КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 вересня 2019 року м. Кропивницький Справа № П/811/1359/17
Кіровоградський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Хилько Л.І., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом:
ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; паспорт серії НОМЕР_2 виданий 27.11.1996 року Кіровським РВ УМВС України в Кіровоградській області; адреса: АДРЕСА_1 )
до відповідача:
Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни (адреса: АДРЕСА_2 ),
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору:
Садівниче товариство "ім. Тимірязєва" (адреса: вул. Добровольського, 12-а, м.Кропивницький, 25000),
Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького (вул. Велика Перспективна, 41, м. Кропивницький, 25006),
про визнання неправомірними дій та скасування записів,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернулася до Кіровоградського окружного адміністративного суду з позовом до Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни (далі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Садівниче товариство ім. Тимірязєва , відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького (далі - треті особи) та просить суд, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог (т.2 а.с.174-177):
- визнати протиправною реєстраційну дію відповідача, вчинену шляхом здійснення запису від 31.07.2017 року за № 14441070017007779 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах юридичної особи СТ ім.Тимірязєва , які містяться в у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язаних зі зміною керівника та підписанта СТ ім.Тимірязєва ;
- визнати протиправною реєстраційну дію відповідача, вчинену шляхом здійснення запису від 31.07.2017 року за № 14441050018007779 щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язаних зі зміною керівника і підписанта СТ ім.Тимірязєва ;
- скасувати запис відповідача про вчинення реєстраційної дії щодо СТ ім. Тимірязєва від 31.07.2017 року про внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах та державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи .
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що садівниче товариство ім. Тимірязєва є громадською неприбутковою організацією, що створена фізичними особами на добровільних засадах для сприяння їм та членам їх родин у вирішенні загальних соціально-господарських питань, ведення садівництва, городництва, захисту їх прав та інтересів та інших цілей, що виходять із положень законодавства України та статуту товариства. 01.11.2014 року на загальних зборах садівничого товариства ім. Тимірязєва ОСОБА_1 обрано головою правління садівничого товариства ім. Тимірязєва та відповідно зареєстровано у відповідному реєстрі - керівником вказаного товариства. Однак, відповідно до відомостей з державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 31.07.2017 року приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяною Миколаївною проведено реєстраційну дію за №14441050012007779 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язана зі змінами в установчих документах юридичної особи Садівниче товариство ім. Тимірязєва , а саме: зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів, де керівником зазначено ОСОБА_2 . Вважаючи такі реєстраційні дії відповідача протиправними, та такими, що вчинені із порушенням норм чинного діючого законодавство, позивач наполягає на задоволенні позовних вимог.
В судовому засіданні позивачем вимоги адміністративного позову підтримано та наголошено на їх задоволенні.
На виконання процесуальних приписів Кодексу адміністративного судочинства України відповідачем подано до суду письмові заперечення та доповнення до них, в яких наголошено, на правомірності вчинення реєстраційних дій у відповідності до положень чинного законодавства, тому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог (т.1,а.с.56, т.2, а.с.170-171).
В судовому засіданні відповідачем позицію викладену в своїх письмових запереченнях підтримано та вказано на відмові у задоволенні позовних вимог.
Треті особи своїм правом на подання письмових пояснень щодо позовних вимог до суду не скористались.
04.09.2019 року відповідною ухвалою суду керуючись приписами статті 183 КАС України подальший розгляд справи по суті судом вирішено здійснити у порядку письмового провадження.
Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом (пункт 10 частини першої статті 4 КАС України).
Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши їх у відкритому судовому засіданні, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Предметом спору в даній справі є встановлення правомірності дій державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни при вчиненні реєстраційних дій та відповідно записів від 31.07.2017 року за №14441070017007779 та №14441050018007779, якими здійснено зміни до установчих документів юридичної особи, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язаних зі зміною керівника і підписанта СТ ім. Тимірязєва .
При вирішенні даного спору суд враховує наступні фактичні обставини справи, що передували винесенню вказаних реєстраційних дій.
ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , національний паспорт серії НОМЕР_2 (т.1,а.с.67).
01.11.2014 року на загальних зборах садівничого товариства ім. Тимірязєва ОСОБА_1 , обрано головою правління садівничого товариства ім. Тимірязєва , що підтверджується протоколом зборів садівничого товариства ім. Тимірязєва №1 (т.1,а.с.97-103).
Відповідно до наказу від 01.11.2014 року ОСОБА_1 призначено на посаду голови правління садового товариства (т.1,а.с.104).
Вказані відомості щодо реєстрації керівника реєстраційною службою Кіровоградського міського управління юстиції в Кіровоградській області внесено до відповідного реєстру (т.1,а.с.109-117).
26.04.2015 року відбулись позачергові загальні збори садівничого товариства ім. Тимірязєва , якими затверджено Статут садівничого товариства ім. Тимірязєва в новій редакції із змінами та доповненнями, враховуючи пропозиції членів товариства, що відображено у відповідному протоколі загальних зборів садівничого товариства ім. Тимірязєва №6 (т.1,а.с.234-250;т.3,а.с.1-15).
Відповідно до протоколу звітно-виборних Зборів членів садівничого Товариства ім. Тимірязєва від 18.12.2016 року, серед іншого, обрано голову та органи управління у новій редакції із змінами та доповненнями до проекту Статуту Садівничого товариства ім. Тимірязєва та головою правління Садівничого товариства ім. Тимірязєва обрано - ОСОБА_1 . Делеговано право підпису Статуту товариства у новій редакції - голові правління ОСОБА_1 , члену товариства - ОСОБА_3, члену товариства - ОСОБА_4 . 28.12.2016 вказані зміни до установчої діяльності товариства були внесені до відповідного реєстру (т.2,а.с.67-98).
Однак, згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 31.07.2017 року приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяною Миколаївною проведено реєстраційну дію №14441050012007779 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах юридичної особи, а саме: зміна керівника юридичної особи, зміна складу підписантів, де керівником визначено ОСОБА_2 та реєстраційну №144410500120077779, щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, а саме: зміна місцезнаходження юридичної особи та вказано: вул. Добровольського, 12-А, м.Кропивницький (т.1,а.с.11-14).
Не погоджуючись із такими реєстраційними діями вчиненими приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Балик Т.М. щодо внесення змін до установчих документів товариства, позивач як керівник товариства, вважаючи їх протиправними, звернулась до суду захистом, порушеного на її думку, права.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
За змістом положень статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.
Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для відновлення порушеного права в зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав. Порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням.
За приписами статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Тобто, виходячи з аналізу вищезазначеної правової норми, суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.
Визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цією дією.
Конституція України має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти повинні відповідати їй (ст. 8). На ці обставини неодноразово вказував Конституційний Суд України у своїх рішеннях, зокрема, рішенні №7-рп/2003 від 10.04.2003 року, рішенні №9-рп/2004 від 07.04.2004 року, рішенні №1-рп/2007, рішенні №19-рп/2008 від 02.10.2008 року.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Відносини, які виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб - підприємців регулює Закон України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань 15.05.2003р. №755-IV (тут і далі по тексту в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, тобто в редакції Закону від 26 листопада 2015 року N 835-VIII).
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об`єднання, професійної спілки, її організації або об`єднання, політичної партії, організації роботодавців, об`єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу - підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону України № 755-IV державний реєстратор, зокрема, проводить державну реєстрацію змін до установчих документів юридичних осіб та державну реєстрацію зміни імені або місця проживання фізичних осіб - підприємців.
Відповідно до п. 17 ч. 1 ст. 1 вказаного вище Закону, установчий документ юридичної особи - установчий акт, статут, програма політичної партії, модельний статут, засновницький договір, одноособова заява (меморандум), положення тощо.
Згідно з підпунктом 13 пункту 2 статті 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань в Єдиному державному реєстрі серед інших містяться відомості про керівника юридичної особи, а за бажанням юридичної особи - також про інших осіб, які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , державна реєстрація базується на принципі об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Єдиному державному реєстрі.
Відповідно до ч. 4 ст. 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;
3) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) протоколу засідання керівного органу громадського формування, на якому відповідно до установчого документа було скликано засідання вищого органу управління, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи.
11) заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування;
12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;
13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону.
Згідно частини 1 статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, згідно частини 2 статті 25 вказаного Закону включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об`єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів юридичної особи.
Статтею 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань регламентовано також питання відмови у державній реєстрації.
Так, за змістом ч.1 статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , підставами для відмови у державній реєстрації є зокрема:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи;
4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані: раніше строку, встановленого цим законом; щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи; в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання, поділу або перетворення; щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність не скасованої реєстрації випуску акцій; щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність не скасованих випусків цінних паперів; щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування; щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутній узгоджений план реорганізації юридичної особи; щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування; щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження; щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство.
Частиною 3 вказаної статті унормовано, що повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства.
Згідно з ч.3 ст.28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається.
Таким чином у разі прийняття юридичною особою рішення про зміну відомостей, у тому числі і керівного складу, нею подаються державному реєстратору заява та інші документи передбачені Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань , установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі. У той же час державному реєстратору не надано право вимагати додаткові документи, які не передбачені нормами зазначеного Закону.
Виходячи із вищевикладеного, суд наголошує, що суб`єкт владних повноважень має діяти виключно в межах та у спосіб, що встановлені законом, оскільки, він виконує державні функції, і лише держава шляхом законодавчого регулювання визначає його завдання, межі його повноважень та спосіб, у який він здійснює ці повноваження. Розширене тлумачення суб`єктом владних повноважень способів здійснення своїх повноважень не допускається.
Відповідно до статті 1 Закону України Про нотаріат вчинення нотаріальних дій в Україні покладається на нотаріусів, які працюють в державних нотаріальних конторах, державних нотаріальних архівах (державні нотаріуси) або займаються приватною нотаріальною діяльністю (приватні нотаріуси).
Нотаріус або посадова особа, яка вчиняє нотаріальні дії, відмовляє у вчиненні нотаріальної дії, якщо: вчинення такої дії суперечить законодавству України; не подано відомості (інформацію) та документи, необхідні для вчинення нотаріальної дії; дія підлягає вчиненню іншим нотаріусом або посадовою особою, яка вчиняє нотаріальні дії; особа, яка звернулася з проханням про вчинення нотаріальної дії, не внесла плату за її вчинення; в інших випадках, передбачених законом (пункт 1, 2, 3, 7, 9 статті 49 Закону України Про нотаріат ).
При цьому, суд враховує, що для нормативного регулювання нотаріальної діяльності Законом України від 04.07.2012 № 5037-IV Закон України Про нотаріат було доповнено статтею 46-1, якою визначено, що нотаріус є спеціальним суб`єктом, на якого покладаються функції державного реєстратора прав на нерухоме майно відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень і який має печатку такого реєстратора. Під час вчинення нотаріальних дій з нерухомим майном, об`єктом незавершеного будівництва нотаріус має доступ та користується Державним реєстром речових прав на нерухоме майно. Також зміни були внесені і до окремих положень Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 22.02.2012р. № 296/5.
Отже, в спірних правовідносинах приватний нотаріус Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяна Миколаївна діяла саме як державний реєстратор.
З наявної копії в матеріалах справи та з реєстраційної справи вбачається, що 09.07.2017 року протоколом загальних зборів членів садівничого товариства ім. Тимірязєва обрано та затверджено список членів товариства, які виявили бажання брати додаткову участь в управлінні товариства, серед яких: голова правління садівничого товариства Карамишев Брис Михайлович, якому з 10.07.2017 року надано право вчиняти дії від імені юридичної особи-садівничого товариства ім. Тимірязєва , у тому числі підписувати договори тощо, здійснювати внесення змін відомостей про зміну керівника до Єдиного державного реєстру, вилучити установчі документи та печатку та затвердженого статут товариства у новій редакції, згідно чинного законодавства України та типового Статуту (т.2,а.с.109-126).
Засновниками визначено: ОСОБА_2 , ОСОБА_5 ОСОБА_6 (т.2, а.с.125).
Судом встановлено, що 28.07.2017 року ОСОБА_2 подано до приватного нотаріуса Балик Т. М. вищевказані документи (заяву про державну реєстрацію, протокол №1 загальних зборів членів СТ ім. Тимірязєва від 09.07.2017 року, статут СТ ім. Тимірязєва (нова редакція), квитанцію про сплату державного збору) для проведення реєстраційної дії внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах Садівничого товариства ім. Тимірязєва та 31.07.2017 року ОСОБА_2 подано також документи щодо проведення реєстраційної дії державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи відповідно до вищевказаних рішень (т.2,а.с.99-108).
На підставі вказаних документів приватним нотаріусом Балик Т.М. проведено реєстрації дії, якими внесено зміни до установчих документів юридичної особи, пов`язаних зі зміною керівника і підписанта СТ ім.Тимірязєва та місцезнаходження юридичної особи, що відображено у відповідних записах за №14441070017007779 та №14441050018007779, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1,а.с.11-14).
У відповідності до ст. 20 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень документи, що встановлюють виникнення, припинення, перехід прав на нерухоме майно і подаються для державної реєстрації прав на нерухоме майно, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом, Цивільним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами.
Тексти документів, що подаються для державної реєстрації прав, мають бути написані розбірливо, найменування юридичних осіб - без скорочення та із зазначенням їх місцезнаходження.
Статтею 15 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень визначено, що державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
З метою об`єктивного розгляду справи судом було викликано та допитано у судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_2 , за показами якого, повідомлено суду, що 09.07.2017 року було зібрано учасниками садівничого товариства ім. Тимірязєва збори, що проводились на стадіоні Ікар, де його було обрано керівником, на зборах була присутня колишній керівник - ОСОБА_6 Потім, він запропонував поїхати до нотаріуса з метою реєстрації, вказав, що з приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Балик Т. М. знайомий не був, повідомив також, що при оформленні документів були присутні також ОСОБА_6 , Кодацька, Мішина (т.3,а.с.3-6).
Отже, з огляду на зібрані у процесі розгляду справи докази, вбачається, що відповідачем спірні реєстраційні дії були здійснені на підставі протоколу загальних зборів членів Садівничого товариства ім. Тимірязєва № 1 від 09.07.2017 року.
З наявної в матеріалах справи засвідченої копії судового рішення, судом встановлено, що рішенням Кіровського районного суду міста Кіровограда від 27 травня 2019 року у цивільній справі №404/5542/17 номер провадження 2/404/703/18 за позовом ОСОБА_1 до Садівничого товариства ім. Тимірязєва , треті особи, які не заявляє самостійних вимоги на стороні відповідача - ОСОБА_2 , ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , ОСОБА_8 про визнання недійсним рішення загальних зборів Садівничого товариства ім. Тимірязєва від 09 липня 2017 року, позов ОСОБА_1 - задоволено. (т.3,а.с.67-69).
Так, вказаним судовим рішенням визнано недійсним рішення загальних зборів садівничого товариства ім. Тимірязєва від 09 липня 2017 року, оформлені протоколом №1 від 09 липня 2017 року.
Вказане рішення Кіровського районного суду набрало законної сили 04.07.2019 року (т.3,а.с.69).
У відповідності до положень ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Тобто, обставини, встановлені вказаними судовими рішеннями суду, є преюдиціальними при вирішенні даної справи по суті.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.14 Цивільного процесуального кодексу України (в редакції, чинній до 15.12.2017 року) судові рішення, що набрали законної сили, обов`язкові для всіх органів державної влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, посадових чи службових осіб та громадян і підлягають виконанню на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.
Аналогічні норми містяться в ч.ч.1, 2 ст.18 Цивільного процесуального кодексу України в редакції закону №2147-VIII від 03.10.2017 року.
Згідно ч. 5 ст. 124 Конституції України, судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України.
Статтею 14 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що судове рішення, яким закінчується розгляд справи в адміністративному суді, ухвалюється іменем України. Судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України. Невиконання судового рішення тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
З огляду на рішення Кіровського районного суду міста Кіровограда у справі №404/5542/17 від 27 травня 2019 року, суд вважає, що вчинені приватним нотаріусом Кропивницького міського нотаріального округу Балик Т.М. як державним реєстратором реєстраційні дії щодо внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань записів №14441070017007779 та №14441050018007779, якими здійснено зміни до установчих документів юридичної особи, пов`язаних зі зміною керівника і підписанта СТ ім. Тимірязєва на підставі протоколу загальних зборів садівничого товариства ім. Тимірязєва №1 від 09.07.2017 року є таким, що суперечать чинному законодавству та порушує права та інтереси позивача.
Відтак, суд вбачає наявні підстави для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Одним із головних принципів адміністративного судочинства, відповідно до статті 6 КАС України є принцип верховенства права. Відповідно до статті 3 Конституції України та статті 6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права.
В адміністративному судочинстві принцип верховенства права зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини.
Як передбачає частина 2 статті 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.
Обов`язковою для застосування в Україні є практика Європейського суду з прав людини, яка статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визнана джерелом права.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (ратифіковано Україною 17.07.1997 року, набула чинності для України 11.09.1997 року) "Кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть, якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження".
Як зазначено у справі Black Clawson Ltd. v. Papierwerke AG, (1975) AC 591 at 638, сприйняття верховенства права як конституційного принципу вимагає того, аби будь-який громадянин, перед тим, як вдатися до певних дій, мав змогу знати заздалегідь, які правові наслідки настануть.
Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.
При цьому, принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень полягає в тому, що рішення повинно бути прийнято з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, на оцінці всіх фактів та обставин, що мають значення. В рішенні № 37801/97 від 01 липня 2003 року по справі Суомінен проти Фінляндії Європейський суд вказав, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Системний аналіз наведених правових норм при застосуванні до правовідносин, що є предметом судового дослідження, вказує на те, що відповідач, який є суб`єктом владних повноважень при вчиненні спірних дій, діяв без урахуванням усіх обставин, що мають значення для вчинення дій (прийняття рішення), без дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), та без дотримання принципу верховенства права.
Оцінка поданих особами, які беруть участь в адміністративній справі та самостійно зібраних судом в порядку доказів в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, здійснюється судом за правилами ст. 90 КАС України в порядку, що встановлений законодавчими приписами цього кодексу.
Частиною 2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
На думку суду, позивачем надано достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його позовні вимоги, а відповідач не довів, що діяв з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та вимог законодавства України.
За сукупністю наведених обставин, з огляду на вказане, суд приходить до висновку про задоволення позову в повному обсязі.
За змістом частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до вимог ст. 139 КАС України, судові витрати ОСОБА_1 у розмірі 1920,00 грн. судового збору (т.1,а.с.2-3а), підлягають відшкодуванню за рахунок приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 90, 139, 242 - 246, 250, 251, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; паспорт серії НОМЕР_2 виданий 27.11.1996 року Кіровським РВ УМВС України в Кіровоградській області; адреса: АДРЕСА_1 ) до: Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни (адреса: АДРЕСА_2 ), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Садівниче товариство "ім. Тимірязєва" (адреса: вул. Добровольського, 12-а, м.Кропивницький, 25000), Відділ державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Виконавчого комітету Міської ради міста Кропивницького (вул. Велика Перспективна, 41, м.Кропивницький, 25006) про визнання неправомірними дій та скасування записів - задовольнити повністю.
Визнати протиправною реєстраційну дію Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни вчинену шляхом здійснення запису від 31.07.2017 року №14441070017007779 щодо внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах юридичної особи Садівниче товариство "ім. Тимірязєва", які містяться в у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язаних зі зміною керівника та підписанта Садівничого товариства "ім.Тимірязєва".
Визнати протиправною реєстраційну дію Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни вчинену шляхом здійснення запису від 31.07.2017 року №14441050018007779 щодо державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи, які містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов`язаних зі зміною керівника та підписанта Садівничого товариства "ім.Тимірязєва".
Скасувати запис Державного реєстратора юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань - приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни про вчинення реєстраційної дії щодо Садівничого товариства "ім. Тимірязєва" від 31.07.2017 року про "внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах" та "державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи".
Присудити на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ; паспорт серії НОМЕР_2 виданий 27.11.1996 року Кіровським РВ УМВС України в Кіровоградській області) за рахунок приватного нотаріуса Кропивницького міського нотаріального округу Балик Тетяни Миколаївни (адреса: Студентський АДРЕСА_2 ) судовий збір в сумі 1920,00 гривень (одна тисяча дев`ятсот двадцять гривень нуль копійок).
Копію рішення надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтями 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції в 30-денний строк з дня отримання його копії.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Кіровоградський окружний адміністративний суд.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Л.І. Хилько
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2019 |
Оприлюднено | 10.09.2019 |
Номер документу | 84097765 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Л.І. Хилько
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Мельник В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні