Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 серпня 2019 р. Справа№280/2912/19
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Череповського Є.В., при секретарі Ветровій О.В., за участю представника Позивача Шашкова В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Селидівського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про визнання дій протиправними, визнання незаконною та скасування постанови від 17.05.2019 року у виконавчому провадженні № 48121496 про зупинення вчинення виконавчих дій,-
ВСТАНОВИВ:
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Селидівського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (далі - Позивач) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (далі - Відповідач) про визнання дій протиправними, визнання незаконною та скасування постанови від 17.05.2019 року у виконавчому провадженні № 48121496 про зупинення вчинення виконавчих дій.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що не погоджується із підставами зупинення вчинення виконавчих дій та вважає, що державним виконавцем не вірно була застосована норма Закону України Про відновлення платоспроможності державних вугільних підприємств . Зазначив, що капіталізація платежів - це рішення про відшкодування матеріальної (майнової) шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, тому не підлягає зупиненню виконавче провадження та заходи примусового виконання рішення щодо Державного підприємства Шахта імені Д.С. Коротченка , які підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України Про виконавче провадження .
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року відкрито провадження в адміністративній справі.
Представник Позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги, надав пояснення, аналогічні викладеним в позовній заяві.
Представник Відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином. Відзив на адміністративний позов на час розгляду справи до суду не надав.
Згідно з приписами статті 175 КАС України у строк, встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі, відповідач має право надіслати суду - відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду), висновки експертів і заяви свідків, що підтверджують заперечення проти позову; позивачу, іншим відповідачам, третім особам - копію відзиву та доданих до нього документів.
Частиною другою вказаної статті КАС України визначено, що у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Заслухавши пояснення представника Позивача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
23 березня 2015 року Запорізьким окружним адміністративним судом в адміністративній справі № 808/9676/14 прийнято постанову, якою стягнуто з Державного підприємства Шахта ім. Д.С. Коротченка (код ЄДРПОУ 3552791) на користь відділення виконавчої Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Селидові Донецької області (р/р 37172400900070, ГУ ДКСУ в Донецькій області, код ЄДРПОУ 25968033, МФО 834016) капіталізовані платежі в розмірі 42175192 (сорок два мільйона сто сімдесят п`ять тисяч сто дев`яносто дві) грн. 23 коп. Зазначена постанова суду набрала законної сили 21 квітня 2015 року.
25 травня 2015 року Запорізьким окружним адміністративним судом видано виконавчий лист по справі № 808/9676/14.
14 липня 2015 року, на підставі заяви Позивача, головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Бойком Олександром Миколайовичем була винесена постанова про відкриття виконавчого провадження № 48121496 з примусового виконання виконавчого листа № 808/9676/14, виданого 25 травня 2015 року Запорізьким окружним адміністративним судом про стягнення з Державного підприємства Шахта ім. Д.С. Коротченка на користь відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Селидові капіталізованих платежів в розмірі 42175192,23 грн.
Ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року замінено сторону виконавчого провадження у справі № 808/9676/14 - відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у м. Селидові на Селидовське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.
Судом також встановлено, що 17 травня 2019 року, керуючись статтями 34, 35 Закону України "Про виконавче провадження", статтею 1 Закону України Про відновлення платоспроможності державних вугледобувних підприємств головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України була винесена постанова про зупинення виконавчих дій. В мотивувальній частині зазначеної постанови зазначено, що відповідно до статті 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності державних вугледобувних підприємств", тимчасово, до 1 січня 2022 року, підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо державних вугледобувних підприємств, які підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження", знімаються арешти та заборони відчуження майна у таких виконавчих провадженнях, крім рішень про виплату заробітної плати, вихідної допомоги, інших виплат (компенсацій), що належать працівнику у зв`язку з трудовими відносинами, відшкодування матеріальної (майнової) шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, стягнення аліментів та рішень про стягнення заборгованості із сплати внесків до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Зазначеною постановою виконавче провадження було зупинено до 1 січня 2022 року.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" від 2 червня 2016 року № 1404-VIII (далі - Закон № 1404-VIII), виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Згідно зі статтею 10 Закону № 1404-VIII, заходами примусового виконання рішень є: звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно (майнові права), корпоративні права, майнові права інтелектуальної власності, об`єкти інтелектуальної, творчої діяльності, інше майно (майнові права) боржника, у тому числі якщо вони перебувають в інших осіб або належать боржникові від інших осіб, або боржник володіє ними спільно з іншими особами.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності державних вугледобувних підприємств" від 13 квітня 2017 року № 2021-VIII (в редакції від 19.01.2019 року), тимчасово, до 1 січня 2022 року, підлягають зупиненню виконавчі провадження та заходи примусового виконання рішень щодо державних вугледобувних підприємств, які підлягають виконанню в порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження", знімаються арешти та заборони відчуження майна у таких виконавчих провадженнях, крім рішень про виплату заробітної плати, вихідної допомоги, інших виплат (компенсацій), що належать працівнику у зв`язку з трудовими відносинами, відшкодування матеріальної (майнової) шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, стягнення аліментів та рішень про стягнення заборгованості із сплати внесків до фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Справи про банкрутство державних вугледобувних підприємств до 1 січня 2022 року не порушуються. Провадження у справах про банкрутство державних вугледобувних підприємств, порушені до дня набрання чинності цим Законом, підлягають припиненню, крім випадків, якщо ліквідація відбувається за рішенням власника.
Як вбачається з постанови суду від 23 березня 2015 року, на виконання якої був виданий виконавчий лист від 25 травня 2015 року, ДП Шахта імені Д.С. Коротченка з 08.04.2014 знаходиться у стані припинення за рішенням засновників.
Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 45 Закону № 1105-ХІV, роботодавець як страхувальник зобов`язаний своєчасно та повністю нараховувати і сплачувати в установленому порядку страхові внески до Фонду соціального страхування.
За змістом статті 46 Закону № 1105-ХІV, фінансування Фонду здійснюється за рахунок, зокрема, внесків роботодавців та капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, наведеними нормами Цивільного кодексу України та Закону № 1105-ХІV передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя. Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів, коли страхувальник припинить свою діяльність та не буде сплачувати страхові внески. При цьому, визначено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації (не лише у випадку ліквідації підприємства - банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством), із застосуванням порядку, який передбачений постановою Кабінету Міністрів України Про реалізацію статей 45 і 92 Закону України Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом № 765 від 06.05.2000 (далі Постанова).
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Постанови, капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 4 статті 34 Закону України № 1105-ХІV - Фонд соціального страхування від нещасних випадків фінансує витрати на медичну та соціальну допомогу, в тому числі на додаткове харчування, придбання ліків, спеціальний медичний, постійний сторонній догляд, побутове обслуговування, протезування, санаторно-курортне лікування, придбання спеціальних засобів пересування тощо, якщо потребу в них визначено висновками МСЕК. Відділенням Фонду було надано копії виписок із Актів огляду МСЕК потерпілих осіб, які отримали виробничі травми та професійні захворювання на ДП Шахта ім. Д.С. Коротченка .
Враховуючи вищевикладене, суд виходить з того, що капіталізовані платежі є складовою заборгованості зі сплати страхових внесків на відшкодування матеріальної (майнової) шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, а отже, норми статті 1 Закону України "Про відновлення платоспроможності державних вугледобувних підприємств" стосовно зупинення заходів примусового виконання щодо їх стягнення не підлягають застосуванню.
Відповідно до положень статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до вимог частин 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Нормами частини 2 зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд, відповідно до положень частини п`ятої статті 77 КАС України, вирішує справу на підставі наявних доказів..
З огляду на наведене, оскаржувана постанова підлягає визнанню незаконною та скасуванню.
Позовні вимоги щодо визнання дій головного державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України Торбинської Оксани Миколаївни щодо винесення оскаржуваної постанови протиправними - не підлягають задоволенню, оскільки достатнім та ефективним способом захисту порушеного права Позивача є визнання незаконною та скасування постанови про зупинення вчинення виконавчих дій у виконавчому провадженні № 48121496.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати слід розподілити відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 2,5-10, 159, 160, 171, 199-204, 205, 246,250,295 КАС України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Свободи, 5, код ЄДРПОУ 41325231) в особі Селидівського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (85401, Донецька обл., м. Селидове, вул. Карла Маркса, 41 а) до Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України (01001, м. Київ, вул. Городецького, 13, код ЄДРПОУ 00015622) про визнання дій протиправними, визнання незаконною та скасування постанови від 17.05.2019 року у виконавчому провадженні № 48121496 про зупинення вчинення виконавчих дій - задовольнити частково.
Визнати незаконною та скасувати постанову Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України від 05 лютого 2019 року у виконавчому провадженні № 53264080 про зупинення вчинення виконавчих дій.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Селидівського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області судовий збір у розмірі 960 (дев`ятсот шістдесят) грн. 50 коп.
Повний текст рішення складено 23 серпня 2019 року.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п. 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Є.В. Череповський
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.08.2019 |
Оприлюднено | 27.08.2019 |
Номер документу | 83828213 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Череповський Є.В.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Максименко Лілія Яковлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні