РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
12 серпня 2019 року м. Рівне №460/3069/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щербакова В.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області про визнання протиправними та скасування рішень,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області (далі - Вараська МВК) про визнання протиправними та скасування рішень від 10.09.2018 Вараської міської виборчої комісії щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 та від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила людей".
Позовні вимоги обгрунтовані тим, що оскаржувані рішення є протиправними і такими, що не відповідають вимогам чинного законодавства, оскільки процедура відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1 відбулася з порушенням вимог статтей 37-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Зокрема, позивач вказав, що відповідач відповідно до вимог ч.2 ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" повинен перевірити отримані матеріали щодо відкликання депутата за народною ініціативою на предмет дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, однак таких дій в ході реалізації процедури відкликання позивача як депутата Вараської міської ради відповідачем здійснено не було. Вважає, що відповідачем не було перевірено документи на предмет дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а також на те, що пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою внесла юридична особа, а саме громадська організація "ДІЯ", юридична адреса якої в м.Києві, а не громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Зауважив, що всупереч ч.2 ст.48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" його, як депутата місцевої ради було позбавлено можливості дати свої пояснення щодо суті питань стосовно його депутатської діяльності. Також, зазначив, що ст.37 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" визначено вичерпний перелік підстав, при настанні яких депутата місцевої ради може бути відкликано за народною ініціативою, однак в даному випадку позивач вважає, що підстави, які мають передувати процедурі відкликання його як депутата місцевої ради, відсутні, тому ініціатива щодо відкликання є незаконною. Крім того, зазначив, що відповідачем в ході перевірки протоколу зборів виборців та наданих підписних листів не було звернуто уваги та фактично не перевірено чи є громадянами України, особи, що брали участь у зборах виборів, а крім того, чи є вони виборцями саме відповідного виборчого округу, як зазначено у ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад". Вважає, що відповідачем не перевірено відповідності громадян, що приймали участь у зборах виборців 16.08.2018 у списках виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно і наявності у них права голосу на відповідних місцевих виборах, не встановлено факту проведення зборів виборців відповідного територіального виборчого округу №9, по якому позивача було обрано депутатом Вараської міської ради, а також те, що відповідачем не встановлено наявність мінімальної кількості виборців для таких зборів, що може свідчити про незаконність таких зборів виборців. Відповідачем не було перевірено та не дано оцінку тому факту, що до складу ініціативної групи щодо збору підписів включено осіб, що не є виборцями відповідного територіального виборчого округу №9 з виборів депутатів Вараської міської ради по якому позивача було обрано депутатом, оскільки зазначені особи мешкають на території інших територіальних виборчих округів. До того ж виборчою комісією не перевірено наявності осіб членів ініціативної групи у списку виборців (Державному реєстрі виборців), а відповідно не було встановлено факту наявності у громадян членів ініціативної групи права голосу на місцевих виборах з виборів депутатів Вараської міської ради на момент їх включення до ініціативної групи. Крім того, всупереч ч.2 ст.41 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" відповідач здійснював перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Відповідачем при вирішенні питання про відкликання його як депутата за народною ініціативою було порушено Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, зокрема, на підставі ч.1 ст.48 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" в своєму депутатському зверненні позивач вимагав особистої присутності при розгляді питання відповідачем, що стосувалася його відкликання за народною ініціативою, із завчасним повідомленням позивача у належний спосіб. Однак, всупереч вимогам Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 05.09.2015 №228, та абз.2 ч.5 ст.27 Закону України "Про місцеві вибори" не було належним чином повідомлено його, як заінтересовану особу, в зв`язку з чим відповідачем порушено його право на участь у процесі прийняття рішення. Вказує на те, що у протоколі засідання №25 відповідача не міститься інформації про наявність доданих ксерокопій відповідних сторінок паспорта, як це визначено в ч.5 ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", а зазначається лише те, що до протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, було додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_2 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи лише підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів. При цьому, в протоколах засідань №25 та №26 відповідача, на яких приймались оскаржувані рішення щодо його відкликання як депутата місцевої ради, не міститься інформації про дату та час проведення продовженого засідання, на якому членами комісії проводилася ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання позивача, як депутата місцевої ради. Крім того, відповідач, незважаючи на коло чітко визначених своїх повноважень, взяв на себе повноваження щодо встановлення чи відсутності фальсифікації документів, підробку підписів, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного виборчого округу. У зв`язку з чим, у відповідача були відсутні правові підстави для прийняття рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання його за народною ініціативою із числа депутатів Вараської міської ради та визнавати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей". Просив позов задовольнити повністю.
Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, у якому він заперечив проти заявлених позовних вимог. Зокрема, зазначив, що Вараською МВК зі свого боку було вчинено усі необхідні та достатні дії для того, аби перевірити підписи виборців, а відсутність механізму участі компетентних органів у процедурі перевірки списків виборців не може перешкоджати реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Зазначає, що в своєму позові ОСОБА_1 , трактуючи положення Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" робить відповідні вигідні для себе висновки, які не мають нічого спільного з тим, що Закон говорить в дійсності. Так, позивач вказує, що зазначене в ч.1 ст.38 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" право внесення пропозиції про відкликання депутата нерозривно пов`язане з підставами, передбаченими в ст.37 цього Закону, і тому, на його думку, Вараська МВК мала би перевіряти і дотримання положень цієї статті. Однак, ч.1 ст.38 вказаного Закону визначає лише коло суб`єктів, яким надано право вносити пропозицію про відкликання депутата за народною ініціативою. З огляду на це, Вараська МВК мала обов`язок перевірити тільки те, чи була внесена така пропозиція належним суб`єктом, тобто громадянами України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Власне це і було відповідачем належним чином виконано. В той же час, в позові ОСОБА_1 неодноразово згадує ГО ДІЯ , називаючи її при цьому організатором зборів виборців, що відбулися 16.08.2018. Однак, Закон України Про статус депутатів місцевих рад не передбачає такого суб`єкта процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою як організатор зборів виборців . Оскільки такий суб`єкт в даному Законі відсутній, то відсутня і будь-яка регламентація його діяльності, а тому за таких умов не існує ніякого предмету для перевірки з боку Вараської МBK. Відтак, ніякого організатора проведення зборів не було. Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання позивача як депутата за народною ініціативою прийнято на зборах виборців, самими виборцями в кількості, яка вимагається Законом. Як видно з доданих до позову матеріалів ГО ДІЯ лише орендувала приміщення, де було проведено збори виборців, і від імені даної організації було розміщено оголошення про проведення зборів. Однак, Закон не регламентує те, яким чином і ким саме повинно здійснюватися повідомлення про збори виборців, так само як і відсутнє будь-яке врегулювання щодо приміщення, де проводитимуться такі збори, а тому ніяких порушень тут не може бути. Крім того, позивач вдається до трактування окремого положення ч.4 ст.38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , а саме: що має вказуватись у змісті звернення виборців , який має бути зазначений у протоколі зборів виборців. І тут ОСОБА_1 теж вдається до вільного тлумачення цього поняття розкриваючи його зміст на свій власний розсуд, який не має нічого спільного із законодавчою визначеністю, оскільки Закон не містить ніякого тлумачення того, що саме необхідно зазначати у змісті звернення виборців. Так, в протоколі зборів виборців вказано зміст звернення виборців, а тому, за умови відсутності нормативного регулювання того, що саме мається на увазі під таким поняттям, не можна говорити про якісь порушення з цього приводу. Що стосується неодноразового посилання у позові на те, що право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради мають право виключно ті громадяни, які були виборцями по окремому територіальному виборчому округу № 9, а не по багатомандатному виборчому округу міста, то таке твердження ОСОБА_1 також не відповідає положенням законодавства, оскільки ОСОБА_1 був обраний депутатом міської ради не виключно за рахунок голосів виборців територіального виборчого округу № 9, за яким він був закріплена, а за рахунок сумарної кількості голосів, які отримала місцева організація ПП Сила Людей в цілому по багатомандатному виборчому округу. Отже, право вносити пропозицію про його відкликання за народною ініціативою мають громадяни, які є виборцями багатомандатного виборчого округу. Вказане у повній мірі узгоджується із положеннями ч.1 ст. 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Крім того, позивач був повідомлений про засідання Вараської МВК шляхом телефонного дзвінка, що видно із протоколу №25, a тому можливість участі ОСОБА_1 у засіданнях була забезпечена. Будь-яких заперечень до такого протоколу ним не подавалось. Втім, позивач не виявив бажання взяти у них участь, що згідно законодавства, не було перешкодою для проведення відповідачем таких засідань. Тому в даному випадку також жодних порушень допущено не було. Стосовно порушення Вараською МВК Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затвердженого постановою ЦВК від 05.09.2015 №228, на яких наголошує ОСОБА_1 , то і тут порушення відсутні. Адже на шостій сторінці протоколу №25 є підпис секретаря засідання Немоловської О. В., про відсутність якого зазначає позивач. Також в протоколі є зафіксовано обговорення питань та прийняття рішень на засіданні комісії, вказано зміст прийнятого рішення, результат голосування. З приводу відсутності у протоколі № 25 інформації про копії паспортів осіб, включених до ініціативної групи та її офіційного представника як про це зазначає позивач вказуючи що це є порушенням частини 5 ст. 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , то і з цим погодитись не можна, адже ніякого порушення в даному випадку теж не має, оскільки жодна норма Закону не зобов`язувала відповідача у своєму протоколі зазначати, окрім факту наявності самих заяв, ще і додані до них додатки. А тому в черговий раз можна констатувати про відсутність порушень з боку Вараської МВК, на яких наголошує у позові ОСОБА_1 Наголошує, що Вараська МВК зі свого боку вчинила всі необхідні та достатні дії для залучення відділу ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради та Вараського відділу поліції ГУ НП в Рівненській області. Однак, у відповідь на направлені звернення від вказаних органів було отримано листи, суть яких зводиться до того, що вони не можуть взяти участь у відповідній процедурі перевірки, так як відсутній необхідний механізм їх участі у ній. Зазначає, що відповідачем було розміщено оголошення в місцевих ЗМІ про апрошення осіб, які підписались у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою, з проханням прийти до Вараської МВК для того, аби підтвердити дійсність власного підпису на підписному листі. У такий спосіб було здійснено перевірку 10,7 % підписів проставлених на підписних листах. За результатами перевірки в цілому жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, про підробку підписів виборців чи участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, Вараською МВК не встановлено. Крім того, 15.09.2018 рішенням Дев`ятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії Сила людей за № 06/09-20183 було відкликано за народною ініціативою депутата Вараської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1 . На підставі зазначеного вище рішення Вараською МВК було винесено постанову №26 від 16.09.2018, якою визнано обраним депутатом Вараської міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації ПП Сила Людей . Дане рішення було прийняте на виконання імперативної норми Закону, яка чітко зобов`язувала відповідача прийняти на той час саме таке рішення. Жодного іншого рішення за таких умов Вараська МВК прийняти не могла. З огляду на викладене, оспорювані рішення прийняті відповідачем на підставі та в межах повноважень, визначених Законом України "Про статус депутатів місцевих рад", а відтак, підстав для задоволення позовних вимог не вбачає. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
У відповіді на відзив позивач повністю підтримав позицію, викладену в адміністративному позові.
Ухвалою суду від 13.12.2018 позов залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 03.01.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 01.02.2019 відкладено підготовче судове засідання на іншу дату.
Ухвалою суду від 18.02.2019 підготовче судове засідання відкладено.
Протокольною ухвалою суду від 05.03.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
Ухвалою суду від 12.03.2019 провадження у справі зупинено.
Ухвалою суду від 22.05.2019 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 12.06.2019 судове засідання відкладено.
Ухвалою суду від 27.06.2019 судове засідання відкладено.
Протокольною ухвалою суду від 11.07.2019 судове засідання відкладено.
30.07.2019 судом постановлено ухвалу про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 обраний депутатом Вараської міської ради VII скликання, що підтверджується відповідним посвідченням №28, виданим міським головою С. Анощенко (т.1 - а.с.14).
В друкованій газеті "Енергія" РАЕС №33 (1334) від 09.08.2018 розміщено оголошення про те, що 16.08.2018 у м.Вараш Рівненської області у великій залі Палацу культури ВП РАЕС відбудуться збори виборців, на яких розглядатиметься питання відкликання за народною ініціативою депутатів Вараської міської ради 7-го скликання, зокрема, ОСОБА_1 Автором оголошення вказано Громадську організацію "ДІЯ" (т.1 - а.с.15).
10.08.2018 представником ГО "Дія" подано генеральному директору ВП РАЕС заяву про надання в строкове платне користування великої зали в Палаці культури для проведення на 16.08.2018 зборів виборців, при цьому зазначивши адресу представника громадської організації: м.Київ, вул.Івана Франка, 17 В (т.1 - а.с.22).
16.08.2018 в Палаці культури ВП РАЕС проведено збори виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, що підтверджується з витягом протоколу зборів виборців про внесення пропозиції щодо відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою, зокрема, ОСОБА_1 .
Вказані обставини встановлені рішенням Восьмого апеляційного адміністративного суду від 16.05.2019 у справі №1740/2415/18, яке набрало законної сили 16.05.2019, а тому в силу вимог ч.4 ст.78 КАС України не підлягають доказуванню.
Згідно з підпунктом 5.1 витягу з протоколу від 16.08.2018 прийнято рішення: про внесення пропозиції щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою на підставі пунктів 2, 3 частини 1 статті 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ; про персональний склад ініціативної групи та офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою; про затвердження форми підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою (т.1 - а.с.13).
Згідно з протоколом засідання №25 від 26.08.2018 Вараської МВК, 18.08.2018 до відповідача надійшло повідомлення про народну ініціативу щодо відкликання депутатів Вараської міської ради, зокрема ОСОБА_1 , та наданий витяг із протоколу зборів виборців м.Вараш щодо пропозиції про відкликання вказаного депутата Вараської міської ради за народною ініціативою від 16.08.2018 (т.1 - а.с.16).
До протоколу зборів, щодо відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою, були додані письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативних груп, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду ОСОБА_2 бути офіційним представником ініціативної групи. До міської виборчої комісії надійшли від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_2 підписні листи з підписами виборців на підтримку пропозицій про відкликання депутатів.
Встановлено, що позивач звернувся до відповідача із депутатським зверненням про розгляд питання щодо його відкликання за народною ініціативою із завчасним повідомленням ОСОБА_1 у належний спосіб (т.1 - а.с.20-21).
Згідно з протоколом засідання №25 Вараської МВК від 26.08.2018, головою Вараської МВК було доведено до уваги присутніх, про те, що 25.08.2018 від ініціативної групи на адресу відповідача надійшли підписні листи про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради за народною ініціативою. Відповідачем була прийнята пропозиція, що для перевірки осіб, які зареєстровані в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання за народною ініціативою, звернутися до відділу Державного реєстру виборців, та правоохоронних органів щодо їх залучення в перевірці підписів відповідно до частини 2 статті 41 Закону України "Про статус депутатів місцевих ради".
Згідно з протоколом засідання №25 продовженого засідання від 03.09.2018 Вараської МВК, 29.08.2018 відділ ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради, 03.09.2018 Вараський ВП ГУНП в Рівненській області надіслали відповіді на листи Вараської МВК, в яких вказали, що відповідно до чинного законодавства України відсутні правові підстави участі даних організацій у здійсненні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах про відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою (т.1 - а.с.17).
Вараською МВК одноголосно прийнято рішення організувати перевірку підписів в підписних листах про відкликання позивача, як депутата Вараської міської ради сьомого скликання запросивши через ЗМІ підписантів для підтвердження їх підписів в підписних листах в присутності представників Національної поліції та членів Вараської МВК.
Згідно з протоколом засідання №25 продовженого засідання від 10.09.2018 Вараської МВК встановлено, що голова виборчої комісії довела до уваги присутніх, про те, що була проведена членами комісії ідентифікація осіб, які взяли участь в підписанні підписних листів щодо відкликання депутатів місцевої ради м.Вараш, що було 10,7% виборців, і що це дійсно є виборці Вараського багатомандатного виборчого округу, які прописані в м.Вараш, паспортні дані та підписи ідентичні в підписних листах (т.1 - а.с.18).
Крім того зазначено, що комісія не встановила жодних відомостей, які б свідчили б про фальсифікацію підписних листів, підробку підписів виборців, участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу.
За результатами засідання Вараська МВК 10.09.2018 прийняла рішення про звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" щодо відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 , для прийняття рішення про відкликання або про відмову в задоволенні цієї ініціативи.
15.09.2018 Вараська МВК, згідно з протоколом №26, прийняла рішення про відкликання депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 за народною ініціативою та прийнято рішення про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей" (т.1 - а.с.68).
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями позивач, ОСОБА_1 звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" 11.07.2002 №93-IV (далі - Закон №93-IV), повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі, зокрема, його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Частиною 2 статті 10 Закону №93-IV передбачено, що депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
Згідно з ч.1 ст.38 Закону №93-IV, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Частиною 3 статті 38 Закону №93-IV передбачено, що у разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради має становити не менше 10 осіб.
Відповідно до ч.4 ст.38 Закону №93-IV, у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
Частиною 1 статті 39 Закону №93-IV передбачено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з ч.2 ст.40 Закону №93-IV, з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради проводиться десятиденний строк.
Частиною 1 статті 41 Закону №93-IV передбачено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Згідно з ч.2 ст.41 Закону №93-IV голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.
На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради - протягом десяти днів з дня отримання матеріалів.
За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Частиною 5 статті 41 Закону №93-IV передбачено, що якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (ч.6 ст.41 Закону №93-IV).
Отже, визначена у статтях 38-41 Закону №93-IV процедура відкликання депутата місцевої ради включає такі етапи: 1) прийняття зборами виборців рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 2) утворення ініціативної групи для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 3)збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 4) перевірка територіальною виборчою комісією дотримання вимог статей 38-40 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою; 5) прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою або рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
Аналіз зазначених правових норм також дає підстави для висновку, що відповідна територіальна виборча комісія вступає у таку процедуру вже після зборів виборців, на яких прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Покликання ОСОБА_1 на те, що всупереч вимогам ч.2 ст.48 Закону №93-IV та абз.2 ч.5 ст.27 Закону України Про місцеві вибори його було позбавлено можливості надати свої пояснення на зборах виборців, судом не беруться до уваги, оскільки в ході виконання своїх обов`язків в рамках даної процедури Вараська МВК не зобов`язана перевіряти дотримання положень ст.48 Закону №93-IV, що чітко видно з її змісту. Відтак, жодних порушень з даного приводу відповідачем допущено не було. При цьому, посилання позивача на норми Закону України Про місцеві вибори з питань організації та проведення виборів є безпідставними, адже положення такого нормативно-правового акту є обов`язковими для застосування під час виборчого процесу, а не процедури відкликання депутатів за народною ініціативою.
Більше того, громадян м.Вараш, в тому числі і позивача, було повідомлено про проведення зборів виборців через засоби масової інформації (т.1 - а.с.15), а тому позивач мав можливість брати участь у таких зборах та надати свої пояснення, однак не скористався даним правом.
Щодо перевірки Вараською МВК наявності підстав для відкликання позивача за народною ініціативою, передбачених ст.37 Закону №93-IV, слід зазначити, що жодна його норма не покладає на територіальну виборчу комісію обов`язку здійснювати перевірку підстав, згідно з якими відкликається депутат. Це є зрозумілим, оскільки Вараська МВК не є тим органом, який може давати оцінку певним обставинам і подіям, що мали чи могли мати місце під час виконання депутатом своїх повноважень. Територіальна виборча комісія в даному випадку зобов`язана перевірити лише дотримання самої процедури відкликання депутата, а не наявність у виборців підстав для такого відкликання. Це чітко випливає з положень ч.2 ст.41 Закону №93-IV.
Частина 1 статті 38 Закону №93-IV визначає лише коло суб`єктів, яким надано право вносити пропозицію про відкликання депутата за народною ініціативою. З огляду на це, Вараська МВК мала обов`язок перевірити тільки те, чи була внесена така пропозиція належним суб`єктом, тобто громадянами України, які відповідно до законодавства про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу. Власне це і було відповідачем належним чином виконано.
Щодо покликань позивача на те, що ГО "ДІЯ" є організатором зборів виборців, які відбулись 16.08.2018, слід зазначити наступне.
Закон №93-IV не передбачає такого суб`єкта процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою як "організатор зборів виборців", а тому відсутня і регламентація діяльності такого суб`єкта.
Водночас, суд звертає увагу позивача на те, що рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою прийнято не даною громадською організацією, а необхідною кількістю виборців на відповідних зборах, проведених 16.08.2018.
Слід зазначити також, що ніякого організатора проведення зборів виборців взагалі не було.
Так, з матеріалів даної справи вбачається, що ГО "ДІЯ" лише орендувала приміщення, де проводились збори виборців, і від імені цієї організації розміщувалось оголошення про їх проведення. Втім, Законом не передбачено, яким чином повинно здійснюватися повідомлення про збори виборців, так само як і відсутнє будь-яке врегулювання стосовно права використання виборцями приміщення, в якому проводитимуться такі збори. Тим більше, що законодавство не забороняє громадським організаціям певним чином сприяти виборцям в ході проведення процедури відкликання депутата місцевої ради.
Щодо перевірки Вараською МВК права громадян, які брали участь у зборах виборців, вносити пропозицію про відкликання позивача слід вказати на те, що частина 2 статті 41 Закону №93-IV покладає обов`язок на територіальну виборчу комісію перевірити дотримання вимог статей 38-40 цього Закону, не передбачаючи при цьому ніякого механізму, яким саме чином це має бути здійснено. В даному випадку, відповідач перевіряв дотримання вимог статтей 38-40 Закону №93-IV, чим також належно виконано свій обов`язок.
Відносно наявності права вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради виключно громадянами, які були виборцями по окремому територіальному виборчому округу (№9), по якому обирався ОСОБА_1 , а не по багатомандатному виборчому округу міста, слід зазначити наступне.
Відповідно до ч.3 ст.2 Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015 №595-VIII (далі - Закон №595-VIII), вибори депутатів міських рад проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією міста згідно з існуючим адміністративно- територіальним устроєм.
Стаття 86 Закону №595-VIII передбачає процедуру встановлення результатів виборів депутатів у багатомандатному виборчому окрузі. З аналізу даної статті вбачається те, що при встановленні результатів виборів і визначенні розподілу депутатських мандатів, враховуються результати голосування не по окремо взятому територіальному виборчому округу, а результати голосування по всьому багатомандатному виборчому округу в залежності від сумарної кількості голосів, поданих виборцями за місцеві організації партії м.Вараш в цілому.
Як встановлено судом, вибори депутатів, на той час ще Кузнецовської міської ради, проведені за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками від місцевих організацій партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами.
Відтак, результати місцевих виборів встановлювались на підставі статті 86 Закону №595-VIII, тобто враховуючи волевиявлення виборців по багатомандатному виборчому округу.
Таким чином, ОСОБА_1 обраний депутатом міської ради не виключно за рахунок голосів виборців територіального виборчого округу №9, за яким був закріплений позивач, а за рахунок сумарної кількості голосів, які отримала місцева організація політичної партії "Сила Людей" в цілому по багатомандатному виборчому округу.
За таких умов, право вносити пропозицію про відкликання позивача за народною ініціативою мають громадяни України, які є виборцями багатомандатного виборчого округу м.Вараш.
Вказане також узгоджується з положеннями абз.2 ч.1 ст.40 Закону №93-IV, де вказано що на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому крузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Поряд з цим, слід зазначити, що відповідно до ч.3 ст.37 Закону №595-VIII кандидати, які були першими номерами у списках місцевих організацій політичних партій, не закріплювались за окремим територіальним виборчим округом і при цьому за результатами виборів стали депутатами міської ради.
В даному випадку рішення про внесення пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_1 було прийнято на зборах виборців багатомандатного виборчого округу, і збирання підписів на підтримку такої пропозиції теж проводилося в багатомандатному виборчому окрузі, що у повній мірі узгоджується із нормами законодавства, а тому жодних порушень тут не допущено.
Що стосується повідомлення ОСОБА_1 про засідання Вараської МВК, які мали відбуватись, і участі даної особи у цих засіданнях, то слід вказати, що законодавство не містить конкретно визначеної процедури та способу повідомлення заінтересованих осіб. В даному випадку позивач був проінформований про усі засідання Вараської МВК шляхом повідомлення за допомогою телефонних засобів зв`язку, що засвідчено у протоколі №25.
Водночас, позивач не виявив бажання взяти участь у засіданнях Вараської МВК ні 26.08.2018, ні 03.09.2018, та ні 10.09.2018. Будь-яких заперечень до даного протоколу позивачем не подавалось.
З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що жодних порушень з даного питання Вараською МВК допущено не було.
Щодо відсутності у Протоколі №25 інформації про копії паспортів осіб, включених до ініціативної групи та її офіційного представника, про що зазначає позивач, вказуючи що це є порушенням вимог ч.5 ст.38 Закону №93-IV, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.5 ст.38 Закону №93-IV, до протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов`язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи, має обов`язково містити: прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв`язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.
Вказана правова норма встановлює вимоги до протоколу зборів виборців на яких було прийнято рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, а не до протоколу територіальної виборчої комісії.
Водночас, з матеріалів справи вбачається, що копії паспортів кожної особи, яка входила до складу ініціативної групи та її офіційного представника, додавалися до заяви, яку кожен із цих осіб писали, надаючи свою згоду на входження до складу ініціативної групи (т.1 - а.с.114-225).
У змісті кожної такої заяви вказано, що до неї додається копія необхідних сторінок паспорта, що засвідчено підписом особи, яка таку заяву подавала, а саме заява з доданими до неї документами складають єдиний документ, а додатки при цьому є частиною основного документа, яким є сама заява. Такі заяви офіційним представником ініціативної групи було передано Вараській МВК, що чітко видно із протоколу №25. Разом із такими заявами, як додатки до них, було надано й копії необхідних сторінок паспортів осіб, які входили в ініціативну групу та її офіційного представника.
При цьому, жодна норма Закону не зобов`язувала відповідача у своєму протоколі зазначати, окрім факту наявності самих заяв, ще і додані до них додатки.
Відтак, ніякого порушення вимог ч.5 ст.38 Закону №93-IV з боку Вараської МВК в даному випадку не має.
Стосовно перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, яка була проведена без залучення органів ведення Державного реєстру виборців, а вибіркова перевірка їхніх підписів без залучення правоохоронних органів, суд зазначає наступне.
Як вбачається з листів Вараської МВК від 26.08.2018 №108 та від 26.08.2018 №109 (т.1 - а.с.71, 73), відповідач вчинив усі необхідні та достатні дії для того, щоб залучити Державний реєстр виборців та .
Однак, у відповідь на направлені звернення, як від відділу ведення Державного реєстру виборців виконавчого комітету Вараської міської ради (т.1 - а.с.74), так і від Вараського відділу поліції ГУ НП в Рівненській області (т.1 - а.с.72), було отримано листи, суть яких зводиться до того, що дані органи не можуть взяти участь у відповідній процедурі перевірки, так як відсутній необхідний механізм їх часті у ній.
Також, як стверджує відповідач, Вараською МВК з метою перевірки підписів виборців було розміщено оголошення в місцевих ЗМІ, а саме: в газеті "Енергія" №36 (1337) від 30.08.2018; в газеті "Вітрина міста" №32 (560) від 06.09.2018.
В цих оголошеннях Вараська МВК запрошувала осіб, які підписались у підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Вараської міської ради за народною ініціативою, зокрема ОСОБА_1 , та закликала виборців прийти до Вараської МВК для того, аби підтвердити дійсність власного підпису на підписному листі.
На підтвердження даної процедури Вараською МВК було складено акт перевірки підписів (т.1 - а.с.75-76).
У такий спосіб було здійснено перевірку 10,7% підписів проставлених на підписних листах (т.1 - а.с.77-113). За результатами перевірки в цілому жодних відомостей, які б свідчили про фальсифікацію підписних листів, про підробку підписів виборців чи участь у процедурі осіб, які не є виборцями відповідного округу, Вараською МВК не встановлено.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що врегульована ст.41 Закону №93-IV процедура відкликання за народною ініціативою має низку правових прогалин, які в тому числі стосуються і здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та вибіркової перевірки підписів громадян у цих підписних листах із залученням правоохоронних органів (територіальних органів поліції), без усунення яких практична реалізація вказаної вище норми стає фактично неможливою.
Отже, Законом №93-IV не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах. Відсутність відповідного механізму є прогалиною в законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Така позиція суду узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 25.04.201 у справі № 803/1159/17 та від 13.03.2019 у справі №804/176/18, які є обов`язковими для врахування судами в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України.
Враховуючи те, що відповідачем вжито усіх необхідних заходів для залучення вищевказаних органів до процедури перевірки, суд апеляційної інстанції вважає, що ніяких порушень Вараська МВК в даному випадку не допустила.
Також, при оцінці правомірності дій Вараської МВК не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених Законом №93-IV вимог, адже в даному випадку основним є те, чи дійсно відбулось волевиявлення виборців щодо відкликання депутатів за народною ініціативою, зокрема ОСОБА_1 . Саме ця обставина, повинна бути основним предметом з`ясування у даній справі, з метою дотримання інтересів, в тому числі й 693 особи (що є значно більше виборчої квоти, яка дорівнює 318 осіб для міста Вараш, відповідно до ч.1 ст.40 Закону №595-VIII), які підтримали ініціативу відкликання даного депутата. Тому не можна на основі формальних не значних недоліків, які можуть мати місце, в тому числі й з боку територіальної виборчої комісії, знехтувати таким правом цих громадян.
В даному випадку велика кількість виборців округу виявила бажання взяти участь у такій ініціативі, після чого досить численною ініціативною групою було пророблено значну роботу по збору підписів виборців, які вирішили підтримати дану ініціативу. Поряд з цим, великий об`єм роботи проведено і Вараською МВК при виконанні своїх обов`язків по перевірці дотримання норм Закону в ході такої процедури.
Враховуючи вищезазначене, суд приходить до висновку, що оспорюване рішення Вараської МВК від 10.09.2018 щодо звернення до вищого керівного органу політичної партії "Сила Людей" про відкликання за народною ініціативою депутата Вараської міської ради ОСОБА_1 є правомірним, а відтак, не підлягає скасуванню.
Щодо позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Вараської МВК від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей", слід зазначити наступне.
Частиною 9 статті 41 Закону №93-IV передбачено, що на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня отримання відповідного рішення зобов`язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії.
15.09.2018 рішенням Дев`ятого Всеукраїнського З`їзду Політичної партії "Сила людей" за №06/09-20183 було відкликано за народною ініціативою депутата Вараської міської ради сьомого скликання ОСОБА_1 .
На підставі зазначеного рішення Вараською МВК було винесено Постанову №26 від 16.09.2018 (т.1 - а.с.19), якою визнано обраним депутатом Вараської міської ради наступного за черговістю кандидата від місцевої організації ПП "Сила Людей". Дане рішення було прийняте на виконання імперативної норми Закону, яка чітко зобов`язувала відповідача прийняти на той час саме таке рішення. Жодного іншого рішення за таких умов Вараська МВК прийняти не могла.
При цьому, станом на час прийняття відповідачем Постанови №26, так само як і на даний час, зазначене рішення вищого керівного органу партії про відкликання позивача є чинним та не оскарженим. Оскільки таке рішення є єдиною підставою для прийняття постанови територіальною виборчою комісією, то передумови для її скасування у суду відсутні.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що Вараська МВК діяла відповідно до законодавчо встановлених вимог, а тому відсутні будь-які правові підстави для задоволення вимоги щодо визнання протиправним та скасування рішення Вараської МВК від 16.09.2018 про визнання обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати Вараської міської ради сьомого скликання від місцевої партійної організації політичної партії "Сила Людей", оскільки заявлення такої вимоги без встановлення незаконності рішення вищого керівного органу партії про відкликання позивача є передчасним.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень суб`єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Відповідно до ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За таких обставин, у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Підстави для застосування положень статті 139 КАС України у суду відсутні.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) до Вараської міської виборчої комісії Рівненської області (34400, Рівненська обл., м. Вараш, мкр-н Будівельників, 25/1; код ЄДРПОУ 33992428) про визнання протиправними та скасування рішень - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справу розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 12 серпня 2019 року.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2019 |
Оприлюднено | 14.08.2019 |
Номер документу | 83598997 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні