ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 вересня 2019 року Чернігів Справа № 620/2259/19
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Баргаміної Н.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами справу за позовом Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Крок-Агро про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Управління Держпраці у Чернігівській області звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Крок-Агро про зобов`язання відповідача в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей негайно зупинити роботи (виробництво), а саме: експлуатацію фреонових холодильних установок МТФ, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 область АДРЕСА_2 район, с. Галиця, вул. Франка, 29; виконання газополумяних робіт та зберігання балонів із зрідженими та стисненими газами за адресою: Чернігівська область, Ніжинський район, с АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 . Франка, 29; експлуатацію автозаправної станції (АЗС), що знаходиться за адресою: Чернігівська АДРЕСА_3 , вул. Франка, 25; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів, що знаходиться за адресою: Чернігівська АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 . АДРЕСА_5 , АДРЕСА_6 .
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки були виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а тому є підстави для негайного зупинення робіт (виробництва).
Відповідач подав відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог та зазначає, що виявлені порушення законодавства у сфері безпеки праці є такими, що можуть бути усунуті шляхом надання припису. Зазначає, що існує необхідність встановлення рівноваги між здійсненням контролю за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах безпеки праці і використання з метою, з якою це повноваження надано. Також вказує, що приступив до усунення недоліків, зазначених в акті перевірки.
Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 30.08.2019 в задоволенні клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю Крок-Агро про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням сторін відмовлено.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Відповідно до наказу Управління Держпраці у Чернігівській області від 10.05.2019 № 280-Н та направлення на проведення перевірки від 10.05.2019 № 367 посадовими особами Управління Держпраці у Чернігівській області в період з 13.05.2019 по 17.05.2019 проведено планову перевірку дотримання законодавства у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці в Товаристві з обмеженою відповідальністю Крок-Агро (а.с. 17, 18).
За результатами проведеної перевірки були виявлені порушення відповідачем вимог нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, зокрема, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей: не призначено наказом особу, відповідальну за справний стан, безпечну експлуатацію фреонових холодильних установок; не розроблена інструкція з охорони праці по експлуатації (обслуговуванню) холодильного обладнання з вказанням на будову і безпечну експлуатацію холодильних установок, дії персоналу при виникненні аварійних ситуацій; не призначено розпорядженням по підприємству обслуговуючий персонал для щоденного нагляду за холодильними установками; не пред`явлено журнал результатів перевірок пристроїв автоматичного захисту з відміткою 1 раз на місяць; документально не підтверджено проведення перевірки герметичності приєднання трубопроводів та обладнання фреонових холодильних установок за допомогою мильної емульсії чи полімерних індикаторів; не проводиться технічне обслуговування балонних редукторів та пальників газозварювальної апаратури; працівники, які експлуатують посудини, що працюють під тиском (зварник) не проходили щорічне спецнавчання та перевірку знань з питань охорони праці; на підприємстві відсутнє спеціально облаштоване місце для зберігання балонів; не проводиться гідравлічне випробування рукавів, які використовуються при проведенні зварювальних та газополум`яних робіт; відсутній дозвіл на виконання робіт з підвищеною небезпекою (роботи у вибухопожежонебезпечних зонах) та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів устаткування підвищеної небезпеки (обладнання призначене для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі - резервуари з дизельним пальним, паливо-роздавальні колонки); не проведено періодичні обстеження (дефектоскопія) резервуарів з дизельним паливом для визначення їх дійсного технічного стану, на момент перевірки підтверджуючі документи та паспорти на резервуари не представлено; не проведена ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин; відсутнє заземлення резервуарів з дизельним пальним та паливо-роздавальних колонок, що не забезпечує захист від статичної електрики; відсутній журнал технічного обслуговування, ремонтів та щоденного нагляду за обладнанням, устаткуванням АЗС; працівник, який допускається до виконання зливо-паливних робіт на АЗС не пройшов інструктаж, навчання та перевірки знань з питань охорони праці, правил поведінки в разі виникнення аварійних ситуацій тощо, на момент перевірки відповідні документи не надано; дерев`яна драбина, яка використовується для доступу до горловин наземних резервуарів АЗС не відповідає вимогам нормативних документів, а саме: не проводиться періодичне випробування 1 раз на 6 місяців; не обладнано пристроєм, що запобігає перевертанню та зсуванню під час виконання робіт; на нижніх кінцях драбини відсутні оковки з гострими наконечниками; щаблі драбини збиті цвяхами, без скріплювання тятив болтами; на горловинах резервуарів з дизельним паливом відсутні дихальні клапани; для захисту від прямих ударів блискавки на території АЗС відсутній блискавкозахист; для доступу до горловин наземного резервуара, резервуара блокпункта та проведення замірів, які знаходяться на висоті більше 1,3 м, відсутні міцні стійкі огородження; не призначено наказом відповідальну особу за стан охорони праці та безпечну експлуатацію АЗС; не розроблені інструкції з охорони по професіям та по видам робіт: Для оператора заправних станцій , При проведенні зливо-наливних робіт з ПММ тощо; не забезпечено нагляд та моніторинг за технічним станом будівель, обладнання АЗС (територія, приміщення для зберігання мастил та саме обладнання паливороздавальних колонок не утримується в чистоті, не очищено від рослинності); не визначена категорія приміщень АЗС по пожежній небезпеці, класу зони відповідно до правил улаштування електроустановок (ПУЕ); не надано документи щодо проходження працівниками періодичного медичного огляду, які допущені до виконання робіт на АЗС та під час виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами; не проведена ідентифікація об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин (склад з агрохімікатами та пестицидами); відсутній паспорт на зберігання пестицидів та агрохімікатів на складі, в приміщенні складу безладно зберігаються сторонні предмети виробництва; працівники, безпосередньо зайняті на роботах з підвищеною небезпекою (роботи пов`язані зі зберіганням, транспортуванням та використанням пестицидів та агрохімікатів) не пройшли щорічне спецнавчання та перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, протоколи перевірки знань не надано; на момент перевірки не надано журнал реєстрації інструктажів з питань охорони праці на робочому місці та проходження працівниками інструктажу щодо робіт, пов`язаних з пестицидами та агрохімікатами; не розроблені інструкції з охорони по професіям та по видам робіт Для робітника з комплексного обслуговування с/г виробництва , Під час виконання робіт з пестицидами та агрохімікатами .
Допущені відповідачем порушення зазначено у розділі V акту перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) від 17.05.2019 № 367, який вручений відповідачу в день його винесення (а.с. 19-27).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 4 Закону України Про охорону праці державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Згідно з абзацом другим статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці (частина перша статті 38 Закону України Про охорону праці ).
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96, визначено, що Державна служба України з питань праці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Частиною п`ятою статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
За приписами частини сьомої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Відповідно до статті 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме, серед іншого: забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці. Роботодавець несе безпосередню відповідальність за порушення зазначених вимог.
Роботодавець зобов`язаний за свої кошти забезпечити фінансування та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов`язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. За результатами періодичних медичних оглядів у разі потреби роботодавець повинен забезпечити проведення відповідних оздоровчих заходів. Медичні огляди проводяться відповідними закладами охорони здоров`я, працівники яких несуть відповідальність згідно із законодавством за відповідність медичного висновку фактичному стану здоров`я працівника. Порядок проведення медичних оглядів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я (частина перша статті 17 Закону України Про охорону праці ).
В силу частин першої-третьої, шостої статті 18 Закону України Про охорону праці працівники під час прийняття на роботу і в процесі роботи повинні проходити за рахунок роботодавця інструктаж, навчання з питань охорони праці, з надання першої медичної допомоги потерпілим від нещасних випадків і правил поведінки у разі виникнення аварії. Працівники, зайняті на роботах з підвищеною небезпекою або там, де є потреба у професійному доборі, повинні щороку проходити за рахунок роботодавця спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці. Перелік робіт з підвищеною небезпекою затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони праці. Не допускаються до роботи працівники, у тому числі посадові особи, які не пройшли навчання, інструктаж і перевірку знань з охорони праці.
Згідно пунктів 6, 7 пункту 1 підрозділу 1 розділу VII Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 05.03.2018 № 333 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 за № 433/31885, роботодавець, який має намір експлуатувати обладнання під тиском, повинен забезпечити утримання обладнання під тиском у справному стані та безпечну експлуатацію шляхом організації належного технічного обслуговування, технічного огляду, експертного обстеження у випадках, передбачених законодавством, та ремонту власними силами або шляхом укладання договору з іншим суб`єктом господарювання на виконання зазначених робіт. З цією метою роботодавець зобов`язаний, зокрема: забезпечити періодичність перевірки знань цих Правил, норм та інструкцій з охорони праці згідно з чинним законодавством працівниками; організувати періодичну перевірку знань виробничих інструкцій персоналом.
Згідно пункту 11 підрозділу 3 розділу X вищевказаних Правил, балони з газами можуть зберігатись як у спеціальних приміщеннях, так і на відкритому повітрі. В останньому випадку вони повинні бути захищені від атмосферних опадів і сонячних променів.
Частиною третьою статті 21 Закону України Про охорону праці встановлено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
В силу пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107, дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається, зокрема, роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
Також, згідно статті 9 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки суб`єкт господарської діяльності ідентифікує об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин.
Згідно пункту 3 Порядку декларування безпеки об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956, суб`єкт господарювання, у власності або користуванні якого є хоча б один об`єкт підвищеної небезпеки, організовує розроблення і складання декларації безпеки об`єкта підвищеної небезпеки відповідно до вимог цього Порядку.
В силу пункту 6 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107, дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається, зокрема, роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3.
Також згідно статті 9 Закону України Про об`єкти підвищеної небезпеки суб`єкт господарської діяльності ідентифікує об`єкти підвищеної небезпеки відповідно до кількості порогової маси небезпечних речовин.
На переконання суду, відповідач, проводячи свою господарську діяльність до усунення встановлених порушень, створює об`єктивну загрозу здоров`ю і життю людей, які відповідно до положень статті 3 Конституції України є найвищою соціальною цінністю в Україні, і може призвести до тяжких наслідків, що, в свою чергу, є підставою для зобов`язання відповідача в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей негайно зупинити роботи (виробництво): експлуатацію фреонових холодильних установок МТФ, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_5 , 29; виконання газополумяних робіт та зберігання балонів із зрідженими та стисненими газами за адресою: Чернігівська АДРЕСА_2 Галиця, АДРЕСА_4 . Франка, 29; експлуатацію автозаправної станції (АЗС), що знаходиться за адресою: Чернігівська АДРЕСА_6 ; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_5 , 25.
Станом на дату розгляду справи доказів усунення у повному обсязі виявлених порушень, зазначених в акті перевірки, що стали підставою для звернення до суду, відповідачем не надано.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Управління Держпраці у Чернігівській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Крок-Агро про зобов`язання вчинити певні дії необхідно задовольнити, оскільки вони є законними та обґрунтованими.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Управління Держпраці у Чернігівській області (вул. П`ятницька, буд. 39, м. Чернігів, 14000, код ЄДПРОУ 39779238) до Товариства з обмеженою відповідальністю Крок-Агро (вул. Франка, 25, с. Галиця, Ніжинський район, Чернігівська область, 16671, код ЄДРПОУ 37418796) про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Крок-Агро в зв`язку з загрозою життю та здоров`ю людей негайно зупинити роботи (виробництво), а саме: експлуатацію фреонових холодильних установок МТФ, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_3 , вул. Франка, 29; виконання газополумяних робіт та зберігання балонів із зрідженими та стисненими газами за адресою: АДРЕСА_3 , АДРЕСА_4 . Франка, 29; експлуатацію автозаправної станції (АЗС), що знаходиться за адресою: Чернігівська АДРЕСА_6 ; зберігання та застосування пестицидів та агрохімікатів, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_6 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 04.09.2019.
Суддя Н.М. Баргаміна
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2019 |
Оприлюднено | 04.09.2019 |
Номер документу | 84010303 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Баргаміна Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні