ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2019 рокуЛьвів№ 857/5660/19
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Гудима Л.Я.,
суддів: Пліша М.А., Шинкар Т.І.,
за участю секретаря судового засідання: Дідик Н.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Управління Держпраці у Тернопільській області на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року, головуючий суддя - Подлісна І.М., ухвалене о 10:34 год. у м. Тернополі, повний текст якого складено 11.04.2019 року, у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЮНС ГРУП до Управління Держпраці у Тернопільській області про визнання протиправними та скасування постанов,-
В С Т А Н О В И В:
В лютому 2019 року позивач - ТзОВ ЮНС ГРУП звернулося в суд з позовом до Управління Держпраці у Тернопільській області, в якому просило визнати протиправними та скасувати постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами №ТР1377/759/АВ/ТД-ФС від 02.11.2018 року та №ТР1377/759/АВ/ІП-ФС від 02.11.2018 року.
В обґрунтування своїх позовних вимог посилалося на те, що встановлені перевіркою порушення законодавства усунуто у строк встановлений у приписі №ТР1377/759/АВ/п. Окрім того зазначає, що постановами Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 12.01.2019 року у справі №607/22265/18 та справі №607/22268/18 про притягнення директора ТзОВ "ЮНС ГРУП" ОСОБА_1 за ч. 1 та 3 ст. 41 КЗпП України адміністративні справи закрито у зв`язку з відсутністю складу адміністративного правопорушення. Вказаними судовими рішеннями не встановлена вина посадових осіб позивача. У зв`язку з чим товариство вважає, що спірні постанови є протиправними та такими що підлягають скасуванню.
Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року адміністративний позов задоволено; постанови Управління Держпраці у Тернопільській області (46006, м. Тернопіль, вул. Шпитальна 7, код ЄДРПОУ 39777822) про накладення штрафу на Товариство з обмеженою відповідальністю "ЮНС ГРУП" (46000, вул. Гетьмана Мазепи 3, м. Тернопіль, код ЄДРПОУ 40256068) уповноваженими посадовими особами №ТР1377/759/АВ/ТД-ФС від 02 листопада 2018 року та №ТР1377/759/АВ/ІП-ФС від 02 листопада 2018 року визнано протиправними та скасовано.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду першої інстанції, Управління Держпраці у Тернопільській області оскаржило його в апеляційному порядку, яке, покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, порушення судом норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Свою апеляційну скаргу обґрунтовує тим, що вимоги адміністративного позову спростовуються та повністю заперечуються наявними в матеріалах справи доказами.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється, у зв`язку з неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги у їх сукупності, колегія суддів дійшла переконання, що подана апеляційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, у період з 04 по 16 жовтня 2018 року посадовими особами Управління Держпраці в Тернопільській області на підставі наказу від 03.10.2018 року №623 та направлення від 03.10.2018 року №ТР1377/759, проведено інспекційне відвідування Товариства з обмеженою відповідальністю ЮНС ГРУП , що здійснює підприємницьку діяльність (діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування) у закладі громадського харчування Чайхана Айва , що знаходиться за адресою вул. Гетьмана Мазепи, 3 м. Тернопіль.
За результатами інспекційного відвідування було складено Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю, від 16 жовтня 2018 року №ТР1377/759/АВ (далі - Акт інспекційного відвідування).
Також, за результатами інспекційного відвідування посадовими особами відповідача складено протокол про адміністративне правопорушення №1377/759/АВ/П/ПТ (стосовно директора ТзОВ ЮНС ГРУП , ОСОБА_1 , за ознаками адміністративного правопорушення передбаченого ч. 1 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення) та протокол про адміністративне правопорушення №1377/759/АВ/П/2ПТ (стосовно директора ТзОВ ЮНС ГРУП , ОСОБА_1 , за ознаками адміністративного правопорушення передбаченого ч. 3 ст. 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
В Акті інспекційного відвідування зазначено детальний опис виявленого порушення законодавства про працю, зокрема, встановлено наступне:
В порушення вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 року TзOB ЮНС ГРУП , яке здійснює підприємницьку діяльність у закладі громадського харчування Чайхана Айва , що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 . Г. Мазепи, 3, м. Тернопіль допустило до роботи працівників ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 без повідомлення територіального органу Державної фіскальної служби про прийняття працівника на роботу.
В порушення частини 3 статті 24 Кодексу Законів про Працю України та Постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 року TзOB ЮНС ГРУП допустило до роботи ОСОБА_5 без належного оформлення трудових відносин (Видання розпорядчого рішення роботодавця про оформлення трудових відносин, трудовий договір та повідомлення територіальному органу ДФС).
Частиною другою статті 30 Закону України Про оплату праці визначено, що роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи.
Ведення табельного обліку робочого часу на підприємствах, в установах і організаціях регламентується наказом Держкомстату України від 05.12.2008 року № 489 Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці . У табелі обліку використання робочого часу (типова форма № П-5) робляться відмітки про фактично відпрацьований робочий час, відпрацьовані за місяць години, в тому числі надурочні, вечірні, нічні, години роботи тощо, а також інші відхилення від нормальних умов роботи (відпуски, тимчасова непрацездатність, відрядження, прогули і т. д.).
У табелі обліку використання робочого часу за травень - вересень 2018 року, які використовує TзOB ЮНС ГРУП відсутні графи: надурочних, вечірніх, нічних, святкових годин роботи тощо, що унеможливлює їх облік у разі їх наявності (копії табелів обліку використання робочого часу за травень - вересень 2018 року додаються). Окрім цього у табелі використання робочого часу за травень 2018 року не відображено святкові дні, хоча бармен, бармен-касир та директор працювали 01.05.2018 року, 09.05.2018 року та 28.05.2018 року. Аналогічне порушення мало місце у червні та серпні 2018 року.
Частиною другою статті 65 Кодексу законів про працю України визначено, що власник або уповноважений ним орган повинен вести облік надурочних робіт кожного працівника.
В табелі обліку виростання робочого часу за серпень 2018 року не відображено кількість надурочно відпрацьованих годин працівниками. Зокрема директор ОСОБА_1 у серпні 2018 року відпрацювала 176 годин при нормі 175 годин, що вказує на наявність надурочних годин.
Частиною першою статті 53 Кодексу законів про працю України визначено, що напередодні святкових і неробочих днів тривалість роботи працівників скорочується на одну годину.
Для директора TзOB ЮНС ГРУП ОСОБА_1 тривалість роботи у день, що передував вихідному (24 серпня День незалежності України), не було скорочено на 1(одну) годину, а саме 23.08.2018 року. За табелем обліку використання робочого часу тривалість роботи становила 8 годин.
За результатами проведеного заходу державного контролю (інспекційного відвідування) та аналізу наданих документів було складено Акт інспекційного відвідування юридичної особи, яка використовує найману працю від 14.06.2018 року №ІФ-1002/347-АВ, в якому викладено порушення суб`єктом господарювання ч. 2 ст. 30 Закону України Про оплату праці , ч. 1 ст. 24 Кодексу законів про працю України.
На підставі Акту інспекційного відвідування, посадовою особою відповідача було винесено Припис про усунення виявлених порушень №ТР1377/759/АВ/п від 22 жовтня 2018 року, яким установлено строк для усунення недоліків до 07 листопада 2018 року.
02.11.2018 року посадовими особами управління Держпраці винесено постанову №ТР1377/759/АВ/ТД-ФС, якою на підставі абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП України на ТзОВ ЮНС ГРУП накладено штраф в розмірі 111 690 гривні та постанову №ТР1377/759/АВ/ІП-ФС, якою на підставі абз. 8 ст. 265 КЗпП України на ТзОВ ЮНС ГРУП накладено штраф в розмірі 3 723 гривні.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не надав суду достатніх та беззаперечних доказів на підтвердження правомірності винесених ним рішень.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи з огляду на наступне.
Правові засади і гарантії здійснення громадянами України права розпоряджатися своїми здібностями до продуктивної і творчої праці визначено Кодексом законів про працю України (далі - КЗпП).
Частиною першою статті 3 КЗпП України передбачено, що законодавство про працю регулює трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами.
Статтею 4 КЗпП України визначено, що законодавство про працю складається з Кодексу законів про працю України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.
Відповідно до положень ст. 259 КЗпП державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Таким державним органом є Держпраці України, відповідно до покладених на неї завдань.
Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 року №295 (далі - Порядок) визначає процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (включаючи їх структурні та відокремлені підрозділи, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю.
Пунктом 5 Порядку передбачено підстави здійснення заходів державного контролю, зокрема: за зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю; за зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин.
Відповідно до пункту 19 Порядку за результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення.
Так, як встановлено в ході перевірки, у табелі обліку використання робочого часу за травень - вересень 2018 року, які використовує TзOB ЮНС ГРУП відсутні графи: надурочних, вечірніх, нічних, святкових годин роботи тощо, що унеможливлює їх облік у разі їх наявності (копії табелів обліку використання робочого часу за травень - вересень 2018 року додаються). Окрім цього у табелі використання робочого часу за травень 2018 року не відображено святкові дні, хоча бармен, бармен-касир та директор працювали 01.05.2018 року, 09.05.2018 року та 28.05.2018 року. Аналогічне порушення мало місце у червні та серпні 2018 року.
В табелі обліку виростання робочого часу за серпень 2018 року не відображено кількість надурочно відпрацьованих годин працівниками. Зокрема директор ОСОБА_1 у серпні 2018 року відпрацювала 176 годин при нормі 175 годин, що вказує на наявність надурочних годин.
Для директора TOB ЮНС ГРУП ОСОБА_1 тривалість роботи у день, що передував вихідному (24 серпня - День незалежності України), не було скорочено на 1(одну) годину, а саме 23.08.2018 року. За табелем обліку використання робочого часу тривалість роботи становила 8 годин.
Частиною 2 ст. 30 Закону України Про оплату праці роботодавець зобов`язаний забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський облік витрат на оплату праці у встановленому порядку.
Згідно із ч. 2 статті 65 КЗпП власник або уповноважений ним орган повинен вести облік надурочних робіт кожного працівника.
Частиною 1 статті 53 КЗпП передбачено, що напередодні святкових і неробочих днів тривалість роботи працівників скорочується на одну годину.
Так, матеріалами справи підтверджується, що посадовою особою відповідача винесено Припис про усунення виявлених порушень №ТР1377/759/АВ/п від 22 жовтня 2018 року, яким зобов`язано директора ТзОВ ЮНС ГРУП ОСОБА_1 привести у відповідність табелі обліку використання робочого часу відповідно до наказу Держкомстату України від 05.12.2008 року №489 Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці . Строк для усунення недоліків до 07 листопада 2018 року.
06 листопада 2018 року ТзОВ ЮНС ГРУП повідомило Управління Держпраці у Тернопільській області про усунення недоліків. Зокрема, табель обліку використання робочого часу приведено у відповідність до наказу Держкомстату України від 05.12.2008 року року №489 Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці . ТзОВ ЮНС ГРУП зобов`язується напередодні наступних святкових, неробочих та вихідних днів тривалість роботи працівників привести у відповідність до статті 53 Кодексу законів про працю. Також ТзОВ ЮНС ГРУП зобов`язується при наступному прийнятті на роботу своєчасно повідомляти про прийняття на роботу працівників Тернопільську ОДПІ ГУ ДФС в Тернопільській області.
Так, пунктом 28 Порядку передбачено, що у разі виконання Припису в установлений у ньому строк заходи до притягнення об`єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності не вживаються.
Враховуючи вищенаведене, оскільки припис Управління Держпраці був виконаний у строк встановлений у ньому відповідачем, то оскаржена постанова про накладення штрафу №ТР1377/759/АВ/ІП-ФС є такою, що не відповідає вимогам чинного законодавства, та підлягає скасуванню.
Із оскарженої постанови №ТР1377/759/АВ/ТД-ФС видно, що в порушення вимог Постанови КМУ від 17.06.2015 року TзOB ЮНС ГРУП , яке здійснює підприємницьку діяльність у закладі громадського харчування Чайхана Айва , що знаходиться за адресою АДРЕСА_1 . Г.Мазепи, 3, м. Тернопіль допустило до роботи працівників ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 без повідомлення територіального органу Державної фіскальної служби про прийняття працівника на роботу.
В порушення частини 3 статті 24 КЗпП та Постанови КМУ від 17.06.2015 року TзOB ЮНС ГРУП допустило до роботи ОСОБА_5 без належного оформлення трудових відносин (видання розпорядчого рішення роботодавця про оформлення трудових відносин, трудовий договір та повідомлення територіальному органу ДФС).
Так, постановами Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 15.01.2019 року у справі №607/22265/18 про притягнення директора TзOB ЮНС ГРУП , ОСОБА_1 , до адміністративної відповідальності за частиною 3 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та від 15.01.2019 у справі №607/22268/18 про притягнення директора TзOB ЮНС ГРУП , ОСОБА_1 , до адміністративної відповідальності за частиною 1 статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення, встановлено, що директор TзOB ЮНС ГРУП ОСОБА_1 , фактично допускаючи працівників ( ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ) до роботи без укладення трудового договору (контракту), та несвоєчасно повідомивши територіальний орган Державної фіскальної служби про прийняття працівників на роботу, виконувала свої повноваження не на підставі статуту директора TзOB ЮНС ГРУП , а згідно наданих їй ФОП ОСОБА_6 M. повноважень, відповідно до довіреності від 01 березня 2018 року.
Діяльність ОСОБА_1 жодним чином не була пов`язана із діяльністю директора TзOB ЮНС ГРУП і трудові відносини скаржника ОСОБА_5 та інших працівників мали виникати не з TзOB ЮНС ГРУП , а з ФОП ОСОБА_6 M.
Постановами Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області не встановлено вину директора TзOB ЮНС ГРУП ОСОБА_1 , передбаченою частинами 1 та 3 ст. 41 кодексу України про адміністративні правопорушення.
Відповідно до частини 6 статті 78 КАС України вирок суду в кримінальному провадженні, ухвала про закриття кримінального провадження і звільнення особи від кримінальної відповідальності або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, є обов`язковими для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Таким чином постанови Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 15 січня 2019 року у справі №607/22265/18 та справі №607/22268/18 набрали законної сили та мають преюдиційне значення для цієї справи.
Таким чином, факт допуску працівників ( ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 ) до роботи без укладення трудового договору (контракту), та несвоєчасне повідомлення територіального органу Державної фіскальної служби про прийняття працівників на роботу, не знайшли свого підтвердження матеріалами справи, оскільки ОСОБА_1 виконувала свої повноваження не на підставі статуту директора TзOB ЮНС ГРУП , а згідно наданих їй ФОП ОСОБА_6 M. повноважень, відповідно до довіреності від 01 березня 2018 року, а оскаржена постанова управління Держпраці у Тернопільській області №ТР1377/759/АВ/ТД-ФС від 02 листопада 2018 року є протиправною та підлягає скасуванню.
Враховуючи вищенаведені норми закону та обставини справи, колегія суддів погоджується з висновком суду попередньої інстанції, про те, що відповідачем не надано суду достатніх та беззаперечних доказів на підтвердження правомірності винесених ним оскаржених постанов, через що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, відтак підлягають задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
З огляду на наведене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, а тому підстав для скасування рішення колегія суддів не знаходить і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.ст. 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Управління Держпраці у Тернопільській області залишити без задоволення, а рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2019 року у справі №500/448/19 - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня її проголошення, а у разі складення постанови в повному обсязі відповідно до ст. 243 КАС України - з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. Я. Гудим судді М. А. Пліш Т. І. Шинкар
Повний текст постанови складено 05.09.2019 року.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2019 |
Оприлюднено | 06.09.2019 |
Номер документу | 84038018 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гудим Любомир Ярославович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Подлісна Ірина Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні