Постанова
від 25.11.2019 по справі 607/2905/18
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 607/2905/18Головуючий у 1-й інстанції Вийванко О.М. Провадження № 22-ц/817/992/19 Доповідач - Дикун С.І. Категорія - 301000000

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 листопада 2019 року м. Тернопіль

Тернопільський апеляційний суд в складі:

Головуючого - Дикун С.І.

Суддів - Парандюк Т. С., Храпак Н. М.,

за участю секретаря - Кантицька О.І.

та учасників судового процесу: представника товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД адвоката Кузнєцової М.І.; представника відповідача ОСОБА_1 адвоката Білецького Н.Т.; представниці виконавчого комітету Тернопільської міської ради Гулкевич С.Б.

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу № 607/2905/18 за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД на рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 06 серпня 2019 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД до ОСОБА_1 , треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмету спору Управління державної реєстрації Тернопільської міської ради, Виконавчий комітет Тернопільської міської ради, ОСОБА_2 про зобов`язання знесення самочинного будівництва та скасування рішення про державну реєстрацію нерухомого майна, ухваленого суддею Вийванко О.М., повний текст якого складено 09 серпня 2019 року, -

ВСТАНОВИВ:

У лютому 2018 року ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД звернувся з позовом до ОСОБА_1 про зобов`язання знесення самочинного будівництва та скасування рішення про державну реєстрацію нерухомого майна.

В обґрунтування позовних вимог зазначило, що на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 жовтня 1997 року №828 ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД надано дозвіл на проведення комплексної реконструкції будівель та споруд на території міського ринку за адресою, АДРЕСА_1 з поетапним проведенням будівельних робіт.

Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 13 січня 1999 року вирішено визначити територію міського продовольчого ринку, по АДРЕСА_1 , загальною площею 2,68 га та зобов`язати ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД забезпечити виконання на визначеній території організацію виробничої діяльності, згідно функціонального призначення.

Відповідно до договору оренди нежитлових приміщень комунальної власності №4252 від 17 травня 2001 року, укладеного на підставі рішення виконавчого комітету міської ради від 01 березня 2001 року №287, ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД отримало в строкове платне користування нежитлові приміщення для використання відповідно під офіс, критий ринок.

Рішенням п`ятої сесії Тернопільської міської ради четвертого скликання від 26 листопада 2002 року вирішено затвердити матеріали інвентаризації та видати ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД договір оренди на термін дії договору оренди приміщення на земельну ділянку площею 2,300 га за вказаною адресою для обслуговування орендованих приміщень.

На підставі цього рішення 21 лютого 2003 року було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого позивач прийняв в тимчасове користування земельну ділянку площею 2,300 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 , до 01 березня 2016 року.

Відповідно до договору від 07 грудня 2011 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6092 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, яка розташована за вказаною адресою.

Згідно із договором від 09 вересня 2013 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД прийняло в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6092 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури.

Право оренди земельної ділянки, зареєстровано за позивачем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 21 серпня 2013 року.

Земельна ділянка, площею 1,0068 га, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 , перебуває в оренді ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , що стверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 24 червня 2016 року.

Зазначило, що товариство є правомірним користувачем земельної ділянки, а також нежитлових торгових приміщень критого ринку, розташованих на вказаній земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 .

Актом обстеження технічного стану сходів головного корпусу Тернопільського міського ринку та відповідності експлуатації згідно з нормами техніки безпеки та охорони праці за вказаною адресою, від 29 грудня 2017 року, затвердженого директором ТОВ Тернопільський міський ринок ЛТД встановлено, що під час довготривалої експлуатації сходів виявлено розходження, зміщення їх конструкцій та значні тріщини в конструктивах, а також те, що самовільне переобладнання складських приміщень, здійснене ОСОБА_1 , унеможливлює обстеження конструктивів сходів, в тому числі їх несучих конструкцій, а тому комісією запропоновано відповідачу звільнити тимчасові приміщення для проведення невідкладних робіт по реконструкції сходів.

Сходи перебувають в аварійному стані, однак, через наявність прибудови, яку здійснив ОСОБА_1 , позивач позбавлений можливості здійснити капітальний ремонт сходів. Прибудова, здійснена відповідачем, вчинена ним без надання у передбаченому законом порядку земельної ділянки під забудову, проектно-технічної документації на будівництво, дозволу на будівництво та проведення будівельних робіт, а також без згоди ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , як законного користувача земельної ділянки, на здійснення будівництва.

Вважає, що ОСОБА_1 без погодження позивача здійснив самочинну добудову до наданої в оренду ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД будівлі, використовуючи для прибудови частину зовнішніх стін та сходів належної товариству будівлі, що призвело в подальшому до просідання даних сходів, та їх руйнування.

Вказане будівництво є самочинним та таким, що порушує право позивача, як користувача земельної ділянки, створює йому перешкоди у користуванні майном, а тому просив суд зобов`язати відповідача знести його за власний рахунок, на підставі ч.4 ст.376 ЦК України.

Крім того, вважає, що здійснена державна реєстрація будівлі, торгового комплексу за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 138,2 кв.м., власником якого є ОСОБА_1 є незаконною, оскільки подані ОСОБА_1 документи не давали можливості встановити факт набуття ним права власності на торговий комплекс.

Тому просив суд також скасувати рішення Державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. про державну реєстрацію №34104978 від 02.03.2017 року про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .

Залучено до участі у справі третіх осіб.

Рішенням Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 06 серпня 2019 року позов задоволено частково.

Скасовано рішення державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №34104978 від 02 березня 2017 року, про реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться в АДРЕСА_1 .

Відмовлено у задоволенні інших позовних вимог.

Вирішено питання розподілу судових витрат.

Скасовано заходи забезпечення позову у вигляді заборони відповідачу ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 , вчиняти будь-які реєстраційні дії щодо передачі, продажу, дарування, реєстрації, перереєстрації або у будь-який інший спосіб відчуження або дій, пов`язаних з користуванням та/або розпорядженням об`єктом нерухомості торгового комплексу, загальною площею 138,2 кв. м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1186820161101, встановлені ухвалою Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 07 березня 2018 року.

Заходи забезпечення позову зберігають свою дію до набрання законної сили рішення суду.

В апеляційній скарзі ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД просить рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання знести самочинно збудовану будівлю торгового комплексу скасувати, та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги у цій частині задовольнити. А також змінити мотивувальну частину рішення в частині вимог про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, шляхом виключення посилання суду на те, що державний реєстратор невірно визначив площу спірного приміщення, натомість застосувати до даних правовідносин положення п.41 та п.45 Постанови КМУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 25.12.2015 року, які вказують на факт відсутності обов`язкових документів необхідних для проведення державної реєстрації права власності на будівлю торгового комплексу, посилаючись на невідповідність висновків суду обставинам справи, неправильне встановлення судом обставин, що мають значення для справи внаслідок неправильної оцінки доказів, порушення норм матеріального та процесуального права.

ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД зазначає, що суд першої інстанції необгрунтовано посилається як на підставу виникнення права власності на спірний об`єкт нерухомості на акт державної технічної комісії про прийняття закінченого об`єкта в експлуатацію, загальною площею 138,2 кв.м., зазначаючи, що даний акт затверджений рішенням виконавчого комітету Тернопільської ради №369 від 03.04.2002 року, оскільки відповідачем вказане рішення суду надано не було. Крім того, у вказаному акті зазначено, що дозвіл на виконання будівельних робіт не оформлявся, оскільки ремонті роботи не проводились, а лише здійснювалось встановлення обладнання.

Зазначає, що рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03.04.2002 року затверджено даний акт, однак загальна площа вказана 96,1 кв.м. Таким чином, відповідач самостійно вніс невідповідну площу у розмірі 138,2 кв.м.

Також, суд першої інстанції, як на підставу законності будівництва посилався на існування нібито погодженої проектної документації на будівництво, однак жодною із сторін такої проектної документації надано не було.

Відповідачем надано креслення фасаду невідомого приміщення кафе «Лімонті» в якому вказано, що погодження надано фірмі «Лімонті» .

Звертає увагу на те, що у кресленнях, які суд визнав як затверджену проектну документацію для будівництва спірного приміщення, вказано, що проведення будівельних робіт без дозволу інспекції ДАБК заборонено. Такий дозвіл відповідним відділом ДАБК не видавався.

Вказує, що земельна ділянка ОСОБА_1 по АДРЕСА_1 ні у власність ні у користування не надавалась, проектної докуменції на торговий комплекс, площею 138,2 кв.м. ні площею 96,1 кв.м. не виготовлялось, а також відсутні будь-які документи необхідні для отримання дозволу ДАБК на виконання будівельних робіт, чого не було взято до уваги судом першої інстанції.

Крім того, вважає незаконною мотивацію суду щодо підстав задоволення позовної вимоги про скасування рішення державного реєстратора, а саме, що державний реєстратор невірно визначив площу спірного приміщення при реєстрації права власності. Вважає, що вказана позовна вимога підлягала задоволенню з інших підстав, а саме - неподання відповідачем обов`язкових документів, необхідних для проведення державної реєстрації права власності на будівлю торгового комплексу.

У відзиві на апеляційну скаргу виконавчий комітет Тернопільської міської ради вказує, що твердження апелянта про те, що спірне будівництво є самочинним спростовується рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 03.04.2002 року №369 «Про затвердження акту державної технічної комісії» , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину «Лімонті» , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою: АДРЕСА_1 під піцерію, загальною площею 96,1 кв.м. Вказаний акт підписано директором ТзОВ «Тернопільський міський ринок ЛТД» .

Вважає доводи апеляційної скарги бепідставними, а рішення суду першої інстанції законним та обгрунтованим.

У судовому засіданні апеляційного суду представниця товариства з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД підтримала доводи апеляційної скарги з мотивів, зазначених у скарзі. Представники відповідача ОСОБА_1 та виконавчого комітету Тернопільської міської ради апеляційної скарги не визнали, мотивуючи, що у позивача відсутні повноваження для звернення з позовом про знесення спірної будівлі як об`єкта незавершеного будівництва.

Заслухавши пояснення учасників цивільного процесу, ознайомившись з матеріалами справи, доводами апеляційної скарги в її межах, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, виходячи з наступних підстав.

За загальним правилом статей 15, 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу має право звернутися до суду, який може захистити цивільне право або інтерес у один із способів, визначених частиною першою статті 16 ЦК України, або й іншим способом, що встановлений договором або законом.

Згідно із ч. 3 ст. 12, ч. 1 ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Судом установлено, що рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 15 жовтня 1997 року №828 Про надання дозволу на реконструкцію товариству з обмеженою відповідальністю Тернопільський міський ринок ЛТД , вирішено дозволити вказаному товариству провести комплексну реконструкцію будівель та споруд на території міського ринку за адресою, АДРЕСА_1 з поетапним проведенням будівельних робіт.

Рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №9 від 13 січня 1999 року Про впорядкування території, визначеної для функціонування ринку вирішено визначити територію міського продовольчого ринку по АДРЕСА_3 Живова,9, загальною площею 2,68 га, та зобов`язати ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД забезпечити виконання на визначеній території організацію виробничої діяльності, згідно функціонального призначення. Підприємствам та суб`єктам підприємницької діяльності, розміщених в межах території, укласти договори з «Тернопільським міським ринком ЛТД» про співпрацю: по утриманню території ринку згідно встановлених санітарно-технічних вимог до 01.02.99 та по створенню цілісної інфраструктури ринку шляхом дольової участі в будівництві до 01.03.99.

Відповідно до договору оренди нежитлових приміщень (будівель) комунальної власності №4252 від 17 травня 2001 року, укладеного на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 01 березня 2001 року №287, ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД прийняло в строкове платне користування нежитлові приміщення (будівлі) комунальної власності за адресою АДРЕСА_1 , площею 2960,0 кв.м., що знаходяться на балансі цього товариства, для використання відповідно під офіс, критий ринок.

Рішенням п`ятої сесії Тернопільської міської ради четвертого скликання від 26| листопада 2002 року №4/5/61 Про видачу документів на право користування землею вирішено затвердити матеріали інвентаризації та видати договір оренди ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД на термін дії договору оренди приміщення на земельну ділянку площею 2,300 га за адресою АДРЕСА_1 , для обслуговування орендованих приміщень.

На підставі цього рішення, 21 лютого 2003 року між Тернопільською міською радою (Орендодавець) та ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД в особі директора Ворко Є.В. (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого позивач приймає в тимчасове користування земельну ділянку площею 2,300 га, яка розташована за адресою АДРЕСА_1 . Земельна ділянка надається в користування на термін дії договору оренди приміщення, до 01 березня 2016 року. Даний договір був нотаріально посвідчений та зареєстрований у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради, про що в книзі державної реєстрації договорів оренди землі вчинено запис №757 від 24 квітня 2003 року.

План-схема розташування земельної ділянки, що надавалася в оренду ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД для обслуговування орендованих приміщень погоджувалася начальником Тернопільського міського відділу земельних ресурсів Я.Руцьким.

Відповідно до нотаріально посвідченого Договору від 07 грудня 2011 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, посвідченого Першою тернопільською державною нотаріальною конторою 21 лютого 2003 року за реєстровим №1216, зареєстрованого у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради 24 квітня 2003 року за №757, Тернопільська міська рада (Орендодавець) надає, а ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 2,1871 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

Зі змісту нотаріально посвідченого договору від 09 вересня 2013 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, посвідченого Першою тернопільською державною нотаріальною конторою 21 лютого 2003 року за реєстровим №1216, зареєстрованого у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради 24 квітня 2003 року за №757, Тернопільська міська рада (Орендодавець) надає, а Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) приймає в строкове платне користування земельну ділянку площею 1,6092 га, цільове призначення: для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 6110100000:12:017:0116.

Рішенням Тернопільської міської ради від 28.10.2014 року надано дозвіл ТзОВ «Тернопільський міський ринок ЛТД» на поділ земельної ділянки загальною площею 1,6092 га (кад. номер 6110100000:12:017:0116) за адресою АДРЕСА_1 , яка перебуває в оренді, згідно договору від 21 лютого 2003 року, на дві окремі земельні ділянки площею 1,0068 га та площею 0,6024 га, без зміни їх цільового призначення.

Згідно з договором від 28 вересня 2015 року про внесення змін та доповнень до договору оренди земельної ділянки, посвідченого Першою тернопільською державною нотаріальною конторою 21 лютого 2003 року за реєстровим №1216, зареєстрованого у виконавчому комітеті Тернопільської міської ради 24 квітня 2003 року за №757, Тернопільська міська рада (Орендодавець) надає, а ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) приймає в тимчасове користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,0068 га, кадастровий номер 6110100000:12:017:0123 - землі, які використовуються в комерційних цілях. Земельна ділянка передається на умовах оренди на термін дії договору оренди приміщення до 31 грудня 2031 року, для обслуговування орендованих нежитлових приміщень за адресою АДРЕСА_1 .

Право оренди земельної ділянки площею 1,0068 га, кадастровий номер 6110100000:12:017:0123, зареєстровано за ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 17 січня 2015 року (індексний номер 18688293), що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №62167419, яка сформована Відділом Єдиний інформаційний центр Тернопільської міської ради 24 червня 2016 року.

Згідно із нотаріально посвідченим договором оренди індивідуально визначеного нерухомого майна, що належить до комунальної власності від 04 вересня 2015 року, Тернопільська міська рада (Орендодавець) на підставі рішення виконавчого комітету Тернопільської міської ради від 08 липня 2015 року №608 Про продовження терміну дії договору оренди нежитлових приміщень (будівель) комунальної власності передає, а ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД (Орендар) 04 вересня 2015 року прийняла в строкове платне користування окреме індивідуально визначене майно (нежитлові приміщення) комунальної власності, площею 4039,8 кв.м., що становить 749/100 частин нежитлової будівлі літ. А, розміщене за адресою: АДРЕСА_1 , згідно із наведеним в договорі переліком.

28.02.2017 року за ОСОБА_1 на підставі довідки №346, виданої 26 листопада 2001 року ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД та акту державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію №369, виданого 03 квітня 2002 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради, зареєстровано право власності на будівлю торгового комплексу в АДРЕСА_1 , реєстраційний номер 1186820161101, про що свідчать відомості, наведені в Інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №113367080 та у Витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 02 березня 2017 року, індексний номер 81627647.

Відповідно до листа №682/33 від 25 березня 1993 року, адресованого директору фірми Лімонті Старко В. ОСОБА_3 . , Управління архітектури і будівництва міської адміністрації дає дозвіл на встановлення торгівельної крамниці по АДРЕСА_1 в районі міського ринку. До листа також додано викопіровку з місцем встановленням крамниці.

02.03.1997 року ОСОБА_1 звертався до директора ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД із заявою про виділення місця біля центрального входу на облаштування літньої площадки під бар на що отримав дозвіл за умови погодження проектної документації в управлінні архітектури.

Довідка, видана директором ринку Ворко Є.В. містить інформацію про те, що торговий комплекс Лімонті підприємця ОСОБА_1 знаходиться на території ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД і підключений до інженерно-технічних комунікацій (водоканалізаційні мережі, енергопостачання, комунальне обслуговування) міського ринку за адресою АДРЕСА_1 .

03.04.2002 року виконавчим комітетом Тернопільської міської ради прийнято рішення №369 Про затвердження акту державної технічної комісії , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину Лімонті , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_1 , під піцерію, загальною площею 96,1 кв.м.

Згідно з актом державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_1 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, піцерію влаштовано шляхом переобладнання приміщень існуючого магазину Лімонті , розміщених частково на першому поверсі та в цокольному поверсі будівлі центрального ринку, рішенням державної технічної комісії вказаний об`єкт прийнято в експлуатацію та зазначено про те, що даний акт є підставою для оформлення права власності на збудований об`єкт та включення його до державної статистичної звітності.

У розпорядження державного реєстратора було надано інвентаризаційну справу щодо кафе Лімонті , розташованого в АДРЕСА_1 , виготовлену Тернопільським міським бюро технічної інвентаризації 03 січня 2003 року.

02.03.2017 року державний реєстратор прав на нерухоме майно Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. прийняла рішення №34104978 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на будівлю, загальною площею 138,2 кв. м., що розташований в АДРЕСА_1 .

Відповідно до наказу №38 від 27 грудня 2017 року, виданого генеральним директором ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД Про проведення обстеження основних сходів центрального ринку затверджено Акт обстеження технічного стану сходів головного корпусу Тернопільського міського ринку на відповідність експлуатації згідно норм техніки безпеки та охорони праці за адресою: АДРЕСА_1 .

Висновки і пропозиції до цього акту вказують на аварійний стан основних сходів головного корпусу міського ринку.

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта №81605038, за Тернопільською міською радою зареєстровано право власності на єдиний майновий комплекс, будівля магазину А, за адресою АДРЕСА_1 .

Із вказаної інформації з Державного реєстру вбачається, що за адресою АДРЕСА_1 зареєстровано на праві власності інші об`єкти за різними особами.

Статтею 331ЦК України встановлено, що право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом.

Право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна).

Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації.

Отже, чинне законодавство не визнає самочинне будівництво об`єктом правового захисту, крім передбаченого ч.3 статті 376 ЦК України випадку, а тому правовими наслідками самочинного будівництва в разі звернення до суду з позовом відповідного органу або іншої зацікавленої особи є або знесення такого будівництва або проведення відповідної його перебудови.

Як роз`яснив пленум Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ у п.п. 5, 17 постанови від 30 березня 2012 року №6 Про практику застосування судами статті 376 ЦК України (про правовий режим самочинного будівництва) у випадках порушення прав інших осіб право на звернення до суду належить і таким особам за умови, що вони доведуть наявність порушеного права (стаття 391 ЦК України).

Відповідно до частини 4 статті 376 ЦК України якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Тобто, за змістом статті 376 ЦК України вимоги про знесення самочинного будівництва інші особи, окрім органів місцевого самоврядування чи власників земельної ділянки, а також Інспекції ДАБК, можуть заявляти за умови доведеності факту порушення прав цих осіб самочинною забудовою. Такий висновок узгоджується з нормами статей 3, 15, 16 ЦК України, згідно з якими кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно із частиною другою статті 386 ЦК України власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Відповідно до ст.391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.

В постанові Верховного Суду України від 19 квітня 2017 року (№354/612/13ц) зазначено що з урахуванням змісту ст. 376 ЦК України в поєднанні з положеннями статей 16, 386, 391 цього Кодексу вимоги про знесення самочинно збудованого нерухомого майна на земельній ділянці, власником або користувачем якої є інша особа, можуть бути заявлені власником чи користувачем земельної ділянки або іншою особою, права якої порушено, за умови доведеності факту такого порушення самочинною забудовою. Таким чином, суд повинен установити, чи були порушені, не визнані або оспорені права, свободи чи інтереси цих осіб, і, залежно від установленого, - вирішити питання про задоволення позовних вимог або про відмову в їх задоволенні.

Збудований об`єкт нерухомості може бути знесений особою, яка здійснила самочинне будівництво, або за її рахунок лише на підставі судового рішення у випадках, передбачених частинами 4 та 7 статті 376 ЦК України: а) якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, що здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці; б) якщо така забудова порушує права інших осіб; в) якщо проведення перебудови об`єкта є неможливим; г) особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, відмовляється від проведення перебудови відповідно до прийнятого судом рішення.

Знесення самочинного будівництва є крайньою мірою і можливе лише за умови вжиття всіх передбачених законодавством України заходів щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності. Знесення нерухомості, збудованої з істотним відхиленням від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, з істотним порушенням будівельних норм і правил (у тому числі за відсутності проекту), допустиме лише за умови, якщо неможливо здійснити перебудову нерухомості відповідно до проекту або відповідно до норм і правил, визначених державними правилами та санітарними нормами, або якщо особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від такої перебудови.

Задовольняючи частково позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що будівництво спірної прибудови вчинене за згодою директора ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД та Тернопільської міської ради, яка на час прийняття об`єкта до експлуатації була власником нежитлового приміщення та земельної ділянки, та недоведеності позивачем підставності заявлених позовних вимог і факту порушення його прав, як користувача земельної ділянки та орендаря нежитлових приміщень за адресою: АДРЕСА_1 , відновленням яких можливе у спосіб, заявлений позивачем, шляхом знесення спірного нерухомого майна.

Колегія суддів погоджується із висновком суду першої інстанції, оскільки судом правильно встановлено фактичні обставини справи та дано їм належну правову оцінку.

Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що цей Закон визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Згідно з ч.13 ст. 15 вказаного Закону порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень встановлює Кабінет Міністрів України.

Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25 грудня 2015 року, визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов`язки суб`єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.

Пунктами 6, 7 Порядку передбачено, що державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса. Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав. У разі коли оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.

ОСОБА_1 звернувся до державної реєстратора із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень про реєстрацію за ним право власності на будівлю, торговий комплекс, що розташований в АДРЕСА_1 .

Ним було подано акт державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_1 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03.04.2002 року, піцерію влаштовано шляхом переобладнання приміщень існуючого магазину Лімонті , розміщених частково на першому поверсі та в цокольному поверсі будівлі центрального ринку, загальна площа 138,2 кв.м. рішенням державної технічної комісії вказаний об`єкт прийнято в експлуатацію та зазначено про те, що даний акт є підставою для оформлення права власності на збудований об`єкт та включення його до державної статистичної звітності. А також довідку видану ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД , в якій міститься інформація про те, що торговий комплекс Лімонті знаходиться на території ТзОВ Тернопільський міський ринок ЛТД і підключений до інженерно-технічних комунікацій (водоканалізаційні мережі, енергопостачання, комунальне обслуговування) міського ринку за адресою АДРЕСА_1 та інвентарну справу на вказаний об`єкт.

02.03.2017 року державний реєстратор прав на нерухоме майно Тернопільської міської ради Сагайдак І.В. прийняла рішення №34104978 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що розташований в АДРЕСА_1 .

В період здачі спірного об`єкту в експлуатацію діяло Положення про порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів державного замовлення, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 05 серпня 1992 року №449, яким передбачалося прийняття державними приймальними комісіями закінчених будівництвом об`єктів в експлуатацію шляхом підписання Акта про прийняття об`єктів в експлуатацію.

Згідно з актом державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_1 , затвердженого рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03 квітня 2002 року, піцерію влаштовано шляхом переобладнання приміщень існуючого магазину Лімонті , розміщених частково на першому поверсі та в цокольному поверсі будівлі центрального ринку, загальна площа - кв.м. Рішенням державної технічної комісії вказаний об`єкт прийнято в експлуатацію та зазначено про те, що даний акт є підставою для оформлення права власності на збудований об`єкт та включення його до державної статистичної звітності.

Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , не розглядаються документи з підчищеннями або дописками, закресленими словами та іншими не обумовленими в них виправленнями, заповнені олівцем, з пошкодженнями, що не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст, а також оформлені з порушенням вимог законодавства.

Тому суд першої інстанції правильно прийшов до висновку про неправомірність рішення державного реєстратора про прийняття рішення №34104978 про державну реєстрацію права власності за ОСОБА_1 на будівлю, торговий комплекс, що розташований в АДРЕСА_1 , з тих підстав, що рішення не може бути правомірним, якщо воно прийнято з врахуванням допущеного виправлення в акті державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію переобладнання магазину Лімонті під піцерію за адресою АДРЕСА_1 , загальною площею 138,2 кв. м., який подано державному реєстратору.

Відповідно до ч.ч.3,4 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Права на нерухоме майно, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав діяло законодавство, що не передбачало обов`язкової реєстрації таких прав.

На час видачі акту державної технічної комісії про прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію та його затвердження діяв наказ Держжитлокомунгоспу від 13 грудня 1995 року №56 Про затвердження Правил державної реєстрації об`єктів нерухомого майна, що знаходяться у власності юридичних та фізичних осіб .

Згідно з пунктом 1.4 цих Правил державну реєстрацію об`єктів нерухомого майна здійснюють державні підприємства бюро технічної інвентаризації місцевих органів державної виконавчої влади на підставі відповідних правовстановлюючих документів за рахунок коштів власників нерухомого майна.

Відповідно до пункту 1.3 Тимчасового положенням про порядок державної реєстрації прав власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженим наказом Міністерства юстиції України від 07 лютого 2002 року№ 7/5і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 року за № 157/6445 (втратило чинність на підставінаказу Міністерства юстиції України № 1844/5 від 14 грудня 2012 року), державна реєстрація прав проводиться реєстраторами бюро технічної інвентаризації у межах визначених адміністративно-територіальних одиниць, обслуговування на території яких здійснюється БТІ, створеними до набрання чинності Законом України Про внесення змін до Закону України Про державну реєстрацію речових прав нанерухоме майно та їх обмежень та інших законодавчих актів України та підключеними до Реєстру прав власності на нерухоме майно.

Зазначені нормативні акти передбачали державну реєстрацію будівель, споруд, державну реєстрацію права власності на нерухоме майно територіальними бюро технічної інвентаризації, проте виникнення права власності на будинки, споруди не залежало від державної реєстрації до часу набрання чинності Цивільним кодексом України та Законом України від 01 липня 2004 року Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Таким чином, реєстрація права власності ОСОБА_1 на спірний об`єкт має наслідком не виникнення права власності у нього в момент такої реєстрації, а офіційне визнання і підтвердження державою факту набуття ним речових прав на спірне нерухоме майно.

У ОСОБА_1 виникло право власності на спірний об`єкт, однак враховуючи, що при державній реєстрації було зазначено невірну загальну площу спірного об`єкту, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про скасування рішення державного реєстратора Тернопільської міської ради Сагайдак В.І. про державну реєстрацію приватної власності за ОСОБА_1 на торговий комплекс саме з цих підстав. А тому доводи апеляційної скарги про неправильність мотивів суду першої інстанції щодо зазначених вимог, колегія суддів до уваги не приймає.

Апеляційний суд не може погодитися із твердженнями в апеляційній скарзі, що спірна нерухомість є самочинним будівництвом, як такими, що спростовуються рішенням виконавчого комітету Тернопільської міської ради №369 від 03.04.2002 року «Про затвердження акту державної технічної комісії» , яким затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію, переобладнання продовольчого магазину «Лімонті» , розташованого в нежитловому приміщенні будівлі центрального ринку за адресою АДРЕСА_1 під піцерію, загальною площею 96.1 кв. м., підписаного директором ТОВ «Тернопільський міський ринок ЛТД» .

При цьому апеляційний суд вважає слушними арґументи відзиву на апеляційну скаргу виконавчого комітету Тернопільської міської ради про неможливість ставити під сумнів законність будівництва спірного об`єкта нерухомості, який зданий в експлуатацію у 2002 році відповідно до діючого на той час законодавства, та на який правомірно набуто право власності і даний об`єкт відкрито та безперешкодно використовувався протягом тривалого часу, з метою позбавлення права власності на цей об`єкт шляхом його знесення, оскільки це порушує принцип «правової визначеності» . Принцип передбачуваності (очікуваності) суб`єктом відносин правових наслідків (правового результату) своєї поведінки, яка відповідає існуючим в суспільстві нормативним приписам, утворює основу принципу правової визначеності і відображена в практиці Європейського суду з прав людини, що визнається в Україні джерелом права (ст.17 Закону «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» ).

Відповідно до вимог ст.5 ЦПК України здійснюючи правосуддя, суд захищає права, свободи та інтереси фізичних осіб, права та інтереси юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.

У випадку, якщо закон або договір не визначають ефективного способу захисту порушеного, невизнаного або оспореного права, свободи чи інтересу особи, яка звернулася до суду, суд відповідно до викладеної в позові вимоги такої особи може визначити у своєму рішенні такий спосіб захисту, який не суперечить закону.

Враховуючи положення вищенаведеної правової норми апеляційний суд вважає, що пред`явлені позивачем вимоги про знесення спірної нерухомості, як самочинно збудованої, суд обґрунтовано відхилив і з тих підстав, що позивачем не доведено необхідності відновлення порушення його прав виключно шляхом знесення спірної будівлі, яке є крайньою мірою і можливе лише за умови вжиття всіх передбачених законодавством України заходів щодо реагування та притягнення винної особи до відповідальності; знесення нерухомості, збудованої з істотним відхиленням від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, з істотним порушенням будівельних норм і правил (у тому числі за відсутності проекту), допустиме лише за умови, якщо неможливо здійснити перебудову нерухомості відповідно до проекту або відповідно до норм і правил, визначених державними правилами та санітарними нормами, або якщо особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від такої перебудови.

Оскільки позивачем були заявлені вимоги виключно про знесення самочинного будівництва, суд підставно відмовив у клопотанні позивача про призначення судової будівельно-технічної експертизи на предмет відповідності спірної будівлі, торгового комплексу загальною площею 138,2 кв.м. за адресою АДРЕСА_1 проектно-технічній документації на його будівництво та вимогам норматив-правових актів у галузі будівництва та у чому полягають невідповідності. Вирішення цього клопотання судом стверджується протоколом судового засідання від 16 липня 2019 року, а тому надуманими є доводи апеляційної скарги, що суд порушив принцип змагальності і не вирішував даного клопотання.

А тому, зважаючи, що судом першої інстанції не було допущено порушень вимог закону при вирішенні питання щодо призначення судової будівельно-технічної експертизи, апеляційний суд не встановив підстав щодо необхідності її призначення при апеляційному розгляді справи.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа Серявін та інші проти України , (CASE OF SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE), рішення від 10 лютого 2010 року).

Згідно зі ст.375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам права та обставинам у справі; підстави для його скасування в межах вимог, заявлених як у суді першої інстанції так і в апеляційній скарзі, у апеляційного суду відсутні.

Судові витрати, у відповідності до ст.141 ЦПК України, покласти на позивача в межах сум, ним понесених.

Керуючись ст.ст. 374, 375, 381, 382, 384, 389, 390 ЦПК України, апеляційний суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Тернопільський міський ринок ЛТД» залишити без здоволення.

Рішення Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 06 серпня 2019 року залишити без змін.

Судові витрати за розгляд справи в апеляційному суді покласти на позивача в межах сум, ним понесених.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 02 грудня 2019 року.

Головуючий Дикун С.І.

Судді: Парандюк Т.С.

Храпак Н.М.

СудТернопільський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2019
Оприлюднено04.12.2019
Номер документу86068579
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —607/2905/18

Постанова від 05.10.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 07.02.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Ухвала від 13.01.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Крат Василь Іванович

Постанова від 25.11.2019

Цивільне

Тернопільський апеляційний суд

Дикун С. І.

Ухвала від 15.10.2019

Цивільне

Тернопільський апеляційний суд

Дикун С. І.

Ухвала від 25.09.2019

Цивільне

Тернопільський апеляційний суд

Дикун С. І.

Ухвала від 11.09.2019

Цивільне

Тернопільський апеляційний суд

Дикун С. І.

Рішення від 06.08.2019

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Вийванко О. М.

Рішення від 06.08.2019

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Вийванко О. М.

Рішення від 06.08.2019

Цивільне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Вийванко О. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні