ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2019 р.м. ХерсонСправа № 540/1372/19 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Хом`якової В.В., розглянувши в порядку письмового провадження матеріали адміністративної справи за позовом Приватної фірми "Комплект-Сервіс" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
встановив:
Приватна фірма "Комплект-Сервіс" звернулася до суду з позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, в якому просить:
- скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за № 1168246/22742140 від 21.05.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної за № 1 від 25.02.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну за № 1 від 25.02.2019 на загальну суму 559198,08 грн., в тому числі ПДВ - 93199,68 грн., складену Приватною фірмою "Комплект-Сервіс" у зв`язку з продажем товару (насіння соняшнику) на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН".
Ухвалою суду від 12.07.2019 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Надалі, від представника відповідача надійшло клопотання, в якому просить суд залучити в якості відповідача-2 Державну фіскальну службу України, оскільки саме ДФС України веде єдиний реєстр податкових накладних та відповідно до Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних здійснюється реєстрація податкових накладних, що направляються до ЄРПН. Також, зазначає, що ГУ ДФС не має можливості здійснювати реєстрації податкових накладних.
Ухвалою суду від 02.08.2019 задоволено клопотання Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про залучення другого відповідача та залучено до участі у справі в якості другого відповідача - Державну фіскальну службу України.
12.08.2019 до суду від ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі (відповідач-1) надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просив відмовити позивачу в задоволені позовних вимог, посилаючись на те, що підставами для зупинення реєстрації податкової накладної стало те, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6. п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", а саме наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником (Лист Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку"). Відповідач-1 зазначив, що відповідно до наявної податкової інформації позивач є учасником схеми мінімізації податкових зобов`язань та відповідно до ЄРПН придбаває запчастини, кабель патрони, вимикачі, а реалізовується товар, відмінний від придбаного (протокол від 19.12.2018 № 167). У зв`язку з наявною податковою інформацією позивача включено до "Журналу ризикових платників". Вказує, що рішення комісії про відмову в реєстрації податкової накладної ґрунтувалося на тому, що позивачем надано копії первинних документів не в повному обсязі. Не надано інформацію щодо транспортування товару від постачальника. Відсутній договір з перевізником, який зазначений в товарно-транспортній накладній на перевезення до покупця. Не надано документи, що підтверджують якість продукції і передбачені умовами договору, укладеного з покупцем ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН". Також, відповідач-1 у відзиві звернув увагу, що податкові накладні/ розрахунки коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку. У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється. Для підтвердження зупинення реєстрації зазначених податкової накладної позивачу направлено квитанції про її зупинення із зазначенням причин та пропозицією надати копії документів та пояснення. Окрім того, зазначає, що розшифровка поданої для реєстрації в ЄРПН податкової накладної та відповідність її критеріям оцінки ступеня ризиків проводиться в автоматичному режимі, а критерії такої оцінки чітко вказуються в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних, про що відповідно і було зазначено в квитанції № 1 від 14.03.2019 за № 9046057043 до податкової накладної №1. Пунктом 14, 16 Порядку № 117 визначається перелік повного пакету необхідних документів, які мають бути подані платником для підтвердження реєстрації в ЄРПН податкової накладної, а нормами законодавчо-нормативних актів не передбачено конкретизувати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН необхідність подання того чи іншого первинного документу, це є відповідним обов`язком платника, а саме - надати повний пакет первинних документів для підтвердження реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Оскільки позивачем не було надано документи, а саме: договір з перевізником, який зазначений в товарно-транспортній накладній; не надано документи, що підтверджують якість продукції і передбачені умовами договору, укладеного з покупцем ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН", тому Комісією правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.
13.08.2019 до суду від Державної фіскальної служби (відповідач-2) надійшов відзив на позовну заяву, в якому остання просила відмовити позивачу в задоволені позовних вимог. В даному відзиві відповідач-2 зазначає, що у зв`язку з відвантаженням насіння соняшника 25.02.2019 в адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" позивачем складено податкову накладну №1 від 25.02.2019 на загальну суму 559198,08 грн., в т.ч. ПДВ 93199,68 грн., яку 14.03.2019 направлено до Єдиного реєстру податкових накладних для реєстрації. Реєстрація податкової накладної, відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, була зупинена. Підставами для зупинення реєстрації податкової накладної стало те, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6. п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку", а саме наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником (Лист Державної фіскальної служби України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку"). Відповідно до наявної податкової інформації позивач є учасником схеми мінімізації податкових зобов`язань. Відповідно до ЄРПН придбаває запчастини, кабель патрони, вимикачі, а реалізовується товар відмінний від придбаного (протокол від 19.12.2018 № 167). У зв`язку з наявною податковою інформацією позивача включено до "Журналу ризикових платників". Про зупинення реєстрації податкової накладної №1 позивача повідомлено квитанцією та запропоновано надати пояснення та копії підтверджуючих документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН. На підтвердження проведеної господарської операції по податковій накладній №1 позивачем надано на комісію регіонального рівня повідомлення від 16.05.2019 №1, пояснення та копії документів. За результатами розгляду наданих пояснень та документів відповідачем-1 прийнято рішення від 21.05.2019 №1168246/22742140 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.02.2019 №1. Відповідач-2 також зазначив, що пунктом 14, 16 Порядку № 117 визначається перелік повного пакету необхідних документів, які мають бути подані платником для підтвердження реєстрації в ЄРПН податкової накладної, а нормами законодавчо-нормативних актів не передбачено конкретизувати в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної в ЄРПН необхідність подання того чи іншого первинного документу, це є відповідним обов`язком платника, а саме - надати повний пакет первинних документів для підтвердження реєстрації податкової накладної в ЄРПН. Згідно із п. 21 Порядку №117, ненадання платником податку копій документів, визначених в Порядку № 117 є підставою для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Таким чином, оскільки позивачем не було надано документи, а саме: договір з перевізником, який зазначений в товарно-транспортній накладній, не надано документи, що підтверджують якість продукції і передбачені умовами договору (п.2.4.1), укладеного з покупцем ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН", а тому Комісією відповідача-1 правомірно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних. Не погодившись з прийнятим рішенням № 1168246/22742140, позивач 31.05.2019, в порядку п.56.23 ст. 56 ПК України, оскаржив його до ДФС України шляхом подання скарги. Розглянувши скаргу відповідач-2 прийняв рішення від 06.06.2019 № 29816/22742140/2, яким залишив скаргу без задоволення, а рішення № 1168246/22742140 без змін. Підставою для залишення скарги без задоволення стало ненадання позивачем копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
04.09.2019 до суду від позивача надійшла заява про зміну предмета позову та позовних вимог. Заява мотивована тим, що відповідно до п.28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 117, затвердженого постановою КМУ за № 117 від 21.02.2018, та п.19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ за № 1246 від 29.12.2010, саме Державна фіскальна служба України здійснює дії щодо реєстрації податкових накладних, в тому числі на підставі рішення суду.
Розглянувши заяву позивача про зміну предмету позову, суд зазначає, що частиною 1 статті 47 КАС України передбачено, що крім прав та обов`язків, визначених у статті 44 цього Кодексу, позивач має право на будь-якій стадії судового процесу відмовитися від позову. Позивач має право змінити предмет або підстави позову, збільшити або зменшити розмір позовних вимог шляхом подання письмової заяви до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження. Суд приходить до висновку про можливість зміни предмета позову, а відтак і задоволення заяви позивача про зміну предмету позову, оскільки з матеріалів справи вбачається, що позивач лише просить змінити Головне управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на Державну фіскальну службу України, зобов`язавши вже останню зареєструвати в ЄРПН незареєстровану податкову накладну №1 від 25.02.2019.
Відтак, судом задовольняється заява Приватної фірми "Комплект-Сервіс" про зміну предмету позову від 30.08.2019 № 30-08-19, а прохальна частина позову викладається в наступній редакції:
"- Скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за № 1168246/22742140 від 21.05.2019р. про відмову в реєстрації податкової накладної за № 1 від 25.02.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код за ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 1 від 25.02.2019р. на загальну суму 559198,08 грн., в тому числі ПДВ - 93199,68 грн., складену позивачем у зв`язку з продажем товару (насіння соняшнику) на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН".
- Відшкодування судових витрат позивача по справі присудити з Державного бюджету."
Справу розглянуто в порядку письмового провадження, у зв`язку з чим, на підставі частини 4 статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, фіксування судового засідання технічними засобами не здійснювалось.
Розглянувши подані сторонам документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Приватна фірма "Комплект-Сервіс" (код за ЄДРПОУ 22742140) з 16.07.1997 зареєстрована платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер - 227421421035) та на даний час перебуває на податковому обліку в Головному управлінні ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі.
З матеріалів справи вбачається, що між приватною фірмою "Комплект-Сервіс" (продавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" (покупець) , було укладено договір №14/02 від 14.02.2019, пунктом 1.1. якого передбачено, що продавець продає, а покупець купує товар, асортимент, кількість та ціна якого міститься у специфікації, що є невід`ємною частиною даного договору (надалі - "товар"). У п. 1.2 договору сторонами визначено, що якість товару, що передається (відвантажується), повинна відповідати державним нормам та стандартам на даний вид товару. Пунктами 2.1 та 2.2 договору зазначено, що строк передачі товару (відвантаження) зазначається у відповідній специфікації, а передача (відвантаження) товару здійснюється за адресою: Дніпропетровська область, місто Синельникове, вул. Космічна, 3п. Відповідно до п. 2.4.1 договору передбачено, що продавець зобов`язується скласти і передати покупцю наступні документи: накладну на товар, підписану уповноваженою особою та скріплену печаткою продавця; товарно-транспортну накладну, підписану уповноваженою особою та скріплену печаткою продавця/перевізника; документи, які підтверджують якість товару відповідно до чинного законодавства України і які відповідно до законодавства підлягають передачі продавцем, а також інші документи, передбачені законодавством. Згідно п. 3.3 договору закріплено, що право власності на товар переходить від продавця до покупця в момент передачі (відвантаження товару) та підписання уповноваженими представниками сторін накладної на товар. Пунктом 3.1 договору визначено, що розрахунки проводяться шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця. Пунктом 5.5 передбачено, що договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами та діє до 31 грудня 2019р. включно, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.
Судом встановлено, що на виконання умов вищезазначеного Договору №14/02 від 14.02.2019, згідно видаткової накладної за № 1 від 25.02.2019, ПФ "Комплект-Сервіс" здійснило продаж на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" насіння соняшника в кількості 17,388 тон за ціною 26800 грн. (без ПДВ) на суму 465998,40 грн., крім того ПДВ (20%) - 93199,68 грн., загальною вартістю 559198,08 грн. з ПДВ. Зазначений у видатковій накладній товар було передано уповноваженій особі покупця на підставі довіреності за № 34 від 25.02.2019. За поставлений на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" товар від покупця була отримана на поточний банківський рахунок ПФ "Комплект-Сервіс" оплата грошовими коштами в загальній сумі 559198,08 грн., а саме: згідно платіжного доручення за № 945 від 01.03.2019р. в сумі 150000,00 грн., ПДВ - 25000,00 грн.; згідно платіжного доручення за № 980 від 05.03.2019р. в сумі 100 000,00 грн., ПДВ - 16666,67грн.; згідно платіжного доручення за № 1004 від 07.03.2019р. в сумі 130 000,00 грн., ПДВ - 21666,67 грн.; згідно платіжного доручення за № 1035 від 07.03.2019р. в сумі 50000,00 грн., ПДВ - 8333,33 грн.; згідно платіжного доручення за № 1065 від 15.03.2019р. в сумі 129198,08 грн., ПДВ - 21533,01 грн.
На підставі здійсненої господарської операції ПФ "Комплект-Сервіс", відповідно до приписів пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, було складено податкову накладну №1 від 25.02.2019, яку засобами електронного зв`язку було направлено контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з отриманими ПФ "Комплект-Сервіс" засобами електронного зв`язку повідомленням (квитанції) податкова накладна за № 1 від 25.02.2019 контролюючим органом була прийнята 14.03.2019 в 08:18:16 (реєстраційний номер документу № 9046057043), однак реєстрація в ЄРПН такої податкової накладної була в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонувалось ПФ "Комплект-Сервіс" надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
ПФ "Комплект-Сервіс" було надіслано контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої зупинено та надано копії документів, на підтвердження правомірності формування позивачем податкових зобов`язань з податку на додану вартість.
Рішенням від 16.04.2019 №1168246/22742140 ПФ "Комплект-Сервіс" було відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 25.02.2019 №1 з тих підстав, що позивачем не надано копій наступних документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано, за формою рішення вимагаються підкреслити, що суб`єктом владних повноважень не виконано). Також, в додатковій інформації до прийнятого Комісією ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі рішення від 16.04.2019 №1168246/22742140 вказано, що ПФ "Комплект-Сервіс" не в повному обсязі надано первинні документи.
При цьому, у формі рішення контролюючого органу не було конкретно визначено, які саме з перерахованих документів не було надано.
ПФ "Комплект-Сервіс" було подано скаргу на рішення комісії ДФС України про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Рішенням Комісії з питань розгляду скарг від 06.06.2019 №29816/22742140/2 скаргу ПФ "Комплект-Сервіс" залишено без задоволення, а рішення комісії ДФС без змін.
Позивач, не погоджуючись із діями відповідачів щодо відмови у реєстрації податкової накладної, звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом враховано наступні обставини справи та норми чинного законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначено Податковим кодексом України.
Відповідно до п.п. 16.1.2,16.1.3, п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України, платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ст.201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п. 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Пунктом 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п. 14.1.60 п. 41.1 ст.14 Податкового кодексу України Єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
За приписами п.74.2 ст. 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (п.74.3 ст. 74 Податкового кодексу України).
Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.10, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно п. 12 Порядку, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п. 192.1 ст. 192 та п. 201.10 ст. 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п. 201.1 ст. 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до п. 200-1.3 і 200-1.9 ст. 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п. 201.16 ст. 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 13 Порядку за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Аналогічні приписи містить пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, згідно яких реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст. 74 цього Кодексу.
Відповідно до пп.201.16.1 п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Слід зазначити, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 року №117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Як вбачається з матеріалів справи, реєстрація податкової накладної №1 від 25.02.2019 була зупинена у зв`язку з не відповідністю податкової накладної вимогам підпункту 1.6 пункту 1 "Критеріїв ризиковості платника податків".
Відповідно до п.п. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податків", комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
- платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
- дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
- платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
- платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
- платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
- платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України;
- наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
У той же час, відповідно до пункту 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, Перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Аналіз наведених правових норм дає підстав для висновку, що рішення Комісії контролюючого органу повинно містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Незважаючи на те, що рішення про зупинення реєстрації податкових накладних, не є предметом розгляду в рамках даного спору, суд вважає за необхідне відзначити, що такі рішення не містять в собі визначення конкретного критерію ризикованості платника податку, а містять лише посилання на підпункт 1.6 Критеріїв, який є доволі об`ємним.
Згідно п. 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України 13.06.17р. № 567, моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними пп. 215.3.1 та 215.3.2 п. 215.3 ст. 215 розділу VI Податкового кодексу України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
В даному випадку в матеріалах справи відсутні будь-які докази щодо можливості застосування до позивача п. 2 Критеріїв, тому перевірка могла проводитися лише щодо п. 1 Критеріїв.
Наказом Міністерства фінансів України 13.06.17р. № 567 також затверджено Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, якими є 1) для критерію, зазначеного у пп. 1 п. 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначені у Переліку, платник податку подає до ДФС в електронному вигляді засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та нормативно-правового акта щодо порядку обміну електронними документами з контролюючими органами.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем були подані до контролюючого органу пояснення і документи для підтвердження реальності вчинення господарських операцій, копії яких додані і до матеріалів справи.
Втім, рішенням Комісії контролюючого органу було відмовлено позивачу у реєстрації податкової накладної внаслідок ненадання платником податку: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано, за формою рішення вимагаються підкреслити, що суб`єктом владних повноважень не виконано).
Матеріали справи свідчать, що відповідач в особі ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі, в даному випадку, жодним чином не здійснював аналіз наданих позивачем документів та пояснень щодо складання податкової накладної №1, відповідно до вимог пункту 201.7 статті 201 Податкового кодексу України, зворотного відповідачами під час судового розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження не доведено.
Судом встановлено наявність поданого позивачем при зупинення реєстрації ПН - договору з додатками, первинних документів щодо придбання/постачання товару, розрахункових документів, які в сукупності підтверджують вечерпний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. З приводу неподання зовнішньоекономічних контрактів та документів щодо підтвердження відповідності продукції, то суд погоджується із позицією позивача, що останні не є саме первинними документами, на підставі яких вчиняються записи в бухгалтерському обліку суб`єктів господарювання.
Суд також зазначає, що оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних є актом індивідуальної дії.
Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.
Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.
Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.
Натомість, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акту індивідуальної дії, та породжує його неоднозначне трактування, що, в свою чергу, впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано необхідні документи, які підтверджують здійснення господарських операцій за податковою накладною у реєстрації якої було відмовлено.
Окремо суд зазначає, що відсутність чітко виписаної у законодавстві процедури, що передбачала б зрозумілі підстави для відмови у реєстрації податкової накладної, не може бути поставлена у провину позивачу, тоді як відповідальність за це має нести держава (в даному випадку в особі відповідача як контролюючого органу).
Щодо позовних вимог про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, слід зазначити, що суд не може власне здійснити реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, проте може зобов`язати відповідний контролюючий орган вчинити дії, направлені на реєстрацію накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, відповідно до п. 19, п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:
1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
Враховуючи вищевикладене, оскільки суд дійшов висновку щодо протиправності рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №14, то відповідно, з урахуванням положень п. 19, п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29.12.2010 року №1246, належним та ефективним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного надходження.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).
Оцінивши наявні в справі докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково.
Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
При цьому, враховуючи, що інтереси позивача були порушені внаслідок прийняття Комісією у складі Головного управління ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі протиправного рішення, судові витрати на користь позивача підлягають стягненню саме з відповідача в особі Головного управління ДФС у Херсонській області, АРК та м. Севастополі.
Керуючись ст. ст. 2, 77, 159, 243-245, 263, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов Приватної фірми "Комплект-Сервіс" (73000, м. Херсон, вул. Польова, буд. 71, код ЄДРПОУ 22742140) задовольнити.
Скасувати рішення Комісії Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (73026, м. Херсон, пр. Ушакова, 75, ко ЄДРПОУ 39394259), яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за № 1168246/22742140 від 21.05.2019 про відмову в реєстрації податкової накладної Приватної фірми "Комплект-Сервіс" за № 1 від 25.02.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну фіскальну службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код за ЄДРПОУ 39292197) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за № 1 від 25.02.2019 на загальну суму 559198,08 грн., в тому числі ПДВ - 93199,68 грн., складену приватною фірмою "Комплект-Сервіс" у зв`язку з продажем товару (насіння соняшнику) на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН".
Стягнути на користь Приватної фірми "Комплект-Сервіс" (73000, м. Херсон, вул. Польова, буд. 71, код ЄДРПОУ 22742140) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3842,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (73026, м. Херсон, пр. Ушакова, 75, ко ЄДРПОУ 39394259).
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя Хом`якова В.В.
кат. 111030600
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2019 |
Оприлюднено | 13.09.2019 |
Номер документу | 84162698 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні