Рішення
від 31.07.2019 по справі 910/22575/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Київ

31.07.2019Справа № 910/22575/17

Господарський суд міста Києва у складі судді Баранова Д.О., за участю секретаря судового засідання Зарудньої О.О., розглянувши матеріали господарської справи

за позовом заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради

до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім"

Товариства з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент"

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: ОСОБА_1

ОСОБА_2

ОСОБА_3

про повернення земельної ділянки та знесення самочинного будівництва

Представники сторін:

від прокуратури: Колодяжна А.В. - прокурор, Мельник В.В. - прокурор

від позивача: Самелюк К.О. - представник

від відповідача-1: не з`явився

від відповідача-2: не з`явився

третя особа: ОСОБА_1

третя особа: ОСОБА_3

третя особа: ОСОБА_2 .

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Заступник керівника Київської місцевої прокуратури № 1 звернувся до господарського суду міста Києва з позовом в інтересах держави в особі Київської міської ради (далі - позивач) до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" (далі - відповідач) про:

- зобов`язання Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці площею 0, 0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі міста Києва та привести земельну ділянку у придатний для використання первинний стан;

- зобов`язання Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 0, 0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1) у Голосіївському районі міста Києва.

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор вказує на те, що Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" здійснює будівництво житлового будинку на земельній ділянці, що є комунальною власністю і належить територіальній громаді міста Києва, без оформлення передбачених статтями 125, 126 Земельного кодексу України документів, чим завдається шкода інтересам територіальної громади міста Києва та порушуються інтереси держави, а тому така земельна ділянка підлягає поверненню Київській міський раді з приведенням її у придатний для використання стан на підставі ст.212 Земельного кодексу України.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 14.12.2017 порушено провадження у справі № 910/22575/17, її розгляд призначено на 12.02.2018.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.02.2018 вирішено розгляд справи № 910/22575/17 здійснювати у порядку загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 12.03.2018.

06.03.2018 року через відділ діловодства Господарського суду міста Києва від прокуратури надійшло клопотання № 43-801вих18 від 05.03.2018 про залучення до участі у справі в якості співвідповідача ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" та уточнення позовних вимог, відповідно до змісту якого:

- пункт 3 позовної заяви викладено в наступній редакції: "Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" (код ЄДРПОУ 36758503; 01021, м. Київ, вул. Кловський узвіз, буд. 11) повернути Київській міській раді (вул. Хрещатик, 36, м. Київ, 01044; код ЄДРПОУ 22883141) земельну ділянку площею 0,0242 га, що розташована по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі міста Києва;

- пункт 4 позовної заяви викласти в наступній редакції: "Судові витрати покласти на відповідачів, стягнувши їх на користь прокуратури міста Києва (код ЄДРПОУ 02910019, банк ДКСУ, м. Київ, код банку 820172, р/р НОМЕР_16, код класифікації видатків бюджету - 2800).

У підготовчому засіданні 12.03.2018 клопотання прокурора про уточнення позовних вимог судом прийнято до розгляду, у зв`язку з чим позовні вимоги розглядаються в редакції означеного клопотання.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 позовні вимоги заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" про повернення земельної ділянки та знесення самочинного будівництва задоволено частково, зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 0,0242 га, що розташована на вул . Уральській, 41-а (кадастровий номер НОМЕР_1) у Голосіївському районі міста Києва, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" на користь Прокуратури міста Києва витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 600 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Також даним рішенням суду відмовлено у задоволенні позовних вимог заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" про зобов`язання знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан.

Постановою Північного апеляційного господарського суду від 08.01.2019 у справі № 910/22575/17 апеляційну скаргу заступника прокурора міста Києва на рішення Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 у справі № 910/22575/17 залишено без задоволення, а рішення Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 у справі № 910/22575/17 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.03.2019 у справі № 910/22575/17 касаційну скаргу заступника прокурора міста Києва задоволено частково, постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 у справі № 910/22575/17 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці, площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі міста Києва, та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан, а справу в цій частині передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

В решті постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 у справі № 910/22575/17 залишено без змін.

16.04.2019 матеріали справи № 910/22575/17 надійшли до Господарського суду міста Києва та за результатами проведення повторного автоматизованого розподілу судових справ, вказану справу передано на розгляд судді Баранову Д.О.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 19.04.2019 справу № 910/22575/17 прийнято до свого провадження суддею Барановим Д.О. в частині позовних вимог про зобов`язання Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці, площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі міста Києва, та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан. Підготовче засідання призначено на 17.05.2019.

07.05.2019 до Господарського суду міста Києва надійшли письмові пояснення від Прокуратури міста Києва.

10.05.2019 до Господарського суду міста Києва надійшли письмові пояснення від Київської місцевої прокуратури № 1.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.05.2019 підготовче засідання відкладено на 05.06.2019.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 05.06.2019 продовжено строк розгляду справи у підготовчому провадженні на 30 днів за спільним клопотання прокуратури та позивача, оголошено перерву до 10.07.2019.

11.06.2019 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання прокуратури про долучення додаткових доказів до матеріалів справи.

26.06.2019 до Господарського суду міста Києва надійшло клопотання прокуратури про долучення додаткових доказів до матеріалів справи.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 10.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 31.07.2019.

У судовому засіданні 31.07.2019 прокурор, представник позивача та треті особи підтримали позовні вимоги та просили суд про їх задоволення.

Представники відповідачів у судове засідання не з`явились, про місце, дату та час судового розгляду повідомлялись належним чином.

Таким чином, приймаючи до уваги, що матеріали справи містять достатньо документів для розгляду справи у судовому засіданні 31.07.2019 відповідно до ст. 240 Господарського процесуального кодексу України судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурорів, представника позивача та третіх осіб, Господарський суд міста Києва -

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 103106188 від 08.11.2017, відповідачу-1 на праві власності належить об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку (будівельна готовність 21%), загальною площею 1451,9 кв.м., розташований по АДРЕСА_3 (кадастровий номер НОМЕР_4 ) та по АДРЕСА_4 (кадастровий номер НОМЕР_1 ).

Згідно Витягу з бази даних міського земельного кадастру від 25.10.2017, у місті Києві між земельними ділянками, що розташовані по АДРЕСА_3 (кадастровий номер НОМЕР_4 ) та по АДРЕСА_4 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) знаходиться земельна ділянка по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ), право власності на яку перебуває в процесі оформлення за фізичною особою.

12 грудня 2017 року Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) відповідно до Порядку здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель м. Києва, затвердженого рішенням сесії Київської міської ради від 25.09.2003 № 16/890, була проведена перевірка земельної ділянки по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ), за результатами якої складено Акт № 17-0119-01 від 12.12.2017, відповідно до якого згідно з базою даних земельного кадастру на земельну ділянку площею 0,0242 га за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі м. Києва зареєстрована документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_4 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 . На теперішній час Київська міська рада не приймала рішень про передачу зазначеної земельної ділянки у власність чи користування (оренду). У міському земельному кадастрі відсутня інформація щодо державної реєстрації речових прав на неї в установленому чинним законодавством порядку. Спеціалістами Департаменту земельних ресурсів проведено обстеження земельної ділянки. На земельній ділянці, яка огороджена спільним парканом, знаходиться частина бетонної основи 2-х поверхів будинку. На момент обстеження будівельні роботи не проводились, будь-які особи на ділянці відсутні. За інформацією розміщеною на стенді поряд з земельною ділянкою будівництво розпочато Обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім". За результатами перевірки вбачається порушення ст. 211 Земельного кодексу України та наявні ознаки самовільного зайняття земельної ділянки. Виявлені порушення: відсутні документи, які посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою та наявні ознаки самовільного зайняття земельної ділянки.

За результатами перевірки спеціалістами Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) було складено Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 17.10.2017 та видано приписи про зупинення підготовчих та будівельних робіт.

За таких обставин, прокурор вважає, що земельна ділянка використовувалась відповідачем-1 без оформлення передбачених статтями 125, 126 Земельного кодексу України документів.

Відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 116268482 від 05.03.2018, право власності на розташований на спірній земельній ділянці об`єкт незавершеного будівництва перейшло до відповідача-2.

Таким чином, за твердженням прокурора відповідачами було порушено інтереси держави, що полягає у здійсненні будівництва житлового будинку на земельній ділянці, яка є комунальною власністю міста Києва, у зв`язку з чим він звернувся до суду з даним позовом.

Так, статтею 79 Господарського процесуального кодексу України вказано, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Оцінюючи подані докази та наведені обґрунтування за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Рішенням Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 позовні вимоги заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" про повернення земельної ділянки та знесення самочинного будівництва задоволено частково, зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" повернути Київській міській раді земельну ділянку площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1) у Голосіївському районі міста Києва, стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" на користь Прокуратури міста Києва витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 600 грн. 00 коп. витрат по сплаті судового збору.

Також даним рішенням суду відмовлено у задоволенні позовних вимог заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" про зобов`язання знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан.

Так, в частині судового рішення, що залишене постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.03.2019 у справі № 910/22575/17 без змін, судами встановлено наступне.

Згідно з частиною 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Статтею 16 Цивільного кодексу України закріплено перелік способів захисту цивільних прав та інтересів, згідно з яким кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Зазначена норма кореспондується з положеннями статті 20 Господарського кодексу України, якою визначено способи захисту прав і законних інтересів суб`єктів господарювання.

При цьому, слід зазначити, що захисту підлягає порушене право, або таке, що не визнається чи оспорюється.

Отже з наведених норм права вбачається, що зверненню з позовом до суду має передувати наявність об`єктивних обставин щодо порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів особи, а не суб`єктивне відношення особи до таких обставин.

Частиною 1 статті 13 Конституції України передбачено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

У статті 14 Конституції України закріплено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад (частина 1 статті 142 Конституції України).

Відповідно до частини 1 статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Таким чином, вищевказаними положеннями Основного Закону України закріплено, що до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.

Виходячи з положень пункту 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання регулювання земельних відносин вирішується виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради.

Згідно з частиною 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Частиною 1 статті 6 Закону України "Про столицю України місто-герой Київ" визначено, що місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради (у разі їх утворення) та їх виконавчі органи.

Пунктами "а", "б", "в", "г" статті 9 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень, зокрема, Київської міської ради у галузі земельних відносин на їх території належить розпорядження землями територіальної громади міста; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності в порядку, передбаченому цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Таким чином, право власності та право користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності виникає лише за наявності рішення зазначених органів і тільки в межах вказаних в цих рішеннях. Такі повноваження в межах міста Києва є виключною компетенцією Київської міської ради.

Отже, єдиною підставою набуття права власності чи права користування земельними ділянками комунальної власності в м. Києві для громадян та юридичних осіб є відповідне рішення Київської міської ради.

Оскільки земельна ділянка площею 0,0242 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) відповідно до наявних в матеріалах справи відомостей з бази даних міського земельного кадастру закріплена за Київською міською радою, то вказана земельна ділянка належить до комунальної власності територіальної громади міста Києва. Доказів на підтвердження того, що означена земельна ділянка передана у власність чи користування будь-яким особам матеріали справи не містять.

Частиною 1 статті 123 Земельного кодексу України передбачено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання). Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою. Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з положеннями статті 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

З огляду на вищевикладене, право на землю реалізується шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Визначений законодавством порядок набуття права на землю передбачає, зокрема, рішення компетентного органу виконавчої влади або місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність чи користування (оренду) та отримання документів, що посвідчують право на визначену земельну ділянку.

При цьому, оскільки відповідно до частини 1 статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, функції по контролю за охороною та ефективним використанням земель відносяться до основних пріоритетних напрямків загальних засад та державної політики держави.

Для реалізації цього напрямку законодавчим органом держави були прийняті та втілені в життя ряд законодавчих актів по забезпеченню дієвого контролю за охороною земель та ефективним використанням земельних ресурсів.

Так, відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.

Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом (стаття 188 Земельного кодексу України).

Слід зазначити, що положеннями пункту "е" статті 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської міської ради віднесено прийняття рішення щодо звільнення самовільно зайнятих земельних ділянок, проте таке повноваження є не дієвим. Так, якщо міська рада і прийме рішення з цього питання, а особа, яка самовільно зайняла земельну ділянку не виконала його, примусово виконати це рішення органи та особи, які здійснюють примусове виконання рішень не зможуть, оскільки відповідно до статті 3 Закону України "Про виконавче провадження" рішення міської ради не є виконавчими документами, на підставі яких здійснюється виконавче провадження.

Разом з тим, механізм повернення самовільно зайнятої земельної ділянки встановлений у статті 212 Земельного кодексу України, згідно з якою самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Таким чином, під самовільним зайняттям земельної ділянки розуміється фактичне володіння та/або користування чужою земельною ділянкою, вчинене в особистих інтересах або інтересах інших осіб тим, кому ця ділянка у встановленому законом порядку не надавалась у користування (постійне, оренда, земельний сервітут) або не передавалась у власність.

Оскільки відповідно до вимог чинного законодавства обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, то відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

При цьому, у вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки господарським судам необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об`єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.

Самовільне зайняття земельної ділянки є відмінним від порушення порядку надання земельної ділянки у власність чи у користування (неправильне оформлення правовстановлюючого документа, ухвалення рішення про надання земельної ділянки всупереч чинному законодавству або не уповноваженим органом чи особою, у завищеному розмірі або особі, яка не має права на отримання конкретної земельної ділянки, тощо).

Відповідно до вимог статті 9 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" державний контроль за використанням та охороною земель, дотримання вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється шляхом проведення перевірок.

Положеннями частини 1 статті 10 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;.

Положеннями статті 189 Земельного кодексу України передбачено, що самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

Аналогічні положення закріплені у статті 20 Закону України "Про охорону земель".

Рішенням VI сесії XXIV скликання Київської міської ради від 25.09.2003 № 16/890 було затверджено Порядок здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель у м. Києві (далі - Порядок), який розроблено з врахуванням особливостей функціонування міста Києва як столиці України та з метою запобігання порушенням земельного законодавства в м. Києві, своєчасного їх виявлення та усунення, удосконалення процедури здійснення самоврядного контролю за використанням і охороною земель.

Означеним Порядком повноваження щодо здійснення самоврядного контролю за додержанням земельного законодавства, використанням та охороною земель в м. Києві покладено на Департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

В межах повноважень, визначених вищевказаним Порядком посадовою особою Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) головним спеціалістом Сокаревим Олександром Вікторовичем було здійснено перевірку та складено акт обстеження земельної ділянки від 14.03.2016р. № 16-0508-03.

В ході перевірки встановлено, що згідно з базою даних земельного кадастру на земельну ділянку площею 0,0242 га за адресою: АДРЕСА_1 , (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі м. Києва зареєстрована документація із землеустрою щодо відведення земельної ділянки громадянці ОСОБА_4 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на АДРЕСА_1 . На теперішній час Київська міська рада не приймала рішень про передачу зазначеної земельної ділянки у власність чи користування (оренду). У міському земельному кадастрі відсутня інформація щодо державної реєстрації речових прав на неї в установленому чинним законодавством порядку. Спеціалістами Департаменту земельних ресурсів проведено обстеження земельної ділянки. На земельній ділянці, яка огороджена спільним парканом, знаходиться частина бетонної основи 2-х поверхів будинку. На момент обстеження будівельні роботи не проводились, будь-які особи на ділянці відсутні. За інформацією розміщеною на стенді поряд з земельною ділянкою будівництво розпочато ОК "ЖБК "Щасливий Дім". За результатами перевірки вбачається порушення ст. 211 Земельного кодексу України та наявні ознаки самовільного зайняття земельної ділянки. Виявлені порушення: відсутні документи, які посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою та наявні ознаки самовільного зайняття земельної ділянки.

Будь-яких доказів щодо невідповідності нормативно-правовим актам дій Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) відповідачем суду не надано, а дії по проведенню обстеження земельної ділянки у встановленому законом порядку відповідачем-1 не оскаржувались.

Матеріали справи не містять жодних належних, допустимих та достовірних доказів, які б у своїй сукупності підтверджували наявність у відповідача-1 права власності або права користування земельною ділянкою площею 0,0242 га по АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) на підставі визначених законодавством України правовстановлюючих документів.

При цьому, судом зазначено, що відповідно до частини 2 статті 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Одним із способів захисту порушеного права частиною 3 статті 152 Земельного кодексу України передбачено відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Передбачене статтею 152 Земельного кодексу України право власника земельної ділянки вимагати усунення порушення його прав на землю не обумовлюється обов`язковою наявністю попередньо складених актів перевірок чи протоколів про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель для звернення з відповідним позовом.

Таким чином, оскільки позов у справі подано прокурором в інтересах держави в особі Київської міської ради як власника земельної ділянки на захист її порушеного права на земельну ділянку через використання її відповідачем, а не в межах реалізації Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) покладених на нього функцій з вжиття заходів з усунення виявлених порушень законодавства (розділи 6 та 7 Порядку), враховуючи фактичні обставини справи та наявні докази, посилання відповідача-1 на необхідність складення у даному випадку акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства з відібранням у відповідача пояснень, не спростовує неправомірність зайняття ним спірної земельної ділянки.

Разом з тим, оскільки в процесі розгляду даної справи право власності на об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку (будівельна готовність 21%), загальною площею 1451,9 кв.м., розташований по АДРЕСА_3 (кадастровий номер НОМЕР_4 ) та по АДРЕСА_4 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) перейшло до відповідача-2, суд вважає, що зобов`язання з повернення самовільно зайнятої земельної ділянки покладається саме на відповідача-2.

При цьому, судом зазначено, що з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 116268482 від 05.03.2018, право власності на розташований на спірній земельній ділянці об`єкт незавершеного будівництва виникло у відповідача-2 не на підставі цивільно-правових угод (як вказує відповідач-1), а на підставі протоколу № 27/12 від 27.12.2017, виданого ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" та акту приймання-передачі об`єктів нерухомого майна №№ 1029, 1030 від 27.12.2017, виданих ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент".

Водночас, матеріали справи не містять жодних доказів на підтвердження того, що у зв`язку з цим до відповідача-2 перейшло право власності чи право користування спірною земельною ділянкою.

З огляду на вищевикладене, вимоги прокурора про зобов`язання відповідача-2 повернути Київський міській раді земельну ділянку площею 0,0242 га по вулиці АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1) є обґрунтованими, доведеними належним чином та такими, що підлягають задоволенню.

Доводи відповідача-1, викладені у письмових поясненнях від 04.07.2018 не спростовують наведених вище висновків суду, у зв`язку з чим до уваги не приймаються.

В той час, постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 13.03.2019 у справі № 910/22575/17 частково задоволено касаційну скаргу заступника прокурора міста Києва, постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 у справі № 910/22575/17 скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці, площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі міста Києва, та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан, а справу в цій частині передано на новий розгляд до суду першої інстанції.

Так, скасовуючи постанову Північного апеляційного господарського суду від 08.01.2019 та рішення Господарського суду міста Києва від 06.08.2018 у справі № 910/22575/17 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці, площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі міста Києва, та приведення земельної ділянки у придатний для використання стан, судом касаційної інстанції вказано про те, що відмовляючи в означеній частині позовних вимог, суди дійшли висновку про те, що ОК "ЖБК Щасливий дім" є неналежним відповідачем за вказаною позовною вимогою, оскільки об`єкт незавершеного будівництва зареєстровано за ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент". Однак, вказані висновки судів попередніх інстанцій є передчасними, враховуючи наступне.

Також, судом касаційної інстанції вказано, що суди не дослідили дотримання вимог абз. 2 ч. 3 ст. 331 ЦК України, п.п. 68, 70 постанови Кабінету Міністрів України "Про державну реєстрацію речових пав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 25.12.2015 № 1127 та не здійснили аналізу правомірності набуття права власності на частину об`єкта незавершеного будівництва, що розташований на спірній земельній ділянці кадастровий номер НОМЕР_1 , не з`ясували обставин і правових підстав, за яких було здійснено оформлення за ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" права власності на наведений об`єкт незавершеного будівництва та не надали оцінки законності такого оформлення.

Виконуючи вказівки, що містяться у постанові суду касаційної інстанції від 13.03.2019, слід зазначити наступне.

За змістом ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

У вирішенні питання про наявність ознак самовільного зайняття земельної ділянки необхідно враховувати, що саме по собі користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. У вирішенні таких спорів необхідним є встановлення наявності у особи, в силу закону, права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування.

Відповідно до ч. 1 ст. 376 Цивільного кодексу України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

За змістом вказаної статті будівництво вважається самочинним, якщо у діях особи є хоча б одна із ознак, передбачених ч. 1 ст. 376 ЦК України: 1) на земельній ділянці, що не була відведена для будівництва, збудовані або будуються житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно; 2) забудова проведена або здійснюється без одержаного у встановленому порядку дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.

Згідно ч. 2 ст. 376 Цивільного кодексу України особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Водночас Цивільний кодекс України встановлює умови, за яких самочинно збудований об`єкт нерухомості може бути оформлений у власність особи як такий, що споруджений правомірно: 1) надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже самочинно збудоване нерухоме майно і прийняття судом рішення про визнання права власності за цією особою; 2) на вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за нею право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує прав інших осіб.

Як вбачається з поданих прокуратурою пояснень та що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами, згідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що право власності на об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку (будівельна готовність 21%) загальною площею 1451,9 кв.м первісно зареєстровано за OK "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" 17.08.2017 на підставі договорів купівлі-продажу двох земельних ділянок (кадастрові номери НОМЕР_6 : НОМЕР_7 та НОМЕР_8 ) від 18.01.2017 №№ 71, 72 та декларації про початок виконання будівельних робіт від 10.02.2017.

Документів на право власності чи користування спірною земельною ділянкою (кадастровий номер НОМЕР_9 ) при реєстрації нерухомого майна Обслуговуючим кооперативом не надано.

Таким чином, реєстрацію права власності на об`єкт незавершеного будівництва (частина якого знаходиться на спірній земельній ділянці) за OK "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім " проведено всупереч Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та чинному земельному законодавству, а саме без правовстановлюючих документів на земельну ділянку по АДРЕСА_1 .

Частиною 2 ст. 331 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності на новостворене нерухоме майно (житлові будинки, будівлі, споруди тощо) виникає з моменту завершення будівництва (створення майна). Якщо договором або законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття до експлуатації. Якщо право власності на нерухоме майно відповідно до закону підлягає державній реєстрації, право власності виникає з моменту державної реєстрації.

Відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 331 ЦК України до завершення будівництва (створення майна) особа вважається власником матеріалів, обладнання тощо, які були використані в процесі цього будівництва (створення майна).

У разі необхідності особа, зазначена в абзаці першому цієї частини, може укласти договір щодо об`єкта незавершеного будівництва, право власності на який реєструється органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно на підставі документів, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою для створення об`єкта нерухомого майна, дозволу на виконання будівельних робіт, а також документів, що містять опис об`єкта незавершеного будівництва (абз. 2 ч. 3 ст. 331 ЦК України).

За змістом п.п. 68, 70 постанови Кабінету Міністрів України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 25.12.2015 № 1127 для державної реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва подається документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об`єктом; для державної реєстрації об`єкта незавершеного будівництва, набутого на підставі договору, подається такий договір.

При попередньому розгляді даної справи судами встановлено та підтверджується даними з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що право власності на об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку (будівельна готовність 21%) загальною площею 1451,9 кв.м перейшло до ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" на підставі протоколу від 27.12.2017 та акту приймання-передачі об`єктів нерухомого майна №№ 1029, 1030 від 27.12.2017.

З наявних в матеріалах справи копій документів, зокрема, заяв ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" про державну реєстрацію права власності на вказаний об`єкт нерухомості (наданих приватним нотаріусом на виконання ухвали Господарського суду міста Києва від 12.07.2018) вбачається, що реєстрація права власності на об`єкт незавершеного будівництва проведена за товариством на підставі правовстановлюючих документів на дві земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_10 та НОМЕР_8 .

При цьому, з матеріалів справи вбачається, що зазначений об`єкт незавершеного будівництва розташований на трьох земельних ділянках, в тому числі, на спірній земельній ділянці з кадастровим номером НОМЕР_1 ).

Таким чином, державна реєстрація за ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" права власності на об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку (будівельна готовність 21%) загальною площею 1451,9 кв.м, частина якого розташована на спірній земельній ділянці, без правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку є незаконною.

Водночас, факт реєстрації права власності на об`єкт незавершеного будівництва у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за OK "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" і ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" не змінює правової природи цього об`єкту та не усуває порушень земельного і містобудівного законодавства, допущених при його будівництві на спірній земельній ділянці кадастровий номером НОМЕР_1 ).

При цьому, у поданих прокуратурою 11.06.2019 та 26.06.2019 клопотаннях повідомляється, що у провадженні Голосіївського УП ГУНП у м. Києві перебуває кримінальне провадження № 12017100010004547 від 02.06.2017 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ст. 356 КК України за фактом порушення вимог чинного законодавства при використанні обслуговуючим кооперативом "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" земельної ділянки на АДРЕСА_1 (кадастровий номер НОМЕР_1 ) у Голосіївському районі м. Києва, яка є комунальною власністю і належить територіальній громаді м. Києва.

Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 115501040 від 27.02.2018, первісна реєстрація об`єкта нерухомого майна № 115501040 від 27.02.2018 об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку, (будівельна готовність 21%), загальною площею 1451,9 кв.м., розташований за адресами: АДРЕСА_3 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 ) та АДРЕСА_4 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_13 ), рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 36674607 від 17.08.2017) зареєстрована приватним нотаріусом Київського міського територіального округу Бойко О.В. на праві приватної власності за Обслуговуючий житловий кооператив "Щасливий дім" (код ЄДРПОУ: 40902722, країна реєстрації: Україна).

Підставою для реєстрації, згідно вказаної довідки, стали наступні документи: 1) Декларація про початок виконання будівельних робіт, серія та номер: КВ083170410106, видана 10.02.2017, видавник Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва; 2) Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, серія та номер: 611/17/012/009-17, видані 20.04.2017, видавник: Департамент містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА); 3) Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки, серія та номер: 916/17/012/009-17, видані 01.06.2017, видавник Департамент містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА); 4) договір купівлі-продажу земельної ділянки серія та номер 71 виданий 18.01.2017, видавник Юр-Капінос А.Є., приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу; 5) договір купівлі-продажу земельної ділянки серія та номер 72 виданий 18.01.2017, видавник Юр-Капінос А.Є., приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу; 6) договір про часткову участь у будівництві та передачу функцій забудовника серія та номер 24-01/17, виданий 24.01.2017, видавник: укладений між ОК "ЖБК "Щасливий дім" та ОСОБА_4 з додатком № 1. Копії вказаних доказів містяться в матеріалах справи.

У подальшому, рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 38263 866 від 21.11.2017) на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 2380, виданий 21.11.2017, видавник: приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу Бойко О.В. вищезазначений об`єкт нерухомого майна зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського територіального округу Бойко О.В. на праві приватної власності за ОСОБА_5 (реєстраційний номер облікової картки платника податків: НОМЕР_14 , паспорт громадянина України, серія та номер: НОМЕР_15 , виданий 15.07.2005, видавник: Лебединський МРВ УМВС України в Сумській обл., країна громадянства: Україна).

Далі об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку, (будівельна готовність 21%), загальною площею 1451,9 кв.м., розташований за адресами: АДРЕСА_3 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_4 ) та АДРЕСА_4 (кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_13 ) рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (індексний номер: 39010086 від 27.12.2017) на підставі протоколу, серія та номер: 27/12, виданий 27.12.2017, видавник ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент", Акта приймання-передачі об`єктів нерухомого майна, серія та номер: 1029,1030, виданий 27.12.2017, видавник: ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент", зареєстрований приватним нотаріусом Київського міського територіального округу Татаринцевою Євгенією Анатоліївною на праві приватної власності за ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент".

Разом з тим, прокуратурою також додано копії доказів, зокрема, копії правовстановлюючих та інших документів, які стали підставою для реєстрації об`єкта нерухомого майна № 115501040 від 27.02.2018 об`єкт незавершеного будівництва житлового будинку, (будівельна готовність 21%), загальною площею 1451,9 кв.м за ОСОБА_5 та у подальшому за ТОВ "Юкрейніан Проджект Дівелопмент".

Відповідно до ч. 4 ст. 376 ЦК України якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.

Таким чином, за змістом ч. 4 статті ст. 376 ЦК України збудований об`єкт нерухомості може бути знесений як особою, яка здійснила самочинне будівництво, так і особою яка здійснює самочинне будівництво.

Згідно з ч. 2 ст. 152 ЗК України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав (частина 3 цієї статті).

Статтею 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог та заперечень.

Відповідно до статей 76, 77 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Отже, з огляду на викладене вище, та з врахуванням наведених правових норм та встановлених обставин, беручи до уваги, що відповідачами при новому розгляді не надано суду будь яких належних та допустимих доказів у розумінні статей 76, 77 ГПК України наявності обставин, які б у своїй сукупності дали б змогу дійти протилежного висновку та відповідно спростовували б доводи позивача, то за таких підстав позовні вимоги заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради про зобов`язання Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 та привести земельну ділянку у придатний для використання стан, підлягають задоволенню.

Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Витрати по сплаті судового збору відповідно до ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладаються на відповідача-1.

Керуючись статтями 74, 76-80, 129, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, Господарський суд міста Києва -

ВИРІШИВ:

1. Позовні вимоги Заступника керівника Київської місцевої прокуратури № 1 в інтересах держави в особі Київської міської ради до Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" та Товариства з обмеженою відповідальністю "Юкрейніан Проджект Дівелопмент" про зобов`язання Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 та привести земельну ділянку у придатний для використання стан - задовольнити.

2. Зобов`язати Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" (04060, м. Київ, вул. Максима Берлинського, будинок 20, офіс 4; код ідентифікаційний код 40902722) знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці площею 0,0242 га, що розташована на АДРЕСА_1 та привести земельну ділянку у придатний для використання стан .

3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Щасливий дім" (04060, м. Київ, вул. Максима Берлинського, будинок 20, офіс 4; код ідентифікаційний код 40902722) на користь Прокуратури міста Києва (03150, місто Київ, вулиця Предславинська, будинок 45/9; код ідентифікаційний код 02910019; банк ДКСУ, м. Києва, код банку 820172, р/р - НОМЕР_16, код класифікації видатків бюджету - 2800) витрати по сплаті судового збору в розмірі 1 600 (одну тисячу шістсот) грн. 00 коп.

4. Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено: 15.08.2019

Суддя Д.О. Баранов

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення31.07.2019
Оприлюднено16.08.2019
Номер документу83670281
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/22575/17

Рішення від 31.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 10.07.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 12.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 06.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Чинчин О.В.

Ухвала від 05.06.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 17.05.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Ухвала від 19.04.2019

Господарське

Господарський суд міста Києва

Баранов Д.О.

Постанова від 13.03.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 11.02.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 08.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні