ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 серпня 2019 року м. ПолтаваСправа №440/2030/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді -Клочка К.І.,
за участю:
секретаря судового засідання - Вязун К.Ю.,
представника позивача - Москаленка І.О.,
представників відповідачів - Оніщенко В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Приватного підприємства "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" до Головного управління ДФС у Полтавській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
06.06.2019 Приватне підприємство "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС у Полтавській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішень Головного управління ДФС у Полтавській області від 02.05.2019 №1152926/42361582 про відмову в реєстрації податкової накладної від 15.04.2019 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, від 27.05.2019 №1172394/42361582 про відмову в реєстрації податкової накладної від 18.04.2019 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних; зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні від 15.04.2019 №2 та від 18.04.2019 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на невідповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства, оскільки на вимогу фіскального органу, після зупинення реєстрації податкових накладних, позивачем були надані усі наявні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Проте, відповідні документи не були взяті відповідачем до уваги, у зв`язку з чим прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН.
Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 21.06.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, від 30.07.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
У відзиві на позов відповідач Головне управління ДФС у Полтавській області зазначав, що причинами відмови у реєстрації податкових накладних є здійснення позивачем діяльності, спрямованої на формування та розповсюдження ризикового податкового кредиту шляхом підміни товарної номенклатури. 02.05.2019 Комісією ГУ ДФС у Полтавській області у ході опрацювання матеріалів, наданих підприємством встановлено, що платником не надано довіреності на ОСОБА_2 як посадову особу, що укладає договори від імені Заводу конструкцій швидко монтованих будівель, структурного підрозділу ТДВ "ОДЕБП". У зв`язку з ненаданням договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію, відповідач вважає, що відсутні підстави для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН. На думку відповідача, комісія при ГУ ДФС у Полтавській області, діючи у відповідності до приписів Податкового кодексу України, забезпечуючи виконання покладених на неї функцій, правомірно прийняла спірне рішення на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
ДФС України надала суду відзив, аналогічний за змістом відзиву Головного управління ДФС у Полтавській області. Зазначала, що вимога зареєструвати податкові накладні задоволенню не підлягає з огляду на правомірність рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити позов.
У судовому засіданні представник відповідачів проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Зазначив, що рішення від 27.05.2019 №1172394/42361582 прийняте Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а рішення від 02.05.2019 №1152926/42361582 прийняте Комісією Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.
Заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що між ТзДВ "Об`єднання Дніпренергобудпром" Завод конструкцій швидкомонтованих будівель та ПП "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" укладено договір від 18.02.2019 №18/02, згідно пункту 1.1. умов якого за завданням замовника Виконавець зобов`язується на свій ризик своїми та/або залученими силами та засобами виконати та здати у відповідності до умов даного Договору, договірної ціни та кошторису монтаж металевих конструкцій покрівлі на об`єкті будівництва: "Корпус свинарника", що знаходиться за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки.
На виконання умов договору та на підтвердження реальності здійснення господарської операцій ПП "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" надано копії податкових накладних від 15.04.2019 №2, від 18.04.2019 №3, розрахунку договірної ціни до Договору від 18.02.2019, локального кошторису на будівельні роботи, відомості ресурсів, виписки по рахунку, рахунок-фактуру від 13.03.2019 №СФ-0000001, платіжних доручень від 19.03.2019 №6180, від 02.04.2019 №6282, від 23.04.2019 №6501, акта №1 приймання виконаних будівельних робіт за квітень 2019 року, .
Позивачем також надано копії документів, які підтверджують придбання, транспортування металоконструкцій та інших необхідних виробничих потужностей, а саме: копії рахунку фактури №1 від 01.04.2019 за послуги плитковозу та автокрану на об`єкті будівництва "Корпус свинарника", що знаходиться за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки, рахунку на оплату від 29.03.2019 №226 за переведення металоконструкцій за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки; платіжного доручення від 04.04.2019 №96 про оплату оренди крану, рахунку-фактури від 26.03.2019 №СФ-0000448 на оплату наборів арматури, видаткової накладної від 29.03.2019 №РН-0000429 (набори арматури), товарно-транспортних накладних від 25.03.2019, від 26.03.2019, від 27.03.2019, від 28.03.2019, від 29.03.2019, від 01.04.2019, від 02.04.2019, від 03.04.2019, від 04.04.2019, від 05.04.2019, від 08.04.2019, від 09.04.2019, від 10.04.2019, від 17.04.2019, які підтверджують факт перевезення металоконструкцій, акта здачі-приймання виконаних робіт за березень 2019 року про надані послуги з перевезення металоконструкцій за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки.
25.04.2019 податкову накладну від 15.04.2019 №2 на загальну суму 208333,33 грн, у тому числі ПДВ 41666,66 грн позивачем подано для реєстрації в ЄРПН.
25.04.2019 позивачем отримано квитанцію №1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
25.04.2019 позивачем подані пояснення та копії документів.
Комісією ГУ ДФС України в Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації /надалі - Комісія/ 02.05.2019 прийнято рішення №1152926/42361582 про відмову в реєстрації податкової накладної від 15.04.2019 №2 в ЄРПН.
Також, 13.05.2019 податкову накладну від 18.04.2019 №3 на загальну суму 66666,67 грн, у тому числі ПДВ 13333,33 грн позивачем подано для реєстрації в ЄРПН.
14.05.2019 позивачем отримано квитанцію №1, де зазначено, що відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної зупинена, оскільки дана податкова накладна відповідає підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податків". Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації /надалі - Комісія/ 27.05.2019 прийнято рішення №1172394/42361582 про відмову в реєстрації податкової накладної від 18.04.2019 №3 в ЄРПН.
Відповідно до рішення від 02.05.2019 №1152926/42361582 підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію.
Відповідно до рішення від 27.05.2019 №1172394/42361582 підставою для відмови в реєстрації податкової накладної є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній /розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
Не погодившись з зазначеними рішеннями, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.
Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єктів владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з наступного.
Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику /пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України/.
За змістом підпункту "а" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до абзацу першого пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Так само, абзацом першим пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Абзацом третім пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 3 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 /далі - Порядок №177/, податкові накладні/розрахунки коригування, що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак: 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений в них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну / розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 400 тис. гривень; одночасно значення показників D та P, розрахованих у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, P < P м х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; P м - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування. Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.
Згідно з пунктом 4 Порядку №177, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Відповідно до пункту 5 Порядку №177, податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Пунктами 6 та 7 вказаного Порядку №177 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування є наступна відповідність:
1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;
2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Положення пунктів 6 та 7 Порядку №177 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.
Разом з тим, реєстрація поданої позивачем податкової накладної зупинена (як зазначено у квитанції №1 у зв`язку з тим, що "податкова накладна/розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку".
Проте, зі змісту квитанцій №1 вбачається, що відповідачами не дотримано вимоги пункту 13 зазначеного Порядку №117 та не вказано: розрахованих показників критерію, якому на думку відповідача відповідає позивач; та конкретної пропозиції щодо переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. У Квитанції №1 лише запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію.
Згідно "Критеріїв ризиковості платника податку" до вимогам підпункту 1.6 пункту 1 належать такі критерії:
1.6.Комісії Головних управлінь ДФС у областях, м.Києві та Офісі великих платників ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, Крим);
- дата реєстрації платником ПДВ не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, окрім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку на прибуток не подано до контролюючого органу фінансову звітність за останній звітній період всупереч норм пп.16.1.3. п.16.1. ст.16 та п.46.2. ст.46 ПК України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Контролюючим органом не зазначено у квитанціях №1 від 25.04.2019 та від 14.05.2019 про зупинення реєстрації конкретного чіткого критерію оцінки ступеня ризиків, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.
У судовому засіданні представник відповідачів на уточнюючі запитання суду щодо підстав зупинення реєстрації податкових накладних не зміг надати жодних пояснень.
Пунктом 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, визначено, що підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Згідно з пунктом 22 Порядку №117, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.
Відповідно до пункту 23 Порядку №117, таке рішення приймається комісією регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 15 цього Порядку.
Як встановлено судом, що не заперечується сторонами, у спосіб, визначений Порядком №117, позивачем направлено відповідачу пояснення та копії документів до зазначених господарських операцій та податкових накладних.
Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 /додаток 2 до вказаного Порядку/.
Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано (з тих, що визначені вказаною формою рішення), мають бути підкреслені.
На противагу доводам відповідачів, викладених у відзиві на позов щодо ненадання позивачем договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію, суд зазначає, що позивачем залучено до матеріалів справи копію довіреності видану ТзДВ "Дніпроенергобудпром" на ім`я ОСОБА_2 від 12.12.2018 терміном дії до 31.12.2019.
На підтвердження реальності здійснення господарської операцій ПП "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" надано копії податкових накладних від 15.04.2019 №2, від 18.04.2019 №3, розрахунку договірної ціни до Договору від 18.02.2019, локального кошторису на будівельні роботи, відомості ресурсів, виписки по рахунку, рахунок-фактуру від 13.03.2019 №СФ-0000001, платіжних доручень від 19.03.2019 №6180, від 02.04.2019 №6282, від 23.04.2019 №6501, акта №1 приймання виконаних будівельних робіт за квітень 2019 року.
Позивачем також надано копії документів, які підтверджують придбання, транспортування металоконструкцій та інших необхідних виробничих потужностей, а саме: копії рахунку фактури №1 від 01.04.2019 за послуги плитковозу та автокрану на об`єкті будівництва "Корпус свинарника", що знаходиться за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки, рахунку на оплату від 29.03.2019 №226 за переведення металоконструкцій за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки; платіжного доручення від 04.04.2019 №96 про оплату оренди крану, рахунку-фактури від 26.03.2019 №СФ-0000448 на оплату наборів арматури, видаткової накладної від 29.03.2019 №РН-0000429 (набори арматури), товарно-транспортних накладних від 25.03.2019, від 26.03.2019, від 27.03.2019, від 28.03.2019, від 29.03.2019, від 01.04.2019, від 02.04.2019, від 03.04.2019, від 04.04.2019, від 05.04.2019, від 08.04.2019, від 09.04.2019, від 10.04.2019, від 17.04.2019, які підтверджують факт перевезення металоконструкцій, акта здачі-приймання виконаних робіт за березень 2019 року про надані послуги з перевезення металоконструкцій за адресою Київська область, Кагарлицький район, с. Новосілки.
Суд наголошує, що будь-які рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС), у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Натомість, спірні рішення не містять чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчить про їх необґрунтованість.
У той час, господарська операція, за результатами якої видані податкові накладні від 15.04.2019 №2 та від 18.04.2019 №3 має, за висновком суду, реальний характер.
Таким чином, суд дійшов висновку, що зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та ТзДВ "Дніпроенергобудпром", та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для зупинення реєстрації, а у подальшому для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних від 15.04.2019 №2 та від 18.04.2019 №3.
Враховуючи зазначене, суд вважає за необхідне визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.05.2019 №1152926/42361582, та рішення Комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.05.2019 №1172394/42361582.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 15.04.2019 №2 та від 18.04.2019 №3, складені та подані на реєстрацію ПП "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес", суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно із пунктом 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема, набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданим податковій накладним. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011 в справі "Чуйкіна проти України" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE, заява №28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom, пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II) ".
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкові накладні ПП "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" від 15.04.2019 №2 та від 18.04.2019 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частина друга статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи те, що відповідачами не надано суду доказів, які б спростовували доводи позивача, суд дійшов висновку, що позовні вимоги обґрунтовані, а позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Щодо розподілу судових витрат суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області та ДФС України.
На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 72-77, 90, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Приватного підприємства "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" (вул. Портова, 25-В, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, код ЄДРПОУ 42361582) до Головного управління ДФС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, код ЄДРПОУ 39461639), Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 39292197) про визнання протиправним та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 02.05.2019 №1152926/42361582.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 27.05.2019 №1172394/42361582.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні від 15.04.2019 №2 та від 18.04.2019 №3 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної фіскальної служби України (код ЄДРПОУ 42361582) на користь Приватного підприємства "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" (код ЄДРПОУ 42361582) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921,00 грн/одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня/.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639) на користь Приватного підприємства "Будівельно-монтажна сервісна торгівельна компанія "Велес" (код ЄДРПОУ 42361582) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1921,00 грн/одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня/.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 16 серпня 2019 року.
Суддя К.І. Клочко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2019 |
Оприлюднено | 18.08.2019 |
Номер документу | 83680709 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні