Рішення
від 14.08.2019 по справі 440/2993/19
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 серпня 2019 року м. ПолтаваСправа № 440/2993/19

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Шевякова І.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Кривошапки Н.А.,

позивача - ОСОБА_1 ,

представника відповідача - Дорощенко К.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги:

- визнати протиправною постанову Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області № 3 від 08 липня 2019 року "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23";

- зобов`язати Котелевську селищну виборчу комісію Котелевського району Полтавської області скасувати постанову № 3 від 08 липня 2019 року "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23" та винести нову постанову "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23", яку оприлюднити в місцевій газеті "Народна трибуна".

Під час розгляду справи суд, -

В С Т А Н О В И В:

12 серпня 2019 року ОСОБА_1 (надалі також - позивач, ОСОБА_1 ) звернулась до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області (надалі також - відповідач, Котелевська СВК) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12 серпня 2019 року позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи - з урахуванням особливостей, встановлених статтею 273 Кодексу адміністративного судочинства України.

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що оскаржувана постанова №3 від 08 липня 2019 року "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23" порушує вимоги статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", оскільки було прийнято одноособово головою Котелевської СВК, а не на засіданні виборчої комісії відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії.

Також, на думку позивача, Котелевською СВК порушені вимоги статті 13 та статті 15 Закону України "Про місцеві вибори" в частині нездійснення оприлюднення прийнятого рішення про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі № 23 у друкованих засобах масової інформації.

Вказані дії відповідача, за твердженнями ОСОБА_1 , порушують її права як громадянина України, що має намір висунути свою кандидатуру на зайняття посади депутата Котелевської селищної ради та прийняти участь у голосуванні.

У судове засідання з`явилась ОСОБА_1 , яка підтримала позовні вимоги та надала пояснення щодо обставин справи та своєї правової позиції, які в цілому відповідають викладеному вище обґрунтуванню позову.

Відповідач до суду письмового відзиву на позовну заяву не надав.

У судове засідання з`явився представник відповідача, голова Котелевської СВК, яка проти задоволення позовних вимог заперечувала з наступних підстав.

Головою Котелевської СВК вказано, що приймаючи оскаржувану постанову, вона діяла правомірно, згідно з вимогами чинного законодавства.

Зазначено, що Постанова № 3 від 08.07.2019 була прийнята нею одноособово, оскільки вона не мала змоги викликати всіх членів виборчої комісії на засідання через проведення будівельних робіт в приміщенні Котелевської селищної ради та відсутність іншого приміщення, де могло б бути проведено засідання виборчої комісії.

Представником відповідача пояснено, що оприлюднення оскаржуваної Постанови №3 від 08.07.2019 відбулось шляхом її розміщення на інформаційному стенді Котелевської селищної ради, оскільки свого інформаційного стенду Котелевська СВК не має. Оголошення про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради у засобах масової інформації не друкувалось через відсутність фінансування на такі видатки у відповідача.

В судовому засіданні представником відповідача також вказано, що позивач, звернувшись із відповідним позовом до суду, пропустила встановлений Кодексом адміністративного судочинства України п`ятиденний строк звернення до суду, що обчислюється із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Суд, заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, допитавши в якості свідка ОСОБА_2 , дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Обставини справи, встановлені судом

Судом встановлено, що постановою 24 травня 2019 року Котелевською селищною радою (шістдесят шоста сесія селищної ради сьомого скликання) було прийнято рішення "Про дострокове припинення повноважень депутата Котелевської селищної ради VІІ скликання", яким достроково припинені повноваження депутата Котелевської селищної ради VІІ скликання - ОСОБА_3 , обраного по 23 одномандатному виборчому округу, в зв`язку з його смертю. Вказаним рішенням також вирішено невідкладно повідомити Котелевську СВК про прийняте рішення.

28 травня 2019 року Котелевська СВК прийняла постанову № 1 "Про призначення проміжних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23", якою призначила проміжні вибори депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23 на неділю, 28 липня 2019 року.

05 липня 2019 року Котелевською СВК винесена постанова № 2, якою визнані проміжні вибори депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23, які були призначені на 28 червня 2019 року, такими, що не відбулись, у зв`язку з відсутністю зареєстрованих кандидатів у депутати.

Враховуючи ці обставини, 08 липня 2019 року Котелевська СВК прийняла постанову № 3 "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23", відповідно до якої призначила повторні вибори депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23 на неділю, 1 вересня 2019 року. Вирішено копію постанови надіслати Котелевській селищній раді, Відділу ведення Державного реєстру виборців Котелевської РДА та направити до ЦВК, а також оприлюднити на інформаційному стенді виборчої комісії.

Вважаючи, що постанова № 3 "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23" прийнята з порушенням вимог чинного законодавства, позивач звернулась до суду із відповідним позовом.

Надаючи оцінку позовним вимогам, суд виходить з наступного.

Норми права, які підлягають застосуванню

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частина 2 статті 19 Конституції України встановлює дозвільний принцип дій та рішень суб`єкта владних повноважень: органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом, що регулює спірні відносини є Закон України "Про місцеві вибори" від 14 липня 2015 року № 595-VIII.

Відповідно до частини 1 статті 14 Закону України "Про місцеві вибори", місцеві вибори можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними, додатковими або першими.

Згідно з частиною 5 статті 14 Закону України "Про місцеві вибори", проміжні вибори депутата сільської, селищної ради призначаються в одномандатному виборчому окрузі територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі дострокового припинення повноважень депутата сільської, селищної ради, обраного у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Частиною 4 статті 14 Закону України "Про місцеві вибори" встановлено, що повторні вибори депутатів (депутата) у відповідному багатомандатному, одномандатному виборчому окрузі призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому цим Законом, у разі визнання відповідних виборів у цьому виборчому окрузі такими, що не відбулися, з підстав, визначених цим Законом, чи в разі визнання особи, обраної у відповідному одномандатному виборчому окрузі депутатом, такою, яка відмовилася від депутатського мандата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Частина 2 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори" встановлює, що основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.

Відповідно до частини 14 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії. Рішення виборчої комісії набирає чинності з моменту його прийняття. У разі невиконання виборчою комісією вимог цього Закону (бездіяльність виборчої комісії) виборча комісія вищого рівня з відповідних місцевих виборів може прийняти відповідне рішення. У день голосування (день повторного голосування) такі питання розглядаються невідкладно.

Згідно з частиною 15 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", рішення виборчої комісії підписується головуючим на засіданні. Зміст та номер рішення повинні бути відображені у протоколі відповідного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії вивішується на стенді офіційних матеріалів комісії для загального ознайомлення не пізніше ранку наступного дня після дня його прийняття, а прийняте напередодні дня голосування (дня повторного голосування), у день голосування (день повторного голосування) та під час встановлення результатів голосування (результатів повторного голосування) - не пізніше ніж через чотири години після завершення засідання виборчої комісії. Таке рішення у цей самий строк доводиться також до відома суб`єктів виборчого процесу, яких воно стосується. Копія рішення, засвідчена головою комісії чи його заступником і секретарем комісії та скріплена печаткою комісії, не пізніше ніж через чотири години після його прийняття, а в день голосування (день повторного голосування) - невідкладно, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу. Стенд офіційних матеріалів комісії обладнується у приміщенні комісії у місці, вільно доступному для відвідувачів.

Відповідно до частини 18 статті 27 Закону України "Про місцеві вибори", рішення дільничної виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку відповідною територіальною виборчою комісією або судом. У такому випадку відповідна територіальна виборча комісія має право прийняти рішення по суті питання.

Згідно з частиною 7 статті 15 Закону України "Про місцеві вибори", орган, який відповідно до статті 14 цього Закону прийняв рішення про призначення повторних, проміжних чи перших місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня його прийняття публікує рішення у друкованих засобах масової інформації або, у разі неможливості, оприлюднює в інший визначений ним спосіб, а також доводить зазначене рішення до відома Центральної виборчої комісії в цей же строк.

Висновки щодо правозастосування

Вище суд процитував норму статті 19 Конституції України щодо дозвільного принципу дій суб`єкта владних повноважень, яким у правовідносинах цієї справи виступає Котелевська селищна виборча комісія. Цей принцип означає, що відповідач мав діяти виключно в межах закону, приймати рішення тільки у тих межах, в яких дозволено законом. Крім того, з огляду на вимоги статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суб`єкта владних повноважень має бути обґрунтованим.

Оцінивши оскаржувану постанову Котелевської СВК № 3 від 08 липня 2019 року, суд прийшов до висновку, що вона прийнята з порушенням вимог чинного законодавства, не в порядку та не у спосіб, що встановлені законом.

Зокрема, суд погоджується з аргументом позивача про те, що Котелевською СВК порушено порядок прийняття рішення про призначення повторних виборів депутата селищної ради, оскільки як вбачається зі змісту цього рішення і не заперечувалось представником відповідача у судовому засіданні, останнє прийнято головою Котелевської СВК одноособово, а не на засіданні виборчої комісії відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії - тобто, всупереч вимогам статті 27 Закону України "Про місцеві вибори".

Прийняття постанови № 3 від 08 липня 2019 року про проведення повторних виборів одноособово головою виборчої комісії, а не комісією колегіально на засіданні підтверджується поясненнями самої голови Котелевської CВК у судовому засіданні, показами свідка ОСОБА_2 , допитаної у судовому засіданні, змістом протоколу засідання Котелевської CВК від 08 серпня 2019 року, аудіозаписом цього засідання, що вчинений депутатом Котелевської селищної ради ОСОБА_2 , який був досліджений судом у засіданні.

Щодо твердження позивача про порушення порядку оприлюднення оскаржуваного рішення, суд зазначає, що відповідно до частини 7 статті 15 Закону України "Про місцеві вибори", орган, який відповідно до статті 14 цього Закону прийняв рішення про призначення повторних місцевих виборів, не пізніш як на третій день з дня його прийняття публікує рішення у друкованих засобах масової інформації або, у разі неможливості, оприлюднює в інший визначений ним спосіб.

Представником відповідача пояснено, що через відсутність коштів на опублікування прийнятого рішення у друкованих засобах масової інформації, прийнята постанова № 3 від 08 липня 2019 року була оприлюднена шляхом її розміщення на інформаційному стенді Котелевської селищної ради, в приміщенні якої проводяться будівельні роботи.

Суд зауважує, що доказів відсутності коштів у Котелевської CВК на опублікування прийнятого рішення у засобах масової інформації відповідачем не надано.

Таким чином, неможливість опублікування рішення виборчої комісії у друкованих засобах масової інформації не є доведеною. Тому суд змушений констатувати порушення Котелевською CВК частини 7 статті 15 Закону України "Про місцеві вибори".

З огляду на викладене, оскаржуване рішення, яке, як встановив суд, прийняте не у спосіб та не в порядку, встановлені законом - є протиправним та має бути скасоване.

Суд погоджується з тим, що спосіб прийняття цього рішення та відсутність його належного оприлюднення порушує права позивача - з огляду на її висловлені наміри зареєструватися кандидатом у депутати селищної ради та неможливість цього вчинити у зв`язку з тим, що строки подання відповідних документів закінчилися.

Надаючи оцінку аргументу представника відповідача про пропущення позивачем п`ятиденного строку звернення до суду, що обчислюється із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, суд цей аргумент відхиляє.

Відповідачем не доведено того факту, що позивач дізналась про оскаржувану постанову № 3 від 08.07.2019 раніше 08 серпня 2019 року (дата коли, позивач, за її твердженням, про неї дізналась).

Суд вказує, що строки звернення до адміністративного суду з цієї категорією позову не можуть бути поновлені в силу частини 5 статті 270 Кодексу адміністративного судочинства України, однак частина 2 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України вказує на необхідність відрахунку початку перебігу строку звернення до суду з моменту, коли особа дізналася або ж могла дізнатися про порушення свого права.

В даній справі позивач дізналася про оскаржуване рішення 08 серпня 2019 року та звернулася до суду 12 серпня 2019 року. Доказів того, що позивач дізналася чи мала можливість дізнатися про оскаржувану постанову Котелевської CВК раніше, суду не надано.

Тому суд відраховував строки звернення з даним позовом від 08 серпня 2019 року.

Позивач заявила вимогу зобов`язати Котелевську CВК скасувати власну постанову № 3 від 08 липня 2019 року та винести нову постанову про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради в одномандатному виборчому окрузі № 23, яку оприлюднити у місцевому засобі масової інформації.

Зобов`язання відповідача скасувати власне рішення є недоцільним, оскільки саме суду належить повноваження скасовувати протиправне рішення суб`єкта владних повноважень.

Вимога прямого зобов`язання Котелевської СВК винести постанову про призначення повторних виборів, на думку суду, не відповідає вимогам закону. Призначення повторних виборів є повноваженням виборчої комісії, а не суду.

Належним способом захисту порушеного права позивача, на думку суду, є зобов`язання Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області повторно розглянути питання про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23 відповідно до вимог Закону України "Про місцеві вибори" - як наслідок скасування постанови № 3 від 08 липня 2019 року про призначення повторних виборів.

Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Беручи до уваги те, що позивачем сплачено судовий збір у розмірі 768 грн 40 коп. і суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, сума судових витрат зі сплати судового збору, яка підлягає присудженню позивачу за рахунок бюджетних асигнувань Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області, складає 768 грн 40 коп.

На підставі викладеного, керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області (вул. Полтавський шлях, 224, смт Котельва, Котелевський район, Полтавська область, 38600, код ЄДРПОУ 33934174) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області № 3 від 08 липня 2019 року "Про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23".

Зобов`язати Котелевську селищну виборчу комісію Котелевського району Полтавської області повторно розглянути питання про призначення повторних виборів депутата Котелевської селищної ради Котелевського району Полтавської області в одномандатному виборчому окрузі № 23 з урахуванням висновків суду.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Котелевської селищної виборчої комісії Котелевського району Полтавської області (вул. Полтавський шлях, 224, смт Котельва, Котелевський район, Полтавська область, 38600, код ЄДРПОУ 33934174) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) витрати зі сплати судового збору в розмірі 768 грн 40 коп. (сімсот шістдесят вісім гривень сорок копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Головуючий суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.08.2019
Оприлюднено15.08.2019
Номер документу83644302
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2993/19

Рішення від 14.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 12.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні