Справа № 420/3175/19 РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 12 серпня 2019 року Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді – Завальнюка І.В., за участю секретаря – Салюк О.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі в порядку загального позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Зенал» ЛТД до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання частково протиправним та часткове скасування податкового повідомлення-рішення, ВСТАНОВИВ: Позивач звернувся до суду з даним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 21.02.2019 № 0082391212 в частині застосування штрафу в розмірі 92401,37 грн. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що перевіркою своєчасності реєстрації податкових накладних, оформленою актом від 17.01.2019 №163/15-32-50-06/22479121 «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «Зенал» ЛТД, код за ЄДРПОУ 22479121», безпідставно зроблено висновок про порушення позивачем граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, встановлених ст. 201 ПК України, на яких відповідно до ст. ст. 192, 201 цього кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації. Позивачем були оформлені зведені податкові накладні за операціями, що звільнені від оподаткування податком на додану вартість, про що свідчить позначка « 09» в лівому верхньому куті податкових накладних. У зв'язку із цим такі податкові накладні відповідно до Порядку № 1307 від 31.12.2015 не надаються отримувачу (покупцю) при складанні на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ. Податкові накладні, за порушення граничних термінів реєстрації яких відповідачем було застосовано штраф, були оформлені позивачем в рамках здійснення господарської діяльності за основним кодом 49.41 «Вантажний автомобільний транспорт». Отже, оскільки оформлення та реєстрація податкових накладних Товариством здійснювалася в рамках операцій, що звільнені від оподаткування ПДВ згідно з п.197.8 ст.197 ПК України, у зв'язку із чим відповідно до п.8 Порядку заповнення податкової накладної оформлені податкові накладні є такими, що не підлягають наданню отримувачам – покупцям, відсутні правові підстави для застосування штрафу в розмірі 10% за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам податку на додану вартість. Крім того, в ході перевірки не виявлено будь-яких порушень складання податкових накладних чи їх невідповідність податковому законодавству. Ухвалою судді від 28.05.2019 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження, призначено засідання на 13.06.2019 о 10:00 годині. Судове засідання 13.06.2019 за клопотанням представника відповідача відкладено на 18.06.2019 о 11:30 год. 18.06.2019 до суду від Головного управління ДФС в Одеській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зважаючи на те, що перевіркою своєчасності реєстрації податкових накладних Товариства з обмеженою відповідальністю «Зенал» ЛТД встановлено порушення п.201.10 ст.201 ПК України, а саме порушення термінів реєстрації податкових накладних. Судове засідання 18.06.2019 відкладено за клопотанням представника позивача на 24.06.2019 о 12:00 год. 24.06.2019 до суду від Товариства з обмеженою відповідальністю «Зенал» ЛТД надійшла відповідь на відзив. В судовому засіданні 24.06.2019 постановлено ухвалу про перехід зі спрощеного провадження до загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 06.08.2019 о 11:30 год, продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів. 27.06.2019 до суду від ГУ ДФС в Одеській області надійшли заперечення на відзив. 22.07.2019 до суду від ТОВ «Зенал» ЛТД надійшли письмові пояснення. Ухвалою суду від 06.08.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 12.08.2019 о 11:00 год. В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги із викладених вище підстав підтримали у повному обсязі та просили задовольнити позов. Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнав у повному обсязі та просив відмовити у задоволенні позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву та запереченнях. Вислухавши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення. Судом встановлено, що головним державним ревізором – інспектором відділу податків і зборів з юридичних осіб Південного управління м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області Фіновською О.П. у приміщенні ГУ ДФС в Одеській області на підставі пп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України, в порядку ст. 76 розд. ІІ ПК України та пп.75.1.5 п.75.1 ст.75 ПК України проведено перевірку своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «Зенал» ЛТД в Єдиному реєстрі податкових накладних, дата виписки яких припадає на 2017-2018 рр., за результатами якої складено акт від 17.01.2019 № 163/15-32-50-06/22479121. Перевіркою встановлено порушення ТОВ «Зенал» ЛТД п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України, а саме податкові накладні 2017-2018 рр. зареєстровані з порушенням строків реєстрації, а саме: ПН № 32 від 31.01.2017 на суму 50014,16 грн зареєстрована 20.02.2017; ПН № 46 від 31.12.2017 на суму 3648,37 грн зареєстрована 22.01.2018; ПН № 37 від 28.02.2017 на суму № 48462,08 грн зареєстрована 20.03.2017; ПН № 47 від 31.12.2017 на суму 3520,07 грн зареєстрована 22.01.2018; ПН № 48 від 31.03.2017 на суму 37227,03 грн зареєстрована 19.04.2017; ПН № 49 від 31.12.2017 на суму 15,08 грн зареєстрована 22.01.2018; ПН № 48 від 31.12.2017 на суму 2715,59 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 30 від 30.04.2017 на суму 38568,60 грн зареєстрована 22.05.2017; ПН № 50 від 31.12.2017 на суму 2813,45 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 45 від 31.05.2017 на суму 44850,22 грн зареєстрована 19.06.2017; ПН № 51 від 31.12.2017 на суму 3271,67 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 52 від 31.12.2017 на суму 3532,50 грн зареєстрована 22.01.2018; ПН № 39 від 31.07.2017 на суму 44037,66 грн зареєстрована 18.08.2017; ПН № 53 від 31.12.2017 на суму 3212,40 грн зареєстрована 22.01.2018; ПН № 37 від 31.08.2017 на суму 39550,16 грн зареєстрована 19.09.2017; ПН № 54 від 31.12.2017 на суму 2885,06 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 36 від 30.09.2017 на суму 36628,40 грн зареєстрована 18.10.2017; ПН № 55 від 31.12.2017 на суму 2671,92 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 38 від 31.10.2017 на суму 40117,04 грн зареєстрована 16.11.2017; ПН № 56 від 31.12.2017 на суму 2926,41 грн зареєстрована 22.01.2018; ПН № 57 від 31.12.2017 на суму 2935,52 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 39 від 30.11.2017 на суму 40241,93 грн зареєстрована 19.12.2017; ПН № 58 від 31.12.2017 на суму 1112,06 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 43 від 29.12.2017 на суму 5800 грн зареєстрована 17.01.2018; ПН № 45 від 31.12.2017 на суму 15244,82 грн зареєстрована 19.01.2018; ПН № 43 від 30.11.2018 на суму 8393,46 грн зареєстрована 19.12.2018; ПН № 42 від 30.11.2018 на суму 171,33 грн зареєстрована 19.12.2018; ПН № 44 від 30.11.2018 на суму 60086,62 грн зареєстрована 19.12.2018; ПН № 31 від 30.11.2018 на суму 68263,92 грн зареєстрована 19.12.2018; ПН № 25 від 31.01.2018 на суму 19608,23 грн зареєстрована 20.02.2018; ПН № 35 від 28.02.2018 на суму 32391,41 грн зареєстрована 19.03.2018; ПН № 49 від 31.03.2018 на суму 49564,25 грн зареєстрована 20.04.2018; ПН № 27 від 30.04.2018 на суму 32726,36 грн зареєстрована 18.05.2018; ПН № 35 від 31.05.2018 на суму 51321,58 грн зареєстрована 19.06.2018; ПН № 35 від 30.06.2018 на суму 41110,93 грн зареєстрована 19.07.2018; ПН № 34 від 31.07.2018 на суму 36671,93 грн зареєстрована 17.08.2018; ПН № 28 від 31.08.2018 на суму 6032,95 грн зареєстрована 17.08.2018; ПН № 29 від 31.08.2018 на суму 39372,85 грн зареєстрована 19.09.2018; ПН № 42 від 31.09.2018 на суму 49560,69 грн зареєстрована 19.10.2018. На підставі вищевказаного акту перевірки ГУ ДФС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 21.02.2019 № 0082391212, яким до ТОВ «Зенал» ЛТД застосовано штраф за затримку реєстрації податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ у розмірі 971278,06 грн (10%) - 97127,84 грн. Не погодившись із вищезазначеним податковим повідомленням-рішенням, ТОВ «Зенал» ЛТД звернулось до ДФС України зі скаргою від 12.03.2019, зазначивши, що висновок податкового органу щодо податкових накладних: № 32 від 31.01.2017 на суму 50014,16 грн, № 37 від 28.02.2017 на суму № 48462,08 грн, № 48 від 31.03.2017 на суму 37227,03 грн, № 30 від 30.04.2017 на суму 38568,60 грн, Н № 45 від 31.05.2017 на суму 44850,22 грн, № 39 від 31.07.2017 на суму 44037,66 грн, № 37 від 31.08.2017 на суму 39550,16 грн, № 36 від 30.09.2017 на суму 36628,40 грн, № 38 від 31.10.2017 на суму 40117,04 грн, № 39 від 30.11.2017 на суму 40241,93 грн, № 45 від 31.12.2017 на суму 15244,82 грн, № 43 від 30.11.2018 на суму 8393,46 грн, № 44 від 30.11.2018 на суму 60086,62 грн, № 31 від 30.11.2018 на суму 68263,92 грн, № 25 від 31.01.2018 на суму 19608,23 грн, № 35 від 31.05.2018 на суму 51321,58 грн, № 35 від 30.06.2018 на суму 41110,93 грн, № 34 від 31.07.2018 на суму 36671,93 грн, № 29 від 31.08.2018 на суму 39372,85 грн, № 42 від 31.09.2018 на суму 49560,69 грн – не відповідає дійсності. Зокрема твердження про те, що зазначені податкові накладні підлягають наданню покупцям-платникам податку на додану вартість є безпідставним, оскільки в цих податкових накладних проставлена позначка «не підлягає наданню отримувачу (покупцю)», причина « 09» - складені на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість згідно з пп. «б» п.198.5 ст.198 ПК України. За результатами розгляду скарги рішенням від 11.05.2019 № 21603/6/99-99-11-06-01-25 остання залишена без задоволення, а податкове повідомлення-рішення – без змін, що зумовило позивача звернутись за судовим захистом із даним позовом. Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв'язок у їх сукупності, суд вважає зазначене податкове повідомлення-рішення в оскаржуваній частині обґрунтованим, а позовні вимоги не підлягаючими задоволенню у зв'язку з наступним. Пунктом 201.10 статті 200 Податкового кодексу України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Згідно з абз. 14 п. 201.10 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватись з врахуванням граничних строків: - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 01- 15 календарний день ( включно) календарного місяця - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; - для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день ( включно ) календарного місяця - до 15 календарного дня ( включно ) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені. Аналіз вказаних норм дає підстави для висновку, що платник податків зобов'язаний скласти та зареєструвати не пізніше п'ятнадцяти календарних днів, наступних за датою їх складання податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних. Відповідно до п.120-1.1 цієї статті порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого ст.201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 та 201 цього Кодексу покладено обов'язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі: - 10 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації до 15 календарних днів; - 20 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 16 до 30 календарних днів; - 30 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації від 31 до 60 календарних днів; - 40 відсотків від суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення терміну реєстрації на 61 і більше календарних днів. Таким чином, п.120-1 ст.120 Податкового кодексу України встановлено виключення лише щодо порушення строків реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Як видно із податкових накладних, позивач не звільнений від оподаткування та обсяги постачання товарів не оподатковуються за нульовою ставкою (сума за ставкою 0 % відсутня). Натомість, у податкових накладних, по яких встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, що підлягають наданню покупцям – платникам податку на додану вартість, та розрахунків коригування до таких податкових накладних в ЄРПН, заповнено розділ А. Наприклад у податковій накладній № 37 від 31.08.2017 (т.І, а.с.194) у рядку I (загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку на додану вартість) зазначено 237300,96 грн; у рядках ІІ (загальна сума податку на додану вартість), ІІІ (загальна сума податку на додану вартість за основаною ставкою) зазначено 39550,16 грн; у рядку V (усього обсяг постачання за основною ставкою (код ставки 20)) зазначено 197750,80 грн. При цьому у податковій накладній, складеній на операції з постачання товарів/послуг, які за твердженням позивача звільняються від оподаткування податком на додану вартість, у графі "Складена на операції, звільнені від оподаткування" верхньої лівої частини відсутня помітка «Без ПД» та у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" проставлена помітка "X" із зазначенням причини 09 - складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість. Отже з податкових накладних вбачається, що позивач не звільнений від оподаткування (основна ставка податку 20 %) та обсяги постачання товарів не оподатковуються за нульовою ставкою (сума за ставкою 0% відсутня). Крім того, як убачається із витягу з ЄРПН (т.VII, а.с. 90-101), у всіх спірних податкових накладних вказані суми щодо обсягів операцій, що оподатковуються податком на додану вартість за ставкою 20%, що суперечить твердженням позивача про те, що вказані податкові накладні складені на операції, звільнені від оподаткування ПДВ. З 01 січня 2017 року законодавцем змінено редакцію пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України. На відміну від попередньої редакції цієї статті, яка встановлювала штрафні санкції за порушення термінів реєстрації виключно податкових накладних, що підлягають наданню покупцям, чинною на момент виникнення правовідносин редакцією визначено, що штрафні санкції застосовуються за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації всіх податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Винятком є виключно порушення термінів реєстрації податкової накладної, що не надається отримувачу (покупцю), складеної на постачання товарів/послуг для операцій: які звільнені від оподаткування або які оподатковуються за нульовою ставкою. Відповідно до пункту 8 Порядку № 1307 при складанні податкових накладних, особливості заповнення яких викладені в пунктах 10-15 цього Порядку, у верхній лівій частині таких накладних у графі "Не підлягає наданню отримувачу (покупцю) з причини" робиться помітка "X" та зазначається тип причини,зокрема, « 04» - складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання, « 08» - складена на постачання для операцій, які не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість; « 09» - складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість. Отже, положеннями Порядку № 1307 визначено детальний перелік податкових накладних, які не підлягають наданню отримувачу (покупцю). Цей перелік включає в себе не тільки податкові накладні, складені на постачання для операцій, які не є об'єктом оподаткування податком на додану вартість та операції, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість, але й інші групи операцій, здійснення яких обумовлює ненадання податкових накладних продавцю. В той же час, складення податкової накладної не позбавляє платника податку на додану вартість обов'язку із своєчасної реєстрації податкової накладної у Єдиному реєстрі податкових накладних та відповідно не звільняє такого платника податку від відповідальності за вчинення вказаного порушення. Виключенням, передбаченим п. 102-1.1 ст. 120-1 Податкового кодексу України є сукупність таких обставин як а) отримувач податкової накладної не являється платником податку; б) операція щодо якої складено податкову накладну звільнено від оподаткування, або які оподатковуються за нульовою ставкою. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 11 грудня 2018 року по справі № 807/68/18, адміністративне провадження № К/9901/63488/18. Також у цій постанові Верховний Суд зазначив про відсутність необхідності відступу від правової позиції Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, висловленої у постанові від 04 вересня 2018 року у справі № 816/1488/17, зокрема зазначивши, що згідно з пунктом 198.5 статті 198 Податкового кодексу України, визначено випадки складання зведених податкових накладних та встановлено обов'язок платника податків скласти таку податкову накладну не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації. Пунктом 11 Порядку № 1307 визначено особливості складання зведених податкових накладних, зокрема, у разі нарахування податкових зобов'язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України. При цьому пунктом 3 Порядку № 1307 визначено, що усі податкові накладні, у тому числі накладні, особливості заповнення яких викладені в пунктах 9-15 та 19 цього Порядку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та за формою, чинною на день такої реєстрації. Відтак, факт складання зведеної податкової накладної впливає на строк її складання і жодним чином не впливає на строк її реєстрації, визначений пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Порушення такого строку становить, з урахуванням встановлених обставин справи, склад правопорушення, передбаченого пунктом 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України, що відповідає правовій позиції Верховного Суду, наведеній у постанові від 04 вересня 2018 року у справі № 816/1488/17. У свою чергу, вищезазначений висновок Верховного Суду в силу ч.5 ст.242 КАС України підлягає врахуванню при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин. Крім того, не заслуговують на увагу доводи позивача щодо неправомірності самого факту проведення перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «Зенал» ЛТД за період 2017-2018 рр. з огляду на здійснення аналогічних заходів 23.10.2017 та 05.09.2018, за результатами яких складено акти № 10272/15-32-12-12 про результати перевірки своєчасності реєстрації ПН ТОВ «Зенал» ЛТД, дата виписки яких припадає на 2015-2017 рр., та № 26100/15-32-12-12 про результати перевірки своєчасності реєстрації ПН ТОВ «Зенал» ЛТД, дата виписки яких припадає на січень, квітень, липень 2018 р., відповідно. Так, Податковий кодекс України не містить застережень щодо проведення камеральних перевірок з питань, які частково охоплювались попередніми перевірками. Натомість п.78.2 ст.78 ПК України зазначено, що контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, які передбачені пп. 78.1.1, 78.1.4, 78.1.8, 78.1.11 ПКУ, у разі якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків. У зв'язку із цим судом не встановлено порушень з боку контролюючого органу під час проведення та оформлення результатів перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «Зенал» ЛТД, за результатами якої складено акт від 17.01.2019 №163/15-32-50-06/22479121 «Про результати перевірки своєчасності реєстрації податкових накладних ТОВ «Зенал» ЛТД. Отже суд приходить до висновку про те, що заявлені в даному адміністративному позові позовні вимоги до задоволення не підлягають, оскільки є безпідставними та не ґрунтуються на приписах законодавства, що регулює спірні правовідносини. Судові витрати розподілити за правилами ст.139 КАС України. Керуючись ст.ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд ВИРІШИВ: В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Зенал» ЛТД (65012, м. Одеса, вул. Мала Арнаутська, 9, кв. 8; код ЄДРПОУ 22479121) до Головного управління ДФС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; код ЄДРПОУ 39398646) про визнання частково протиправним та часткове скасування податкового повідомлення-рішення відмовити. Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст.255 КАС України. Рішення може бути оскаржене до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення. Повний текст рішення складено 21.08.2019. Суддя І.В. Завальнюк .
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2019 |
Оприлюднено | 22.08.2019 |
Номер документу | 83753223 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні