Постанова
від 03.09.2019 по справі 440/4214/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 вересня 2019 р.м.ОдесаСправа № 440/4214/18

Категорія: 108010100

Головуючий в 1 інстанції: Марин П. П.

Місце ухвалення: м. Одеса

Колегія суддів П'ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Лук'янчук О.В.

суддів - Бітова А. І.

- Ступакової І. Г.

при секретарі - Черкасовій Є.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДФС у Полтавській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року по справі за позовом Головного управління ДФС у Полтавській області до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, Виконавчого комітету Полтавської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "БРІАН" про скасування державної реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И Л А :

Головне управління ДФС у Полтавській області звернулося до суду з позовом до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, Виконавчого комітету Полтавської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "БРІАН", в якому просить скасувати реєстраційну дію щодо державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах Товариства обмеженою відповідальністю "Фірма "БРІАН" (код ЄДРПОУ 41110174) від 16.04.2018 року №15541050008003987 з моменту внесення змін до Єдиного держава реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань та зобов'язати виконавчий комітет Полтавської міської ради внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань запис стосовно скасування запису від 16.04.2018 року №15541050008003987.

В обґрунтування позовних вимог зазначається, що Товариство не знаходиться за новою, визначеною в його установчих документах, адресою, про що також державним реєстратором внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, а отже внесена відповідачем до установчих документів інформація щодо його місцезнаходження, яка в подальшому внесена до Реєстру, є недостовірною.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року у задоволенні адміністративного позову Головного управління ДФС у Полтавській області до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області, Виконавчого комітету Полтавської міської ради, треті особи, які не заявляють самосійних вимог на предмет спору: Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, Товариство з обмеженою відповідальністю "Фірма "БРІАН", про скасування державної реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії - відмовлено повністю.

Не погоджуючись з таким рішенням суду першої інстанції, Головне управління ДФС у Полтавській області, подало апеляційну скаргу. В апеляційній скарзі апелянт, посилаючись на неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи та на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначається що судом першої інстанції не взято до уваги те, що позивач позбавлений можливості виконати функції стосовно належного обліку ТОВ "Фірми Бріан", контрольно-перевірочної роботи, оскільки відомості про фактичну адресу місця реєстрації підприємства не відповідають дійсності. Вважає, що оскільки державним реєстратором внесено до Державного реєстру запис, який фактично не відповідає дійсності, то відповідно до положень статті 10 Закону № 755-ІV, відомості стосовно ТОВ "Фірми Бріан", що містяться в державному реєстрі, є недостовірними.

Учасники справи у судове засідання не з'явилися, про час, дату та місце слухання справи повідомлені належним чином, враховуючи що в матеріалах справи достатньо письмових доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, а особиста їх участь в судовому засіданні не обов'язкова, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності сторін.

Згідно ч.4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що ТОВ "Фірма "БРІАН", код ЄДРПОУ 41110174 з 31.01.2017 року зареєстроване як платник податків за адресою: Дніпропетровська область, м.Дніпро, район Жовтневий, вул. Генерала Пушкіна, 1.

Згідно протоколу загальних зборів учасників ТОВ "Фірма "БРІАН", від 11.04.2018 року вирішено змінити місцезнаходження ТОВ "Фірма "БРІАН" та визначити наступну адресу: 36034, Полтавська область, м. Полтава, Шевченківський район, вул.Великотернівська, буд. 39А.

Позивач 13.04.2018 року звернувся до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни керівника або відомостей про керівника юридичної особи, зміна складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи, місця проживання (місцезнаходження) засновника, зміна складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи, зміна кінцевого бенефіціарного власника (контролера) або зміна відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, зміна інформації для здійснення зв'язку з юридичною особою.

Відповідно до опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах" представник ТОВ "Фірма "БРІАН" надав реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Державним реєстратором Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області Колісніченко Т.П., 16.04.2018 року здійснено запис за №15541050008003987, який внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань

Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 28.12.2018 року, ТОВ "Фірма "БРІАН", код ЄДРПОУ 41110174 зареєстроване за адресою: 36034, Полтавська область, м. Полтава, Шевченківський район, вул. Великотернівська, буд. 39А.

Відповідно до ідентифікаційних даних остання дата реєстраційної дії - 16.04.2018 року (107 - внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах).

24.04.2018 року Державна податкова інспекція у м. Полтаві Головного управління ДФС у Полтавській області, звернулась до Управління з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради з проханням повідомити чи існує в плані м.Полтави адреса - вул. Великотернівська, будинок 39А і якщо існує, то до якого району міста вона відноситься.

У відповідь на вказане звернення Управлінням з питань містобудування та архітектури Виконавчого комітету Полтавської міської ради 21.05.2018 року надано відповідь за №01-02-01-16/908, якою повідомлено, що згідно з переліком вулиць м..Полтава значиться назва вулиці Великотирновська. У 2002 році до реєстру Полтавської філіє державного підприємства "Національні інформаційні системи" Міністерства юстиції України внесена назва - вул.Великотерновська. Інформація щодо наявності вулиці Великотернівська на території м.Полтава в технічному архіві управління відсутня.

Як вбачається з акту щодо перевірки місцезнаходження платника податків за податковою адресою, працівниками Головного управління ДФС у Полтавській області проведено перевірку знаходження за податковою адресою ТОВ "Фірма "БРІАН", Шевченківський район, вул.Великотернівська, буд. 39А. У вказаному акті зазначено, що працівниками Головного управління ДФС у Полтавській області при перевірці місцезнаходження знаходження за податковою адресою ТОВ "Фірма "БРІАН" з'ясовано, що вул. вул.Великотернівська в Шевченківському районі відсутні, є вул. Великотирнівська в Київському районі м.Полтава.

Вважаючи вчинені реєстраційні дії таким, що підлягають скасуванню, адже вони позбавляють позивача виконувати відповідні контрольно-перевірочні функції обліку відносно вказаного підприємства, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням є виключно підставою для постановлення судового рішення щодо припинення юридичної особи, та не є підставою для скасування державної реєстрації змін до установчих документів чи скасування реєстраційних записів до ЄДР, а отже відсутні правові підстави для визнання недійсними змін до статуту Товариства в частині місцезнаходження останнього

Колегія суддів погоджується з зазначеним висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Згідно з підпунктом 20.1.37 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України (далі - ПК України) контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо припинення юридичної особи та припинення фізичною особою - підприємцем підприємницької діяльності та/або про визнання недійсними установчих (засновницьких) документів суб'єктів господарювання.

Відповідно до пункту 67.2 статті 67 ПК України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо: припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; відміни державної реєстрації припинення юридичних осіб або підприємницької діяльності фізичних осіб - підприємців; скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, урегульовані Законом України від 15.05.03 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (надалі - Закон №755-IV).

Відповідно до п. 4, 7 ч.1 ст. 1 Закону №755-IV державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом; Єдиний державний реєстр - єдина державна інформаційна система, що забезпечує збирання, накопичення, обробку, захист, облік та надання інформації про юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадські формування, що не мають статусу юридичної особи.

Частиною 2 ст. 6 Закону №755-IV державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Пунктом 10 ч.2 ст.9 Закону №755-IV передбачено, що в Єдиному державному реєстрі серед інших відомостей містяться відомості про місцезнаходження юридичної особи.

Статтею 93 Цивільного кодексу України визначено, що місцезнаходженням юридичної особи є фактичне місце ведення діяльності чи розташування офісу, з якого проводиться щоденне керування діяльністю юридичної особи (переважно знаходиться керівництво) та здійснення управління і обліку.

Так, п. 1, 2, 7, 8, 10 ч. 4 ст. 17 Закону №755-IV передбачено, що для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону; установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі; примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.

Зважаючи на вимоги вищенаведених норм, колегія суддів приходить до висновку про те, що Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань будь-яких обов`язків щодо перевірки місця знаходження юридичної особи на державного реєстратора не покладено, подання документів, що підтверджують місцезнаходження юридичної особи - законом не передбачено.

Як вбачається з матеріалів справи, представник ТОВ "Фірма "БРІАН" Калдирашан М., 13.04.2018 року звернувся до Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, зокрема зміни місцезнаходження юридичної особи, зміни керівника або відомостей про керівника юридичної особи, зміна складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи, місця проживання (місцезнаходження) засновника, зміна складу засновників (учасників) або зміна відомостей про засновників (учасників) юридичної особи, зміна кінцевого бенефіціарного власника (контролера) або зміна відомостей про кінцевого бенефіціарного власника, зміна інформації для здійснення зв'язку з юридичною особою .

Відповідно до опису документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії "Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов'язані зі змінами в установчих документах" представник ТОВ "Фірма "БРІАН" надав реєстраційну картку на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань що державним реєстратором Виконавчого комітету Чорноморської міської ради Одеської області на підставі одного пакету документів, що подавався заявником ТОВ "Фірма "БРІАН" було технічно внесено два записи про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу від 16.04.2018 року №15541050008003987 (щодо зміни складу засновників та зміни місцезнаходження юридичної особи) та від 16.04.2018 року №15541070009003987 (щодо зміни керівника та інформації про зв'язок з юридичною особою) (відповідно до зазначених змін у заяві про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі (Форма 3) від 13.04.2018 року.

При цьому колегія суддів зазначає, що Законом №755-IV не вимагається надання юридичною особою державному реєстратору будь-яких документів, що підтверджували б факт знаходження такої особи за конкретною адресою (відомостей про наявність права власності чи користування приміщенням тощо).

Таким чином, колегія суддів звертає увагу, що державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи проведено на підставі документів, визначених частиною четвертою статті 17 Закону №755-IV та у відповідності до вимог діючого законодавства.

Крім того, правильно відзначено, що скасування запису про державну реєстрацію змін до установчих документів юридичної особи, які стосуються зміни місцезнаходження товариства, має наслідок автоматичного відновлення попередніх відомостей про учасників та керівників та місцезнаходження юридичної особи, які не відповідають дійсності.

Як зазначалося вище, відповідно до пункту 67.2 статті 67 Податкового кодексу України контролюючі органи в установленому законом порядку мають право звертатися до суду про винесення судового рішення щодо скасування державної реєстрації змін до установчих документів.

Саме з цією метою законодавець зобов`язує платника податків стати на податковий облік.

Зазначена законодавча норма встановлює повноваження органу доходів і зборів звертатись до суду з позовами про припинення юридичної особи, відміну державної реєстрації юридичної особи (фізичної особи-підприємця), скасування державної реєстрації змін до установчих документів саме з метою забезпечення контролю за виконанням податкового обов`язку платниками податків.

У такому разі, внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запису про відсутність юридичної особи відповідача за місцезнаходженням може бути підставою для припинення цієї юридичної особи, а не мотивом для скасування державної реєстрації змін до установчих документів щодо зміни місцезнаходження, на чому наполягає позивач, оскільки саме припинення юридичної особи буде належним засобом податкового контролю.

Проте, позивачем, як з`ясовано судом, на підтвердження своєї правової позиції не надано судового рішення про скасування рішення засновників або уповноваженого ними органу про внесення змін до установчих документів юридичної особи, або про визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів цієї юридичної особи.

Водночас позивачем не доведено факту порушення його прав та неможливості реалізації визначених законодавством функцій (до яких не віднесено контролю за внесенням до Реєстру достовірних відомостей щодо місцезнаходження юридичної особи) у зв'язку із зміною місцезнаходження товариства; сама ж по собі державна реєстрація змін до установчих документів, пов'язаних із зміною місцезнаходження юридичної особи, не створює перешкод для здійснення позивачем своїх повноважень.

Доводи апелянта що, державним реєстратором протиправно внесено до Державного реєстру запис, який фактично не відповідає дійсності, колегія суддів до уваги не бере, оскільки відповідно до статей 6, 25 Закону №755-IV, державний реєстратор не наділений повноваженнями на перевірку відповідності установчих документів та інших рішень суб`єкта господарювання вимогам чинного законодавства та державний реєстратор не вправі здійснювати перевірку достовірності інформації про визначення місцезнаходження юридичної особи.

При цьому колегія суддів зазначає, що частиною 4 ст.35 Закону №755-IV передбачено, що особи, винні у внесенні до установчих документів або інших документів, що подаються для державної реєстрації, завідомо неправдивих відомостей, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, несуть відповідальність, встановлену законом.

Тобто, чинне законодавство України передбачає презумпцію правомірності дій уповноважених осіб та органів юридичної особи, та відповідальність за внесення до установчих документів або інших документів завідомо неправдивих відомостей, і до обов'язку реєстратора не відноситься здійснення перевірки законності та реальності прийнятих рішень уповноваженими органами юридичної особи.

Враховуючи вищевикладене, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов правомірного висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог, оскільки відповідачем державну реєстрацію змін до установчих документів проведено на підставі, в межах повноважень та порядку, передбаченому діючим законодавством України.

Отже, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

За таких обставин, оскільки судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, тому, відповідно до ст.316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Керуючись статтями 308, 313, 315, 316, 321, 322, 329, 331 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено та підписано 04 вересня 2019 року .

Головуючий суддя: О.В. Лук'янчук

Суддя: А. І. Бітов

Суддя: І. Г. Ступакова

Дата ухвалення рішення03.09.2019
Оприлюднено05.09.2019
Номер документу84012636
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4214/18

Постанова від 28.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 28.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 18.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 19.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Постанова від 03.09.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 07.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні