П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 грудня 2019 р.м.ОдесаСправа № 540/1372/19 Головуючий в 1 інстанції: Хом`якова В.В.
Судова колегія П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого: Градовського Ю.М.
суддів: Крусяна А.В.,
Яковлєва О.В.
розглянувши порядку письмового провадження в м.Одесі апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2019р. по справі за адміністративним позовом Приватної фірми "Комплект-Сервіс" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, ДФС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И Л А:
У липні 2019р. ПФ "Комплект-Сервіс" звернулася в суд із адміністративним позовом до ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі, ДФС України, в якому з урахуванням заяви про зміну предмета позову просила:
- скасувати рішення Комісії ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації за №1168246/22742140 від 21.05.2019р. про відмову в реєстрації податкової накладної за №1 від 25.02.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну за №1 від 25.02.2019р. на загальну суму 559 198,08грн., в тому числі ПДВ - 93 199,68грн., складену ПФ "Комплект-Сервіс" у зв`язку з продажем товару (насіння соняшнику) на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН".
- відшкодування судових витрат по справі присудити з Державного бюджету.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що 14.02.2019р. між ПФ "Комплект-Сервіс" та ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" укладено договір купівлі-продажу насіння соняшника за №14/02.
На підставі здійсненої господарської операції за вказаним договором, ПФ "Комплект-Сервіс" 25.02.2019р. складено податкову накладну за №1, яку засобами електронного зв`язку направлено до контролюючого органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, квитанцією від 14.03.2019р., реєстрацію податкової накладної за №1 від 25.02.2019р. зупинено, оскільки ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку".
В подальшому, 16.04.2019р. контролюючим органом прийнято рішення за №1168246/22742140, яким ПФ "Комплект-Сервіс" відмовлено в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 25.02.2019р. з підстав ненадання підприємством всіх необхідних документів на підтвердження господарської операції.
Позивач вважає вказані дії та рішення податкового органу протиправними та незаконними, у зв`язку із чим звернулось в суд із відповідним позовом.
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2019р. адміністративний позов задоволено.
Скасовано рішення Комісії ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за №1168246/22742140 від 16.04.2019р. про відмову в реєстрації податкової накладної ПФ "Комплект-Сервіс" за №1 від 25.02.2019р. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язано ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних за №1 від 25.02.2019р. на загальну суму 559 198,08грн., в тому числі ПДВ - 93 199,68грн., складену ПФ "Комплект-Сервіс" у зв`язку з продажем товару (насіння соняшнику) на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН".
Стягнуто на користь ПФ "Комплект-Сервіс" судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3 842грн. за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС у Херсонській області, АРК та м.Севастополі.
В апеляційній скарзі апелянт просить рішення суду скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на порушення норм права.
Сторони були сповіщені по час і місце розгляду справи у встановленому законом порядку, проте, в судове засідання не прибули, про причини неявки не повідомили.
З урахуванням належного сповіщення сторін, судова колегія вважає, що у відповідності до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, апеляційну скаргу можливо розглянути в порядку письмового провадження, оскільки в матеріалах справи достатньо доказів для вирішення справи по суті.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді-доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про залишення скарги без задоволення, рішення суду без змін, з наступних підстав.
Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Задовольняючи адміністративний позов, суд першої інстанції виходив з того, що ДФС відмовляючи в реєстрації податкової накладної ПФ Комплект-Сервіс діяло з порушенням норм податкового законодавства України, оскільки приватною фірмою до ДФС були надані усі необхідні для реєстрації накладних первинні документи, однак фіскальним органом не зазначено жодної конкретної інформації щодо причин, підстав та обґрунтувань не прийняття податкових накладних.
Вирішуючи спір судова колегія вважає, що суд першої інстанції повно та об`єктивно дослідив обставини по справі, надані докази, правильно визначив юридичну природу спірних правовідносин і закон, який їх регулює.
Так, судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що з 16.07.1997р. ПФ "Комплект-Сервіс" зареєстровано платником податку на додану вартість (індивідуальний податковий номер - 227421421035) та на даний час перебуває на податковому обліку в ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі.
14.02.2019р. між ПФ "Комплект-Сервіс" (продавець) та ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" (покупець), було укладено договір за №14/02, п.1.1. якого передбачено, що продавець продає, а покупець купує товар, асортимент, кількість та ціна якого міститься у специфікації, що є невід`ємною частиною даного договору (надалі - "товар"). У п.1.2 договору сторонами визначено, що якість товару, що передається (відвантажується), повинна відповідати державним нормам та стандартам на даний вид товару. Пунктами 2.1 та 2.2 договору зазначено, що строк передачі товару (відвантаження) зазначається у відповідній специфікації, а передача (відвантаження) товару здійснюється за адресою: Дніпропетровська область, м.Синельникове, вул.Космічна, 3п. Відповідно до п.2.4.1 договору передбачено, що продавець зобов`язується скласти і передати покупцю наступні документи: накладну на товар, підписану уповноваженою особою та скріплену печаткою продавця; товарно-транспортну накладну, підписану уповноваженою особою та скріплену печаткою продавця/перевізника; документи, які підтверджують якість товару відповідно до чинного законодавства України і які відповідно до законодавства підлягають передачі продавцем, а також інші документи, передбачені законодавством. Згідно п.3.3 договору закріплено, що право власності на товар переходить від продавця до покупця в момент передачі (відвантаження товару) та підписання уповноваженими представниками сторін накладної на товар. Пунктом 3.1 договору визначено, що розрахунки проводяться шляхом перерахування грошових коштів на розрахунковий рахунок продавця. Пунктом 5.5 передбачено, що договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами та діє до 31 грудня 2019р. включно, але в будь-якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за договором.
На виконання умов вищезазначеного договору, ПФ "Комплект-Сервіс" здійснило продаж на адресу ТОВ "АЙ ПІ ДЖІ КРІСПС ПРОДАКШН" насіння соняшника в кількості 17,388тон за ціною 26 800грн. (без ПДВ) на суму 465 998,4грн., крім того ПДВ (20%) - 93 199,68грн., загальною вартістю 559 198,08грн. з ПДВ.
На підставі здійсненої господарської операції, ПФ "Комплект-Сервіс 25.02.2019р. складено податкову накладну за №1, яку засобами електронного зв`язку було направлено контролюючому органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатом обробки податкової накладної ГУ ДФС 25.02.2019р. прийнято квитанцію за №1, якою зупинено реєстрацію податкової накладної за №1 з підстав зазначених в п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної, затверджених наказом Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017р. та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
В подальшому, ПФ "Комплект-Сервіс" було надіслано контролюючому органу повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої зупинено та надано копії документів, на підтвердження правомірності формування позивачем податкових зобов`язань з податку на додану вартість.
Проте, рішенням комісії регіонального рівня, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації 16.04.2019р. прийнято рішення за №1168246/22742140, яким відмовлено ПФ "Комплект-Сервіс" у реєстрації податкової накладної за №1 від 25.02.2019р., з тих підстав, що фірмою не надано копій наступних документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано, за формою рішення вимагаються підкреслити, що суб`єктом владних повноважень не виконано). Також, в додатковій інформації до вказаного рішення було вказано, що ПФ "Комплект-Сервіс" не в повному обсязі надано первинні документи.
При цьому, у формі рішення контролюючого органу не було конкретно визначено, які саме з перерахованих документів не було надано.
ПФ "Комплект-Сервіс" було подано скаргу на рішення комісії ДФС України про відмову в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Однак, рішенням Комісії з питань розгляду скарг за №29816/22742140/2 від 6.06.2019р. скаргу ПФ "Комплект-Сервіс" залишено без задоволення, а рішення комісії ДФС без змін.
Перевіряючи правомірність дій та рішень податкового органу, з урахування підстав, за якими позивач пов`язує їх протиправність та скасування, судова колегія виходить з наступного.
Приписами ч.2 ст.19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
У відповідності до п.201.1 ст.201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Приписами п.201.10. ст.201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених п.201.1 цієї статті та/або п.192.1 ст.192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до п.201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
В свою чергу положення п.201.16. ст.201 ПК України визначають, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному КМУ, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до п.74.2 ст.74 цього Кодексу.
За правилами п.74.2. ст.74 ПК України в єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
У відповідності до положень пп.201.16.1. п.201.16. ст.201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування;
в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Як вбачається із матеріалів справи, що, у квитанції №1, якою ПФ Коплект-Сервіс повідомлено про зупинення реєстрації податкової накладної, податковим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, однак в цій квитанції не вказано конкретного переліку документів, які необхідно надати платнику податків (а.с.25).
У відповідності до положень пп.201.16.2. п.201.16. ст.201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у пп. "в" пп.201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного розгляду, що на виконання вимог цієї норми ПФ Коплект-Сервіс направлено до податкового органу документи на підтвердження операцій із контрагентом. Необхідно звернути увагу на те, що ДФС у квитанції №1 не конкретизував, саме які документи позивач мав надати йому, а після отримання, наданих позивачем документів, ніяких додаткових документів від позивача не вимагав.
Як вбачається із оскаржуваного рішення, податковий орган відмовив ПФ Коплект-Сервіс у реєстрації податкової накладної з підстав не надання останнім документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством (документи, які не надано, за формою рішення вимагаються підкреслити, що суб`єктом владних повноважень не виконано).
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов вірного та обгрунтованного висновку про задоволення адміністративного позову ПФ Коплект-Сервіс та зобов`язання ДФС зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну товариства за №1 від 25.02.2019р., оскільки позивачем надано усі необхідні документи, які підтверджують факт здійснення господарських операцій за поданою податкової накладною, а податковим органом не доведено протилежне.
В доводах апеляційної скарги апелянт посилався на неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права. На думку судової колегії, викладені у скарзі доводи не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального чи порушення норм процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи по суті.
За таких обставин, судова колегія вважає, що рішення суду ухвалена з додержанням норм процесуального та матеріального права, а тому не вбачає підстав для її скасування.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.246,315,316 КАС України, колегія суддів,-
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі - залишити без задоволення.
Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2019р. - залишити без змін.
Стягнути з Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73026, м.Херсон, пр-т Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259) на користь Державної судової адміністрації України (отримувач коштів УК у м.Одесі/Приморський р-н/22030101; код отримувача (ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача №UA628999980000034315206081007; код класифікації доходів бюджету 22030101.) судовий збір у розмірі 5 763грн..
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.
Головуючий: Ю.М. Градовський
Судді: А.В. Крусян
О.В. Яковлєв
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2019 |
Оприлюднено | 21.12.2019 |
Номер документу | 86458743 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Градовський Ю.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні