РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2019 року справа № 580/1687/19
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Руденко А.В.,
за участю:
секретаря- Сачинської В.С.,
представника позивача - адвоката Олененка О.В. (за ордером),
представника відповідача - Слинька М.Г. (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в спрощеному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом приватного підприємства Облагрохім-2000 до Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради про визнання протиправними дій щодо відмови у наданні містобудівних умов та обмежень та зобов`язання надати містобудівні умови та обмеження,-
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось приватне підприємство «Облагрохім - 2000» з позовною заявою до департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, в якій просить:
- визнати протиправними дії департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради, що полягають у наданні відповіді у формі листа від 05.04.2019 №24722-арх щодо відмови приватному підприємству «Облагрохім - 2000» у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 для будівництва центру по обслуговуванню автомобілів;
- зобов`язати департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради надати приватному підприємству «Облагрохім - 200» містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 . Черкаси для будівництва центру по обслуговуванню автомобілів.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що на підставі договору оренди землі від 13.04.2010, укладеного з Черкаською міською радою (Орендодавець), позивач користується земельною ділянкою, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться по просп. Хіміків, 84. Згідно з пп. б п. 30 вказаного Договору Орендар має право: за погодженням з Орендодавцем зводити на орендованій земельній ділянці будівлі виробничого і невиробничого призначення (постійні або тимчасові).
Маючи намір реалізувати своє право на забудову земельної ділянки, 27.03.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про надання містобудівних умов і обмежень. Листом відповідача від 05.04.2019 №24722-арх позивачу відмовлено у видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, на підставі п. 4 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Позивач вважає безпідставним посилання відповідача як на підставу для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень на ту обставину, що об`єкт будівництва потрапляє в зону С-6п - зону зелених насаджень в санітарно-захисних зонах, згідно з планом зонування території міста Черкаси, затвердженим рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 року №2-513. Вказане рішення Черкаської міської ради, яким був затверджений план зонування території міста Черкаси, було прийняте вже після того, як земельна ділянка була надана в оренду позивачу.
На даний час передбаченої планом зонування території зони зелених насаджень в санітарно-захисній зоні у межах орендованої земельної ділянки не існує, а для її облаштування необхідно буде вилучати у позивача необхідну для цього частину ділянки.
Позивач стверджує, що протягом дії договору оренди земельної ділянки, а саме до 2058 року, облаштування зони зелених насаджень в санітарно-захисній зоні у межах орендованої земельної ділянки буде неможливим. Відтак, маючи право оренди земельної ділянки строком на 49 років, через відмову відповідача у наданні містобудівних умов та обмежень позивач позбавлений можливості реалізувати надане йому договором оренди право на забудову земельної ділянки та можливості отримувати дохід від здійснення підприємницької діяльності.
Позивач також зазначає, що відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-7106882192018 від 14.03.2018, цільове призначення ділянки: 12.04 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства. Таким чином будівництво на орендованій земельній ділянці центру по обслуговуванню автомобілів не суперечитиме її цільовому призначенню.
18 червня 2019 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, 23 липня 2019 року додаткові пояснення по справі. Відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що листом від 05.04.2019 №24722-арх позивачу відмовлено у видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки у зв`язку з тим, що відповідно до наданих передпроектних пропозицій наміри забудови не відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме об`єкт будівництва потрапляє в зону С-6п - зона зелених насаджень в санітарно-захисних зонах (відповідно до плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513). Таким чином, відповідачем правомірно відмовлено у видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 .
Посилання позивача на позбавлення його права на забудову не відповідає дійсності, оскільки позивач може висловити намір щодо забудови в іншій частині орендованої ним земельної ділянки, яка передбачає такий вид використання, а не в зоні зелених насаджень санітарно-захисної зони.
Відповідач вказує, що відповідно до Пояснювальної записки до Плану зонування території міста Черкаси, зазначаються всі можливі та допустимі види використання таких санітарно-захисних смуг, проте намір забудови позивача щодо будівництва станції технічного обслуговування не входять до можливих та допустимих видів використання санітарно-захисної зони, у зв`язку з чим позивачу було правомірно відмовлено в видачі містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки.
Відповідач стверджує, що згідно з документацією позивача відстані санітарно-захисної зони не дотримані, чим будуть порушені п. 28 Договору оренди землі та п. 1 ст. 23 Закону України Про оренду землі , а тому за усіх вказаних обставин є неможливим погодження містобудівних умов та обмежень позивача на даній частині земельної ділянки.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив задовольнити позов в повному обсязі.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити у задоволенні позову з підстав, зазначених у відзиві на позов.
Заслухавши представників сторін, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.
13 квітня 2010 року між Черкаською міською радою (Орендодавець) та приватним підприємством Облагрохім - 2000 (Орендар) був укладений договір оренди землі, що зареєстрований в Черкаському міськрайонному відділі Черкаської регіональної філії ДП Центр ДЗК про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 03 листопада 2010 року за №041080100091 (далі- Договір).
Згідно з п. 1 Договору на підставі рішення Черкаської міської ради від 29.12.2009 року № 5-414, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, яка знаходиться по просп АДРЕСА_2 Хіміків, 84.
В оренду передається земельна ділянка площею 6616 кв.м. під стоянку власної сільськогосподарської техніки, механізмів та транспорту (п. 2 Договору). На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна (п. 3 Договору).
Відповідно до п. 8 Договору останній укладено на 49 років (з дати прийняття рішення Черкаської міської ради від 29.12.2009 №5-414).
Згідно з пп. б п. 30 Договору Орендар має право: за погодженням з Орендодавцем зводити на орендованій земельній ділянці будівлі виробничого і невиробничого призначення (постійні або тимчасові).
27 березня 2019 року позивач звернувся до Центру надання адміністративних послуг Департаменту управління справами та юридичного забезпечення Черкаської міської ради із заявою про видачу містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки за адресою: м. Черкаси, АДРЕСА_1 .
На адміністративну справу від 27.03.2019 №24722-арх щодо надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 , для будівництва центру обслуговування автомобілів відповідач повідомив позивача, що відповідно до наданих передпроектних пропозицій наміри забудови не відповідають вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, а саме: об`єкт будівництва потрапляє в зону С-6п - зона зелених насаджень в санітарно-захисних зонах, згідно з планом зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 №2-513. На підставі п. 4 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у клопотанні відмовлено (лист відповідача від 05.04.2019 №24722-арх).
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Закон України від 17.02.2011 №3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон №3038-VI) встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
За змістом частини першої статті 16 Закону №3038-VI планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закон №3038-VI генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
План зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон (ч. 1 ст. 18 Закону №3038-VI).
Згідно зі ст. 26 Закон №3038-VI забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва.
Суб`єкти містобудування зобов`язані додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об`єктів.
Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови територій відповідно до вимог цього Закону.
Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.
Відповідно до ч. 2 ст. 29 Закону №3038-VI фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Згідно з ч. 3 ст. 29 Закону №3038-VI містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника, до якої додаються: 1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; 2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації); 3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; 4) витяг із Державного земельного кадастру.
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.
Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.
Витяг з містобудівного кадастру для формування містобудівних умов та обмежень до документів замовника додає служба містобудівного кадастру (у разі її утворення).
Частина четверта статті 29 Закону №3038-VI передбачає, що підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: 1) неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; 2) виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; 3) невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відмова у наданні містобудівних умов та обмежень здійснюється шляхом направлення листа з обґрунтуванням підстав такої відмови відповідним уповноваженим органом містобудування та архітектури у строк, що не перевищує встановлений строк їх надання.
Судом встановлено, що рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-505 був затверджений Генеральний план міста Черкаси.
Рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513 затверджено План зонування території міста Черкаси.
Позивач має намір отримати містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки та безпосередньо здійснити забудову земельної ділянки, яка відповідно до плану зонування території міста Черкаси потрапляє в зону С-6п - зона зелених насаджень в санітарно-захисних зонах.
Відповідно до Пояснювальної записки до Плану зонування території міста Черкаси, санітарно-захисна зона - це територія навколо потенційно небезпечного підприємства, в межах якої заборонено проживання населення та ведення господарської діяльності, розміри якої встановлюються проектною документацією відповідно до державних нормативних документів.
Зона зелених насаджень в санітарно-захисних зонах С-6 (С-6п) формується в межах територій, на яких за містобудівною документацією передбачається організація санітарно захисних зон. До зони входять озеленені території (зелені насадження спеціального призначення) з метою організації СЗЗ та покращення екологічної ситуації, створення захисних бар`єрів сельбищних територій від виробничих та комунальних об`єктів. Території зелених насаджень спеціального призначення формуються навколо промислових підприємств, кладовищ, магістральних інженерних комунікацій тощо.
Переважні види використання таких санітарно-захисних зон: 1. водні поверхні; 2. квітники, газони; 3. пішохідні доріжки; 4. багаторічні зелені насадження.
Супутні види використання: 1. транспортні комунікації; 2. споруди інженерної інфраструктури; 3. малі архітектурні форми декоративно-технологічного призначення.
Допустимі види використання (потребують спеціального дозволу або погодження): 1.стоянки автотранспортних засобів; 2. пожежні депо; 3. науково-дослідні лабораторії; 4.підприємства громадського харчування; 5. лазні; 6. адміністративні споруди.
Тобто, відповідно до Пояснювальної записки, зазначаються всі можливі та допустимі види використання таких санітарно-захисних смуг, проте забудова позивача щодо будівництва центру по обслуговуванню автомобілів не входить до переліку можливих та допустимих видів використання санітарно-захисних зон.
За вказаних обставин наміри забудови земельної ділянки по проспекту Хіміків АДРЕСА_1 , а саме: для будівництва центру по обслуговуванню автомобілів, не відповідають Генеральному плану міста Черкаси, затвердженому рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-505, та Плану зонування території міста Черкаси, затвердженому рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513. Отже відповідач відмовив позивачу у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по АДРЕСА_1 , а саме: для будівництва центру по обслуговуванню автомобілів, на законних підставах.
Суд не погоджується з доводами позивача з таких міркувань.
Так, позивач зазначає, що План зонування території міста Черкаси був затверджений після того, як земельна ділянка була надана в оренду позивачу.
Згідно ч. 2 ст. 17 Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.
Судом встановлено, що договір оренди земельної ділянки по АДРЕСА_1 був укладений між позивачем і Черкаською міською радою 13.04.2010, тобто до затвердження Генерального плану міста Черкаси рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-505 та Плану зонування території міста Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 04.12.2014 № 2-513.
Разом з цим, земельна ділянка була надана в оренду з цільовим призначенням під стоянку власної сільськогосподарської техніки, механізмів та транспорту (п. 2 договору оренди), і таке цільове призначення відповідає допустимим видам використання, які потребують спеціального дозволу або погодження, що передбачені Пояснювальною запискою до Плану зонування території міста Черкаси. Вказане свідчить, що при затвердженні Генерального плану міста Черкаси та Плану зонування території міста Черкаси Черкаською міською радою були враховані приватні інтереси позивача, які виникли на підставі договору оренди земельної ділянки від 13.04.2010.
Стосовно посилань позивача на договір оренди землі від 13.04.2010, який дає право забудови земельної ділянки, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 415 Цивільного кодексу України землекористувач має право користуватися земельною ділянкою в обсязі, встановленому договором та зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до її цільового призначення.
Згідно з ч. 1 ст. 23 Закону України Про оренду землі Орендодавець має право вимагати від орендаря: використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил; дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються.
Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру №НВ-7106882192018 від 14.03.2018, цільове призначення земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1 , за адресою: АДРЕСА_1 , площею 0,6616 га - 12.04 Для розміщення та експлуатації будівель і споруд автомобільного транспорту та дорожнього господарства; категорія земель - земля промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оброни та іншого призначення.
Судом вище встановлено, що відповідно до п. 30 Договору оренди землі від 13.04.2010, укладеного між позивачем та Черкаською міською радою, Орендар має право: за погодженням з Орендодавцем зводити на орендованій земельній ділянці будівлі виробничого і невиробничого призначення (постійні або тимчасові).
Згідно з пп. г п. 28 вказаного Договору Орендодавець має право вимагати від Орендаря: припинення або розірвання договору в разі порушення земельного законодавства та умов договору, допущених орендарем, виникнення необхідності відведення земельної ділянки для інших цілей згідно з генеральним планом розвитку міста, у випадку несплати (несвоєчасної сплати) орендних платежів.
Суд вважає, що зміст умов договору оренди землі свідчить про те, що право позивача на забудову земельної ділянки не є абсолютним, така забудова може бути здійснена лише за погодженням з Орендодавцем та за умови дотримання режиму санітарно-захисної зони.
Таким чином, умови договору оренди землі та відомості Державного земельного кадастру не надають позивачу беззаперечного права забудови орендованої земельної ділянки та повністю узгоджуються з іншою містобудівною документацією (зокрема, Планом зонування території міста Черкаси).
Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими, а вимоги такими, у задоволенні яких необхідно відмовити.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позову розподіл судових відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Повний текст рішення складено 21 серпня 2019 року.
Суддя А.В. Руденко
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2019 |
Оприлюднено | 27.08.2019 |
Номер документу | 83830113 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
А.В. Руденко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні