Рішення
від 21.08.2019 по справі 820/11950/15
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

21 серпня 2019 р. № 820/11950/15

Харківський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді Зоркіна Ю.В., при секретарі судового засідання Смоляр Є.А.

у присутності

представника позивача Парфенкова І.Є.

представника відповідача Фіщук О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Фруктове" (вул. Шкільна, буд. 5, кв. 2,с. Ягідне, Куп`янський район, Харківська область, 63740, код ЄДРПОУ 39474208) до Головного управління ДФС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46, м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 39599198) визнання дій незаконними, зобов`язання вчинити дії-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з зазначеним адміністративним позовом, у якому просить суд визнати незаконною відмову в реєстрації Господарства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість та зобов`язати зареєструвати Господарство як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість.

27 січня 2016 року постановою Харківського окружного адміністративного суду, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 15 березня 2016 року, відмовлено в задоволенні позову.

Постановою ВС від 14.05.2019 року постанова Харківського окружного адміністративного суду від 27.01.2016 року та ухвала Харківського апеляційного адміністративного суду від 15.03.2016 року у справі № 820/11950/15 скасовані, справа направлена на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою суду від 08.07.2019 замінено відповідача по справі на Головне управління ДФС у Харківській області.

Ухвалою від 21.08.2019 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі.

В судовому засіданні представник позивача заявлений позов підтримав, пославшись на те, що відмова відповідача у реєстрації фермерського господарства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість з 01.01.2016 року є необґрунтованою та незаконною.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення адміністративного позову заперечував, з тих підстав, що контролюючим органом правомірно відмовлено у реєстрації як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість, оскільки подана позивачем заява про реєстрацію платником спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість за формою 1-РС не відповідає вимогам п. 209.1 та п. 209.6 ст. 209 Податкового кодексу України.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши долучені до матеріалів справи документи, суд встановив наступні обставини.

Позивач зареєстрований як юридична особа 04 листопада 2014 року , що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Згідно з випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців основним видом економічної діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур - пункт 01.11 за КВЕД.

07 грудня 2015 року Куп`янська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області листом №1188/10/20-26-11-17 відмовила підприємству у реєстрації суб`єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість, у зв`язку з недотриманням вимог для реєстрації згідно з пунктами 209.1 та 209.6 статті 209 Податкового кодексу України та запропоновано надати нову реєстраційну заяву платника спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість відповідно до вимог чинного законодавства.

Позивачем надано лист від 08 грудня 2015 року № 37, в якому зазначено, що основна діяльність господарства вирощування зернових та технічних культур. Для здійснення процесу вирощування сільськогосподарських культур фермерське господарство має в наявності на правах оренди землі сільськогосподарського призначення в кількості 848,4588 га, розташованих на території Токарівської с/р - 276,3459 га, Рідкодубівській с/р - 30,9602 га, Кутьківській с/р - 447,0214 га, Ягіднянській с/р - 94,1313 га, оформлених згідно з чинним законодавством.

09 грудня 2015 року позивач звернувся до Куп`янської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області із заявою № 1-РС про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість. До вказаної заяви надано наступні документи: виписка з банку від 26 жовтня 2015 року, звіт про підсумки збору врожаю с/г культур (ф.29-сг) по Дворічанському, Купянському районів, довідки про наявність земель від 06 жовтня 2015 року №03-27/23, від 16 лютого 2015 року № 03-27/83, від 03 березня 2015 року №28-20.0.03-1061/2-15, від 16 лютого 2015 року № 03-27/84, довідка-пояснення щодо господарської діяльності Господарства від 08 грудня 2015 року № 37.

14 грудня 2015 року Куп`янська ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області листом № 1212/10/20-26-11-17 відмовила сільськогосподарському підприємству у реєстрації суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість у зв`язку з недотриманням вимог для реєстрації згідно з пунктами 209.1 та 209.6 статті 209 Податкового кодексу України та запропоновано надати нову реєстраційну заяву платника спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість відповідно до вимог чинного законодавства.

Перевіряючи оскаржуване рішення відповідача на відповідність положенням ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

За приписами пунктів 209.1 та 209.2 статті 209 Податкового кодексу України резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті (далі - сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.

Пунктом 209.6 статті 209 Податкового кодексу України сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Ця норма діє з урахуванням того, що: а) для новоутвореного сільськогосподарського підприємства, зареєстрованого як суб`єкт господарювання, який провадить господарську діяльність менше ніж 12 календарних місяців, така питома вага сільськогосподарських товарів/послуг розраховується за наслідками кожного окремого звітного податкового періоду; б) з метою розрахунку такої питомої ваги до складу основної діяльності сільськогосподарського підприємства не включаються оподатковувані операції з постачання основних фондів, що перебували у складі його основних фондів не менше ніж 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, якщо такі операції не були постійними і не становили окремої підприємницької діяльності.

Отже, для того, щоб перебувати на спеціальному режимі оподаткування податком на додану вартість суб`єкт господарювання має відповідати критеріям сільськогосподарського підприємства, а саме здійснювати постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Відповідно до п. 209.7 статті 209 Податкового кодексу України сільськогосподарськими вважаються товари, зазначені у товарних групах 1-24, товарних позиціях 4101, 4102, 4103, 4301 згідно з УКТ ЗЕД, та послуги, які отримані в результаті здійснення діяльності, на яку відповідно до пункту 209.17 цієї статті поширюється дія спеціального режиму оподаткування у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, якщо такі товари вирощуються, відгодовуються, виловлюються або збираються (заготовляються), а послуги надаються, безпосередньо платником податку - суб`єктом спеціального режиму оподаткування (крім придбання таких товарів/послуг у інших осіб), які поставляються зазначеним платником податку - їх виробником.

За приписами пункту 209.10 статті 209 Податкового кодексу України сільськогосподарське підприємство реєструється як суб`єкт спеціального режиму оподаткування з дотриманням правил та у строки, що визначені статтею 183 цього Кодексу для реєстрації платників податку на додану вартість. У реєстрі суб`єктів спеціального режиму оподаткування, крім відомостей, передбачених для реєстрації платників податку на додану вартість на загальних підставах, повинен міститися перелік видів діяльності такого сільськогосподарського підприємства, на які поширюється дія спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства, та дата внесення запису про такі види діяльності. При оприлюдненні даних з реєстру платників податку на додану вартість згідно з пунктом 183.13 статті 183 цього Кодексу додатково оприлюднюються дані з реєстру суб`єктів спеціального режиму оподаткування про дату реєстрації суб`єктом спеціального режиму оподаткування, перелік видів діяльності сільськогосподарського підприємства із зазначенням дати внесення запису про такі види діяльності, дату виключення з такого реєстру, а також дату, з якої сільськогосподарське підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах.

Відповідно до пп. 209.17.1 п. 209.17 ст. 209 дія спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства поширюється на вирощування зернових та технічних культур (01.11.0 КВЕД): вирощування зернових культур на зерно для продовольчого споживання, на корм, на насіння; вирощування бобових культур, які підлягатимуть сушінню, лущінню на зерно для продовольчого споживання, на корм, на насіння; вирощування насіння та плодів олійних культур (арахісу, сої, соняшнику, кользи, рапсу, рижію тощо) для продовольчого споживання, технічних цілей, а також на насіння.

Аналіз зазначених положень податкового законодавства свідчить про те, що основною умовою застосування платником спеціального режиму оподаткування у сфері сільського господарства є здійснення таким платником діяльності з безпосереднього виробництва сільськогосподарської продукції у відповідних обсягах.

При цьому зазначені приписи податкового законодавства не дають підстави для висновку про те, що право платника податків на застосування розглядуваного спеціального режиму оподаткування залежить від дотримання ним вимог цивільного та земельного законодавства, подання доказів на підтвердження наявності у власності чи оренді земельних ділянок

Суд зазначає, що згідно звіту форми 29-сг щодо підсумків збору врожаю сільськогосподарських культур, плодів, ягід та винограду на 01.12.2015 року питома вага сільськогосподарських товарів/послуг вироблених позивачем становить 100 %, тоді як сам перелік продукції відповідає п.209.7, 209.15, 209.17 ст.209 ПК України.

Із долучених до матеріалів справи, в тому числі протоколу № 5 від 14.12.2015 року засідання робочої групи Куп`янської ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області щодо здійснення оперативного аналітичного контролю суб`єктів господарювання, які надають заявки на реєстрацію платника ПДВ та застосування спеціальних режимів оподаткування встановлено, що позивачем надано заяву про реєстрацію сільськогосподарського підприємства як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість форми № 1-РС, лист № 37 від 08.12.2015 року, в якому повідомлено, що для здійснення процесу вирощування сільськогосподарських культур фермерське господарство має в наявності на правах оренди землі сільськогосподарського призначення в кількості 848,4588 га, розташованих на території Токарівської с/р - 276,3459 га, Рідкодубівській с/р - 30,9602 га, Кутьківській с/р - 447,0214 га, Ягіднянській с/р - 94,1313 га, оформлених згідно чинного законодавства; довідку відділу Держземагенства у дворічанському районі Харківської області щодо наявності площі земельної рілля 30.9602 га по Рідкодубівській сільській раді, ріллі 284.4772 га по Кутьківській сільській раді, ріллі 132.0895 га по Токарівській сьльській ріді, лист управління Держземагентства у Куп`янському районі Харківської області від 03.03.2015 № 28-20.03.0.03-1061/2-15 щодо земельних ділянок державної власності у кількості 5 одн. загальною площею 94.1313 га на території Ягіднянської сільської ради; повідомлення, що роботи по посіву, обробці сільськогосподарських угідь, збирання сільськогосподарських культур здійснює ТОВ "СП "Ягідне" (код ЄДРПОУ 31558573), згідно договору про виконання сільськогосподарських робіт № 6 від 10.03.2015 року та, що послуги по збиранню врожаю кукурудзи надавало СГ ТОВ "Перемога" (код ЄДРПОУ 30749540), по збиранню соняшника - ФГ "ШЕКЛЕО" (код ЄДРПОУ 39241949), згідно договорів від 01.10.2015 року. Послуги по прийманню, доробці (сушінню/очищенню) у разі доведення сільськогосподарської продукції до необхідних показників якості, оформлення/переоформлення складських документів, зберігання та відвантаження с/х продукції надає приватне підприємтво "Куп`янський комбікормовий завод" (код ЄДРПОУ 03288817), згідно договору №3/Х від 07.07.2015 року. Транспортні послуги Господарству надає ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ), згідно договору на перевезення вантажів № 25-ТР від 05.05.2015 року.

Згідно наданих підприємством податкових декларацій з фіксованого сільськогосподарського податку зазначено відомості про наявність земельних ділянок по Токарівській с/р - 132,0895 га та 144,2564 га (вх. від 31.07.2015 року № 9161755557), по Кутьківській с/р - 284,4772 га, 40,8106 га, 121,7336 га (вх. від 07.05.2015 року № 9088543641), по Ягіднянській с/р - 94,1313 га (вх. від 20.02.2015 року № 9014094544), по Рідкодубівській с/р - 30,9602 га (вх. від 20.02.2015 року № 9014111979).

Крім того в матеріалах справи наявні договори оренди землі, витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, акти приймання-передачі земельної ділянки згідно з договорами оренди землі, акти обміру та погодження меж земельних ділянок.

Суд також зауважує, що оскаржуване рішення відповідача, оформлене листом від 14.12.2015 № 1212/10/20-26-11-17 не містить конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірності прийняття рішення щодо відмови у реєстрації позивача як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати позивача як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість, то суд вважає її такою, що не підлягає задоволенню, оскільки згідно з підпунктом 4 пункту 2 розділу ХІХ "Прикінцеві положення" Податкового кодексу України з 1 січня 2017 року втратила чинність стаття 209 ПК України, яка регламентувала умови застосування спецрежиму сільськогосподарськими товаровиробниками.

Відповідно до ст. ст. 7,9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

У відповідності до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На підставі викладеного вище, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є такими, що підлягають частковому задоволенню.

Розподіл судових витрат належить провести за правилами ст.ст.139, 143 КАС України та Закону України "Про судовий збір".

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати незаконною відмову в реєстрації Фермерського господарства "Фруктове" (код ЄДРПОУ39474208) як суб`єкта спеціального режиму оподаткування податку на додану вартість, оформлену листом від 07.12.2015 року № 1188/10/20-26-11-17

В іншій частині вимог позов залишити без задоволення

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення повного рішення суду у відповідності до ст. 295 цього Кодексу.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого цим Кодексом, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

У повному обсязі рішення виготовлено 02.09.2019

Суддя Зоркіна Ю.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.08.2019
Оприлюднено03.09.2019
Номер документу83980718
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/11950/15

Ухвала від 16.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Ухвала від 01.10.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Бершов Г.Є.

Рішення від 21.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 21.08.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 08.07.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Ухвала від 14.06.2019

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Зоркіна Ю.В.

Постанова від 14.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 13.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 14.09.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Олендер І.Я.

Ухвала від 29.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Вербицька О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні