ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
07.08.2019 Справа № 905/845/19
Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.
при секретарі судового засідання Пузіковій Ю.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали
до відповідача 1 : Відділу освіти м.Новородівка (код ЄДРПОУ 22039066; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.Центральна, буд.19),
до відповідача 2: Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради (код ЄДРПОУ 37909178; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.10 річчя Незалежності України, буд.6),
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Новогродівської загальноосвітньої школи І ІІ ступенів №8 Новогродівської міської ради Донецької області (код ЄДРПОУ 25689592; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.Тюленіна, буд.20),
про: визнання договору оренди нерухомого майна недійсним та повернення нежитлового приміщення, -
за участю представників сторін:
від прокуратури: Полякова С.О. - службове посвідчення;
від позивача: не з`явився;
від відповідача 1: не з`явився;
від відповідача 2: не з`явився;
від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: не з`явився, -
СУТЬ СПОРУ:
Керівник Красноармійської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду Донецької області в інтересах держави в особі органу уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, Новогродівської міської ради, з позовом до відповідача 1, Відділу освіти м.Новородівка, відповідача 2, Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико санітарної допомоги Новогродівської міської ради , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Новогродівської загальноосвітньої школи І ІІ ступенів №8 Новогродівської міської ради Донецької області, про визнання недійсним договору оренди №10Оренд нерухомого майна комунальної власності від 01.02.2019, укладеного між Відділом освіти м.Новогродівка Новогродівської міської ради та комунальним некомерційним підприємством Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради ; зобов`язання Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради повернути нежитлове приміщення загальною площею 175 кв.м., розташоване в Новогродівській загальноосвітній школі І ІІ ступенів №8, за адресою: Донецька область, м.Новогродіівка, вул.Тюленіна, 20, та передати його по акту приймання-передачі балансоутримувачу - Відділу освіти м.Новогродівка.
Позовні вимоги мотивовано тим, що договір оренди №10Оренд нерухомого майна комунальної власності від 01.02.2019 не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки спірне приміщення передано в оренду комунальному некомерційному підприємству Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради з метою надання медичних послуг, яка не пов`язана з освітньою діяльністю, що суперечить вимогам чинного законодавства, а саме: ч.ч. 4, 6 ст. 80 та ч.ч. 2, 6 ст. 81 Закону України Про освіту , ч.2 ст.4 Закону України Про оренду державного та комунального майна .
На підтвердження вимог надано суду: договір оренди нерухомого майна від 01.02.2019 № 10Оренд, акт приймання-передавання приміщення від 01.02.2019, листування, рішення Новогродівської міської ради від 30.03.2018 № 7/39-4 Про надання дозволу на оренду приміщення , статут Новогродівської загальноосвітньої школи І ІІ ступенів №8 Новогродівської міської ради Донецької області, відомості Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо учасників справи, копії яких долучено до матеріалів справи.
Новогродівською міською радою (позивачем) подано відзив від 12.07.2019 № 02-53/1445-01-1 на позовну заяву, в якому викладено заперечення проти вимог прокуратури.
Зазначає, що ч.5 ст.29, ч.4 ст.80 Закону України Про освіту (в редакції Закону України від 20.12.2018 № 2661-VІІІ) та постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 796 передбачено можливість залучення додаткових джерел фінансування навчальних закладів у тому числі доходів від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання таких навчальних закладів. При цьому вказує на наявність дефіциту фінансування місцевих закладів освіти, зокрема для Відділу освіти міста Новогродівка, та відсутність інших джерел додаткових доходів, тому вважає передачу в оренду приміщень, що не використовуються для навчального процесу актуальним та необхідним, що сприяє, на думку позивача, забезпеченню раціонального та ефективного використання комунального майна.
Новогродівська міська рада також зазначає, що аналізуючи поточну кількість та динаміку вступу учнів до ЗОШ № 8, а також демографічні показники по селищу Рубіжне, навчальний заклад не має та навіть у довгостроковій перспективі не матиме необхідності у використанні у навчальній та виховній діяльності приміщення, надані в оренду некомерційному підприємству Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради . При цьому інші будівлі чи приміщення, які можливо використати для розміщення дільниці сімейних лікарів та надання медичної допомоги, на території селища Рубіжне - відсутні.
Посилаючись на пп.1 п. а ст.29, п. а ст.32 Закону України Про місцеве самоврядування в України , вказує, що 30.03.2018 Новогродівською міською радою прийнято рішення № 7/39-4, яким надано згоду на передачу в оренду некомерційному підприємству Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради приміщень ЗОШ № 8. Вказане рішення не було оскаржено та є чинним. На виконання цього рішення між Відділом освіти м.Новогродівка Новогродівської міської ради та комунальним некомерційним підприємством Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради укладено договір оренди №10Оренд нерухомого майна комунальної власності від 01.02.2019.
Вважає, що договір оренди №10Оренд нерухомого майна комунальної власності від 01.02.2019 відповідає вимогам законодавства України, направлений на забезпечення раціонального та ефективного використання комунального майна, тому підстави для задоволення вимог прокурора відсутні.
Крім того, позивач вказує на відсутність підстав для представництва інтересів держави, а тим більше інтересів Новогродівської міської ради з боку Керівника Красноармійської місцевої прокуратури.
На підтвердження таких обставин надано копію рішення Новогродівської міської ради від 30.03.2018 № 7/39-4 Про надання дозволу на оренду приміщення .
Відповідачем 1 та відповідачем 2 відзив на позовну заяву не подано.
Третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору (Новогродівської загальноосвітньої школи І ІІ ступенів №8 Новогродівської міської ради Донецької області) пояснень по суті спору не надано.
Красноармійською місцевою прокуратурою подано відповідь на відзив Новогродівської міської ради (вх.суду № 14922/19 від 25.07.2019), в якій підтримано позовні вимоги повністю та відхилено доводи Новогродівської міської ради.
В судове засідання 07.08.2019 представники позивача, відповідачів та третьої особи не з`явились, про час та місце судового засідання повідомлені своєчасно та належним чином.
Стаття 42 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).
Враховуючи, що явка уповноважених представників сторін в судове засідання обов'язковою не визнавалась, сторони повідомлені про дату, час та місце судового засідання у встановленому порядку, тому справа розглядається за наявними матеріалами без присутності представників позивача, відповідачів та третьої особи.
Оцінивши наявні в справі докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Керівника Красноармійської місцевої прокуратури підлягають задоволенню повністю, виходячи з наступного.
З матеріалів справи вбачається, що рішенням Новогродівської міської ради від 30.03.2018 № 7/39-4 Про надання дозволу на оренду приміщення надано згоду відділу освіти м. Новогродівка на передачу в оренду комунальному закладу Центр первинної медико-санітарної допомоги м. Новогродівка приміщення закладу загальної середньої освіти І - ІІ ступенів № 8 площею 175 кв.м. для надання медичних послуг.
01.02.2019 між відділом освіти м. Новогродівка (далі - орендодавець) та некомерційним підприємством Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради (далі - орендар) укладено договір оренди нерухомого майна № 10Оренд, предметом якого є строкове платне користування нерухомим майном загальною площею 175 кв.м., що розташовано за адресою: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, що знаходиться на балансі відділу освіти м. Новогродівка. Майно передається в оренду з метою надання медичних послуг населенню згідно рішення Новогродівської міської ради від 30.03.2018 № 7/39-4. Стан приміщення, що орендується, на момент передання в оренду: придатне для використання у відповідності до мети оренди.
Орендар має право передавати майно в суборенду без попередньої згоди балансоутримувача (п.2.3 договору).
Орендна плата складає 1 (одна гривня) грн. на рік, без ПДВ згідно рішення Новогродівської міської ради від 28.05.2016 № 7/7-26 та Методики розрахунку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 (п.3.1 договору).
Орендар перераховує оренду плату на підставі рахунку та акту виконаних робіт орендодавця протягом 10 банківських днів з моменту їх підписання, але не пізніше 25 грудня року за який сплачується орендна плата (п.3.2 договору).
Цей договір набуває чинності з моменту підписання до 31 грудня 2019 року включно. Згідно ч.3 ст.631 ЦКУ сторони узгодили, що всі умови цього договору розповсюджують свою дію на відносини, що виникли між сторонами з 01.01.2019 (п.9.1, п.9.2 договору).
Договір підписано обома сторонами без розбіжностей.
За актом приймання-передавання приміщення від 01.02.2019 орендодавець передав, а орендар прийняв нерухоме майно загальною площею 175 кв.м., розташоване за адресою: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, що знаходиться на балансі відділу освіти м. Новогродівка. Нерухоме майно передано в робочому стані та придатне до використання відповідно до мети оренди. Зауважень щодо якості немає.
У ст. 174 Господарського кодексу України передбачено, що однією з підстав виникнення господарських зобов'язань є укладення господарського договору та інших угод.
Виникнення цивільних прав і обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини (ч.2 ст. 11 Цивільного кодексу України).
Згідно ст. 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Стаття 627 Цивільного кодексу України встановлює, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
У п. 2 ч. 1 ст. 287 Господарського кодексу України та ст.5 Закону України Про оренду державного та комунального майна передбачено, що орендодавцем комунального нерухомого майна є органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування управляти майном, - щодо цілісних майнових комплексів підприємств, їх структурних підрозділів та нерухомого майна, яке відповідно належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності.
Згідно ст. 10 Закону "Про оренду державного та комунального майна", істотними умовами договору оренди є: об'єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); термін (строк), на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації; порядок використання амортизаційних відрахувань; відновлення орендованого майна та умови його повернення; виконання зобов'язань; забезпечення виконання зобов'язань - неустойка (штраф, пеня), порука, завдаток, гарантія тощо; порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об'єкта оренди; відповідальність сторін; страхування орендарем взятого ним в оренду майна; обов'язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна. За згодою сторін у договорі оренди можуть бути передбачені й інші умови.
Зі змісту позовної заяви вбачається, що прокурор в обґрунтування позову посилається на те, що договір оренди №10Оренд нерухомого майна комунальної власності від 01.02.2019 не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки спірне приміщення передано в оренду комунальному некомерційному підприємству Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради з метою надання медичних послуг, яка не пов`язана з освітньою діяльністю, що суперечить вимогам чинного законодавства, а саме: ч.ч. 4, 6 ст. 80 та ч.ч. 2, 6 ст. 81 Закону України Про освіту , ч.2 ст.4 Закону України Про оренду державного та комунального майна .
Частиною 7 ст. 179 Господарського кодексу України визначено, що господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України , з урахуванням особливостей, передбачених цим кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Відповідно до частини 1 ст. 207 Господарського кодексу України господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.
У відповідності з ч.1 ст. 203 Цивільного кодексу України зміст правочину не може суперечити Цивільному кодексу України , іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства.
Підставою недійсності правочину відповідно до приписів ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою третьою, п'ятою та шостою ст. 203 Цивільного кодексу України .
Слід зазначити, що, вирішуючи спір про визнання договору недійсним, суд має встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов'язує визнання такого правочину недійсним на момент його вчинення.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про освіту (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), заклад освіти - юридична особа публічного чи приватного права, основним видом діяльності якої є освітня діяльність; освітня діяльність - діяльність суб'єкта освітньої діяльності, спрямована на організацію, забезпечення та реалізацію освітнього процесу у формальній та/або неформальній освіті; засновник закладу освіти - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов'язків засновника.
Статтею 22 цього Закону встановлено, що юридична особа має статус закладу освіти, якщо основним видом її діяльності є освітня діяльність.
З наявного у справі Статуту Новогродівської загальноосвітньої школи І - ІІ ступенів №8 Новогродівської міської ради Донецької області вбачається, що вказана юридична особа є закладом освіти, знаходиться у комунальній власності, місцезнаходженням закладу освіти є: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.Тюленіна, буд.20.
Засновником закладу освіти є Новогродівська міська рада. Засновник або уповноважений ним орган здійснює фінансування закладу освіти, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі, інженерні комунікації, обладнання, встановлює їх статус та мікрорайон обов'язкового обслуговування, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування, харчування учнів тощо (п.1.3 Статуту).
Головною метою закладу освіти є забезпечення реалізації права громадян на здобуття загальної середньої освіти (п.1.4 Статуту).
Майно закладу освіти складають основні фонди (приміщення, обладнання тощо), а також інші цінності, вартість яких відображено на балансі місцевого органу управління освітою (п.5.1 Статуту).
Майно закладу освіти належить йому за правом власності, повного господарського відання або оперативного управління відповідно до чинного законодавства, рішення про заснування і статуту закладу та укладених угод (п.5.2 Статуту).
Частиною першою статті 80 Закону України Про освіту встановлено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Отже, зі змісту вказаної норми вбачається, що об'єкт освіти - це не тільки навчальний заклад, а й будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання та інші цінності підприємств системи освіти.
Частиною четвертою статті 80 цього Закону встановлено, що об'єкти та майно державних і комунальних закладів освіти не підлягають приватизації чи використанню не за освітнім призначенням, крім надання в оренду з метою надання послуг , які не можуть бути забезпечені безпосередньо закладами освіти, пов'язаних із забезпеченням освітнього процесу або обслуговуванням учасників освітнього процесу , з урахуванням визначення органом управління можливості користування державним нерухомим майном відповідно до законодавства.
Майно закладів освіти, яке не використовується в освітньому процесі, може бути вкладом у спільну діяльність або використане відповідно до статті 81 цього Закону (ч.6 ст.80 Закону України Про освіту ).
Статтею 81 Закону України Про освіту регулюється державно-приватне партнерство у сфері освіти і науки, частиною п'ятою якої встановлено, що державно-приватне партнерство щодо об'єктів державної та комунальної власності здійснюється без зміни цільового призначення та форми власності цих об'єктів.
Сторонами не оспорюється, що нерухоме майно загальною площею 175 кв.м., що розташовано за адресою: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, є комунальним майном і знаходиться на балансі відділу освіти м. Новогродівка.
З матеріалів справи вбачається і сторонами не оспорюється, що приміщення площею 175 кв.м., що розташовано за адресою: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, передано в оренду комунальному некомерційному підприємству Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради з метою надання медичних послуг.
Суд враховує, що умови договору оренди №10Оренд нерухомого майна комунальної власності від 01.02.2019 не містять положень про взаємовідносини відділу освіти м. Новогродівка та некомерційного підприємства Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради з питань забезпечення освітнього процесу або обслуговування учасників освітнього процесу. Само по собі надання медичних послуг не означає використання приміщення закладу освіти за освітнім призначенням.
Частиною другою статті 4 Закону України Про оренду державного та комунального майна встановлено, що не можуть бути об'єктами оренди, зокрема, об'єкти державної власності, що мають загальнодержавне значення і не підлягають приватизації відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про приватизацію державного майна (об'єкти освіти, що мають загальнодержавне значення). Окреме індивідуально визначене майно із складу цілісного майнового комплексу підприємства, його структурного підрозділу, забороненого до оренди, може бути об'єктом оренди (без права приватизації та суборенди), якщо воно не заборонене до оренди законами України, не задіяне у процесі основного виробництва та за висновком органу, уповноваженого управляти цим майном, його оренда не порушить цілісності майнового комплексу.
Ані Новогродівською міською радою, ані відповідачами не оспорюється та обставина, що об'єкт оренди передано у тимчасове платне користування з метою надання саме медичних послуг населенню, тобто не за освітнім призначенням і надання таких послуг не пов'язане із забезпеченням освітнього процесу або обслуговування учасників учбового процесу.
Суд не приймає до уваги доводи Новогродівської міської ради про наявність дефіциту фінансування місцевих закладів освіти, зокрема для Відділу освіти міста Новогродівка, та відсутність інших джерел додаткових доходів, а також про те, що передача в оренду приміщень площею 175 кв.м., що розташовано за адресою: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, сприятиме забезпеченню раціонального та ефективного використання комунального майна.
Статтею 78 Закону України Про освіту встановлено, що фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством.
Державні та комунальні заклади освіти мають право надавати платні освітні та інші послуги, перелік яких затверджує Кабінет Міністрів України. Засновники відповідних закладів освіти мають право затверджувати переліки платних освітніх та інших послуг, що не увійшли до переліку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Джерелами фінансування суб'єктів освітньої діяльності відповідно до законодавства можуть бути, серед іншого, доходи від реалізації продукції навчально-виробничих майстерень, підприємств, цехів і господарств, від надання в оренду приміщень, споруд, обладнання (ч.1 ст.79 Закону)
Суд враховує, що ч.2 п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 року № 796 "Про ствердження переліку платних послуг, які можуть надаватися навчальними закладами, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності" передбачена можливість надання в оренду будівель, споруд, окремих тимчасово вільних приміщень і площ, іншого рухомого та нерухомого майна або обладнання, що тимчасово не використовується у освітній, навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності, у разі, коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у закладі освіти.
Відповідно до ст. 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими
Зі змісту вказаних норм випливає, що норми чинного законодавства у їх системному поєднанні дозволяють передавати в оренду будівлі, споруди, окремі тимчасово вільні приміщення і площі, інше рухоме та нерухоме майно або обладнання, за умови, що такі об'єкти тимчасово не використовується у навчально-виховній, навчально-виробничій, науковій діяльності та у разі, коли це не погіршує соціально-побутових умов осіб, які навчаються або працюють у навчальному закладі.
У той же час, Новогродівською міською радою та відповідачами не надано до матеріалів справи жодного документального підтвердження того, що на час передачі нерухомого майна загальною площею 175 кв.м., розташованого за адресою: 85483, Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, що знаходиться на балансі відділу освіти м. Новогродівка, таке нерухоме майно було вільне і в учбовому процесі не використовувалось.
Також, в матеріалах справи відсутні докази того, що майновий комплекс ЗОШ № 8 складається з двох корпусів, а також того, що умови перебування учнів у ЗОШ № 8 організовано відповідно до Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів, що дає можливість надавати якісні освітні послуги; що приміщення для учбового процесу повністю ізольовані від приміщень, які передано в оренду за спірним договором, що вхід до останніх є окремим, ніяким чином не пов'язаний зі входом до школи.
Новогродівською міською радою не доведено жодними належними доказами тієї обставини, що інші будівлі чи приміщення, які можливо використати для розміщення дільниці сімейних лікарів та надання медичної допомоги на території селища Рубіжне відсутні.
Відповідно до приписів ст.ст. 13, 14 Господарського процесуального кодексу України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов'язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов'язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов'язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Також суд враховує, що у п. 3.1 спірного договору відповідачами обумовлено, що орендна плата складає 1 (одна гривня) грн. на рік, без ПДВ згідно рішення Новогродівської міської ради від 28.05.2016 № 7/7-26 та Методики розрахунку відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786.
Отже, доводи Новогродівської міської ради щодо актуальності укладення вищевказаного договору оренди як додаткового джерела фінансування закладу освіти в умовах дефіциту фінансування місцевих закладів освіти спростовуються положеннями даного договору оренди, зокрема п.3.1 договору.
Суд також відхиляє доводи Новогродівської міської ради щодо відсутності підстав для представництва прокурором в суді інтересів держави.
Вирішуючи питання щодо процесуальної дієздатності прокурора на позов в межах цієї справи суд зазначає, що згідно з ч.4 ст.53 Господарського процесуального кодексу України прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту. Зазначена процесуальна норма є відображенням функціональних обов`язків прокуратури, встановлених Законом України Про прокуратуру , так згідно ст.23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Таким чином, ключовим у визначенні наявності процесуальних прав прокурора на позов є встановлення наявності у спірному питанні інтересу держави та фактів відсутності або неефективності захисту таких інтересів.
Держава, за змістом частини 4 статті 13 Конституції України , прийняла на себе зобов`язання, через свої органи, забезпечити захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, встановивши рівність усіх суб`єктів власності перед законом.
Відповідно до ст.2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади вирішувати питання місцевого управління в межах Конституції і Законів України.
Реалізація цієї гарантії здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19 , 140 , 143 , 144 , 146 Основного Закону України . З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Суд враховує, що інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захисті прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади як і державні органи.
Прокурор належним чином довів підстави представництва, що стало підставою у тому числі й для відкриття провадження у цій справі та був допущений до участі у справі №905/845/19 ухвалою суду від 15.05.2019.
Наявність не оскарженого (чинного) рішення Новогродівської міської ради від 30.03.2018 № 7/39-4 про надання дозволу на передання в оренду некомерційному підприємству Центр первинної медико-санітарної допомоги Новогродівської міської ради приміщень ЗОШ № 8 ніяк не впливає на законність укладення спірного договору оренди, адже Законом України Про освіту встановлено пряму заборону використання майна комунальних закладів освіти не за освітнім призначенням.
Порівнюючи юридичну силу Закону України Про освіту та рішення Новогродівської міської ради від 30.03.2018 № 7/39-4, то приорітет у данному випадку мають норми Закону.
Згідно з п.3 ст.129 Конституції України та ст.ст. 73 , 74 , 77 , 79 Господарського процесуального кодексу України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Усупереч вказаним нормам, Новогродівська міська рада та відповідачі не надали господарському суду доказів, які спростовують доводи Керівника Красноармійської місцевої прокуратури. Отже, позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Судові витрати за розгляд справи покладаються на відповідачів згідно ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст. 73-86 , 91 , 123 , 129 , 233 , 236-241 Господарського процесуального кодексу України , суд,-
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги задовольнити.
Визнати недійсним договір оренди нерухомого майна комунальної власності № 10Оренд від 01.02.2019, укладений між Відділом освіти м.Новородівка Новогродівської міської ради (код ЄДРПОУ 22039066; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.Центральна, буд.19) та Комунальним некомерційним підприємством Центр первинної медикосанітарної допомоги Новогродівської міської ради (код ЄДРПОУ 37909178; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.10 річчя Незалежності України, буд.6).
Зобов"язати Комунальне некомерційне підприємство Центр первинної медико санітарної допомоги Новогродівської міської ради (код ЄДРПОУ 37909178; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.10 річчя Незалежності України, буд.6) повернути нежилове приміщення загальною площею 175 кв.м., розташоване в Новогродівській загальноосвітній школі І - ІІ ступенів № 8, за адресою: Донецька область, м. Новогродівка, вул. Тюленіна, 20, та передати його по акту приймання-передачі балансоутримувачу - Відділу освіти м. Новогродівка (код ЄДРПОУ 22039066; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.Центральна, буд.19)..
Стягнути з Комунального некомерційного підприємства Центр первинної медико санітарної допомоги Новогродівської міської ради (код ЄДРПОУ 37909178; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.10 річчя Незалежності України, буд.6), Відділу освіти м. Новогродівка (код ЄДРПОУ 22039066; адреса: 85483, Донецька область, м.Новогродівка, вул.Центральна, буд.19) на користь прокуратури Донецької області (ЄДРПОУ 25707002, адреса: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Університетська, буд.6, розрахунковий рахунок № 35216066016251, Державна казначейська служба України, МФО 820172, отримувач - прокуратура Донецької області) судовий збіру розмірі 3842,00 грн.
Після набрання рішенням законної сили видати судовий наказ.
Згідно із ст.241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Східного апеляційного господарського суду через господарський суд Донецької області (п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України ).
Повний текст рішення підписано 19.08.2019.
Суддя Н.В. Величко
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2019 |
Оприлюднено | 19.08.2019 |
Номер документу | 83698262 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Величко Наталія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні