ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
09 серпня 2019 р. м. ХерсонСправа № 821/1833/17
Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хом'якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження заяву Херсонського професійного ліцею харчової промисловості про відстрочення виконання судового рішення по адміністративній справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області до Херсонського професійного ліцею харчової промисловості про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності,
встановив:
Позивач звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить вжити заходи реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності у вигляді зупинення подальшої експлуатації будівель, приміщень та території ліцею за адресою: вул. Поповича, 3, м. Херсон, Херсонська область до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки.
Ухвалою суду від 16.02.2018 затверджено заяву про примирення, укладену між Головним управлінням ДСНС України у Херсонській області і Херсонським професійним ліцеєм харчової промисловості ХОДА по справі № 821/1833/17, а провадження по справі, у зв'язку з цим закрито.
Надалі, 31.07.2019 Херсонський професійний ліцей харчової промисловості звернувся до суду із заявою про відстрочення виконання ухвали суду від 16.02.2018.
Заява відповідача мотивована наступними обставинами. 11.07.2019 року до Херсонського професійного ліцею надійшов лист Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Херсон Головного територіального управління юстиції у Херсонській області, в якому було вказано про відкриття виконавчого провадження на виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду № 821/1833/17 від 16.02.2018, якою було затверджено заяву про примирення, укладену між Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області та Херсонським професійним ліцеєм харчової промисловості (далі ХПЛХП). ХПЛХП веде підготовку робітників немасових професій, але дуже необхідних для різних галузей економіки. Всього у ХПЛХП навчається 216 учнів, 12 з яких - це діти з особливими освітніми потребами, 9 - діти сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, багато дітей пільгових категорій: інваліди, діти з багатодітних родин, діти учасників АТО. Херсонський професійний ліцей харчової промисловості діє на підставі Статуту, є бюджетною та не неприбутковою організацією. Адміністрацією ХПЛХП неодноразово був складений план-графік щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Також, неодноразово у Бюджетних запитах до Департаменту освіти, а потім і до міського відділу освіти у пункті КЕКВ 3132 "Капітальний ремонт інших об'єктів" ХПЛХП виносив питання про виділення коштів на проведення "Обробки вогнезахисним розчином дерев'яні конструкції сценічної коробки згідно припису МНС України Державного пожежного нагляду", "Установки системи протипожежного захисту будівлі ліцею та гаражі", але дані пункти залишалися без розгляду (розрахунки до Бюджетного запиту на 01.01.2015 року до Департаменту освіти і науки, молоді та спорту ХОДА та розрахунки до Бюджетного запиту на 24.10.2018 р до управління освіти ХМР). З метою знаходження фінансів ХПЛХП звертався до губернатора Херсонської області, міського голови, депутатів та комісії з питань планування, фінансів, бюджету та соціально - економічного розвитку та регулярної політики. Заявник вказує, що зупинення подальшої експлуатації будівлі та приміщень Херсонського професійного ліцею харчової промисловості за адресою: м. Херсон, вул. Поповича, буд.3, призведе до зупинення всієї господарської діяльності ХПЛХП, оскільки ця будівля безпосередньо задіяна у навчально-освітньому та трудовому процесі, на якому працює 49 працівників. Вважає, що Державної службою України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області не доведено того, що перелічені в приписі порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей, а усунення цих порушень вимагатиме вжиття заходів реагування у вигляді саме повного припинення експлуатації адміністративної будівлі, від експлуатації якої залежить діяльність всієї установи, зокрема забезпечення виконання своїх трудових обов'язків близько 49 осіб. Звертає увагу, що санкції не співрозмірними з видом порушення, які ще усуваються, а кількість неусунутих порушень вимог припису ДСНС потребують більше часу. Відтак, вважає, що відстрочка виконання рішення суду на три роки надасть можливість виконати припис Державної служби України з надзвичайних ситуацій, шляхом знаходження фінансових ресурсів для попередження порушення прав учнів на освіту та працівників учбового закладу.
Суд ухвалою від 02.08.2019 призначив розгляд заяви ХПЛХП в судове засідання 09.08.2019. Одночасно, запропоновано ДСНС надати письмову згоду або заперечення проти відстрочки виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду № 821/1833/17 від 16.02.2018.
07.08.2019 від ГУ ДСНС у Херсонській області надійшло клопотання, в якому останнє зазначило, що при вирішенні питання стосовно відстрочення виконання судового рішення покладається на розсуд суду. Також, просить розгляд заяви ХПЛХП на відстрочення виконання судового рішення провести без участі представника ГУ ДСНС у Херсонській області.
09.08.2019 від представника ХПЛХП надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи копій листів ХОДА № 9196/о-19/51/323 від 01.08.2019 та ХМР № 01-32/1111 від 07.08.2019.
09.08.2019 від представника ХПЛХП надійшла заява про розгляд клопотання щодо відстрочення виконання судового рішення строком на три роки в порядку письмового провадження.
Відповідно до п.1 ч.3 ст. 205 КАС України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
Згідно ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи приписи ст. ст. 194 та 205 КАС України суд вважає, що подання заявником клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження та неприбуття без поважних причин інших учасників справи не є перешкодою для розгляду і вирішення заяви за наявними у справі матеріалами.
Згідно із ч. 2 ст. 278 КАС України заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Розглянувши заяву про відстрочення виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду № 821/1833/17 від 16.02.2018, якою було затверджено заяву про примирення, укладену між Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області та Херсонським професійним ліцеєм харчової промисловості, суд дійшов висновку, що вказана заява підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Ухвалою суду від 16.02.2018 року провадження у справі № 821/1833/17 закрито, на підставі п.3 ч.1 ст. 238 КАС України, у зв'язку з досягненням сторонами примирення.
Однак, ХПЛХП не виконано умов примирення, у зв'язку з чим Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області були вжиті дії щодо примусового виконання ухвали суду від 16.02.2018 року.
Ухвала направлена на виконання до Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Херсон Головного територіального управління юстиції у Херсонській області.
11.07.2019 року до Херсонського професійного ліцею надійшов лист Дніпровського районного відділу державної виконавчої служби міста Херсон Головного територіального управління юстиції у Херсонській області, в якому було вказано про відкриття виконавчого провадження на виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду № 821/1833/17 від 16.02.2018, якою було затверджено заяву про примирення, укладену між Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області та Херсонським професійним ліцеєм харчової промисловості.
31.07.2019 року ХПЛХП подано заяву про відстрочення виконання рішення суду на три роки.
Стаття 124 Конституції України та стаття 370 КАС України встановлюють, що судові рішення, зокрема, судове рішення, яке набрало законної сили, є обов'язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, або за принципом взаємності, за її межами. Невиконання судових рішень тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
На підставі положень ч. 1-5 ст. 378 Кодексу адміністративного судочинства України, за заявою сторони суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, може відстрочити або розстрочити виконання рішення, а за заявою стягувача чи виконавця (у випадках, встановлених законом), - встановити чи змінити спосіб або порядок його виконання. Питання про відстрочення або розстрочення виконання, зміну чи встановлення способу і порядку виконання судового рішення може бути розглянуто також за ініціативою суду. Заява про встановлення або зміну способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення розглядається у десятиденний строк з дня її надходження у судовому засіданні з повідомленням стягувача та боржника. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду. Підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим. Вирішуючи питання про відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення, суд також враховує: 1) ступінь вини відповідача у виникненні спору; 2) щодо фізичної особи - тяжке захворювання самої особи або членів її сім'ї, її матеріальне становище; 3) стихійне лихо, інші надзвичайні події тощо. Відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення не може перевищувати одного року з дня ухвалення рішення, ухвали, постанови.
Отже, єдиною правовою підставою для відстрочення виконання судового рішення можуть бути виняткові обставини, які ускладнюють його виконання. Факт наявності таких обставин має підтверджуватись певними доказами, як це встановлено положеннями ст.ст. 72-77 КАС України. При цьому, обов'язок доказування покладається на сторони, а тому кожна сторона повинна довести наявність тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Матеріали справи містять докази існування нездоланних обставин відносно відповідача, які виражаються у відсутності необхідних бюджетних коштів для можливості останньому усунути порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Як підстава для відстрочення виконання рішення суду вказано відсутність фінансування, яке необхідно для усунення недоліків виявлених ГУ ДСНС за результатами перевірки та зазначених в приписі позивача .
З наданих суду доказів, вбачається, що згідно з останнього припису на усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №36 від 04.03.2019 року, складеного за результатами перевірки, ХПЛХП з двадцяти одного порушення вимог законодавства, виявлених попередньою перевіркою, не усунутими залишилось лише п'ять:
- забезпечити системами протипожежного захисту будівлю ліцею та гаражі (п. п. 1.1.,1.2. Розділ V Правил пожежної безпеки в Україні ДБН В 2.5.-56:2014 "Системи протипожежного захисту"), необхідно 1042000,00 грн. та розробка проектної документації автоматичної пожежної сигналізації з пожежним оповіщенням - 131696,63 грн.;
- приміщення електрощитової відділити протипожежними перешкодами (виготовити та встановити протипожежні двері) (ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об'єктів будівництва"), необхідно 19500, 00 грн.;
- виконати вогнезахисну обробку дерев'яних конструкцій сценічної коробки актової зали (п.2.5. Розділ III. Правил пожежної безпеки в Україні) - 55935,00 грн. та проект 2800,00 грн.;
- укомплектувати всі пожежні крани пожежними рукавами та стволами однакового діаметру з'єднувальними головками, а також важелем для полегшення відкривання вентилю - 8000 грн.;
- провести заміну внутрішніх пожежних труб та кранів - 50000 грн.
Зазначений факт, на думку суду, свідчить про намагання безпосереднього керівництва ХПЛХП виконати умови примирення та вжиття ним заходів щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.
Також, заявником надано до суду копії листів-відповідей начальника управління освіти Херсонської міської ради та заступника голови Херсонської обласної державної адміністрації. Міська рада зазначила, що майно державної власності ХПЛХП не було передано до комунальної власності міста, а, враховуючи, обмеженість фінансового ресурсу міського бюджету та гострою проблемою забезпечення ряду нагальних потреб закладів освіти міста, винайти додаткові кошти немає можливості. В свою чергу, обласна адміністрації повідомила, що весь наявний фінансовий ресурс обласного бюджету розподілено у повному обсязі, а станом на 01.07.2019 перевиконання дохідної частини обласного бюджету становить 104 відсотка, що, відповідно до ст. 78 Бюджетного кодексу України, не дає права внесення змін до обласного бюджету.
Зазначене у сукупності є достатнім для висновку суду про те, що усунення порушень, які залишились, напряму не залежить від заявника, оскільки належного фінансування бюджетної установи за відповідним напрямом не здійснюється.
Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Таким чином, в даному конкретному випадку заявник надав належні докази наявності виключних обставин (відсутності відповідного бюджетного фінансування), які роблять неможливим виконання умов примирення, затверджених ухвалою суду від 16.02.2018 року в передбачений умовами строк.
Водночас, суд зазначає, що незважаючи на існування обставин, що перешкоджають вчасному виконанню ХПЛХП ухвали суду від 16.02.2018 року, установа залишається суб'єктом господарювання зобов'язаним дотримуватись вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а наявні, наразі, порушення є суттєвими. Також, суд враховує, що ГУ ДСНС виявлено зазначені порушення у листопаді 2017 року, тобто з моменту винесення першого припису до теперішнього часу минуло вже більше півтора року.
Відповідно до статті 129-1 Конституції України, суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов'язковим до виконання. Частиною 2 ст. 14 КАС України передбачено, що судові рішення, які набрали законної сили, є обов'язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об'єднаннями на всій території України.
Наведені вище норми вказують, що будь-яке рішення суду, яке набрало законної сили, підлягає виконанню.
Таким чином, задоволення заяви ХПЛХП щодо відстрочення виконання судового рішення на три роки, на думку суду, буде невиправдано тривалим невиконанням ухвали суду від 16.02.2018 року. Відтак, суд вважає за можливе задовольнити заяву ХПЛХП частково та відстрочити виконання ухвали суду від 16.02.2018 року строком в один рік, з моменту звернення ХПЛХП до суду із відповідною заявою на відстрочення (з 31.07.2019 до 31.07.2020 року включно).
Керуючись ст. 241, 243, 248, 256, 295, 297, 378 КАС України, суд, -
ухвалив:
Заяву Херсонського професійного ліцею харчової промисловості про відстрочення виконання судового рішення задовольнити частково.
Відстрочити виконання ухвали Херсонського окружного адміністративного суду від 16.02.2018 року у справі № 821/1833/17 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області до Херсонського професійного ліцею харчової промисловості про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на один рік.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду в 15-денний строк з дня її проголошення, при цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України, до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомукаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення (ухвалу).
Якщо ухвалу було постановлено поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, під час розгляду справи в письмовому провадженні, строк на апеляційне оскарження обчислюється з дня складання повного судового рішення. Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення (підписання) суддею.
Повний текст ухвали складено 12.08.2019.
Суддя Хом'якова В.В.
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2019 |
Оприлюднено | 14.08.2019 |
Номер документу | 83572619 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні