Рішення
від 11.09.2019 по справі 320/1396/19
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2019 року справа № 320/1396/19

Суддя Київського окружного адміністративного суду Леонтович А.М., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

ВСТАНОВИВ:

I. Зміст позовних вимог

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації, в якому просить суд:

- визнати бездіяльність УСЗН Тетіївської РДА в перерахуванні коштів на рахунки виконавців комунальних послуг (ПрАТ Київобленерго (о/р 000200332253) та ТОВ Київоблгаззбут (о/р 0800267714 ) з початку опалювального сезону (листопад, грудень 2018 року, січень 2019 року) протиправною і такою, що порушує право ОСОБА_1 на отримання житлової субсидії;

- зобов`язати УСЗН Тетіївської РДА перерахувати кошти на рахунки виконавців комунальних послуг (ПрАТ Київобленерго (о/р 000200332253) та ТОВ Київоблгаззбут (о/р 0800267714 ) з початку опалювального сезону (листопад, грудень 2019 року, січень 2019 року) в межах наданої ОСОБА_1 житлової субсидії у відповідності до Положення.

II. Позиція позивача та заперечення відповідача

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 , відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 №848 надав до Тетіївської районної державної адміністрації усі необхідні документи для призначення житлової субсидії.

Однак, оскільки повідомлень про призначення або відмову в отриманні житлової субсидії позивач не отримував, а процедура призначення житлової субсидії на думку позивача є незавершеною, так як з можливих повідомлень про призначення житлової субсидії ОСОБА_1 отримав лише Повідомлення на електронну адресу з серверу Міністерства соціальної політики України, у якому вказано, що відбувся розгляд документів, а в подальшому субсидія йому не нарахована - ОСОБА_1 звернувся до структурного підрозділу Управління соціаьного захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації для з`ясування обставин надання відповідної субсиді, де йому було заявлено, що у субсидії йому відмовлено, оскільки до Тетіївської районної державної адміністрації не було додано довідки з податкової служби.

В подальшому дії відповідача на думку ОСОБА_1 , такими, що порушють його права на отримання житлової субсидії, оскільки відповідач рекомендував позивачу повторно подати документи на отримання житлової субсидії, на підставі подачі яких ОСОБА_1 отримав субсидії для відшкодування витрат не з початку опалювального періоду.

Не погоджуючись з діями відовідача, позивач звернувся до суду за захистом своїх прав.

Відповідач позов не визнав, у відзиві на позов зазначив, що документи на призначення субсидії на опалювальний сезон від ОСОБА_1 не надходили, а звернення відхилене у зв`язку з відсутністю електронного підпису.

Вказує, що повідомлення про призначення субсидії надіслано поштою на адресу домогосподарства зазначеного позивачем у документах, яка є відмінною від вказаної у позовній заяві ОСОБА_1

Вважає, що з його боку відсутні протиправні дії чи бездіяльність, які б порушували права чи законні інтереси позивача.

З урахуванням викладеного відповідач просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.

Позивач надав відповідь на відзив, у якому просив суд відхилити наведені відповідачем у відзиві на позовну заяву доводи, з огляду на те, що належним та достатнім підтвердженням того, що позивачем подавалась заява про призначення субсидії жовтні місяці є Повідомлення про розгляд документів для призначення або відмову в отриманні житлової субсидії.

Вважає, що доводи Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації не спростовують викладеного в позові а дії вказують на те, що документи, подані на отримання субсидії втрачені працівниками Управління

III. Процесуальні дії у справі

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2019 відкрите спрощене позовне провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

Частиною 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

З клопотаннями про розгляд справи у судовому засіданні учасники справи не звертались.

Згідно з частиною 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання; якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів.

З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає можливим розглянути та вирішити справу по суті за наявними у ній матеріалами.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

IV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин

16.10.2018 ОСОБА_1 отримав повідомлення про призначення житлової субсидії на підставі розгляду заяви № 160926074341052(а.с.38).

Згідно повідомлення № 011864 від 14.02.2019 позивачу повторно надано субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з лютого місяця 2019 по квітень місяць 2019 включно щомісячно у сумі 1867,23 грн. (а.с. 39)

Позивач орендує житлове приміщення на підставі Договору оренди житлового приміщення від 01.09.2018(а.с. 64-65).

Відповідно до Акту обстеження матеріально-побутових умов сім`ї встановлено, що позивач проживає без реєстрації; пільг з оплати житло-комунальних послуг станом на момент проведення обстеження немає; не працює; додаткових джерел доходу немає(а.с. 66).

Протоколом від 08.02.2019 №5 засідання комісії для визначення та надання субсидій малозабезпеченим громадянам та пільг за адресою фактичного місця проживання пільговика, позивачу надано субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг особам, які проживають за договором найму (оренди) житла на 2018-2019 рік (а.с. 68-69).

Позивач подав заяву від 21.02.2019, у якій просив відповідача призначити позивачу субсидію на відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг з початку опалювального періоду (а.с. 40-41).

Відповідач направив позивачу відповідь від 28.01.2019 №2/221, у якій зазначив, що документи на призначення субсидії на опалювальний сезон 2018/2019 від громадянина ОСОБА_1 не поступали, а звернення від 29.09.2016 за №160926074341052 відхилене у зв`язку з відсутністю електронного підпису (а.с. 42).

Вважаючи рішення відповідача щодо припинення надання субсидії протиправним та не погоджуючись з періодом на який позивачу надано субсидію позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.

V. Норми права, які застосував суд

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 848 від 21.10.1995 "Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива" затверджено "Положення про порядок призначення житлових субсидій" (далі - Положення №848).

За змістом абзацу першого пункту 2 Положення №848 (у редакції, чинній на момент звернення позивача із заявою про призначення житлової субсидії) право на отримання адресної безготівкової субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг поширюється на громадян, які проживають у житлових приміщеннях (будинках) житлового фонду незалежно від форм власності - на оплату комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива.

Відповідно до абзаців 1,3 пункту 3 Положення №848 (у редакції, чинній на момент звернення позивача із заявою про призначення житлової субсидії) призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Міністерство соціальної політики.

Згідно із пунктом 6 Положення №848 житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо:

1) опалювана площа житлового приміщення перевищує 120 кв. метрів для квартир у багатоквартирному будинку, 200 кв. метрів для індивідуальних будинків (крім житлових приміщень дитячих будинків сімейного типу, прийомних сімей, багатодітних сімей, сімей, у яких на початок місяця, з якого призначається субсидія, проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування);

2) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

3) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді:

за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або

нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або

ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, коли наявна заборгованість роботодавця із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за цих осіб).

Житлові субсидії у випадках, передбачених абзацами другим - четвертим цього підпункту, призначаються, якщо особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії, протягом такого періоду:

навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як безробітні і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;

отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по догляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомогу по безробіттю;

4) будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 5 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень;

5) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад місяць (на дату надання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії (крім заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов, а також заборгованості, що виникла у зв`язку з тим, що управитель, об`єднання, виконавець комунальних послуг не уклали договору з АТ "Ощадбанк" (його установами) для перерахування сум житлових субсидій у грошовій безготівковій формі).

Відповідна норма не застосовується під час призначення субсидії громадянам на наступний період у разі, коли Міністерство соціальної політики не забезпечено фінансування житлових субсидій таким громадянам у грошовій формі;

5 -1 ) громадянин не повернув надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії за попередні періоди її одержання на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або не сплачує суми до повернення, визначені відповідним структурним підрозділом з питань соціального захисту населення;

7) у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, які, за даними Єдиного реєстру боржників, мають заборгованість за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів понад три місяці (крім осіб, які є алко- або наркозалежними, що підтверджується довідкою від лікаря, та осіб, що перебувають у місцях позбавлення або обмеження волі, під домашнім арештом).

Житлова субсидія у випадку, передбаченому підпунктом 5 цього пункту, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку - з місяця, наступного за тим, в якому до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі).

VI. Оцінка суду

Системний аналіз наведених норм свідчить, що на момент виникнення спірних відносин субсидія на оплату житлово-комунальних послуг призначалась на підставі звернення зареєстрованої у житловому приміщенні особи або особи, яка фактично проживала у житловому приміщенні на підставі договору найму (оренди) житла.

Підставою для відмови відповідачем у нарахуванні житлових субсидій на опалювальний сезон 2018/2019рр. є відсутність у віддділі докуметів на призначення субсидії, а подання при призначенні житлової субсидії звернення від ОСОБА_1 від 29.09.2016 не засвідчене електронним підписом.

Як зазначається у відзиві на позовну заяву, субсидія на оплату житлово-комунальних послуг призначена ОСОБА_1 з місяця звернення, тобто з лютого місяця 2019 року. Відповідачем у відзиві на позов зазначено, що 29.09.2016 ОСОБА_1 вказав адресу з невірним номером житлового будинку.

Відповідно до пункту 20 Положення №848 надання раніше призначеної субсидії припиняється, зокрема, якщо громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Позивач зазначив у заяві від 20.06.2016 адресу місця проживання, а саме номер будинку, однак відповідно до пункту 16 розділу 8 Положення №848 якщо інформацію, необхідну для проведення автоматичного розрахунку житлової субсидії отримати неможливо внаслідок помилки персональних даних особи, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення рекомендованим листом повідомляє громадянину про необхідність виправлення помилки. Оскільки

Таким чином, суд погоджується з твердженням позивача, що помилка нумерації будинка не є критичною, а для перерахунку субсидії на рахунки постачальників комунальних послуг визначальним є особистий рахунок споживача.

Суд встановив, що 16.10.2018 позивачем отримано електронний лист з повідомлення про надання субсиді на підставі розгляду заяви № 160926074341052, що підтверджується наявними матеріалами справи.

Відповідач в свою чергу зазначає, що електроних звернень від ОСОБА_1 не надходило.

У відповіді Міністерства соціальної політики України на заяву від 13.02.2019 №8987, зазначено, що інформація до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій вноситься підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій. Уповноважені органи відповідають за достовірність внесеної до Реєстру інформації, а сам сервіс працює у штатному режимі, відтак суд переконаний, у законності призначення позивачу субсидії від 16.10.2018, та не виконання такої у зв`язку з неналежним ставленням до своїх обов`язків відповідача.

Таким чином, позивачем вчинено всі необхідні дії для призначення йому субсидії, станом на дату первинної подачі електронної заяви на отримання субсидії від 10.10.2018, позивачем до суду не надано доказів, що спростовували б законність отримання ОСОБА_1 16.10.2018 повідомлення про призначення житлової субсидії на підставі розгляду заяви № 160926074341052.

Верховенство права, як основоположний принцип адміністративного судочинства, визначає спрямованість судочинства на досягнення справедливості та надання ефективного захисту.

Правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах (абзац 10 пункту 9 Рішення Конституційного Суду України від 30.01.2003 року № 3-рп/2003).

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Відтак ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Враховуючи наведене суд вважає, що зобов`язання Управління соціального захисту населення Тетіївської районної державної адміністрації перерахувати кошти на рахунки виконавців комунальних послуг призведуть до ефективного відновлення права ОСОБА_1 на отримання житлової субсидії з початку опалювального сезону 2018/2019 рр.

VII. Висновок суду

За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, враховуючи отримання повідомлення про призначення субсидії від 16.10.2018 та не надання спростування достовірності такого повідомлення відповідачем, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

VIIІ. Розподіл судових витрат

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду позивачем було сплачено судовий збір у розмірі 768,40 грн., який підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача.

Доказів понесення позивачем інших витрат, пов`язаних із розглядом справи, матеріали справи не містять.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов - задовольнити.

Визнати бездіяльність УСЗН Тетіївської РДА в перерахуванні коштів на рахунки виконавців комунальних послуг з початку опалювального сезону протиправною.

Зобов`язати УСЗН Тетіївської РДА перерахувати кошти на рахунки виконавців комунальних послуг (ПрАТ Київобленерго (о/р 000200332253) та ТОВ "Київоблгаззбут" (о/р 0800267714 ) з початку опалювального сезону (листопад, грудень 2019 року, січень 2019 року) в межах наданої ОСОБА_1 житлової субсидії від 16.10.2018 у відповідності до Положення.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань УСЗН Тетіївської РДА (ідентифікаційний код: 03193666; місцезнаходження: Київська область, м. Тетіїв, вул. Цвіткова, 11) судові витрати у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім) грн. 40 коп.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Леонтович А.М.

Повний текст рішення складено - 11.09.2019

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2019
Оприлюднено13.09.2019
Номер документу84191909
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/1396/19

Постанова від 04.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Рішення від 11.09.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 17.04.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

Ухвала від 29.03.2019

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Леонтович А.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні