ПОСТАНОВА
Іменем України
21 серпня 2019 року
м. Київ
справа №223/680/17
адміністративне провадження №К/9901/4692/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А.,Стародуба О.П.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року (суддя Голубова Л.Б.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2019 року (колегія у складі суддів Блохін А.А., Сіваченко І.В., Шишов О.О.)
у справі № 223/680/17
за позовом ОСОБА_1
до Вугледарської міської ради
треті особи на стороні позивача - Громадська організація Вугледарська міська організація Нове місто , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4
треті особи на стороні відповідача - Релігійна організація Релігійна православна громада Свято-Тихонівська парафія Донецької єпархії Української православної церкви міста Вугледара Донецької області
про визнання протиправним та нечинним з моменту прийняття, скасування рішення.
І. РУХ СПРАВИ
1. 25.09.2017 ОСОБА_1 звернувся до Вугледарського міського суду з позовом до Вугледарської міської ради, за участю третіх осіб на стороні позивача - ГО "Вугледарська міська організація "Нове місто", ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , третіх осіб на стороні відповідача - РО "Релігійна православна громада "Свято-Тихонівська парафія Донецької єпархії Української православної церкви м. Вугледара Донецької області . Позивач просив визнати протиправним та нечинним з моменту прийняття, скасувати рішення Вугледарської міської ради від 18.08.2017 № 7/19-18 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви для будівництва храму".
2. Ухвалою Вугледарського міського суду Донецької області від 05.01.2018 задоволено заяву позивача про забезпечення позову, шляхом заборони Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви та іншим особам будівництво та інші дії щодо земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1414800000:01:001:0026 до розгляду справи по суті.
3. На підставі розпорядження голови Вугледарського міського суду Донецької області від 26.06.2018 справу передано на розгляд Донецькому окружному адміністративного суду.
4. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 27.07.2018, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 15.01.2019, у задоволенні позову відмовлено.
5. 18.02.2019 ОСОБА_1 подав до Верховного Суду касаційну скаргу на зазначені судові рішення. Просить їх скасувати, ухвалити нове про задоволення позову.
6. Ухвалою Верховного Суду від 19.03.2019 відкрито касаційне провадження.
7. 01.04.2019 від ГО "Вугледарська міська організація "Нове місто" надійшли пояснення, касаційну скаргу підтримує.
8. 03.04.2019 від ОСОБА_4 надійшли пояснення, касаційну скаргу підтримує.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
9. Згідно з довідкою від 31.10.2016 № 1460012007 ОСОБА_1 взято на облік як внутрішньо переміщену особу в м. Вугледарі Донецької області.
10. Рішенням Вугледарської міської ради 09.09.2011 затверджено проект "Генеральний план м. Вугледара Донецької області".
11. Рішенням Вугледарської міської ради від 09.04.2014 №6/51-7 затверджено проект містобудівної документації "План зонування території (зонінг) м. Вугледар Донецької області.
12. Рішенням Вугледарської міської ради від 18.03.2016 №7/3-2 надано Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,8 га (АДРЕСА_1) із земель житлової та громадської забудови для будівництва храму.
13. 10.06.2016 Відділом міст обування та архітектури Вугледарської міської ради надано комплексний висновок про можливість надання спеціального зонального погодження.
14. 11.04.2016 до міської ради надійшла заява релігійної громади Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви про видачу спеціального зонального погодження для будівництва храму. Рішенням Вугледарської міської ради від 20.07.2016 № 172 надано спеціальне погодження для будівництва храму. Проект цього рішення було опубліковано на офіційному сайті міської ради 13.06.2016.
15. Також 19.04.2016 на офіційному веб-сайті Вугледарської міської ради було розміщено повідомлення про початок процедури спеціального зонального погодження для будівництва храму.
16. Рішенням Вугледарської міської ради від 20.05.2016 № 7/4-43 Про проведення громадських слухань , вирішено провести громадські слухання 03.06.2016 у міському культурно-дозвільному центрі щодо будівництва храму.
17. Проект рішення міської ради Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оприлюднено 08.08.2017.
18. Рішенням від 18.08.2017 № 7/19-18 затверджено проект землеустрою та надано Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви зазначу земельну ділянку у постійне користування.
19. 08.09.2017 проведено державну реєстрацію права користування земельною ділянкою для будівництва та обслуговування будівель громадських та релігійних організацій.
20. Відповідно до плану зонування території (зонінг) м. Вугледар, затвердженого рішення Вугледарської міської ради від 09.04.2014 № 6/51-7 (зонінг), зазначена земельна ділянка для будівництва храму розташована у громадсько-торговій зоні. Будівництво культових споруд відноситься до допустимих видів використання території та вимагає одержання спеціального зонального погодження (п. 4.2.1, 6.1.6 Плану зонування території).
21. Згідно з протоколом громадських слухань від 03.06.2016, за участю 488 осіб, 21 депутата, вирішено підтримати будівництво храму: за - 439, проти - 29, утримались - 29.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
22. Позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що відповідач прийняв рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви для будівництва храму незаконно.
23. Рішення прийнято з порушенням ст. ст. 5, 7, 8, 13, 19, 68, 69, 33, 140, 141, 142, 143 Конституції України та порушує ст. 3 Європейської хартії місцевого самоврядування, Закону України Про регулювання містобудівної діяльності
24. Порушення відбулися внаслідок не забезпечення участі населення у громадських обговореннях необхідності затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки церкві для будівництва храму. Наголошує, що з зазначеного питання необхідно було провести загальні збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю, що порушує й права позивача. Неприпустимим є одноособове прийняття рішень з боку депутатів про розпорядження майном, що знаходиться у власності територіальної громади.
25. Не дотримано вимог постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , а саме: не було забезпечено проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації, не оприлюднено рішень щодо розроблення щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками, не узгоджено спірні питання між громадськістю і замовниками щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
26. Відмовляючи в позові, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходили з того, що саме ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для надання чи відмови особі в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Зазначених підстав не існувало, тому рішенням Вугледарської міської ради 18.03.2016р. було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва храму.
27. Закон України Про регулювання містобудівної діяльності про порушення якого стверджував позивач, регулює правовідносини в сфері будівництва. Питання відведення земельних ділянок відноситься до земельних правовідносин і урегульоване Земельним кодексом України. Таким чином, Вугледарська міська рада не розглядає проекти містобудівної діяльності, а керується вже існуючою містобудівною документацією: генеральним планом м. Вугледар та планом зонування території (зонінг) м. Вугледар.
28. Відповідно до п. 1-2 постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Вугледарською міською радою затверджено генеральний план м. Вугледара в 2011 році та план зонування території в 2014 році.
29. Відповідно до Положення Вугледарської міської ради про громадські слухання в м. Вугледарі право на участь у громадських слуханнях має кожний член територіальної громади, наділений виборчим голосом. Позивач зареєстрований в місті Мар`їнка з 2000 року по теперішній час, є внутрішньо переміщеною особою до м. Вугледара. Тобто, позивач є таким, що тимчасово проживає у м. Вугледарі. Статус члена територіальної громади на законодавчому рівні в Україні чітко не визначений. Разом з тим, виборче законодавство прив`язує поняття членів міської громади на виборах з місцем реєстрації у місті, де проводяться вибори. Отже, позивач не довів, чим оскаржуване рішення, порушує його права як члена територіальної громади м. Вугледара.
30. Громадські слухання були призначені на 03.06.2016, тобто до переміщення (31.10.2016) позивача на тимчасове проживання у м. Вугледар. Судом не встановлено порушення порядку їх проведення.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
31. У касаційній скарзі позивач як підставу скасування рішень судів наводить такі доводи:
А) суд проігнорував клопотання позивача про витребування доказів;
Б) оскаржуване рішення порушує права інших жителів м. Вугледар, оскільки вказана земельна ділянка повинна була реалізовуватись на аукціоні, від чого місто отримало б кошти;
В) суди не врахували, що відповідно Постанови КМУ від 25.05.2011 № 555 відповідач: не оприлюднив розроблений проект будівництва храму; не проголосовано пропозиції, надані під час громадських слухань від депутата Рейзе К.А. та представників громадськості; не були повністю опубліковані проекти рішень про видачу спеціального зонального погодження, про затвердження проекту землеустрою. Вони опубліковані без пояснювальної записки до проекту. Порушено строки оприлюднення (проект опубліковано 08.08.2017, розглянутий 18.076.2017, а мало бути за 20 днів); порушено право на своєчасне ознайомлення з проектом рішення в повному обсязі;
Г) суди не взяли до уваги ч.2 ст. 92 ЗК України, згідно з якою право постійного користування земельною ділянкою набувають релігійні організації, виключно для будування і обслуговування культових та інших будівель. Відповідно до оскаржуваного проекту планується будівництво не лише одноповерхового храму, а й двоповерхового будинку.
32. Третя особа на стороні позивача ОСОБА_4 у своїх поясненнях посилається на ті ж самі доводи, що й позивач у касаційній скарзі.
33. Третя особа на стороні позивача - ГО "Вугледарська міська організація "Нове місто" у своїх поясненнях стверджує, що на громадських слуханнях міська рада не розглянула пропозиції від ГО "Вугледарська міська організація "Нове місто". В червні 2016 громадська організація зібрала підписи проти виділення земельної ділянки та передала їх міській раді. В липні 2017 року на сесії ради заслухано звернення та частково враховано бажання щодо створення паркової зони. Проте не було враховано думку про його створення і на земельній ділянці, виділеній церкві. Вимоги від громадської організації та ініціативної групи з питань розбудови зони відпочинку міською радою не враховано, натомість затверджено проект землеустрою про відведення земельної ділянки церкві. Громадська організація і жителі навколишніх будинків звертались до міської ради проти виділення земельної ділянки та будівництва церкви. Також стверджує, що спірна земельна ділянка мала реалізуватись на аукціоні.
VI. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
34. Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов таких висновків.
35. Позивач оспорює рішення, яким затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки церкві для будівництва храму. Позивач, треті особи не оспорюють його з точки зору наявності у них речового права на спірну земельну ділянку, а підставами позову визначають процедури відведення земельної ділянки.
36. Суду наголошує й на тому, що позивач, треті особи в своєму позові не порушує питання щодо визнання за ним права користування земельною ділянкою, а заявляє вимоги про визнання протиправним рішення суб`єкта владних повноважень, яке перешкоджає їм в реалізації права як мешканців територіальної громади міста Вугледар відвести цю ділянку для цілей мешканців міста.
37. Відтак, спір не має ознак приватно-правового спору, не спрямований на захист суб`єктивних цивільних справ, а тому належить до адміністративної юрисдикції.
38. Матеріалами справи встановлено, що рішенням Вугледарської міської ради від 18.03.2016 надано Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 1,8 га (м. Вугледар, вул . Миру , біля буд. в„– 7) із земель житлової та громадської забудови для будівництва храму, а рішенням від 18.08.2017 - затверджено проекту землеустрою щодо її відведення.
39. Водночас, у третьої особи Релігійної організації Релігійна православна громада Свято-Тихонівська парафія Донецької єпархії Української православної церкви міста Вугледара Донецької області уже виникло речове право - право постійного користування земельною ділянкою, про що 08.09.2017 внесено запис до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
40. Відповідно до п. 1-2 Постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011р. № 555 "Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні", на порушення норм якої покликався Позивач, цей Порядок визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій. Проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації.
41. Відтак, громадським слуханням підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій.
42. Також суди попередніх інстанцій правильно вирішили, що Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності", на порушення якого посилається ОСОБА_1 , встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Тобто, вказаний Закон регулює правовідносини в сфері будівництва.
43. Питання відведення земельних ділянок відноситься до земельних правовідносин і урегульоване Земельним кодексом України. Порядок надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та затвердження проекту землеустрою урегульовано статтями 116, 118, 123, 186-1 Земельного кодексу України.
44. Згідно з ч. 8 ст. 118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується у порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
45. Згідно з ч. 6 ст. 186-1 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. Аналогічні підстави відмови у затвердженні проекту землеустрою наведені у ч.13 ст. 123 Земельного кодексу України.
46. Разом з тим, у частині 7 статті 118 ЗК України зазначено, що підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
47. Отже, підстави відмови у наданні дозволу та погодженні проекту землеустрою є вичерпними.
48. Зазначених обставин у справі не встановлено. Отже, підстави скасування рішення Вугледарської міської ради від 18.08.2017 № 7/19-18 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Свято-Тихонівській парафії Української православної церкви для будівництва храму" були відсутні.
49. Решта доводів скаржника фактично спрямовані на незгоду з будівництвом храму на відведеній земельній ділянці, оскільки недотримано процедуру обговорення та голосування на громадських слуханнях.
50. Колегія суддів відхиляє такі доводи з огляду на таке. По-перше, вони не є підставою скасування рішення про погодження проекту землеустрою, перелік яки (тобто, підстав) визначається саме ЗК України.
51. Окрім того, суди попередніх інстанцій оцінювали ці доводи та встановили, що рішенням від 20.05.2016 року № 7/4-43 Вугледарська міська рада вирішила провести громадські слухання на тему: Будівництво храму Свято-Тихонівської парафії м. Вугледар, які були призначені на 03.06.2016.
52. Рішенням 13.10.2006/5-9-19 затверджено Положення про громадські слухання в м. Вугледарі. Відповідно до п. 1.9 вказаного Положення про громадські слухання, затвердженого рішенням міської ради від 13.10.2006/5-9-19 право на участь у громадських слуханнях має кожний член територіальної громади, наділений виборчим голосом.
53. Громадські слухання були призначені до дати переміщення позивача на тимчасове проживання у м. Вугледар. Протоколом громадських слухань від 03.06.2016 члени територіальної громади у кількості 439 осіб вирішили підтримати будівництво храму.
54. Лише після цього рішенням від 18.08.2017 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
55. Решту доводів скаржника стосуються переоцінки доказів, яку суд касаційної інстанції в силу меж касаційного перегляду надавати не може і стосуються вони, зокрема, заперечень проти будівництва храму, що не входить до вирішення питання під час погодження проекту землеустрою.
56. Водночас, Суд вважає безпідставними аргументи скаржника про те, що оскаржуване рішення про затвердження проекту землеустрою порушує права жителів територіальної громади.
57. Всупереч вимогам частини 1 статті 71 КАС України (у редакції чинній до 15.12.2017) позивач не довів, що у вказаних правовідносинах порушені його права, свободи чи інтереси.
58. Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої та апеляційної інстанції є законними і не підлягають скасуванню, оскільки суди, всебічно перевіривши обставини справи, вирішили спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин; у ньому повно відображені обставини, що мають значення для справи, висновки суду щодо встановлених обставин і правові наслідки є правильними, а доводи касаційної скарги його не спростовують.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 356, 359 КАС України,
П О С Т А Н О В И В:
1. Касаційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення .
2. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 15 січня 2019 року у справі №223/680/17 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя Кравчук В.М.
Суддя Єзеров А.А.
Суддя Стародуб О.П.
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2019 |
Оприлюднено | 23.08.2019 |
Номер документу | 83800070 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Кравчук В.М.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Блохін Анатолій Андрійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні