Справа № 472/990/18
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" серпня 2019 р. смт.Веселинове
Веселинівський районний суд Миколаївської області в складі:
головуючого судді - Кучерявенко С.С.
за участю секретаря
судового засідання - Чорної О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду №1 смт. Веселинове справу ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області щодо оскарження рішення суб"єкту владних повноважень у справі про притягнення до адміністративної відповідальності в порядку ст. 286 КАС України,
В С Т А Н О В И В :
Позивач ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області щодо оскарження рішення суб"єкту владних повноважень у справі про притягнення до адміністративної відповідальності в порядку ст. 286 КАС України.
В позовній заяві зазначив, що 03.08.2018 року відносно нього державним інспектором - головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель у Березанському, Веселинівському Миколаївському, Очаківському районах , містах Миколаєві та Очакові управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області Вєч А.А. було складено постанову про накладення адміністративного стягнення № 190 -ДК/0219По/08/01/-18 за протоколом від 26 липня 2018 року № 190ДК/0216П/01-18.
Відповідно до постанови він порушив вимоги ст. 96 ЗКУ, ст. 13 ЗУ "Про оренду землі", ст. 35 ЗУ "Про охорону земель" та визнанно винним у вчиненні адміністративного правопорушення за ст. 53 КУпАП.
13.08.2018 року адвокатом Чабанюком В.С. було подано скаргу на постанову про накладення адміністративного стягнення, яку ГУ Держгеокадастром у Миколаївської області залишено без задоволення.
Вважає вказані рішення незаконними, необґрунтованими та такими, що суперечать положенням діючого законодавства, оскільки відповідач здійснив перевірку без дотримання вимог закону України " Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Просить визнати незаконним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області від 23.08.2018 року № 29-14-0.166-6273/2-18 "Про розгяд звернення громадян " за яким скаргу на постанову про накладення адміністративного стягнення залишено без задоволеня та постанову про накладення адміністративного стягнення від 03.08.2018 року № 190-ДК/0219По/08/01/-18 скасувати.
Ухвалою Веселинівського районного суду відкрито провадження року відкрито провадження по справі .
14 січня 20189 року на адресу суду надійшов відзив на адміністративний позов, відповідно до якого відповідач просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі, ,оскільки порушень при здійсненні контролю за дотриманням вимог земельного законодавства відсутні та перевірка проводилась відповідно до вимог Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Закону України Про охорону земель .
14 січня 2019 року ухвалою суду закрито підготовче судове засідання та призначено справу до судового розгляду.
31 січня 2019 року на адресу суду надійшов відзив на додаткові пояснеяя до позовної заяви.
31 сіня 2019 року ухвалою суду зупинено провадження по даній справі..
06 травня 2019 року відновлено провадження та призначено справу до розгляду
У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_2. заявлені позовні вимоги підтримав у повному обсязі за обставин, що викладені у позові та додаткових поясненнях, просив їх задавольнити.
Представник відповідача Вєч А.А. в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову з тих підстав, що викладені у відзиві на позовну заяву та відзиву на додаткові пояснення.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті встановив таке.
Судом встановлен, що наказом ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області № 190-ДК від 15.05.2018 Про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності на підставі листа Веселинівського відділу Вознесенської місцевої прокуратури від 08.05.2018 передбачено здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки щодо факту нецільового використання земельних ділянок розташованих в межах території Веселинівського району Миколаївської області.
Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обєктом земельної ділянки від 11.06.2018 № 190-ДК/478/Ап/09/01/-18 встановлено, що земельна ділянка площею 30,2409 га пасовищ з кадастровим номером 482178800 :01:000:0016 з земель сільськогосподарського призначення для сінокосіння та випасання худоби державної власності використовується ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі від 23.12.2012 не за цільовим призначенням. На земельній ділянці проведено оранку та засіяно насінням ячменю, що є порушенням ст.13 ЗУ Про оренду землі , ст.35 Про охорону земель . В діях вбачається нецільове використання земельної ділянки, за яке відповідно до ч.1 ст.211 ЗКУ передбачена відповідальність.
Згідно акту обстеження земельної ділянки від 11 червня 2018 року № 180-ДК/223/ПО/01/01/-18 встановлено, що земельна ділянка площею 30,2409 га пасовищ з кадастровим номером 482178800 :01:000:0016 з земель сільськогосподарського призначення для сінокосіння та випасання худоби державної власності використовується ОСОБА_1 на підставі договору оренди землі від 23.12.2012 не за цільовим призначенням.На земельній ділянці проведено оранку та засіяно насінням ячменю, що є порушенням ст.13 ЗУ Про оренду землі , ст.35 Про охорону земель . В діях вбачається нецільове використання земельної ділянки, за яке відповідно до ч.1 ст.211 ЗКУ передбачена відповідальність. Діями ОСОБА_1 порушено вимоги ст. 96ЗК України.
Позивачу надсилались клопотання від 04.07.2018 року та 18.07.2018 про надання документів та матеріалів, на підставі яких він використовує земельну ділянку.
Відповідачем прийнято припис № 190-ДК/0218/Пр/03/01/-18 від 26.07.2018, в якому зазначено, що позивачем використовується земельна ділянка не за цільовим призначенням, що є порушенням ст.96 ЗК України, ст.13 Закону України Про оренду землі , ст.35 Закону України
Про охорону земель , та зобов"язано позивача усунути порушення вимог земельного законодавства в будь-який незаборонений законодавством спосіб у термін до 18.08.2018 року.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з положеннями ч.2 ст.2 КАС України в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Повноваження державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель визначаються, зокрема, Земельним кодексом України, ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Відповідно до ст.2 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель основними завданнями державного контролю за використанням та охороною земель є, зокрема, забезпечення додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами земельного законодавства України.
Статтею 4 вказаного Закону встановлено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з положеннями ст.5 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель органом, який здійснює державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель, проведення моніторингу родючості ґрунтів є центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. № 15 встановлено, що державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що Головне Управління Держгеокадастру у Миколаївській області наділено повноваженнями щодо здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. При цьому, об`єктом контролю є всі землі на території України, а також порядок їх використання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами.
Згідно ст. 6 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі належить, зокрема, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині:
- додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;
- виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням;
- додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання.
Статтею 9 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель встановлено, що державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом:проведення перевірок;розгляду звернень юридичних і фізичних осіб; участі у прийнятті в експлуатацію меліоративних систем і рекультивованих земель, захисних лісонасаджень, протиерозійних гідротехнічних споруд та інших об`єктів, які споруджуються з метою підвищення родючості ґрунтів та забезпечення охорони земель; розгляду документації із землеустрою, пов`язаної з використанням та охороною земель; проведення моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
Відповідно до ст.10 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема: давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
З аналізу наведених правових норм випливає, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управління Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.
Державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором ГУ Держгеокадастру, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки або протоколи про адміністративні правопорушення з метою притягнення винних осіб до відповідальності.
Порядок проведення перевірки, види та порядок складання документів за наслідками перевірок у даній сфері, як слідує зі змісту ст.ст.9-10 ЗУ Про державний контроль за використанням та охороною земель , визначається іншими нормативно-правовими актами.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 20.01.2017р. №24, було визнано такими, що втратили чинність, накази Міністерства аграрної політики та продовольства України:
1) від 19.02.2013р. №104 "Про затвердження порядку оформлення, вручення (надсилання) приписів у разі виявлення порушень земельного законодавства", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.03.2013р. за № 373/22905;
2) від 25.02.2013р. №132 "Про затвердження Порядку планування та здійснення контрольних заходів з питань перевірки стану дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 14.03.2013р. за № 412/22944;
3) від 14.03.2013р. №179 "Про затвердження Порядку одержання документів, матеріалів та іншої інформації, необхідних для здійснення державного нагляду (контролю) за використанням та охороною земель", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28.03.2013р. за № 515/23047;
4) від 16.08.2013р. №503 "Про затвердження Переліку питань та уніфікованої форми акта перевірки для здійснення Державною інспекцією сільського господарства України та її територіальними органами планових заходів державного нагляду (контролю)", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22.08.2013р. за № 1459/23991.
При цьому, наказ №132 визначав порядок проведення перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони та використання земель суб`єктами господарювання та був скасований у зв`язку з невідповідністю їх ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
На дату проведення перевірки підзаконних нормативно-правових актів, відповідно до яких повинна була проведена перевірка не існувало.
Після скасування наказу №132, порядок проведення перевірки суб`єктів господарювання у сфері дотримання законодавства щодо охорони та використання земель має здійснюватися відповідно до ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Оскільки відповідачем було порушено порядок проведення перевірки, яка повинна була здійснюватись відповідно до вимог ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності суд приходить до переконання про задоволення позоову.
Судові витрати розподіляються відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. 2, 19, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області щодо оскарження рішення суб"єкту владних повноважень у справі про притягнення до адміністративної відповідальності в порядку ст. 286 КАС України задовольнити.
Визнати незаконим та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області від 23.08.2018 року № 29-14-0.166-6273/2-18 року.
Скасувати постанову про накладення адміністративного стягнення від 03.08.2018 року № 190-ДК/0219По/08/01/-18 відносно ОСОБА_1 .
Провадження у справі про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 53 КУпАП, відносно ОСОБА_1 . - закрити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складання повного судового рішення.
Суддя Веселинівського районного суду
Миколаїхвської області С.С. Кучерявенко
Суд | Веселинівський районний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 12.08.2019 |
Оприлюднено | 29.08.2019 |
Номер документу | 83892849 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Веселинівський районний суд Миколаївської області
Кучерявенко С. С.
Адміністративне
Веселинівський районний суд Миколаївської області
Кучерявенко С. С.
Адміністративне
Веселинівський районний суд Миколаївської області
Кучерявенко С. С.
Адміністративне
Веселинівський районний суд Миколаївської області
Кучерявенко С. С.
Адміністративне
Веселинівський районний суд Миколаївської області
Кучерявенко С. С.
Адміністративне
Веселинівський районний суд Миколаївської області
Кучерявенко С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні