Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06.08.2019 Справа №607/2905/18
м. Тернопіль
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області в складі:
головуючого - судді Вийванко О. М.
за участю секретаря с/з Стрілкової М. С.,
представника позивача Кузнецової М. І.,
відповідача ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2 ,
представників третіх осіб ОСОБА_3 Т. ОСОБА_4 , ОСОБА_5
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД до ОСОБА_1 , треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, ОСОБА_6 про зобов`язання знесення самочинного будівництва та скасування рішення про державну реєстрацію нерухомого майна, -
ВСТАНОВИВ:
ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД звернувся з позовом до ОСОБА_1 , треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, ОСОБА_6 про зобов`язання знесення самочинного будівництва та скасування рішення про державну реєстрацію нерухомого майна.
В обґрунтування своєї позиції позивач зазначив про те, що на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 жовтня 1997 року №828 ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД надано дозвіл на проведення комплексної реконструкції будівель та споруд на території міського ринку за адресою, вул. Живова, 9 з поетапним проведенням будівельних робіт.
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 13 січня 1999 року вирішено визначити територію міського продовольчого ринку, по вул АДРЕСА_1 Живова, 9, загальною площею 2,68 га та зобов`язати ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД забезпечити виконання на визначеній території організацію виробничої діяльності, згідно функціонального призначення.
Відповідно до договору оренди нежитлових приміщень комунальної власності №4252 від 17 травня 2001 року, укладеного на підставі рішення виконавчого комітету міської ради від 01 березня 2001 року № 287, ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД отримало в строкове платне користування нежитлові приміщення для використання відповідно під офіс, критий ринок.
Таким чином, позивач є правомірним користувачем нежитлового приміщення комунальної власності, за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 2 960,00 кв. м., що випливає з вищевказаних рішень та договорів.
Рішенням п`ятої сесії Тернопільської міської ради четвертого скликання від 26| листопада 2002 року вирішено затвердити матеріали інвентаризації та видати ТОВ ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД договір оренди на термін дії договору оренди приміщення на земельну ділянку площею 2,300 га за адресою АДРЕСА_2 для обслуговування орендованих приміщень.
На підставі цього рішення, 21 лютого 2003 року було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого позивач приймає в тимчасове користування земельну ділянку площею 2,300 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_2 . Земельна ділянка надається в користування на термін дії договору оренди приміщення, до 01 березня 2016 року.
Відповідно до договору від 07 грудня 2011 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6092 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 . Живова АДРЕСА_2 .
Згідно договору від 09 вересня 2013 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6092 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер НОМЕР_1 .
Право оренди земельної ділянки, зареєстровано за позивачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21 серпня 2013 року, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 138451561101, інше речове право.
Також, інформаційна довідка з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24 червня 2016 року підтверджує, що земельна ділянка за кадастровим номером НОМЕР_2 площею 1,0068 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 перебуває в оренді ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД .
Тобто, позивач є правомірним користувачем земельної ділянки, а також нежитлових торгових приміщень критого ринку, розташованих на вказаній земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_3 Тернопіль, вул АДРЕСА_2 9.
З метою проведення капітального ремонту центральних сходів 29 грудня 2017 року було проведено обстеження технічного стану сходів головного корпусу Тернопільського міського ринку на відповідність їх експлуатації, згідно норм техніки безпеки та охорони праці за адресою м.Тернопіль, вул. Живова,9.
Актом обстеження технічного стану сходів головного корпусу Тернопільського міського ринку та відповідності експлуатації згідно норм техніки безпеки та охорони праці за адресою: м. Тернопіль, вул. Живова, 9 від 29 грудня 2017 року, затвердженого директором ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД встановлено, що під час довготривалої експлуатації сходів виявлено розходження, зміщення їх конструкцій та значні тріщини в конструктивах, а також те, що самовільне переобладнання складських приміщень, здійснене ОСОБА_1 , унеможливлює обстеження конструктивів сходів, в тому числі їх несучих конструкцій, а тому комісією запропоновано відповідачу звільнити тимчасові приміщення для проведення невідкладних робіт по реконструкції сходів.
На даний час сходи перебувають в аварійному стані, однак, через наявність прибудови, яку здійснив ОСОБА_1 , позивач позбавлений можливості здійснити капітальний ремонт сходів. Прибудова, здійснена відповідачем, вчинена ним без надання у передбаченому законом порядку земельної ділянки під забудову, проектно-технічної документації на будівництво, дозволу на будівництво та проведення будівельних робіт, а також без згоди ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , як законного користувача земельної ділянки, на здійснення будівництва.
ОСОБА_1 без погодження позивача здійснив самочинну добудову до наданої в оренду ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД будівлі, використовуючи для прибудови частину зовнішніх стін та сходів належної товариству будівлі, що призвело в подальшому до просідання даних сходів, та їх руйнування.
Позивач вважає, що здійснене ОСОБА_1 будівництво є самочинним та таким, що порушує право ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , як користувача земельної ділянки, створює йому перешкоди у користуванні майном, а тому підлягає знесенню відповідачем за його рахунок на підставі ч.4 ст.376 ЦК України.
Крім того, 28 лютого 2017 року Державним реєстратором Тернопільської міської ради Сагайдак ОСОБА_7 було здійснено державну реєстрацію будівлі, торгового комплексу за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 138,2 кв.м., власником якого є ОСОБА_1 , про що ТОВ ТМР ЛТД стало відомо 08 лютого 2018 року з інформаційної довідки № 113367080.
Оскільки, добудова здійснена відповідачем самочинно, відповідно державна реєстрація права власності на дану будівлю проведена незаконно.
Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно №21188877 від 02 березня 2017 року підставою для реєстрації права власності на торговий комплекс за ОСОБА_1 - були довідка №346 від 26 листопада 2001 року, видана ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , акт державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію №369 від 03 квітня 2002 року.
В порушення вимог ч.1 п.45 Постанови КМУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 25 грудня 2015 року відповідач не міг надати державному реєстратору документів, що необхідні для державної реєстрації права власності у зв`язку із зміною суб`єкта такого права в результаті реконструкції об`єкта, оскільки у ОСОБА_1 не було у власності нерухомого майна за вказаною адресою.
Встановивши, що подані документи не дають можливості встановити факт набуття відповідачем права власності на торговий комплекс, державний реєстратор відповідно до вимог п.4 ч.1 ст.24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень повинна була відмовити у державній реєстрації права власності.
У зв`язку з недосягненням згоди щодо досудового врегулювання спору, з підстав викладених у позові, позивач просить позов задовольнити та зобов`язати ОСОБА_1 знести самочинно збудовану будівлю торгового комплексу загальною площею 138,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_2 , а також скасувати рішення Державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. про державну реєстрацію №34104978 від 02 березня 2017 року про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що знаходиться в АДРЕСА_2 .
У судовому засіданні представник позивача зміст позовних вимог підтримав з підстав та обґрунтувань, викладених у позові, та просить його задовольнити.
Відповідачем подано відзив на позов у якому позовні вимоги не визнав повністю і заперечує щодо наведених позивачем обставин та правових підстав позову. Виходячи з того, щозаявою підприємця ОСОБА_8 В.І. від 02 березня 2018 року на ім`я директора ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД ОСОБА_9 про виділення місця біля центрального входу під забудову, яка ним погоджена; довідкою №346 від 26 листопада 2001 року за підписом директора ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , яка видана підприємцю ОСОБА_1 про визнання за позивачем права власності на торговий комплекс Лімонті , що знаходиться за адресою АДРЕСА_2 ; викопіровкою з генплану м.Тернополя про місце розташування об`єкта забудови - торгового комплексу Лімонті , погодженою позивачем; актом державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію. Вказаний акт затверджено рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради за №369 від 03 квітня 2002 року та підписано всіма членами державної технічної комісії без зауважень. Членом комісії був позивач, який своїм підписом також підтвердив акт введення в експлуатацію об`єкта без зауважень; витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності.
ОСОБА_1 вважає, що підставою виникнення у нього права власності є акт державної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію від 03 квітня 2002 року. Підставою внесення запису є рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) №34104978 від 02 березня 2017 року.
На виконання ст.15 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор зобов`язана перевірити документи, які подано для державної реєстрації та встановити факт відсутності підстав для відмови. Оскільки за ОСОБА_1 не було зареєстровано за адресою АДРЕСА_2 , жодного майна, державний реєстратор правомірно зареєструвала за відповідачем новостворене майно та видала йому витяг. Власником майна, яке на думку позивача незаконно збудовано, є підприємець ОСОБА_1 , однак позов подано до фізичної особи - громадянина ОСОБА_1 , а тому відповідач керуючись п.2 ч.1 ст.255 ЦПК України просить закрити провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмета спору.
У судовому засіданні відповідач та представник відповідача підтримали відзив на позов і просять з мотивів та підстав, викладених у відзиві на позов, відмовити у задоволенні позову.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якому викладено свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачами у відзиві заперечень і мотиви їх відхилення. Вказавши, що відповідно до наданих ОСОБА_1 документів ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД надавало відповідачу дозвіл та погоджувало спорудження літньої площадки і торгового комплексу. В жодному документі не йдеться про надання дозволу чи погодження будівництва бару Лімонті .
В позові товариство зазначало про те, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта нерухомості здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і місцевих правил забудови населених пунктів у порядку, визначеному ст.24 Закону України Про планування і забудову територій .
Крім того, відповідно до Закону України Про архітектурну діяльність від 20 травня 1999 року будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил, місцевих правил забудови населених пунктів.
У дозволі №682/33 від 25 березня 1993 року, на який посилається відповідач, йдеться не про зазначений об`єкт, а про дозвіл на встановлення торгової крамниці вул. Живова в районі міського ринку , що не відповідає вимогам вищевказаних норм права, оскільки не надає дозволу на здійснення будівництва.
Серед документів, що надані ОСОБА_1 немає вищевказаних, передбачених законодавством документів, які б підтверджували те, що останній отримав дозвіл на будівництво та дозвіл на виконання будівельних робіт, або ж переобладнання бару Лімонті , а тому не спростовано того, що воно здійснено самочинно.
Крім того, відповідач вказує про те, що підставою для виникнення права власності на спірний об`єкт нерухомості є акт державної технічної комісії про прийняття закінченого об`єкта в експлуатацію, зазначаючи, що даний акт затверджено рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради за №369 від 03 квітня 2002 року.
Оскільки ОСОБА_1 не надав рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради про затвердження акту про введення об`єкту в експлуатацію, а тому обставини, на які він покликається, як на підставу виникнення права власності є необґрунтованими та нічим не підтвердженими.
Також, як на підставу правомірності набуття права власності, відповідач посилається на акт Державної технічної комісії про введення в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті , що суперечить п.45 ч.1 Постанови КМУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , так як за ОСОБА_1 не було зареєстровано будь-якого нерухомого майна в АДРЕСА_4 . АДРЕСА_2 .
Відповідач не скористався своїм правом подати заперечення на відповідь на відзив.
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради подала пояснення щодо позову, у яких зазначено, що відповідно до ч.2 ст.26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень внесення запису про скасування державної реєстрації прав здійснюється на підставі рішення суду. Згідно ч.2 ст.22 цього ж Закону відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації, несе заявник, якщо інше не встановлено судом.
Представник Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради у судове засідання у судове засідання не з`явився, з невідомої суду причини, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, причин неявки у судове засідання відповідач суду не повідомив та не подав клопотання про розгляд справи у їх відсутності.
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ОСОБА_6 подала пояснення щодо позову, у яких зазначено, що предметом виникнення між сторонами спору є будівля торгового комплексу за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 138,2 кв. м., власником якої є ОСОБА_1 . Позивач звернувся до суду на підставі ст.376 ЦК України, яка регулює право власника (користувача) земельної ділянки заперечувати проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
Однак, ЦК України не наділяє власника (користувача) земельної ділянки правом звернення до суду з вимогою демонтажу особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
Відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа відповідної інспекції державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису. У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, інспекція державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням.
Аналогічні норми містяться в п.4 Положення про державний архітектурно-будівельний контроль, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 1993 року № 225, чинного на час виникнення спірних правовідносин.
Таким чином, позов ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД в частині зобов`язання ОСОБА_1 знести самочинно збудовану будівлю торгового комплексу загальною площею 138,2 м. кв. за адресою АДРЕСА_2 , відсутній предмет спору.
Стосовно позовних вимог про скасування рішення Державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. про реєстрацію за ОСОБА_1 права приватної власності на будівлю торгового комплексу площею 138,2 м. кв. за адресою АДРЕСА_2 , то з матеріалів, зібраних у справі, чітко вбачається підставність реєстрації за ОСОБА_1 права приватної власності на вказане нерухоме майно. Зокрема, висловлені представником позивача сумніви у вірності вказаних у акті державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта площі 138,2 м.кв. не знайшли підтвердження в ході розгляду справи, оскільки підтверджуються обома наданими суду примірниками такого акту. Крім того, саме така площа підтверджується і даними в Інвентаризаційній справі на цей об`єкт, виготовленою Тернопільським міським бюро технічної інвентаризації.
З огляду на наведене, вимога про скасування рішення Державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І. В. про реєстрацію за ОСОБА_1 права приватної власності на будівлю торгового комплексу площею 138,2 м. кв. за адресою АДРЕСА_2 є безпідставною та такою, що не знайшла свого підтвердження у ході розгляду справи, а тому в її задоволенні слід відмовити.
У судовому засіданні представник ОСОБА_6 - ОСОБА_10 вважає, що слід відмовити у задоволенні позову за безпідставністю.
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору Виконавчий комітет Тернопільської міської ради пояснення щодо позову не подано.
У судовому засіданні представник Виконавчого комітету Тернопільської міської ради при вирішенні позовних вимог зазначив, що акт державної технічної комісії та рішення про його затвердження є свідченням, що переобладнання магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 під піцерію за адресою, АДРЕСА_2 , було погоджене у встановленому законом порядку, а тому відсутні підстави для його демонтажу.
При розгляді справи судом учасниками справи подано заяви та клопотання та судом було вчинено інші процесуальні дії, зокрема.
Ухвалою суду відкрито провадження у справі.
Ухвалою суду забезпечено позов.
Ухвалою суду витребувано докази.
Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши об`єктивно та оцінивши зібранні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено фактичні обставин справи та зміст спірних правовідносин.
Судом встановлено, що рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 жовтня 1997 року №828 Про надання дозволу на реконструкцію товариству з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД , вирішено дозволити вказаному товариству провести комплексну реконструкцію будівель та споруд на території міського ринку за адресою, вул АДРЕСА_2 , 9 з поетапним проведенням будівельних робіт.
Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №9 від 13 січня 1999 року Про впорядкування території, визначеної для функціонування ринку вирішено визначити територію міського продовольчого ринку по вул АДРЕСА_1 Живова,9, загальною площею 2,68 га, та зобов`язати ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД забезпечити виконання на визначеній території організацію виробничої діяльності, згідно функціонального призначення. Підприємствам та суб`єктам підприємницької діяльності, розміщених в межах території, укласти договори з Тернопільським міським ринком ЛТД про співпрацю: по утриманню території ринку згідно встановлених санітарно-технічних вимог до 01.02.99 та по створенню цілісної інфраструктури ринку шляхом дольової участі в будівництві до 01.03.99.
Відповідно до договору оренди нежитлових приміщень (будівель) комунальної власності №4252 від 17 травня 2001 року, укладеного на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 01 березня 2001 року №287, ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД прийняло в строкове платне користування нежитлові приміщення (будівлі) комунальної власності за адресою АДРЕСА_2 , площею 2960,0 кв.м., що знаходяться на балансі цього товариства, для використання відповідно під офіс, критий ринок.
Рішенням п`ятої сесії Тернопільської міської ради четвертого скликання від 26| листопада 2002 року №4/5/61 Про видачу документів на право користування землею вирішено затвердити матеріали інвентаризації та видати договір оренди ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД на термін дії договору оренди приміщення на земельну ділянку площею 2,300 га за адресою АДРЕСА_2 , для обслуговування орендованих приміщень.
На підставі цього рішення, 21 лютого 2003 року між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД в особі директора ОСОБА_9 (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого позивач приймає в тимчасове користування земельну ділянку площею 2,300 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_2 . Земельна ділянка надається в користування на термін дії договору оренди приміщення, до 01 березня 2016 року. Даний договір був нотаріально посвідчений та зареєстрований у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради, про що в книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №757 від 24 квітня 2003 року.
План-схема розташування земельної ділянки, що надавалася в оренду ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД для обслуговування орендованих приміщень за адресою АДРЕСА_2 погоджувалася начальником Тернопільського міського відділу земельних ресурсів Я.Руцьким.
Відповідно до нотаріально посвідченого Договору від 07 грудня 2011 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, посвідченого Першою тернопільською державною нотаріальною конторою 21 лютого 2003 року за реєстровим №1216, зареєстрованого у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради 24 квітня 2003 року за №757, Тернопільська міська рада (Орендодавець) надає, а ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД (орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 2,1871 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 .
Зі змісту нотаріально посвідченого договору від 09 вересня 2013 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, посвідченого Першою тернопільською державною нотаріальною конторою 21 лютого 2003 року за реєстровим №1216, зареєстрованого у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради 24 квітня 2003 року за №757, Тернопільська міська рада (Орендодавець) надає, а Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6092 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер НОМЕР_1 .
28 жовтня 2014 року Тернопільська міська рада своїм рішенням Про надання дозволу на поділ земельної ділянки площею 1,6092 га, яка перебуває в оренді ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД надала дозвіл позивачу на поділ земельної ділянки загальною площею 1,6092 га (кад. номер НОМЕР_1 ) за адресою АДРЕСА_2 , яка перебуває в оренді, згідно договору від 21 лютого 2003 року, на дві окремі земельні ділянки площею 1,0068 га та площею 0,6024 га, без зміни їх цільового призначення.
Згідно договору від 28 вересня 2015 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, посвідченого Першою тернопільською державною нотаріальною конторою 21 лютого 2003 року за реєстровим №1216, зареєстрованого у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради 24 квітня 2003 року за №757, Тернопільська міська рада (Орендодавець) надає, а ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) приймає в тимчасове користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , загальною площею 1,0068 га, кадастровий номер НОМЕР_2 - землі, які використовуються в комерційних цілях. Земельна ділянка передається на умовах оренди на термін дії договору оренди приміщення - до 31 грудня 2031 року, для обслуговування орендованих нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_2 .
Право оренди земельної ділянки площею 1,0068 га, кадастровий номер НОМЕР_2 , зареєстровано за ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17 січня 2015 року (індексний номер 18688293), що вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №62167419, яка сформована Відділом Єдиний інформаційний центр Тернопільської міської ради 24 червня 2016 року.
Згідно нотаріально посвідченого договору оренди індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до комунальної власності від 04 вересня 2015 року, Тернопільська міська рада (Орендодавець) на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 08 липня 2015 року №608 Про продовження терміну дії договору оренди нежитлових приміщень (будівель) комунальної власності передає, а ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) 04 вересня 2015 року приймає в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно (нежитлові приміщення) комунальної власності, площею 4039,8 кв.м., що становить 749/100 частин нежитлової будівлі літ. А, розміщене за адресою: АДРЕСА_2 , згідно наведеного в договорі переліку.
28 лютого 2017 року за ОСОБА_1 на підставі довідки №346, виданої 26 листопада 2001 року ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД та акту державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію №369, виданого 03 квітня 2002 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, зареєстровано право власності на будівлю торгового комплексу загальною площею 138,2 кв. м. в АДРЕСА_2 , реєстраційний номер 1186820161101, про що свідчать відомості наведені в Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №113367080 та у Витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 02 березня 2017 року, індексний номер 81627647, який сформовано за заявою ОСОБА_1 .
Відповідно до листа №682/33 від 25 березня 1993 року, адресованого директору фірми Лімонті ОСОБА_1 , Управління архітектури і будівництва міської адміністрації дає дозвіл на встановлення торгівельної крамниці по вул. Живова в районі міського ринку. До листа також додано викопіровку з місцем встановленням крамниці.
02 березня 1997 року ОСОБА_1 звертався до директора ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД із заявою про виділення місця біля центрального входу на облаштування літньої площадки під бар на що отримав дозвіл за умови погодження проектної документації в управлінні архітектури.
Довідка, видана директором ринку ОСОБА_9 містить інформацію про те, що торговий комплекс Лімонті підприємця Старко ОСОБА_11 знаходиться на території ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД і підключений до інженерно-технічних комунікацій (водоканалізаційні мережі, енергопостачання, комунальне обслуговування) міського ринку за адресою м. Тернопіль, вул. Живова, 9.
03 квітня 2002 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №369 Про затвердження акту державної технічної комісії , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину Лімонті , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію, загальною площею 96,1 кв.м.
Згідно акту державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію - переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, піцерію влаштовано шляхом переобладнання приміщень існуючого магазину Лімонті , розміщених частково на першому поверсі та в цокольному поверсі будівлі центрального ринку, загальна площа - кв.м. рішенням державної технічної комісії вказаний об`єкт прийнято в експлуатацію та зазначено про те, що даний акт є підставою для оформлення права власності на збудований об`єкт та включення його до державної статистичної звітності.
З матеріалів реєстраційної справи №1186820161101, яка надіслана суду Управлінням державної реєстрації Тернопільської міської ради на виконання ухвали від 25 квітня 2018 року в справі №607/2905/17 вбачається, що державний реєстратор володів вищенаведеною інформацією.
Крім того, в розпорядження державного реєстратора було надано інвентаризаційну справу щодо кафе Лімонті , розташованого в м АДРЕСА_2 по вул АДРЕСА_1 Живова АДРЕСА_5 9, виготовлену Тернопільським міським бюро технічної інвентаризації 03 січня 2003 року.
02 березня 2017 року державний реєстратор прав на нерухоме майно Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. прийняла рішення №34104978 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на будівлю, загальною площею 138,2 кв. м., що розташований в АДРЕСА_2 .
Відповідно до наказу №38 від 27 грудня 2017 року, виданого генеральним директором ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД Про проведення обстеження основних сходів центрального ринку затверджено Акт обстеження технічного стану сходів головного корпусу Тернопільського міського ринку на відповідність експлуатації згідно норм техніки безпеки та охорони праці за адресою: м. Тернопіль, вул. Живова, 9. Висновки і пропозиції до цього акту вказують на аварійний стан основних сходів головного корпусу міського ринку.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №81605038, за Тернопільською міською радою зареєстровано право власності на єдиний майновий комплекс, будівля магазину А, за адресою АДРЕСА_2 .
Також, як вбачається із вказаної інформації з Державного реєстру за адресою АДРЕСА_2 зареєстровано на праві власності інші об`єкти за різними особами.
Згідно статті 77 ЦПК України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, що підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, що не стосуються предмета доказування.
Відповідно до статті 78 ЦПК України, суд не бере до уваги докази, що одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Судом не приймається до уваги докази, які подано після закриття підготовчого засідання, зокрема, технічний висновок (звіт) щодо можливості чи неможливості подальшої експлуатації об`єкта за результатами здійсненого технічного обстеження його будівельних конструкцій та інженерних мереж, затверджений суб`єктом підприємницької діяльності-фізичною особою ОСОБА_12 06 липня 2018 року, поданий позивачем; звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об`єкта від 25 жовтня 2018 року, складений ОСОБА_13 поданий відповідачем, висновок про відповідність спорудження будівлі торгового комплексу (Лімонті) перед входом в будівлю центрального ринку по АДРЕСА_2 Тернополі архітектурно-планувальним вимогам та чинному законодавству, поданий позивачем, оскільки вони подані з порушенням встановлений законом строк (ст. 83 ЦПК України).
При цьому суд зазначає, що вказані докази не є належними, оскільки відповідність будівлі, що розташована в АДРЕСА_2 , вимогам нормативно-правових актів у сфері будівництва підтверджується актом державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року. Також вказані обставини було підтверджено листом №1139/14 від 27.05.2019 Управління містобудування, архітектури та кадастру та листом №203/27 від 05.06.2019 відділу державного архітектурно-будівельного контролю.
Статтею 15 ЦК України визначено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Згідно із статті 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути визнання правочину недійсним.
Відповідно до статті 20 ЦК України право на захист особа здійснює на свій розсуд. Нездійснення особою права на захист не є підставою для припинення цивільного права, що порушене, крім випадків, встановлених законом.
Статтею 331 ЦК України встановлено, що право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом.
Право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).
Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.
Отже, чинне законодавство не визнає самочинне будівництво об`єктом правового захисту, крім передбаченого ч.3 статті 376 ЦК України випадку, а тому правовими наслідками самочинного будівництва в разі звернення до суду з позовом відповідного органу або іншої зацікавленої особи є або знесення такого будівництва або проведення відповідної його перебудови.
Як роз`яснив пленум Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у п.п. 5, 17 постанови від 30 березня 2012 року №6 Про практику застосування судами статті 376 ЦК України (про правовий режим самочинного будівництва) у випадках порушення прав інших осіб право на звернення до суду належить і таким особам за умови, що вони доведуть наявність порушеного права (стаття 391 ЦК України).
Відповідно до частини 4 статті 376 ЦК України якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
Тобто, за змістом статті 376 ЦК України вимоги про знесення самочинного будівництва інші особи, окрім органів місцевого самоврядування чи власників земельної ділянки, а також Інспекції ДАБК, можуть заявляти за умови доведеності факту порушення прав цих осіб самочинною забудовою. Такий висновок узгоджується з нормами статей 3, 15, 16 ЦК України, згідно з якими кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно із частиною другою статті 386 ЦК України власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.
Відповідно до статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
В правовій позиції, висловленій в постанові Верховного Суду України від 19 квітня 2017 року (№354/612/13ц) зазначено що з урахуванням змісту статті 376 ЦК України в поєднанні з положеннями статей 16, 386, 391 цього Кодексу вимоги про знесення самочинно збудованого нерухомого майна на земельній ділянці, власником або користувачем якої є інша особа, можуть бути заявлені власником чи користувачем земельної ділянки або іншою особою, права якої порушено, за умови доведеності факту такого порушення самочинною забудовою. Таким чином, суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і, залежно від установленого, - вирішити питання про задоволення позовних вимог або про відмову в їх задоволенні.
Збудований об`єкт нерухомості може бути знесений особою, яка здійснила самочинне будівництво, або за її рахунок лише на підставі судового рішення у випадках, передбачених частинами 4 та 7 статті 376 ЦК України: а) якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, що здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці; б) якщо така забудова порушує права інших осіб; в) якщо проведення перебудови об`єкта є неможливим; г) особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, відмовляється від проведення перебудови відповідно до прийнятого судом рішення.
Знесення самочинного будівництва є крайньою мірою і можливе лише за умови вжиття всіх передбачених законодавством України заходів щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності. Знесення нерухомості, збудованої з істотним відхиленням від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, з істотним порушенням будівельних норм і правил (у тому числі за відсутності проекту), допустиме лише за умови, якщо неможливо здійснити перебудову нерухомості відповідно до проекту або відповідно до норм і правил, визначених державними правилами та санітарними нормами, або якщо особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від такої перебудови.
Як встановлено в судовому засіданні та вбачається з матеріалів справи, на обґрунтування доводів про порушення прав користувача земельної ділянки - ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД покликається на те, що відповідач без погодження позивача здійснив самочинну добудову до будівлі позивача та на земельній ділянці, яка перебуває в оренді у позивача.
Однак такі посилання суд вважає необґрунтованими, оскільки вони спростовуються матеріалами справи, а саме: погодженої проектної документації на будівництво, яка затверджена начальником Управління містобудування та архітектури Тернопільського міськвиконкому від 22.04.1995; дозволом на будівництво торгового комплексу Лімонті , затвердженого Управлінням архітектури і будівництва 25.03.1993 року за №682/33; заявою ОСОБА_1 02 березня 1997 року, яка погоджена директором ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД ОСОБА_9 , про виділення місця біля центрального входу на облаштування літньої площадки під бар; довідкою, виданою директором ринку Ворко Є.В., яка містить інформацію про те, що торговий комплекс Лімонті , знаходиться на території ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД і підключений до інженерно-технічних комунікацій міського ринку за адресою м. Тернопіль, вул. Живова, 9; рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради 03 квітня 2002 року №369 Про затвердження акту державної технічної комісії , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину Лімонті , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію; актом державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію - переобладнання магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року. Вказаний акт також погоджувався директором ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД ОСОБА_9 .
Таким чином суд приходить до висновку, що будівництво спірної прибудови вчинене ОСОБА_1 за згодою директора ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД та Тернопільської міської ради, яка на час прийняття об`єкта до експлуатації була власником нежитлового будинку та земельної ділянки, за адресою АДРЕСА_2 .
За таких обставин, суд вважає, що будівництво - переобладнання продовольчого магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 , розташованого за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію не є самочинним з точки зору закону. Даних про те, що переобладнання вказаного об`єкту нерухомості відбулося з істотним відхиленням від проекту чи з істотним порушенням будівельних норм і правил в матеріалах справи немає та судовому засіданні таких не здобуто.
Крім того, суду не представлено відомостей про те, що позивач на виконання ст.38 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності звертався до органу державного архітектурно-будівельного контролю, який виявивши факт самочинного будівництва, зобов`язаний видати особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису.
З наведеного суд приходить до висновку, що ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , в обґрунтування своїх вимог, не доведено підставність заявлених позовних вимог та факт порушення прав позивача, як користувача земельної ділянки та орендаря нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_2 .
Позивач не надав суду належних і допустимих доказів на підтвердження того, що здійснене будівництво - переобладнання продовольчого магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 , за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію, є самочинним та якимось чином порушило права ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД на вільне володіння та розпорядження земельною ділянкою чи нежитловими приміщеннями.
Крім цього суд зазначає, що відповідність будівлі, що розташована в АДРЕСА_2 , вимогам нормативно-правових актів у сфері будівництва підтверджується актом державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що ОСОБА_1 є власником будівлі, торгового комплексу, що знаходиться в АДРЕСА_2 , яка прийнята в експлуатацію, а тому слід відмовити у задоволенні позовних вимог ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД в частині зобов`язання ОСОБА_1 знести самочинно збудовану будівлю торгового комплексу, за адресою АДРЕСА_2 .
Щодо вимоги ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД про скасування рішення державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. №34104978 від 02 березня 2017 року про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться в АДРЕСА_2 , суд виходить з наступного.
Спірні правовідносини регулюються Законом України від 01 липня 2004 року № 1952-ІV Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Закон № 1952-ІV).
Преамбулою Закону № 1952-IV передбачено, що цей Закон визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Зазначений Закон регулює відносини, пов`язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Згідно з частиною тринадцятою статті 15 Закону №1952-IV порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлює Кабінет Міністрів України.
Постановою від 25 грудня 2015 року № 1127 Кабінет Міністрів України затвердив Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - Порядок), який визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Пунктами 6, 7 Порядку передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав. У разі коли оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.
Як вбачається зматеріалів реєстраційної справи №1186820161101, яка надіслана суду Управлінням державної реєстрації Тернопільської міської ради на виконання ухвали від 25 квітня 2018 року в справі №607/2905/17 вбачається, що ОСОБА_1 звернувся до державної реєстратора із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень про реєстрацію за ним право власності на будівлю , торговий комплекс, що розташований в АДРЕСА_2 .
ОСОБА_1 було подано акт державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію - переобладнання магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, піцерію влаштовано шляхом переобладнання приміщень існуючого магазину Лімонті , розміщених частково на першому поверсі та в цокольному поверсі будівлі центрального ринку, загальна площа - 138,2 кв.м. рішенням державної технічної комісії вказаний об`єкт прийнято в експлуатацію та зазначено про те, що даний акт є підставою для оформлення права власності на збудований об`єкт та включення його до державної статистичної звітності. А також довідку видану ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , в якій міститься інформація про те, що торговий комплекс Лімонті знаходиться на території ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД і підключений до інженерно-технічних комунікацій (водоканалізаційні мережі, енергопостачання, комунальне обслуговування) міського ринку за адресою м. Тернопіль, вул. Живова, 9 та інвентарну справу на вказаний об`єкт.
02 березня 2017 року державний реєстратор прав на нерухоме майно Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. прийняла рішення №34104978 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що розташований в АДРЕСА_2 ,
Як встановлено судом, дійсно 03 квітня 2002 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №369 Про затвердження акту державної технічної комісії , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину Лімонті , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію, загальною площею 96,1 кв.м.
В період здачі спірного об`єкту в експлуатацію діяло Положення про порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів державного замовлення, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 1992 року №449, яким передбачалося прийняття державними приймальними комісіями закінчених будівництвом об`єктів в експлуатацію шляхом підписання Акта про прийняття об`єктів в експлуатацію.
Згідно акту державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію - переобладнання магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, піцерію влаштовано шляхом переобладнання приміщень існуючого магазину Лімонті , розміщених частково на першому поверсі та в цокольному поверсі будівлі центрального ринку, загальна площа - кв.м. рішенням державної технічної комісії вказаний об`єкт прийнято в експлуатацію та зазначено про те, що даний акт є підставою для оформлення права власності на збудований об`єкт та включення його до державної статистичної звітності.
Таким чином, будівля, торговий комплекс, розташований в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію, прийнятий в експлуатацію, загальною площею 96,1 кв. м., що свідчить рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, а тому суд зазначає, що в акті державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію - переобладнання магазину ІНФОРМАЦІЯ_1 під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, який подано державну реєстратору невірно зазначено загальну площу вказаного об`єкта, а саме, помилково вказано - 138,2 кв. м.
При цьому, в реєстраційній справі відсутнє рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року Про затвердження акту державної технічної комісії .
Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , не розглядаються документи з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, з пошкодженнями, що не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст, а також оформлені з порушенням вимог законодавства.
Тому суд приходить до висновку про неправомірність рішення державного реєстратора про прийняття рішення №34104978 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що розташований в АДРЕСА_2 , з тих підстав, що рішення не може бути правомірним, якщо воно прийнято з врахуванням допущеного виправлення в акті державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію - переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_2 , загальною площею 138,2 кв. м., який подано державному реєстратору.
Також суд зазначає, що державний реєстратор не скористався можливість отримати рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року Про затвердження акту державної технічної комісії , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину Лімонті , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_2 , під піцерію, загальною площею 96,1 кв.м.
Крім цього суд зазначає, що відповідно до частин третьої, четвертої статті 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Права на нерухоме майно, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав діяло законодавство, що не передбачало обов`язкової реєстрації таких прав.
На час видачі акту державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію та його затвердження діяв наказ Держжитлокомунгоспу від 13 грудня 1995 року № 56 Про затвердження Правил державної реєстрації об`єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб .
Згідно з пунктом 1.4 цих державну реєстрацію об`єктів нерухомого майна здійснюють державні підприємства - бюро технічної інвентаризації місцевих органів державної виконавчої влади на підставі відповідних правовстановлюючих документів за рахунок коштів власників нерухомого майна.
Відповідно до пункту 1.3 Тимчасового положенням про порядок державної реєстрації прав власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 07 лютого 2002 року № 7/5 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 року за № 157/6445 (втратило чинність на підставі наказу Міністерства юстиції України № 1844/5 від 14 грудня 2012 року), державна реєстрація прав проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації (далі -БТІ) у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Зазначені нормативні акти передбачали державну реєстрацію будівель, споруд, державну реєстрацію права власності на нерухоме майно територіальними бюро технічної інвентаризації, проте виникнення права власності на будинки, споруди не залежало від державної реєстрації до часу набрання чинності Цивільним кодексом України та Законом України від 01 липня 2004 року Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Таким чином, реєстрація права власності ОСОБА_1 на спірний об`єкт має наслідком не виникнення права власності у нього в момент такої реєстрації, а офіційне визнання і підтвердження державою факту набуття ним речових прав на спірне нерухоме майно.
За таких обставин враховуючи, що у ОСОБА_1 виникло право власності на спірний об`єкт, однак враховуючи, що при державній реєстрації було зазначено невірну загальну площу спірного об`єкту - 138,2 кв. м., а не 96,1 кв. м., як зазначено в рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року Про затвердження акту державної технічної комісії , суд приходить до переконання, що позов в цій частині слід задовольнити та скасувати рішення Державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. про державну реєстрацію №34104978 від 02 березня 2017 року про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що знаходиться в АДРЕСА_2 .
Відповідно до частин 1 і 3 статі 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно зі статтею 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються у разі задоволення позову - на відповідача.
За таких обставин, суд вважає, що підлягають стягненню з відповідача в користь позивача сплачений судовий збір в частині задоволення позовних вимог.
Частинами 1 статті 158 ЦПК України зазначено, суд може скасувати заходи забезпечення позову з власної ініціативи або за вмотивованим клопотанням учасника справи.
За таких обставин, враховуючи у задоволенні позову відмовлено в частині знесення самочинного будівництва та скасовано державну реєстрацію прав та їх обтяжень №34104978 від 02 березня 2017 року, про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться в АДРЕСА_2 , а тому суд вважає, що в ОСОБА_1 після набрання законної сили рішення суду будуть підстави для реєстрації права власності на спірну будівлю, а тому слід скасувати заходи забезпечення позову у виді заборони відповідачу ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_6 , вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо передачі, продажу, дарування, реєстрації, перереєстрації або у будь-який інший спосіб відчуження або дій, пов`язаних з користуванням та/або розпорядженням об`єктом нерухомості - торгового комплексу, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1186820161101, встановлені ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 07 березня 2018 року.
На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 2, 4, 12, 13, 76-78, 258-268, 273, 283, 284, 352-355 ЦПК України, статтями 331, 376 ЦК України, суд, -
У Х В А Л И В :
Задовольнити частково позовТовариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД до ОСОБА_1 , треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, ОСОБА_6 про зобов`язання знесення самочинного будівництва та скасування рішення про державну реєстрацію нерухомого майна.
Скасувати рішення Державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №34104978 від 02 березня 2017 року, про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться в АДРЕСА_2 .
Відмовити у задоволенні інших позовних вимог.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД судовий збір в розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривень 80 копійок).
Скасувати заходи забезпечення позову у виді заборони відповідачу ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_6 , вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо передачі, продажу, дарування, реєстрації, перереєстрації або у будь-який інший спосіб відчуження або дій, пов`язаних з користуванням та/або розпорядженням об`єктом нерухомості - торгового комплексу, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1186820161101, встановлені ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 07 березня 2018 року.
Заходи забезпечення позову зберігають свою дію до набрання законної сили рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційної скарги не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Тернопільського апеляційного суду або через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складання, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 Цивільного процесуального кодексу України.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД ,місцезнаходження: вул. Живова, 9, м. Тернопіль, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 14029504.
Відповідач: ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 .
Третя особа: Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, місцезнаходження: бульвар Шевченка, 1, м. Тернопіль.
Третя особа: Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, місцезнаходження: вул. Листопадова, 5, м. Тернопіль, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 04058344.
Третя особа: ОСОБА_6 місце проживання: АДРЕСА_6 , реєстраційний номер облікової картки платника податків .
Повний текст рішення суду складено 09 серпня 2019 року.
Головуючий суддяО. М. Вийванко
Суд | Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2019 |
Оприлюднено | 11.08.2019 |
Номер документу | 83554393 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Вийванко О. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні