є робочий проект розробки та рекультивації полігону з відходів фарфорового виробництва. Після закінчення договору оренди землі, земельну ділянку необхідно було передати до Дружківської міської ради у стані відповідно умовам рекультивації.

Головним Управлінням Держгеокадастру в Донецькій області 18.10.2017 проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства на вказаній земельній ділянці кадастровий номер НОМЕР_1 за результатами якої складено акт перевірки № 303-ДК/483/АП/09/01-17, яким задокументовано факт наявності на земельній ділянці відходів порцелянового виробництва, які були залишені на полігоні підприємством ТОВ Дружківський фарфоровий завод , що свідчить про недотримання умов договору оренди та порушення строків повернення тимчасово зайнятої земельної ділянки та не проведення її рекультивації, що є порушенням ст.96 Земельного кодексу України, ст. 35 Закону України Про охорону земель , ст.34 Закону України Про оренду землі та п. 30 Договору оренди землі № 040517200050 від 01.11.2005 року.

За результатами перевірки Державним інспектором ГУ Держгеокадастру в Донецькій області винесено припис №303-Дк/0178Пр/03/01/-17 керівництву ТОВ Дружківський фарфоровий завод з вимогою припинити порушення земельного законодавства виявлених під час перевірки до 20.10.2017, а саме провести рекультивацію земельної ділянки та повернути її до Дружківської міської ради за актом прийому-передачі.

Після отримання вказаного припису, не погодившись з його вимогами, керівництво ТОВ Дружківський фарфоровий завод звернулося до Донецького окружного адміністративного суду Донецької області з відповідною позовною заявою про визнання протиправним та скасування припису №303-Дк/0178Пр/03/01/-17.

Рішенням суду від 15.01.2018 відмовлено в задоволені позовних вимог ТОВ Дружківський фарфоровий завод в повному обсязі, яке залишено без змін судами вищих інстанцій.

Позивачем на адресу відповідача було направлено лист №14-2116-01 від 21.08.2017р. з вимогою виконати умови припинення дії договору оренди від 01.11.2005 року.

Згідно зі ст. 1 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюється законом.

В порушення умов договору відповідач свої зобов`язання щодо повернення земельної ділянки за актом приймання-передачі земельної ділянки в стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду, не виконав.

Частиною 2 Закону України Про оренду землі передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно зі ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства.

Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору.

Згідно зі ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Статтею 2 Земельного кодексу України передбачено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади.

Відповідно до положень ч. 2 ст. 4 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Законодавство у сфері орендних відносин також пов`язує припинення обов`язків орендаря з фактом повернення об`єкта договору оренди, тобто з моментом підписання і приймання-передачі. Так відповідно до ч.2 ст.795 ЦК України повернення наймачем предмета договору найму оформляється відповідним документом (актом), й підписується сторонами договору.

Разом із тим, ст. 785 ЦК України передбачено, що у разі припинення договору найму наймач зобов`язаний негайно повернути наймодавцеві річ у стані, в якому вона була одержана, з урахуванням нормального зносу, або у стані, який було обумовлено в договорі.

Відповідно до вимог ст. 166 Земельного кодексу України рекультивація порушених земель - це комплекс організаційних, технічних і біотехнологічних заходів, спрямованих на відновлення ґрунтового покриву, поліпшення стану та продуктивності порушених земель. Землі, які зазнали змін у структурі рельєфу, екологічному стані ґрунтів і материнських порід та у гідрологічному режимі внаслідок проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, підлягають рекультивації. Для рекультивації порушених земель, відновлення деградованих земельних угідь використовується ґрунт, знятий при проведенні гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, шляхом його нанесення на малопродуктивні ділянки або на ділянки без ґрунтового покриву.

Аналогічні положення встановлено ст. 52 Закону України Про охорону земель .

Згідно з п. з ст. 17 Закону України Про відходи , суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах.

Згідно ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій. що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

До теперішнього часу Товариством з обмеженою відповідальністю Дружківський фарфоровий завод земельна ділянка з кадастровим номером НОМЕР_1 площею 3.0049 га в порушення вимог Договору та законодавства не повернута державі та не приведена у первісний стан, шляхом проведення рекультивації в той час, коли термін дії договору сплинув 01.11.2010.

Вказаний договір в силу приписів ст.33 Закону України Про оренду землі не можна вважати поновленим, оскільки, вказана норма Закону на момент закінчення строку його дії, не містила умов щодо автоматичної пролонгації строку дії договору.

Аналогічно умовами договору, також, не передбачено підстав для пролонгації дії договору без укладання додаткових угод тощо.

За таких обставин, враховуючи приписи чинного законодавства України, приймаючи до уваги, що строк укладеного між Дружківською міською радою та ТОВ Дружківський фарфоровий завод договору оренди земельної ділянки від 01.11.2005 припинив свою дію, відповідач зобов`язаний повернути за актом приймання-передачі та привести вищезазначену земельну ділянку у первісний стан, шляхом проведення рекультивації.

На підставі вищевикладеного, позовні вимоги підлягаються задоволенню у повному обсязі.

Щодо зауважень відповідача викладених у відзиві.

Відповідач вказує, що в провадженні господарського суду Запорізької області знаходилась справа №908/1450/15-г за позовом Дружківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» з аналогічними позовними вимогами, та ухвалою господарського суду Запорізької області №905/1450/15-г від 28.04.2015р. припинено провадження у справі у зв`язку з відмовою від позову, не сприймається судом як підстава для припинення провадження у справі, з огляду на таке.

За приписами ч.2 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України (в редакції, яка діяла на момент винесення ухвали №905/1450/15-г від 28.04.2015р.) у випадках припинення провадження у справі повторне звернення до господарського суду зі спору між тими ж сторонами, про той же предмет і з тих же підстав не допускається.

До відзиву додані лише копії ухвал про відкриття провадження у справі та про припинення провадження у справі, зі змісту яких неможливо встановити підстави звернення до суду.

Відповідачем не надано доказів як-то копії позовної заяви та доданих до неї документів, з яких би вбачались підстави для звернення до господарського суду Запорізької області.

Відповідно до п.1 ч.4 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України у разі задоволення позову, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст. 129, 236-241 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

Позов Керівника Краматорської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Дружківської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» про: 1) зобов`язання відповідача привести земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована поблизу мікрорайону Донський, м. Дружківка у стан, що відповідає умовам проекту рекультивації шляхом здійснення відповідних дій; 2) зобов`язання відповідача повернути за актом приймання-передачі територіальній громаді в особі Дружківської міської ради земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_2 0299, загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована за межами населеного пункту поблизу мікрорайону Донський у м. Дружківка - задовольнити повністю.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» привести земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_1 , загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована поблизу мікрорайону Донський, м. Дружківка у стан, що відповідає умовам проекту рекультивації шляхом здійснення відповідних дій.

Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» повернути за актом приймання-передачі територіальній громаді в особі Дружківської міської ради земельну ділянку із кадастровим номером НОМЕР_2 0299, загальною площею 3,0049 га, вартістю 2 669 997,79 грн., що розташована за межами населеного пункту поблизу мікрорайону Донський у м. Дружківка.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» на користь Прокуратури Донецької області судовий збір в сумі 41 970,97 грн.

Повний текст рішення складено та підписано 08.08.2019р.

Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Позивач: Дружківська міська рада (84205, Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна, 16, код ЄДРПОУ 04052761).

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Дружківський фарфоровий завод» (84205, Донецька область, м. Дружківка, вул. Педагогічна, 18, код ЄДРПОУ 32616997).

Суддя О.М. Сковородіна

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено09.08.2019
Номер документу83525451
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/667/19

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 09.09.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Рішення від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Рішення від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 11.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 13.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 03.07.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

Сковородіна Олена Миколаївна

Ухвала від 13.06.2019

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні