Рішення
від 23.08.2019 по справі 826/13491/18
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

23 серпня 2019 року № 826/13491/18

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі

головуючої судді Добрівської Н.А.,

розглянувши в спрощеному провадженні адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Агрос-Трейдінг до 1. Головного управління ДФС у м. Києві (Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахуньлку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації), 2. Державної фіскальної служби України провизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, - В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Агрос-Трейдінг (далі - позивач, ТОВ Агрос-Трейдінг ) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві (Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) (далі - відповідач-1, Комісія ГУ ДФС у м. Києві), Державної фіскальної служби України (далі - відповідач-2, ДФС України), в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №825762/40544812 від 03.07.2018, прийняте Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Головного управління Державної фіскальної служби України у м. Києві, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №31, складеної ТОВ Агрос-Трейдінг 16.04.2018;

- зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №31, складену ТОВ Агрос-Трейдінг 16.04.2018;

- визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №825761/40544812 від 03.07.2018, прийняте Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Головного управління Державної фіскальної служби України у м.Києві, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32, складеної ТОВ Агрос-Трейдінг 16.04.2018.

- зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №32, складену ТОВ Агрос-Трейдінг 16.04.2018.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішення Комісії від 03.07.2018 №825762/40544812 та №825761/40544812 про відмову у реєстрації податкових накладних є необґрунтованими та протиправними, оскільки в них не визначено: які саме документи складено з порушенням законодавства або яких саме документів не вистачає для прийняття Комісією рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивач наполягає на тому, що господарські операції, за результатом яких виписано податкові накладні від 16.04.2018 №31 та №32, мають реальний характер. Крім того, позивач на здійснення таких операцій має реальні технічні, трудові та матеріальні ресурси, а всі підтверджуючі первинні документи були надані контролюючому органу. Також на думку позивача, на тій стадії, коли позивачу в квитанціях від 15.05.2018 було запропоновано надати пояснення та документи, але не було визначено відповідачем чіткого критерію оцінки ступнею ризиків та некоректно зазначені пропозиції щодо надання документів, - все це унеможливило платнику податків надати обґрунтовані пояснення чи конкретні документи на підтвердження здійснення господарської операції за поданою податковою накладною.

Відповідачі позовні вимоги не визнали, просили у задоволенні позову відмовити повністю, обґрунтовуючи свою позицію тим, що реальність вчинення господарських операцій, на яку складено податкові накладні лежить на платнику податків. Оскільки позивачем не було надано копії первинних документів, що підтверджують безпосереднє здійснення господарських операцій, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством, підстав для реєстрації податкових накладних у контролюючого органу не було.

Ухвалою суду від 22.08.2018 відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження (без виклику сторін).

Ознайомившись із письмово викладеними доводами учасників справи, дослідивши подані документи і матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб -підприємців та громадських формувань №23821295 від 13.08.2018, основним видом діяльності ТОВ Агрос-Трейдінг є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин код КВЕД 46.21.

01.03.2018 між позивачем (Постачальник) та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальністю Северинівка (надалі - СГ ТОВ Северинівка , Покупець) укладено договір №03/03 поставки засобів захисту рослин (надалі - Договір №03/03), згідно умов якого позивач зобов`язався поставити, а СГ ТОВ Северинівка прийняти засоби захисту рослин (товар) та сплатити його вартість у встановленому договором порядку.

Відповідно до п. 1.2. Договору №03/03 кількість, ціна, строки оплати та характеристики Товару визначаються сторонами на підставі замовлень СГ ТОВ Северинівка й вказуються у відповідній Специфікації та/або Специфікаціях та видаткових накладних, які складають невід`ємну частину цього договору.

У відповідності до п.2.2.1. Договору №03/03 СГ ТОВ Северинвка забов`язане оплатити Товар у строки та на умовах, передбачених договором та/або специфікаціями (додатковими угодами, якщо вони були укладені) до нього шляхом перерахування коштів на рахунок позивача.

Пунктом 3.1 Договору №03/03 передбачено, що ціна Товару та/або окремої його партії вказується у специфікаціях та/або видаткових накладних, що є невід`ємними частинами Договору поставки.

При цьому, за умовами, що містяться в п.4.1 Договору №03/03, СГ ТОВ Северинівка зобов`язалося здійснити оплату Товару після його отримання протягом 90 днів з моменту поставки позивачем. Цим же пунктом Договору №03/03 передбачена можливість здійснення попередньої оплати Товару.

У відповідності до п.5.1. Договору №03/03 поставка Товару здійснюється на умовах DАР - склад покупця за адресою: Київська обл., Таращанський р-н., с.Северинівка відповідно до правил ІСС з використання термінів для внутрішньої та міжнародної торгівлі ІНКОТЕРМС 2010 , які застосовуються сторонами з урахуванням особливостей, пов`язаних з внутрішньодержавним характером цього Договору, а також тих особливостей, що випливають з умов цього Договору.

Відповідно до п.5.2 Договору №03/03 приймання-передача Товару здійснюється уповноваженими представниками сторін та оформлюється шляхом підписання відповідних видаткових накладних на Товар. Датою поставки вважається дата вказана у видаткових накладних на відпуск Товару.

Згідно специфікації №16/04ззр від 16.04.2018, що є додатком до Договору №03/03, позивач зобов`язався поставити СГ ТОВ Северинівка товари (засоби захисту рослин), а саме: Айдахо к.с (20 л.) у кількості - 57 л. вартістю 11286,00 грн (з ПДВ); Гезагард 500 к.с (4x5 л.) у кількості - 95 л. вартістю 26222,00 грн (з ПДВ); Пропоніт 72% к.с (20 л.) у кількості - 184 л. вартістю 58512,00 грн (з ПДВ). Загальна вартість вказаного у специфікації до Договору Товару склала 96018,00 грн (з урахуванням ПДВ).

На виконання умов Договору №03/03 поставки по видатковій накладній №СХП32 від 16.04.2018 позивачем було відвантажено СГ ТОВ Северинівка вказаний у специфікації №16/04ззр від 16.04.2018 товар.

У зв`язку із здійсненням вказаної господарської операцій з постачання товару позивачем відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України було в установлений термін складено податкову накладну №31 від 16.04.2018 та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Крім того, як свідчать надані позивачем документи, СГ ТОВ Северинівка здійснило оплату вартості поставленого йому товару в сумі 96018,00 грн, перерахувавши 22.06.2018 зазначену суму коштів на поточний банківський рахунок позивача, що підтверджується копією виписки по банківському рахунку позивача за червень 2018 року.

Поставлений товар був придбаний позивачем у ПП Ерідон , на підтвердження чого надано копії: договору поставки №1422/18/40 від 11.08.2017, видаткові накладні №2273, №2231 від 19.02.2018 та №14485 від 02.04.2018, виписка по банківському рахунку позивача за грудень 2017 рік.

Квитанцією від 15.05.2018 за №1 ДФС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена. У даній квитанції орган ДФС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 16.04.2018 №31 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р = .

На підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК 16.04.2018 позивач подав до органу ДФС (ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м.Києві) пояснення та додав до них 9 документів на 12 аркушах, що слугували оформленню податкової накладної №31.

Проте, надані позивачем пояснення та документи, не були прийняті до уваги, оскільки рішенням Комісії від 03.07.2018 №825762/40544812 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №31 від 16.06.2018 в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити) .

Не погоджуючись із зазначеним рішенням позивач оскаржив його в адміністративному порядку.

Проте, рішенням Комісії з розгляду скарг від 13.07.2018 №18604/40544812/2 скарга на рішення Комісії контролючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН залишена без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

На підставі наявних в матеріалах справи судом також було встановлено, що 03.04.2018 між позивачем (Постачальник) та СГ ТОВ Северинівка (Покупець) укладено договір №03/04 поставки насіння (далі - Договір №03/04), згідно умов якого позивач зобов`язався продати та поставити у строки передбачені цим Договором покупцеві насіння пшениці, кукурудзи, соняшнику, а СГ ТОВ Северинівка прийняти товар та оплатити його вартість у встановленому договором порядку. Поставка товару здійснюється за рахунок Постачальника згідно замовлень покупця.

Відповідно до п. 1.2. Договору №03/04 поставки кількість, ціна, строки оплати та характеристики Товару визначаються сторонами на підставі замовлень СГ ТОВ Северинівка вказуються у відповідній Специфікації та/або Специфікаціях та видаткових накладних, які складають невід`ємну частину цього Договору.

У відповідності до п.2.2.1. Договору №03/04 поставки СГ ТОВ Северинвка забов`язане оплатити Товар у строки та на умовах, передбачених договором та/або специфікаціями (додатковими угодами, якщо вони були укладені) до нього шляхом перерахування коштів на рахунок Позивача.

Пунктом 3.1 Договору №03/04 поставки передбачено, що ціна Товару та/або окремої його партії вказується у специфікаціях та/або видаткових накладних, що є невід`ємними частинами Договору поставки.

При цьому, за умовами, що містяться в п.4.1 Договору №03/04, СГ ТОВ Северинівка зобов`язалося здійснити оплату товару після його отримання протягом 90 днів з моменту поставки позивачем. Цим же пунктом договору передбачено можливість здійснення попередньої оплати Товару.

У відповідності до п.5.1. Договору №03/04 поставка товару здійснюється на умовах DАР - склад покупця за адресою: Київська обл., Таращанський р-н., с.Северинівка відповідно до правил ІСС з використання термінів для внутрішньої та міжнародної торгівлі ІНКОТЕРМС 2010 , які застосовуються сторонами з урахуванням особливостей, пов`язаних з внутрішньодержавним характером цього Договору №03/04, а також тих особливостей, що випливають з умов цього договору.

Відповідно до п.5.2 Договору №03/04 приймання-передача товару здійснюється уповноваженими представниками сторін та оформлюється шляхом підписання відповідних видаткових накладних на товар. Датою поставки вважається дата вказана у видаткових накладних на відпуск товару.

Згідно специфікації №16/04 від 16.04.2018, що є додатком до Договору №03/04, позивач зобов`язався поставити СГ ТОВ Северинівка насіння соняшника в кількості 20 міш., загальною вартістю 100080,00 грн (з урахуванням ПДВ).

На виконання умов Договору №03/04 по видатковій накладній №СХПЗЗ від 16.04.2018 позивачем було відвантажено СГ ТОВ Северинівка насіння соняшнику НК Бріо укр. 150К Круізер у кількості - 20 міш., вартістю з урахуванням ПДВ - 100080,00 грн.

У зв`язку із здійсненням вказаної господарської операцій з постачання товару позивачем відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України було в установлений термін складено податкову накладну №32 від 16.04.2018 та направлено її на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

СГ ТОВ Северинівка здійснило оплату вартості поставленого йому товару в сумі 100080,00 грн, перерахувавши 22.06.2018 зазначену суму коштів на поточний банківський рахунок позивача, що підтверджується копією виписки по банківському рахунку позивача за червень 2018 року.

Позивачем у квітні 2018 року придбано насіння соняшнику НК Бріо укр. 150К Круізер у кількості - 130 міш. у ПП Ерідон , на підтвердження чого надано: договір поставки №1422/18/40 від 11.08.2017; угоди про зміну умов придбання та оплати отриманого товару до договору поставки №1422/18/40 від 11.08.2017: ЕР-00001336, 00001337 від 03.04.2018 та видаткові накладні від 03.04.2018 №17881, №17952.

Квитанцією від 15.05.2018 №1 ДФС України повідомила про те, що вищезазначена податкова накладна прийнята, але її реєстрація зупинена. У даній квитанції орган ДФС повідомив наступне: Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 16.04.2018 №32 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пп.1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку . Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D =0, Р = .

На підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК 16.04.2018 позивач подав до органу ДФС (ДПІ у Солом`янському районі ГУ ДФС у м.Києві) пояснення та додав до них 9 документів на 11 аркушах, що слугували оформленню податкової накладної №32.

Проте, надані позивачем пояснення та документи, не були прийняті до уваги, оскільки рішенням Комісії від 03.07.2018 №825761/40544812 позивачу було відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 16.06.2018 в ЄРПН.

Підставою відмови в реєстрації податкової накладної в ЄРПН зазначено: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи) в т.ч. рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт/послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні (документи, які не надано підкреслити); документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано підкреслити) .

Не погоджуючись із зазначеним рішенням позивач оскаржив його в адміністративному порядку. Проте, рішенням комісії з розгляду скарг від 13.07.2018 №18605/40544812/2 скарга на рішення комісії контролючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН залишена без задоволення, а оскаржуване рішення - без змін.

Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи доводи позивача та заперечення відповідачів, суд бере до уваги наступне.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції чинній на момент виникнення правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1 .3 і 200 1 .9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 року); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Пунктом 13 Порядку №1246 передбачено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 5 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117), податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

При цьому, відповідно до змісту пункту 10 Порядку №117 критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Пунктом 13 Порядку №117 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Зі змісту квитанції вбачається, що контролюючим органом сформовано висновок про відповідність податкових накладних критеріям ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 листа ДФС від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 Критерії ризиковості платника податку (далі - Критерії №959).

З даного приводу суд зазначає, що контролюючим органом порушено не тільки принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а і норми пункту 13 Порядку №117, оскільки ним не зазначено у квитанції конкретного та чіткого критерію ризиковості платника податку, достатнього для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, на підставі якого здійснено зупинення реєстрації Податкової накладної.

Такий висновок суду базується на тому, що фіскальним органом у квитанціях зазначено лише загальне посилання на відповідність податкової накладної критерію ризиковості платника податку, визначених пп. 1.6 п. 1 Критеріїв №959.

Натомість, як принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, так і пункт 13 Порядку №117 вимагають від контролюючого органу зазначення конкретного виду критерію.

У той же час, відповідачами не надано інших документів, з яких можливо встановити обставини через які контролюючий орган дійшов висновку про відповідність податкової накладної критеріям ризиковості платника податку і не довів правомірність зупинення реєстрації зазначеної накладної.

Слід також зазначити, що пп. 1.6 п. 1 Критеріїв №959 містить у собі визначення різних обставин встановлення ризиковості платника податків: платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:

- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);

- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;

- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);

- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;

- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;

- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;

- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв. Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.

Таким чином, контролючий орган був зобов`язаний у квитанціях чітко вказати не тільки на конкретний вид критерію, який встановлений пп. 1.6 п. 1 Критеріїв №959, а і на відповідне рішення, відповідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.

Крім того, відповідачами також не надано суду ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, ані матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку.

При цьому, пунктами 6 та 7 Порядку №117 визначено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

З аналізу змісту вказаних норм видно, що підставами для зупинення реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування є наступна відповідність:

1) платника податку - критеріям ризиковості платника податку;

2) податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.

Отже, положення зазначених пунктів Порядку №117 є чіткими і не припускають неоднозначне (множинне) трактування обов`язків контролюючих органів.

Разом з тим, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена, як зазначено в квитанціях, через те, що ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Тобто, контролюючим органом застосовано критерії ризиковості платника податку до податкових накладних, а не до платника податку - позивача, що свідчить про те, що контролюючим органом реєстрацію податкових накладних зупинено з підстав, які не передбачені законодавством - Порядком №117.

В той же час, згідно з пунктами 14, 15 Порядку №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Пунктами 18-21 Порядку №117 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів. Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як встановлено судом, що не спростовано відповідачами, у спосіб, визначений Порядком №117, позивачем направлено до контролюючого органу пояснення та копії документів до зазначених господарських операцій та податкових накладних.

Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком №117 (додаток 2 до Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.

Проте, в порушення наведених вимог законодавства, рішення відповідача від 03.07.2018 №825762/40544812 та №825761/40544812 містять лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку Комісії, не надані.

Отже, такі рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави для прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.

Суд також вважає за необхідне зазначити, що факт зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.

Зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Приймаючи до уваги викладене у сукупності, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення комісії ГУ ДФС у м. Києві від 03.07.2018 №825762/40544812 та №825761/40544812 є необґрунтованими, безпідставними та такими, що підлягають скасуванню.

В той же час, варто також відмітити, що вказані рішення контролюючого органу є, відповідно до пункту 19 ччастини першої статті 4 Кодексу адміністративного судочинства України, індивідуальними актами.

При цьому, такий акт, виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий з метою реалізації положень нормативно-правового акта (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржувані рішення контролюючого органу не відповідають критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акта, та породжує їх неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постановах від 16.04.2019 (справа №826/10649/17), від 21.05.2019 (справа №0940/1240/18), від 14.05.2019 (справа №1940/1306/18).

З огляду на наведене в сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість оскаржуваних рішень, оскільки можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.

Наведені вище обставини в своїй сукупності дають суду підстави для висновку щодо обґрунтованості позовних вимог та наявності підстав для їх задоволення.

Відповідно підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зазначено, що податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС.

У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Таким чином, нормами Податкового кодексу України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Отже, щодо покладення на ДФС України обов`язку здійснити реєстрацію податкових накладних, у реєстрації яких було відмовлено спірними рішеннями, слід зазначити, що це є гарантією того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

З огляду на наведені вище висновки суду щодо наявності підстав для скасування рішень відповідача, вимога ТОВ Агрос-Трейдінг про зобов`язання ДФС України здійснити реєстрцію наведених у позові податкових накладних підлягає задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.

Керуючись ст.ст.2, 3, 5-11, 19, 73-77, 79, 90, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Агрос-Трейдінг задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 03.07.2018 за №825762/40544812 та №825761/40544812.

Зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, складені Товариством з обмеженою відповідальністю Агрос-Трейдінг 16.04.2018 за №31 та №32.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Агрос-Трейдінг понесені ним судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 7048 (сім тисяч сорок вісім) гривень 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві.

Рішення набирає законної сили у порядку, встановленому в ст.255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржено протягом 30 днів з моменту складення повного тексту до суду апеляційної інстанції в порядку, визначеному ст.ст.293, 296, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням підпункту 15.5 пункту 15 частини першої Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції згідно з Законом України від 3 жовтня 2017 року № 2147-VIII.

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю Агрос-Трейдінг (код ЄДРПОУ 40544812, адреса: 03680, м.Київ, бульвар Івана Лепсе, 6).

Відповідач-1 - Головне управління Державної фіскальної служби у місті Києві (Комісія, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації) (код ЄДРПОУ 39439980, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) .

Відповідач-2 - Державна фіскальна служба України (код ЄДРПОУ 39292197, адреса: 04053, м. Київ, Львівська пл., 8, номер засобу зв`язку: (044) 272-51-59) .

Суддя: Н.А. Добрівська

Дата ухвалення рішення23.08.2019
Оприлюднено29.08.2019
Номер документу83851846
СудочинствоАдміністративне
Сутьреєстрацію податкової накладної/розрахуньлку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації), 2. Державної фіскальної служби України провизнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —826/13491/18

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 21.07.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 14.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 14.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрівська Н.А.

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Беспалов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні