Рішення
від 22.07.2019 по справі 910/3902/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

22.07.2019 р.Справа № 910/3902/19

За позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "СКРАП-ЦЕНТР"

про стягнення 119 735,00 грн.

Суддя Зеленіна Н.І.

Без виклику учасників справи.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - позивач) звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "СКРАП-ЦЕНТР" (далі 0 відповідач) про стягнення 119 735,00 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем вимог Статуту залізниць України.

Ухвалою суду від 01.04.2019р. позовну заяву залишено без руху, зобов`язано позивача усунути недоліки позовної заяви.

09.04.2019р. від позивача надійшла заява про усунення недоліків.

Ухвалою від 22.04.2019 р. відкрито провадження у справі, ухвалено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

02.05.2019 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.

22.05.2019 р. від позивача надійшла відповідь на відзив.

05.06.2019 р. від відповідача надійшли заперечення на відповідь на відзив.

Дослідивши наявні в справі матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

В жовтні 2018 року за залізничною накладною № 33807793 на станцію Маріуполь - Сортувальний Донецької залізниці зі станції Дарниця Південно - Західної залізниці на адресу ПрАТ "Маріупольський МК ім. Ілліча" в залізничному вагоні № 68798263 був відправлений вантаж "лом чорних металів, не поіменований в алфавіті. Вид 3" відправник - Товариства з обмеженою відповідальністю "СКРАП-ЦЕНТР" (надалі - відповідач).

20.10.2018 р. на ст. Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на підставі актів загальної форми № 26201 від 19.10.2018 р., № 42267 від 20.10.2018 р. було проведення переважування вагона № 68798263. В результаті було встановлено, що маса вантажу, вказана відправником у залізничній накладній № 33807793 не відповідає масі вантажу встановленій на станції Запоріжжя-Ліве, а саме: маса нетто по накладній - 58 500 кг., маса нетто при перевірці - 75 600 кг.; різниця - +17100 кг. Проведено контрольне зважування вагону на справних вагонних вагах № 87 ст. Запоріжжя-Ліве, держповірка 12.12.2017 р., огляд - перевірка 23.08.2018р. Після зважування вагон був затриманий по причині перевантажування понад 17100 кг. По документу та понад 6600 кг. Вантажопідйомності вагону, та відставлений на путі затримки для вирішення питання щодо усунення комерційної несправності.

У зв`язку з вищезазначеним, було складено комерційний акт № 460005/1746 від 20.10.2018р.

Зобов`язанням, згідно ст. 509 Цивільного кодексу України, є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Статтею 629 Цивільного кодексу України встановлено обов`язковість договору для виконання сторонами.

В силу положень ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, ст. 193 Господарського кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться; одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

За правилами ст. 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Згідно з ч. 1 ст. 612 Цивільного кодексу України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" законодавство про залізничний транспорт загального користування складається із законів України "Про транспорт" , "Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" , цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Згідно 5 Статуту Залізниць України, на підставі цього Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила); б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України (далі - Правила перевезень пасажирів); г) інші нормативні документи. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Пунктом 6 Статуту Залізниць України передбачено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача.

Згідно п. 23 Статуту Залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Відповідно до п. 2.1. та 2.2. "Правил оформлення перевізних документів", графи "маса вантажу в кг. Визначена відправником" та спосіб визначення маси" заповнюються відправником.

Відповідно до п. 37 Статуту Залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса.

Пункт 24 Статуту Залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Відповідно до ст. 129 Статуту Залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Згідно ст. 118 Статуту Залізниць України, за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Згідно з накладною № 33807793 сума провізної плати нарахованої відправнику по станції відправлення складає за вагон № 68798263- 23 947,00 грн. В зв`язку з чим, позивачем нараховано 119 735,00 грн. штрафу.

Відповідач проти задоволення позову заперечує, зазначає, що позивач повинен був прийняти даний вантаж шляхом зважування; проте такі доводи відповідача до уваги суду не приймаються, оскільки відповідно до норм чинного законодавства саме на відправника покладені обов`язки визначення ваги вантажу при відправці та заповнені залізничної накладної.

Також відповідач зазначає, що комерційний акт № 460005/1746 від 20.10.2018р. не відповідає вимогам законодавства, тому що комерційну несправність було виявлено 19.10.2018 р., а акт був складний 20.10.2018 р. Проте, суд зазначає, що відповідно до п. 4 Правила складання актів, комерційні акти складаються: на місцях загального користування - у день вивантаження або в день видачі вантажу одержувачу; при вивантаженні на місцях незагального користування - у день здачі вантажу одержувачу, у цьому разі перевірка повинна здійснюватись до вивантаження або в процесі вивантаження чи зразу ж після нього. У разі перевірки маси вантажу зважуванням на вагонних вагах, якщо маса тари приймається за трафаретом на вагоні, комерційний акт складається в день зважування вагона з вантажем; якщо маса тари вагона визначається зважуванням його після вивантаження, комерційний акт складається в день зважування порожнього вагона; на вантаж, що перебуває у дорозі - у день виявлення обставин, що підлягають оформленню комерційним актом. У разі неможливості скласти комерційні акти в указані терміни вони складаються у всіх випадках не пізніше наступної доби.

Як встановлено ст. ст. 73, 74 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Статтею 79 Кодексу передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

В порядку, передбаченому ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

З урахуванням вищевикладених обставин, суд вважає позовні вимоги доведеними, обґрунтованими, такими, що відповідають фактичним обставинам справи і не спростовані належним чином і у встановленому законом відповідачем, а відтак, заявлені вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "СКРАП-ЦЕНТР" (02160, м. Київ, вул. Каунаська, 13; код ЄДРПОУ 40323689) на користь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5; код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, буд. 108; код ЄДРПОУ 40081237) 119 735 (сто дев`ятнадцять тисяч сімсот тридцять п`ять) грн. 00 коп. штрафу та 1 921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну) грн. 00 коп. судового збору.

На рішення може бути подано апеляційну скаргу протягом 20 днів з дня проголошення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішеня складено 31.07.2019 р.

Суддя Н.І. Зеленіна

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення22.07.2019
Оприлюднено13.08.2019
Номер документу83566837
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/3902/19

Ухвала від 09.04.2020

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Ухвала від 26.12.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Губенко Н.М.

Постанова від 11.11.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Ухвала від 10.09.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Зубець Л.П.

Рішення від 22.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 22.04.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

Ухвала від 01.04.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Зеленіна Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні