Рішення
від 21.08.2019 по справі 540/1542/19
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1542/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді: Морської Г.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг до повного товариства "Ломбард-каса дрібного кредиту - ПП "Мега-С" і Компанія" про стягнення штрафних санкцій,

встановив:

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - позивач, Нацкомфінпослуг) звернулася до суду із адміністративним позовом до повного товариства "Ломбард-каса дрібного кредиту - ПП "Мега-С" і Компанія" (далі - відповідач, Ломбард), в якому просить стягнути з відповідача штраф у сумі 5100,00 грн.

Ухвалою від 26.07.2019 року у справі відкрите спрощене провадження без виклику сторін, відповідачу надано строк для надіслання відзиву - п'ятнадцять днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у відповідача існує борг по сплаті штрафних санкцій у розмірі 5100,00 грн., накладені постановою від 25.03.2019 р. №105/195/16-3/13-П за порушення п. 2.2 розділу 2 Порядку складання та подання звітності ломбардами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 04.11.2004 року № 2740, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23.11.2004 р. за № 1482/10081 (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) (далі - Порядок) а саме: подання звітності із порушенням строку, передбаченого Порядком. Відповідно до постанови від 25.03.2019 року № 105/195/16-3/13-П строк на добровільну сплату суми штрафних санкцій - до 25.04.2019 року. У зв'язку з несплатою відповідачем штрафу у розмірі 5100,00 грн. у добровільному порядку, позивач просить задовольнити позов повністю та стягнути вказану суму штрафу.

Відповідно до ч. 3 ст. 263 КАС України у справах, визначених частиною першою цієї статті, заявами по суті справи є позов та відзив.

Частинами 5, 6 ст. 162 КАС України визначено, що відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п'ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Суд має встановити такий строк подання відзиву, який дасть змогу відповідачу підготувати його та відповідні докази, а іншим учасникам справи - отримати відзив до початку першого підготовчого засідання у справі. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Ухвалою від 26.07.2019 року про відкриття спрощеного позовного провадження без виклику сторін відповідачу надано п'ятнадцятиденний строк для подання відзиву з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі. Вказана ухвала направлена відповідачу рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу, зазначену позивачем та вказану у витязі ЄДРПОУ - м. Херсон, просп. 200 років Херсону, 7, корп. 4, сформованому судом з метою перевірки актуальності, зазначеної позивачем адреси. Вказана повістка повернута до суду із відміткою Укрпошти "адресат вибув із вказаної адреси".

За приписами ч. 11 ст. 126 КАС України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.

Згідно із ч. 2 ст. 263 КАС України справи, визначені частиною першою цієї статті, суд розглядає у строк не більше тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.

Таким чином, суд вважає відповідача належним чином повідомленим про встановлення йому строку для подання відзиву по справі, відтак здійснює розгляд справи в письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.

Повне товариство "Ломбард-каса дрібного кредиту - ПП "Мега-С" і Компанія", код ЄДРПОУ 36236454, зареєстроване виконавчим комітетом Херсонської міської ради 12.12.2008 року за № 14991020000010452. Видами діяльності є: роздрібна торгівля годинниками та ювелірними виробами в спеціалізованих магазинах (47.77); роздрібна торгівля уживаними товарами в магазинах (47.79); інші види кредитування - основний (64.92); надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення), н.в.і.у. (64.99).

06.03.2019 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг складений акт про правопорушення, вчинені відповідачем на ринку фінансових послуг № 195/16-3/13, яким встановлено порушення п. 2.2 розділу 2 Порядку складання та подання звітності ломбардами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 04.11.2004 року № 2740, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 23.11.2004 р. за № 1482/10081, в частині подання звітних даних з накладенням кваліфікованого електронного підпису керівника та головного бухгалтера ломбарду.

За результатами розгляду справи про порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, провадження у якій розпочато актом про правопорушення № № 195/16-3/13 від 06.03.2019 р., позивач 25.03.2019 року виніс постанову № 105/195-1318/16-3/13-П., якою до відповідача застосована штрафна санкція у розмірі 5100,00 грн., строк сплати - до 25.04.2019 року.

Вирішуючи даний спір, суд зазначає наступне.

Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлені Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 12.07.2001 року № 2664-III (далі - Закон № 2664-III).

Відповідно до ст. 3 Закону № 2664-III відносини, що виникають у зв'язку з функціонуванням фінансових ринків та наданням фінансових послуг споживачам, регулюються Конституцією України, цим Законом, іншими законами України з питань регулювання ринків фінансових послуг, а також прийнятими згідно з цими законами нормативно-правовими актами.

Згідно із ч. 1 ст. 21 Закону № 2664-III державне регулювання ринків фінансових послуг здійснюється: щодо ринку банківських послуг та діяльності з переказу коштів - Національним банком України; щодо ринків цінних паперів та похідних цінних паперів (деривативів) - Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; щодо інших ринків фінансових послуг - національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг.

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції: проводить самостійно чи разом з іншими державними органами перевірку діяльності учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг), а також інших юридичних осіб та фізичних осіб, які здійснюють діяльність з надання фінансових послуг, для якої законом встановлені вимоги щодо одержання ліцензії та/або реєстрації, без відповідної ліцензії та/або реєстрації; у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення; звертається до суду та господарського суду з позовами (заявами) у зв'язку з порушенням законодавства України про фінансові послуги; надсилає фінансовим установам та саморегулівним організаціям обов'язкові до виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про фінансові послуги та вимагає надання необхідних документів. (п.п. 9-12 ч. 1 ст. 28 Закону № 2664-III).

Рішення, прийняті національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, з питань оцінки ефективності та координації діяльності з регулювання і нагляду за окремими ринками фінансових послуг є обов'язковими до виконання всіма членами цієї комісії (ч. 2 ст. 28 Закону № 2664-III).

Відповідно до ст. 39 Закону № 2664-III у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.

Відповідно до пунктів 2.2 та 2.3 розділу 2 Порядку складання та подання звітності ломбардами до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 04.11.2004 року № 2740, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 23.11.2004 року за № 1482/10081 (далі - Порядок) Ломбард зобов`язаний подавати до Нацкомфінпослуг звітні данні в паперовій та електронній формі у строки встановлені Нацкомфінпослуг.

Відповідно до пункту 2.2 розділу 2 Порядку, звітним періодом для складання звітності, яка подається до Нацкомфінпослуг, є календарний рік. Ломбарди складають звітність за станом на кінець останнього дня кварталу (року).

Відповідно до абзацу 2 пункту 2.2 розділу 2 Порядку квартальну та річну звітність ломбарди подають у терміни, визначені пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419 (далі - Постанова КМУ № 419).

Відповідно п. 5 Постанови КМУ № 419 проміжна фінансова звітність (I квартал, перше півріччя, дев'ять місяців), крім консолідованої, подається підприємствами органам, зазначеним у пункті 2 (крім органів Казначейства), не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річна - не пізніше 28 лютого наступного за звітним року.

Із аналізу наведеної норми слідує, що фінансова звітність за 2018 рік мала бути подана до 28.02.2019 року.

Відповідно до пункту 1.11. Положенням про застосування Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, заходів впливу за порушення законодавства про фінансові послуги, затвердженим розпорядженням Нацкомфінпослуг від 20.11.2012 року № 2319, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 18.12.2012 року за №2112/22424 (далі - Положення № 2319) посадова особа Нацкомфінпослуг при виявленні порушення законодавства про фінансові послуги, за яке застосовується захід впливу, складає акт про правопорушення.

Судом встановлено, що станом на 06.03.2019 року Ломбардом не надано звітні дані за 2018 рік, що свідчить про порушення Ломбардом вимог чинного законодавства у сфері надання фінансових послуг, а саме: пункту 2.2 розділу 2 Порядку, оскільки крайня дата подачі відповідної звітності мала бути 28.02.2019 року, про що позивач склав акт від 06.03.2019 року № 195/16-3/13.

За змістом пунктів 1, 3 ч. 1 ст. 40 Закону № 2664-III Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, може застосовувати такі заходи впливу, зокрема, зобов'язати порушника вжити заходів для усунення порушення та/або вжити заходів для усунення причин, що сприяли вчиненню порушення; накладати штрафи в розмірах, передбачених статтями 41 і 43 цього Закону.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 41 Закону № 2664-III Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує до учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції, зокрема, за ухилення від виконання або несвоєчасне виконання розпорядження, рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про усунення порушення щодо надання фінансових послуг - у розмірі від 100 до 1000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Згідно із ч.ч. 2, 3 ст. 41 Закону № 2664-III рішення національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, про застосування штрафних санкцій може бути оскаржено в суді. Штрафи, накладені національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, стягуються у судовому порядку.

Разом з тим, ч. 1, 2 ст. 42 Закону № 2664-III передбачено, що штрафи, передбачені статтею 41 цього Закону, накладаються Головою, іншими членами національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, а також уповноваженими комісією посадовими особами після розгляду матеріалів, що засвідчують факт правопорушення. Про вчинення правопорушення, зазначеного у статті 41 цього Закону, уповноваженою особою, яка його виявила, складається акт, який разом з поясненнями керівника, іншої відповідальної посадової особи чи фізичної особи - підприємця та документами, що стосуються справи, протягом трьох днів надсилається посадовій особі, яка має право накладати штраф.

Посадові особи національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, визначені у частині першій цієї статті, приймають рішення про накладення штрафу протягом 30 днів після надходження документів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті. Рішення про накладення штрафу оформляється постановою, що надсилається учаснику ринків фінансових послуг (ч. 6 ст. 42 Закону № 2664-III).

Підпунктом 1 пункту 6 Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, затвердженого Указом Президента України від 23.11.2011 року 1070/2011 передбачено, що Нацкомфінпослуг для забезпечення виконання покладених на неї завдань і функцій має право, зокрема, звертатися до суду з позовами (заявами) щодо порушення законодавства про фінансові послуги, а також в інших передбачених законом випадках.

Із аналізу наведених правових норм Закону № 2664-III та Положення про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, слідує, що вони містить імперативну норму, згідно з якою суб'єкт господарювання зобов'язаний сплатити накладений на нього штраф у встановлений строк з дня отримання постанови, якою такий штраф накладено. Натомість, несплата штрафу у встановлений строк є підставою для стягнення суми штрафу у судовому порядку.

Таким чином, враховуючи порушення Товариством статті 39, пункту 3 частини першої статті 40, пункту 2 частини першої статті 41, частини першої статті 42 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , абзацу першого пункту 1.5 розділу І, пункту 3.2 розділу III Положення № 2319, уповноважена особа Нацкомфінпослуг прийняла рішення про застосування штрафної санкції.

Згідно пункту 2.4 розділу II Положення № 2319 рішення про накладення штрафної санкції (штрафу) на особу за правопорушення, вчинені на ринку фінансових послуг, приймається у вигляді постанови уповноваженої особи Нацкомфінпослуг.

Постанова, крім іншого, повинна містити строк, протягом якого учасник ринку фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) зобов`язаний повідомити Нацкомфінпослуг про добровільне виконання або про відмову від добровільного виконання постанови.

Відповідно до Постанови про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг від 25.03.2019 року №105/195/16-3/13-П до Ломбарду застосовано штрафну санкцію за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг та постановлено вимогу письмово повідомити Нацкомфінпослуг про виконання або про відмову від добровільного виконання постанови Нацкомфінпослуг у термін включно до 25.04.2019 року з одночасним наданням у разі сплати штрафу документів, що підтверджують його сплату (оригінал квитанції або іншого платіжного документа).

02.04.2019 року (вих. № 1807/16-8) Нацкомфінпослуг на адресу відповідача було направлено постанову про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг, що підтверджується копією поштового конверту з поштовим штемпелем Укрпошти та штрих кодом № 0100169491938.

Варто відмітити, що відповідач не надав суду доказів оскарження постанови від 25.03.2019 року № 105/195/16-3/13-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг та докази фактичної сплати суми штрафних санкцій у розмірі 5100,00 грн.

Зважаючи на те, що ПТ "Ломбард-каса дрібного кредиту - ПП "Мега-С" і Компанія" добровільно не сплатило суму штрафу, накладеного постановою від 25.03.2019 року № 105/195/1318/16-3/13-П, суд дійшов висновку про задоволення позову та стягнення з відповідача вказаної суми штрафу.

За правилами статті 139 КАС України при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Таким чином, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень судовий збір стягненню на його користь не підлягає.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

вирішив:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з повного товариства "Ломбард-каса дрібного кредиту - ПП "Мега-С" і Компанія" (код ЄДРПОУ 36236454, м. Херсон, проспект 200 років Херсону, 7, корп. 4) до Державного бюджету України на рахунок територіального управління Державної казначейської служби України за місцем знаходження платника на балансовий рахунок 3111 "Надходження до загального фонду державного бюджету", код бюджетної класифікації за доходами 21081100 "Адміністративні штрафи та інші санкції", символ звітності 106, штраф у сумі 5100,00 (п'ять тисяч сто) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Морська Г.М.

кат. 108120000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2019
Оприлюднено22.08.2019
Номер документу83753770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1542/19

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 24.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Рішення від 21.08.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

Ухвала від 26.07.2019

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Морська Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні