Ухвала
від 20.06.2007 по справі 14/162/24
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙН ИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

01025, м.Київ, пров. Рильський, 8 т. (044) 278-46-14

УХВАЛА

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

20.06.07 р. № 14/162/24

Київський апеляційний гос подарський суд у складі коле гії суддів:

головуючого: Куровс ького С.В.

суддів:

при секретарі:

За участю представників:

від позивача - Лазько Н.А. - довіреність №753/06 від 15.03.2007 р.

від відповідача - не зявивс я;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляцій ну скаргу Сільськогосподарс ького товариства з обмеженою відповідальністю "Десна"

на рішення Господарськог о суду м.Києва від 29.01.2007

у справі № 14/162/24

за позовом Упр авління Пенсійного фонду Укр аїни в Борзнянському районі

до Сільськогоспо дарського товариства з обмеж еною відповідальністю "Десна "

про стягнення 14 0 59,87 грн.

ВСТАНОВИВ:

Постановою Господарського суду Чернігівської області від 29.01.2007р. за позовом Управлінн я пенсійного фонду України в Борзнянському районі Черніг івської області (Далі - УПФУ у Борзнянському р-ні Чернігі вської області, позивач) до Сі льськогосподарського товар иства з обмеженою відповідал ьністю “Десна” (далі - СТОВ “ Десна”, відповідач) про стягн ення 14 059,87 грн. задоволений част ково: стягнуто з Сільськогос подарського товариства з обм еженою відповідальністю "Дес на", на користь Управління Пен сійного фонду України в Борз нянському районі 13 703 грн. 79 коп. заборгованості по відшкодув анню фактичних витрат на вип лату та доставку пільгових п енсій, а в решті позову відмов лено.

Не погодившись з постаново ю, відповідач звернувся до Ки ївського апеляційного госпо дарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасу вати постанову і прийняти но ву, якою в позові відмовити по вністю. Свої вимоги СТОВ “Дес на” мотивує тим, що судом непо вно з'ясовано обставини, що мають значення для справи; ви сновки суду не відповідають обставинам справи; судом неп равильно застосовано норми м атеріального і процесуально го права; відповідач є платни ком фіксованого сільськогос подарського податку; з 01.01.2006р. н абрав чинності Закон України “Про внесення змін до деяких законів України з питань пен сійного забезпечення праців ників сільськогосподарськи х підприємств - платників фі ксованого сільськогосподар ського податку”, згідно із як им останній абзац п. 2 Прикінце вих положень Закону України “Про загальнообов'язкове д ержавне пенсійне страхуванн я” встановлює, що виплата пен сій особам, пенсії яким призн ачені відповідно до п. п. “в”-“ е” та “ж” ст. 13 Закону України “ Про пенсійне забезпечення”, здійснюється до 01.01.2005 р. за раху нок коштів Пенсійного фонду, а з 01.01.2005 р. за рахунок коштів Дер жавного бюджету України; так им чином відповідач не повин ен здійснювати відшкодуванн я витрат Пенсійного фонду на виплату і доставку пенсій, пр изначених на пільгових умова х.

Представник позивача запе речення на апеляційну скаргу суду не надав, однак в судовом у засіданні зазначив, що апел яційну скаргу не визнає, оскі льки спірна постанова місцев ого господарського суду повн істю відповідає нормам матер іального та процесуального п рава; посилання відповідача на Закон України “Про внесен ня змін до деяких законів Укр аїни з питань пенсійного заб езпечення працівників сільс ькогосподарських підприємс тв - платників фіксованого с ільськогосподарського пода тку” від 31.05.2005 р. є безпідставни м, оскільки відповідно до ст. 5 8 Конституції України закони та інші нормативно-правові а кти не мають зворотної сили; з гідно із п. 6.1. Інструкції про по рядок обчислення і сплати ст рахувальниками та застрахов аними особами внесків на заг альнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пен сійного фонду України, затве рдженої постановою правлінн я Пенсійного фонду України в ід 19.12.2003 р. № 21-1, відшкодуванню під лягають витрати Пенсійного ф онду на виплату та доставку п енсій, призначених на пільго вих умовах відповідно до ч. 2 П рикінцевих положень Закону У країни “Про загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування”, в розмірі 100 відсотк ів фактичних витрат на випла ту і доставку пільгових пенс ій.

Ухвалою Київського апеляц ійного господарського суду в ід 30.03.2007 р. було відкрито провад ження за апеляційною скаргою СТОВ “Десна”, а ухвалою від 24.04 .2007 р. - справу призначено до роз гляду в судовому засіданні н а 30.05.2007 р.

30.05.2007 р. в судове засідання з' явились представники сторін . В судовому засіданні була ог олошена перерва на 20.06.2007 р.

В судове засідання 30.05.2007 р. з' явився представник позивача , а представник відповідача н е з'явився. Про дату, час та м ісце слухання справи повідом лявся належним чином. Врахов уючи те, що в матеріалах справ и мають місце докази належно го повідомлення представник а про дату, час та місце провед ення судового засідання по р озгляду апеляційної скарги, та, керуючись п. 4 ст. 196 Кодексу а дміністративного судочинст ва України (далі -КАС України) колегія вважає можливим здій снити перевірку ухвали суду першої інстанції у даній спр аві в апеляційному порядку з а наявними матеріалами справ и та без участі представника відповідача.

Відповідно до ст. 195 КАС країн и суд інстанції в межах апеля ційної скарги. Суд апеляційн ої інстанції може вийти за ме жі доводів апеляційної скарг и в разі встановлення під час апеляційного провадження по рушень, допущених судом перш ої інстанції, які призвели до неправильного вирішення спр ави. Суд апеляційної інстанц ії може дослідити нові доказ и, які не досліджувалися у суд і першої інстанції, з власної ініціативи або за клопотанн ям осіб, які беруть участь у сп раві, якщо визнає обґрунтова ним ненадання їх до суду перш ої інстанції або необґрунтов аним відхилення їх судом пер шої інстанції. Суд апеляційн ої інстанції може дослідити також докази, які досліджува лися судом першої інстанції з порушенням вимог цього код ексу. Суд апеляційної інстан ції не може розглядати позов ні вимоги, що не були заявлені в суді першої інстанції.

Заслухавши пояснення пред ставників сторін, розглянувш и доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи , судова колегія Київського а пеляційного господарського суду встановила наступне:

Громадянам Нетребі І.В., Фес юн Н.І., Шумейко М.І., Норинській Л.П., Грищенко Л.І., Козачок А.Я. б ула призначена пенсія за вік ом на пільгових умовах, на під ставі п. п. "в", "д" ч. 1 ст. 13 Закону Ук раїни "Про пенсійне забезпеч ення".

Правомірність призначення цим особам пенсій, їх робота н а підприємстві Відповідача, здійснення Позивачем витрат на виплату та доставку пільг ових пенсій вказаним особам не заперечується сторонами т а підтверджується наявними у справі доказами.

Як свідчать матеріали спра ви, відповідач зареєстровани й в якості платника страхови х внесків на загальнообов'я зкове державне пенсійне стра хування з 10.02.91 р.

20.08.05р. відповідачем отримано від позивача Розрахунок фак тичних витрат на виплату та д оставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикі нцевих положень Закону Украї ни "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня" в частині пенсій, призначе них відповідно до пунктів "б"-" з" ст. 13 Закону України "Про пенс ійне забезпечення" за 2005р.

Як вбачається з даного розр ахунку місячний розмір факти чних витрат на виплату га дос тавку пенсій, призначених на пільгових умовах, у 2005 р. стано влять: гр. Нетреба І.В. 349,66 грн., Фе сюн Н.І. - 346,53 грн., а всього 696,19грн.

20.01.06 р. відповідачем отримано від позивача Розрахунок фак тичних витрат на виплати та д оставку пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикі нцевих положень Закону Украї ни "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня" в частині пенсій, призначе них відповідно до пунктів "б"-" з" ст. 13 Закону України "Про пенс ійне забезпечення" за 2005 р. (пер ерахунок).

Як вбачається з даного розр ахунку фактичні витрати на в иплату та доставку пенсій, пр изначених на пільгових умова х, за 2005 рік становлять: гр. Коза чок А.Я. - 1198,90 грн., Грищенко Л.І. - 2527, 21 грн., Норинська Л.П. -3983,61 грн., Шум ейко M.I. - 4332,69 грн.

На підтвердження сум нарах ованих та виплачених вище пе реліченим громадянам пенсій призначених на пільгових ум овах, позивачем подано копії довідок про стаж роботи в гос подарстві, протоколи на приз начення пенсій, розпорядженн я на перерахунок пенсій, особ ові рахунки з нарахувань та в иплат пенсій.

Згідно поданого позивачем в судовому засіданні 29.01.07р. роз рахунку позовних вимог позив ачем за 2005р. нараховано до відш кодування фактичних витрат н а виплату та доставку пенсій , призначених на пільгових ум овах, на суму 14460.58грн.. відповіда чем часткового сплачено суму заборгованості -- 400,71грн. Заявл ено позивачем до відповідача про відшкодування -14059,87грн.

Відповідно до остаточного розрахунку позивача встанов лено, що позивачем пред'явл ено до відшкодування фактичн их витрат на виплату та доста вку пенсій :

гр. Нетреба І.В. за жовтень 2005 р . - 349,66 грн, за листопад 2005 р. - 349,66 грн. , за груден ь- 328,12 грн., а всього 1032,5 6грн.;

гр. Фесюн Н.І. за жовтень 2005 р. - 3 46,53 грн, за листопад 2005р. - 346,53 грн., з а грудень - 336,47 грн., а всього 1029,53гр н.; (при визначенні розміру вип лаченої гр. Фесюн Н.І. пенсії з а жовтень - грудень 2005 р. позива чем допущена арифметична пом илка і зазначено в розрахунк у "в строчці разом 1013,62 грн." замі сть 1013.72 грн., однак загальна сум а 1029,53грн. вказана вірно).

гр. Шумейко МЛ. за травень 2005 р . - 2185,08 грн., з червня 2005 р. по груден ь 2005 р. по 363,25 грн. щомісячно, а всь ого 4688,77 грн. При дослідження ро зрахунку позовних вимог по в казаному пенсіонеру суд вста новив, що згідно протоколу ві д 06.05.05 р. у розмір виплаченої гр. Шумейко M.I. пенсії у травні 2005 р. включено нарахування пільго вих пенсій за 2004 р. в сумі 389.07 грн. , які не підлягають відшкодув анню, таким чином розмір випл аченої пенсії у травні 2005 р. (за період з січня по травень 2005 р. ). яка підлягає до відшкодуван ню становить 1762,45 грн., а сума дос тавки пенсії за цей період ст ановить 27.49грн. згідно наказ Д ержавного комітету зв'язку та інформатизації України № 166 від 22.07.04 р. "Про затвердження т арифів на оплату послуг, пов' язаних з виплатою і доставко ю державних пенсій та грошов ої допомоги". зареєстрованог о в Міністерстві юстиції Укр аїни 05.08.04 р. за 976/9575.

За таких обставин, загальна сума до відшкодування факти чних витрат на виплату та дос тавку пенсій, призначених на пільгових умовах гр. Шумейко M.I. становить 4332,69 грн.

гр. Норинська Л.П. - за липень 2005 р. - 2229,46 грн., з серпня 2005 р. по груд ень 2005 р. по 350,83 грн. щомісячно, а в сього 3983,61 грн.

гр. Грищенко Л.І. - жовтень 2005 р . - 1818,21 грн., листопад 2005 р.- грудень 2005 р. по 354,50 грн. щомісячно, а всьо го 2527,21 грн.

гр. Козачок А.Я. за грудень 2005 р . - 1198,90 грн.

Таким чином, загальна сума з аборгованості по відшкодува нню фактичних витрат на випл ату та доставку пенсій, призн ачених на пільгових умовах, з врахуванням часткової оплат и становить 13 703 грн.79 коп.

Апеляційний господарський суд, заслухавши представник ів сторін, дослідивши матері али справи, вважає, що апеляці йна скарга задоволенню не пі длягає, враховуючи наступне.

Відповідно до п. 2 Прикінцев их положень Закону України “ Про загальнообов'язкове де ржавне пенсійне страхування ” пенсійне забезпечення заст рахованих осіб, які працювал и або працюють на підземних р оботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важки ми умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідл ивими і важкими умовами прац і за списком № 2 виробництв, ро біт, професій, посад і показни ків, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за резу льтатами атестації робочих м ісць, на посадах, що дають прав о на призначення пенсії за ві ком на пільгових умовах або з а вислугу років, які відповід но до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію н а пільгових умовах або за вис лугу років, здійснюється згі дно з окремим законодавчим а ктом через професійні та кор поративні фонди.

До запровадження пенсійно го забезпечення через профес ійні та корпоративні фонди о собам, зазначеним в абзаці пе ршому цього пункту, пенсії пр изначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пен сійного віку та наявності тр удового стажу, передбаченого Законом України “Про пенсій не забезпечення”.

При цьому зберігається пор ядок покриття витрат на випл ату і доставку цих пенсій, що д іяв до набрання чинності цим Законом.

Згідно із абз. 4 п. 1 ст. 2 та абз. 3 п. 1 ст. 4 Закону України “Про зб ір на обов'язкове державне пенсійне страхування” для пл атників збору, визначених пу нктами 1 та 2 статті 1 цього Зако ну, об'єктом оподаткування є також фактичні витрати на в иплату і доставку пенсій, при значених відповідно до пункт ів “б”- “з” статті 13 Закону Ук раїни “Про пенсійне забезпеч ення” до досягнення працівни ками пенсійного віку, передб аченого статтею 12 Закону Укра їни “Про пенсійне забезпечен ня”, за ставкою 100 відсотків ві д об'єкта оподаткування.

Платниками збору на обов' язкове державне пенсійне стр ахування є суб'єкти підприє мницької діяльності незалеж но від форм власності, їх об' єднання, бюджетні, громадськ і та інші установи та організ ації, об'єднання громадян т а інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб'єкти під приємницької діяльності, які використовують працю найман их працівників; філії, відділ ення та інші відокремлені пі дрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї ста тті, що не мають статусу юриди чної особи, розташовані на те риторії іншої, ніж платник зб орів, територіальної громади ( п. п. 1, 2 ст. 1 Закону України “Про збір на обов'язкове держав не пенсійне страхування”).

Згідно із п. п. “б”-“з” ст. 13 Зак ону України “Про пенсійне за безпечення” на пільгових умо вах мають право на пенсію за в іком, незалежно від місця ост анньої роботи:

б) працівники, зайняті повни й робочий день на інших робот ах із шкідливими і важкими ум овами праці, - за списком N 2 виро бництв, робіт, професій, посад і показників, затверджувани м Кабінетом Міністрів Україн и, і за результатами атестаці ї робочих місць:

чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи не м енше 25 років, з них не менше 12 ро ків 6 місяців на зазначених ро ботах;

жінки - після досягнення 50 ро ків і при стажі роботи не менш е 20 років, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Працівникам, які мають не ме нше половини стажу роботи із шкідливими і важкими умовам и праці, пенсії на пільгових у мовах призначаються із зменш енням віку, передбаченого ст аттею 12 цього Закону, на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої ро боти чоловікам і за кожні 2 рок и такої роботи - жінкам;

в) трактористи-машиністи, бе зпосередньо зайняті у виробн ицтві сільськогосподарсько ї продукції в колгоспах, радг оспах, інших підприємствах с ільського господарства, - чол овіки після досягнення 55 рокі в і при загальному стажі робо ти не менше 25 років, з них не мен ше 20 років на зазначеній робот і;

г) жінки, які працюють тракт ористами-машиністами, машині стами будівельних, шляхових і вантажно-розвантажувальни х машин, змонтованих на базі т ракторів і екскаваторів, - піс ля досягнення 50 років і при за гальному стажі роботи не мен ше 20 років, з них не менше 15 рокі в на зазначеній роботі;

д) жінки, які працюють доярк ами (операторами машинного д оїння), свинарками-оператора ми в колгоспах, радгоспах, інш их підприємствах сільського господарства, - після досягне ння 50 років і при стажі зазнач еної роботи не менше 20 років з а умови виконання встановлен их норм обслуговування.

Норми обслуговування для ц их цілей встановлюються в по рядку, що визначається Кабін етом Міністрів України;

е) жінки, зайняті протягом п овного сезону на вирощуванні , збиранні та післязбиральні й обробці тютюну, - після досяг нення 50 років і при стажі зазн аченої роботи не менше 20 років ;

є) робітниці текстильного в иробництва, зайняті на верст атах і машинах, - за списком ви робництв і професій, затверд жуваним у порядку, що визнача ється Кабінетом Міністрів Ук раїни, - після досягнення 50 рок ів і при стажі зазначеної роб оти не менше 20 років;

ж) жінки, які працюють у сіль ськогосподарському виробни цтві та виховали п'ятеро і б ільше дітей, - незалежно від ві ку і трудового стажу, в порядк у, що визначається Кабінетом Міністрів України;

з) водії міського пасажирсь кого транспорту (автобусів, т ролейбусів, трамваїв) і велик овагових автомобілів, зайнят их у технологічному процесі важких і шкідливих виробницт в:

чоловіки - після досягнення 55 років і при стажі роботи 25 ро ків, в тому числі на зазначені й роботі не менше 12 років 6 міся ців;

жінки - після досягнення 50 ро ків і при стажі роботи 20 років , в тому числі на зазначеній ро боті не менше 10 років.

Таким чином право на пенсію на пільгових умовах виникає у особи з моменту досягнення конкретного пенсійного віку та при наявності відповідно го стажу роботи.

Підпунктом 2.1.1. Інструкції пр о порядок обчислення і сплат и страхувальниками та застра хованими особами внесків на загальнообов'язкове держа вне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, за твердженої постановою правл іння Пенсійного фонду Україн и від 19.12.2003р. № 21-1 та зареєстрован ої в Міністерстві юстиції Ук раїни 16.01.2004р. за № 64/8663 (надалі - Інст рукція), встановлено, що платн иками страхових внесків є ст рахувальники, зокрема, робот одавці - підприємства, устано ви й організації, створені ві дповідно до законодавства Ук раїни, незалежно від форм вла сності, виду діяльності та го сподарювання, об'єднання гр омадян, профспілки, політичн і партії (у тому числі філії, п редставництва, відділення та інші відокремлені підрозділ и зазначених підприємств, ус танов, організацій, об'єдна нь громадян, профспілок, полі тичних партій, які мають окре мий баланс і самостійно веду ть розрахунки із застрахован ими особами), фізичні особи - с уб'єкти підприємницької ді яльності та інші особи (включ аючи юридичних та фізичних о сіб - суб'єктів підприємниц ької діяльності, які обрали о собливий спосіб оподаткуван ня фіксований податок, єдини й податок та фіксований сіль ськогосподарський податок), які використовують працю фіз ичних осіб на умовах трудово го договору (контракту) або на інших умовах, передбачених з аконодавством, або за догово рами цивільно-правового хара ктеру; колективні та орендні підприємства, сільськогоспо дарські кооперативи та ферме рські господарства, у тому чи слі ті, які обрали особливий с посіб оподаткування (фіксова ний податок, єдиний податок, ф іксований сільськогосподар ський податок).

Згідно із п. 6.1. Інструкції ві дшкодуванню підлягають витр ати Пенсійного фонду на випл ату та доставку пенсій, призн ачених на пільгових умовах в ідповідно до частини 2 Прикін цевих положень Закону Україн и “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхуван ня” в таких розмірах: для плат ників, зазначених у підпункт і 2.1.1 пункту 2.1 цієї Інструкції, - також 100 відсотків фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відпові дно до абзацу першого частин и 2 Прикінцевих положень Зако ну № 1058 застрахованим особам, я кі працювали або працюють на роботах із шкідливими і важк ими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професі й, посад і показників, затверд жених Кабінетом Міністрів Ук раїни та за результатами ате стації робочих місць, на поса дах, що дають право на признач ення пенсії за віком на пільг ових умовах.

Відповідно до п. п. 6.4., 6.8. Інстру кції розмір сум до відшкодув ання на поточний рік визнача ється відділами доходів орга нів Пенсійного фонду України щорічно в повідомленнях про розрахунок сум фактичних ви трат на виплату та доставку п ільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикі нцевих положень Закону Украї ни “Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння” (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємст вам до 20-го січня поточного ро ку та протягом 10 днів з новопр изначених пенсій.

Підприємства щомісяця до 25- го числа вносять до Пенсійно го фонду зазначену в повідом ленні місячну суму фактичних витрат на виплату та доставк у пенсій, призначених на піль гових умовах.

За вказаних обставин апеля ційний господарський суд вва жає, що місцевий господарськ ий суд при вирішенні даного с пору вірно визначив правову природу спірних відносин і п раво позивача, яке порушено, а отже дійшов вірного висновк у про задоволення позовних в имог.

Посилання апелянта на Зако н України “Про внесення змін до деяких законів України з п итань пенсійного забезпечен ня працівників сільськогосп одарських підприємств - пла тників фіксованого сільсько господарського податку”, згі дно із яким останній абзац п. 2 Прикінцевих положень Закону України “Про загальнообов' язкове державне пенсійне стр ахування” встановлює, що вип лата пенсій особам, пенсії як им призначені відповідно до п. п. “в”-“е” та “ж” ст. 13 Закону У країни “Про пенсійне забезпе чення”, здійснюється до 01.01.2005 р. за рахунок коштів Пенсійног о фонду, а з 01.01.2005 р. - за рахунок ко штів Державного бюджету Укра їни, не приймається апеляцій ним господарським судом до у ваги, оскільки вказаний Зако н набирав чинності з 01.01.2006 р. Про те в межах провадження по дан ій справі вирішується питанн я про відшкодування витрат н а виплату та доставку пенсій , призначених на пільгових ум овах, за період з 01.01.2005 р. по 31.12.2005 р.

Інші доводи апеляційної ск арги внаслідок їх декларатив ності та необґрунтованості т акож не можуть бути підставо ю для скасування постанови, п рийнятої господарським судо м першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 200, 205, 206 та 254 Кодексу адміністративного с удочинства України, Київськи й апеляційний господарський суд, -

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу С ільськогосподарського това риства з обмеженою відповіда льністю “Десна” - залишити бе з задоволення, а постанову Го сподарського суду Чернігівс ької області від 29.01.2007 р. у справ і № 14/162/24 - без змін.

Справу № 14/162/24 повернути до Го сподарського суду Чернігівс ької області.

Ухвала набирає законної си ли з моменту проголошення та може бути оскаржена протяго м одного місяця, шляхом подач і касаційної скарги безпосер едньо до суду касаційної інс танції.

Головуючий суддя

Судді

СудКиївський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення20.06.2007
Оприлюднено25.11.2010
Номер документу839598
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —14/162/24

Ухвала від 20.06.2007

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Куровський С.В.

Постанова від 29.01.2007

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Книш Н.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні